Rallin MM-sarja Kausi 2025

Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
431
Rallin MM-sarja (WRC, World Rally Championship) on Kansainvälisen autoliiton (FIA) hallinnoima kansainvälinen rallikilpailusarja, joka on yksi autourheilun arvostetuimmista ja seuratuimmista lajiliigoista. Sarja koostuu useista osakilpailuista, jotka järjestetään eri puolilla maailmaa, ja siinä kilpaillaan nelivetoisilla ralliautoilla, jotka on erityisesti suunniteltu vaativiin olosuhteisiin.

Perusrakenne
  • Osakilpailut: Sarjaan kuuluu yleensä 12–14 kilpailua vuodessa. Osakilpailut järjestetään eri maissa ja tarjoavat monipuolisia haasteita, kuten lumisia teitä (esim. Ruotsissa), soraralleja (esim. Suomessa) ja asvalttiralleja (esim. Espanjassa).
  • Aikataulu: Jokainen osakilpailu kestää yleensä 3–4 päivää ja sisältää useita erikoiskokeita (special stages), jotka mitataan sekuntien tarkkuudella.
  • Pistejärjestelmä: Kuljettajat ja tallit saavat pisteitä sijoituksensa perusteella. Lisäksi erikoispisteitä jaetaan Power Stage -erikoiskokeessa.
Kilpailijat ja luokat
  • Kuljettajat: Mukana on maailman parhaita rallikuljettajia, kuten Sébastien Ogier ja Kalle Rovanperä. Kuljettajilla on usein pitkä kokemus eri olosuhteista ja teknisesti haastavista teistä.
  • Tallit: WRC:ssä kilpailee tehdastalleja, kuten Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport ja M-Sport Ford. Tallit kehittävät autojaan kilpailuja varten, ja teknologia kehittyy jatkuvasti.
  • Autoluokat:
    • Rally1: Sarjan pääluokka, jossa käytetään hybriditeknologiaa. Autot ovat äärimmäisen suorituskykyisiä ja ympäristöystävällisempiä kuin aiemmin.
    • Rally2, Rally3 jne.: Alemmat luokat toimivat usein kehityspolkuna tulevaisuuden WRC-kuljettajille.
Erikoispiirteet
  1. Monipuoliset olosuhteet: Kilpailut järjestetään erilaisissa ympäristöissä, kuten vuoristossa, metsissä, aavikoilla ja lumisilla teillä. Tämä tekee WRC:stä erittäin haastavan ja vaihtelevan.
  2. Nopeus ja tarkkuus: Kilpailijat ajavat erittäin kovaa vaikeissa olosuhteissa, ja pienet virheet voivat ratkaista voiton.
  3. Yleisö: Rallin MM-sarja on erityisen suosittu Suomessa, missä Suomen osakilpailu, "Jyväskylän Suurajot" (nyk. Secto Rally Finland), houkuttelee kymmeniä tuhansia katsojia.
Suomalaiset WRC:ssä

Suomi tunnetaan rallin suurvaltana, ja useat suomalaiset ovat voittaneet maailmanmestaruuksia. Legendaarisia nimiä ovat mm. Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm. Viime vuosina Kalle Rovanperä on ollut näkyvä suomalainen nimi, ja hänestä tuli vuonna 2022 nuorin rallin maailmanmestari.

Nykytilanne

Rallin MM-sarja on yhdistelmä teknistä huippuosaamista, kuljettajien taituruutta ja fanikulttuuria. Se on jatkuvassa kehityksessä, ja hybriditeknologian käyttöönotto on yksi esimerkki sarjan sopeutumisesta nykypäivän ympäristöhaasteisiin.

KALENTERI 2025

ROUNDRALLYDATE
01Rallye Monte-Carlo23 – 26 January
02Rally Sweden13 – 16 February
03Safari Rally Kenya20 – 23 March
04Rally Islas Canarias24 – 27 April
05Vodafone Rally de Portugal15 – 18 May
06Rally Italia Sardegna05 – 08 June
07EKO Acropolis Rally Greece26 – 29 June
08Delfi Rally Estonia17 – 20 July
09Secto Rally Finland31 July – 03 August
10Rally del Paraguay28 – 31 August
11Rally Chile Bio Bío11 – 14 September
12Central European Rally16 – 19 October
13FORUM8 Rally Japan06 – 09 November
14Rally Saudi Arabia27 – 30 November

PISTELASKU 2025

Kokonaiskilpailu 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1
Super Sunnuntai 5-4-3-2-1
Power Stage 5-4-3-2-1

Maksimipisteet 35 (25+5+5)

pisteet2025.jpg


AUTOLUOKAT 2025


Rally1 luokka: ~380hv, 1.6L Turbo, neliveto, minimipaino 1180kg, putkirunko, 5-vaihteinen sekventiaali
Rally2 luokka: ~290hv, 1.6L Turbo, neliveto, minimipaino 1230kg
Rally3 luokka: ~230hv, Turbo/NA, neliveto, minimipaino 1210kg
Rally4 luokka: ~210hv, Turbo/NA, etuveto, minimipaino 1080kg
Rally5 luokka: ~160-170hv, Turbo/NA, etuveto, minimipaino 1080/1030kg

fiarallypyramid.png



Kuljettajat ja kartturit WRC (Rally1 autot)

TOYOTA GAZOO RACING WRT

Toyota GR Yaris Rally1

#69 Kalle ROVANPERÄ (FIN) / Jonne HALTTUNEN (FIN)
#** Sami PAJARI (FIN) / Marko SALMINEN (FIN)
#33 Elfyn EVANS (GBR) / Scott MARTIN (GBR)
#18 Takamoto KATSUTA (JPN) / Aaron JOHNSTON (IRL)
#17 Sébastien OGIER (FRA) / Vincent LANDAIS (FRA) (valitut kisat)

toyota-gr-yaris-wrc-rally1-2024.jpg


HYUNDAI SHELL MOBIS WRT
Hyundai i20 N Rally1

#11 Thierry NEUVILLE (BEL) / Martijn WYDAEGHE (BEL)
#8 Ott TÄNAK (EST) / Martin JÄRVEOJA (EST)
#16 Adrien FOURMAUX (FRA) / Alexandre CORIA (FRA)

hyundai-i20-wrc-rally1-2024.jpg


M-SPORT FORD WRT
Ford Puma Rally1

#13 Grégoire MUNSTER (LUX) / Louis LOUKA (BEL)
#** Josh MCERLEAN (IRL) / Eoin TREACY (IRL)

ford-puma-wrc-rally1-2024.jpg



WRC2 luokan kilpailijoita (Rally2 autot)

Oliver SOLBERG (SWE) / Elliott EDMONDSON (GBR) Toyota
Gus GREENSMITH (GBR) / Jonas ANDERSSON (SWE) Skoda/Toyota?
Yohan ROSSEL (FRA) / Florian BARRAL (FRA) Citroen
Léo ROSSEL (FRA) / Guillaume MERCOIRET (FRA) Citroen
Rachele SOMASCHINI (ITA) / Nicola ARENA (ITA) Citroen
Kajetan KAJETANOWICZ (POL) / Maciek SZCEPANIAK (POL) Skoda
Jan SOLANS (ESP) / Rodrigo SANJUAN (ESP) Toyota
Georg LINNAMÄE (EST) / James MORGAN (GBR) Toyota
Robert VIRVES (EST) / Aleks LESK (EST) Skoda

Lauri JOONA (FIN) / ? (FIN) Skoda?
Roope KORHONEN (FIN) / Anssi VIINIKKA (FIN) Toyota?
Nikolay GRYAZIN (BGR)[RUS] / Konstantin ALEKSANDROV (ANA)[RUS] ?

Emil LINDHOLM (FIN) / Reeta HÄMÄLÄINEN (FIN) ??
Teemu SUNINEN (FIN) / Mikko MARKKULA (FIN) ??


TV-lähetykset, striimit ja media

WRC Viralliset kotisivut
Rally.TV Virallinen suora striimi, englanninkielinen selostus, kuukausi- tai vuosimaksu
MTV Katsomo+ Urheilu Viralliset materiaalioikeudet, suomenkielinen selostus, suorat lähetykset, kuukausimaksu
WRC Youtube Virallinen Youtube-kanava, Shakedown suorana maksutta ja paljon lyhyitä yhteenvetoja kisoista
DirtFish Youtube Paljon haastatteluja ja muuta mitä tapahtuu rallin aikana ja taustalla
Red Bull TV Päiväkoosteet englanniksi
Rallit.fi Uutisointia suomeksi
DirtFish Uutisointia englanniksi
eWRC-results.com Tulokset ja paljon muuta tietoa
Rally-Maps.com Rallien kartat ja reitti
WRCWings Tietoa autojen aerodynamiikasta, tekniikasta ja muutoksista

.
 
Viimeksi muokattu:
Kallen paluun ja pistejärjestelmän korjaamisen lisäksi lupaavaa se että ainoa osa-aikakuski on Ogier ja sekin siis vain viidentenä lisäautona.

Oisko M-Sportin toinen kuski Sesks koska ei WRC2:eenkaan ole ilmoittautunut? Ainakin kuukausi+ takaperin oli vielä huhu-uutisissa.
 
Kallen paluun ja pistejärjestelmän korjaamisen lisäksi lupaavaa se että ainoa osa-aikakuski on Ogier ja sekin siis vain viidentenä lisäautona.
+ että kaavailevat aika-ajoja. Se mainittu malli ei vaa oikein vakuuttanut, vaikka mm-top3 -kamppailua hieman "reiluuntais".
 
Kallen paluun ja pistejärjestelmän korjaamisen lisäksi lupaavaa se että ainoa osa-aikakuski on Ogier ja sekin siis vain viidentenä lisäautona.

Oisko M-Sportin toinen kuski Sesks koska ei WRC2:eenkaan ole ilmoittautunut? Ainakin kuukausi+ takaperin oli vielä huhu-uutisissa.
Mahdollisesti Sesks M-Sport:lle. Tänään julkistetaan toinen M-Sport:n kuskeista.

"M-Sport julkisti tässä vaiheessa vasta Munsterin sopimuksen, mutta tallin mukaan lisää kuljettajauutisia on luvassa jo torstaina. Tallin tiedotteen mukaan Munster on saamassa tallikaverikseen ”lupaavan tulokkaan”.
Latvialaiskuljettaja Martins Sesks on yhdistetty vahvasti huhuissa M-Sportiin. Sesks ajoi tänä vuonna kolme MM-rallia Ford Pumalla ja taisteli jopa palkintokorokepaikasta kotikilpailussaan Latviassa."
 
Näyttäisi Josh McErlean nauttivan Irlannin moottoriurheiluliiton ralliakatemian tukea. Eipä siinä mitään, tervetuloa WRC joukkoon julmaan. Pääsee poika näyttämään mitä osaa vai osaako mitään. Ihan hyvä, kun uutta verta tulee kapinoihin mukaan vaikka olisin kyllä mieluummin nähnyt Sesks:n Fordin puikoissa mutta ei saanut ilmeisesti rahoitusta kasaan koko kauteen, harmi.
 
Jos autojen tekninen puoli ja muutokset kiinnostaa niin täällä on ihan hyvää juttua mitä menneen kauden aikana tapahtui ja minkälaisia muutoksia on odotettavissa alkavalla kaudella. Nyt pinnalla erityisesti miten poistuneiden hybridiyksikköjen jäähdytysaukot peitetään tai poistetaan.
Ja ilmeisesti Hyundaille tulossa uusi evoluutio autosta Ruotsiin.

Kaudelle 2025 muutoksia:

Kauden 2024 muutoksia:
 
Jos autojen tekninen puoli ja muutokset kiinnostaa niin täällä on ihan hyvää juttua mitä menneen kauden aikana tapahtui ja minkälaisia muutoksia on odotettavissa alkavalla kaudella. Nyt pinnalla erityisesti miten poistuneiden hybridiyksikköjen jäähdytysaukot peitetään tai poistetaan.
Ja ilmeisesti Hyundaille tulossa uusi evoluutio autosta Ruotsiin.

Kaudelle 2025 muutoksia:

Kauden 2024 muutoksia:
Ihan mielenkiintoista tosiaan noiden jäähdytysaukkojen peittäminen tai poisto. Poistoon vaaditaan "jokerin(?)" käyttöä, joita on vain kaksi käytössä. Poissa siis muista muutoksista. Peittää saa ilman ratifiointia, mut aiheuttaa sit tietty turhaa pientä ilmanvastusta. Lisäksi ne saa myös jättää auki, jos vaikkapa keksii niille muuta hyötykäyttöä (jarrujen jäähdytys jne..).
 
Ihan mielenkiintoista tosiaan noiden jäähdytysaukkojen peittäminen tai poisto. Poistoon vaaditaan "jokerin(?)" käyttöä, joita on vain kaksi käytössä. Poissa siis muista muutoksista. Peittää saa ilman ratifiointia, mut aiheuttaa sit tietty turhaa pientä ilmanvastusta. Lisäksi ne saa myös jättää auki, jos vaikkapa keksii niille muuta hyötykäyttöä (jarrujen jäähdytys jne..).
Jep, mitä itse käsittänyt niin luokiteltujen osien vaihto tai huomattavat muutokset vaatii tuota jokerin käyttöä.

Toyotalla ehkä paras tilanne, kun ilmanottoaukot hybridille oli jo hyvin korinmukaiset joten peittäminen kokonaan tai osittain voi riittää. Hyundailla ja Fordilla sitten eri tilanne.

Alla vähän avattu tuota jokerien käyttöä ja muuta:

Niin ja tosiaan rengastoimittaja vaihtui kaudelle 2025. Pirelli poistui ja Hankook tuli tilalle. Hyundai oli ainakin testeissä ajanut uusilla Hankookeilla ja vertailuksi 'vanhoilla' Pirellin renkailla. Hankookin nastarenkaat ei taida ihan vielä olla Pirellin tasolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 272
Viestejä
4 550 582
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom