Rallin MM-sarja 2018

Rovanperä oli kyllä huimassa vaudissa ennen ulosajoa väliajoissa.
Tasaisesti 4-5 nopein WRCt mukaan lukien.
Kyllähän siellä varmaan vähän säästeltiin Power Stagelle, mutta olisi ollut hieno nähdä Kalle Ogierin edellä tuloslistalla.
 
Lopputulokset (Argentiinan mm-ralli)

1. Tänak (Toyota) 3:43:28,9 (ajettiin 18/18ek:ta 358,25km, KTN 96,2km/h)
2. Neuville (Hyundai) +37,7 (tappiota Tänakille keskimäärin 0,11s/km)
3. Sordo (Hyundai) +1:15,7
4. Ogier (Ford) +1:58,6
5. Mikkelsen (Hyundai) +2:02,6
7. Evans (Ford) +3:06,3
8. Meeke (Citroen) +3:25,7
6. Lappi (Toyota) +4:32,6
9. Suninen (Ford) +5:38,6
10. Tidemand (R5) +12:15,8 (WRC vs R5 vertailu +2,05s/km)
---
11. Veiby (R5) +18:06,1
12. Greensmith (R5) +19:54,9

Keskeytykset: Latvala(ek 3), Breen (ek 13), Rovanperä(ek 17)

EK-voitot:
Tänak 10
Neuville 4
Sordo 2
Ogier 1
Mikkelsen 1
 
Viimeksi muokattu:
Portugalin MM-ralli 17-20.5.2018 (20ek:ta 358,19km)

TO: ek 1, 3,36km
PE: ek 2-9, 148,66km
LA: ek 10-15, 154,64km
SU: ek 16-20, 51,53km (Power Stage ek20 11,18km)
 
Jahas, Latvala kerkesi jo keskeyttää kun pyöränripustukset rikkoutuvat. Edelliselle EK:lle jäi myös Tanak joten Lappi on vain jäljellä Toyotalla.
 
Torstai
EK1 SSS Lousada 3,36km
Tänak 2:34,3 (ktn 78,4km/h)
Ogier +0,4
Suninen +0,4
Meeke +1,4
Mikkelsen +1,4
--
Lappi +1,8
Latvala +3,9

Perjantai
EK2 Viana do Castelo 26,73km
Paddon 15:29,3 (ktn 103,5km/h)
Evans +2,3
Meeke +3,2
Sordo +4,9
Breen +5,9
Suninen +7,5
--
Latvala +13,6
Lappi +13,6

Tänak keskeytys (jäähdytin hajosi->moottori hajonnut->ei voi jatkaa rallia)

EK3 Caminha 18,11km
Meeke 10:35,1 (ktn 102,7km/h)
Ogier +1,1
Neuville +1,2
Sordo +1,7
Mikkelsen +3,5
--
Lappi +4,9
Suninen +6,0

Latvala keskeytys (ripustimet hajosi, pystyy jatkamaan lauantaina)

EK4 Ponte de Lima 27,54km
Sordo 19:15,5 (ktn 85,8km/h)
Mikkelsen +0,3
Ogier +1,8
Neuville +2,1
Paddon +6,8
--
Lappi +12,9
Suninen +17,3


Kokonaistilanne ek 4/20 jälkeen
1. Sordo (Hyundai) 48:02,4 (ajettu 75,74km, KTN 94,6km/h)
2. Meeke (Citroen) +4,6
3. Paddon (Hyundai) +4,8
4. Ogier (Ford) +7,3
5. Neuville (Hyundai) +9,4
6. Mikkelsen (Hyundai) +10,5
7. Breen (Citroen) +14,8
8. Evans (Ford) +20,3
9. Suninen (Ford) +23,0
10. Östberg (Citroen) +25,4
---
11. Lappi (Toyota) +26,0
12. Lefevbre (R5 Citroen) +2:39,6 (wrc vs R5 vertailu +2,11s/km, KTN 89,6km/h)
13. Greensmith (R5 Ford) +3:07,1
14. Pieniazek (R5 Skoda) +3:13,9
15. Huttunen (R5 Hyundai) +3:32,9
16. Nordgren (R5 Skoda) +3:47,5
17. Heller (R5 Ford) +3:51,1
18. Tidemand (R5 Skoda) +3:53,3

EK5 alkaa 17:25 Suomen aikaa(15:25 paikallista aikaa)
 
Viimeksi muokattu:
EK5 Viana do Castelo 2 (26,73km)
Meeke 15:31,4 (ktn 103,3km/h)
Östberg +0,8
Suninen +1,4
Breen +1,7
Lappi +1,9

Ogier ulosajo ja keskeytys (ripustukset hajosi?)


EK6 Caminha 2 (18,11km)
Neuville 10:35,5 (ktn 102,6km/h)
Breen +0,0
Suninen +0,2
Evans +2,1
Paddon +4,5
--
Lappi +11,4


EK7 Ponte de Lima 2 (27,54km)
Neuville 19:24,7
Evans +3,9
Meeke +9,7
Lappi +13,9
Östberg +19,6
Suninen +21,2

Breen rengasrikko, pysähtyi vaihtamaan +2min tappiota
Mikkelsen keskeytys (tekninen vika?)
Paddon ulosajo ja keskeytys


EK 8 SSS Porto Street Stage (1,95km)
Neuville 1:48,7
Sordo +0,4
Breen +4,4
Tidemand R5 +4,5
Suninen +5,0
--
Lappi +7,3


EK 9 SSS Porto Street Stage 2 (1,95km)
Neuville 1:46,8
Sordo +0,1
Breen +3,0
Evans +4,5
Suninen +4,8
--
Lappi +5,5
 
Viimeksi muokattu:
e: ensin näyttää siltä että Neuville nostaa nuo kivat ojasta, mutta siinä ne oli jo aiemmin

 
Tätä menoa ykskään autokunta ei pääse maaliin ilman ongelmia :D kato on kova tänään jo..
 
Mix lopetettiin seuranta ennen kuin Suninen tuli maaliin.. Onko sille sattunu jotain? Ei tuu tulosta ewrc.comiin
 
Viimeksi muokattu:
Jep oli vähän orpo kattoa noi 2 special stagea ruutu+ kun 5 kuskia pääsi vaan ajamaan ne ennen kun noi loput WRC kuskit pääs paikalle :D Hieno päivä romuralliksi :)
 
Kokonaistilanne ek 9/20 jälkeen
1. Neuville (Hyundai) 1:35:43,9 (ajettu 152,02km, KTN 95,3km/h)
2. Evans (Ford) +17,7
3. Sordo (Hyundai) +24,3
4. Suninen (Ford) +34,4
5. Lappi (Toyota) +45,8
6. Östberg (Citroen) +48,3
7. Meeke (Citroen) +1:18,7
8. Breen (Citroen) +2:27,3
9. Greensmith (R5 Ford) +6:57,1 (wrc vs R5 vertailu +2,74s/km, KTN 88,8km/h)
10. Pieniazek (R5 Skoda) +7:31,4
---
11. Lefevbre (R5 Citroen) +7:31,9
12. Heller (R5 Ford) +8:25,5
13. Tidemand (R5 Skoda) +8:41,7
 
EK10 Vieira do Minho 17,50km
Latvala 10:52,2 (ktn 96,6) vasta toinen ek-voitto tällä kaudella
Neuville +2,4
Lappi +2,6
Evans +3,3
Ogier +4,7
--
Suninen +7,3


EK11 Cabeceiras de Basto 22,22km
Evans 13:35,0 (ktn 98,1km/h)
Sordo +2,8
Latvala +4,5
Neuville +5,9
Ogier+6,6
Suninen +8,0
Lappi +10,6


EK12 Amarante 37,60km
Neuville 24:56,8 (ktn 90,4km/h)
Latvala +6,6
Lappi +8,7
Sordo +10,6
Ogier +11,1
Suninen +13,2

Meeke ulosajo ja keskeytys
 
Viimeksi muokattu:
EK13 Vieira do Minho 2 (17,50km)
Evans 10:48,6 (ktn 97,1km/h)
Ogier +1,5
Suninen +5,0
Lappi +5,6
Neuville +6,3
Latvala +8,7

EK14 Cabeceiras de Basto 2 (22,22km)
Latvala 13:41,3 (ktn 97,4km/h)
Neuville +0,6
Ogier +1,4
Evans +5,0
Suninen +5,9
--
Lappi +6,8


EK15 Amarante 2 (37,60km)
Ogier 24:47,7 (ktn 91,0km/h)
Neuville +2,5
Latvala +4,0
Lappi +10,6
Suninen +12,2
 
Viimeksi muokattu:
DdkJrInW0AEW6c5.jpg


Aika pahan näköistä jälkeä jo, onneksi (käsittääkseni) Meekellä ei ole sen suurempia vammoja. Aikamoinen ralli on kyllä nyt menossa, kun melkein joka pätkällä on jotain tapahtumia.
 
Kannattaa kattoa toi kaato video. Menee tuhannen kiekan kautta suoraan puun kylkeen joka tuulilasin kohdalta näkyy.. Jäätävän kestäviä ja turvallisia onneksi nää nykypäivän WRC autot.
 
Kokonaistilanne ek 15/20 jälkeen
1. Neuville (Hyundai) 3:16:30,0 (ajettu 306,66km, KTN 93,6km/h)
2. Evans (Ford) +39,8
3. Sordo (Hyundai) +57,2
4. Suninen (Ford) +1:01,9
5. Lappi (Toyota) +1:13,0
6. Östberg (Citroen) +3:14,1
7. Meeke (Citroen) +1:18,7
8. Breen (Citroen) +4:53,1
9. Tidemand (R5 Skoda) +12:52,7 (WRC vs R5 vertailu +2,52s/km, KTN 87,9km/h)
10. Pieniazek (R5 Skoda) +14:12,1
---
11. Lefebvre (R5 Citroen) +15:00,4
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä myös mietityttää, että pitäsköhän Toyotan vahvistaa tuota autoa, kun kaksi autoa pois pelistä eikä kumpikaan ollut ajovirhe. Toki huonoa tuuria oli myös molemmilla.
 
Ihme että Meeke ja Nagle on hengissä tuon kolarin jälkeen. Meeken facesivulta luin että oli jokusen tunnin ollu sairaalassa sisällä koska tunsi kipua selässä ja niskassa.
 
EK16 Montim 8,64km
Lappi 5:47,4 (ktn 89,5km/h)
Suninen +0,6
Latvala +3,4
Evans +4,8
Neuville +5,6

EK17 Fafe 11,18km
Ogier 6:40,7 (ktn 100,4km/h)
Sordo +2,2
Lappi +3,3
Suninen +3,6
Mikklesen +4,4
Latvala +4,7

EK18 Luilhas 11,89km
Latvala 8:09,2 (87,5km/h)
Lappi +1,5
Suninen +2,7
Neuville +5,0
Sordo +5,5

EK19 Montim 2 (8,64km)
Suninen 5:41,3 (91,1km/h)
Lappi +1,7
Sordo +2,5
Evans +3,4
Latvala +4,9

EK20 Fafe 2 (11,18km) Power Stage
5p Lappi 6:33,2 (ktn 102,4km/h)
4p Neuville +1,9
3p Sordo +2,1
2p Suninen +3,3
1p Evans +4,4
--
Mikkelsen +4,6
Östberg +4,9
Ogier +5,2
Latvala +7,9
Breen +8,0
 
Lopputulokset (Portugalin mm-ralli):

1. Neuville (Hyundai) 3:49:46,6 (ajettiin 20/20ek 358,19km, KTN 93,5km/h)
2. Evans (Ford) +40,0 (eroa tuli keskimäärin +0,11s/km Neuvilleen)
3. Suninen (Ford) +47,3 (ensimmäinen podium-sijoitus wrc-autolla)
4. Sordo (Hyundai) +1:00,9
5. Lappi (Toyota) +1:04,7
6. Östberg (Citroen) +3:33,5
7. Breen (Citroen) +5:23,0
8. Tidemand (R5 Skoda) +14:10,8 (WRC vs R5 vertailu +2,38s/km, KTN 88,1km/h)
9. Pieniazek (R5 Skoda) +16:17,3
10. Lefebvre (R5 Citroen) +16:34,3
---
11. Loubet (R5 Hyundai) +17:21,3

EK-voitot (yht. 20):
Neuville 5
Latvala 3
Evans 2
Lappi 2
Meeke 2
Ogier 2
Paddon 1
Sordo 1
Suninen 1
Tänak 1
 
Viimeksi muokattu:
Sordo ja Lappi saivat 10s aikasakot perjantailta joten Lappi jäi lopulta Sordonkin taakse. Molemmat kai ajoi heinäpaalien päälle niillä yleisöek pätkillä(ek8 ja 9) joissa piti tehdä 360astetta niiden ympäri (ainakin Sordo teki niin ek8:lla ja sai +10s tuomaristolta ja Lapin aikasakko on ek9:ltä)

nez39i.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitäköhän Citroen meinaa tehdä Meeken kanssa, kun romua tulee koko ajan. Toisaalta nykyisellä autolla on kaksi voittoa ja ne molemmat Meeken ajamana, joten aika hankala on tilanne, ehkä pitää sitikan tyytyä parsimaan autoja kasaan Meeken jäljiltä ja toivoa että tulisi uusia voittoja.
 
Taitaa seuraava suomalainen mestari olla Esapekka Lappi, veikkaan että on ens vuonna mestaruustaistossa.
 
Juu, aika heikkoa on nyt Latvalan meno, vaikka mielelläni Latvalaa kehuisi, niin ei nyt oikein vakuuta. Toyotan pitää kyllä nyt miettiä pitkään ja tarkasti, että mitä tehdä ensi vuonna. Latvalalla on käsittääkseni 1+1 soppari eli tämän kauden jälkeen olis sopimus katkolla.
 
Vihdoin joku muukin sen sanoo. Latvalan pitäis vaihtaa kartturia/muuttaa nuotituksia. Koko sen uran ajan jotenkin ollu semmoinen tunne, että se sen kartturi on liian ''puskeva'' tyyliltäänsä ja sen kova huutamisen kaltainen nuotinluku saattaa hermostuttaa.
Ei ole ollut koko uran sitä kiekumista. Se korostelevan puhetyylin käyttäminen taitaa olla yksi harvoja selviä muutoksia sen nuotituksessa mitä itse olen huomannut.

Latvala on sen verran menestynyt, että ihan älytön olisi muuttaa nuotitusta tässä vaiheessa uraa. Se on kuitenkin todettu ihan toimivaksi. Kartturin vaihto ei vaikuta mitään kun se kartturi vaan lukee kuskin tekemät nuotit haluttuun tyyliin.

Raju ajotyyli on rikkonut autoja vuodesta toiseen. Ensimmäisellä kaudella Toyota oli "panssarivaunu" ja liian painava. Ei se paino ole pudonnut ilmaiseksi.

Latvalalla on muuten ollut viime aikoina testeissä ja historikkikisoissa kartturina Juho Hänninen. Siinä luulisi olevan leppoisan rytmin omaava kartturi. Jos nyt jostain syystä haluaisi alkaa vaihtamaan.

Piirosen kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Ralli on ihan eri laji kuin hänen aikanaan.
 
Raju ajotyyli on rikkonut autoja vuodesta toiseen. Ensimmäisellä kaudella Toyota oli "panssarivaunu" ja liian painava. Ei se paino ole pudonnut ilmaiseksi.

Löytyykös tästä enemmän tarinaa jostain? Lappikin haastattelussa sanoi ettei heillä enää ole autoa jolla voisi hypätä kuten viimevuonna.
 
Mitä nyt sisäpiiristä kuullut vähän juttuja Latvalasta niin se isoin ongelma on herralla itsellä korvien välissä. Toisin sanoen kasetti on todella heikko ja tarvii paljon tukea. Kaikki muu on sitten erinäisiä tekijöitä jotka vaikuttavat siihen ajamiseen entistä enemmän. Vaikka nopeutta löytyy paikoitellen niin ei kaikki voi vaan menestyä tiukimmassa kärjessä.
 
Jahas ja Meeke sai potkut. En olisi ihan heti arvannut mutta toisaalta tallipäälikkö ei varmaan halua kertoa Meeken perheelle surunvalitteluita ja auton jatkuva korjaaminenkin on aika kallista. Toki tämä päätös on silti melkoinen yllätys.
 
Viimeksi muokattu:
Sardinian (Italia) MM-ralli 7-10.6.2018 (20ek:ta 313,46km)

TO: ek 1, 2,00km
PE: ek 2-9, 122,86km
LA: ek 10-16, 146,56km
SU: ek 17-20, 42,04km (Power Stage ek20 6,96km)
 
Vähän Tommi Mäkisen puheista aavistelin, että Latvalan pitäs kyllä saada nyt tulosta. Jos tulee taas keskeytys niin ei hyvä ollenkaan, voi olla että on viimeinen kausi sitten menossa.
 
EK1 Ittiri Super Special 2,00km

Ogier 2:02,7 (58,7km/h)
Mikkelsen +0,1
Neuville +0,7
Evans +0,9
Paddon +1,6
Lappi +1,7
Suninen +1,8
Latvala +1,9
Östberg +1,9
Tänak +2,5
Veiby (R5) +5,5

Perjantain ajot alkaa klo 9:33 Suomen aikaa
 
EK2 Tula 22,12km
Mikkelsen 18:28,1 (71,9km/h)
Östberg +9,1
Latvala +9,7
Tänak +10,4
Neuville +10,6
--
Lappi +14,2
Suninen +16,1

Loubet (R5) +43,1 (69,2km/h, +1,95s/km)

EK3 Castelsardo 14,37km
Mikkelsen 10:43,3 (80,4km/h)
Suninen +0,8
Tänak +2,8
Breen +3,3
Neuville +4,3
--
Latvala +12,6
Lappi +15,4

Arai (R5) +27,9 (77,1km/h, +1,94s/km)

EK4 Tergu - Osilo 14,14km
Tänak 8:58,4 (94,5km/h)
Mikkelsen +1,4
Latvala +2,4
Suninen +2,6
Evans +2,8
--
Lappi +5,5

Veiby (R5) +21,3 (90,9km/h, +1,51s/km)

EK5 Monte Baranta 11,46km
Neuville 8:12,8 (83,7km/h)
Ogier +3,0
Mikkelsen +4,2
Latvala +5,1
Tänak +6,4
Suninen +7,3
--
Lappi +10,2

Veiby (R5) +29,8 (78,9km/h, +2,60s/km)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 445
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom