Radeon RX 9070 -näytönohjainten BIOSin päivittäminen XT-versioon on mahdollista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Tuosta "dawidin" videosta sai vaikutelman että sai rämppää useamman kerran filua sisään, ilman ihmeempää muutosta lopputulemassa, sitten se vain lähti toimimaan. Sekä hieroa parempaa kontaktia, ehkä se lopunkaiken olisi optimaalisinta ajaa sisään tuolla lähemmäs 2.5V kera kun ei kortilla muuta jännitettä... tällein stetsonista pähkien muiden fiksumpien postausten osalta. Tiedä sitten jos helpottaisi asiaa, täyttä arvailua.
Häh? Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia vaihtaa avattavaa tiedostotyyppiä, avata .rom ja polttaa se piirille?

1745607018233.png

Mut melkeen alkaa jo kuulostamaan helpoimmalta, että polttaa vaan irtopiirille ja juottaa wanhan pois sekä uuden tilalle. Juotoshommaan menee muutama minuutti kun rauhassa tekee..

Tuosta "dawidin" videosta sai vaikutelman että sai rämppää useamman kerran filua sisään, ilman ihmeempää muutosta lopputulemassa, sitten se vain lähti toimimaan. Sekä hieroa parempaa kontaktia, ehkä se lopunkaiken olisi optimaalisinta ajaa sisään tuolla lähemmäs 2.5V kera kun ei kortilla muuta jännitettä... tällein stetsonista pähkien muiden fiksumpien postausten osalta. Tiedä sitten jos helpottaisi asiaa, täyttä arvailua.
Tossa Dawidin videolla on kyllä muutama juttu hieman erikoisesti, tuntuu enemmänkin olevan viihteellinen tarina. Mm. Siinä vaiheessa kun viimeisen kerran onnistuneesti kirjoitetaan biosia, sitä videolla luetaan.

Tossa Dawidin videolla on kyllä muutama juttu hieman erikoisesti, tuntuu enemmänkin olevan viihteellinen tarina. Mm. Siinä vaiheessa kun viimeisen kerran onnistuneesti kirjoitetaan biosia, sitä videolla luetaan.
Sanoo myös "ettei taajuuden offset slideri tee mitään" :D "saa vain 230W" eikä mainitse sanallakaan tuota Adrenalinin +10% PL asetusta, sekä kun vertailee suorituskyvyn osalta lopputulemaa ja esittelee numeroita, niin on 2800MHz muistit ja todennäköisesti virheenkorjauksen myötä minimi-fps selvästi alempi kuin sen 2750MHz kanssa - joka käytössä kahdessa muussa suorituskykymittauksessaan.

Häh? Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia vaihtaa avattavaa tiedostotyyppiä, avata .rom ja polttaa se piirille?

1745607018233.png

Mut melkeen alkaa jo kuulostamaan helpoimmalta, että polttaa vaan irtopiirille ja juottaa wanhan pois sekä uuden tilalle. Juotoshommaan menee muutama minuutti kun rauhassa tekee..

Tuossa videollaan sanoi ettei tuo softa kelpuuttaisi .rom, liittyikö vain lukemiseen sitten vai mihin lie (yhtä puutteelliseen ymmärrykseen kuin omani), mutta .bin tiedostopäätteen kanssa ongelmansa olisi kadonnut. Samaahan on noissa emolevyjen .cap muutoksissa, en tiedä miksi ne tarjotaan ylipäätään ko. tiedostotyyppinä ja huomautellaan käyttäjää vaihtamaan? Ehkä jos sen tuuppaa sisään flashback-toiminnolla, en kylläkään tuota usb-tikun tarvitsemaa flashbackia käyttänyt vaan ihan normipäivityksellä ja liekö niin että se kelpuuttaa useamman tiedostotyypin.

Viimeksi muokattu:
Mulla on noita GD25LQ16x:iä irtonaisena.

Oletko @Sampsa kokeillut lukea (poltettua) piiriä monta kertaa peräkkäin, muuttuuko "sisältö" vai pysyykö koko ajan FF:nä?
Mulla oli oman Sapphire Pulse 7900XTX:n kanssa juuri sellaista ongelmaa, että nimenomaan piirilevyllä olevan BIOS-piirin kirjoitus vaikutti onnistuvan tuolla CH341A Black (3,3V modattuna) + 1,8V adapterilla, mutta lukeminen ei onnistunut kunnolla.
Joka kerta kun piirin luki, sisältö (ja CRC) olivat erilaisia. Virheissä näkyi selvä kaavamaisuus/kuvio, ja aina joku tavu oli muuttunut yhdellä bitillä suuntaan tai toiseen; Eli tyhjennetyssäkin piirissä oli FF;ien välissä säännöllisesti FE:tä ja EF:ää.

Irtopiirillä tuota ongelmaa ei ollut, eli yllämainitusta poiketen joku piirilevyn kytkennässä kuormitti tai sotki nimenomaan piirin lukuvaiheessa. Näytönohjain kuitenkin toimi uudella poltetulla (ASRock Aquan default) BIOSilla, ja flashasin sen sitten softalla ExtremeOC:ksi.
Hiljattain tein erään foorumilaisen ASRock PG 7900XTX:llä saman homman, siinä ei ollut mitään ongelmia suuntaan eikä toiseen - eikä sen puoleen missään muussakaan näyttiksessä, mitä olen BIOS-piirejä lukenut/poltellut.

Se mikä noiden kiinalaisten paskojan kanssa vielä on, niin sen liitäntäpihdin kanssa pitää olla aivan äärimmäisen tarkka ja huolellinen. Suosittelen myös putsaamaan sen pihdin kontaktit sekä itse BIOS-piirin jalat esim. IPAan kastetulla vanupuikolla.

Kuten tästäkin ketjusta selviää, meitä on täällä useitakin, kellä on vehkeet ja tietotaito irrallisen BIOS-piirin polttoon sekä vaihtamiseen näytönohjaimen piirilevylle, mikäli homma ei muuten tahdo onnistua.

No näin minäkin sen tulkitsin, takerruin vaan ehkä turhan paljon tuohon että piirien polttelu olisi yleisesti ottaen muka jotenkin erityisen "hankalaa", kun ei se varsinaisesti ole. Vaikka omat haasteet toisinaan onkin. Lisäksi puhuin itse nimenomaan tuosta CH341A:sta, joka tosiaan tuuttaa sen 5V lähtöönsä suoraan ja voi olla oikeasti vaarallinen käyttää matalampien jännitteiden piireille.
Paremmissa prommereissahan on sitten ihan säädettävä jännitetasokin, sekä mahdollisesti erillinen kunnolla reguloitu jännitteensyöttö joka ei ihan helpolla kyykkää vaikka levyn kytkentä vähän kuormittaisikin.
Muutama kysymys:

- Voiko tuolla klipsulla BIOS tunnistua, vaikka klipsu ei kunnolla olisikaan kiinni? Olen päätellyt, että kun tulee tämä ilmoitus niin klipsu on kiinni ja piiri tunnistuu ok:

1745672154186.png

- Kun kirjoitan uutta biosia, niin Verify ei varmaan ole siinä vaiheessa päällä? Se ajetaan vasta lopuksi erikseen? (varsinkaan nyt kun mulla kerran tyhjä bios täynnä FF)

- Kun kirjoitan uuden XT biosin ja se näyttäisi menevän ok, luettaessa sisältö ei siis ole pelkkää FF. Kuten kuvassa näkyy niin ensimmäinen rivi/sarake muuttuu BF, alempaa löytyy pari muutakin ekana rivilla 3F, TF, sitten on paljon 00 ja FF.

- Tämä BF-näkymä tuli myös aivan ekalla kerralla kun luin piiriä, ennen kuin olin tyhjentänyt/kokeillut kirjoittaa uutta biosia. Luettu näkymä ei kertaakaan ole edes etäisesti näyttänyt biosilta.

- En tunnu ainakaan tällä CH341a-vehkeellä ja Neoprogrammerilla pääsevän eteenpäin, mietin mitä kokeilisin seuraavaksi, ehkä biosin irti juottaminen ja kokeilee sitten uusiksi.

Tässä siis vielä mitä olen tehnyt:

- Klipsi kiinni BIOS-piiriin (punainen johdin = 1)
- CH341a kiinni kannettavan USB-liittimeen
- Neoprogrammer auki -> Detect
- Kun tulee tuo keltainen SPI ID niin manuaalisesti valitsen GD25LQ16x [1.8V]
- Piirin pystyy lukemaan, erase, blank, verify (tyhjällä piirillä) toimii
- Avaan XT biosin
- Write (verify pois päältä) -> menee ok läpi
- Kun luen kirjoituksen jälkeen, tulee tuo BF-näkymä (verify ei mene läpi, koska BIOS sisältö eri)

Viimeksi muokattu:
Olen päätellyt, että kun tulee tämä ilmoitus niin klipsu on kiinni ja piiri tunnistuu ok:
Vaikea sanoa tuostakaan. Vika tavu on piirin decice id ja on suht epätodennäköistä että se olis 0xff. Todennäkösemmin se saa luettua tuossakin pari ekaa bittiä ja sit tulee pelkkää tyhjää ulos.

Ootko kattonu mittapisteistä 1,8V jännitetason toteutuneen jännitteen kun prommeri on kiinni?

Ompa. 100% success raten saa vain irrottamalla piirin

Vaikka hiihtämiseen

On niitä muitakin tapoja saada piiriin lisäjännitettä, mutta ihan ymmärrettävää että asiaan vihkiytymätön ei ymmärrä tämän päälle mitään

Yksi näistä keinoista on liittää komponenttiin virtalähde, jolloin piiri saa tarvitsemansa jännitteen "luonnollista" tietä. Tietysti säädettävä virtalähde on must
Hiihtäminen on moninkertaisesti vaikeampaa kuin joku bios sirun irroittaminen ja kirjoittaminen.

Vaikea sanoa tuostakaan. Vika tavu on piirin decice id ja on suht epätodennäköistä että se olis 0xff. Todennäkösemmin se saa luettua tuossakin pari ekaa bittiä ja sit tulee pelkkää tyhjää ulos.

Ootko kattonu mittapisteistä 1,8V jännitetason toteutuneen jännitteen kun prommeri on kiinni?
En oikein keksi muuta kuin, että klipsu ei olisikaan ollut kunnolla kiinni bios-piirissä, vaikka Neoprogrammer sen tunnistaa. Tätä juuri pähkäilin, että voiko tuo detect ja SPI ID ilmestyä, vaikka olisikin huonosti kiinni. Voin tuon jännitteenkin mitata, mutta eiköhän se tolla 1,8v adapterilla ole 1,8v, vakiona 5v.

Tuo hieman kuulostaa omalta värkkäämiseltä erään Thinkpadin BIOSin kanssa.

Luku "onnistui" mutta joka kerralla dumpin sha256sum oli eri, eli luku ei todellisuudessa onnistunut. Kirjoitusta en edes viitsinyt yrittää. Epäilys kohdistui juuri siihen että paikallaan olleeseen piiriin virtaa syöttäessä sitä katosi muuallekin eikä pysynyt vakaana.

Kuitenkin ihan sohaisuna pimeään kävin ostamassa aidon Pomonan klipsin ja kokeilin sillä kahden eri kiinakopion sijaan mitään muuta muuttamatta. Hiukan yllättäen sillä homma onnistui lukien ja kirjoittaen.

Viimeksi muokattu:
Kyselin techpowerupin Wizzardilta niin AMDVBFlash ei tule ainakaan helposti päivittymään tukemaan 9070-sarjaa eli softapäivitystä ei kannata odotella ihan hetkeen. Tilasin CH341A bios-flasherin, katsotaan kun saapuu niin miten onnistuu.

Dawid Does Tech Stuff käytännössä jo saman tempun teki onnistuneesti:

Seuraa skeptistä pohdiskelua:

Hassua miten toinen bootti hokkuspokkus onnistuukin videolla ja kuva tulee...mutta sitten Gpu-Z kuitenkin esittää sen RX 9070-korttina. Watit nyt on helppoa esittää vaikkapa sillä oikealla XT:llä videolle, (304 wattia) eli ei todista yhtään mitään. Odottaisin että uusi bios kyllä kirjoittaisi XT:n tiedot, jos on kuvaan ja peliin saakka päässyt. Flashasin tosin itse aikoinaan ns. perinteisesti, korjasin myös yhden "kuolleen" kortin, kirjautumalla sen kanssa ehjällä gpu:lla windowsiin ja flashaamalla kortin. Aina noista tuli oikeat tiedot Gpu-zetaan, jos virallisia bioseja. Pitäisi siis kyllä Gpu-Z kertoa uudesta biosista....mutta mutta.

Nykyään on pakko aina hieman epäillä, mistäpä näitä tietää. Ehkä hänellä kävi vain iso tuuri, iso sen täytyy olla koska Sampsalla ja muillakin tuntuu olevan operaation kanssa vaikeuksia, siihen nähden ei linjassa:)

Hassua miten toinen bootti hokkuspokkus onnistuukin videolla ja kuva tulee...mutta sitten Gpu-Z kuitenkin esittää sen RX 9070-korttina. Watit nyt on helppoa esittää vaikkapa sillä oikealla XT:llä videolle, (304 wattia) eli ei todista yhtään mitään. Odottaisin että uusi bios kyllä kirjoittaisi XT:n tiedot, jos on kuvaan ja peliin saakka päässyt. Flashasin tosin itse aikoinaan ns. perinteisesti, korjasin myös yhden "kuolleen" kortin, kirjautumalla sen kanssa ehjällä gpu:lla windowsiin ja flashaamalla kortin. Aina noista tuli oikeat tiedot Gpu-zetaan, jos virallisia bioseja. Pitäisi siis kyllä Gpu-Z kertoa uudesta biosista....mutta mutta.

Nykyään on pakko aina hieman epäillä, mistäpä näitä tietää. Ehkä hänellä kävi vain iso tuuri, iso sen täytyy olla koska Sampsalla ja muillakin tuntuu olevan operaation kanssa vaikeuksia, siihen nähden ei linjassa:)
Noh, eiköhän ole operaatiossa onnistunut, ehkä videon on editoinut joku toinen ja b-rollin käyttö ollut vähän luovaa.

Täytyy nyt itse tuota bios-klipsun kontaktia vielä yrittää uudelleen säätää, jospa tuo detect antaisi jotain muutakin kuin useampaa F. Tämäkin kun olisi tuossa Dawidin videolla näkynyt kun on sama piiri, mutta ei näy detectiä, mitä siinä pitäisi lukea.

gpu nimen muuttaminen vähä 50-60 ja siitä minkään päätteleminen, aikoinaan siihen sai kirjoitettua vaikka oman nimensä, samalla kun SDR muistien viiveitä tiukkaili pala kerrallaan kuin nyttemmi myös Polaris-sarjan kanssa

mutta jos tuo biossin tunnistelitania muuttunut videon gpuz-kuvissa, niin voisi päätellä jo jotain

Noh, eiköhän ole operaatiossa onnistunut, ehkä videon on editoinut joku toinen ja b-rollin käyttö ollut vähän luovaa.
Luultavasti näin. Uusi kaveri minulle ja nyt kun olen muutamia videoita nähnyt, on tyyli tätä eli ihan mukavaa viihdettä. Hänen mukaansa kortti myös toimii edelleen.

NFMEwbkU8M.png

Hassua miten toinen bootti hokkuspokkus onnistuukin videolla ja kuva tulee...mutta sitten Gpu-Z kuitenkin esittää sen RX 9070-korttina.
Näytönohjaimen nimi ei muutu BIOS-päivityksellä AMD:lla enää, kuten uutisessakin lukee. Sen nimi on säilötty nykyään piirin revisioon, XT on C0 ja perusmalli C3.

Luultavasti näin. Uusi kaveri minulle ja nyt kun olen muutamia videoita nähnyt, on tyyli tätä eli ihan mukavaa viihdettä. Hänen mukaansa kortti myös toimii edelleen.

NFMEwbkU8M.png
jännä ettei tuo kysymyksen esittäjä kokeile googlea tai AI-hakua, saisi vastauksen :) kuitenkin aika monipuolisesti pureksittu tuo asia jota pohtii

NFMEwbkU8M.png

Tosin on noita mutkia hieman vedetty suoraksi kun kysellään onko vain säästösyistä nimetty XT kortti ilman XT:ä kun muutakin eroa löytyy kun vaan se buusti ja virta. Sama kuin Vega 56 vs 64. Eroja on vaikka kellot saisi samoiksi.

Näytönohjaimen nimi ei muutu BIOS-päivityksellä AMD:lla enää, kuten uutisessakin lukee. Sen nimi on säilötty nykyään piirin revisioon, XT on C0 ja perusmalli C3.
Niinpä siellä seisookin, ja väärentämisen vaikeuttamiseksi tehty mikä erittäin fiksu liike. Taisin hypätä aikoinaan vaan suoraan Davidin videon kohtaan, kun ei jäänyt mieleen. Merkittävä parannus kuitenkin.

Jaahas, sain vinkin että Saksassa olisi tuo GD25LB16e piiri onnistuneesti flashattu ja sama juttu Neoprogrammerilla ollut ongelmia:

Spoilerissa Bios update

Ilmeisesti Asprogrammerilla oli onnistunut. Kokeilen sitä.

Kokeilin nyt tuon klipsin asentamista muutaman kymmentä kertaa ja kyllä sieltä eri SPI ID -arvoja tulee:

IMG_20250426_202104_copy_2048x1536.jpg

Kerran sain tämän, jota nyt yritän toistaa, voisi meinaan olla oikea tunnistautuminen:

IMG_20250426_195915_copy_2048x1536.jpg

En oikein keksi muuta kuin, että klipsu ei olisikaan ollut kunnolla kiinni bios-piirissä, vaikka Neoprogrammer sen tunnistaa. Tätä juuri pähkäilin, että voiko tuo detect ja SPI ID ilmestyä, vaikka olisikin huonosti kiinni. Voin tuon jännitteenkin mitata, mutta eiköhän se tolla 1,8v adapterilla ole 1,8v, vakiona 5v.
1,8 v varmasti syöttää, mut siel voi olla jotain muutaki rojua siinä linjassa kiinni ja ton adapterin 1,8 v syöttö ei välttämättä riitä sille kaikelle. Klipsun kontakti vois kans selittää homman hyvin.

Noniin! Noin 50-100 yrityksen jälkeen simsalabim, bios tunnistui neoprogrammerissa ja pystyin lukemaan piirin, jossa näkyi about biosin kaltaista sisältöä, mutta yhteys katkesi tämän jälkeen :beye:

IMG_20250426_210137_copy_2048x1536.jpg

C86015 on siis taikasana mitä haetaan, meinasi jo usko loppua.

Voi voi, en saanut enää uudelleen yhteyttä piiriin. Yritin kaikin keinoin venkslata klipsua, että keksisin miten se olisi oikeassa asennossa mutta turhaan.

Voidaan siis varovaisesti arvioida että ainakaan vielä ei ihan sankoin joukoin ala liikkumaan edullisia bios modattuja 9070 kortteja mistä on tehty XT versiot (tai XT versioita mitkä on modattu korkeampiin jännitearvoihin).

Voidaan siis varovaisesti arvioida että ainakaan vielä ei ihan sankoin joukoin ala liikkumaan edullisia bios modattuja 9070 kortteja mistä on tehty XT versiot (tai XT versioita mitkä on modattu korkeampiin jännitearvoihin).
liekö siinä jännite muuttunut, powerlimittiin vain lisää liikkumavaraa eli kuvaannollisesti jalka pois jarrulta?

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 730
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom