Rallin MM-sarja 2018

EK 21 Ogier on taas ihan kannoilla (tämä ek oli asfaltilla)

Kokonaistilanne nyt: #1. Latvala, #2. Ogier +0,2 #3. Lappi +17,2 #4. Breen +44,8

EK22 Ogier siirtyi rallin johtoon

Kokonaistilanne nyt: #1. Ogier, #2. Latvala +3,1 #3. Lappi +25,8
 
Viimeksi muokattu:
Upeasti suomalaiset ajaneet,harmi vaan et Neuvillelle menny heikommin..toivoisin sille MM-titteliä!
 
Latvala hävis asvaltti pätkillä liikaa ja jäi kakkoseksi. Harmi homma, olis Latvalan voitto tehny skudaa
 
Ei suoraan WRC kysymys mutta onko kukaan nähnyt/kuullut huhuja ajaako Hirvonen Dakaria 2019? Sainz, Peterhansel, Despres ovat ilmestyneet kuljettajasivuille ilmoituksen myötä ja Hirvonen häipynyt ilman ilmoitusta.
 
Sinänsä ihan kiva kun kaikki suomalaiset jo varmistanut paikkansa ensi vuonna ja ajavat eri talleissa.
 
Erikoinen veto, miksi ja miten Lappi meni/pääsi sitikalle ?
Eikös tuo asema ollut Toyotalla muutenkin epävarma, koska tulokset tällä kaudella ovat jääneet kevyiksi? Varmasti hän olisi vielä saanut jatkosopimuksen ensi kaudelle mutta kuten joku toimittajakin kertoi, niin Mäkinen voi suunnitella nuoren Rovanperän nostamista talliin ja silloin joku suomalaisista olisi joutunut väistämään.
 
Mäkinen voi suunnitella nuoren Rovanperän nostamista talliin ja silloin joku suomalaisista olisi joutunut väistämään.
Eiköhän sitä suunnittele kaikki muutkin ja tällä hetkellähän ellei jotain salaista sopimusta ole Rovanperä ei ole vielä minkään muun paitsi Skodan leirissä.
 
Espanjan MM-ralli 25-28.10.2018 (18ek:ta yht. 331,58km)

TO: ek 1, 3,20km (asfaltti)
PE: ek 2-7, 144,88km (77,70km asfaltti+sora, 67,18km sora)
LA: ek 8-14, 121,80km (vain asfalttia)
SU: ek 15-18, 61,70km (vain asfalttia, Power Stage ek18 Santa Marina 2 14,50km)

Loeb on mukana täällä, pari päivää ajoi testiä ja lähtöpaikka on hyvä noille perjantain sora ja sora+asfaltti pätkille.
 
Viimeksi muokattu:
Nelosella on ilmeisesti nyt ruudun kaikki ohjelmat ilmaiseksi katsottavissa tämän viikonlopun.
Neljä EK:ta pitäisi siis näkyä sitä kautta livenä.
 
Kokonaistilanne ek14/18 jälkeen:

1. Latvala (Toyota) 2:35:01,8 (ajettu 255,68km, KTN 99,0km/h)
2. Ogier (Ford) +4,7
3. Loeb (Citroen) +8,0
4. Evans (Ford) +9,8
5. Neuville (Hyundai) +12,7
6. Sordo (Hyundai) +16,5
7. Lappi (Toyota) +46,5
8. Tänak (Toyota) +1:00,7
9. Breen (Citroen) +1:37,9
10. Mikkelsen (Hyundai) +2:07,3
---
11. Suninen (Ford) +3:14,5
12. Rovanperä (R5) +6:49,3 (WRC vs R5 vertailu +1,60s/km KTN 94,8km/h)
13. Kopecky (R5) +7:11,3
 
EK15 Riudecanyes 1 (16,35km) klo 8:35
EK16 Santa Marina 1 (14,50km) TV-LIVE
EK17 Riudecanyes 2 (16,35km)
EK18 Santa Marina 2 (14,50km) Power Stage
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne ek15 jälkeen
Loeb
Latvala +2,6
Ogier +3,3
Evans +10,3
Neuville +11,2
Sordo +14,6
 
Eipä siinä aamuvirkkuus auta kun on Loebiin verrattuna väärät renkaat alla.
 
Tilanne ek16 jälkeen
Loeb
Latvala +7,1
Ogier +10,8
Neuville +14,6
Sordo +19,1
Evans +19,8
 
Voitto meni jo, saa nähdä pysyykö edes palkintopallilla. Sen verran tiukkaa että helposti tippuu vielä neljänneksi jos ei ajo parane.
 
Mihis se voitto meni? Jos kaikki lähtee samoilla renkailla toiselle rundille on voitto ihan omissa käsissä. Sää on vähän epävakainen, joten voitto on kaikkien maaliin asti ajavien ulottuvilla.
 
Loeb spinnasi ja Latvalalla rengasrikko. Tulee Seb vs Seb power stage.
 
Tilanne ek17 jälkeen
Loeb
Ogier +3,6
Neuville +14,1
Evans +16,1
Sordo +16,7
Latvala +48,0
Tänak +1:06,7

Latvala varmaan ottaa aikasakon vielä jonka turvin Tänak pääsee edelle ja omaisi kait vielä saumat mm-titteliin Australiassa.
 
Jari-Maisa näytti taas kykynsä paineen alla.
Tuo ei vastaa rata-ajoa, ei siinä paljoa tarvi mokata tai löytää paskaa tieltä, hyppyyttää autoa oikoessa jne. Lappi oli varmasti onnekkain, kun auto jäi tielle, vaikka meni aika kauan ihan poikittain. Oli hieman aikasemmin jo aika hurjan näköistä menoa, kun 190km/h mutkaa oikoen, tippui kyllä mutkassa 160-170km/h välille. Ei ole aikaa miettiä!

Tuo oli kyllä loppujen lopuksi aika outo kolaus.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Hannu Mikkolan -87 Safari rallin voitto tehty vanhimpana kuskina (44v 331päivää) vai löytyykö vanhempaa voittajaa -78 jälkeen kun mm-sarjaa on ajettu nykyisessä muodossa? Loeb pääsi nyt lähelle kun on 44v 242päivän ikäinen ja saattaa hyvinkin ajaa enemmän ensi vuonna kun Peugeot-talli ei jatka rallicrossissa ja viedä tittelin Mikkolalta (ellei sitten Grönholm ota sitä ensi vuonna Ruotsissa 51-vuotiaana jos ajaa siellä)
 
Missäs sä olit kun se nousi kymmenenneltä sijalta kärkeen? Ai niin, eihän silloin voi mitään kommentoida, vasta kun sattuu joku ajovirhe niin voi tulla sitten haukkumaan.
En ainakaan täällä hehkuttamassa sen nousua muiden epäonnella. Tojota sattui valitsemaan toki oikeat renkaat eilen mutta en nyt muuten nostaisi Latvalan taitoja esille.
 
En ainakaan täällä hehkuttamassa sen nousua muiden epäonnella. Tojota sattui valitsemaan toki oikeat renkaat eilen mutta en nyt muuten nostaisi Latvalan taitoja esille.
Tippui sinne myös itse epäonnella, vai eikö vajaata 40s rengasrikkoa lasketa hidastavaksi tekijäksi?
 
Tippui sinne myös itse epäonnella, vai eikö vajaata 40s rengasrikkoa lasketa hidastavaksi tekijäksi?
Ei se ole epäonnea, että Latvala tyrii joka helvetin kerta ja rikkoo renkaansa ihan itse. Enkä kutsuisi päin helvettiä tehtyä rengasvalintaakaan epäonneksi, sillä talleilla on osaavat meteorologit ja insinöörit, joiden tehtävä on laskea paras ratkaisu kaikki muuttujat huomioiden.
 
En ainakaan täällä hehkuttamassa sen nousua muiden epäonnella. Tojota sattui valitsemaan toki oikeat renkaat eilen mutta en nyt muuten nostaisi Latvalan taitoja esille.
Elä jaksa lässyttää jostain muiden epäonnesta, melkein joka rallissa joku kuski hyötyy toisten ulosajoista, rengasrikoista yms.
Kyllähän tuo Latvala eilenkin ajoi jäätävää vauhtia ja ilman taitoa se ei onnistu.
 
En ainakaan täällä hehkuttamassa sen nousua muiden epäonnella. Tojota sattui valitsemaan toki oikeat renkaat eilen mutta en nyt muuten nostaisi Latvalan taitoja esille.
Ja millähän se Loeb nousi kärkeen. Noh muiden epäonnella ja sattui tänä aamuna valitsemaan ainoana oikeat renkaat. :rolleyes:

Ilman rengasrikkoja Tämän rallin 1. ja 2. olisi Tänak ja Latvala. Kolmas vähintään 30sek perässä.

Olipa taas upea rallikisa. Saattoi mennä ohi jos vaan etsi uutisista suomalaisten epäonnea.

Australiassa tullaan näkemään huikea päätös tälle kaudelle. Vain 3p eroa Ogierilla ja Neuvillella. Myös Tänak omaa teoreettiset mahdollisuudet.
 
Ei se ole epäonnea, että Latvala tyrii joka helvetin kerta ja rikkoo renkaansa ihan itse. Enkä kutsuisi päin helvettiä tehtyä rengasvalintaakaan epäonneksi, sillä talleilla on osaavat meteorologit ja insinöörit, joiden tehtävä on laskea paras ratkaisu kaikki muuttujat huomioiden.
Kaikki siis rikkoi tarkoituksella renkaansa, myös Neuville viimeisellä pätkällä, kun huonoa säkää ei ole olemassa, ei nyt eikä ikinä. Kukaan ei ole edes mennyt tuonne voittamaan vaan rikkomaan renkaansa, jotta voisi taas selitellä lisää lehdistölle.
 
Kaikki siis rikkoi tarkoituksella renkaansa, myös Neuville viimeisellä pätkällä, kun huonoa säkää ei ole olemassa, ei nyt eikä ikinä.
Neuville sentään näki kiven ja rehellisesti sanoi, ettei voinut väistää vaikka yritti. On se aina tuuristakin kiinni, että osuuko, raapaiseeko vai meneekö hiuksen hienosti ohi, mutta kuljettaja omalla ajollaan laittaa autonsa niihin riskeihin paikkoihin, missä kiven iskun mahdollisuus on eksponentiaalinen.
 
Neuville sentään näki kiven ja rehellisesti sanoi, ettei voinut väistää vaikka yritti. On se aina tuuristakin kiinni, että osuuko, raapaiseeko vai meneekö hiuksen hienosti ohi, mutta kuljettaja omalla ajollaan laittaa autonsa niihin riskeihin paikkoihin, missä kiven iskun mahdollisuus on eksponentiaalinen.
Muilla voi olla huonoa tuuria muttei Latvalalla? Latvala vain tyrii aina, vai mitä yrität sanoa
 
Joo, kuinkahan monesti Latvalakin on sanonut että ei voinut väistää kiveä/kantoa ja porukka nauraa näille selityksille.
 
Joo, kuinkahan monesti Latvalakin on sanonut että ei voinut väistää kiveä/kantoa ja porukka nauraa näille selityksille.
Nuo kivet liikkuu paikotellen jokaisen kuskin kohdalla. Jos et aja nopeinta linjaa niin häviää aika monta sekuntia, nuo Latvalan ojasta löytämät on eri asia. Joskus joutuu myös päättämään, että ajatko kiveen vai ajatko ulos, aikaa ja tilaa voi olla vähän.
 
Ei ennen ollut näin isoa ongelmaa, onko reitit selvästi huonompia kuin ennen vai vika kalustossa? Maavara näyttää nykyisin kyllä aika pieneltä soraralleissakin ja vähintään yksi Toyota on aina jotenkin ongelmissa tekniikan tai kestävyyden kanssa, ei muilla talleilla autot hajoa samaa tahtia.
 
Silti ku taas kattoo, ni Loebilla on joko maailman kirkkain ja tehokkain kristallipallo, taikka sitten joku muu kikka millä se aina onnistuu salamyhkäisen hyvin, kuten hänen huippuaikoina. On jopa ärsyttävän hyvä.
Onhan se pelkästään asvaltilla tuo renkaiden valinta välillä hieman taidetta. Olosuhteet olikin erilaiset niin renkaiden paineet voi olla pielessä tai seokset, ei lämpene tai ylikuumenee ja saattaa toimia toisella, mutta ei toisella pätkällä, kokemus auttaa.

Joskus jo pelkkä osallistuminen voi riittää nakertamaan joidenkin itseluottamusta tai saada yrittämään liikaa. Saattoi Henri Toivosenkin osallistuminen asvalttiralliin aiheuttaa muille paineita. On ollut tiedossa pikkuformuloiden menestys, F1 testissä 1,4s nopeampi kuin tiimin kuski, kestävyyskisat Derek Bell:n ja Jonathan Palmerin kanssa Porsche 956:lla, pystyykö samaan vauhtiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 535
Viestejä
5 040 852
Jäsenet
80 697
Uusin jäsen
ojjjjj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom