Rakennetaan 1kWh li-ion akku

CATL:n liikevaihto oli yli 100 miljardia viime vuonna. Jos joku ei tarvitse rahaa kehittämiseen, se on nimenomaan CATL.

Omassa akussani olevissa kennoissa on luokkaa ~210Wh/kg.

Suurempi ja vastaamaton kysymys on, että mitä nämä kennot voisivat maksaa, jos niitä massavalmistettaisiin.


Hyvä kysymys !
 
Täällä vähän samanlaisia projektipohtimuksia, mutta tarve olisi enemmänkin saada puhdasta ja reguloitua 5v ja 12v DC sähköä ulos ulkomaailman tilanteesta riippumatta. Noita vähän vaihtelevan sattumanvaraisessa kunnossa olevia 18650 kennoja on kertynyt sekalainen kokoelma tässä vuosien saatossa, joku 100-200kpl, mietin että jos niistä rakentelisi jonkunlaisen 50 kappaleen rinnankytketyn patteriston, ja niitä sitten esim. neljät sarjaan että saa sen 10-16v ulostulon, mutta miten tuosta eteenpäin olisi sitten järkevin tiputella jännitteet 5/12v, halua olisi kuitenkin ottaa muutamia kymmeniä ampeereja ulos molemmista linjoista?

Kaikkein helpoin tietysti olisi vaan kytkeä ihan kaikki pökäleet rinnan ja ottaa jollain kahden sentin aliexpressin buck-boost lankulla aina se 2-3 ampeerin lähtö per laite, mutta hienompihan se toki olisi jos saisi mahdollisuuden isommille virroille ~samaan rahaan kuin mitä 10-20kpl noita pikkulankkuja joutuisi sijoittamaan.

edit. näillä siis pyöriteltäisiin Raspia, ulkoisia usb-levyjä, reititintä, valvontakameraa jne jne
Jos autokäyttöön tarkoitettuja laitteita niin reguloisin jännitteen johonkin 14.4-15v maastoon mikä on autoissa yleensäkkin normaali jännite niin vähentäisi häviöitä.
 
Jos autokäyttöön tarkoitettuja laitteita niin reguloisin jännitteen johonkin 14.4-15v maastoon mikä on autoissa yleensäkkin normaali jännite niin vähentäisi häviöitä.
12v nimellisjännite on hankala noilla kennoilla joiden nimellisjännite on ~3,7v, niitä tarvitsisi 3,5 kennoa.

Jos aikoo käyttää 12v autolaitteita on LiFePO4 paljon helpompi kennotyyppi, nimellisjännite 3,3v, jolloin 4s akulla saa kätevän 13,2v jännitteen, joka on käytännössä sama kuin täysi 12v lyijyakkukin. Hieman raskaampihan tuo on, mutta käytännössä ero on pieni.
 
Vähän päivitystä. Nyt on korvattu kannesta epätarkka jännitemittari kännyköiden lataukseen sopivalla 2x45W usb-c laturilla joka näyttää myös akun jännitteen + lisätty kylkeen chinaproof vesitiiviin kierrekorkin alle 60W USB-C output. Akku alkaa olla fyysisesti ~valmis.

IMG_4582.jpeg


Xiaoxiang-softasta löytyi apple-watch plugari -> voi seurata BMS:n statseja ranteesta, huvittavia featureja.

Pitäisi vielä jaksaa syklata lisää ja tuunata noita low-voltage disconnecteja ja jännite-SOC käyrän mappausta. Jotenkin tuolla kännykkäappsilla noiden säätäminen toimii huonosti / tuntuu että asetukset menevät vain osittain perille ja ne nollautuvat seuraavan asetusmuutoksen yhteydessä vähän randomilla.

Viimeinen päivitys on luvassa joskus kesällä kun ehdin testata että miten tämä jaksaa invertterillä pyörittää oluthanaa.
--
edit: yleisesti voisi sanoa, että noiden regulaattoreiden, latureiden, inverttereiden ja muiden vastaavien kilkkeiden integrointi saman boksin sisälle kennojen kanssa on vähän kyseenalaista homma jos ei suunnittele jotain aktiivista jäähdytystä. Nuo USB-regutkin kuumenevat kohtuullisesti, vaikka hukkatehot ovatkin aika pieniä. Suljetusta kotelosta lämpö ei vaan pääse mihinkään. Ei ole sattumaa, että noissa kaupallisissa powerbankeissa on aktiivista jäähdytystä. Jos oikeasti haluaa suunnittella jatkuvaan 100W USB ulostuloon kykenevän vehkeen, niin on melkein pakko järjestää joku jäähdytyssysteemi.

Jos haluaisi hyvän, niin mun pitäisi porata tuohon 40-60m reikä tuulettimelle ja mahdollistaa ilman kierrättäminen. Tai dremelöidä ainakin 60W regulle joku reikä tuohon kylkeen ja kuumaliimata joku siili kotelon läpi.

Edes roisketiiveys + regulointi samassa kotelossa on vähän hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne akutkaan tykkää lämpösestä, miten lämpenee latauksessa?
Kyllä ne kennot / bms:kin lämpenevät vähän latauksessa, mutta ulkoinen laturi lämpenee reippaasti enemmän.

Akun voi ladata tyhjästä täydeksi ~400W teholla ja kennot lämpenevät n. 10-15C 3h aikana.

Laturissa taas pyörii äänekäs tuuletin isoilla kierroksilla ja se lämpenee silti 40C:hen -> ei mitään toivoa pitää sitä koteloinnin sisällä ilman aktiivista jäähdytystä / ilmankiertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Testasin toissa viikolla oluthanan pyöritystä ali-express-invertterillä ja se toimii täydellisesti syöden ~200W tehoa kompuran käydessä. Ainakaan tuolla kuormalla ei huomaa mitään eroa verkkojännitteellä vs. kiinainvertterillä käyttämisen suhteen kompuran käyntiäänessä tai käynnistyksessä tjsp.

IMG_4630.jpg


Tilasin myös Amazonista säilytykseen "fireproof" laukun. En tiedä pystyykö tuo oikeasti pysäyttämään 1kWh akuston paloa, mutta ehkä se antaa vähän aikaa reagoida.

 
Siitä, tehdään 2kWh akku, 22 kW peak power.

Ja ylläri ylläri, sähköpotkulautaan :)
 

Liitteet

  • IMG_20230719_225009.jpg
    IMG_20230719_225009.jpg
    286,9 KB · Luettu: 200
Onko sähköpotkulaudassa mitenkään edes mahdollista tuollisen 22kW tehon ottaminen?
Sehän riippuu vain moottorista ja sen ohjaimesta.

Tässä varmaan viitataan vaan siihen mitä kennot speksien mukaan pystyvät antamaan ulos.
 
Sehän riippuu vain moottorista ja sen ohjaimesta.

Tässä varmaan viitataan vaan siihen mitä kennot speksien mukaan pystyvät antamaan ulos.
Vaikka siinä potkulaudassa olisi 100kw moottori, niin miten pirussa se tuollaisen tehon potkulaudassa voisi ottaa?

Vai kuinka hemmetin kovaa sillä potkulaudalla on tarkoitus lykkiä menemään?
 
Onko sähköpotkulaudassa mitenkään edes mahdollista tuollisen 22kW tehon ottaminen?

3 kW moottori, jossa ferrofluidit sisällä. Kaveri jolta ton moottorin sain vetin siitä 27 kW irti. Mut ei tykännyt siitä, miten se 100 km/h paikkeilla alkoi hyytymään. Se tais raudan permeabiliteetti tulla vastaan ja alkoi saturoitumaan. Piti ostaa isompi moottori. Se tuolla Jumalan selän takana noita harrastelee, niin viimeksi antoi mukaan ton.

Noi kennot sain kanssa lahjoituksena/palkkana kun teen toiselle kaverille akkua. Toi on menossa hänelle, kun hän on sellainen 2m ja 150kg mies, et hän kovin pelkäsi että ei jaksa vetää häntä. Osti sit tonnilla kennoja ja noi Samsungin t40 kennot oli alennuksessa (kerran hitsattuja, ei käytettyjä).

Mun ohjian kelly7212 osaisi kyl ottaa sen 140A 72V joka tekisi sen 11 kW ihan täydellä akulla. Kaverilla fardrive 72530 joka salli jotain 350A vetämisen läpi, mut hällä on vain perus 2kW qsmotor ilman modeja, et ei varmasti saa 11 kW enempää irti (eikä tarvii).

Että mitään en ole edes itse ostanut, en vain raaskinut kieltäytyä kun tarjottiin ilmaiseksi.

Ja eihän sillä tietenkään ole tarkoitus ajella sellaisia nopeuksia. Mulla loppui jo uskallus 60 vuahdissa, kun nopeasti kokeilin mun ruostuneella Frankenstein akulla. (4 eri kennoa, 4 eri aikakaudelta, 3 eri akkua joista yksi oli roskiksesta löydetty) ja silti 5kW kuormalla jännite-eroa syntyy vain 70 mV. Eli ihan täys sekasikiö akku :D

Nämä vääntää paremmin nämä paremmat moottorit. Vois verrata vähä niinkuin diesel auto ja bensa auto.

Halpis Kontion oma 1kw moottori:
- huomaat akun hyytymisen joka 20%. Eli löysenee alkupäästä veto kun 80% akkua ja 50% jälkeen ihan on kuin vanha löysä kuminauha. (Vaikka oli ohjaimesta 3kW tehoa annettu = tehojen haihtuminen jännitteen funktiona on todellista.

Qsmotor:
- vääntää aina hyvin. Et edes huomaa akun tyhjentämistä. Sen huomaa vain sieltä loppupäästä kaasukahvaa, akun tyhjenemisen. Eli et pääse enää alle 50% akulla niin hyvin sinne 50/60 nopeuksien yli. Tyhjenevän akun huomaat ekan kerran vasta siellä 40% kapasiteetin kohdalla kaasukahvan vasteena.

- Kaasua painaessa qsmotor herää vasta siinä jonkun 40km/h jälkeen henkiin ja tuntuu et alkaa vetämään enemmän (kentänheikennys aktivoituu). En ole kyl jaksanut tuunata sen kummemmin, kun olen enemmän kuin tyytyväinen tuohon ominaisuuksiin hitaissa vauhdeissa.

Ja toki suuremmilla tehoilla pääset välillä "loikkaamaan" spandexhomosuman ohi, jos on jotain pyöräilijöitä tie täynnä eikä hyväperseisiä akkoja :D

Tämä moottorin takia haluttiin myös alhainen sisäinen resistanssi, että et huomaa tyhjenevää akkua. (Akkuahdistus on ärsyttävä) Samalla noi t40:t sallii melkein pikalatauksen. Eli suuret tehot on ihan vain sivutuote.

Ainut oikea nopeusrajoitin ihmisillä on reaktionopeus, joten ajelen tiheään asutuilla seuduilla rauhallisesti. Parhaillaan on jostain tonttiliittymän kohdalla pojat pompanneet juuri juuri nenän eteen, ja pelastuin sillä että ajoin juurikin älyllä enkä tunteella. Koirien ja lastenvaunum kohdalla hidastetaan siihen 10km/h ihan sillä,.että kaikki ansaitsee sen rauhan kävelykadulla ollessaan.

Se on se kävelykatu se paratiisi, jossa ei tarvii herätellä Road Ragea. Itsekkin haluan siellä olla rauhassa, ettei tarvii lasten kanssa hyppiä ojaan paniikissa. Jonka eräs akka teki, kun näki mut. Vaikka ajoin hitaasti ja rauhassa ja lopulta liplottelin sen 10km/H heistä ohi kun äiti paniikissa ojassa seisoi. Vaikka ajoin kauempaakin tullessa jo ehkä sen 25, mut se taisi enemmän säikäyttää se äänettömyys ja yhtäkkinen ilmanatuminen selän taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Okei... En ollut ihan perillä siitä millaisilla nopeuksilla noilla vedetään.

Vitun hullut... o_O
 
Siitä, tehdään 2kWh akku, 22 kW peak power.

Ja ylläri ylläri, sähköpotkulautaan :)
20s7p ja jotain tämmöisiä kennoja?

Mikä BMS sulla on tuossa paketissa? Yli 100A BMS:t alkavat olla jo aika isoja ja kaipaavat vissiin aktiivista jäähdytystä. 20 x 4V = 80V ja 100A -> Maksimiteho olisi 100A BMS:llä tuo 8kW täydestä akusta ja luokkaa 6kW tyhjästä.
 
20s7p ja jotain tämmöisiä kennoja?

Mikä BMS sulla on tuossa paketissa? Yli 100A BMS:t alkavat olla jo aika isoja ja kaipaavat vissiin aktiivista jäähdytystä. 20 x 4V = 80V ja 100A -> Maksimiteho olisi 100A BMS:llä tuo 8kW täydestä akusta ja luokkaa 6kW tyhjästä.

Mie oon jättänyt bms:n kokonaan pois suosiolla. Ohjain sitten katkaisee tietyillä ehdoilla ja sieltä saa jonkinlaista suojaa laitettua. Harvemmin yksittäiset kennot kuolee kesken ajon jos ei yli suosituksen rääkkäö.
 
Mie oon jättänyt bms:n kokonaan pois suosiolla. Ohjain sitten katkaisee tietyillä ehdoilla ja sieltä saa jonkinlaista suojaa laitettua. Harvemmin yksittäiset kennot kuolee kesken ajon jos ei yli suosituksen rääkkäö.
Eli sulla ei ole kennojen balansointia myöskään käytössä vai lataatko jollain fiksummalla balansoivalla li-ion laturilla?
 
Eli sulla ei ole kennojen balansointia myöskään käytössä vai lataatko jollain fiksummalla balansoivalla li-ion laturilla?

Siis joo, latauksen puolella on toki BMS, mut purkupuolelta vedän ihan paljaana. Näen sitten kennojen tilanteen ihan päivittäin. Mietin et joku esphome vielä uart portin kautta home assistanttiin ja scripti triggeröimään jos jännite-ero liian suuri.

Edit: siihen sopivalla bms:llä. Toi jbd bsm näyttäisi olevan mukava siihen hommaan.
 
Se on se kävelykatu se paratiisi, jossa ei tarvii herätellä Road Ragea. Itsekkin haluan siellä olla rauhassa, ettei tarvii lasten kanssa hyppiä ojaan paniikissa. Jonka eräs akka teki, kun näki mut. Vaikka ajoin hitaasti ja rauhassa ja lopulta liplottelin sen 10km/H heistä ohi kun äiti paniikissa ojassa seisoi. Vaikka ajoin kauempaakin tullessa jo ehkä sen 25, mut se taisi enemmän säikäyttää se äänettömyys ja yhtäkkinen ilmanatuminen selän taakse.

Erikoinen paikka, jos asukkaat joutuvat pelkäämään hurjastelijaa, eivätkä ilmoita asiasta eteenpäin. Varmasti poliisi on kiinnostunut poikkeuksellisen tehokkaista virimenopeleistä, kun vaaratilanteita sattuu säännöllisesti. Yli 100 km/h nopeat sähköpotkulaudat tuskin pysyvät huomaamattomana pienelläkään paikkakunnalla. Hyvä harrastus mutta tekstistä päätellen, se on ylittänyt vaarallisuuden rajan :(

ps. Kävelykadulla ei saa ajaa moottoripyöräksi viritetyllä ajoneuvolla, ei edes hitaasti. Juuri nopeus ja äänettömyys tekee pahan yhdistelmän.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoinen paikka, jos asukkaat joutuvat pelkäämään hurjastelijaa, eivätkä ilmoita asiasta eteenpäin. Varmasti poliisi on kiinnostunut poikkeuksellisen tehokkaista virimenopeleistä, kun vaaratilanteita sattuu säännöllisesti. Yli 100 km/h nopeat sähköpotkulaudat tuskin pysyvät huomaamattomana pienelläkään paikkakunnalla. Hyvä harrastus mutta tekstistä päätellen, se on ylittänyt vaarallisuuden rajan :(

ps. Kävelykadulla ei saa ajaa moottoripyöräksi viritetyllä ajoneuvolla, ei edes hitaasti. Juuri nopeus ja äänettömyys tekee pahan yhdistelmän.

Niin, eihän sitä autotielläkään saa ajaa ylinopeutta. Silti siellä osataan ajaa nopeusrajoitusten mukaan vaikka ois miten paljon tehoja.

Ei ole mitään vaaratilanteita syntynyt ylinopeuden vuoksi. Ne lähellä piti tilanteet on syntyneet ihan lain sallimissa nopeuksissa, koska kuten sanoin.. ajetaan älyllä eikä tunteella.

Kaverilla on lentokenttä vieressä, missä on tätä moottoria testannut. En vain jaksa joka ikistä reunaehtoa testeille ja tilanteille luetella, ei olla missään päiväkodissa sentään.

Tätä ajoneuvoa ei aja kukaan muu kuin minä, joten vaaratilanteita ei pääse muiden käsissä syntymään. Siinä on säädöt kesken ja kohta siihen tulee käyttäjän automaattinen tunnistus Bluetoothin Mac osoitteen perusteella tjsp.. en ole vielä ehtinyt koodiin syvemmälti tutustumaan.

Ja kyllä tiedän mitä laki sanoo. Noudatan lain henkeä mun en jaksa ihan jokaista asetusta plärätä sääntösuomi taskukirjasta. Muutenkin on sellainen innovatiivisuuden tappaja et ei mitään järkeä.

Se laite on mun vastuulla, joten älä hätäile.. ei tarvii sun ottaa vastuuta, vaikka kiva ajatus onkin että ajattelet mun puolestani :)

Edit: ajoneuvo on siis teoriassa hyvinkin kyvykäs, mutta ajan sitä silti pääsääntöisesti 10 - 30 km/h skaalalla. Ihmiset säikähtää ulkomuotoa eikä sitä että onko mulla vauhtia. Ne siis säikähtää kun yhtäkkiä taakse ilmestyy äänettömästi menopeli, joka ajaa 10km/h ja iso parrakas mies puikoissa (yleensä) lapsi kyydissä. Mulla on kaikki vanhaa ja romua niin tiedän, että ne pettää minä päivänä hyvänsä. Ei riitä rohkeus näiden syiden takia ajella kovempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoinen paikka, jos asukkaat joutuvat pelkäämään hurjastelijaa, eivätkä ilmoita asiasta eteenpäin. Varmasti poliisi on kiinnostunut poikkeuksellisen tehokkaista virimenopeleistä, kun vaaratilanteita sattuu säännöllisesti. Yli 100 km/h nopeat sähköpotkulaudat tuskin pysyvät huomaamattomana pienelläkään paikkakunnalla. Hyvä harrastus mutta tekstistä päätellen, se on ylittänyt vaarallisuuden rajan :(

ps. Kävelykadulla ei saa ajaa moottoripyöräksi viritetyllä ajoneuvolla, ei edes hitaasti. Juuri nopeus ja äänettömyys tekee pahan yhdistelmän.


Tuossa mun rojekti tähän kontioon. Mua ei niin kiinnosta viritys vaan näiden ominaisuuksien parantelu. Ei mua kiinnosta ajaa kovasti. En ole hurjapää, olen vain säätäjä. Tuolla teen siis käyttäjän tunnistuksen ja vaihteiden pakotus sen mukaan, kuka ajaa.
 
Mites jos moottoripyörien laittomat käyttötavat jalkakäytävillä ja pyöräteillä jonnekin muualle ja keskitytään täässä ketjussa lähinnä akkuihin ja ehkäpä moottorinohjauksiin jne sähköpuoleen?
 
Mites jos moottoripyörien laittomat käyttötavat jalkakäytävillä ja pyöräteillä jonnekin muualle ja keskitytään täässä ketjussa lähinnä akkuihin ja ehkäpä moottorinohjauksiin jne sähköpuoleen?

Aivan. Samaa mieltä. Omasta mielestäni ajelen nätisti ja hyvin. Vaikka paperilla onkin tehoja, ei niitä ole tarkoitettu edes käytettäväksi käytännössä.

Ihmiset meni ehkä sekaisin siitä, että se on teoreettinen laskelma joka takaa pienen jännitteen kyykkäämisen ajon aikana, kun on pieni sisäinen resistanssi.

End of discussion.

Tuosta Zepi jos vielä vilkiaset mun linkin toiseen ketjuun. Se on siis akkulämmitin. Mun tavoite on koko ajan keksiä laillista tapaa saada akusta kaikki irti. Kun lämmität akun vaikka 30 asteeseen aamulla ennen töihin lähtöä, se jaksaa sillä 1000W vääntää paljon paremmin ylämäkeen. Tätä kokeilin joskus itse, ero oli kuin yöllä ja päivällä.

Jos lähdit (kesällä) kylmällä ulkona ladatulla akulla liikkeelle, se hyytyi reippaaseen ylämäkeen.

Jos laitoit akun lataukseen lattialämmitysen päälle yöksi ja lähdit aamulla samaan ylämäkeen lämpimällä akulla, se jopa kiihtyi ja jaksoi pitää tasaista vauhtia yllä.

Eli optimoin akun tehoja, että kaikilla olisi mukavampaa LAIN sallimissa rajoissa lämmön kautta.

.
 
Mie oon jättänyt bms:n kokonaan pois suosiolla. Ohjain sitten katkaisee tietyillä ehdoilla ja sieltä saa jonkinlaista suojaa laitettua. Harvemmin yksittäiset kennot kuolee kesken ajon jos ei yli suosituksen rääkkäö.

Kirjoittelinkin ketjuun alkukeväällä, omatkin suunnitelmat vähän paisuneet ja nyt olisi noin 1000kpl satunnaisessa kuosissa olevia 18650 kennoja joista pitäisi tehdä 15s pakka 2x3kVA UPSeja ajamaan. Kennot kiinni lyijytinalla ja 0.25mmq tinatulla kuparisella "sulakelangalla" toisiinsa. Mietin samaa että en välttämättä nyt haluaisi sijoittaa montaa sataa euroa tuollaiseen 100+ ampeeria jatkuvaa antavaan 15s BMS:ään, varsinkin kun noita aktiivisia 5-7A balansereita on jo jokunen hankittuna, yksi sellainen pitää itsepurkautuvista pökäleistä kasatun 15s12p testiakuston tarpeeksi hyvässä kunnossa kuormituksessakin.

Siis itse kysymys: Jos ohjelmointi ei kiinnosta tippaakaan eikä ole mitään aiempaa kokemusta arduinoista yms. kotiautomaatiosta, mitä muita vaihtoehtoja tässä on suojella yksittäisiä rinnankytkettyjä sarjoja liialliselta purkamiselta kuin ostaa tuollainen parin sadan hintainen aliexpress-bluetooth-BMS ? Itse UPSit sammuvat jo 42 voltissa (joka tekee 2.8v yhtä pökälettä kohti) sekä lataavat 59.4v maksimijännitteellä (3.96v per pökäle) jonka vuoksi tuo 15s konffi tuli valittua, noiden kantilta ei siis suojauksia tarvitsisi.
 
Kirjoittelinkin ketjuun alkukeväällä, omatkin suunnitelmat vähän paisuneet ja nyt olisi noin 1000kpl satunnaisessa kuosissa olevia 18650 kennoja joista pitäisi tehdä 15s pakka 2x3kVA UPSeja ajamaan. Kennot kiinni lyijytinalla ja 0.25mmq tinatulla kuparisella "sulakelangalla" toisiinsa. Mietin samaa että en välttämättä nyt haluaisi sijoittaa montaa sataa euroa tuollaiseen 100+ ampeeria jatkuvaa antavaan 15s BMS:ään, varsinkin kun noita aktiivisia 5-7A balansereita on jo jokunen hankittuna, yksi sellainen pitää itsepurkautuvista pökäleistä kasatun 15s12p testiakuston tarpeeksi hyvässä kunnossa kuormituksessakin.

Siis itse kysymys: Jos ohjelmointi ei kiinnosta tippaakaan eikä ole mitään aiempaa kokemusta arduinoista yms. kotiautomaatiosta, mitä muita vaihtoehtoja tässä on suojella yksittäisiä rinnankytkettyjä sarjoja liialliselta purkamiselta kuin ostaa tuollainen parin sadan hintainen aliexpress-bluetooth-BMS ? Itse UPSit sammuvat jo 42 voltissa (joka tekee 2.8v yhtä pökälettä kohti) sekä lataavat 59.4v maksimijännitteellä (3.96v per pökäle) jonka vuoksi tuo 15s konffi tuli valittua, noiden kantilta ei siis suojauksia tarvitsisi.
Mikäs siinä jos haluaa palopommia viritellä jättämällä BMS pois. Lataus myöskin erityisesti sekalaisista kennoista pakettia väsäämällä voi olla aika riskialtista hommaa koska ei ole BMS tasaamassa kennojen jännitteitä.
 
Mikäs siinä jos haluaa palopommia viritellä jättämällä BMS pois. Lataus myöskin erityisesti sekalaisista kennoista pakettia väsäämällä voi olla aika riskialtista hommaa koska ei ole BMS tasaamassa kennojen jännitteitä.
Tähän soppaan vielä juottamalla yhdistetyt kennot. Juottaminen ei ole koskaan hyväksi ja voi vahingoittaa kennoja. Aina pitäisi käyttää vähintään pistehitsiä. Esim Kweld maksaa noin 300e ja sitä voi käyttää esim pienellä lipo akulla (3s) kätevästi.
 
Mikäs siinä jos haluaa palopommia viritellä jättämällä BMS pois. Lataus myöskin erityisesti sekalaisista kennoista pakettia väsäämällä voi olla aika riskialtista hommaa koska ei ole BMS tasaamassa kennojen jännitteitä.

Latausvirta UPSeilla on 3A luokkaa, tuollainen aliexpressin 25e maksava 5A aktiivibalanseri noihin on tarkoitus jättää 24/7 kiinni ja tuon itsepurkautuvan akuston kanssa kuukauden verran testattuna ei jännitteet heitä eri kennostojen välillä kuin 0.05v.

Noilla alta satasen maksavilla perusmallin bluetooth - 15...20s - öbauttiarallaa 100A jatkuvaa - BMS:llä ei myöskään taida saada tuota tasapainotusta tehtyä aktiivisesti, eikö noissa ole järjestäen passiivinen balansointi eli vasta 4.2v kennojännitteen saavutuksen jälkeen aletaan dumppaamaan ylimääräinen sähkö vastukseen (sekin yleensä alta 100mA)

toki jos nyt ihan jotain uutta mullistavaa on tullut tarjolle aliexpressiin budjettiluokkaan niin saa linkata

noita kennoja on tässä myös tullut juotettua useampi sata kappaletta ja tällä hetkellä juottamisesta vaurioituneiden ja tuhoutuneiden kennojen lukumäärä on pyöreät nolla kappaletta. Sen sijaan valmistajan / tehtaan jäljiltä irronneita pistehitsejä ja nollaan volttiin purkautuneita akkuja on tullut käsiteltyä useampia kymmeniä. Purkutestit 26A virralla lämmittävät noita pökäleitä enempi kuin 5s kestävä juottaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Latausvirta UPSeilla on 3A luokkaa, tuollainen aliexpressin 25e maksava 5A aktiivibalanseri noihin on tarkoitus jättää 24/7 kiinni ja tuon itsepurkautuvan akuston kanssa kuukauden verran testattuna ei jännitteet heitä eri kennostojen välillä kuin 0.05v.

Noilla alta satasen maksavilla perusmallin bluetooth - 15...20s - öbauttiarallaa 100A jatkuvaa - BMS:llä ei myöskään taida saada tuota tasapainotusta tehtyä aktiivisesti, eikö noissa ole järjestäen passiivinen balansointi eli vasta 4.2v kennojännitteen saavutuksen jälkeen aletaan dumppaamaan ylimääräinen sähkö vastukseen (sekin yleensä alta 100mA)

toki jos nyt ihan jotain uutta mullistavaa on tullut tarjolle aliexpressiin budjettiluokkaan niin saa linkata

noita kennoja on tässä myös tullut juotettua useampi sata kappaletta ja tällä hetkellä juottamisesta vaurioituneiden ja tuhoutuneiden kennojen lukumäärä on pyöreät nolla kappaletta. Sen sijaan valmistajan / tehtaan jäljiltä irronneita pistehitsejä ja nollaan volttiin purkautuneita akkuja on tullut käsiteltyä useampia kymmeniä. Purkutestit 26A virralla lämmittävät noita pökäleitä enempi kuin 5s kestävä juottaminen.
Litium-akuston ns. jatkuva lataus ei oo hyvä niille... täytyis antaa lepoa niillekkin ja pidempi varaus 100 prosentissa heikentää kennoja... varastointivaraus ois paras 50 prosentissa. Ei oikeen litium-akut sovellu ups käyttöön. Ups latauspuoli tehty muutenkin lyijyakuille ja litium vaatii hieman erilaisen latausohjauksen.
 
Litium-akuston ns. jatkuva lataus ei oo hyvä niille... täytyis antaa lepoa niillekkin ja pidempi varaus 100 prosentissa heikentää kennoja... varastointivaraus ois paras 50 prosentissa. Ei oikeen litium-akut sovellu ups käyttöön. Ups latauspuoli tehty muutenkin lyijyakuille ja litium vaatii hieman erilaisen latausohjauksen.

edellisessä viestissä kirjoitin että valitsin tuon 15s konffin juuri siksi että kennokohtainen jännite jää alle neljän voltin (3.96v per pökäle), lisäksi nämä upsit eivät lataa 24/7 vaan tavoitejännitteen ja minimivirran saavuttamisen jälkeen upsit käyttävät akkusähköä noin 200mA edestä valmustilaansa kunnes jännite on tippunut taas tarpeeksi alas ja lataus aloitetaan uudestaan. Tällainen syklitys ei tietenkään myöskään ole hyvästä litiumkennoille, tätä pystyy toki sitten kompensoimaan jollain romukopan 12v 2A virtalähteellä jonka perään muutaman euron kiinalainen dc-dc boosteri ja sieltä ruuvaa ulostuloksi 59v niin tuo valmiustilakin tapahtuu suoraan valtakunnan verkon kautta

UPS jossa akut 50% varausasteessa on toki parempi vaihtoehto kuin elämä kokonaan ilman upsia, mutta valitsen silti kuitenkin 85% varaustason 50% sijasta.

edelleen kiinnostaisi kuulla ideoita miten saadaan varmistuttua (ilman kallista BMS:ää) siitä ettei raskaammassakaan kuormituksessa nuo periaatteessa tasapainotetut kennostot pääse eriytymään niin pahasti että joku kennosto tippuisi alta kahden voltin tuollaisella 50-60A purkuvirralla, pitäisikö tässä kytkeä joku DC-kontaktori kennoston lähtöön jota sitten ohjataan jollain halpis-10A-15s BMS:llä jonka pääulostuloa / transistorilähtöä käytettäisiin NC-kytkimenä tuolle isomman kontaktorin ohjaukselle.
 
Viimeksi muokattu:
edellisessä viestissä kirjoitin että valitsin tuon 15s konffin juuri siksi että kennokohtainen jännite jää alle neljän voltin (3.96v per pökäle), lisäksi nämä upsit eivät lataa 24/7 vaan tavoitejännitteen ja minimivirran saavuttamisen jälkeen upsit käyttävät akkusähköä noin 200mA edestä valmustilaansa kunnes jännite on tippunut taas tarpeeksi alas ja lataus aloitetaan uudestaan. Tällainen syklitys ei tietenkään myöskään ole hyvästä litiumkennoille, tätä pystyy toki sitten kompensoimaan jollain romukopan 12v 2A virtalähteellä jonka perään muutaman euron kiinalainen dc-dc boosteri ja sieltä ruuvaa ulostuloksi 59v niin tuo valmiustilakin tapahtuu suoraan valtakunnan verkon kautta

UPS jossa akut 50% varausasteessa on toki parempi vaihtoehto kuin elämä kokonaan ilman upsia, mutta valitsen silti kuitenkin 85% varaustason 50% sijasta.

edelleen kiinnostaisi kuulla ideoita miten saadaan varmistuttua (ilman kallista BMS:ää) siitä ettei raskaammassakaan kuormituksessa nuo periaatteessa tasapainotetut kennostot pääse eriytymään niin pahasti että joku kennosto tippuisi alta kahden voltin tuollaisella 50-60A purkuvirralla, pitäisikö tässä kytkeä joku DC-kontaktori kennoston lähtöön jota sitten ohjataan jollain halpis-10A-15s BMS:llä jonka pääulostuloa / transistorilähtöä käytettäisiin NC-kytkimenä tuolle isomman kontaktorin ohjaukselle.

Vaikea sanoa tosian. Mulla tuossa meni ajossa yks kenno rikki ja huomasin kun töissä olin. Äly-BMS ei tehnyt mitään, koska oli vielä rajoissa. Huomasin äpin kautta satunnaisesti tarkkaillessa kennoja. Ajoin vielä samalla akulla kotia hissukseen.

Nämä vaarat on osittain vähän liioiteltuja ja mediassa peloteltu näillä räjähtämisillä. Luulen että siellä on jotain älytöntä väärinkäyttöä takana. Onhan sellaiset tilanteet mahdollisia, mut omasta kokemuksesta ne rikki menevät kennot vaan tipahtaa kyydistä. sisäinen resistanssi kasvaa ja se ei jaksa pitää varausta.

Jos et halua kalliita BMS:ä niin sitten pitää hyvä valvonta olla. Mietin että joku ledi siihen aina kennojen väliin, mutta se on ehkä liian suuri skaala se 2.5v -3 v että ledi syttyy. Tämä pitäisi jollain transistorilla herkistellä syttymään, kun kennojen ero on 0.1 volttia.

Kontaktoria et välttämättä voi DC virroilla käyttää ja DC-kontaktorit on kalliita. Ne voi hitsaantua kiinni kun AC:lle tyypillistä nollan ylitystä ei tule ikinä. Joku fetti.. mut pian ollaan BMS:n funktiota tässä tekemässä.

Lämpövalvonta olisi myös yksi optio, mutta kalliita ja hankalia nekin. Joku PIR sensori ja siitä sensor array, joka laukeaa kun liian suuri lämpötilaero.

Tuossa yks luokkakaveri ehdotteli juottamisesta siten, että iso tippa kerätään kolvin kärkeen ja kuumennetaan ja sit lätkästään kerralla nopeasti siihen kennon päälle.

Voit myös tehdä oman hitsaus laitteen. Itse tein omani 20e:lla ja nyt teen sillä 600A kykeneviin virtoihin nikkeliä. (kikka on lisätä nikkelin pinta-alaa, eikä paksuutta). Tein siis vanhasta muuntajasta ja siihen ensiöpuolelle aliexpressin piiri katkomaan. Löysin vanhan 80 luvun mikroaaltouunin muuntajan, jonne vedin toision uusiksi (ohuempia lankoja). Noita ohjeita löytyy youtubesta.

myös (uudet) pienet mikroaaltomuuntajan muuntajat käy ja 0.15mm paksuisella nikkelillä voit laittaa kahteen kerrokseen niin saat 0.3mm paksua yhteensä. Lisäksi kun vedän koko kennopaketin leveydeltä, 25mm etkö mitään 5mm kapeaa liuskaa. Hinta-ero näissä on melkein olematon. 10m 25mm leveää nikkeliä maksaa sen 25e/10m (nkon).

Jatketaan... lapset heräsi :D

edit: noihin äly BMS:iin saisi kyl esphomen UART porttiin kiinni. Käyttäisi halpaa älyBMS:ää pelkästään jännitteen lukuun ja home assistantilla laittaisi vetämään releet ja SCR:t kiinni kun kennojännite paukkuu?

Tällaista home-assistant-BMS vahtia olin itse ajatellut laittaa. Että vetäisi puhelimeen ilmoitukset jos kennojännote poikkeaa edes pikkuisen. BMS sit laittaa vain latauksen puolelle tosiaan.

Ja olihan se joku jehugarcia:n videolla tehnyt jenkeissä bottom balancing ilman BMS:ää. Eli ne ajoitetaan kaikki loppumaan yhtäaikaa, jolloin virtojen loppumisen kyllä huomaa (autossa).
 
edellisessä viestissä kirjoitin että valitsin tuon 15s konffin juuri siksi että kennokohtainen jännite jää alle neljän voltin (3.96v per pökäle), lisäksi nämä upsit eivät lataa 24/7 vaan tavoitejännitteen ja minimivirran saavuttamisen jälkeen upsit käyttävät akkusähköä noin 200mA edestä valmustilaansa kunnes jännite on tippunut taas tarpeeksi alas ja lataus aloitetaan uudestaan. Tällainen syklitys ei tietenkään myöskään ole hyvästä litiumkennoille, tätä pystyy toki sitten kompensoimaan jollain romukopan 12v 2A virtalähteellä jonka perään muutaman euron kiinalainen dc-dc boosteri ja sieltä ruuvaa ulostuloksi 59v niin tuo valmiustilakin tapahtuu suoraan valtakunnan verkon kautta

UPS jossa akut 50% varausasteessa on toki parempi vaihtoehto kuin elämä kokonaan ilman upsia, mutta valitsen silti kuitenkin 85% varaustason 50% sijasta.

edelleen kiinnostaisi kuulla ideoita miten saadaan varmistuttua (ilman kallista BMS:ää) siitä ettei raskaammassakaan kuormituksessa nuo periaatteessa tasapainotetut kennostot pääse eriytymään niin pahasti että joku kennosto tippuisi alta kahden voltin tuollaisella 50-60A purkuvirralla, pitäisikö tässä kytkeä joku DC-kontaktori kennoston lähtöön jota sitten ohjataan jollain halpis-10A-15s BMS:llä jonka pääulostuloa / transistorilähtöä käytettäisiin NC-kytkimenä tuolle isomman kontaktorin ohjaukselle.
Voit myös laskea paljonko sille kennolle tulee käyttösyklejä.. Siis että onko tuosta latauksesta ja purusta oikeasti haittaa, vai kuoleeko akku käytännössä vanhuuteen. Tuollainen osittainen lataus vielä lisäksi käytännössä lisää sitä kennon syklienkestoa.

Kalliin bms sijaan käytä halpaa bms, joka on suunniteltu toimimaan noin että antaa vaan releelle komennon jolla kuormitus lopetetaa kun yksikin kenno menee asetettuun jänniterajaan.

Käytännössähän ne kennot ei pysy tasapainossa jos niitä ladataan vain 80% eikä tehdä mitään tasapainotusta, käsittääkseni se täyteen lataus tasapainottaa niitä kennoja ilman bms:kin.

Esim boshin 10,8v (12v) sähkötyökalujen akuissa ei ole mitään tasapainotusta, vaan siellä on vaan koöme kennoa sarjassa.
 
En tiedä mennäänkö jo kovaa ja korkealta ketjun otsikon ohi mutta minulla oli suunnitelmissa nyt harjoitella näiden upsien kanssa tällainen pienen mittakaavan (2-3kWh) energiapankin toteutus, kuitenkin niin että tätä akustoa onnistuu laajentaa dynaamisesti / modulaarisesti koko ajan, tässä seuraavan muutaman vuoden aikana näitä purkupökäleitä jatkuvasti ostellen ja kasaillen on tavoitteena saada energiavarastoa muutaman kymmenen kilowattitunnin verran joka tulisi lopulta uusiokäyttöön omakotitaloprojektiin eli näiden kaveriksi tulee jossain kohtaa aurinkopaneelia ja kolmivaiheista lataussäädintä / invertteriä, ultimaattinen haave olisi tehdä ympärivuotisesti asuttava talo kokonaan ilman valtakunnan verkkoa (etelä-Puolaan) mutta se varmaankin vaatisi vielä tuon suunnitellun 20-30kWh akuston kapasiteetin triplauksen sekä 20-30 aurinkokennoa pihalle jotta talvikuukausinakin saa sähköä riittävästi eikä tarvisi panikoida muutaman peräkkäisen sadepäivänkään jälkeen, mutta nämä nyt vielä vasta ihan alustavia pohdintoja.

Ainakin vielä nyt tässä kohtaa tämän harrastelun budjetti on puolikkaan kengännauhan luokkaa, kennot on halvimpia mahdollisia sekasikiöitä (20-30 eurosenttiä kappale) mitä täältä saa osteltua, osittain jopa alta 1000mAh kapasiteetilla, suurimmalta osin 1500-2000mAh väliltä, ja niitä oli tarkoitus keräillä jatkuvasti lisää, tuollaiset hitsihommiin sopivat sulakkeelliset nikkeliliuskat varmaan tuplaisivat yhden kilowattikapasiteettitunnin hinnan plus ne vaatisivat suoran asettelun, itse suosin limittäistä asetelmaa tilankäytön maksimoimiseksi.

Ensin alkuun suunnittelin hilloa kennoja vanhojen 19" räkkilaitteiden koteloihin jonne mahtuisi jotain 700-1000 pökälettä per kotelo, riippuen toki kotelon korkeudesta ja syvyydestä, kotelon perspuolelle laittaisi vielä Andersonplugit ja DC-automaattikatkaisimet tai ANL-sulakkeet niin tästä saisi aika pienellä vaivalla täysmodulaarisen ja jokseenkin helpohkosti liikuteltavan systeemin. Ongelmana tässä tietysti se että jokaista koteloa kohti pitäisi olla oma vähintään aktiivibalanseri ja kennokohtainen jännitteen valvonta, käytännössä tässä kai jo jokin halpis bluetooth-BMS olisi varmasti järkevin, vaikka sitten erillisellä aktiivibalanserilla ryyditettynä, mutta jos koteloita oli tarkoitus tulla viidestä kymmeneen kappaletta menee noihin pienien virtojen BT-BMS-lautoihin ja erillisiin aktiivibalansereihinkin jo useampi sata euroa.

Jos taasen kennot vaan kasaisi avonaisiksi patteristoiksi jonnekin hyllyköihin kerros kerrokselta voisi näistä tehdä yhden supermassiivisen 15s paketin jolle sitten ostaisi yhden kalliin bms:n jossa isot balansointivirrat ja etäsäädöt / valvonnat mutta tuon kanssa taas tulipalo/räjähdysriskit kasvaisivat vrt. tuo modulaarinen teräskoteloiden sisään sijoittelu, sekä mahdollisissa vika/huoltotilanteissa koko laitteiston (talon) sähkönsyöttö olisi sitten alhaalla.

Noh olisihan kai se mahdollista johdottaa yksittäiset kennotkin keskenään noiden koteloiden välillä jollain 16+ pinnisillä teollisuusplugeilla jotka kestävät yli 5A virtoja mutta ne taas pitäisi sulakesuojata erikseen molemmista päistä (16 sulaketta per boksi) ja miten sitten taas valvonta jos sulake pääsee laukeamaan jostain väliltä jne jne.


Eihän tästä halvalla taida selvitä, kunhan nyt vaan kirjoittelen mietteitä ylös josko joku keksii näistä suunnitelmista jotain selkeitä aukkoja tai jotain selkeästi parempaa kaupallista ratkaisua olisi suoraan tarjolla
 
En tiedä mennäänkö jo kovaa ja korkealta ketjun otsikon ohi mutta minulla oli suunnitelmissa nyt harjoitella näiden upsien kanssa tällainen pienen mittakaavan (2-3kWh) energiapankin toteutus, kuitenkin niin että tätä akustoa onnistuu laajentaa dynaamisesti / modulaarisesti koko ajan, tässä seuraavan muutaman vuoden aikana näitä purkupökäleitä jatkuvasti ostellen ja kasaillen on tavoitteena saada energiavarastoa muutaman kymmenen kilowattitunnin verran joka tulisi lopulta uusiokäyttöön omakotitaloprojektiin eli näiden kaveriksi tulee jossain kohtaa aurinkopaneelia ja kolmivaiheista lataussäädintä / invertteriä, ultimaattinen haave olisi tehdä ympärivuotisesti asuttava talo kokonaan ilman valtakunnan verkkoa (etelä-Puolaan) mutta se varmaankin vaatisi vielä tuon suunnitellun 20-30kWh akuston kapasiteetin triplauksen sekä 20-30 aurinkokennoa pihalle jotta talvikuukausinakin saa sähköä riittävästi eikä tarvisi panikoida muutaman peräkkäisen sadepäivänkään jälkeen, mutta nämä nyt vielä vasta ihan alustavia pohdintoja.

Ainakin vielä nyt tässä kohtaa tämän harrastelun budjetti on puolikkaan kengännauhan luokkaa, kennot on halvimpia mahdollisia sekasikiöitä (20-30 eurosenttiä kappale) mitä täältä saa osteltua, osittain jopa alta 1000mAh kapasiteetilla, suurimmalta osin 1500-2000mAh väliltä, ja niitä oli tarkoitus keräillä jatkuvasti lisää, tuollaiset hitsihommiin sopivat sulakkeelliset nikkeliliuskat varmaan tuplaisivat yhden kilowattikapasiteettitunnin hinnan plus ne vaatisivat suoran asettelun, itse suosin limittäistä asetelmaa tilankäytön maksimoimiseksi.

Ensin alkuun suunnittelin hilloa kennoja vanhojen 19" räkkilaitteiden koteloihin jonne mahtuisi jotain 700-1000 pökälettä per kotelo, riippuen toki kotelon korkeudesta ja syvyydestä, kotelon perspuolelle laittaisi vielä Andersonplugit ja DC-automaattikatkaisimet tai ANL-sulakkeet niin tästä saisi aika pienellä vaivalla täysmodulaarisen ja jokseenkin helpohkosti liikuteltavan systeemin. Ongelmana tässä tietysti se että jokaista koteloa kohti pitäisi olla oma vähintään aktiivibalanseri ja kennokohtainen jännitteen valvonta, käytännössä tässä kai jo jokin halpis bluetooth-BMS olisi varmasti järkevin, vaikka sitten erillisellä aktiivibalanserilla ryyditettynä, mutta jos koteloita oli tarkoitus tulla viidestä kymmeneen kappaletta menee noihin pienien virtojen BT-BMS-lautoihin ja erillisiin aktiivibalansereihinkin jo useampi sata euroa.

Jos taasen kennot vaan kasaisi avonaisiksi patteristoiksi jonnekin hyllyköihin kerros kerrokselta voisi näistä tehdä yhden supermassiivisen 15s paketin jolle sitten ostaisi yhden kalliin bms:n jossa isot balansointivirrat ja etäsäädöt / valvonnat mutta tuon kanssa taas tulipalo/räjähdysriskit kasvaisivat vrt. tuo modulaarinen teräskoteloiden sisään sijoittelu, sekä mahdollisissa vika/huoltotilanteissa koko laitteiston (talon) sähkönsyöttö olisi sitten alhaalla.

Noh olisihan kai se mahdollista johdottaa yksittäiset kennotkin keskenään noiden koteloiden välillä jollain 16+ pinnisillä teollisuusplugeilla jotka kestävät yli 5A virtoja mutta ne taas pitäisi sulakesuojata erikseen molemmista päistä (16 sulaketta per boksi) ja miten sitten taas valvonta jos sulake pääsee laukeamaan jostain väliltä jne jne.


Eihän tästä halvalla taida selvitä, kunhan nyt vaan kirjoittelen mietteitä ylös josko joku keksii näistä suunnitelmista jotain selkeitä aukkoja tai jotain selkeästi parempaa kaupallista ratkaisua olisi suoraan tarjolla
Tuollainen 700-1000 kennon setti vaan voi olla jo sellainen että jos palo käy niin vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa. Katsoppa seuraavan linkin pdf tiedostosta sivu 26 https://tukes.fi/documents/5470659/6372809/Selvitys+litiumioniakkujen+turvallisuustekij%C3%B6ist%C3%A4/4eaac0e7-a824-42f8-b560-072f84d3e7ad/Selvitys+litiumioniakkujen+turvallisuustekij%C3%B6ist%C3%A4.pdf

Vaikka ei sitovat ja Saksan ohjeet niin Suomessa voi olla vastaavia sitovia säädöksiä joita nyt en väsyneenä pikagoogletuksella löytänyt.
 
Itse kyllä lisäisin budjettia ihan oman turvallisuuteni nimissä ja vaihtaisin LFP kemiaan staattisissa applikaatioissa.

100A BMS:iä näkyy alissa alle satasella, mutta UPS:ssä varmaan kannattaisi olla split port vehje, eikä tuollainen yleisempi "common port".
 
Tuollainen 700-1000 kennon setti vaan voi olla jo sellainen että jos palo käy niin vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa. Katsoppa seuraavan linkin pdf tiedostosta sivu 26 https://tukes.fi/documents/5470659/6372809/Selvitys+litiumioniakkujen+turvallisuustekij%C3%B6ist%C3%A4/4eaac0e7-a824-42f8-b560-072f84d3e7ad/Selvitys+litiumioniakkujen+turvallisuustekij%C3%B6ist%C3%A4.pdf

Vaikka ei sitovat ja Saksan ohjeet niin Suomessa voi olla vastaavia sitovia säädöksiä joita nyt en väsyneenä pikagoogletuksella löytänyt.

näitä noin 800 pökäleen bokseja pitäisi toki kasailla 10kpl jotta saataisiin 40kWh edestä kapasiteettia, puhutaan siis vajaasta kymmenestä tuhannesta kennosta. Talon sisälle ei näitä ollut tarkoitus tuoda, oma erillinen aaltopeltivarasto tms. ei-puinen varastorakennus jossa akustot ja invertterit. Lainsäädäntö toki pitää käydä läpi, puolassa vaan tuo nyt ei ihan niin tarkkaa kuin mitä suomessa
 
Itse kyllä lisäisin budjettia ihan oman turvallisuuteni nimissä ja vaihtaisin LFP kemiaan staattisissa applikaatioissa.

100A BMS:iä näkyy alissa alle satasella, mutta UPS:ssä varmaan kannattaisi olla split port vehje, eikä tuollainen yleisempi "common port".

Joo, lifepo4 kennot ei edes maksa enempää kun otat isomman bätching suoraan alibabasta. Olikohan 100e kalliimpi jos otat esim 84V ja 100Ah.

Laskin sähkömopoon kaverille kerran. Lifepo4 kennot ois paljon isompia toki niin ei voinut tehdä muokkaamatta mopon runkoa. Jota taas ei saisi tehdä?

Mut lifepo4 7 kWh paketilla pääsisi ajamana sen miljoona kilometriä kun samankokoinen li-ion jaksais vain sen 1/4 :n siitä noin teoreettisesti.
 
Se on ihan yhdentekevää paljonko akku teoriassa kestää, kun perusmopon fyysiset osat eivät kestä edes lähelle 50 000km ajeluita.
 
Millä rahalla siis tuollaisen 8.4kWh akuston (84V 100Ah) saa ostettua?

nopeasti aliexpressia öögaillen nuo 310Ah 3.2v LiFePo4 akut maksavat 150e kpl, isommissakaan erissä ostettuna ei alennusta juuri kerry. 310Ah * 3.2V ≈ 1kWh.

Näillä romu-18650-pökäleillä kasattuna saan huonoimmillaankin noin 200 kappaleella saman 1kWh kapasiteetin, hinnaksi jää noin 50 euroa (plus lyijyllistä tinaa ja tinattua kuparisäiettä mennee vitosen edestä + toki omaa aikaa jolle nyt ei hintaa viitsi laskea)
 
Roskakennoista tekemällä tahtoo vaan usein olla niin että lopputuloskin on sitä roskaa. Ja vanhoilla LiCo-kennoilla erittäin vaikeasti sammutettavaa, myrkyllistä savua päästävää roskaa.
En ymmärrä miksi noiden sijaan ei voisi käyttää vaikkapa käytettyjä lyijyakkuja jotka ovat monin verroin turvallisempia?
Ei kävisi itsellä mielessäkään tehdä akustoa tuolla tavoin mutta viiden kympin budjetilla akkua ei taida saada kuin varastamalla.
 
Roskakennoista tekemällä tahtoo vaan usein olla niin että lopputuloskin on sitä roskaa. Ja vanhoilla LiCo-kennoilla erittäin vaikeasti sammutettavaa, myrkyllistä savua päästävää roskaa.
En ymmärrä miksi noiden sijaan ei voisi käyttää vaikkapa käytettyjä lyijyakkuja jotka ovat monin verroin turvallisempia?
Ei kävisi itsellä mielessäkään tehdä akustoa tuolla tavoin mutta viiden kympin budjetilla akkua ei taida saada kuin varastamalla.
Voi tulla vähän raskas mopo jos lyijyakun laittaa.. UPSissa ei ole kyllä oikein mitään erityistä syytä käyttää mitään lyijyakkua modernimpaa.
 
Voi tulla vähän raskas mopo jos lyijyakun laittaa.. UPSissa ei ole kyllä oikein mitään erityistä syytä käyttää mitään lyijyakkua modernimpaa.

No varmaan itsekin ymmärrät että en puhunut moposta.

Olisiko syynä paino ja syklit.

Paljonko random purkukennolla on syklejä jäljellä? Miten paino vaikuttaa kiinteässä projektissa?
 
En ymmärrä miksi noiden sijaan ei voisi käyttää vaikkapa käytettyjä lyijyakkuja jotka ovat monin verroin turvallisempia?

Puolassa uuden lyijyakun ostajan pitää antaa vanha akku vaihdossa takaisin tai maksaa panttimaksu, tarjontaa on sen vuoksi nykyisin aika heikonlaisesti käytetyistä, lisäksi käytetyn lyijyakun kunto ja kapasiteetti on omasta mielestä vielä isompi kysymysmerkki kuin ihan randomilla valikoitujen li-ion kennojen, viimeistään sitten siinä vaiheessa kun vertaillaan todennäköisyyksiä sille että jokin yksilö siitä potentiaalisesta 30 lyijyakun farmista kilahtaa ja vetää yhden 48v sarjan kokonaan mykäksi vrt. yksi 18650 pökäle menee oikoseen, sulakelangat palaa, se tippuu pois 40 kappaleen rinnankytketystä sarjasta ja menetetään 0.005kWh edestä energiaa.

edit. niin ja, lyijyakut eivät taida kovin paljoa tykätä jos niitä pumppaa jatkuvasti täyteen-tyhjäksi (jos nyt siis edelleen puhutaan jo laajemman mittakaavan koko talon sähköistämisestä)
 
Viimeksi muokattu:
Millä rahalla siis tuollaisen 8.4kWh akuston (84V 100Ah) saa ostettua?

nopeasti aliexpressia öögaillen nuo 310Ah 3.2v LiFePo4 akut maksavat 150e kpl, isommissakaan erissä ostettuna ei alennusta juuri kerry. 310Ah * 3.2V ≈ 1kWh.

Näillä romu-18650-pökäleillä kasattuna saan huonoimmillaankin noin 200 kappaleella saman 1kWh kapasiteetin, hinnaksi jää noin 50 euroa (plus lyijyllistä tinaa ja tinattua kuparisäiettä mennee vitosen edestä + toki omaa aikaa jolle nyt ei hintaa viitsi laskea)


Alibabasta katsot prismatic kennoja. 72V se muistaakseni oli, 84V täynnä. 100Ah maksoi jotain 1700e kun viimeksi katsoin. En sen pidemmälle katsonut tuliko muita kuluja, tein vain pikaista hinta-arviota ja yllätyin siitä miten halpoja ne on kun ostaa suoraan niitä 50 Ah - 100Ah kennoja.

Siihen rahaan pitää vain itse hoitaa compressio sitten, mutta sulla tuntuu olevan aikaa ja jaksamista :)
 
Roskakennoista tekemällä tahtoo vaan usein olla niin että lopputuloskin on sitä roskaa. Ja vanhoilla LiCo-kennoilla erittäin vaikeasti sammutettavaa, myrkyllistä savua päästävää roskaa.
En ymmärrä miksi noiden sijaan ei voisi käyttää vaikkapa käytettyjä lyijyakkuja jotka ovat monin verroin turvallisempia?
Ei kävisi itsellä mielessäkään tehdä akustoa tuolla tavoin mutta viiden kympin budjetilla akkua ei taida saada kuin varastamalla.

Smooth sea never made for skilled sailor.

Sillä asenteella otin itse oman Frankenstein akun. Etsitään ne rajat ja missä ne oikeasti kulkee. Nämä akut tuntuu olevan niin salatiedettä ja kaikki katsoo pitkin nenänvartta jos yhtään yrität oppia niiden sielunelämää. Parhaillaan oon kuullut, että uudet kennot joissa on pieni jännite-ero muihin niin heitetään roskiin ja kukaan joka ei osaa kompleksilukuja ei saa tehdä akkuja.

Omani on toiminut hyvin. Vedän omasta ruostuneesta, 4 eri akuista 4 eri aikakausilta yhteen naitetusta ja siitä sitten 5kW irti 70mV jännite erolla. Yks 130Wh löysin jopa roskiksesta, kirjaimellisesti. Iskin ne vain jännitteen perusteella yhteen.

Ne kyllä aikanaan kertoo jos niissä on jotain vikaa. Ei ne räjähdä. Tarpeeksi hyvällä seurannalla voit vetää ne pois pakasta vielä ihan järjissään.
 
Viimeksi muokattu:
Ne kyllä aikanaan kertoo jos niissä on jotain vikaa. Ei ne räjähdä. Tarpeeksi hyvällä seurannalla voit vetää ne pois pakasta vielä ihan järjissään.
Ongelma on se, että sen järjissään olevan käyttäjän pitää välillä nukkua, olla poissa kotoa ja matkustella jne. Jos akuston haluaa jättää huoletta himaan yksikseen viikoksi, niin olisi parempi kun siellä ei ole mitään thermal runaway-random purkukuntoisia kennoja sytyttämässä koko paskaa.

Se ei paljon lohduta vaikka luuriin tulisi tekstari siitä että nyt alkaa lämpösensori vähän näyttää huonoa jos makailee itse mallorcalla rannalla.

Yleensä 24/7 valvontaan tarvitaan 5-6 henkeä pyörittämään varallaoloa… Alkaa tulla kalliiksi jos pitäisi olla omaan self-build akkuun koulutettu securitas päivystämässä kun BMS antaa hälyä omistajan ollessa lomilla.

Lifepon palamaan saaminen onkin sitten jo hankalampaa.
 
Ongelma on se, että sen järjissään olevan käyttäjän pitää välillä nukkua, olla poissa kotoa ja matkustella jne. Jos akuston haluaa jättää huoletta himaan yksikseen viikoksi, niin olisi parempi kun siellä ei ole mitään thermal runaway-random purkukuntoisia kennoja sytyttämässä koko paskaa.

Se ei paljon lohduta vaikka luuriin tulisi tekstari siitä että nyt alkaa lämpösensori vähän näyttää huonoa jos makailee itse mallorcalla rannalla.

Yleensä 24/7 valvontaan tarvitaan 5-6 henkeä pyörittämään varallaoloa… Alkaa tulla kalliiksi jos pitäisi olla omaan self-build akkuun koulutettu securitas päivystämässä kun BMS antaa hälyä omistajan ollessa lomilla.

Lifepon palamaan saaminen onkin sitten jo hankalampaa.

Jep. Ja kun olet poissa ja nukut niin silloin on kuormakin olematon jos ollenkaan. Tottakai se on hyvä sammuttaa kun et ole kotona. Kyllä se tutkiminen vaatii pieniä uhrauksia, ei sitä voi tuotannossa pitää ilman huolen häivää.

Mutta juuri tällaista asennetta tarkoitan. Vaikka se on hyvä olla tietoinen, niin tällainen pelkoporno tappaa innovatiivisuuden.

Itsekkin tein oman Frankenstein akun ulkona ladattavaksi. Lämmitetty ja eristetty. Jos se syttyy palamaan niin se on vain potkulauta joka palaa kiviseinän vieressä, ulkona. En totta tosiaan toisi sisälle tollasta pommia.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä mihin keskusteluun tän laittaisi, mutta ehkä se tänne kuuluu.
Törmäsin tällaiseen videoon ja tässä käytetään käytöstä poistettuja nissan leafin akkuja. Muutenkin aika mielenkiintoinen kaveri.
 
Jep. Ja kun olet poissa ja nukut niin silloin on kuormakin olematon jos ollenkaan. Tottakai se on hyvä sammuttaa kun et ole kotona. Kyllä se tutkiminen vaatii pieniä uhrauksia, ei sitä voi tuotannossa pitää ilman huolen häivää.

Mutta juuri tällaista asennetta tarkoitan. Vaikka se on hyvä olla tietoinen, niin tällainen pelkoporno tappaa innovatiivisuuden.

Itsekkin tein oman Frankenstein akun ulkona ladattavaksi. Lämmitetty ja eristetty. Jos se syttyy palamaan niin se on vain potkulauta joka palaa kiviseinän vieressä, ulkona. En totta tosiaan toisi sisälle tollasta pommia.
Toki näissä peloissa pitää olla suhteellisuus mukana.

Kuinka moni meistä pelkää jättää kotiin esim. vanhaksi jääneen kännykän pöytälaatikkoon loman ajaksi? Aika harva varmaan asiaa edes miettii, vaikka nuo vanhan kännykän / läppärin akun pullistumiset ovat kaikkea muuta kuin harvinaisia tapahtumia ja noissa on kuitenkin vähintään joku nollaa suurempi riski syttyä.
 
Toki näissä peloissa pitää olla suhteellisuus mukana.

Kuinka moni meistä pelkää jättää kotiin esim. vanhaksi jääneen kännykän pöytälaatikkoon loman ajaksi? Aika harva varmaan asiaa edes miettii, vaikka nuo vanhan kännykän / läppärin akun pullistumiset ovat kaikkea muuta kuin harvinaisia tapahtumia ja noissa on kuitenkin vähintään joku nollaa suurempi riski syttyä.
En tiedä montakokymmentä miljoonaa (>10milj) suomessa on, joista merkittävä osa makoilee jossain, ja iso määrä on sekin jota päivittäin lataillaan jossa muussa pinnassa kuin marmorilla.

Akkuja turpoo jne. mutta Asmo laturi tarinan laturi palo taisi olla pallogrilli.

Siitä ei ole tilastoa moniko kännykkäpalo on osittain johtunut tarvike kamoista ja aikaisemmasta mekaanisesta vaurioista. Joskus nuo oli klikki uutiskamaa, nykyään ei taida edes lehteen päästä (en usko etteikö niitä olisi lainkaan)

En vähättäle riskejä. Ja myönnän että vähän olen varovainen .

Mutta sen tiedostan että vanhoista kennoista voi valikoimalla kasata "priiman" veroista pakettia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Viestejä
4 475 312
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom