Rallin MM-sarja 2020

ja pohjat! Makkeimillaa, ei paljoa nyt opetellemaan alettu :D Ei toisaalla ollu paljoa kilometrejä opeteltavaakaan, kun erikoisempi "talviralli".
 
On se kyllä huikea jätkä, nuorin palkintokoroke tyyppi, että vähimmilläwrc starteilla korokkeelle. Oisko tietty myös nuorin power stage voittaja.
 
Olipa jännä Power stage, vielä ku Kallella kävi vähän leveänä yks mutka. Mutta on se kova kuski, ei paljon löysäilly lopussa. Ja ollaan kuitenkin vielä "tutustumassa". Lapin kommentti oli aika osuva.:)
 
Upeaa työtä Rovanperältä. Ensimmäinen voitto jo tällä kaudella realistinen tavoite?
Evans teki historiaa: ensimmäinen Ruotsin rallin voiton vienyt britti. Selvä mestariehdokas näillä meriiteillä.
Toyotalla kyllä hyvin pullat uunissa. Tommi Mäkisen kelpaa hymyillä.
 
Rovanperä lyö kyllä muille jauhot suuhun Jyväskylässä. Tulee menemään todella kovaa siellä.
 
Seuraavaksi Meksiko, jossa taas kalusto sen verta kovilla, että vaatii hiukan myös arpaonnea! Onnittelut Kallelle, huikea veto loppuun! :cigar:
 
Hakee kyllä vertaistaan tuo suoritus . Enpä olisi.. ja kuka olisi uskonut. Onnea Kalle !!! Nyt saa HUUTAA!!
 
Milloinkohan alkaa painokeskustelu Kallen kohdalla. Grönholm toi kerran Panizzin veljesten painon esille, että hänellä on autossa kymmeniä kiloja enemmän painoa.
 
Milloinkohan alkaa painokeskustelu Kallen kohdalla. Grönholm toi kerran Panizzin veljesten painon esille, että hänellä on autossa kymmeniä kiloja enemmän painoa.

Sinähän sen aloitit, mut tuskin jatkuu :)
 
Viimeksi muokattu:
Oli fiilis, että todistan historiallista hetkeä, kun Rovanperän ajoa katsoi Power Stagella. Vähän samaan tyyliin kun Loeb ja Ogier ja niiden ensimmäiset kisat, jotenkin sama fiilis välittyi Kallen ajosta, että tässä tehdään historiaa ja tässä on tulevaisuuden mestari. Aivan uskomaton ajo kaikinpuolin. Muutenkin kausi on ollut yllätyksiä täynnä, mielenkiintoista nähdä seuraava kisa.
 
Muutama huomio parista kuskista:

Kalle Rovanperä: Tekninen hidasajo ei ihan vielä hanskassa. Esim. nuo tiukat neulansilmät näyttää tulevan välillä hiukan silmille. Auto ei mene täysin sisäreunaa vaan ulostulo karkaa ulkoreunaan tai joutuu perää heittämään ja luisu vie aikaa. Jos WRC+ käytössä niin Powerstagen eka tiukka vasen esimerkkinä.

Esuppi: Ajaa aika keskellä tietä, eikä kovin rohkeaa oikomista. Voi olla että on tarkoituksellinen ajotyyli ja koittaa viedä autoa keula menosuuntaan, kuten näitä nykyautoja kai pitäisi ajaa(?) Nyt kuitenkin alkoi olla jo suunta ylöspäin tästä huolimatta.

Suninen: Tuntuu incarien perustella ihan ok. Muutamassa pätkässä missä näkyi nopeus, kaverin huiput oli 3-5km/h vähemmän kuin esim. Lapilla. Autossa vikaa vai eikö saa vaan vauhtia mutkien ulostuloihin? Ajo näyttää kyllä ehkä jopa liian agressiiviselta välillä.
 
M-Sport Fordin omistaja Malcolm Wilson Sunisesta: "– Hän ajaa liian aggressiivisesti ja suojelee ehkä sillä tavalla sitä omaa tunnettaan. Mutta selvästi hän ajaa liikaa poikittain ja paiskaa autoa mutkiin. Aina kun menettää peräpään pidon, menettää myös sekunnin kymmenyksen aikaa. Täällä pitäisi ajaa enemmän aliohjaavalla tyylillä.
– Nyt hän ajaa melkein kuin Jari-Matti. Ei aivan, mutta suunta on sama."

Typerää lausua julkisesti, mutta varmasti asiaa sinänsä. Jospa löytäisivät Suniselle oikeat muutokset ajotyyliin, niin tiedä vauhti löytyiskin<<<<<<< Olihan tuo Evanskin saanut jotain "päivitystä" ajotyyliinsä Mäkisen mukaan:

"Mäkinen paljasti, että Evans oli tehnyt muutoksia ajotyyliinsä Ruotsin MM-rallia varten. Ja se on tuottanut tulosta.
– Testeissä Elfynin ajotyyli oli ihan erilainen. Otimme siihen kantaa, että pitäisi hieman tarkistaa ajamista. Kävimme sitä asiaa huolella läpi. Ja se upposi nopeasti – PAM! Hän muutti saman tien ajotyyliään, Mäkinen kuvaili. "
 
Muutama huomio parista kuskista:

Kalle Rovanperä: Tekninen hidasajo ei ihan vielä hanskassa. Esim. nuo tiukat neulansilmät näyttää tulevan välillä hiukan silmille. Auto ei mene täysin sisäreunaa vaan ulostulo karkaa ulkoreunaan tai joutuu perää heittämään ja luisu vie aikaa. Jos WRC+ käytössä niin Powerstagen eka tiukka vasen esimerkkinä.

Esuppi: Ajaa aika keskellä tietä, eikä kovin rohkeaa oikomista. Voi olla että on tarkoituksellinen ajotyyli ja koittaa viedä autoa keula menosuuntaan, kuten näitä nykyautoja kai pitäisi ajaa(?) Nyt kuitenkin alkoi olla jo suunta ylöspäin tästä huolimatta.

Suninen: Tuntuu incarien perustella ihan ok. Muutamassa pätkässä missä näkyi nopeus, kaverin huiput oli 3-5km/h vähemmän kuin esim. Lapilla. Autossa vikaa vai eikö saa vaan vauhtia mutkien ulostuloihin? Ajo näyttää kyllä ehkä jopa liian agressiiviselta välillä.
Suninen jarrutteli paikotellen aika ajoissa, vaikka ei se viimeinen pätkä tainnut enää kiinnostaa.
 
Aika täydellinen ajo kallelta tuossa viimeisellä, mutta eipä tuo paljoa Ruotsia muistuta, ennemmin ehkä Wales ja vähän Suomea, sen takia tuo ralli oli kaikille vähän niin kuin uusi ja kalle hyötyi siitä koska muut ei saaneet niin paljoa etua.

 
Aika täydellinen ajo kallelta mutta eipä tuo paljoa Ruotsia muistuta, ennemmin ehkä Wales ja vähän Suomea, sen takia tuo ralli oli kaikille vähän niin kuin uusi ja kalle hyötyi siitä, tulevissa ralleissa missä muut ovat ajaneet jos vuosia niin voi tulla ongelmia, tosin on se kallekin R5 ajellut niitä.


Jep, mut mut lähes maksimipojot, kakkossijasta olis voinu taistella. Noi hitaiden mutkien auton sammumiset ollu muillaki toyota-kuskeilla riesana aiemminkin. Yllätyn kyl, jos Rovanperä on top4:ssa Meksikossa, noh top5 voi olla kans tiukkaa. Lappi on Rovanperän eka haaste tälle kaudelle varmaanki.
 
Hyvin pysyi Jonne rauhallisena koko pätkän ajan, ei tule yhtään ylimääräistä temperamenttia mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jyväskylän reittikarttaa 70v-juhlaralliin:


eMYsGz4.jpg


Legendaarinen Humalamäki on mukana kuvioissa. Päätöspätkä tänä vuonna Laajavuoressa ja myös podium on poikkeuksellisesti siellä.
 
Erittäin hienoa katsottavaa on tuo Kallen Incar, aivan rajoilla mennään koko ajan, mutta samalla ajaminen on sujuvaa eikä ollenkaan sellaista reuhaamista. Kalle on hienosti oppinut tuon uuden ajotyylin, miten noita autoja nykyään viedään.
 
Mexicon Ralli tänä vkl käsittääxeni ja Ken Block pitkästä aikaa viivalla. Escort Cosworthillla näyttää osallistuvan :-/ :- )
 
Ruotsin MM-ralli lopputulokset:

1. Evans (To) 1:11:43,1 (ajettiin 9ek:ta 148,55km, KTN 124,3km/h)
2. Tänak (Hy) +12,7
3. Rovanperä (To) +20,2 (uran ensimmäinen wrc ek pohja-aika ja podium-sijoitus tässä kisassa)
4. Ogier (To) +23,6
5. Lappi (Fo) +32,4
6. Neuville (Hy) +33,8
7. Breen (Hy) +1:00,9
8. Suninen (Fo) +1:24,5
9. Katsuta (To) +1:59,6
10. Huttunen (WRC3 R5) +4:03,0 (nopein R5: KTN 117,6km/h, WRC vs R5 +1,64s/km)
---
11. E. Lindholm (WRC3 R5) +4:08,0
12. Östberg (WRC2 R5) +4:10,0
13. Veiby (WRC2 R5) +4:33,4

ek-voitot (yht 9kpl)
Evans 5
Tänak 2
Neuville 1
Rovanperä 1
 
Viimeksi muokattu:
Meksikon mm-ralli 12-15.3.2020 (24ek:ta yht. 324,85km)

TO: ek 1-2 (yht. 2,24km) perjantai klo 04:06
PE: ek 3-12 (yht. 132,86km) aamu klo 17:18, iltapäivä klo 23:45
LA: ek 13-21 (yht. 133,74km) aamu klo 16:58, iltapäivä klo 22:56
SU: ek 21-24 yht. 56,01km) klo 16:38, power stage: El Brinco 9,64km klo 19:18

saa nähdä että peruvatko joitain lyhyitä kaupunki yleisö ek-pätkiä coronan takia
 
Argentiinan ralli ainakin siirtyy ajettavaksi ehkä myöhemmin (hyvin todennäköisesti voi peruuntuakin), olisi ajettu 23-26.4
 
Torstain ek:t

EK1 Monster Energy Street Stage GTO 1 (1,12km)
Neuville 0:59,1 (KTN 68,2km/h)
Evans +0,4
Suninen +0,9
Sordo +0,9
Ogier +1,0
Tänak +1,1
Greensmith +2,2
Rovanperä +2,6
Lappi +2,6

nopein R5: O. Solberg (WRC3 R5) +3,2 [1:02,3] (KTN 64,7km/h, WRC vs R5 +2,86s/km)

#
EK2 Monster Energy Street Stage GTO 2 (1,12km)
Neuville 0:57,5 (KTN 70,1km/h)
Evans +0,7
Tänak +0,8
Suninen +1,1
Sordo +1,4
Rovanperä +1,4
Ogier +1,5
Greensmith +1,8
Lappi +2,0

nopein R5: O. Solberg (WRC3 R5) +3,2 [1:00,7] (KTN 66,4km/h, WRC vs R5 +2,86s/km)

###

kokonaistilanne ek 2/24 jälkeen:
1. Neuville (Hy)
2. Evans (To) +1,1
3. Tänak (Hy) +1,9
4. Suninen (Fo) +2,0
5. Sordo (Hy) +2,3
6. Ogier (To) +2,5
7. Greensmith (Fo) +4,0
8. Rovanperä (To) +4,0
9. Lappi (Fo) +4,6
10. O. Solberg (WRC3 R5) +6,4
 
Viimeksi muokattu:
Perjantai aamu

EK3 El Chocolate 1 (31,45km)
Tänak 23:34,6 (KTN 80,0km/h)
Ogier +10,3
Suninen +10,5
Lappi +18,2
Neuville +19,1
Rovanperä +22,8
Evans +26,3
Greensmith +29,7
Sordo +5:24,2 (ulosajo ja/tai autossa vikaa)

nopein R5: A. Heller (WRC3 R5) +1:21,9 [24:56,5] (KTN 75,7km/h, WRC vs R5 +2,60s/km)

#
EK4 Ortega 1 (17,24km)
Ogier 9:29,1 (KTN 109,1km/h)
Sordo +0,8
Lappi +3,9
Neuville +4,2
Evans +4,2
Suninen +5,6
Rovanperä +11,6
Greensmith +12,4
Tänak +45,9 (ulosajo ja/tai autossa vikaa?)

nopein R5: Tidemand (WRC2 R5) +39,5 [10:08,6] (KTN 102,0km/h, WRC vs R5 +2,29s/km)

#
EK5 Las Minas 1 (13,69km)
Sordo 9:01,2 (KTN 91,1km/h)
Tänak +1,5
Ogier +3,6
Evans +5,2
Neuville +5,5
Lappi +5,6
Suninen +6,1
Rovanperä +9,4
Greensmith +12,1

nopein R5: Tidemand (WRC2 R5) +29,8 [9:31,0] (KTN 86,3km/h, WRC vs R5 +2,18s/km)

#
EK6 Parque Bicentenario (2,71km)
Neuville 2:30,3 (KTN 64,9km/h)
Evans +0,8
Ogier +2,1
Rovanperä +2,1
Lappi +2,8
Suninen +4,0
Greensmith +7,2
Tänak +7,8
Sordo +10,8

nopein R5: Tidemand (WRC2 R5) +9,2 [2:39,5] (KTN 61,2km/h, WRC vs R5 +3,39s/km)
 
Viimeksi muokattu:
(Kele,) Tana (ja Sviddunääs) taas kusessa. Ei kyllä harmita, sen verran mulquksi meni viime kaudella ja jälkeen.
Suomilaisia kolme seitsemän kärjessä :thumbsup:
 
tilanne ek 4/24 jälkeen:
1. Ogier (To)
2. Suninen (Fo) +5,3
3. Neuville (Hy) +10,5
4. Lappi (Fo) +13,9
5. Evans (To) +18,8
6. Rovanperä (To) +25,6
7. Greensmith (Fo) +33,3
8. Tänak (Hy) +35,9
9. Tidemand (WRC2 R5) +2:06,5
10. Bulacia Wilkinson (WRC3 R5) +2:07,9
---
11. Gryazin (WRC2 R5) +2:17,9
 
Kyllähän se Kallen vauhtia selittää, että rengasrikon jälkeen on ajellut varovasti, kun ylimääräisiä renkaita ei enää ole.
 
tilanne ek 6/24 jälkeen:
1. Ogier (To)
2. Suninen (Fo) +9,7
3. Neuville (Hy) +10,3
4. Lappi (Fo) +16,6
5. Evans (To) +19,1
6. Rovanperä (To) +31,4
7. Tänak (Hy) +38,6
8. Greensmith (Fo) +46,9
9. Tidemand (WRC2 R5) +2:39,8
10. Gryazin (WRC2 R5) +3:03,2
---
11. Bulacia Wilkinson (WRC3 R5) +3:11,2
 
Perjantai iltapäivä

EK7 El Chocolate 2 (31,45km)
Tänak 23:16,1 (KTN km/h)
Suninen +0,6
Ogier +2,1
Rovanperä +5,5
Lappi +9,4
Neuville +11,1
Evans +15,4
Greensmith +16,9
Sordo keskeytys

nopein R5: Tidemand +59,5

#
EK8 Ortega 2 (17,24km)
PERUTTU

#
EK9 Las Minas 2 (13,69km)
Tänak 8:53,5 (KTN km/h)
Rovanperä +3,2
Ogier +3,7
Evans +4,6
Suninen +7,5
Greensmith +9,8
Neuville keskeytys
Lappi keskeytys

nopein R5: Tidemand +32,6

#
EK10 Autodromo Shell V-Power 1 (2,33km)
Ogier 1:39,0
Evans +0,1
Tänak +0,3
Suninen +1,0
Greensmith +1,4

nopein R5: Tidemand +4,4

#
EK11 Autodromo Shell V-Power 2 (2,33km)
Ogier 1:37,4
Suninen +0,5
Tänak +0,5
Evans +0,5
Rovanperä +1,3
Greensmith +2,2

nopein R5: Tidemadn +4,6

#
EK12 Street Stage Leon (0,73km)
Rovanperä 0:45,7
Evans +0,6
Suninen +1,0
Tänak +1,1
Ogier +1,3

nopein R5: Tidemand +2,9
 
Viimeksi muokattu:
kokonaistilanne ek 12/24 jälkeen:
1. Ogier (To) 1:23:09,2
2. Suninen (Fo) +13,2
3. Evans (To) +33,2
4. Tänak (Hy) +33,4
5. Rovanperä (To) +35,7
6. Greensmith (Fo) +1:16,8
7. Tidemand (WRC2 R5) +4:16,7 nopein R5:
8. Gryazin (WRC2 R5) +5:07,8
9. Bulacia Wilkinson (WRC3 R5) +5:54,3
10. E. Fernandez (WRC3 R5) 8:39,8
---
11. Veiby (WRC2 R5) +9:55,8
 
Lauantai aamu

EK13 Guanajuatito 1 (24,96km)
Ogier 16:44,8
Tänak +8,2
Suninen +9,7
Evans +9,8
Rovanperä +17,1
Neuvilel 25,4
Greensmith +39,7

nopein R5: Veiby +1:01,3

#
EK14 Alfaro 1 (16,99km)
Neuville 10:39,5
Tänak +2,9
Ogier +3,5
Suninen +8,2
Evans +8,2
Rovanperä +20,3
Greensmith +10:48;3

nopein R5: Veiby +39,7

#
EK15 Derramadero 1 (21,78km)
Tänak 12:25,7
Evans +2,7
Ogier +6,1
Suninen +6,8
Neuville +9,8
Rovanperä +18,9
Greensmith +21,0

nopein R5: Veiby +54,8
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 828
Viestejä
4 783 184
Jäsenet
77 671
Uusin jäsen
j.v.k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom