- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 535
Maailmanloppu tulee, sähkö loppuu ja rakenteluhimo kolkuttelee.
Lopputuotteen tavoitteeksi otin kyvyn pyörittää 800W/1600W peak invertteriä + muutama sisäänrakennettu USB / USB-C liitin joilla saa läppärin, kännykät ja dji minin usb-c charging hubin pyörimään.
Kokoluokaksi valikoitui ~1kWh kun yhdistin sopivan kompromissin kannettavuutta, energiamäärää ja potentiaalista ulostulotehoa.
nkon.nl kaupasta lähti tilaukseen pistehitsausliuskaa ja:
60x LG INR21700-M50LT
Kennot olivat tilaushetkellä varsin edullisia ja siedettävä kompromissi energian + tehon suhteen. Ylimalkainen netistä kaivettu specsheet vähän varoittelee liian nopean latailun ja purkamisen suhteen etenkin jos lämmönhallinta ei ole kunnossa, mutta eiköhän näillä pärjätä.
BMS:ksi valikoitui Aliexpresistä 6-8S 100A ”SmartBMS” ~40€:llä.
Päädyin lopulta 7S up-to 29.4V akustoon, koska sillä tavalla saan virrat pysymään pienempinä ja aliexpressistä löytyi 20-30V alueella toimivia inverttereitä + 20V USB-C ulostulot saa toimimaan puoli-ilmaisilla 4€ SW3516 step-down kilkkeillä (nämä lisään kun saapuvat USB kilke ).
Tulostimme työkaverin 3D-printterillä 21700 kennoille generoidut 7S8P pidikkeet.
Akustoa rakentaessa pitää olla tarkkana. Sitä mukaa kun hitsaa kennoja yhteen nipussa oleva jännite + energiamäärä kasvaa ja mahdollisen oikosulun aiheuttamat vahingot kasvavat -> parempi olla varma ettei vahingossa käräytä rakenteilla olevaa akustoa.
Kun kennot on niputettu yhteen, pitää BMS:n balance-wiret kytkeä oikeassa järjestyksessä jokaiseen väliterminaaliin ja lopulta koko kennon + ja - navat BMS:ään paksulla piuhalla. Tässä kohtaa korkeampi jännite auttaa, vähemmän virtaa kuljetettavana. Ei tarvitse kommentoida juotosjälkeä…
Tämän jälkeen akku on täysin kunnossa ja vaarallinen, koko paketti kutistesukkaan BMS:ineen.
Aliexpressin toimittama muovisalkku on aika tuhdin tuntuinen ja väittäisin vähintään roisketiiviiksi. Kanteen reikä puolen pennin (0.2V liikaa näyttävälle) hienolle siniselle jännitenäytölle ja BMS:n käynnistyspainikkeelle. Nappulassa on kuminen o-rengas tiivisteeksi ja näytön reikään vähän liimaa tiivisteeksi.
Kylkeen dremelöin kaksi reikää rinnankytketyille ja kuumaliimalla kiinnitetyille XT60-liittimille. Invertteri pyöriköön toisesta + ajattelin että toisesta voisi koittaa ensi kesänä latailla MPPT:llä paneeleilla.
To-do listalle jäi kiina-postin mukana toivottavasti joskus perille tulevat USB-kilkkeet. Katsotaan saanko 3 mahtumaan. Vähintään kaksi menee helposti.
BMS:n bluetooth-yhteys toimii hienosti. Seuraavaksi pitää vähän konffailla BMS:n asetuksia ja katsoa miten SOC-näytön saa kalibroitua hyvin jne.
Eka lataus + purkusykli antoi 180W keinokuormaan 976Wh ulos, alemmalla teholla saisi varmaan vähän enemmän. Pitää vähän tutkia, että mihin kohtaan BMS:n low voltage disconnectin konffaisi.
Lopputuotteen tavoitteeksi otin kyvyn pyörittää 800W/1600W peak invertteriä + muutama sisäänrakennettu USB / USB-C liitin joilla saa läppärin, kännykät ja dji minin usb-c charging hubin pyörimään.
Kokoluokaksi valikoitui ~1kWh kun yhdistin sopivan kompromissin kannettavuutta, energiamäärää ja potentiaalista ulostulotehoa.
nkon.nl kaupasta lähti tilaukseen pistehitsausliuskaa ja:
60x LG INR21700-M50LT
Kennot olivat tilaushetkellä varsin edullisia ja siedettävä kompromissi energian + tehon suhteen. Ylimalkainen netistä kaivettu specsheet vähän varoittelee liian nopean latailun ja purkamisen suhteen etenkin jos lämmönhallinta ei ole kunnossa, mutta eiköhän näillä pärjätä.
BMS:ksi valikoitui Aliexpresistä 6-8S 100A ”SmartBMS” ~40€:llä.
16s 80a Lifepo4 Smart Bms | Smart Bms 13s Lifepo4 | smart bms 16s 100a - Battery Accessories & Charger Accessories - Aliexpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
www.aliexpress.com
Päädyin lopulta 7S up-to 29.4V akustoon, koska sillä tavalla saan virrat pysymään pienempinä ja aliexpressistä löytyi 20-30V alueella toimivia inverttereitä + 20V USB-C ulostulot saa toimimaan puoli-ilmaisilla 4€ SW3516 step-down kilkkeillä (nämä lisään kun saapuvat USB kilke ).
Tulostimme työkaverin 3D-printterillä 21700 kennoille generoidut 7S8P pidikkeet.
Akustoa rakentaessa pitää olla tarkkana. Sitä mukaa kun hitsaa kennoja yhteen nipussa oleva jännite + energiamäärä kasvaa ja mahdollisen oikosulun aiheuttamat vahingot kasvavat -> parempi olla varma ettei vahingossa käräytä rakenteilla olevaa akustoa.
Kun kennot on niputettu yhteen, pitää BMS:n balance-wiret kytkeä oikeassa järjestyksessä jokaiseen väliterminaaliin ja lopulta koko kennon + ja - navat BMS:ään paksulla piuhalla. Tässä kohtaa korkeampi jännite auttaa, vähemmän virtaa kuljetettavana. Ei tarvitse kommentoida juotosjälkeä…
Tämän jälkeen akku on täysin kunnossa ja vaarallinen, koko paketti kutistesukkaan BMS:ineen.
Aliexpressin toimittama muovisalkku on aika tuhdin tuntuinen ja väittäisin vähintään roisketiiviiksi. Kanteen reikä puolen pennin (0.2V liikaa näyttävälle) hienolle siniselle jännitenäytölle ja BMS:n käynnistyspainikkeelle. Nappulassa on kuminen o-rengas tiivisteeksi ja näytön reikään vähän liimaa tiivisteeksi.
Kylkeen dremelöin kaksi reikää rinnankytketyille ja kuumaliimalla kiinnitetyille XT60-liittimille. Invertteri pyöriköön toisesta + ajattelin että toisesta voisi koittaa ensi kesänä latailla MPPT:llä paneeleilla.
To-do listalle jäi kiina-postin mukana toivottavasti joskus perille tulevat USB-kilkkeet. Katsotaan saanko 3 mahtumaan. Vähintään kaksi menee helposti.
BMS:n bluetooth-yhteys toimii hienosti. Seuraavaksi pitää vähän konffailla BMS:n asetuksia ja katsoa miten SOC-näytön saa kalibroitua hyvin jne.
Eka lataus + purkusykli antoi 180W keinokuormaan 976Wh ulos, alemmalla teholla saisi varmaan vähän enemmän. Pitää vähän tutkia, että mihin kohtaan BMS:n low voltage disconnectin konffaisi.
Viimeksi muokattu: