En ihan heti lähtisi palauttamaan näyttöä, ellet ota tilalle jonkin täysin eri näytön.
Mulla on Y27q-20 kiinni DP:llä pelikoneessa, ja HDMI:llä Lenovo telakassa.
Telakan kautta menee kyllä 1440p 144Hz HDMI kaapelilla, mutta väriavaruus lukkiutuu ns. limited dynamic range eli RGB 16-235 kun full olisi sen 0-255.
Ilmenee juuri siten että vaaleat harmaat ovat identtiset valkoisen kanssa, ja samoin mustien päässä tummat harmaat on identtisiä mustan kanssa.
Tuon dynamic range tilan näkee näytön info valikon takaa kohdassa "range".
*Jos* kiinnitän näytön samalla HDMI kaapelilla suoraan läppäriin, enkä telakan kautta, on myös dynamic range full eli kaikki toimii kuten pitää. 1440p 144Hz ja täydet värit.
Tilanne on täysin sama vaikka käytän mitä tahansa HDMI kaapelia, eli siitä ei ole kiinni. Plus edelleen suoraan läppärissä toimii.
Telakan firmiksen tai ajureiden päivitys ei auta mitään, ja ongelma ei myöskään ratkennut vaikka sain jo Lenovolta uuden telakan. Myöskään näytön ajureiden asennuksella ei ole merkitystä, mutta ei kai tuollaista tarvitse ikinä tehdä. Onpahan nyt näytön nimi ainakin oikein device managerissa yms...
Tässä on mun mielestä taustalla jokin ihan softapuolen ongelma Lenovon telakoissa, jonka ratkaisee vain jonkilainen päivitys Lenovolta. Mulla on tästä support ticket Lenovolle jo vetämässä, kuten voisi päätellä siitä että sain uuden telakan. Oikeastaan aika kiva kun satuit asiasta kirjoittamaan tänne, koska nyt voinkin sinne kirjotella että en ole ainoa tämän asian kanssa.
Nvidia Control Panelissa (itsellä siis Lenovon läppärissä myös dGPU) on normaalisti olemassa asetus tuolle väriskaalalle (Display > Change resolution > Output dynamic range), mutta sitä ei tarjota ainakaan omalla läppärillä.
Sama asetus on olemassa myös Intel ja AMD grafiikka-asetuksissa, toki jossain eri paikassa.
Mulla tietenkin ratkaisu tässä on toistaiseksi se, että tämän Y27q-20 kiinnitän suoraan läppäriin telakan sijaan.
Mun toinen näyttö, myös Lenovo, toimii suoraan oikein HDMI:llä telakan kautta eli dynamic range on täysi. Se on tosin 75Hz 1440p, mutta en usko että tällä on mitään merkitystä.
Tässä on vaan jokin hämäryys nyt Y27q-20 kanssa, enkä usko että itse asialle voi mitään. Joo vissiin on olemassa se jokin custom resolution työkalu, millä saisi ehkä pakotettua tietyn signaalin pihalle (sisältäen täysi RGB) mutta oli sen näköinen viritys etten jaksa opiskella.
Sulla tuo ei näköjään toimi edes DP:llä telakan kautta, mutta sitä en ole edes kokeillut. Ihan vaan siksi, että ei ole vaihtoehto vaihdella DP kaapelia kun se menee pöydän alle pöytäkoneeseen. Mulla näytöt on vielä monitorivarsissa kiinni, ja johdot menee kouruja pitkin. Plus tämän tulee kuitenkin toimia niin kuten pitäisi, joten mielummin jotain pysyvää ratkaisua Lenovolta.
Toi DP ongelma on varmaan sama kuin HDMI:llä, mikä kyllä antaa ainakin mun mielestä vielä enemmän syytä epäillä jotain softavikaa noissa telakoissa tämän näytön kanssa.