Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki RC1 autot vissiin aloittaa, eli Al Rajhi ja Henninki auraa tietä Ogin kanssa.Eiköhän tilanne tasoitu kun tämän päivän auraajat on huomenna "puhtailla" teillä
Ogier hävisi eniten eilen kun joutui ajamaan ekana Historic autojen käyttämien kapeampien renkaiden urissa, sitten tulleet Tänak ja Latvala pystyivät ajamaan jo n.0,5s/km nopeammin ja myöhemmin tulleet jo n.1s/km nopeammin. Tänäänkin se ajoi toisena autona ja sai kuitenkin ek11:sta (reilu 14km) tehtyä hyvän ajan (vain 1,2s ek-voittaja Neuvillesta), mutta ajamalla se ei saa edellä olevia kiinni.Mikä vittu mättää Fordilla.. Pilanneet viimevuotisen auton?
WRC2 auraisi tiet? Miksi sääliä Ogieria? Niin joo, ollaan suomalaisella foorumilla ja suomalaisia kuuluu haukkua. Tänakin ohitus typerä veto, mutta Latvala olisi hirtetty tällä foralla.Tänakin ohitus oli kyllä typerä veto mutta tais se itsekkin sen tajuta, kun ei kauheasti syytellyt ketään. Varmaan tulee taas keskustelua tuosta aloituspaikasta, mutta onhan se selvää jos miettii Ogierin kisaa, häviää niin älyttömästi eka päivänä ilman että voi tehdä asialle mitään. Tavallaan rangaistaan edellisen kisan voitosta, joku systeempi pitäs tuohon keksiä mutta mikä se olis, niin se onkin hankalampaa.
Olihan ne shakedown aika-ajot käytössä jonkin aikaa (joskus välillä 2011-2014? en muista tarkkaan) ja kuskit nopeusjärjestyksessä sitten valitsivat lähtöpaikkansa (shakedownin nopein valitsi ekana jne). Poistivat sen kai siitä syystä että Ogier(+VW) oli niin ylivoimainen yhdistelmä että hyötyi aika-ajoista eniten.Tänakin ohitus oli kyllä typerä veto mutta tais se itsekkin sen tajuta, kun ei kauheasti syytellyt ketään. Varmaan tulee taas keskustelua tuosta aloituspaikasta, mutta onhan se selvää jos miettii Ogierin kisaa, häviää niin älyttömästi eka päivänä ilman että voi tehdä asialle mitään. Tavallaan rangaistaan edellisen kisan voitosta, joku systeempi pitäs tuohon keksiä mutta mikä se olis, niin se onkin hankalampaa.
Ogierin tilanne olikin se, että hän sai mittavan pistejohdon heti kauden alkuun ja toisaalta MM-pistekärjen on mahdotonta ajaa kunnolla voitoista, koska säännöt on laadittu laittamaan paras kuljettaja vaikeimpaan paikkaan. Latvala sen sijaan ikään kuin luovuttaa Ogierille heti sen 50 pinnan johdon ja tyytyy ajamaan jämätuloksista.Ogier ja vuosi 2017. Saa mennä paljon ajassa taaksepäin että yhtä vähän voittamalla mestariksi on "varmisteltu". Vain kaksi osakilpailuvoittoa ja "naurettavan" vähän pätkäpohjia. Ogierin termi on "consistency", tasaisuus/varmuus, tms. missä onkin huippuluokkaa.
Latvalakin haluaa aina voittoa, tavoite voi olla realistisempi esim. Montessa ja muissa assukisoissa podiumpaikka.
Ogierin tilanne olikin se, että hän sai mittavan pistejohdon heti kauden alkuun ja toisaalta MM-pistekärjen on mahdotonta ajaa kunnolla voitoista, koska säännöt on laadittu laittamaan paras kuljettaja vaikeimpaan paikkaan. Latvala sen sijaan ikään kuin luovuttaa Ogierille heti sen 50 pinnan johdon ja tyytyy ajamaan jämätuloksista.
Eiköhän suurimmassa osassa maista kannusteta omia myös tappion hetkellä, lajista riippumatta. Tuollaista kannustamisen kulttuuria tähän maahan ottaisin oikein kernaasti vastaan. No onneksi ulkomainen rallikansa sentään kannustaa ja fanittaa myös suomalaisia kuskeja. Tarvi kun jotain facebookin fanisivuja lukea, niin huomaa kuinka Latvalaakin kannustaa ulkomaalaiset ja suomalaiset pääasiassa vittuilevat.Onkohan muissa maissa sama tilanne että oman maan kuski haukutaan maan rakoon joka välissä ja muiden maiden kuskeja estoitta kehutaan?
Ogierin tilanne olikin se, että hän sai mittavan pistejohdon heti kauden alkuun ja toisaalta MM-pistekärjen on mahdotonta ajaa kunnolla voitoista, koska säännöt on laadittu laittamaan paras kuljettaja vaikeimpaan paikkaan. Latvala sen sijaan ikään kuin luovuttaa Ogierille heti sen 50 pinnan johdon ja tyytyy ajamaan jämätuloksista.
Tässä oli vielä lisähaittana ne jotkut historic-autot jotka meni ensin ja joiden renkaat oli kapeammat.Säännöt on laadittu kaikille samoiksi. Eka reitillä on assukisoissa paras paikka, soralla/lumella paras paikka vaihtelee kovastikin. Helppoa/hyvää ratkaisua lähtöpaikkajärjestykseen ei ole, aina joku narisee. Kaikkia ei voi päästää pätkälle ekana tai viidentenä.
No jaa. Sääntöhän on tarkoituksella huonoin mahdollinen. Huonoin. Tarkoituksella.Säännöt on laadittu kaikille samoiksi. Eka reitillä on assukisoissa paras paikka, soralla/lumella paras paikka vaihtelee kovastikin. Helppoa/hyvää ratkaisua lähtöpaikkajärjestykseen ei ole, aina joku narisee. Kaikkia ei voi päästää pätkälle ekana tai viidentenä.
Power stagelle on kuitenkin kaksi konkreettista perustetta:Nykyinen power stage sääntö on heikko, yksi lyhyehkö pätkä tuo kuljettajille turhan paljon pisteitä. Vanha 3-2-1 oli toimiva, nykyinen mahdollistaa typerän pistekikkailun (ala Ogier). Rallin luonne muuttuu rajusti kun pisteiden valossa valtaosa kisasta kannattaa heittää romukoppaan ja keskittyä ajamaan 10km rykäisy mieleisellä lähtöpaikalla uusilla renkailla.
No jaa. Sääntöhän on tarkoituksella huonoin mahdollinen. Huonoin. Tarkoituksella.
Aiemmin on käytetty sellaista sääntöä, että MM-kärki ajaa perjantaina käännetyssä järjestyksessä, koska se suosi parasta kuljettajaa sorakisojen enemmistössä. Se on ymmärtääkseni rallihistorian eniten käytetty lähtöjärjestys. Lyhyemmäksi jäänyt kokeilu oli ajaa aika-ajoetappi ja antaa nopeimpien kuljettajien valita oma lähtöpaikkansa, jolloin tietysti nopein kuljettaja sai aina parhaan paikan.
Power stagelle on kuitenkin kaksi konkreettista perustetta:
- Rallista pitää saada lajina valovoimaisempi ja se onnistuu "jännittävällä" ek:lla.
- Keskeyttäneet autot halutaan saada takaisin radalle, koska autoja on/oli vähän.
Mitenkäs paljon lööpiltä hukkui aikaa siihen rengasrikkoon?