Rallin MM-sarja 2018

EK1 SSS Karlstad 1 1,90km
Tänak 1:32,7 (ktn 73,8km/h)
Latvala +0,3
Östberg +0,6
Meeke +0,9
Mikkelsen +0,9

EK2 Hof-Finnskog 1 21,26km
Tänak 10:32,7 (ktn 121,0km/h)
Mikkelsen +6,1
Östberg +6,2
Neuville +6,5
Lappi +8,0

EK3 Svullrya 1 24,88km
Neuville 13:16,4 (ktn 112,5km/h)
Lappi +1,6
Mikkelsen +6,1
Breen +7,0
Östberg +7,8

EK4 Röjden 1 19,13km
Mikkelsen 10:18,5 (ktn 111,3km/h)
Neuville +1,9
Östberg +2,2
Lappi +2,9
Breen +3,4


Kokonaistilanne ek 4/19 jälkeen
------------------------------------
1. Neuville (Hyundai) 35:49,7 (ajettu 67,17km, ktn 112,5km/h)
2. Mikkelsen (Hyundai) +3,7
3. Lappi (Toyota) +5,3
4. Östberg (Citroen) +7,4
5. Breen (Citroen) +15,0
6. Latvala (Toyota) +17,0
7. Tänak (Toyota) +19,4
8. Paddon (Hyundai) +19,5
9. Suninen (Ford) +20,4
10. Meeke (Citroen) +38,7
---
11. Ogier (Ford) +47,7
12. Evans (Ford) +1:37,7
13. Katsuta (R5) +2:13,2 (R5 vs WRC vertailua +1,98s/km)
 
Erittäin mielenkiintoinen kisa taasen luvassa. Erot on vielä aika pieniä että vois sen enempää ennustaa, mutta veikataan nyt että Neuville voittaa.
 
Todella mielenkiintoinen tulos päivän lopussa.

Hyundai 1-3. Onneksi Teemu paras suomalainen!
 
Eiköhän tilanne tasoitu kun tämän päivän auraajat on huomenna "puhtailla" teillä
 
Eiköhän tilanne tasoitu kun tämän päivän auraajat on huomenna "puhtailla" teillä
Kaikki RC1 autot vissiin aloittaa, eli Al Rajhi ja Henninki auraa tietä Ogin kanssa.
-> Lappi ja J-M 8. & 9. radalla, hyvä paikka heilläkin.
EDIT: J-M, Lappi, Suninen 7, 8, 9 radalla.
 
Kokonaistilanne ek 8/19 jälkeen
------------------------------------
1. Neuville (Hyundai) 1:16:13,1 (ajettu 142,00km, ktn 111,8km/h)
2. Mikkelsen (Hyundai) +4,9
3. Paddon (Hyundai) +12,1
4. Breen (Citroen) +12,6
5. Östberg (Citroen) +13,2
6. Suninen (Ford) +29,6
7. Lappi (Toyota) +38,5
8. Latvala (Toyota) +1:06,2
9. Tänak (Toyota) +1:29,0
10. Meeke (Citroen) +1:43,6
---
11. Evans (Ford) +2:41,3
12. Ogier (Ford) +2:48,8
13. Katsuta (R5 Ford) +4:08,4 (R5 vs WRC vertailua +1,75s/km)
14. Tidemand (R5 Skoda) +4:12,4
15. Veiby (R5 Skoda) +4:15,6
16. Huttunen (R5 Hyundai) +4:21,0
17. Tuohino (R5 Skoda) +4:40,6
18. H. Solberg (WRC Ford) +4:46,6

EK5 Hof-Finnskog 2 21,26km
Paddon 10:19,5 (ktn 123,5km/h)
Breen +4,2
Lappi +4,3
Mikkelsen +6,0
Östberg +6,4

EK6 Svullrya 2 24,88km
Breen 13:17,3 (ktn 112,3km/h)
Mikkelsen +2,9
Paddon +2,9
Suninen +3,0
Neuville +4,1

EK7 Röjden 2 19,13km
Breen 10:06,1 (ktn 113,6km/h)
Neuville +2,2
Östberg +5,6
Lappi +5,7
Mikkelsen +6,0

EK8 Torsby 1 9,56km (tämä on myös Power Stage-EK sunnuntaina)
Paddon 6:23,8 (ktn 89,7km/h)
Neuville +2,9
Mikkelsen +3,0
Lappi +3,6
Östberg +5,7
 
Suomalaiset ja varsinkin Suninen turhan vaisu aloitus tälle päivälle. Nyt pitäs alkaa ajamaan kuten kuuluu! Tietenkin koittavat ajaa tasaista sarjaa joka kisassa, mutta vois ny pikkusen ottaa riskiä ettei huomenna tartte hiki päässä vetää rajoilla. Alkavat olla kohta tuolla minuutin korvilla kärkeä jäljessä, josta ei ajamalla nousta kuin pikku askelin johtuen lähtöpaikasta käytännössä.
 
Onpahan taas mielenkiintoista luettavaa nuo liveajat, kun tällä tahdilla Craig Breen taitaa olla kärjessä kohtalaisen pian, olettaisin että tänäpäivänäkin tuolla lähtöpaikalla on merkitystä. Ei kyllä osaa sanoa yhtään että kuka johtaa tämän illan lopussa, veikataan nyt tuota irlantilaista. Olis varmaan eka ruotsin voitto ko. kansallisuudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo all live on kyllä hyvä, kun näkee nuo pätkät. Tahtoo vaan kaikki ongelmapaikat aina jäädä näkemättä, kun kamera seuraa väärää miestä :)
 
EK9 Torntorp 1 19,88km
Tänak 10:02,0 (ktn 118,9km/h)
Breen +4,0
Latvala +4,6
Lappi +7,1
Neuville +7,8

EK10 Hagfors 1 23,40km
Tänak 12:58,2 (ktn 108,2km/h)
Latvala +4,3
Lappi +4,4
Breen +4,7
Meeke +7,8

EK11 Vargåsen 1 14,21km
Neuville 8:35,9 (ktn 99,2km/h)
Tänak +0,9
Ogier +1,2
Breen +1,7
Mikkelsen +3,2


Kokonaistilanne ek 11/19 jälkeen
------------------------------------
1. Neuville (Hyundai) 1:48:06,3 (ajettu 199,49km, ktn 110,7km/h)
2. Breen (Citroen) +5,9
3. Mikkelsen (Hyundai) +17,6
4. Paddon (Hyundai) +19,2
5. Östberg (Citroen) +21,5
6. Lappi (Toyota) +38,8
7. Latvala (Toyota) +1:04,8
8. Tänak (Toyota) +1:12,8
9. Suninen (Ford) +1:22,8
10. Meeke (Citroen) +1:54,4
---
11. Ogier (Ford) +3:03,1
12. Evans (Ford) +3:14,6
13. Katsuta (R5 Ford) +5:44,8 (R5 vs WRC vertailua +1,73s/km)
14. Tidemand (R5 Skoda) +5:52,8
15. Veiby (R5 Skoda) +5:54,2
 
Mikä vittu mättää Fordilla.. Pilanneet viimevuotisen auton?
Ogier hävisi eniten eilen kun joutui ajamaan ekana Historic autojen käyttämien kapeampien renkaiden urissa, sitten tulleet Tänak ja Latvala pystyivät ajamaan jo n.0,5s/km nopeammin ja myöhemmin tulleet jo n.1s/km nopeammin. Tänäänkin se ajoi toisena autona ja sai kuitenkin ek11:sta (reilu 14km) tehtyä hyvän ajan (vain 1,2s ek-voittaja Neuvillesta), mutta ajamalla se ei saa edellä olevia kiinni.

Evans taas hävisi 50s ek4:lla(+muita virheitä?) ja ei kai vain osaa ajaa lumella vaikka lähtöpaikka oli parempi.

Suninenhan ajaa myös Fordilla ja oli hyvässä vauhdissa perjantaina kun hyötyi lähtöpaikasta ja tänään lauantaina on ollut kai virheitä ja/tai varovaista ajoa tmv. ja siksi jäänyt enemmän (ek 9+10 jäi 20-30s ehkä virheiden takia lisää).

edit: nousi Ogier yhden sijan kun Meeke jotui ongelmiin ek13:sta ja keskeytti. Lähellä oli että Tänakin ongelmat olisi nostaneet toisen sijan.
 
Viimeksi muokattu:
EK12 Torntorp 2 19,88km
Breen 9:55,3 (ktn 120,2km/h)
Neuville +1,3
Paddon +2,5
Mikkelsen +3,9
Lappi +5,2

EK13 Hagfors 2 23,40km
Neuville 12:44,5 (ktn 110,2km/h)
Mikkelsen +6,6
Breen +9,4
Paddon +9,9
Lappi +13,4

EK14 Vargåsen 2 14,21km
Neuville 8:28,2 (ktn 100,7km/h)
Mikkelsen +4,0
Breen +4,8
Paddon +8,1
Östberg +8,5

EK15 SSS Karlstad 2 1,90km
Tänak 1:34,7 (ktn 72,2km/h)
Östberg +0,3
Latvala +0,6
Ogier +0,8
Neuville +0,8

EK16 Torsby Sprint 3,43km
Neuville 2:32,7 (ktn 80,9km/h)
Lappi +0,5
Mikkelsen +0,7
Östberg +0,8
Tänak +1,0


Kokonaistilanne ek 16/19 jälkeen
-------------------------------------
1. Neuville (Hyundai) 2:23:23,8 (ajettu 262,31km, ktn 109,8km/h)
2. Breen (Citroen) +22,7
3. Mikkelsen (Hyundai) +32,0
4. Paddon (Hyundai) +48,6
5. Östberg (Citroen) +56,8
6. Lappi (Toyota) +1:05,8
7. Latvala (Toyota) +2:03,3
8. Suninen (Ford) +2:20,5
9. Tänak (Toyota) +3:41,3
10. Ogier (Ford) +4:24,9
---
11. Evans (Ford) +4:53,7
12. Katsuta (R5 Ford) +7:45,6 (R5 vs WRC vertailua +1,77s/km)
13. Tidemand (R5 Skoda) +7:57,8
14. Veiby (R5 Skoda) +8:06,4
 
Täytyy olla Toyotassa joku vika. Ei voi olla pelkästään kuskeista kiinni. Kuitenkin yleensä ollut suomalaisille kohtuu hyvä ralli aina. Ja mitä tuo Tänak ajelee toisten perään, vaikka tilaa antoi ohittaa ihan reilusti? :facepalm: Sekin varmaan Latvalan syytä.
 
Tänakin ohitus oli kyllä typerä veto mutta tais se itsekkin sen tajuta, kun ei kauheasti syytellyt ketään. Varmaan tulee taas keskustelua tuosta aloituspaikasta, mutta onhan se selvää jos miettii Ogierin kisaa, häviää niin älyttömästi eka päivänä ilman että voi tehdä asialle mitään. Tavallaan rangaistaan edellisen kisan voitosta, joku systeempi pitäs tuohon keksiä mutta mikä se olis, niin se onkin hankalampaa.
 
Tänakin ohitus oli kyllä typerä veto mutta tais se itsekkin sen tajuta, kun ei kauheasti syytellyt ketään. Varmaan tulee taas keskustelua tuosta aloituspaikasta, mutta onhan se selvää jos miettii Ogierin kisaa, häviää niin älyttömästi eka päivänä ilman että voi tehdä asialle mitään. Tavallaan rangaistaan edellisen kisan voitosta, joku systeempi pitäs tuohon keksiä mutta mikä se olis, niin se onkin hankalampaa.
WRC2 auraisi tiet? Miksi sääliä Ogieria? Niin joo, ollaan suomalaisella foorumilla ja suomalaisia kuuluu haukkua. Tänakin ohitus typerä veto, mutta Latvala olisi hirtetty tällä foralla.
 
Tänakin ohitus oli kyllä typerä veto mutta tais se itsekkin sen tajuta, kun ei kauheasti syytellyt ketään. Varmaan tulee taas keskustelua tuosta aloituspaikasta, mutta onhan se selvää jos miettii Ogierin kisaa, häviää niin älyttömästi eka päivänä ilman että voi tehdä asialle mitään. Tavallaan rangaistaan edellisen kisan voitosta, joku systeempi pitäs tuohon keksiä mutta mikä se olis, niin se onkin hankalampaa.
Olihan ne shakedown aika-ajot käytössä jonkin aikaa (joskus välillä 2011-2014? en muista tarkkaan) ja kuskit nopeusjärjestyksessä sitten valitsivat lähtöpaikkansa (shakedownin nopein valitsi ekana jne). Poistivat sen kai siitä syystä että Ogier(+VW) oli niin ylivoimainen yhdistelmä että hyötyi aika-ajoista eniten.

Ogier hävisi paljon perjantaina sen takia että siellä oli jotain kansallisen tason Historic autoja ajamassa ennen wrc autoja. Latvala selitti että kun ne käyttää kapeampia renkaita kuin wrc autot niin heidän renkaat ei mahdu niihin uriin ja kuski kuskilta tie nopeutui kun urat leveni. En ole varma että ajoiko ne historic autot enää lauantaina, mutta ei Ogierin kannattanut riskeerata, ajella varmasti ja toivoa muille ongelmia.
Voisihan Ruotsin rallin järjestäjät ajattaa niiden Historic autojen jälkeen vielä joitain leveärenkaisempia ralliautoja ennen wrc-autoja jotta ensimmäiset tiellä eivät häviäisi ihan noin paljon.

Sekin kannattaa huomioida että asfaltti-ralleissa taas mm-sarjan johtaja hyötyy hieman kun pääsee puhtaalle tielle(eka ajokerroilla), myöhemmin tulevat kärsii sorasta jota on lentänyt tielle leikkauskohdissa.
Seuraava ralli on Meksikossa soralla jossa yleensä ekana tiellä olevat kärsii ja jos Neuville voittaa Ruotsissa niin johtaa mm-sarjaa ja joutuu auraamaan siellä.

Ehkä joissain sora ralleissa ja Ruotsin rallissa voisivat soveltaa jonkinlaista mm-sarjan pistetilanne + toisena päivänä shakedown aika-ajo lähtöjärjestystä.
esim.
- Perjantain ek:t ajettaisiin mm-pistetilanne järjestyksessä, johtaja ensin jne.
- Lauantaina ajetaan shakedown aika-ajojen järjestyksessä (shakedownin nopein ajaa viimeisenä tai kuskien valitseman lähtöpaikan mukaan)
- Sunnuntaina ajetaan rallin kokonaistilanteen mukaan mihin jäätiin lauantain päätteeksi (kokonaisajoissa johtava ajaa viimeisenä)
 
Viimeksi muokattu:
EK17 Likenas 1 21,19km
Tänak 11:11,8 (ktn 113,6km/h)
Lappi +1,3
Latvala +5,9
Breen +8,3
Mikkelsen +9,3

EK18 Likenas 2 21,19km
Lappi 11:15,0 (ktn 113,0km/h)
Neuville +1,9
Breen +3,3
Paddon +4,5
Mikkelsen +6,4


Kokonaistilanne ek 18/19 jälkeen
-------------------------------------
1. Neuville (Hyundai)
2. Breen (Citroen) +16,2
3. Mikkelsen (Hyundai) +29,6
4. Paddon (Hyundai) +46,1
5. Lappi (Toyota) +49,0
6. Östberg (Citroen) +1:08,6
7. Latvala (Toyota) +2:01,8
8. Suninen (Ford) +2:39,2
9. Tänak (Toyota) +3:42,4
10. Ogier (Ford) +4:37,3
---
11. Evans (Ford) +5:17,4
12. Katsuta (R5 Ford) +8:54,0
13. Tidemand (R5 Skoda) +9:04,1
14. Veiby (R5 Skoda) +9:21,8

Paddon ja Lappi vielä taistelevat 4.sijasta, muita muutoksia tuskin tulee.

Power stage: Torsby 2 9,56km (tätä ajettiin jo perjantain päätteeksi ek8, silloin #1. Paddon 6:23,8 #2. Neuville +2,9 #3. Mikkelsen +3,0 #4. Lappi +3,6 #5. Östberg +5,7)

Ogier myöhästyi tahallaan ek19 lähdöstä jotta saisi paremman lähtöpaikan Power stagelle, sai kyllä aikasakon myöhemmin joka pudotti lopputuloksissa 10. sijalta ->11:sta, mutta jäi silti voitolle 3pistettä kun oli Power stagella toinen.

Power stage EK19 Torsby 2 9,56km
----------------------------------------
5p Lappi 6:01,2 (ktn 95,3km/h)
4p Ogier +1,3
3p Mikkelsen +1,9
2p Neuville +3,2
1p Tänak +5,2
---
Latvala +6,3
 
Viimeksi muokattu:
Lopputulokset (Ruotsin MM-ralli):

1. Neuville (Hyundai) 2:52:13,1 (ajettiin 19/19ek yht. 314,25km, KTN 109,5km/h)
2. Breen (Citroen) +19,8 (eroa tuli Neuvilleen keskimäärin 0,06s/km)
3. Mikkelsen (Hyundai) +28,3
4. Lappi (Toyota) +45,8
5. Paddon (Hyundai) +54,4
6. Östberg (Citroen) +1:15,3
7. Latvala (Toyota) +2:04,9
8. Suninen (Ford) +2:52,2
9. Tänak (Toyota) +3:44,4
10. Ogier (Ford) +8:45,4
---
11. Evans (Ford) +9:47,4
12. Katsuta (R5 Ford) +9:14,4 (KTN 103,9km/h, R5 vs WRC vertailua +1,76s/km)
13. Tidemand (R5 Skoda) +9:18,9
14. Veiby (R5 Skoda) +9:44,9

edit: Evans myöhästyi tahallaan viimeisen ek:n jälkeisestä aikatarkastuksesta(?) ja 4min20s aikasakon myötä Ogier nousi takaisin 10:nneksi ja sai näin ollen yht. 5pistettä tästä kisasta.

EK-voitot
Tänak 6kpl
Neuville 5kpl
Breen 3kpl
Paddon 2kpl
Lappi 2kpl
Mikkelsen 1kpl
 
Viimeksi muokattu:
Lappi nousi MM-Sarjassa kolmanneksi, veikkaan että taistelee viimeistään ens vuonna mestaruudesta.

1.
3BEL_18x12.png
Thierry NEUVILLE 10+4(5.) 25+2(1.) 41
2.
3FRA_18x12.png
Sébastien OGIER 25+1(1.) 1+4(10.) 31
3.
3FIN_18x12.png
Esapekka LAPPI 6+0(7.) 12+5(4.) 23
4.
3FIN_18x12.png
Jari-Matti LATVALA 15+2(3.) 6+0(7.) 23
 
Ogier ja vuosi 2017. Saa mennä paljon ajassa taaksepäin että yhtä vähän voittamalla mestariksi on "varmisteltu". Vain kaksi osakilpailuvoittoa ja "naurettavan" vähän pätkäpohjia. Ogierin termi on "consistency", tasaisuus/varmuus, tms. missä onkin huippuluokkaa.
Latvalakin haluaa aina voittoa, tavoite voi olla realistisempi esim. Montessa ja muissa assukisoissa podiumpaikka.
Ogierin tilanne olikin se, että hän sai mittavan pistejohdon heti kauden alkuun ja toisaalta MM-pistekärjen on mahdotonta ajaa kunnolla voitoista, koska säännöt on laadittu laittamaan paras kuljettaja vaikeimpaan paikkaan. Latvala sen sijaan ikään kuin luovuttaa Ogierille heti sen 50 pinnan johdon ja tyytyy ajamaan jämätuloksista.
 
Ogierin tilanne olikin se, että hän sai mittavan pistejohdon heti kauden alkuun ja toisaalta MM-pistekärjen on mahdotonta ajaa kunnolla voitoista, koska säännöt on laadittu laittamaan paras kuljettaja vaikeimpaan paikkaan. Latvala sen sijaan ikään kuin luovuttaa Ogierille heti sen 50 pinnan johdon ja tyytyy ajamaan jämätuloksista.

Onkohan muissa maissa sama tilanne että oman maan kuski haukutaan maan rakoon joka välissä ja muiden maiden kuskeja estoitta kehutaan?
 
Onkohan muissa maissa sama tilanne että oman maan kuski haukutaan maan rakoon joka välissä ja muiden maiden kuskeja estoitta kehutaan?
Eiköhän suurimmassa osassa maista kannusteta omia myös tappion hetkellä, lajista riippumatta. Tuollaista kannustamisen kulttuuria tähän maahan ottaisin oikein kernaasti vastaan. No onneksi ulkomainen rallikansa sentään kannustaa ja fanittaa myös suomalaisia kuskeja. Tarvi kun jotain facebookin fanisivuja lukea, niin huomaa kuinka Latvalaakin kannustaa ulkomaalaiset ja suomalaiset pääasiassa vittuilevat.
 
Ogierin tilanne olikin se, että hän sai mittavan pistejohdon heti kauden alkuun ja toisaalta MM-pistekärjen on mahdotonta ajaa kunnolla voitoista, koska säännöt on laadittu laittamaan paras kuljettaja vaikeimpaan paikkaan. Latvala sen sijaan ikään kuin luovuttaa Ogierille heti sen 50 pinnan johdon ja tyytyy ajamaan jämätuloksista.

Säännöt on laadittu kaikille samoiksi. Eka reitillä on assukisoissa paras paikka, soralla/lumella paras paikka vaihtelee kovastikin. Helppoa/hyvää ratkaisua lähtöpaikkajärjestykseen ei ole, aina joku narisee. Kaikkia ei voi päästää pätkälle ekana tai viidentenä.

Nykyinen power stage sääntö on heikko, yksi lyhyehkö pätkä tuo kuljettajille turhan paljon pisteitä. Vanha 3-2-1 oli toimiva, nykyinen mahdollistaa typerän pistekikkailun (ala Ogier). Rallin luonne muuttuu rajusti kun pisteiden valossa valtaosa kisasta kannattaa heittää romukoppaan ja keskittyä ajamaan 10km rykäisy mieleisellä lähtöpaikalla uusilla renkailla.

Kaiken kaikkiaan menossa mielenkiintoinen kausi: tasaväkiset autot, kaikilla talleilla voittamaan pystyviä kuskeja ja suomalaisedustusta löytyy myös pienemmistä luokista.
 
Säännöt on laadittu kaikille samoiksi. Eka reitillä on assukisoissa paras paikka, soralla/lumella paras paikka vaihtelee kovastikin. Helppoa/hyvää ratkaisua lähtöpaikkajärjestykseen ei ole, aina joku narisee. Kaikkia ei voi päästää pätkälle ekana tai viidentenä.
Tässä oli vielä lisähaittana ne jotkut historic-autot jotka meni ensin ja joiden renkaat oli kapeammat.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä itse ainakin olen aina Latvalaa kannustanut, vaikka välillä on kyllä usko ollut totisesti koetuksella :) Muistan jo vuosia sitten kun Irlannissa (jossa silloin asuin) Latvala ajoi kolmanneksi, otteet oli hyviä jo silloin. Irlannin rallifoorumilla puhuttiin jostain paikallisesta kaverista, joka oli ajanut top10 että hän on tulevaisuuden lupaus, mutta niinpä suomipoika ajoi suoraan palkintopallille ilman paikallistuntemusta ja ajaa edelleen.

Kyllähän tuo lähtöpaikka on taas sellainen, että on sitten sääntö kuin sääntö, niin kaikkia kuskeja ei voi miellyttää. Nyt ehkä Ruotsissa homma korostui niin paljon, kun yön aikana satoi lunta.

Ja mitä kauteen tulee, niin kyllähän tässä odottaa mielenkiinnolla jo seuraavaa kisaa. Se onkin Mexico, jossa Latvala voitti 2016, toivottavasti myös tänä vuonna.
 
Säännöt on laadittu kaikille samoiksi. Eka reitillä on assukisoissa paras paikka, soralla/lumella paras paikka vaihtelee kovastikin. Helppoa/hyvää ratkaisua lähtöpaikkajärjestykseen ei ole, aina joku narisee. Kaikkia ei voi päästää pätkälle ekana tai viidentenä.
No jaa. Sääntöhän on tarkoituksella huonoin mahdollinen. Huonoin. Tarkoituksella.

Aiemmin on käytetty sellaista sääntöä, että MM-kärki ajaa perjantaina käännetyssä järjestyksessä, koska se suosi parasta kuljettajaa sorakisojen enemmistössä. Se on ymmärtääkseni rallihistorian eniten käytetty lähtöjärjestys. Lyhyemmäksi jäänyt kokeilu oli ajaa aika-ajoetappi ja antaa nopeimpien kuljettajien valita oma lähtöpaikkansa, jolloin tietysti nopein kuljettaja sai aina parhaan paikan.

Nykyinen power stage sääntö on heikko, yksi lyhyehkö pätkä tuo kuljettajille turhan paljon pisteitä. Vanha 3-2-1 oli toimiva, nykyinen mahdollistaa typerän pistekikkailun (ala Ogier). Rallin luonne muuttuu rajusti kun pisteiden valossa valtaosa kisasta kannattaa heittää romukoppaan ja keskittyä ajamaan 10km rykäisy mieleisellä lähtöpaikalla uusilla renkailla.
Power stagelle on kuitenkin kaksi konkreettista perustetta:
  1. Rallista pitää saada lajina valovoimaisempi ja se onnistuu "jännittävällä" ek:lla.
  2. Keskeyttäneet autot halutaan saada takaisin radalle, koska autoja on/oli vähän.
 
No jaa. Sääntöhän on tarkoituksella huonoin mahdollinen. Huonoin. Tarkoituksella.

Aiemmin on käytetty sellaista sääntöä, että MM-kärki ajaa perjantaina käännetyssä järjestyksessä, koska se suosi parasta kuljettajaa sorakisojen enemmistössä. Se on ymmärtääkseni rallihistorian eniten käytetty lähtöjärjestys. Lyhyemmäksi jäänyt kokeilu oli ajaa aika-ajoetappi ja antaa nopeimpien kuljettajien valita oma lähtöpaikkansa, jolloin tietysti nopein kuljettaja sai aina parhaan paikan.

Sääntö ei ole huonoin mahdollinen, eikä ainakaan tarkoituksella. Eka auto pätkällä kärsii merkittävästi melko harvassa kisassa (ja näissäkin tapauksissa on ihan kelistä kiinni). Turhan paljon kyllä veivaavat näitä lähtöjärjestysasioita, kohta näitä laaditaan meteorologin avustuksella ja kysellään kuskeilta toiveita. Muutetaan toki toiselle ajokerralle, paitsi jos välissä ei reuhaakaan vetomiehet takatuuppareilla. Asvalttikisoissa lakaisinkone kiertää reittiä kolmen auton välein ja ruotsissa ei ajeta jos hiutaleita leijailee...

Power stagelle on kuitenkin kaksi konkreettista perustetta:
  1. Rallista pitää saada lajina valovoimaisempi ja se onnistuu "jännittävällä" ek:lla.
  2. Keskeyttäneet autot halutaan saada takaisin radalle, koska autoja on/oli vähän.

Powerstagelle on yksi peruste, eli lisäjännitettä vielä kisan loppumetreille. Kohta 2 on perusteena superrallille.
 
Eikö tuon ajojärjestyksen nyt voisi arpoa vaikka noppaa heittämällä, niin ei ainakaan tarvisi mutista jatkuvasti. MM-sarjan kuuden kärki heittää noppaa ennen kisaa ja lähtöpaikka on se minkä noppa näyttää. Sarjan ykkönen heittää eka jne. ja jos/kun samoja lähtöpaikkoja tulee, niin heitetään niin kauan että päällekkäisyyksiä ei tule. Ja tuon voisi tehdä vaikka kesken rallinkin kuuden kärjen osalta vaikka huoltotauolla ja seuraavana aamuna uudestaan jne. Aikaa tuossa ei menisi juuri mitään ja lähtöpaikat vaihtelisi. Ei voi olla vuonna 2018 liian vaikea saada infoa lähtöjärjestyksestä tarvitseville tahoille.
 
Jyväskylän MM-rallin hurjasti uusittu reitti julki – mukana vain yksi viime vuodesta täysin samana säilynyt erikoiskoe

Reitti ja aikataulu Jyväskylän MM-rallissa 2018
Torstai 26.7.
Erikoiskoe Pituus Lähtöaika
EK 1 Harju 1 2,31 km 19:00

Perjantai 27.7.
EK 2 Moksi 1 20,04 km 8:18
EK 3 Urria 1 12,28 km 9:21
EK 4 Ässämäki 1 12,33 km 10:13
EK 5 Äänekoski 1 7,71 km 11:36
EK 6 Oittila 19,34 km 14:24
EK 7 Moksi 2 20,04 km 15:27
EK 8 Urria 2 12,28 km 16:30
EK 9 Ässämäki 2 12,33 km 17:22
EK 10 Äänekoski 2 7,71 km 18:45
EK 11 Harju 2 2,31 km 20:00

Lauantai 28.7.
EK 12 Päijälä 1 23,92 km 8:13
EK 13 Pihlajakoski 1 14,90 km 9:29
EK 14 Kakaristo 1 23,66 km 10:38
EK 15 Tuohikotanen 1 8,95 km 12:13
EK 16 Tuohikotanen 2 8,95 km 14:55
EK 17 Kakaristo 2 23,66 km 16:08
EK 18 Päijälä 2 23,92 km 17:36
EK 19 Pihlajakoski 2 14,90 km 18:54

Sunnuntai 29.7.
EK 20 Laukaa 1 11,74 km 8:38
EK 21 Ruuhimäki 11,12 km 9:38
EK 22 Laukaa 2 11,74 km 11:01
EK 23 Ruuhimäki 2 (Powerstage) 11,12 km 13:18
 
Meksikon MM-ralli 8-11.3.2017 (22ek:ta yht. 344,49km)

TO: ek 1, 2,53km
PE: ek 2-10, 155,15km
LA: ek 11-19, 140,35km
SU: ek 20-22, 46,46km (Power Stage ek22 11,07km)

Sebastian Loeb(Citroen) mukana mm-rallissa ekaa kertaa sitten Monte Carlo 2015 (korvaa Breenin Meksikossa). Voi hyötyä aika paljon lähtöpaikastaan jonka saa tuonne (on ehkä viimeinen RC1-luokituksen kuskeista tiellä).
 
1. 10
3GBR_18x12.png
K. MEEKE 19:19.1
2. 6
3ESP_18x12.png
D. SORDO 19:22.9 +3.8 +3.8
3. 1
3FRA_18x12.png
S. OGIER 19:24.2 +1.3 +5.1
4. 11
3FRA_18x12.png
S. LOEB 19:24.6 +0.4 +5.5
5. 8
3EST_18x12.png
O. TÄNAK 19:26.0 +1.4 +6.9
6. 2
3GBR_18x12.png
E. EVANS 19:27.0 +1.0 +7.9
7. 4
3NOR_18x12.png
A. MIKKELSEN 19:31.8 +4.8 +12.7
8. 7
3FIN_18x12.png
J. LATVALA 19:32.2 +0.4 +13.1
9. 5
3BEL_18x12.png
T. NEUVILLE 19:34.3 +2.1 +15.2
10. 3
3FIN_18x12.png
T. SUNINEN 19:34.7 +0.4 +15.6
11. 9
3FIN_18x12.png
E. LAPPI 19:45.1 +10.4 +26.0

Eläkeläinen ajaa aika hyvin kun on neljäntenä, aikamoinen kaveri tuo Loeb. Toki lähtöpaikka auttaa mutta silti melkoinen suoritus.
 
Toivotaan että Tojotat on konffattavissa niin ettei ongelmaa olisi iltapäivällä. Tai mahtokohan edes olla sama kun Latvala puhu nakuttamisesta ja Tanäkki antilagista.
 
Kokonaistilanne ek 10/22 jälkeen:

1. Sordo (Hyundai) 1:47:55.4 (ajettu 157,68km, KTN 87,7km/h)
2. Loeb (Citroen) +7,2
3. Tänak (Toyota) +11,0
4. Meeke (Citroen) +25,0
5. Ogier (Ford) +30,2
6. Mikkelsen (Hyundai) +31,7
7. Neuville (Hyundai) +2:01,9
8. Tidemand, WRC2 +5:05,6 (R5 vs WRC vertailua +1,94s/km)
9. Greensmith, WRC2 +8:13,0
10. Heller, WRC2 +12:33,8
----
11. Bulacia-Wilkinson, WRC2 +12:41,5
12. Latvala (Toyota) +15:06,1

Vähän kato kävi suomalaisten kohdalla (kaikille viidelle tuli mekaaninen vika autoon).
 
Viimeksi muokattu:
Uskomaton mies tuo Loeb, ei voi muuta sanoa. Tottakai lähtöpaikka auttaa, mutta silti en uskonut että pääsee edes top5:seen ja nyt on toisena, mahdollisuudet myös voittoon. Suomalaisista ei oikein kukaan väläytellyt vauhtia, ehkä Latvala nyt jotenkin on pärjännyt tai olisi pärjännyt ilman laturirikkoa.
 
Koskahan sitikka lyö semmosen tarjouksen josta lööpp ei voi enää kieltäytyä? Melkonen saavutus kun kolmen vuoden tauon jälkeen johtaa nyt rallia. Vaikkakin edestä on keskeytetty niin silti.
 
On kuskeja, hyviä kuskeja ja sitten on Loeb. Onhan se ajanut ties mitä tässä välissä, mutta tulee kertakeikalle ja lyö päihin niitä, joiden pitäisi olla maailman kovimpeja kuskeja... kertooko se nykykuskien tasosta?

[edit] huh, onneksi rengas puhkes, olis muuten näyttänyt nykykuskit liikaa vastaantulijoilta...
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaistilanne ek 19/22 jälkeen:

1. Ogier (Ford) 3:25:03.1 (ajettu 298,03km, KTN 87,2km/h)
2. Meeke (Citroen) +35,9
3. Sordo (Hyundai) +46,8
4. Mikkelsen (Hyundai) +1:28,4
5. Loeb (Citroen) +2:19,7
6. Neuville (Hyundai) +4:44,6
7. Tidemand, WRC2 +9:24,2 (R5 vs WRC vertailua +1,89s/km)
8. Greensmith, WRC2 +15:06,8
9. Latvala (Toyota) +15:59,6
10. Heller, WRC2 +21:43,0
----
11. Bulacia-Wilkinson, WRC2 +29:54,8
12. Lappi (Toyota) +30:45,1
13. Suninen (Ford) +32:39,0
14. Tänak (Toyota) +58:18,5
 
Vaikka tuo all live on ollut loistava keksintö niin hiukan miinuksia siitä ettei powerstagen nopeimpia saatu kuviin. Johtuu tietty siitä että lähtivät väärään aikaan.
 
Lopputulokset:

1. Ogier (Ford) 3:54:08,0 (ajettiin 22/22ek:ta yht. 344,49km, KTN 88,3km/h)
2. Sordo (Hyundai) +1:03,6 (tappio keskimäärin 0,18s/km)
3. Meeke (Citroen) +1:19,2
4. Mikkelsen (Hyundai) +1:38,4
5. Loeb (Citroen) +2:24,6
6. Neuville (Hyundai) +9:03,0
7. Tidemand, WRC2 +10:24,7 (R5 vs WRC vertailua +1,81s/km)
8. Latvala (Toyota) +15:37,1
9. Greensmith, WRC2 +17:09,3
10. Heller, WRC2 +24:18,1
----
11. Lappi (Toyota) +30:57,8

ek-voitot (22ek:ta)
Ogier 5
Meeke 4
Tänak 4
Sordo 3
Loeb 2
Neuville 1
Suninen 1
Mikkelsen 1
Latvala 1
 
On se tuo Ogier kova. Niinno, on Lööbbikin.. en vaan kauheesti tykkää kun vei joitain mestaruuxia Fordilta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs paljon lööpiltä hukkui aikaa siihen rengasrikkoon?

Ehkä 2 minuuttia menetti siinä (tarkemmin 2min 13s, jos vaikka oletetaan että olisi ek14 31km:llä muutenkin hävinnyt n.10s Ogierille)

Ek13 jälkeen
Loeb
Sordo +3,9
Ogier +15,5
Meeke +15,5
Mikkelsen +1:05,2


Ek14, Loebin rengasrikko ja sen jälkeen tilanne oli
Ogier
Meeke +3,8
Sordo +17,4
Mikkelsen +1:12,9
Loeb +2:08,2
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen EK ajettu ja Sebastianeilla on kaksoisjohto.

1. 1
3FRA_18x12.png
S. OGIER 31:53.8
2. 11
3FRA_18x12.png
S. LOEB 32:03.5 +9.7 +9.7
3. 8
3EST_18x12.png
O. TÄNAK 32:11.9 +8.4 +18.1
4. 10
3GBR_18x12.png
K. MEEKE 32:12.9 +1.0 +19.1
5. 5
3BEL_18x12.png
T. NEUVILLE 32:15.0 +2.1 +21.2
6. 2
3GBR_18x12.png
E. EVANS 32:24.3 +9.3 +30.5
7. 6
3ESP_18x12.png
D. SORDO 32:29.8 +5.5 +36.0
8. 4
3NOR_18x12.png
A. MIKKELSEN 32:32.9 +3.1 +39.1
9. 9
3FIN_18x12.png
E. LAPPI 32:37.0 +4.1 +43.2
10. 7
3FIN_18x12.png
J. LATVALA 32:40.0 +3.0 +46.2

EK on 49km, joten suomalaiset ovat hävinneet melkein 1s/km eli aivan liikaa. Mutta katotaan miten tästä lähtee ralli liikkeelle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 652
Viestejä
4 494 994
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom