Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Vinkkejä, mistä löytyisi suht pikaisesti UV-K5 yhteensopiva ohjelmointikaapeli firmiksen päivitykseen?

Aikani virittelin USB-RS232 adapterilla, jossa FT232RL. En saanut toimimaan, vaikka pitäisi olla oikein kytketty..
Toisaalta valmis "Radioddity" kaapelikaan ei tunnu toimivan, vaikkakin Open GD-77 CPS:llä tuokin toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Vinkkejä, mistä löytyisi suht pikaisesti UV-K5 yhteensopiva ohjelmointikaapeli firmiksen päivitykseen?

Aikani virittelin USB-RS232 adapterilla, jossa FT232RL. En saanut toimimaan, vaikka pitäisi olla oikein kytketty..
Toisaalta valmis "Radioddity" kaapelikaan ei tunnu toimivan, vaikkakin Open GD-77 CPS:llä tuokin toimii.
Onhan liitin aivan pohjassa radiossa? Itselläni ainakin 2e AliExpress-halpiskaapeli (liittimen kyljessä lukee Baofeng) toimii mutta pitää hyvin huolellisesti painaa aivan pohjaan asti. Tuntuu että jos tuo on millin tuhannesosankin irti pohjasta niin yhteys ei toimi tai on epäluotettava.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Vinkkejä, mistä löytyisi suht pikaisesti UV-K5 yhteensopiva ohjelmointikaapeli firmiksen päivitykseen?

Aikani virittelin USB-RS232 adapterilla, jossa FT232RL. En saanut toimimaan, vaikka pitäisi olla oikein kytketty..
Toisaalta valmis "Radioddity" kaapelikaan ei tunnu toimivan, vaikkakin Open GD-77 CPS:llä tuokin toimii.
Baofengin ohjelmoitikaapeli käy jos puhut Quansheng UV-K5 radiosta.

Muistutuksena, että paina se kaapeli kunnolla radioon, ihan voimalla sisälle tai sitten tarvitset driverit Windowsille.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Vinkkejä, mistä löytyisi suht pikaisesti UV-K5 yhteensopiva ohjelmointikaapeli firmiksen päivitykseen?

Aikani virittelin USB-RS232 adapterilla, jossa FT232RL. En saanut toimimaan, vaikka pitäisi olla oikein kytketty..
Toisaalta valmis "Radioddity" kaapelikaan ei tunnu toimivan, vaikkakin Open GD-77 CPS:llä tuokin toimii.
Baofengin ohjelmoitikaapeli käy jos puhut Quansheng UV-K5 radiosta.

Muistutuksena, että paina se kaapeli kunnolla radioon, ihan voimalla sisälle tai sitten tarvitset driverit Windowsille.

Itse laitan chrome selaimella firmikset sisään.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Pohjassa kyllä on.

Tunnistuvatko nuo toimivat kaapelit, ilman että radio on kytkettynä & päällä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Ainakin oma kaapeli tunnistuu linuxissa:
Bus 003 Device 006: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
Aivan, eli turha ihmetellä tuon Radioddity kaapelin kanssa. Se kun tunnistuu vasta, kun radiossa virrat. Pitäisi siis onnistua FT232RL:llä vastaavasti.

Ihme viritelmiä tuntuvat olevan (tekisi mieli sanoa paskoja). RX/TX/GND, mitä muuta voisi toivoa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tein tämmöisen ohjeen itselleni jos siitä on apua :hmm:

Portable radio CPS
1. Laita radion virrat päälle.
2. Kytke ohjelmointikaapeli tietokoneeseen sekä radioon (radiossa syttyy sininen valo).
3. Valitse ohjelmointisoftasta COM-portti ja klikkaa "Connect".

Portable radio updater
1. Laita radion virrat päälle pitämällä samaan aikaan tangettia pohjassa (radiossa syttyy taskulampun valkoinen valo)
2. Kytke ohjelmointikaapeli tietokoneeseen sekä radioon.
3. Valitse ohjelmointisoftasta COM-portti ja klikkaa "Connect".
4. Valitse ohjelmoitava firmware ja klikkaa "update" painiketta.

CHIRP
1. Laita radion virrat päälle.
2. Kytke ohjelmointikaapeli tietokoneeseen sekä radioon (radiossa syttyy sininen valo).
3. Klikkaa ohjelmointisoftasta Radio -> Download from radio.
4. Valitse COM-portti -> Quansheng -> UV-K5.
5. Nyt ohjelmointisofta lukee radioon mahdollisesti aikaisemmin tallennetut kanavat sekä asetukset.

Ohjelmat, jotka toimivat Quansheng UV-K5 radiossa:
1. Laitteen valmistajan kotisivu: 福建泉盛电子有限公司
2. CHIRP: Download - CHIRP
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Tein tämmöisen ohjeen itselleni jos siitä on apua
Tilasin näköjään pari kappaletta quansheng uv-5r+ malleja vaikka tulleissa paketeissa lukee uv-k5... En saa näillä ohjeilla yhdistettyä chirpiin tai muihinkaan ohjelmiin. Onko käytössä jotain eroa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tilasin näköjään pari kappaletta quansheng uv-5r+ malleja vaikka tulleissa paketeissa lukee uv-k5... En saa näillä ohjeilla yhdistettyä chirpiin tai muihinkaan ohjelmiin. Onko käytössä jotain eroa?
Ei pitäisi olla mitään isoa eroa. Mikä käyttöjärjestelmä sulla on käytössä ja muistithan painaa ohjelmointikaapelin todella lujaa kiinni radioon?

Device Managerissa pitäisi näkyä ohjelmointikaapelin tietokoneeseen kytkemisestä USB-SERIAL CH340

Googlesta löytää hakusanalla "usb-serial ch340 driver" ajurit W10 sekä W11 käyttiksille.

device-manager.PNG
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
W11 ja kyllä käytössä oleva baofengin tunnisti kahdella eri piuhalla. Pitää kokeilla huomenna uudestaan paremmalla voimalla
Lataa tuolta ajuri, niin pitäisi lähteä sitten toimimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ei minulla tuo CH340-piiriä käyttävä kaapeli vaatinut linuxissa tai windowsissa kummassakaan mitään erillistä ajuria vaan toimi ihan suoraan. Näkyi molemmissa ihan suoraan USB-RS232 adapterina.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei minulla tuo CH340-piiriä käyttävä kaapeli vaatinut linuxissa tai windowsissa kummassakaan mitään erillistä ajuria vaan toimi ihan suoraan. Näkyi molemmissa ihan suoraan USB-RS232 adapterina.
Kympsässä toiminee suoraan, mutta ainakin yhdessä tapauksessa W11 ei tunnistanut kuin vasta ajurin lataamisen jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Jostain syystä alkoi toimiman tuolla linkissä olevalla ajurilla vaikka versio vanheni.
uusi.jpg
vanha.jpg

Tosiaan saa painaa todella kovaa että piikit menevät pohjaan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Nyt kun on ajatuksella saanut hetken kokeiltua niin muutama kysymys

Miten saan kanavan nimen näkyviin skannattaessa kuten baofengissä? Kellään valmiita listoja rha68 ja cb alueille? Chirp ei tue toista scanlistiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Nyt kun on ajatuksella saanut hetken kokeiltua niin muutama kysymys

Miten saan kanavan nimen näkyviin skannattaessa kuten baofengissä? Kellään valmiita listoja rha68 ja cb alueille? Chirp ei tue toista scanlistiä?
Valikosta CH DIS -asetuksella voi valita näkyykö kanavan nimi, taajuus vai nimi+taajuus.

Custom-firmiksen manuaali: Home

Ainakin itselläni Chirp tukee molempia scanlistejä, taitaa pistää oletuksena scanlist 1:lle ja jos haluaa molemmille tai vain toiselle niin pitää käydä vaihtamassa.
1701606449776.png
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
oliskos jollakin ketjun herrasmiehellä ylimääräisenä guanshengiä. vanha käy.
tulisi nuorelle radioamatöörille kuuntelukäyttöön.
en ehdi tälle kuulle enää saamaan ko. kikotinta japaniasta. ;)
laita YV jos joku kikkare löytyy niin lunastan pois.
//OFFTOPIC
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
oliskos jollakin ketjun herrasmiehellä ylimääräisenä guanshengiä. vanha käy.
tulisi nuorelle radioamatöörille kuuntelukäyttöön.
en ehdi tälle kuulle enää saamaan ko. kikotinta japaniasta. ;)
laita YV jos joku kikkare löytyy niin lunastan pois.
//OFFTOPIC
https://www.amazon.de/dp/B0CD3DMG56?ref_=cm_sw_r_apan_dp_J6GC31CDHJT8KPF1V8SW&language=en-GB
Saksasta saattaisi keretä tulla Jouluksi, näyttää nyt 27,99€ mutta liekkö tarjous voimassa vain aamuun saakka.
Radioamatöörikaveri kehui laitteen tuntumaa, ei varmaan (vielä) mitään mittauksia laadusta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Kävin vuosi sitten mpk:n Teams-kurssin. Jäi silloin kiireessä harjoittelematta kokeeseen. Nyt olisi aikaa harjoitella ja suorittaa, mutta kurssimateriaalin linkki ei enää toimi. Olisiko jollain nuo pdf:t tallessa?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Kävin vuosi sitten mpk:n Teams-kurssin. Jäi silloin kiireessä harjoittelematta kokeeseen. Nyt olisi aikaa harjoitella ja suorittaa, mutta kurssimateriaalin linkki ei enää toimi. Olisiko jollain nuo pdf:t tallessa?
Jos meinaat radioamatöörikurssin materiaalia, niin tuoltahan ne löytyy:

OH3AC - LAHDEN RADIOAMATÖÖRIKERHO RY

Tuolla käyt harjoittelemassa tuolla niitä kokeita ja tuolla sitten valitset K-moduulin ja T1/T2-moduulin tentit sekä sovit tutkijan kanssa, milloinpidät kokeen.

Amateur Radio eXam - ARX
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Kannattaa kirjautua tuonne arx ja tehdä niitä tenttikysymyksiä. Siellä on aika erikoisia kysymyksiin välillä vastassa.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
11
Aivan, eli turha ihmetellä tuon Radioddity kaapelin kanssa. Se kun tunnistuu vasta, kun radiossa virrat. Pitäisi siis onnistua FT232RL:llä vastaavasti.

Ihme viritelmiä tuntuvat olevan (tekisi mieli sanoa paskoja). RX/TX/GND, mitä muuta voisi toivoa?
GD-77:n mukana tuleva kaapeli on vain piuhaa ja liittimet ilman aktiivista sovitinta eikä toimi muiden radioiden kanssa. Asiasta lisää: Driver not seeming to find lead with CH340 serial interface - OpenGD77
 
Liittynyt
01.02.2024
Viestejä
4
Hei!

Mun oli pakko liittyä mukaan tähän lankaan, kuten moni muukin päädyin tänne Googlen kautta. Olen toki "lurkannut" täällä jo vähän aikaa..

Olen kuunnelut radiota on ja off jo kymmenen vuotta (olen harrastanut SWL ja vähän aikaa sitten hankin vanhanaikasen skannerin), juuri nyt kuuntelen radioskanneria. Miksi liityin mukaan niin haluan tietää että mitä jengi kuuntelee nykyään? Onko se nykyisin ATC (lennonjohto), ADS-B datan seuranta, amatööritoistimia ja elinkeinoelämän VHF ja UHF mitä porukka nykyaikana kuuntelee? Tietenkin sateliitteja voi myös seurata mikä on melko milenkiintoista...

Entä mitä tänäpäivänä on turhaa edes yrittää kuunnella? Itse tiedän että viranomaiset on VIRVESSÄ, VR on lopettanut radion käyttö, kuuluuko taksit enää? Kuka muu on lopettanut raidon käyttö tai siirtynyt salattuun kanavaan?

Itse olen kuullut HAM toistimia, Meri VHF (valitettavasti signaali oli liian heikko :( ), ATC, elinkeinoelämän VHF ja UHF, sekä RHA68. Valitettavasti skanneri ei tue 11 eikä 10 metriä, haluaisin kuunella FM LA- puhelimia ja 10 metrin FM toistimia. Pitäisi myös hankkia paremman antennin, stock antenni ei taida riittää... radio ei myöskään tue kapeaa kaistaa (narrowbanding). :(
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Aika pitkälti kuuntelen samoja taajuuksia mistä kirjoitit. Tosin erikseen löytyy LA-puhelin sekä RHA68 radioita (tukiasema ja käsikapula).

Softaradiolla kuuntelen lisäksi FT8:a, sääpalloja yms. ja Raspberry Pi 3 on 24/7 päällä ja tuottaa dataa lentokoneiden liikkeistä Flightradar24 palveluun sekä tar1090 ohjelmistoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Hei!

Mun oli pakko liittyä mukaan tähän lankaan, kuten moni muukin päädyin tänne Googlen kautta. Olen toki "lurkannut" täällä jo vähän aikaa..

Olen kuunnelut radiota on ja off jo kymmenen vuotta (olen harrastanut SWL ja vähän aikaa sitten hankin vanhanaikasen skannerin), juuri nyt kuuntelen radioskanneria. Miksi liityin mukaan niin haluan tietää että mitä jengi kuuntelee nykyään? Onko se nykyisin ATC (lennonjohto), ADS-B datan seuranta, amatööritoistimia ja elinkeinoelämän VHF ja UHF mitä porukka nykyaikana kuuntelee? Tietenkin sateliitteja voi myös seurata mikä on melko milenkiintoista...

Entä mitä tänäpäivänä on turhaa edes yrittää kuunnella? Itse tiedän että viranomaiset on VIRVESSÄ, VR on lopettanut radion käyttö, kuuluuko taksit enää? Kuka muu on lopettanut raidon käyttö tai siirtynyt salattuun kanavaan?

Itse olen kuullut HAM toistimia, Meri VHF (valitettavasti signaali oli liian heikko :( ), ATC, elinkeinoelämän VHF ja UHF, sekä RHA68. Valitettavasti skanneri ei tue 11 eikä 10 metriä, haluaisin kuunella FM LA- puhelimia ja 10 metrin FM toistimia. Pitäisi myös hankkia paremman antennin, stock antenni ei taida riittää... radio ei myöskään tue kapeaa kaistaa (narrowbanding). :(
Aikalailla satunnaisesti kuuntelen vähän mitä sattuu. Tietty skannauslistassa on valinnaisena ATC, lälläritaajuudet, RHA68, PMR446 sekä muut PMR-bandit (elinkeinoelämä jne), Meri-VHF (pari kanavaa), muutama lähialueen radioamatööritoistin ja varmaan jotain muitakin. Sitten satunnaisesti myös langattomia mikkejä jostain lähialueen tapahtumasta tms.

SDR-puolella välillä on tullut skannailtua salaamatonta TETRAa (mutta harvemmin kuule mitään mielenkiintoista) ja sitten ihan satunnaisia tiesmitä taajuuksia.

Monesti on ihan työn puolesta tullut ihmeteltyä jotain radiohäiriöitä SDR:n avulla kun jossain tapahtuu radiotiellä jotain todella kummallista. Pari vuotta sitten tuli selvitettyä muunmuassa se, että erään kauppakeskuksen joku joulu"koriste" aiheutti radiohäiriötä erään liikkeen langattoman mikrofonin taajuudelle satunnaisesti.
 
Liittynyt
01.02.2024
Viestejä
4
Kiitos kaikki vastauksista!

Jos joku kiinnostaa niin mulla on tämmönen ysäri skanneri: RigPix Database - Bearcat/Uniden - UBC-860XLT Vähän ärsyttää kun siihen tulee radiohäiriö niin se ei automaattisesti jatka eteenpäin, siinä on myös vaan yhdeksän lockout memory paikkaa, vaikka ohjekirjassa se väittää että siinä on 10. Se tekee limit search toiminnasta aika haastavaa...

Mitä mieltä olette tämmösestä teleskooppivarsesta? https://www.rxtx.fi/paavalikko/diam...oppi-antenni-70-1000mhz/p/507004/#description Tuotekuvaus sanoo että se menee 70Mhz:iin, veikkaan että kun se on reilusti yli metri kymmenen centtiä pitkä niin se voisi hyvin toimia vaikka kymmenen metrissä, eikö niin?

Tietääkö joku miksi kun skannaan 2 metriä ja 70cm banedja niin ikinä ei kuulu mitään? Olen ohjelmoinut minun paikkakunnan radioamatööritoistimet 145.750 Mhz ja 434.750 Mhz kanavat. Silloin tällöin kuuluu kun se piippaa kun repeateri ilmeisesti aktivoi mutta ikinä ei kuulu ääntä, joskus harvoin oon kuullut jotain. Onko mahdollista että amatööritoiminta on täysin kuollut siellä missä asun?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Tietääkö joku miksi kun skannaan 2 metriä ja 70cm banedja niin ikinä ei kuulu mitään? Olen ohjelmoinut minun paikkakunnan radioamatööritoistimet 145.750 Mhz ja 434.750 Mhz kanavat. Silloin tällöin kuuluu kun se piippaa kun repeateri ilmeisesti aktivoi mutta ikinä ei kuulu ääntä, joskus harvoin oon kuullut jotain. Onko mahdollista että amatööritoiminta on täysin kuollut siellä missä asun?
Aika hiljaisia analogiset toistimet ovat. Monessa toistimessa tulee esim. tasatuntipiippaus, jossa sanottava toki myös toistimen radiokutsu. Tuolla voi vähän arvioida keliä, että kannattaako edes yrittää jutella toistimen kautta. Amatööritoiminta ei välttämättä ole täysin kuollut, voi olla jokin suora puhekanava hyvinkin aktiivinen. Esim. aamu kuudelta kun ihmiset pendelöi töihin, tai jokin muu aika. Mutta jos nukut aamulla pitkään ja teet normaalisti töitä 10-18 välillä niin saattaa hyvinkin jäädä paitsi lähes kaikesta paikallisesta RA-liikenteestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Aika hiljaisia analogiset toistimet ovat. Monessa toistimessa tulee esim. tasatuntipiippaus, jossa sanottava toki myös toistimen radiokutsu. Tuolla voi vähän arvioida keliä, että kannattaako edes yrittää jutella toistimen kautta. Amatööritoiminta ei välttämättä ole täysin kuollut, voi olla jokin suora puhekanava hyvinkin aktiivinen. Esim. aamu kuudelta kun ihmiset pendelöi töihin, tai jokin muu aika. Mutta jos nukut aamulla pitkään ja teet normaalisti töitä 10-18 välillä niin saattaa hyvinkin jäädä paitsi lähes kaikesta paikallisesta RA-liikenteestä.
Juu, aika hiljaista tuntuu ainakin Vantaan ja Järvenpään toistimilla olevan analogipuolella. Vantaan toistimella itselläni on vähän samaa ongelmaa, että monesti kuuluu pelkkä piippi kun olen sisällä ja puhe itsessään tulee niin paljon hiljaisemmalla että kohinasalpa ei pysy auki. Parvekkeelle menemällä sitten kuuluukin monesti puhettakin perään.

Ja tosiaan, ainakin täälläpäin tuntuu liikennettä olevan noin 15-17 välillä arkisin ja joskus sitten viikonloppuiltaisin ainakin mitä itse olen noita bongaillut. Arkisin tuota liikennettä on tullut kuunneltua lähinnä töistä kotiin ajellessa kun tuo Quansheng sattuu olemaan autossa mukana.

Lällärikanavillakin tuntuu nykyisin olevan kovin hiljaista, hyvin harvoin kuulee yhtään mitään ellei satu jonkun työmaan tai hiekkakuopan ohi ajelemaan. Työmaillakin nykyään käytetään enemmän PMR-kapuloita mutta hiekkakuopilla tuntuu LA-puhelin olevan edelleen varsin suosittu.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
@Hyrava Mitäs itse olen muutaman kerran pääkaupunkiseudulla käydessä koittanut huudella FM-toistimille omaa tunnusta, niin hyvin hiljaista päivällä. DMR-puolella tuntuu löytyvän sitä liikennettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Kiitos kaikki vastauksista!

Jos joku kiinnostaa niin mulla on tämmönen ysäri skanneri: RigPix Database - Bearcat/Uniden - UBC-860XLT Vähän ärsyttää kun siihen tulee radiohäiriö niin se ei automaattisesti jatka eteenpäin, siinä on myös vaan yhdeksän lockout memory paikkaa, vaikka ohjekirjassa se väittää että siinä on 10. Se tekee limit search toiminnasta aika haastavaa...

Mitä mieltä olette tämmösestä teleskooppivarsesta? https://www.rxtx.fi/paavalikko/diam...oppi-antenni-70-1000mhz/p/507004/#description Tuotekuvaus sanoo että se menee 70Mhz:iin, veikkaan että kun se on reilusti yli metri kymmenen centtiä pitkä niin se voisi hyvin toimia vaikka kymmenen metrissä, eikö niin?

Tietääkö joku miksi kun skannaan 2 metriä ja 70cm banedja niin ikinä ei kuulu mitään? Olen ohjelmoinut minun paikkakunnan radioamatööritoistimet 145.750 Mhz ja 434.750 Mhz kanavat. Silloin tällöin kuuluu kun se piippaa kun repeateri ilmeisesti aktivoi mutta ikinä ei kuulu ääntä, joskus harvoin oon kuullut jotain. Onko mahdollista että amatööritoiminta on täysin kuollut siellä missä asun?
Täällä tuntuu nykyän olevan hyvin kausiluontoista tää radioamatööriliikenne. Yleensä eniten on ollu liikennettä jouluaatonaattona tai muutamaa sitä edeltävänä päivänä sekä juhannuksen tienoilla myös. Muutoin joskus perjantai tai lauantai iltasin saattaa jotain liikenettä olla.
Paljon on hiljenetynyt 15-20 vuoden takasesta jolloin melkein joka ilta oli ukot lörpöttelemässä linjoilla. :)

Toi linjan avaus piipaus ääni ilman puhetta kuulu täällä kanssa joku aika sitten mutta nyt on sekin hiljentynyt...
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Tällainenkin ketju, noh CB -laitteita tuli joskus 10-15v sitten harrasteltua jollain tasolla, lähinnä autoissa. Nykyisellään GOC, jonka myötä minut voi kuulla eri alusliikennepalveluiden taajuuksilla. Amatööripuolen tutkintokin kiinnostaisi hommata joskus huvin vuoksi. Ilmailutaajuuksia tulee skannailtua kun sellainen kapula hyllystä löytyy ja sinne joskus joutuu jotain huutelemaankin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Joensuussa kokeiltiin toistinta joka kertoo ajan tasatunnein puheella, ja mahdollisesti säätietoa. Tästä ei oikein tykätty, kun halutaan pitää radio kuuntelulla yön yli, ja aamulla voi sitten herätä kuin herätyskelloon sitten kun ensimmäinen tulee ääneen. Radio voi siis kuunnella suoria kanavia ja useampaa toistinta skannaten, ja sellainen turha tietokoneääni keskellä yötä häiritsi. Ja päivälläkin piippasun voi ohittaa, mutta jos siellä on puhetta, vaikka edes tietokone, niin sitä tulee kuunneltua. Ja se sitten keskeyttää turhaan hommat jos asia ei ollutkaan tärkeä.
 
Liittynyt
01.02.2024
Viestejä
4
Vähän aikaa sitten opin että radiota voi käyttäää netin kautta! Olen jo monta vuotta tiennyt Twente ja erilaisista webSDR projekteista, mutta en tiennyt että SDR ohjelmistojen kautta voi myös kuunnella ja käyttää eri vastaanottimia netin kautta!

Using Software Defined Radio Without SDR Hardware - WebSDR (youtube.com)

Onko kenelläkään kokemuksia esim SDR# nettivastaanottimien käytöstä? Toimiiko ne yhtä hyvin kuin webSDR?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
SDRSharp ja spyserver yhdistelmää olen itse käyttänyt aiemmin. Spyserver päälle kotona ja esim töissä sitten sharpilla käyttää sitä. Aivan kuin kotona olisi.
 
Liittynyt
01.02.2024
Viestejä
4
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Onkohan mulla antennikaapeli skannerista poikki, kun hyvin heikosti kuuluu esim. 2m amatööri taajuudet?
Laitoin skanneriin tollasen vajaa 40 cm pitkän piiskan ja sillä kuuluu paljon paremmin kuin Diamondin SG7900 antennilla... :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Onkohan mulla antennikaapeli skannerista poikki, kun hyvin heikosti kuuluu esim. 2m amatööri taajuudet?
Laitoin skanneriin tollasen vajaa 40 cm pitkän piiskan ja sillä kuuluu paljon paremmin kuin Diamondin SG7900 antennilla... :smoke:
Kyllähän tuo mahdollista on että olisi piuha poikki, voi tietty olla että itse antennissakin on joku vika.

Kun itse joku aika sitten hankin NanoVNA:n ja mittailin antennejani niin huomasin että yksi antenni näyttää ihan älyttömiä mittaustuloksia vaikka periaatteessa identtinen antenni näytti järkevältä. Hetken ihmettelyn jälkeen huomasin että kun johtoa liikuttaa ihan antennin juuresta niin välillä näytti mittaukset liki järkeviltä ja syylliseksi paljastui antennipäässä irronnut juotos. Johtoa heiluttelemalla keskikarva välillä otti jonkinlaisen kontaktin antenniin ja välillä oli noin millin ilmarako. No, sellaisia ne kiinalaiset antennit on...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Kyllähän tuo mahdollista on että olisi piuha poikki, voi tietty olla että itse antennissakin on joku vika.

Kun itse joku aika sitten hankin NanoVNA:n ja mittailin antennejani niin huomasin että yksi antenni näyttää ihan älyttömiä mittaustuloksia vaikka periaatteessa identtinen antenni näytti järkevältä. Hetken ihmettelyn jälkeen huomasin että kun johtoa liikuttaa ihan antennin juuresta niin välillä näytti mittaukset liki järkeviltä ja syylliseksi paljastui antennipäässä irronnut juotos. Johtoa heiluttelemalla keskikarva välillä otti jonkinlaisen kontaktin antenniin ja välillä oli noin millin ilmarako. No, sellaisia ne kiinalaiset antennit on...
Vähän sama ongelmahan se on täälläkin.
Kiinalaisesta magneettijalasta katkennut keskikarva puutteelisen/huonon vedonpoiston takia.
20240329_222133.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Tuohan näyttää samalta, kun itseltä petti juotokset halvasta magneettijalasta radion liittimen puolelta.
Nyt se on korjattu yhellä nipusiteella, parilla 2,5mm reijällä, pätkällä tinalankaa ja Lidlin voimaliimalla sekä palalla t-paitaa... :smoke:
välttänee siihen asti kunnes saa homattua uuen leveämmän jalan. Toi on vähän turhan kapea noin painavalle ja pitkälle antennille.

Ei ois paljon Kiinalisilta vaatinu, että tuosta ois saanu jo alunalkaen kestävän, pari reikää ja yks nippuside.
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
314
SDR radiolla on tullut joskus jotain kuunneltua. HF puolelta löytyy häröimmät signaalit. :comp2:

Hamipapereitakin mietin mutta saas nähdä. Vähän kinostaisi mutta ei niin paljon kuitenkaan.

Vähän tämä tuntuu myös siltä että tästä tulee ikään kuin uusi pelaaminen. Tulee samanlainen fiilis kuin pelaamisesta, että aikaa saa kulumaan ja kaikki muut ajatukset jää silloin muualle, mutta sitten päivän päätteeksi tai myöhemmin miettii että mitä jäi käteen tai mitä tälläkin saavutti, tai mitä varten tätäkin oikeastaan tekee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Voiko radioskanneri, jossa rikkinäinen antennikaapeli/magneettijalka, häiritä normaalia fm radiota joka on muutaman metrin päässä skannerista ja sen antennista?
Jotenkin kummasti hävis radioherätyskellosta kaikki pärinät ja muut häiriöt sen jälkeen kun korjasin ton mun rikkinäisen antennijalan josta joku viikko sitten puhetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 778
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom