Rallin MM-sarja Kausi 2025

Sami teki Vesa Toskalat :D Lisää näitä protesteja vaa, hyvää viihdettä!
Safari-rallissa perjantaiaamuna vaikeuksia kokenut Pajari päätti heittää huumoriksi saapuessaan 4. pätkän maaliin. Hän otti mallia entiseltä NHL-maalivahdilta Vesa Toskalalta puhuessaan ensimmäisestä autostaan, vuosimallin 1988 Toyota Corollasta.

– Taisin olla 6-vuotias, että silloin ei kyllä vielä kylille lähdetty valtaväylälle antamaan välikaasua, mutta 17-vuotiaana kun sain kortin, niin silloin annettiin vähän enemmän, Toyota-kuski sutkautti.


e: tulipa mieleen, että Saudi-Arabiassahan on rallikin. Jostain hemmetin kiroilusta tehdään asiaa, mut järjestetään samaan aikaan kisaa maassa, jossa on pirusti isompia ongelmia?
Saudi-Arabian ihmisoikeudet ovat kansainvälisten järjestöjen mukaan puutteelliset sananvapauden, oikeudenkäyntien, tuomioiden, pakolaispolitiikan ja naisten oikeuksien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan se sitten Tänak jolta alkaa kardaanit paukkua poikki niinkuin Esapekalla viime vuonna?
No jotain vissii ainaki meni hajalle

EK 9: Ott Tänak menettämässä kärkipaikkansa!​

Suurta draamaa! Ott Tänak menettämässä kärkipaikkansa, koska Hyundaissa on voimansiirtovika. Tänak pystyy ajamaan, mutta tulee häviämään rajusti aikaa. Huoltoa ei ole, joten tällä samalla hajonneella autolla pitäisi ajaa vielä päivän viimeinenkin erikoiskoe.

Rovanperähä saattaa viel voittaakki tän. Ainaki vauhti ollu nyt iha hyvää. Tarttis kyl Evans voittaa pisteissä.
 
Oispahan ollu ainakin jännempää. Nyt vaikka Evans ja Rovanperä vaihtais paikkaa, Evans kasvattaisi johtoaan muihin huomattavasti.
 
Oispahan ollu ainakin jännempää. Nyt vaikka Evans ja Rovanperä vaihtais paikkaa, Evans kasvattaisi johtoaan muihin huomattavasti.
Noh, katsellaa loppuun asti. Onhan täs viel melkein 300 km (ei helppoja autolle) erikoiskokeita jäljellä. Melko lähekkäin on Rovanperä ja Evans tällähetkellä. Tänak on viel kans mukana, jos noille jommallekummalle jotain sattuu.
 
is.fi sivulta tämän perjantainen päivän vikan EK kokonais tilanne. Kuten muut kommentoineet, niin korokesijat vielä avoimia.
Safari-ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella. EK11 alkaa klo 5.42. aika väärä

Kokonaistilanne EK10​

1. Evans

2. Rovanperä +7,7

3. Tänak +55,4

4. Neuville +1.31,4

5. Katsuta +3.26,4

6. Pajari +4.19,1

7. McErlean +5.35,4

8. Munster +7.43,3
 
Viimeksi muokattu:
Aika nollapostaus, mut laita mielummin vaikka ylelle linkkiä. Siellä on mielestäni paras seuranta. Maikkarilla sinänsä hyvä, ku hieman klippejä laittavat lähetyksestä. Ylellä kuite kattavin ja teknisesti paras seuranta. Iltis ja IS ei kyl nappaa.


e: linkin myötä lukasin itsekin vähän. Rovanperä oli sitä mieltä, että Tänak repi liikaa
– Päivä on mennyt suunnitelmien mukaan. Se on selvää, että autosta pitää pitää hyvää huolta. Hyundait ajoivat älytöntä vauhtia, joten ei ihme, että autot perkaantuvat, Rovanperä viittasi MTV:n haastattelussa Ott Tänakin iltapäivän vaikeuksiin.
 
Onko tuo alkamis aika huomenna muuttunut,kun YLE sivuilla lukee EK11 26,97 km klo 07.35 ?
Jaa-a, googleki kertoi, että jos ei muutoksia, nii yle on oikeassa. 8:35 oli siis wrc.comissa.

Näyttökuva 2025-03-21 kello 17.43.54.png

wrc.com:

Näyttökuva 2025-03-21 kello 17.55.09.png
 
Viimeksi muokattu:
Aika nollapostaus, ...
Sori, huominen aika väärä, mutta ketjussa ei ollut sijoituksia , tilannetta postattu, niin jostain syystä ajattelinen että tämänpäivän loppu tilanne on jokin arvoinen tieto, koska lainaus, ei oma keksimä niin se oma sisältö jäi aika vähäiseksi. Päivitin sinne vähän omiakin sanoja. :-) niin ehkä ei mene poistoon..
 
Sori, huominen aika väärä, mutta ketjussa ei ollut sijoituksia , tilannetta postattu, niin jostain syystä ajattelinen että tämänpäivän loppu tilanne on jokin arvoinen tieto, koska lainaus, ei oma keksimä niin se oma sisältö jäi aika vähäiseksi. Päivitin sinne vähän omiakin sanoja. :-)
Joo hyvä se on keskustella eikä pelkästää linkkailla :) Ei mua henkilökohtaisesti tossa muu häirinny, ku IS :D Ihan ok se on kisaviikonloppuna, että joku tilanteesta laittaa päivitystä.
 
YLE on kyllä hyvät sivut rallin seuraamiseen,varmaan perua siitä kun esittivät kisat suomessa.
 
YLE on kyllä hyvät sivut rallin seuraamiseen,varmaan perua siitä kun esittivät kisat suomessa.
Ikävä on kyl esim. Suomen rallin viihdepläjäystä. Oli todellla hyvin toteutettu. Maikkariki vois saada enemmän tilauksia, jos Tuominen olisi selostamassa nykyisen huutajan/mertaranta-wannabeen tilalta. Maikkarin klippejä ku kattonu, ei häntä kyl jaksais kuunnella pidempään. Siihen päälle se Ketomaan höhötys, vaikkakin asiantuntijana kyl hyvä. TV ei vaa ole hänen juttunsa.
 
Ikävä on kyl esim. Suomen rallin viihdepläjäystä. Oli todellla hyvin toteutettu. Maikkariki vois saada enemmän tilauksia, jos Tuominen olisi selostamassa nykyisen huutajan/mertaranta-wannabeen tilalta. Maikkarin klippejä ku kattonu, ei häntä kyl jaksais kuunnella pidempään. Siihen päälle se Ketomaan höhötys, vaikkakin asiantuntijana kyl hyvä. TV ei vaa ole hänen juttunsa.
Kokko on kyllä maan paras ralliselostaja ja Tuominen paras toimittaja. Ärjen (johon viittaat?) voisi potkia jo pois. Pesäpalloselostaja ei rallissa toimi.

Kokko ymmärtää lajista, on kiinnostunut, innostunut ja kemia Ketomaan kanssa toimii valtaisan hyvin, Halttusen kanssa olivat ylivoimainen parivaljakko viime kaudella.
 
Kokko on kyllä maan paras ralliselostaja
Ei kyl mie tähän viittasin. Mut makuja on näemmä monenlaisia. Tervetuloa foorumille! e: en siltikää maikkarin paketista maksais. WRC:n oma kelpaa paljon paremmin. toivottavasti dirtfishin toimittajat jotenki vielä liitettäis mukaan, koska tekevät iha parasta sisältöä ralleista.
 
Viimeksi muokattu:
Tullut nyt seurattua Maikkarin rallilähetyksiä ja täältä ääni myös Kokolle, on ihan ok selostaja ja omaa kaikenlaista nippelitietoa heittää sinne väliin.
Ärje taas sellainen johon melkein kuka tahansa bussipysäkiltä napattu pystyisi, onneksi asiantuntija kompensoi hänen amatöörimaisuuttaan.

Tänään kyllä sattui ja tapahtui!
Oitilla ei olleet tähdet tälläkään kertaa kohdillaan.
Rovanperällä hyvä mahdollisuus nyt napata kauden eka voitto :tup:
 
Ollaan kaveriporukalla täällä paikan päällä katsomassa rallia ja on ihan makee kokemus. Majoitus Naivashassa ja piha yöllä täynnä seeproja ja pari virtahepoa eikä yksin asiaa pihalle. Päivällä taas pahkasikoja ja taisi giraffikin olla. Muutama pätkä takana ja toi tomuhiekka oli kyllä ihan uskomatonta koostumukseltaan, ihan kuin vettä kun siinä käveli, niin kuivaa ja hienojakoista.
 
Ollaan kaveriporukalla täällä paikan päällä katsomassa rallia ja on ihan makee kokemus. Majoitus Naivashassa ja piha yöllä täynnä seeproja ja pari virtahepoa eikä yksin asiaa pihalle. Päivällä taas pahkasikoja ja taisi giraffikin olla. Muutama pätkä takana ja toi tomuhiekka oli kyllä ihan uskomatonta koostumukseltaan, ihan kuin vettä kun siinä käveli, niin kuivaa ja hienojakoista.
Ai että. Nauti meidänki puolesta.
 
Kalle minuutin myöhässä seuraavalle ek:lle joten 10 sekunnin sakko. Tosin syy siihen on se huolestuttava asia eli jotain häikkää vissiin iskareissa/jousituksessa


Joutuu vissiin varomaan joten voittotaistelun voi unohtaa

Edit. Hidas
 
Voi himpskatti. Olipaha vaa vaikee päivä Rovanperälle. Huomenna sit vaa hakeen torjuntavoittoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirosanat sallittu haastattelun yhteydessä, kunhan ei loukkaa ketään. Autosssa jotain paskana tai fucking hell yms. ei tuo sanktioita. Pääsivät asiasta sopuun.
Että aikuiset edes vaivautuu väittelemään tällaisesta...

Jos ei ole mitään tähdellistä sanottavaa niin parempi olla hiljaa. Vitun päiväkotimeininkiä alkaa kyselemään mitä saa sanoa.
 
Kirosanat sallittu haastattelun yhteydessä, kunhan ei loukkaa ketään. Autosssa jotain paskana tai fucking hell yms. ei tuo sanktioita. Pääsivät asiasta sopuun.
offtopic; otin mainosblokkerit pois käytöstä väliaikaisesti, ku ei yhtä videota näkyny tuolla rallit.fi sivustolla. On kyllä täysin mahdoton sivusto lukea ilman mainosten estämistä :D Kokeilkaapa huviksenne :D Sisältö on kyl iha hyvää ja erillaista verrattuna muihin ralleista kirjoittaviin suomalaisiin medioihin.
 

Kanarian MM-rallin ohjelma 2025:​

Torstai 24.4.​

11.01Testirikoiskoe, Santa Brigida (6,26 km)

Perjantai 25.4.​

10.03EK1 Valsequillo–Telde 1 (26,32 km)
11.49EK2 Velleseco–Artenara 1 (15,27 km)
13.25EK3 La Aldea–Mogan 1 (17,83 km)
15.35Huolto A, Gran Canaria Stadium (40 min)
17.18EK4 Valsequillo–Telde 2 (26,32 km)
19.04EK5 Velleseco–Artenara 2 (15,27 km)
20.40EK6 La Aldea–Mogan 2 (17,83 km)
22.30Huolto B, Gran Canaria Stadium (45 min)

Lauantai 26.4.​

9.05Huolto C, Gran Canaria Stadium (15 min)
10.05EK7 Moya–Galdar 1 (24,09 km)
11.48EK8 Arucas–Firgas–Teror 1 (13,75 km)
12.58EK9 Tejeda–San Mateo 1 (23,30 km)
15.40Huolto D, Gran Canaria Stadium (40 min)
17.05EK10 Moya–Galdar 2 (24,09 km)
18.48EK11 Arucas–Firgas–Teror 2 (13,75 km)
19.58EK12 Tejeda–San Mateo 2 (23,30 km)
22.35EK13 Las Palmas de Gran Canaria (1,80 km)
22.51Huolto E, Gran Canaria Stadium (45 min)

Sunnuntai 27.4.​

9.00Huolto F, Gran Canaria Stadium (15 min)
10.10EK14 Agüimes–Santa Lucia 1 (14,97 km)
11.05EK15 Maspalomas 1 (13,47 km)
12.35EK16 Costa Canaria (1,50 km)
13.21EK17 Agüimes–Santa Lucia 2 (14,97 km)
15.15EK18 Maspalomas 1, Power Stage (13,47 km)

WRC Rally Islas Canarias 2025
 
Testi-ek live



e: Kalle sit ekalla vedolla vaivaiset 4 sekkaa kaikkia nopeempi..

Koodi:
1. Rovanperä 4.13,1
2. Evans 4.17,1
2. Pajari 4.17,1
4. Tänak 4.17,5
4. Ogier 4.17,5
6. Katsuta 4.18,0
7. Fourmaux 4.18,4
8. Neuville 4.19,8
9. McErlean 4.23,8
10. Munster 4.25,4
 
Viimeksi muokattu:
Muitakin hyviä ominaisuuksia poistettu, muun muassa suoraa lähetystä ei voi enää pysäyttää ja jatkaa tai ylipäätään kelata taaksepäin.
Tämä harmitti itseänikin sen verran paljon, että laitoin palautetta aiheesta. Ensimmäiset kaksi vastausta oli perinteiset "asenna sovellus uusiksi", mutta kolmannella kerralla löytyi henkilö joka osasi kertoa, että livekuvaa pääsee nykyäänkin kelaamaan, mutta toisto pitää aloittaa Kalenteri -toiminnon kautta. Live TV -toiminnon kautta kelaus ei enää onnistu.
 
Nyt näyttää Kallemaiselta

Näyttökuva 2025-04-25 kello 10.42.29.png


– Olen vähän yllättynyt aikakerosta. Rengaspaineet eivät olleet parhaat mahdolliset, viidellä kovalla renkaalla liikkeellä oleva Rovanperä sanoi

e: kakkos-eekoolla vielä tylympää kyytiä. Hieman suuremmalla erolla pohjat, mut lyhyempi pätkä.. :D

EK 2: Rovanperä jälleen omaa luokkaansa​

Kalle Rovanperä pysäytti kellot 6,7 sekuntia nopeampaan aikaan kuin kärkipaikkaa ennen häntä pitänyt Sebastien Ogier.

– Olisin voinut ajaa paremminkin. Alussa rytmi ei ollut paras mahdollinen. Nuotti on hyvä. Jatketaan samalla tavalla, Rovanperä sanoi.
 
Viimeksi muokattu:
Kolme ek:ta, 56,42 kilometriä takana ja johto 17,8 sekkaa. Kolmisen kymppiä per kilsa nopeempi, kuivassa asfalttirallissa. Eikä ees oo tyytyväinen ollu vauhtiin:

EK 3: Kalle Rovanperä jälleen nopein​

Kalle Rovanperä lyö Sebastien Ogierin ajan tasan kahdella sekunnilla ja kasvattaa eroaan kokonaiskisassa.

– Ei yhtään hyvä. Olin suurissa vaikeuksissa tällä pätkällä, etenkin alussa. Auto aliohjasi paljon.

On kyl Rovanperällä sitä kyytiä nyt, mihin on totuttu aiemmilla kausilla.

Hyundai on iha hukassa (Fourmax ainut, joka rikkoo Toyotan vitoisjohtoa sijalla 4)


e: eka mietin, että Pajari vois jo pikkuhiljaa nostaa vauhtia, mut hei, Takamotoa edellä tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Voiskohan olla niin, että muilla ei ole ollu luottoa renkaisiin, mutta Kallella on, ja on puskenu kahdella ekalla pätkällä kovempaa niin, että ne alkaa kolmannelle pätkälle olla jo loppu, ja siksi alkaa aliohjaamaan? Tai sitten tie alkaa lämmetä niin paljon että ne alkaa sulaa alle.
 
Voiskohan olla niin, että muilla ei ole ollu luottoa renkaisiin, mutta Kallella on, ja on puskenu kahdella ekalla pätkällä kovempaa niin, että ne alkaa kolmannelle pätkälle olla jo loppu, ja siksi alkaa aliohjaamaan? Tai sitten tie alkaa lämmetä niin paljon että ne alkaa sulaa alle.
Sama se sille, ku nyt on huoltotauko.
 
En ole itse ammattilainen asiaa arvioimaan, mutta olen sellaisessa käsityksessä että Kalle on poikkeuksellisen lahjakas tekemään nuottia. Mitä uudempia erikoiskokeita, sitä enemmän korostuu se nuotinteon taito, jotta saat sen heti mahdollisimman hyväksi. Mitä enemmän samoja erikoiskokeita ajetaan vuosittain ralleissa, sitä paremmaksi muutkin saavat nuottiaan hiottua ja se nuotin ero hieman tasoittuu. Tämä näkyy nyt hyvin tässä Kanarian rallissa.
 
Melkeinpä "asioita, joita et ole huomannut" -ketjun kamaa, mut onko tää totta? Kuulostaa jotenki erikoiselta, mut mahdolliselta.

Klo 14.11: Rovanperän aloitus tähän kisaan on ollut ennennäkemätön. Hän ei ole koskaan aikaisemmin voittanut MM-rallin kolmea ensimmäistä erikoiskoetta. Ja muistetaan, että hän oli nopein myös eilisen testi-ek:lla.


En ole itse ammattilainen asiaa arvioimaan, mutta olen sellaisessa käsityksessä että Kalle on poikkeuksellisen lahjakas tekemään nuottia. Mitä uudempia erikoiskokeita, sitä enemmän korostuu se nuotinteon taito, jotta saat sen heti mahdollisimman hyväksi. Mitä enemmän samoja erikoiskokeita ajetaan vuosittain ralleissa, sitä paremmaksi muutkin saavat nuottiaan hiottua ja se nuotin ero hieman tasoittuu. Tämä näkyy nyt hyvin tässä Kanarian rallissa.

Joo kyl se on vissii muutenki korostunut, ku ollu normaalia enemmän liikennettäki nuotituksessa
– Normaalisti liikennettä ei ole näin paljon, mutta täällä on paljon turisteja ja ihmiset liikkuvat pätkien alueilla. Asfaltilla on oltava todella tarkka mutkan etäisyyden kanssa, kun täytyy nähdä ajolinja. Kun ajaa jonkun takana ja tulee auto vastaan, se on todella vaikeaa, Kalle Rovanperä kuvaili.
MM-sarjan kärkimies Elfyn Evans kuvaili nuotitusta "painajaismaiseksi". Tänak taas huomautti, että kyseessä on myös turvallisuusasia.

– Ihan varmasti sen olisi voinut hoitaa paremmin. Kyse ei ole vain meidän kuljettajien turvallisuudesta vaan myös muiden ihmisten.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä hieno asfalttiralli,toivottavasti pysyy kalenterissa myöhemminkin,hienot tiet ja olosuhteet tasapuoliset lähtöpaikasta riippumatta.Näkee kyllä ettei Kallen rata-autoilu viime vuonna ollut turhaa,on ihan jäätävää menoa,Ogierkin ihan vastaan tulija.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 537
Viestejä
4 745 267
Jäsenet
77 345
Uusin jäsen
Zelfana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom