Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Miten vertailla eri ikkunatoimittajia? Lähinnä nyt U-arvon kannalta kun muita eroja lasituksissa ei oikein ole ja hintakin lähes sama...

Jos ikkunapinta-alaa on noin 50m2 ja laskee läpi sum_kaikki=ala*U niin saadaan arvot 37,7 ja 39,6, eroa 1,9 verran josta neliölle keskimäärin 0,74 ja 0,78. Ikkunoiden ilmoitetut U:t 0,66-0,82 välillä.

Vastaavasti ~500e säästämällä saisi osan laseista 1.0U:lla ja näin ollen summat olisi 42 ja 43,5 ja neliölle keskimäärin 0,83 ja 0,86.

Millä tuolle U:lle laskee jonkin rahallisen arvon, vaikuttaa lämmitykseen joo, mutta kuinka paljon? Vuosilämpötila hesassa 6,5C (1991-2020) eli delta 21C-6,5C=14,5.

Ilmeisesti tuosta tulee suoraan 37,7/1000*14,5*8760=4790kwh ja vastaavasti 5030kwh ja 1.0U versiolla 5300kwh ja 5500kwh.

Eli parhaan ja huonoimman välillä on 730kwh eroa ja jos sähkö on 0,15e niin = 110e on maksimi säästöpotentiaali per vuosi? Eli käytännössä 500e sijoituksen maksuaika 5v.

Mutta toimittajien välillä ero on vain 300kwh - 200kwh eli ihan max 45e, eli rahallisesti eroa toimittajien välillä ei energiatehokkuusmielessä ole käytännössä ollenkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Talon laajentuessa uudet kattotuolit on noin 30cm vanhan yläpohjan yläpuolella. En halua tähän kohtaan purkaa vanhan yläkerran pakettia joka toimii ok läpikulkutilana mutta haluaisin jättää sen option. Mikä olisi paras tapa saada höyrysulku ja koolaus tuohon rakoon? Se on jotain 3x8m ja keskellä savupiippu.

Tuo ikkuna vaihtuu kahteen oveen kun tämä tila josta kuva on otettu on valmiimpi.

1726156773275123114119477326546.jpg

Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta jos oikein ymmärsin niin tuolla ikkunan yläpuolella on rako johon pitäisi saada höyrynsulku kattotuolien alapintaan? Savupiipun ympäristön eristää kingspan levyllä ja muuten laittaa höyrynsulkumuovilla. Haastavalta näyttää, mutta saattaa sen tuonne saada...
 
Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta jos oikein ymmärsin niin tuolla ikkunan yläpuolella on rako johon pitäisi saada höyrynsulku kattotuolien alapintaan? Savupiipun ympäristön eristää kingspan levyllä ja muuten laittaa höyrynsulkumuovilla. Haastavalta näyttää, mutta saattaa sen tuonne saada...

Juurikin näin, rako on aika ahdas. Ja tietty se höyrysulku pitäisi myös teipata... Mutta hyvä pointti se että savupiipun ympärille ainakin uretaanilevyllä, sitten voi piipun saumata siihen levyyn palovaahdolla.
 
Juurikin näin, rako on aika ahdas. Ja tietty se höyrysulku pitäisi myös teipata... Mutta hyvä pointti se että savupiipun ympärille ainakin uretaanilevyllä, sitten voi piipun saumata siihen levyyn palovaahdolla.

Kakspuoleinen teippi höyrynsulun reunaan, sit toinen muovi siihen päälle ja kattotuolin kohdalle rima jolla sauma tiiviiks. Voi kokeilla myös levittää sopivankokoiset höyrynsulkupalat etukäteen jonnekkin missä on tilaa ja teippaa irrallaan. Sit koko paketin kiristelee paikoilleen ja tukee rimoilla.
 
Löytyy palo-oveksi speksattua liukuovea, joka menisi seinän sisään?
Ei kai noita mikää kiellä laittamasta paloseinän päällä olevan kotelon sisään? Paloseinän sisään menevä ovi mielestäni heikentää sen paloseinän luokitusta (koska siinä on rako sitä liukuovea varten.)
 
Ei kai noita mikää kiellä laittamasta paloseinän päällä olevan kotelon sisään? Paloseinän sisään menevä ovi mielestäni heikentää sen paloseinän luokitusta (koska siinä on rako sitä liukuovea varten.)

...mutta jos ei halua tehdä paloseinän päälle koteloa, vaan liu'uttaa palo-oven seinän sisään?
 
...mutta jos ei halua tehdä paloseinän päälle koteloa, vaan liu'uttaa palo-oven seinän sisään?
Mielestäni käy kuten sanoin. Se seinä ei enää täytä palo-määräyksiä sen oven viemän tilan kohdalla.
=> se seinä pitää silloin tehdä siltä kohtaa paksummaksi tai muuten sen paloeristävyyttä parantaa. Yleensä rakennamme seinät vain sen tilan määräyksen vaatimaksi.
Jos uutta teet, niin teet sen seinän niin hyväksi, että seinä täyttää paloeristysvaatimuksen kolon kohdalta.
Josta siis usein seuraa, että muilta osin se seinä ylittää minimi paloneristysvaatimuksen.
 
Mielestäni käy kuten sanoin. Se seinä ei enää täytä palo-määräyksiä sen oven viemän tilan kohdalla.
=> se seinä pitää silloin tehdä siltä kohtaa paksummaksi tai muuten sen paloeristävyyttä parantaa. Yleensä rakennamme seinät vain sen tilan määräyksen vaatimaksi.
Jos uutta teet, niin teet sen seinän niin hyväksi, että seinä täyttää paloeristysvaatimuksen kolon kohdalta.
Josta siis usein seuraa, että muilta osin se seinä ylittää minimi paloneristysvaatimuksen.

Teen uutta. En nyt ymmärrä. Ihan gyproc-levyllä voidaan käsittääkseni jo täyttää noita palovaatimuksia seinille. Siihen seinään jos haluaa seinän sisään menevän liukuoven - joka täyttää palo-ovelle asetetut vaatimukset - niin miten oven laitto enää vaikuttaa seinärakenteeseen? Jos siinä siis on jo esim. passeli gyproc?
 
Teen uutta. En nyt ymmärrä. Ihan gyproc-levyllä voidaan käsittääkseni jo täyttää noita palovaatimuksia seinille. Siihen seinään jos haluaa seinän sisään menevän liukuoven - joka täyttää palo-ovelle asetetut vaatimukset - niin miten oven laitto enää vaikuttaa seinärakenteeseen? Jos siinä siis on jo esim. passeli gyproc?
Se seinän rakenne ei ole sama kuin siinä viereisessä osassa, jossa sitä palo-ovi"koteloa" ei ole. Mieti tilannetta kun se palo-ovi on kiinni.
 
Palo-ovilla on tiiviysvaatimukset jotka voi olla haastavat täyttää seinän sisään menevällä ovella.
 
Teen uutta. En nyt ymmärrä. Ihan gyproc-levyllä voidaan käsittääkseni jo täyttää noita palovaatimuksia seinille. Siihen seinään jos haluaa seinän sisään menevän liukuoven - joka täyttää palo-ovelle asetetut vaatimukset - niin miten oven laitto enää vaikuttaa seinärakenteeseen? Jos siinä siis on jo esim. passeli gyproc?

Gyproc täyttää jotain palovaatimuksia, mutta ei todellakaan kaikkia. Kuten myös palo-ovillakin on erilaisia vaatimuksia eri tiloihin ja kohteisiin. Et ole kertonut minkälainen kohde kyseessä? Mikä se paloluokka on vähintään oltava?
 
Aattelin laittaa terassin rungon koolaukset kulmaraudoilla :


Ja käyttää ankkuriruuveja 4.8 x 40mm A2

Mietin vaan että kulmaraudat on kuumasinkittyä terästä ja ruuvipaketissa lukee ruostumaton, että voiko noita käyttää keskenään painekyllästettyyn puuhun.
 
Gyproc täyttää jotain palovaatimuksia, mutta ei todellakaan kaikkia. Kuten myös palo-ovillakin on erilaisia vaatimuksia eri tiloihin ja kohteisiin. Et ole kertonut minkälainen kohde kyseessä? Mikä se paloluokka on vähintään oltava?

Autotallista käynti samassa rakennuskessa olevaam varastohuoneeseen. Uudiskohde-okt siis.
 
Autotallista käynti samassa rakennuskessa olevaam varastohuoneeseen. Uudiskohde-okt siis.
EL30 siis, tämä luku siinä on kiinnostava, miksi sitä ei voinut kertoa kun se papereissa lukee? Tuohan tulee tuplagyprocilla autotallin puoleiselle seinälle? Eli se itse liukuoven runko-ontelo seinässä ei tarttis mitään ihmeellistä, liukuovirungossa toki voi sitten olla jotain muita erikoisehtoja???
 
EL30 siis, tämä luku siinä on kiinnostava, miksi sitä ei voinut kertoa kun se papereissa lukee? Tuohan tulee tuplagyprocilla autotallin puoleiselle seinälle? Eli se itse liukuoven runko-ontelo seinässä ei tarttis mitään ihmeellistä, liukuovirungossa toki voi sitten olla jotain muita erikoisehtoja???

En tiennyt, että tämä on relevantti tieto. Minulla on ehkä miljoona eri asiakirjaa taloon liittyen enkä tiedä onko siellä joku muukin asia relevantti. Kysymyksiin kyllä vastaan mieluusti. Liukuovinrungon vaatimuksista en tiedä, kuten en tiedä ovenkaan vaatimuksista.

Jompaan kumpaan laitaan ajattelin tosiaan liukuovea, niin olisi helpompi laittaa esim. hyllyjä molempiin tiloihin. Periaatteessa myös keskellä tuota VAR 1 seinää voisi ajatella. :think:

1726724773017.png
 
Eikö tuohon mahdu ihan hyvin normaali ovi mikä aukeaa talliin? Eihän liukuovella tässä tapauksessa säästä yhtään mitään tilaa :confused:
 
Eikö tuohon mahdu ihan hyvin normaali ovi mikä aukeaa talliin? Eihän liukuovella tässä tapauksessa säästä yhtään mitään tilaa :confused:

No mahtuu tietysti. Ajattelin vain, että jos siihen olisi ollut jollain tiedossa standardit täyttävät, seinän sisään liukuva liuovi mallia palo-, niin ennemmin olisi sellaisen sinne laittanut.

1726727064996.png
 
No mahtuu tietysti. Ajattelin vain, että jos siihen olisi ollut jollain tiedossa standardit täyttävät, seinän sisään liukuva liuovi mallia palo-, niin ennemmin olisi sellaisen sinne laittanut.

1726727064996.png
Oletko kysynyt rakennusvalvonnasta, pitääkö tohon tehdä "tuulikaappi", jos teet palo-oven. Idea sillä on/ollee, ettei autotallista poistuessa tule asuintilaan pakokaasuja yms..
Eli voit sulkea autotallin palo-oven, ennenkuin siirryt seuraavaan tilaan. Sen "tuulikaapin" ei tarvitse enää olla paloluokiteltu.
 
Oletko kysynyt rakennusvalvonnasta, pitääkö tohon tehdä "tuulikaappi", jos teet palo-oven. Idea sillä on/ollee, ettei autotallista poistuessa tule asuintilaan pakokaasuja yms..
Eli voit sulkea autotallin palo-oven, ennenkuin siirryt seuraavaan tilaan. Sen "tuulikaapin" ei tarvitse enää olla paloluokiteltu.

En täysin ymmärrä mitä tarkoitat. Kyseessä erillinen autotallirakennus. Minulle on tarjottu jo yhtä palo-ovea, jossa on ovipumppu. AT siis kuvassa alhaalla ja ovella tarkoitus tehdä pääsy sisäkautta VAR 1 -tilaan.
 
En täysin ymmärrä mitä tarkoitat. Kyseessä erillinen autotallirakennus. Minulle on tarjottu jo yhtä palo-ovea, jossa on ovipumppu. AT siis kuvassa alhaalla ja ovella tarkoitus tehdä pääsy sisäkautta VAR 1 -tilaan.
Musta tossa kuvassa (viestisi #2768) aiemmin näytti, että autotallisi on kiinni asuinrakennuksen seinässä ja olet tekemässä siihen seinään palo-ovea. Jos toi varastoksi merkitsemäsi tila olisi asuinhuone, siihen pitäisi nykymääräysten mukaan tehdä toi em. mainitsemani "tuulikaappi" uuden palo-ovesi yhteyteen. Nyt kun siinä on erillinen varasto ( johon palo-ovi johtaa ) en ole aivan varma, siksi suosittelen, että varmistat asia rakennusvalvonnasta. (Siihen puututaan lopputarkastuksessa, jos se pitää olla).
 
Musta tossa kuvassa (viestisi #2768) aiemmin näytti, että autotallisi on kiinni asuinrakennuksen seinässä ja olet tekemässä siihen seinään palo-ovea. Jos toi varastoksi merkitsemäsi tila olisi asuinhuone, siihen pitäisi nykymääräysten mukaan tehdä toi em. mainitsemani "tuulikaappi" uuden palo-ovesi yhteyteen. Nyt kun siinä on erillinen varasto ( johon palo-ovi johtaa ) en ole aivan varma, siksi suosittelen, että varmistat asia rakennusvalvonnasta. (Siihen puututaan lopputarkastuksessa, jos se pitää olla).
Joo, ehdottomasti kysymään rak.valvonnasta asia, mä jotenkin katsoin että tuossa olisi ollut "ovi" jo valmiina, mutta siinähän olikin vain niitä 80cm "liukuovi" hahmotelmia.

Meillä on autotalli kellarikerroksessa ja vieressä on silleen "ei asuinkäyttöön" luokiteltua tilaa ts. ei vie rakennusoikeutta niin siihen tilaan kulku ainakin vaati tuon tuulikaapin. Koska tuossa on vain pelkkä varasto niin ehkä tuota on mahdollista tulkita toisin, mutta sitten saattaapi EL30 tulla varaston ja tuon MH väliin.

Itse sanoisin että se on joko
a) savusulku tai
b) varaston EL30 osastointi mh:sta

PS. sen tuulikaapin nimi on savusulku.
PPS. tässä peruscaset, joka ei tuosta suoraan kylläkään löydy kuin mainintana että varasto voidaan osastoida autosuojan tai asuintilan kanssa samaan (nyt asuintilassa): https://toptenrava.fi/wp-content/up...n-pientalon-paloturvallisuuden-perusteita.pdf
 
Sauna- ja kylpyhuonetiloihin olisi kiva saada lattialämmitys kunnolla toimimaan myös kesäisin. Alakerran jakotukissa on kuitenkin sekä olohuone, keittiö ja makuuhuone ym. muut tilat, mitä ei mielellään lämmittäisi kesällä. Osaisiko joku neuvoa, miten helpoiten saisi tuosta eristettyä kierron vain sauna- ja kylpyhuonetilaan (punaisella ympyröity)? Jos käsin suljen aina kaikki muut jakotukin lähdöt, menee homma liian vaikeaksi esim. syksyisin/keväisin, kun välillä tarvitsisi myös muita tiloja lämmittää. Thermia Calibra vastaa lattialämmityskierrosta. Kiitos avusta!
 

Liitteet

  • IMG_9123.jpg
    IMG_9123.jpg
    649,4 KB · Luettu: 89
Sauna- ja kylpyhuonetiloihin olisi kiva saada lattialämmitys kunnolla toimimaan myös kesäisin. Alakerran jakotukissa on kuitenkin sekä olohuone, keittiö ja makuuhuone ym. muut tilat, mitä ei mielellään lämmittäisi kesällä. Osaisiko joku neuvoa, miten helpoiten saisi tuosta eristettyä kierron vain sauna- ja kylpyhuonetilaan (punaisella ympyröity)? Jos käsin suljen aina kaikki muut jakotukin lähdöt, menee homma liian vaikeaksi esim. syksyisin/keväisin, kun välillä tarvitsisi myös muita tiloja lämmittää. Thermia Calibra vastaa lattialämmityskierrosta. Kiitos avusta!
Eipä siihen muuta keinoa ole kuin sulkea kaikki muut piirit käsin tai termostaateilla. Lisäksi pitää säätää lämpökäyrä niin että se lämmittää kierron vettä myös silloin kun periaatteessa ei tarvitsisi lämmittää.

Se mitä tuosta myös seuraa on, että kun auki on vain yksi piiri, lämmitettävän veden tilavuus on pieni (jos ei ole puskurivaraajaa), jolloin pumppu lämmittää sen aika nopeasti, mikä taas aiheuttaa melkoista pätkäkäyntiä.

Itse pidän ihan suosiolla lämmitykset vain pois kaikista lattioista kesäisin. Kylppärit kuivuu kyllä muutenkin ihan hyvin.
 
Miten/millä matskulla toteutetaan saunan yhteydessä olevaan kylppäriin tasainen (valkoinen) katto? Tavallinen kipsilevy tuskin on vaihtoehto, mutta meneekö sitten jo esim. tämmöisellä: Gyproc Märkätilalevy GRI 13 ROBUST, 1200x2600x13mm
Märkätilagyproc ja Tikkurilan Luja on meillä ei saunallisessa kylppärissä. Sauna tietysti tuo vielä enemmän kosteusrasitusta, mutta ei kai tuohon paljon muutakaan vaihtoehtoa ole.
 
Kysyin puulattian hionnasta 1980 luvun taloon. Puulattian ala noin 98 neliötä. Hinta olisi yhdellä (hyvällä) 29€ neliö ja sisältää lakkauksen 5 kertaan.

Ei varmaan kannata itse yrittää hioa lattiaa? Tai yrittää lakata? Listat nyt voisi saada itsekin irrotettua jollain lailla. Jos kumminkin tulee uudet listat tilalle.

Tuossa lakka vaihtoehdot. Lakan saa itse valita vapaasti noista, ei vaikuta hintaan.

"Lakka on Bona Traffic HD (matta, extra matta tai Raw)"

Lisäsin vielä pohjakuvan. Suunnitelma, että kaikki lattiat hiottaisiin.

Screenshot_2024-09-29-11-54-43-94_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Kysyin puulattian hionnasta 1980 luvun taloon. Puulattian ala noin 98 neliötä. Hinta olisi yhdellä (hyvällä) 29€ neliö ja sisältää lakkauksen 5 kertaan.

Ei varmaan kannata itse yrittää hioa lattiaa? Tai yrittää lakata? Listat nyt voisi saada itsekin irrotettua jollain lailla. Jos kumminkin tulee uudet listat tilalle.

Tuossa lakka vaihtoehdot. Lakan saa itse valita vapaasti noista, ei vaikuta hintaan.

"Lakka on Bona Traffic HD (matta, extra matta tai Raw)"

Lisäsin vielä pohjakuvan. Suunnitelma, että kaikki lattiat hiottaisiin.

Screenshot_2024-09-29-11-54-43-94_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Ihan asiallinen hinta tuo on. Tietty ois hyvä jos ois jotain referenssikohdetta tekijällä että tietäis millasta jälkeä saa. Yleensä listojen irroitus taitaa kuulua tilaajalle. Itse oon ammatiltani talonrakentaja, mutta en lähde kyllä ikinä hiomaan asiakkaan lattioita vaikka monesti tilaisuuksia olisi ollut. Joskus oon hionut 6m2 eteisen ja sit 16m2 mökin lattian pikkukoneella, mutta en suosittele. Isot alat vaatii kunnon koneet joiden vuokraaminen jo maksaa rahaa puhumattakaan että niitä osaisi äkkinäinen käyttää niin hyvin että jäljestä tulisi priimaa. Tuo pelkkä lakkauskin on jo yksinään tolkuton työmaa. Jos vanhat listat on jotain arvopuuta kuten tammea tai koivua niin kannattaa harkita niiden kunnostamista.
 
Ihan asiallinen hinta tuo on. Tietty ois hyvä jos ois jotain referenssikohdetta tekijällä että tietäis millasta jälkeä saa. Yleensä listojen irroitus taitaa kuulua tilaajalle. Itse oon ammatiltani talonrakentaja, mutta en lähde kyllä ikinä hiomaan asiakkaan lattioita vaikka monesti tilaisuuksia olisi ollut. Joskus oon hionut 6m2 eteisen ja sit 16m2 mökin lattian pikkukoneella, mutta en suosittele. Isot alat vaatii kunnon koneet joiden vuokraaminen jo maksaa rahaa puhumattakaan että niitä osaisi äkkinäinen käyttää niin hyvin että jäljestä tulisi priimaa. Tuo pelkkä lakkauskin on jo yksinään tolkuton työmaa. Jos vanhat listat on jotain arvopuuta kuten tammea tai koivua niin kannattaa harkita niiden kunnostamista.
Facebookin puolelta löytyy joitakin kohteita tuolta tekijältä.

Tilausjono vaan marraskuun puoleenväliin asti, mutta pakko varmaan odotella, koska ei ole löytynyt ketään muutakaan tuohon urakkaan.

Jotain yksittäisiä remppajia voisi löytyä, mutta ei yhtään edullisempia ja jälki voi olla huonoa.
 
Pitäisi ensi keväänä saada teetettyä noin 20 metriä aitaa sekä kaksi ajoporttia. Korkeutta se 120 cm, ettei tarvitse lupien kanssa säätää. Ruuvipaaluilla pitäisi onnistua.

Onko kokemusta tällaisten keikkojen kilpailutuksesta?
 
Facebookin puolelta löytyy joitakin kohteita tuolta tekijältä.

Tilausjono vaan marraskuun puoleenväliin asti, mutta pakko varmaan odotella, koska ei ole löytynyt ketään muutakaan tuohon urakkaan.

Jotain yksittäisiä remppajia voisi löytyä, mutta ei yhtään edullisempia ja jälki voi olla huonoa.

Juu kannattaa odottaa. Hyvät tekijät tunnistaa pitkästä jonosta. Tuo lattioiden hionta on yleensä viimeisiä töitä remontissa niin ei oo itteeni yleensä haitannut vaikka joutunut odottelee.
 
Osaako joku asiaa tunteva sanoa näistä kuvista, että onko kyseessä konesauma- vai lukkosaumakatto? Ymmärtääkseni pitäisi olla konesauma, mutta rakennepiirroksessa mainitaan "peltikate tumman harmaa RR23 (Ruukki Classic)" ja sehän on lukkosauma.
Screenshot_20241014-235026109 (1).jpg
Screenshot_20241014-235134686 (1).jpg
 
Nykyisessä lähes 40v. vanhassa kylpyhuoneessa ei ole käytetty höyrynsulkumuovia missään kohtaa. Ulkoseinät termoharkoista ja katot paneloitu ja sen yläpuolella seuraava rakenne, aiemmin myös vesikaton aluskatteenakin toimineet uretaani eristelevyt, joissa alumiinipinnoite yläpohjaan päin ja bitumi pinnoite yläpuolella. Yläpohja on lämmintä tilaa kauttaaltaan. Nykyisin vesikaton alla näiden eristelevyjen yläpuolella normaali aluskate.

Onko remontissa vastaavan rakenteen säilyttäminen järkevää, vai tulisiko nykymallin mukaisesti katto muovittaa ja ehkä myös lisäeristää? Kaikki näkyvillä olevat rakenteet yläpohjassa kylppärin ja saunan kohdalta täysin kunnossa ja puu terveen väristä. Saunassa on alumiinipaperit ja kattoon laitettu lasivillaa parit levyt päällekkäin vain irtonaisina paperin päälle.
 
Osaako joku asiaa tunteva sanoa näistä kuvista, että onko kyseessä konesauma- vai lukkosaumakatto? Ymmärtääkseni pitäisi olla konesauma, mutta rakennepiirroksessa mainitaan "peltikate tumman harmaa RR23 (Ruukki Classic)" ja sehän on lukkosauma.
Screenshot_20241014-235026109 (1).jpg
Screenshot_20241014-235134686 (1).jpg
Kyllä sellanen Harrison/Stetson olisi, että kyseessä on konesauma. Polkusaumakatteessa tuo helma menee alemmas tuohon pellin pintaan ja on kantattu.
Jos olisi kuva katon harjalta niin siitä selviäisi helpoiten.
1728973842729.png
 
Osaako joku asiaa tunteva sanoa näistä kuvista, että onko kyseessä konesauma- vai lukkosaumakatto? Ymmärtääkseni pitäisi olla konesauma, mutta rakennepiirroksessa mainitaan "peltikate tumman harmaa RR23 (Ruukki Classic)" ja sehän on lukkosauma.
Screenshot_20241014-235026109 (1).jpg
Screenshot_20241014-235134686 (1).jpg

Katon harjasta näkee millainen katto on kyseessä. Konesaumassa harja on myös käännetty eikä erillistä harjapeltiä ole. Jos harjalla on erillinen harjapelti niin kyseessä ei ole konesaumakatto.
 
Katon harjasta näkee millainen katto on kyseessä. Konesaumassa harja on myös käännetty eikä erillistä harjapeltiä ole. Jos harjalla on erillinen harjapelti niin kyseessä ei ole konesaumakatto.
Tosiaan pulpettikatto kyseessä. Kävin ottamassa muutaman kuvan ylä- ja alareunoista. Saumat on käännetty tähän tapaan:
P_20241016_133424.jpg
P_20241016_133508.jpg
P_20241016_133255.jpg
 
Mikä halpa jiirisaha lista hommiin sisälle? Löytyy jo yksi mistä kääntö mennyt rikki vuosia sitten. Tapellut sen kanssa tarpeeksi, mutta nyt ei jaksa viritellä. Ei tartte mitään paksua saada poikki. Kahteen kulmaan kallistus, että saane kattolistatkin tarvittaessa.

Olis voittaja, mutta ei varastossa missään:


Muuten ehdokkaat:



 
Tässä nyt uudiskohdetta rakentaessa tullut itse tehtyä sisäseinien tasoitukset ja maalaukset. Sisäseinät ovat siis ihan tavallista EK kipsilevyä. Tätä ennen en ollut koskaan tehnyt kipsiseinien tasoituksia ja melkoinen oppimisprosessi on kyllä ollut ja en osannut alun perin aavistaakaan, paljonko se syö aikaa, jos haluaa hyvän lopputuloksen.

Jos jotakuta kiinnostaa tarkemmat ajatukset/ohjeet, niin voinen niitäkin jakaa, vaikka mikään ammattilainen en ole ja opin tekemisen kautta. Mutta ainakin uudiskohteessa jos ottaa esim. levyvalmiin paketin tai haluaa vain muuten hieman säästää, niin silloin voi olla edessä tätä hommaa. Itselläni meni n. 1,5kk aikaa kun käytin pari tuntia arki-illoista ja puolikkaita viikonlopun päiviä tasoitushommiin. Käytännössä koostui sekä ruuvinkantojen että kipsilevyjen saumojen tasoituksista ja nauhoituksista. Huonekorkeus meillä on tosin karvan yli 3m ja se extra 40 cm kyllä tuossa hommassa näkyy työmäärän lisääntymisenä.

Se mitä itse opin on, että jos johonkin tulee vaakasauma, niin sitä on käytännössä mahdoton saada 100 % häivytettyä, jos siinä kohtaa ei ole reunaohennusta. Vaakasaumat ovat onneksi harvinaisia, jos hommat on hyvin tehty, joten noita ei joka kohtaan tule. Mutta siihen jää kyllä oikeassa valossa hyvin pieni harjanne, joka kannattaa pitää mielessä, jos sellainen haittaa. Vastaavasti pystysaumoja on myös nähdäkseni mahdoton saada aivan 100 % huomaamattomaksi, ellei ylitasoita koko seinää. Tätä ei mielestäni monenkaan ohjeen kohdalla tuoda ilmi, että vain koko seinän ylitasoittamalla, voi saada ne kipsisaumojen "haamut" kokonaan häivytettyä. Käytin huomattavan paljon aikaa ja tasoituskertoja saadakseni noista saumoista mahdollisimman huomaamattomat, mutta kokeneempien kommenttien perusteella niitä saumoja ei oikein tahdo saada piiloon ilman ylitasoitusta, koska se tasoite käyttäytyy maalin kanssa hieman eri tavalla kuin kipsilevyn kartonki ja se aiheuttaa tuota haamuefektiä, vaikka tasoitus olisi sinänsä tehty riittävän leveälle ja tasaisesti. Ehkä joku on onnistunut paremmin, voi olla. Itse en tosin halunnut ryhtyä ylitasoittamaan seiniä kauttaaltaan ja sinänsä nuo "haamut" ovat sen verran huomaamattomia, ettei asialla oikeastaan ole edes väliä. Mutta jos joku tavoittelee ns. täysin virheetöntä kaikissa valaistuksissa tasaista seinää, niin ylitasoitus koko seinän leveydeltä lienee must.

Seinien ulkonurkissa käytin paperista metallivahvistettua nauhaa ja sisäkulmat päätin ajan säästämisen vuoksi vetää vain akryymimassalla, joka ainakin tässä kohtaa ajoi asiansa varsin hyvin. Jäädään odottelemaan sitten, tuleeko niihin murtumia... Käsittääkseni osa käyttää akryyliä sisänurkissa menestyksellä ja erityisesti ajansäästön vuoksi ja niiden nauhoittaminen ja tasoitus on oma projektinsa, johon ei välttämättä halua ryhtyä, jos on sen muutaman kymmentä muuta saumaa tehnyt jo ensiksi kaikkine hiomisineen.
 
Mikä halpa jiirisaha lista hommiin sisälle? Löytyy jo yksi mistä kääntö mennyt rikki vuosia sitten. Tapellut sen kanssa tarpeeksi, mutta nyt ei jaksa viritellä. Ei tartte mitään paksua saada poikki. Kahteen kulmaan kallistus, että saane kattolistatkin tarvittaessa.

Olis voittaja, mutta ei varastossa missään:


Muuten ehdokkaat:



Aika karkean näköiset terät kaikissa, varaudu ostamaan uudet siistiin listatyöhön.

Itse olen kyllä käyttänyt jiirisahaani paljon, yksi parhaita ostoksiani. Omakaan ei ole mikään ammattilaismalli, mutta pykälää kalliimpi liu'ulla jne.
Ostin kyllä ensin "halpiskäsijiirisahan" ja totesin niin paskaksi että kävin hakemassa tuon nykyisen kun en saanut edes 45 asteen kulmaa sahattu suoraan vaikka kuinka säädin. Mutta on kyllä ollut käyttöä kun parit terassit rakentanut listoituksen lisäksi ja liukukin ollut käytössä kun jotain hyllylevyjä olen pätkinyt...
 
Aika karkean näköiset terät kaikissa, varaudu ostamaan uudet siistiin listatyöhön.

Itse olen kyllä käyttänyt jiirisahaani paljon, yksi parhaita ostoksiani. Omakaan ei ole mikään ammattilaismalli, mutta pykälää kalliimpi liu'ulla jne.
Ostin kyllä ensin "halpiskäsijiirisahan" ja totesin niin paskaksi että kävin hakemassa tuon nykyisen kun en saanut edes 45 asteen kulmaa sahattu suoraan vaikka kuinka säädin. Mutta on kyllä ollut käyttöä kun parit terassit rakentanut listoituksen lisäksi ja liukukin ollut käytössä kun jotain hyllylevyjä olen pätkinyt...

Taitaa akkuporakoneen jälkeen olla eniten käytetty laite jiirisaha mullakin. Pihalle sitten joku fiinimpi jos saan tuon vanhan oikeasti rikki. Skil tuli haettua ja kyllä sen parin listan jälkeen huomasi. Teriä mulla olikin varalla jo kun vanhaan tullut vaihettua, mutta 210... en tajunnut edes, että näitä on 210 ja 216 ennenkuin nyt :facepalm: No kaupasta saa lisää.

On se kyllä kiva kun on kone siinä vieressä kun toinen on pöydässä kiinni niin sai aina sen listan kappalan kanssa mennä edes takas ulos.
 
Mikä halpa jiirisaha lista hommiin sisälle? Löytyy jo yksi mistä kääntö mennyt rikki vuosia sitten. Tapellut sen kanssa tarpeeksi, mutta nyt ei jaksa viritellä. Ei tartte mitään paksua saada poikki. Kahteen kulmaan kallistus, että saane kattolistatkin tarvittaessa.

Olis voittaja, mutta ei varastossa missään:


Muuten ehdokkaat:



Jos on jotain sellaista perus 12x42 jalkalistaa niin halpa ja hyvä vaihtoehto vois olla myös jiirilaatikko (Kääntökulma ja jiirilaatiko, 70 mm | Sahausohjaimet | Käsityökalut | Tuotteet | Wolfcraft Site) ja käsisaha, esim Bilteman japaninsaha.
 
Tässä nyt uudiskohdetta rakentaessa tullut itse tehtyä sisäseinien tasoitukset ja maalaukset. Sisäseinät ovat siis ihan tavallista EK kipsilevyä. Tätä ennen en ollut koskaan tehnyt kipsiseinien tasoituksia ja melkoinen oppimisprosessi on kyllä ollut ja en osannut alun perin aavistaakaan, paljonko se syö aikaa, jos haluaa hyvän lopputuloksen.

Jos jotakuta kiinnostaa tarkemmat ajatukset/ohjeet, niin voinen niitäkin jakaa, vaikka mikään ammattilainen en ole ja opin tekemisen kautta. Mutta ainakin uudiskohteessa jos ottaa esim. levyvalmiin paketin tai haluaa vain muuten hieman säästää, niin silloin voi olla edessä tätä hommaa. Itselläni meni n. 1,5kk aikaa kun käytin pari tuntia arki-illoista ja puolikkaita viikonlopun päiviä tasoitushommiin. Käytännössä koostui sekä ruuvinkantojen että kipsilevyjen saumojen tasoituksista ja nauhoituksista. Huonekorkeus meillä on tosin karvan yli 3m ja se extra 40 cm kyllä tuossa hommassa näkyy työmäärän lisääntymisenä.

Se mitä itse opin on, että jos johonkin tulee vaakasauma, niin sitä on käytännössä mahdoton saada 100 % häivytettyä, jos siinä kohtaa ei ole reunaohennusta. Vaakasaumat ovat onneksi harvinaisia, jos hommat on hyvin tehty, joten noita ei joka kohtaan tule. Mutta siihen jää kyllä oikeassa valossa hyvin pieni harjanne, joka kannattaa pitää mielessä, jos sellainen haittaa. Vastaavasti pystysaumoja on myös nähdäkseni mahdoton saada aivan 100 % huomaamattomaksi, ellei ylitasoita koko seinää. Tätä ei mielestäni monenkaan ohjeen kohdalla tuoda ilmi, että vain koko seinän ylitasoittamalla, voi saada ne kipsisaumojen "haamut" kokonaan häivytettyä. Käytin huomattavan paljon aikaa ja tasoituskertoja saadakseni noista saumoista mahdollisimman huomaamattomat, mutta kokeneempien kommenttien perusteella niitä saumoja ei oikein tahdo saada piiloon ilman ylitasoitusta, koska se tasoite käyttäytyy maalin kanssa hieman eri tavalla kuin kipsilevyn kartonki ja se aiheuttaa tuota haamuefektiä, vaikka tasoitus olisi sinänsä tehty riittävän leveälle ja tasaisesti. Ehkä joku on onnistunut paremmin, voi olla. Itse en tosin halunnut ryhtyä ylitasoittamaan seiniä kauttaaltaan ja sinänsä nuo "haamut" ovat sen verran huomaamattomia, ettei asialla oikeastaan ole edes väliä. Mutta jos joku tavoittelee ns. täysin virheetöntä kaikissa valaistuksissa tasaista seinää, niin ylitasoitus koko seinän leveydeltä lienee must.

Seinien ulkonurkissa käytin paperista metallivahvistettua nauhaa ja sisäkulmat päätin ajan säästämisen vuoksi vetää vain akryymimassalla, joka ainakin tässä kohtaa ajoi asiansa varsin hyvin. Jäädään odottelemaan sitten, tuleeko niihin murtumia... Käsittääkseni osa käyttää akryyliä sisänurkissa menestyksellä ja erityisesti ajansäästön vuoksi ja niiden nauhoittaminen ja tasoitus on oma projektinsa, johon ei välttämättä halua ryhtyä, jos on sen muutaman kymmentä muuta saumaa tehnyt jo ensiksi kaikkine hiomisineen.

Yks "uusi" ongelma kipsilevyissä on joka ilmeisesti johtuu joko jostain tuotantoprosessista tai sit kuljetuksesta, mutta oon törmännyt usein siihen että siinä reunaohennuksen vieressä on levy koholla jolloin siinä on selkee patti. Tuon takia ei onnistu pelkän sauman tasoitus vaan sen tasoituksen joutuu tekemään melko leveästi jotta se sauma ei näy. Melko hyvään lopputulokseen oon päässyt myös ilman ylitasoitusta kunhan on malttanut riittävän leveälle tasoittaa. Kyllä noihin tasoitehommiin saa aikaa kulumaan. Katon tasoitus on ihan oma hommansa jota ei välttämättä kannata lähteä edes tekemään ilman ruiskua ja kattoliippaa.

Monesti vähän tuntuu että seinissä ylitasoitus voi olla nopeampi vaihtoehto jopa ilman ruiskuakin. Ylitasoitus on myös siksi hyvä että sillä saa koko levyn "samaan tasoon", kun muuten saumat tahtoo olla aina sen muutaman millin koholla levystä. Eihän tuolla kauheesti merkitystä oo, mutta voi ne jossain tapauksessa haitata jos jotain hyllyy asentaa just siihen sauman kohdalle tms.

Ulkokulmiin saa nykyään sellasii käteviä muovivahvikkeita joilla pystyy kulman tekemään ilman erillisii muovilistoja. Niissä on myös liima itsessään niin on nopee asentaa.

Yks syy miks akryyliä suositaan sisäkulmissa on se että joissain tapauksissa rakenteet voi liikkua niin paljon että se nauha pullahtaa kulmasta ulos -> korjaus huomattavasti työläämpi toimenpide kuin haljenneen akryylimassan paikkaus.
 
Ylitasoitus on kohtuu helppo, muttei välttämättä halpa tahdä telattavalla tasoitteella. Vaatii kaksi tekijää, joista toinen nostaa telalla tasoitetta seinälle (vahva suositus hommaan tarkoitetulle telalle) ja toinen liippaa esim 60cm liipillä perässä. Suositus Parfaitin liipeille, joita saa amazonista suht järkevään hintaan. K-raudassa 2-3x kalliimpia jos edes sattuu löytämään. Jos tasoitettavaa on luokkaa ”yksi kämppä” ja haluaa laadukasta jälkeä ja laskee omalle työlleen jotain arvoa, niin harkitsisin tosissani jotain tällaista settiä. https://www.proshop.fi/Monitoimityo...tasoitus-rullaava-ja-viimeistelysarja/3062849
 
Ollaan tekemässä vessaan, kh-huoneeseen ja kylppäriin remonttia. Onko esim K-rauta relevantti paikka ostaa? He ainakin tarjoavat jonkinlaista suunnittelupalvelua mikä tulee kyllä jossei tarpeeseen, niin suureksi avuksi ainakin.
Varmaan heidän oma? Cello ainakin kannattanee skipata?
Itseasiassa myös lattioita ollaan vaihtamassa vinyyliin, onko tähän olemassa jotain loistavaa verkkokauppaa hyvillä hinnoilla vai pitääkö vain kyttäillä yleisesti tarjouksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 208
Viestejä
4 452 911
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom