Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT -ketju (Navi 31)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Rasititko korttia kunnolla Linuxis? Mul ei ees ollu Adrenalinee vaan Driver Only, eli BIOS käyrällä.
Mun kortti on tosin ostettu helmikuus 23, et voi olla et siin oli ehkä vanhempi BIOS jossa jyrkkä käyrä.
LACT näyttää vBIOS versioksi 022.001.002.031.000001 [2023/07/19 05:00], joten kyllä tuo uudempi olisi kuin sun kortissa. TechSpotin tietokannassa tälle XTX Pulselle löytyy vain yksi vBIOS, 022.001.002.010.000001

Edit:
Koitin Windowsista GPU-Z:lla uppia TechSpotin tietokantaan tämän uudemman vBIOSin, mutta se kuitenkin löytyy jo:
Se ei kuitenkaan näy tuolla kyseisen kortin listalla, lieneekö sitten siksi, kun ei ole "verifioitu".
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 581
Vähän yli 6 kuukautta.

Boottasin eilen koneen ja Hot Spot tippui jonkun 7 astetta välittömästi. Boottauksen jälkeen Afterburnerin OSD näytti nollaa. Täysi mysteeri, mitä kävi. Vaikea uskoa, että softavika saa Hot Spotin ylös samalla, kun tuulettimet huutavat, mutta en keksi muutakaan selitystä. Lämpöjen karkaaminen tapahtui Starfieldissä, jossa uusin päivitys tuntui muutenkin rikkoneen jotain.

Tänä aamuna tilanne oli taas tämä. Vaikka rasitti pitkäkestoisesti, niin Delta ja Hot Spot olivat samat kuin uutena 6 kuukautta sitten. Olin eilen jo varma, että nyt karkaa tahnat.



EDIT: Tunnin pyörinyt rasitusohjelma 370W kuormalla ja Delta pysyy 17 asteessa. Joku bitti meni poikittain eilen. Mietin, voiko Hot Spot lämpötila jostain syystä näkyä hetkellisesti väärin, mikä myös saa tuulettimet huutamaan.
Todennäköisesti sensorilta tullutta dataa on softajumin takia luettu sisään virheellisesti tms. ja sen takia tuulettimet huuti, kun ja jos tuulettimien ohjaukseen käytetään softaa BIOS käyrän sijaan.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Nonii, 2kk sitten ostin 7900XTX Hellhound Spectral Whiten Jimssistä. Jotain pieniä ongelmia oli kortin kanssa aluksi mm. ei suostu alikellottumaan laisinkaan joten vakiona pyöritetty siitä asti. Muutama viikko sitten ajurit alko temppuilemaan ja kaatuili jatkuvalla syötöllä ihan sama mitä koneella tein. Nyt oon kokeillu 6 eri Adrenaline versiota, DDU:lla poistanu aina ajurit, ajoin Windowsin uudelleen ja mikään ei auta. Katoin mä YouTube videota, pelaan Hearthstonea tai Helldiversiä tai Starfieldiä tai teen Unityllä jotain niin 10-15minuutissa ajurit kaatuu. Ja sama toistuu. Välillä voi mennä 30min mutta sit taas alkaa 10-15min looppi ajurien kaatumisten välissä. Meneeks tää takuuseen koska vakavasti harkitsen paluuta Nvidian pariin kun päivitin 1080Ti:stä tähän ja ne vuodet mitä mulla oli toi 1080Ti niin kahella kädellä pystyy laskee monta kertaa ajurit meni nurin, mulla menny tänään ainakin 30 kertaa Adrenaline nurin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Nonii, 2kk sitten ostin 7900XTX Hellhound Spectral Whiten Jimssistä. Jotain pieniä ongelmia oli kortin kanssa aluksi mm. ei suostu alikellottumaan laisinkaan joten vakiona pyöritetty siitä asti. Muutama viikko sitten ajurit alko temppuilemaan ja kaatuili jatkuvalla syötöllä ihan sama mitä koneella tein. Nyt oon kokeillu 6 eri Adrenaline versiota, DDU:lla poistanu aina ajurit, ajoin Windowsin uudelleen ja mikään ei auta. Katoin mä YouTube videota, pelaan Hearthstonea tai Helldiversiä tai Starfieldiä tai teen Unityllä jotain niin 10-15minuutissa ajurit kaatuu. Ja sama toistuu. Välillä voi mennä 30min mutta sit taas alkaa 10-15min looppi ajurien kaatumisten välissä. Meneeks tää takuuseen koska vakavasti harkitsen paluuta Nvidian pariin kun päivitin 1080Ti:stä tähän ja ne vuodet mitä mulla oli toi 1080Ti niin kahella kädellä pystyy laskee monta kertaa ajurit meni nurin, mulla menny tänään ainakin 30 kertaa Adrenaline nurin.
Kyllä tuo jollain tavalla vialliselta kortilta kuulostaa tai sitten koneessa muuta vialla. Itsellä mennyt nyt jo pidempään 2080 jälkeen amd:n kanssa (2x 6700xt, 6900xt ja 7900xt) ja juuri mitään ajuriongelmia saatika kaatumisia ei ole ollut. Tuo on jo reilun vuoden pyörinyt pojan koneessa tuo toinen mainittu 6700xt ja siinäkään ei mitään ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
140
Nonii, 2kk sitten ostin 7900XTX Hellhound Spectral Whiten Jimssistä. Jotain pieniä ongelmia oli kortin kanssa aluksi mm. ei suostu alikellottumaan laisinkaan joten vakiona pyöritetty siitä asti. Muutama viikko sitten ajurit alko temppuilemaan ja kaatuili jatkuvalla syötöllä ihan sama mitä koneella tein. Nyt oon kokeillu 6 eri Adrenaline versiota, DDU:lla poistanu aina ajurit, ajoin Windowsin uudelleen ja mikään ei auta. Katoin mä YouTube videota, pelaan Hearthstonea tai Helldiversiä tai Starfieldiä tai teen Unityllä jotain niin 10-15minuutissa ajurit kaatuu. Ja sama toistuu. Välillä voi mennä 30min mutta sit taas alkaa 10-15min looppi ajurien kaatumisten välissä. Meneeks tää takuuseen koska vakavasti harkitsen paluuta Nvidian pariin kun päivitin 1080Ti:stä tähän ja ne vuodet mitä mulla oli toi 1080Ti niin kahella kädellä pystyy laskee monta kertaa ajurit meni nurin, mulla menny tänään ainakin 30 kertaa Adrenaline nurin.
Kuulostaa että voisi olla jotakin vikaa kyllä ohjaimessa. Varmaan lämmöt yms muut hommat onkin tsekattu. Joskus se laitteistokiihdytys on aiheuttanut ongelmia – Harmittavia kyllä tuollaiset ongelmat.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Kyllä tuo jollain tavalla vialliselta kortilta kuulostaa tai sitten koneessa muuta vialla. Itsellä mennyt nyt jo pidempään 2080 jälkeen amd:n kanssa (2x 6700xt, 6900xt ja 7900xt) ja juuri mitään ajuriongelmia saatika kaatumisia ei ole ollut. Tuo on jo reilun vuoden pyörinyt pojan koneessa tuo toinen mainittu 6700xt ja siinäkään ei mitään ongelmia.
Rakensin siis aivan uuden koneen tammikuun lopussa, kaikki osat jimssiltä. 7800X3D, X670E Aorus Pro, Seasonic 1000W Focus GX. Kaikki osat ihan uusia, mitään en käyttänyt vanhasta koneesta. Bios päivitetty ja kone tosiaan toimi pieniä ongelmia lukuunottamatta ihan hyvin. Oon kyllä paljon lukenu redditissä että porukoilla noita ajuri ongelmia näitten 7000 sarjalaisten kanssa. Mutta itellä ei mitkään korjaukset ole toiminut.
 
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
105
Rakensin siis aivan uuden koneen tammikuun lopussa, kaikki osat jimssiltä. 7800X3D, X670E Aorus Pro, Seasonic 1000W Focus GX. Kaikki osat ihan uusia, mitään en käyttänyt vanhasta koneesta. Bios päivitetty ja kone tosiaan toimi pieniä ongelmia lukuunottamatta ihan hyvin. Oon kyllä paljon lukenu redditissä että porukoilla noita ajuri ongelmia näitten 7000 sarjalaisten kanssa. Mutta itellä ei mitkään korjaukset ole toiminut.
Onko näytönohjaimen liittimiin kytketty psu:lta yksittäiset piuhat? Eli niin ettei ole kytketty yhdellä syöttöpiuhalla kahteen liittimeen.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Onko mahdollista kokeilla Linuxilla?
Se että ostaa lippulaiva version näytönohjaimesta joka maksaa yli 1000€ ni sen ei kuuluisi olla näin ison vaivan takana että se toimisi niin kuin sen pitäis ja ei missään nimessä toisessa käyttöjärjestelmässä kokeilemista mitä en laisinkaan käytä. Kyllä mä siinä vaiheessa näen että rahoille pitää saada vastinetta, oli se sitten ite rauta tai softat mitkä ei pelitä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Se että ostaa lippulaiva version näytönohjaimesta joka maksaa yli 1000€ ni sen ei kuuluisi olla näin ison vaivan takana että se toimisi niin kuin sen pitäis ja ei missään nimessä toisessa käyttöjärjestelmässä kokeilemista mitä en laisinkaan käytä. Kyllä mä siinä vaiheessa näen että rahoille pitää saada vastinetta, oli se sitten ite rauta tai softat mitkä ei pelitä.
Tuosta olen 100% samaa mieltä. Mutta jos mahdollista kokeile kuitenkin toisessa koneessa tuota koska joku on selvästi vialla. Eikä kyse ole edes siitä 1000+€ rahasummasta vaan siitä että vaikka kyseessä olisi 30€ näytönohjain ei sen kuuluisi kymmeniä kertoja kaatuilla tai kaatua ihan youtube videota katsoessa tai työpöydällä...

Eli tuote on selkeästi viallinen, täysin sen hintaa katsomatta. Jos itse esim. ostan alle 50€ muistit ja kone kaatuilee päivittäin ja jatkuvasti JOKU tuote on viallinen, aivan sama paljon ne muistit maksavat. Jos ei se ostettu tuote niin jokin muu.

Nyt olisi tärkeää selvittää mikä on hajalla, siksi ehdotan sitä toisessa koneessa testaamista.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Kaivelin tossa vähän reddittiä, tosi moni ehdotti 23.12.1 versiota, sen asensin koneelle tossa 10 aikoihin. Jätin koneen päälle ja ajurit kaatunut taas Event viewer
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Kyllä tuo 99% varmuudella rikkinäinen kortti on. Ei oma oo ainakaan kippaillu ajureita kertaakaan.
Joo ihan selkeästi tuo siltä vaikuttaa. Itse testaisin vielä gpu:n ja muistien alikellotusta ja toimii sillä tai ei, niin joka tapauksessa takuukeissi tuo on.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Joo ihan selkeästi tuo siltä vaikuttaa. Itse testaisin vielä gpu:n ja muistien alikellotusta ja toimii sillä tai ei, niin joka tapauksessa takuukeissi tuo on.
Korttia en pysty alikellottaa, kaatuu samantien, tätä kokeilin jo sillon kun sen ostin ja ajattelin että itellä käyny huono silikonilotto.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 703
Takuuseen vain, ei tuossa ole mitään epäselvää kun kahdella koneellakin kokeiltu. Ja pitää uuden kortin toimia ilman alikellotuksiakin normaalisti, vaikka sellaisella olisi saanut tässä tapauksessa pelikuntoon.

Itse sain oman koneeni jumittelemaan kun sammutin pelin ja menin työpöydälle, windows jähmettyi tyystin. Aikani ihmeteltyä poistin tekemäni kevyttä työpäytäkäyttöä varten tehdyn alikellotusprofiilin, sitten vaiva katosi. Jotenkin se oli korrutoitunut, vaikka asetukset oli siinä samat kuin aiemmin. Nyt en ole enää vaivautunut eri kellotusprofiileja tekemään, yksi alikellotusprofiili vain universaalisti.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
426
Edelleen suosittelen testaamaan kortin myös memtest_vulkan ohjelmalla. Kertoo hyvin pian, jos muisteissa on jotain pielessä tai epävakaata. Rääkkää korttia kyllä muutenkin, jos vakioasetuksilla kippaa tai antaa erroreita tuon kanssa niin aivan varmasti viallinen kortti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Onko muilla ollut ongelmia uusimpien ajureiden kanssa? Itellä Cyberpunk alkoi kaatuilemaan ja ajurit kippasivat samalla. En tosin tehnyt vanhojen ajureiden wipeä ennen uusien asentamista. Niin ja kortti on 7900xtx
 

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
874
Onko muilla ollut ongelmia uusimpien ajureiden kanssa? Itellä Cyberpunk alkoi kaatuilemaan ja ajurit kippasivat samalla. En tosin tehnyt vanhojen ajureiden wipeä ennen uusien asentamista. Niin ja kortti on 7900xtx
Itellä toiminut erittäin hyvin, myös CP2077:ssa. SKippasin parit edelliset kun olivat epävakaat. Päivittelin suoraan 23.12.1 versiosta ilman erillisiä siivouksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Itellä ollut puolisen vuotta sama kortti, enkä ole huomannut mitään lämpöongelmia. Tosin ajan sitä käytännössä aina aika reilulla alikellotuksella ja alivoltituksella, kun teho riittää mainiosti niinkin ja kortti käy paljon hiljaisempana ja viileämpänä. Suorituskyky ei edes paljon putoa. Tämä korttihan on muuten jo vakiona aika korkealle viritetty.

Pitäisi varmaan kokeilla stock-asetuksilla onko hotspot lähtenyt nousemaan...

Onko sulla muuten kortti tuettuna millään tavalla? Roikkuva kortti voi olla osasyynä ongelmiin, vaikka onhan näissä ASrockeissa selkeästi mokattu lämpötahnojen suhteen. Sikäli harmi, kun muuten hyvä kortti. Jos itselle tulee näitä lämpöongelmia, niin olen kahden vaiheilla korjaanko heti itse kunnolla, vai lähdenkö takuurumbaan.
No pitihän se kokeilla vielä vakioasetuksilla ja näyttäisi vahvasti siltä, että ASRockin 7900XTX riivaava hotspot-ongelma koskee minuakin.

10.9.2023 lämmöt täysin vakioasetuksilla (Time Spy bechmark):
  • GPU Temp Max: 62C
  • GPU Hot Spot Max: 81C
30.3.2024 lämmöt täysin vakioasetuksilla (Time Spy bechmark):
  • GPU Temp Max: 63C
  • GPU Hot Spot Max: 97C
Sinänsä voin jonkin aikaa elää tilanteen kanssa, koska käytän korttia normaalisti aika rankalla alikellolla (2200) ja silloin lämmöt pysyvät vielä jokseenkin kurissa (58C/80C). Jossain vaiheessa asialle pitää kuitenkin tehdä jotain. Toki helpointa olisi pistää takuukorjaukseen proshopille, mutta ilmeisesti "korjaavat" vaihtamalla uudet tahnat, mikä ei ole pitkäkestoinen ratkaisu (oliko jollain kokemuksia?)

Tekisi mieli korjata itse "oikein" laittamalla PTM7950 tahnan sijaan, mutta ei kyllä huvittaisi tuhota takuuta samalla... Olikos tästä omatoimisesta korjauksesta ASRockin Phantomin suhteen jollain kokemuksia?

Olen ollut korttiin muuten todella tyytyväinen, mutta harmittaahan se säätää tonnin näyttiksen kanssa, kun vika olisi ollut helposti estettävissä valmistajan toimesta...
 

Nokkeli

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Se kysymys minun mielestä näissä on se, että jos laittaa sen kortin sinne valmistajalle, niin korjaavatko ne sen? Jos saat uuden samanlaisen, missä on sama ongelma, niin tuo on todella ärsyttävä tilanne, kun kortin takuuajan pitää lähetellä muutaman kuukauden välein korttia takuuhuoltoon.

Valmistajan pitää tulla tässä vastaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Se kysymys minun mielestä näissä on se, että jos laittaa sen kortin sinne valmistajalle, niin korjaavatko ne sen? Jos saat uuden samanlaisen, missä on sama ongelma, niin tuo on todella ärsyttävä tilanne, kun kortin takuuajan pitää lähetellä muutaman kuukauden välein korttia takuuhuoltoon.

Valmistajan pitää tulla tässä vastaan
Niin. Muistan lukeneeni, että joku oli saanut takuukorjatun kortin, jossa samat ongelmat palasivat pian. Luulisi nyt hitto vieköön valmistajankin tajuavan, että parempi korjata kerralla kuntoon kunnolla, kuin pyörittää samoja kortteja korjauksessa jatkuvasti.

Tässä kortissa on vielä hyvä virransyöttö ja hyvä jäähy, mutta huono kontakti jäähyyn pilaa kaiken. Tekisi mieli kysellä valmistajalta, miten aikovat korjata ongelman pysyvästi, mutta tuskinpa kertovat.
 

Makina

#LifeAt150BPM
Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
410
Sinänsä voin jonkin aikaa elää tilanteen kanssa, koska käytän korttia normaalisti aika rankalla alikellolla (2200) ja silloin lämmöt pysyvät vielä jokseenkin kurissa (58C/80C). Jossain vaiheessa asialle pitää kuitenkin tehdä jotain. Toki helpointa olisi pistää takuukorjaukseen proshopille, mutta ilmeisesti "korjaavat" vaihtamalla uudet tahnat, mikä ei ole pitkäkestoinen ratkaisu (oliko jollain kokemuksia?)
Jos nyt oikein ymmärsin nämä RMA-hommat Proshopilla niin siellä testaavat eka ja jos toteavat että ei ole ok niin lähettävät sitten valmistajalle ja siellä tarkistavat ja antavat sitten lopullisen vastauksen että korvataanko/korjataanko vai ei. Luonnollisesti tässä kestää huomattavasti kauemmin kuin esim Jimmsillä missä siellä testaavat ja korvaavat sitten heti jos on viallinen tuote. @Lare :lla on tuoretta kokemusta tästä niin hän voi varmistaa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Jos nyt oikein ymmärsin nämä RMA-hommat Proshopilla niin siellä testaavat eka ja jos toteavat että ei ole ok niin lähettävät sitten valmistajalle ja siellä tarkistavat ja antavat sitten lopullisen vastauksen että korvataanko/korjataanko vai ei. Luonnollisesti tässä kestää huomattavasti kauemmin kuin esim Jimmsillä missä siellä testaavat ja korvaavat sitten heti jos on viallinen tuote. @Lare :lla on tuoretta kokemusta tästä niin hän voi varmistaa.
Näin oli ainakin kesällä Powercolorin kortilla ja ilmeisesti muillakin korteilla tällä foorumilla. Hieman nopeampaa voi olla, jos lähettää suoraan valmistajan huoltoon itse. Silloin on yksi välikäsi vähemmän.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Laitoin nyt jimssille RMA pyynnön. Mitä niillä kestää vastailla niihin normaalisti? Ja jos ne nyt siellä toteaa että kortti viallinen, mikä käytäntö, vaihtaako ne vastaavaan vai rahat takas tyylillä koska pakko myöntää että paha maku jääny suuhun ja harkitsen vihreeseen tiimiin takas hyppäämistä.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Edelleen suosittelen testaamaan kortin myös memtest_vulkan ohjelmalla. Kertoo hyvin pian, jos muisteissa on jotain pielessä tai epävakaata. Rääkkää korttia kyllä muutenkin, jos vakioasetuksilla kippaa tai antaa erroreita tuon kanssa niin aivan varmasti viallinen kortti.
Laitan huomenna testin tulille, pistän tänne tulokset
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 390
Laitoin nyt jimssille RMA pyynnön. Mitä niillä kestää vastailla niihin normaalisti? Ja jos ne nyt siellä toteaa että kortti viallinen, mikä käytäntö, vaihtaako ne vastaavaan vai rahat takas tyylillä koska pakko myöntää että paha maku jääny suuhun ja harkitsen vihreeseen tiimiin takas hyppäämistä.
Sama kortti sieltä tulee.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Laitoin nyt jimssille RMA pyynnön. Mitä niillä kestää vastailla niihin normaalisti? Ja jos ne nyt siellä toteaa että kortti viallinen, mikä käytäntö, vaihtaako ne vastaavaan vai rahat takas tyylillä koska pakko myöntää että paha maku jääny suuhun ja harkitsen vihreeseen tiimiin takas hyppäämistä.
RMA-hakemus hyväksytään yleensä päivässä. Itse olen saanut vaihtaa viallisen tuotteen lahjakorttiin tai toiseen tuotteeseen. Myös vaihto kalliimpaan välirahan kera on onnistunut ja silloin uuden vaihdokin takuu on alkanut myös alusta. Oletuksena tulee samanlainen näyttis tilalle, jos sitä on varastossa.

Itse ostin aikanaan käytetyn RTX 3070:n jollain 400 eurolla ja se hajosi pian. Kun laitoin sen Jimmsille takuuseen, laskettiin sen arvoksi vastaavan RTX 3070:n perusteella 709,90€. Otin sitten välirahalla vielä vähän kalliimman kortin tilalle. Hyvä diili, vaikkakin säätöä ja vaivaa tuli.

Jimms on siitä hyvä, että taitavat aina vaihtaa viallisen näyttiksen suoraan uuteen. Esimerkiksi Proshopin kohdalla taas kortti on ensin lähetettävä Tanskaan, josta laittavat valmistajan huoltoon. Varmaan 4 x pidemmät takuukeikat tuolla tavalla. Nykyinen RX 7900 XT oli jonkun 30€ kalliimpi Jimmsillä, mutta mielestäni sen arvoista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Laitoin nyt jimssille RMA pyynnön. Mitä niillä kestää vastailla niihin normaalisti? Ja jos ne nyt siellä toteaa että kortti viallinen, mikä käytäntö, vaihtaako ne vastaavaan vai rahat takas tyylillä koska pakko myöntää että paha maku jääny suuhun ja harkitsen vihreeseen tiimiin takas hyppäämistä.
Mitä näitä jimms takuukeissejä kuullut sieltä täältä niin vaikuttaa valitettavasti siltä, että firman taso sillä puolella on vähän mitä sattuu.
edit: viimeisimpänä kaverin asrock 7900xtx önkötys jimssiltä vaikka oli tyyppivika että paskojen tahnojen takia hotspot raketoi. Sitä tarinaa kuunnelleena päätin, että näyttistä en ainakaan siitä firmasta enää osta.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
23
Edelleen suosittelen testaamaan kortin myös memtest_vulkan ohjelmalla. Kertoo hyvin pian, jos muisteissa on jotain pielessä tai epävakaata. Rääkkää korttia kyllä muutenkin, jos vakioasetuksilla kippaa tai antaa erroreita tuon kanssa niin aivan varmasti viallinen kortti.
Noniin, painoin memtestin tulille ja sen aikana tuli timeout mutta testi sano että passed. memtest_vulkan
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Olipahan vaikeasti käsiteltävää tavaraa tuo PTM7950 vaikka käytin jääkaapin kautta ja katsoin parit videot. Ei tullut mieleen, että on noin peijakkaan ohutta ja helposti hajoavaa. Hyvä homma, että tuota oli vähän enemmänkin. Pari ekaa kokeilua meni ns. vituiksi ja viimeinenkin on nyt GPU:n päällä kolmessa osassa :rofl:
Näyttäisi nyt kuitenkin olevan hotspot lämmöt kurissa, joka on pääasia. Eli tällä mennään :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Olipahan vaikeasti käsiteltävää tavaraa tuo PTM7950 vaikka käytin jääkaapin kautta ja katsoin parit videot. Ei tullut mieleen, että on noin peijakkaan ohutta ja helposti hajoavaa. Hyvä homma, että tuota oli vähän enemmänkin. Pari ekaa kokeilua meni ns. vituiksi ja viimeinenkin on nyt GPU:n päällä kolmessa osassa :rofl:
Näyttäisi nyt kuitenkin olevan hotspot lämmöt kurissa, joka on pääasia. Eli tällä mennään :tup:
Olikos sulla siis perskiven pg 7900xtx? Kuinka helppo operaatio tuon kortin purkaminen ja kasaaminen on? Pysyivätkö muistien ja virransyötön lämpötyynyt ehjänä vai vaihdoitko niitäkin?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
Olikos sulla siis perskiven pg 7900xtx? Kuinka helppo operaatio tuon kortin purkaminen ja kasaaminen on? Pysyivätkö muistien ja virransyötön lämpötyynyt ehjänä vai vaihdoitko niitäkin?
Itse tein saman operaation kyseiseen korttiin. Purku ja kasaaminen on aika selkeä operaatio. Vinkkinä käyttää vaikka hammastikkuja ohjureina kun laskee piirilevyn jäähdyttimelle.

Minulla ainakin pysyi kaikki tyynyt ehjinä, eikä tuo PTM:n asennus nyt kovin haastavaa ollut. Kun toisen puolen suojan ottaa pois ja painelee listalla ihan reippaasti kalvoa vasten niin kiinnittyy hyvin ytimeen ja pysyy ehjänä. Laitoin samaa vaimon RTX 3060 ti ohjaimeen ihan huoneenlämpöisenä ja meni kerrasta ihan hienosti.

Itse 7900 XTX kortissa ei hotspot vakiona ennen operaatiota noussut yli 93C:n, mutta delta oli jo 30C. Aattelin että ihan turhaa koittaa takuuseen tuollaisena laittaa. Operaation jälkeen delta 22C ja sen myötä tuulettimet käy muutaman sataa rpm hiljaisemmalla.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Olikos sulla siis perskiven pg 7900xtx? Kuinka helppo operaatio tuon kortin purkaminen ja kasaaminen on? Pysyivätkö muistien ja virransyötön lämpötyynyt ehjänä vai vaihdoitko niitäkin?
Tuo kortti on joo. Kortin purussa ja kasaamisessa ei ollut mitään ongelmia, eli se meni helposti. Lämpötyynyt pysyi myös paikallaan, eikä noihin tarvinnut koskea.

Tuulettimille menevät johdot (2 kpl) on kortin alareunassa, niin noitakaan ei periaatteessa tarvitse irrotella.

IMG_20240403_142626.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Tuo kortti on joo. Kortin purussa ja kasaamisessa ei ollut mitään ongelmia, eli se meni helposti. Lämpötyynyt pysyi myös paikallaan, eikä noihin tarvinnut koskea.

Tuulettimille menevät johdot (2 kpl) on kortin alareunassa, niin noitakaan ei periaatteessa tarvitse irrotella.

Paljon kiitoksia! Jotkut ovat sanoneet, että tässä kortissa nuo vakio lämpötyynyt on myös väärän paksuiset, kun coolerin kiinnitys vääntää piirilevyä kuprulle, mutta ilmeisesti sinulla ei ollut moista ongelmaa. Tekisi kovasti mieli laittaa itsekin PTM7950, mutta ei kyllä yhtään houkuttaisi paskoa takuuta, kun minun tuurillani kortti kuitenkin lahoaa jostain toisesta syystä... pitää vielä vähän miettiä. Mitä luokkaa sulla on kortin vakioasetuksilla modin jälkeen core/hotspot lämmöt esim TimeSpy benchin aikana?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Paljon kiitoksia! Jotkut ovat sanoneet, että tässä kortissa nuo vakio lämpötyynyt on myös väärän paksuiset, kun coolerin kiinnitys vääntää piirilevyä kuprulle, mutta ilmeisesti sinulla ei ollut moista ongelmaa. Tekisi kovasti mieli laittaa itsekin PTM7950, mutta ei kyllä yhtään houkuttaisi paskoa takuuta, kun minun tuurillani kortti kuitenkin lahoaa jostain toisesta syystä... pitää vielä vähän miettiä. Mitä luokkaa sulla on kortin vakioasetuksilla modin jälkeen core/hotspot lämmöt esim TimeSpy benchin aikana?
Kyllä tuo piirilevy itseasiassa hieman käyrällä on. Voisi vielä katsoa josko jossain välissä jaksaisi vaihdella nuo tyynyt ohuemmiksi. TimeSpyssa menee core max 76C ja hotspot 93C. Aiemmin tuo hotspot meni melkein heti 110C. Nyt on pysynyt alle sadassa.
Otin muuten tuon kortin vielä toistamiseen illalla auki kun halusin kuitenkin saada tuon PTM7950:n väliin vähän paremmin. No yllätykseksi tuo oli tasoittunut oikein mukavasti vaikka menikin aiemmin kolmessa palassa. Eli tuolla ei tainnut olla hirveämmin vaikutusta. No laitoin kuitenkin uuden ja tällä kertaa homma meni jo paljon paremmin vaikka nyt ei vieläkään ihan täydellisesti. Tällä kertaa pidin tuota kuitenkin jääkaapissa nelisen tuntia. Aiemmin vaan hieman vajaan tunnin. Tiedä sitten olisiko ollut vaikutusta käsiteltävyyteen. Nopea tuossa kuitenkin pitää olla kun lämpenee äkkiä.

Saas nähdä hajoaako tämä nyt itselläkin jostain toisesta syystä. Sopisi omaankin tuuriin. Edellinen itsellään hajonnut kortti taitaa olla nimittäin Voodoo 1 :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Kyllä tuo piirilevy itseasiassa hieman käyrällä on. Voisi vielä katsoa josko jossain välissä jaksaisi vaihdella nuo tyynyt ohuemmiksi. TimeSpyssa menee core max 76C ja hotspot 93C. Aiemmin tuo hotspot meni melkein heti 110C. Nyt on pysynyt alle sadassa.
Kyllä vähän haiskahtaa, että jotain sulla on vielä vialla jäähdytyksessä tai sitten kopassa huono ilmankierto. Ehkä lämpötyynyt jäävät kantamaan tms? Missä hujakoilla muuten muistien lämmöt pyörivät? Jotkut suosittelivat korvaamaan lämpötyynyt ”thermal puttyllä”, mutta onhan siinä sitten paljon enemmän säätöä.

Tuo oma kortti sai tosiaan uutena 62/81 lämmöt täysin default asetuksilla TimeSpyssä. Nyt hotspot hiipinyt reilusti ylös (97), vaikka muuten lämmöt pysyneet melkein samana.
 
Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
334
Mulla oli sama setuppi
Mitään vinkkejä tähän ongelmaan:

Elikkäs 7900XTX + 5800X3D kombo 850W Platinum virtalähteellä, näyttiksen ajurit kaatuvat pelatessa silloin tällöin. Uusimmilla ajureilla kaatui enemmän ja nyt kun vaihdoin 23.11.1 niin vähän harvemmin. Eli näytönohjain jäätyy totaalisesti, päänäyttö mustaksi ja sitten se 30-45sec jälkeen palautuu takaisin.
Discordista laitettu Hardware acceleration pois, Chromesta tosin en (Pitäisi sekin kai koittaa, internetin selailu tosin sitten on aivan perseestä). Näytönohjain itse pyörii täysin stockkina, ainoastaan BAR päällä. Lämpötilat pysyy hyvin kurissa alle 70C.

Onko täällä jo ollut ratkaisua tähän ongelmaan, vai pitääkö tilata uutta näytönohjainta ja laittaa tämä nykyinen RMA:han? Sama ongelma on ollut alusta saakka, tosin kaatumisia on ollut todella vähän 4kk aikana. En tiedä onko syynä Windows 11 päivitys vai jonkin muu.

Lisäyksenä, MPO disabloitu (En tiedä vaikuttiko ajurien uudelleenasennus joten tein sen uudelleen. Pitänee testata auttoiko asiaan huomenna) sekä ajurit on vedetty matalaksi AMD:n työkalulla.
Mulla sama gpu ja cpu. Poweri se vain kyykkää rasituksessa, se vaatii joskus vähä liikaa tehoa. En ole jaksanu alkaa vaihtamaan poweria, kun kuitenkaan ei nii usein tapahdu tuota kun suurinosa ajasta menee youtubessa tai vastaavassa.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Kyllä vähän haiskahtaa, että jotain sulla on vielä vialla jäähdytyksessä tai sitten kopassa huono ilmankierto. Ehkä lämpötyynyt jäävät kantamaan tms? Missä hujakoilla muuten muistien lämmöt pyörivät? Jotkut suosittelivat korvaamaan lämpötyynyt ”thermal puttyllä”, mutta onhan siinä sitten paljon enemmän säätöä.

Tuo oma kortti sai tosiaan uutena 62/81 lämmöt täysin default asetuksilla TimeSpyssä. Nyt hotspot hiipinyt reilusti ylös (97), vaikka muuten lämmöt pysyneet melkein samana.
Eilen itseasiassa lähti Lancool III tilaukseen, eli saa ainakin eliminoitua huonon ilmankierron. Ajan vielä uudet testit kunhan saan kotelon vaihdeltua. Tällä hetkellä näyttää tällaista Timespyn ajon jälkeen:
1712244476617.png


Täytyy tuota thermal puttyakin varmaan kokeilla jos ei kopankaan vaihdon jälkeen tule parannusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Mulla oli sama setuppi

Mulla sama gpu ja cpu. Poweri se vain kyykkää rasituksessa, se vaatii joskus vähä liikaa tehoa. En ole jaksanu alkaa vaihtamaan poweria, kun kuitenkaan ei nii usein tapahdu tuota kun suurinosa ajasta menee youtubessa tai vastaavassa.
Tuskin sentään 850W Platinum-virtalähde kyykkää, varsinkaan vakiokelloilla? Helppo toki testailla vetämällä vaikka 2200 alikellot, jolloin virrankulutus romahtaa ja käytännön teho ei juurikaan. Omasta mielestäni tätä korttia ei muutenkaan kannata käyttää vakiona saati ylikelloilla, koska tehoa piisaa alikelloillakin ja hyötysuhde paranee radikaalisti (+pienemmät lämmöt ja vähemmän melua).

Itse tosiaan käytän korttia alikellotettuna ja muuten on ollut hyvin vakaa, mutta Cyberpunk kaatuu satunnaisesti vieden näyttiksen ajurit mukanaan. Ei kovin usein kylläkään. Muistit on ylikellotettu ja voltteja ruuvattu lievästi alas, joten pitää vielä testailla löytyykö epävakauden syy noista.

Eilen itseasiassa lähti Lancool III tilaukseen, eli saa ainakin eliminoitua huonon ilmankierron. Ajan vielä uudet testit kunhan saan kotelon vaihdeltua. Tällä hetkellä näyttää tällaista Timespyn ajon jälkeen:


Täytyy tuota thermal puttyakin varmaan kokeilla jos ei kopankaan vaihdon jälkeen tule parannusta.
Voithan ensin kokeilla ainakin kopan kylki auki onko vaikutusta. Vielä pöytätuuletin pöhisemään koppaa päin, jos haluat varmistaa ilmankierron osuuden lämpöihin :D

Sinänsä nuo lämmöt ovat ihan kelvollisia, jos eivät lähde ryömimään ylöspäin ajan kanssa. Ja kannattaa muuten sinunkin kokeilla alikellotusta. Itse yllätyin täysin kuinka vähän se vaikutti käytännön suorituskykyyn ja kuinka paljon virrankulutukseen, lämpöön ja meluun...
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 312
Mulla oli sama setuppi

Mulla sama gpu ja cpu. Poweri se vain kyykkää rasituksessa, se vaatii joskus vähä liikaa tehoa. En ole jaksanu alkaa vaihtamaan poweria, kun kuitenkaan ei nii usein tapahdu tuota kun suurinosa ajasta menee youtubessa tai vastaavassa.
Ajurit korjanneet onnelman suurimmaksi osaksi ainakin nyt.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Sinänsä nuo lämmöt ovat ihan kelvollisia, jos eivät lähde ryömimään ylöspäin ajan kanssa.
Jep hyvä muistaa että AMD-insinöörit suunnitellu nämä siten, että vasta 110-115c alkaa olla liikaa, eli kaikki alle 100c käytännössä ok. Vaikka se tuntuisi pahalta lämmöltä. Nimenomaan kunhan ei lähde iän myötä nousemaan jostain 99c:stä ylöspäin.

Varsinkin jos takuuta, niin alle 100c hotspot ja eikun kovaa ajoa. Takuuseen sitten jos kohoaa takuun aikana liikaa.
 
Liittynyt
16.12.2022
Viestejä
49
Laitoin nyt jimssille RMA pyynnön. Mitä niillä kestää vastailla niihin normaalisti? Ja jos ne nyt siellä toteaa että kortti viallinen, mikä käytäntö, vaihtaako ne vastaavaan vai rahat takas tyylillä koska pakko myöntää että paha maku jääny suuhun ja harkitsen vihreeseen tiimiin takas hyppäämistä.
Itse tykännyt asioida verkkiksessä juuri tämän takia. Aikanaan 7900XT kanssa oli yhtä taistelua ja vääntämistä, palautin sinne ja samalta reissulta suoraan ihan eri kortti mukaan. Sittemmin sama juttu 7900XTX kanssa, pelkkää ajureilla kikkailua ja ongelmia niin ei muuta kun kortti takaisin tiskille ja suoraan sitten eri kortti mukaan - mahdottoman helppoa ja nopeaa siellä.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
426
Tuo kortti on joo. Kortin purussa ja kasaamisessa ei ollut mitään ongelmia, eli se meni helposti. Lämpötyynyt pysyi myös paikallaan, eikä noihin tarvinnut koskea.

Tuulettimille menevät johdot (2 kpl) on kortin alareunassa, niin noitakaan ei periaatteessa tarvitse irrotella.

Kun kattelee tuota kuvaa hetken, niin ei niinkään mun silmään näytä että tahna olisi varsinaisesti "pumppautunut", vaan ehkä enemmänkin paistunut/kuivunut tuosta keskeltä. Mitä lie tavaraa tuo lieneekään, mutta otetaan nyt esimerkiksi tuttu Kryonaut, sehän ei myöskään kestä yli 80 asteen lämpöjä kovinkaan pitkään vaan menettää ominaisuuksiaan (lämmöt lähtee nousemaan).

Se mikä tuossa oikein hyppää silmille, on muistipiirien pädit jotka on aivan perseellään. Tai oikeastaan tuo kuulerin kiristys, joka on ollut pielessä.
Kuvasta näkee, että pädit saattavat olla myös hieman liian paksut, koska ovat tursunneet noin paljon. Lämpötyynyn optimaaliseen toimintaan toki kuuluu että se puristuu materiaalista ja kovuudesta riippuen n. 15-30% kasaan, mutta tuossa ne on puristunut jo melko paljon.

Paksuutta isompi ongelma tossa on se, että ensinnäkin on käytetty kolmea yhtenäistä liuskaa.
Tämä on väärin, näissä korteissa on niin paljon muistipiirejä niin lähellä toisiaan että joka piirille pitää käyttää omaa, maksimissaan piirin kokoista palaa pädiä. Muuten sille ei ole tilaa tursuta, aiheuttaa kontaktiongelmia ja piirilevyn vääntymistä (josta seuraa piirien pallojuotoksien vaurioitumista).
Tuossahan on jäähyssäkin ihan merkityt kohdat muistipiirien pädeille, eli kortin valmistaja on hieman oikonut tuossa kohtaa.

Sitten tuo kontakti. Pädeistä näkee, että tuo oikea alanurkka on ollut joko löysällä tai piirilevy pahasti vääntynyt, koska sekä GPU:n alapuolisen muistirivin oikea pääty että viereisen rivin alapää on puristunut huomattavasti vähemmän.
Mistä lie johtuu, onko siellä jossain korkeusheittoja niin paljon vai onko vaan ollut vähän löysällä tms.. Oliko kortti tuettu takapäästään vai pääsikö roikkumaan slotin varassa?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Kun kattelee tuota kuvaa hetken, niin ei niinkään mun silmään näytä että tahna olisi varsinaisesti "pumppautunut", vaan ehkä enemmänkin paistunut/kuivunut tuosta keskeltä. Mitä lie tavaraa tuo lieneekään, mutta otetaan nyt esimerkiksi tuttu Kryonaut, sehän ei myöskään kestä yli 80 asteen lämpöjä kovinkaan pitkään vaan menettää ominaisuuksiaan (lämmöt lähtee nousemaan).

Se mikä tuossa oikein hyppää silmille, on muistipiirien pädit jotka on aivan perseellään. Tai oikeastaan tuo kuulerin kiristys, joka on ollut pielessä.
Kuvasta näkee, että pädit saattavat olla myös hieman liian paksut, koska ovat tursunneet noin paljon. Lämpötyynyn optimaaliseen toimintaan toki kuuluu että se puristuu materiaalista ja kovuudesta riippuen n. 15-30% kasaan, mutta tuossa ne on puristunut jo melko paljon.

Paksuutta isompi ongelma tossa on se, että ensinnäkin on käytetty kolmea yhtenäistä liuskaa.
Tämä on väärin, näissä korteissa on niin paljon muistipiirejä niin lähellä toisiaan että joka piirille pitää käyttää omaa, maksimissaan piirin kokoista palaa pädiä. Muuten sille ei ole tilaa tursuta, aiheuttaa kontaktiongelmia ja piirilevyn vääntymistä (josta seuraa piirien pallojuotoksien vaurioitumista).
Tuossahan on jäähyssäkin ihan merkityt kohdat muistipiirien pädeille, eli kortin valmistaja on hieman oikonut tuossa kohtaa.

Sitten tuo kontakti. Pädeistä näkee, että tuo oikea alanurkka on ollut joko löysällä tai piirilevy pahasti vääntynyt, koska sekä GPU:n alapuolisen muistirivin oikea pääty että viereisen rivin alapää on puristunut huomattavasti vähemmän.
Mistä lie johtuu, onko siellä jossain korkeusheittoja niin paljon vai onko vaan ollut vähän löysällä tms.. Oliko kortti tuettu takapäästään vai pääsikö roikkumaan slotin varassa?
Hyviä huomioita :tup: Pitää vielä miettiä mitä tekisi noiden pädien osalta. Eli thermal puttya tilalle vai ohuemmat erilliset tyynyt? Tuo korttihan on tosiaan hieman käyrällä. Johtuisiko sitten vaan noiden pädien korkeuseroista vai onkohan tuossa itse siilissä jotain heittoja. Voin napata tuosta käyryydestä kuvan samalla kun laitan kamppeet uuteen koteloon viikon alkupuolella. Koneessa tuo ei ole ollut tuettu, mutta voisi sitäkin harkita. Taitaa kaapista yksi näyttiksen tukikin löytyä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Omassa edellisessä RX 6950 XT:ssä oli myös tehtaalta liian kovat lämpötyynyt. Tahnojen karkaaminen helpotti huomattavasti, kun vaihtoi uudet tyynyt ja samalla lämmöt parantuivat. Siltikään ongelmat eivät korjaantuneet kokonaan, vaan parin kuukauden päästä alkoi taas lämmöt nousemaan. Tämä oli vielä varmaan markkinoiden jähmeimmällä lämpötahnalla. Epäilen, että tuo koko piirilevy oli jotenkin vääntynyt tai sitten siru oli epätasainen. Roikkuminen tuntui myös olevan myrkkyä tuolle kortille.

Pump-outin näki selvästi lämpötahnan kuvioista. Reunoille syntyi aaltoja ja lämpötahna valui niiden mukana sirun päältä ulos.

1712393844347.jpeg
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
426
Omassa edellisessä RX 6950 XT:ssä oli myös tehtaalta liian kovat lämpötyynyt. Tahnojen karkaaminen helpotti huomattavasti, kun vaihtoi uudet tyynyt ja samalla lämmöt parantuivat. Siltikään ongelmat eivät korjaantuneet kokonaan, vaan parin kuukauden päästä alkoi taas lämmöt nousemaan. Tämä oli vielä varmaan markkinoiden jähmeimmällä lämpötahnalla. Epäilen, että tuo koko piirilevy oli jotenkin vääntynyt tai sitten siru oli epätasainen. Roikkuminen tuntui myös olevan myrkkyä tuolle kortille.

Pump-outin näki selvästi lämpötahnan kuvioista. Reunoille syntyi aaltoja ja lämpötahna valui niiden mukana sirun päältä ulos.

Näyttäisi mun silmään siltä, että tuo ite jäähy on kuopalla keskeltä. Mittasitko sen suoruutta koskaan?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 583
Viestejä
4 205 156
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom