Itseäni kaarevuus arvelluttaa jossain määrin kuvankäsittelyä hankaloittavana asiana. Totesin, että sikäli kun pysyt polttopisteessä niin kohtauskulma on hyvinkin normaali. Siirtymä 24":sta 1200 pystyresoisesta näytöstä 27" 1440:hen, arvelluttaa ehkä enemmän. Päätin jossakin vaiheessa, että uutta 60Hz paneelia en kyllä enää hommaa, sen verran tulee kuitenkin pelailtuakin kaiken järkevöinnin lisäksi.
Olen myös tuumaillut näiden hertsilukemien todellista vaikutusta, kun voihan se näyttö päivittää sitä kuvasignaalia vaikka kilohertsin taajuudella, mutta mikäli se fyysinen pikseli ei ehdi vaihtua, niin ainut hyöty on (ilmeisesti) repeämätön kuva. Tähän kun vielä lisätään valmistajien ympäripyöreät pikseliviivelukemat, niin aika arpajaismeininkiä alkaa olla.
Itselleni riittäisi vallan mainiosti esim. oikeasti 100Hz päivitystahtiin kykenevä näyttö järkevällä värintoistolla ja katselukulmilla. 27" 1440p vielä menee, mutta tuosta isommat saisi kyllä melkein sinne 4K osastolle pompsahtaa. Sen takia toi kaareva samppa herätti mielenkiinnon, kun tuntuu olevan sekä nopeutta, että värejä.
Minulla on ollut 1440p-näyttöjä vuodesta 2011. Ensin koreanihme, sitten Dell U2713HM, sitten Dell U2515H. Minulla oli U2713HM:n kanssa 75Hz FullHD-Samsung pitkään vierellä - pelaamista varten. Nyt on kaksi konetta - toinen pelaamista ja toinen hyötykäyttöä varten. Ja pelikone on profiilissa.
Tekisi mieli siirtyä 1440p-pelaamiseen ja päästää hyötykäytöstä U2515H eläkkeelle. Pelaamiseen ehdottomasti edelleen VA, se on vaan parempi. Varsinkin pimeät pelit, jossa on paljon tummia sävyjä (niinkuin 80% pelaamistani peleistä) ovat loistavia VA-näytöllä. Kaikki näyttöni ovat kalibroitu ja Freesync 2 olisi oikeasti hyödyllinen hw-LUT:in kanssa.
Hyötykäytössä sitten HDR kuulostaisi kivalta ja kyllä kameroistani tulee tarpeeksi hienoja kuvia HDR-näytölle. Haluan viivat suorina ja IPS-näytön valokuville tai ylipäänsä useamman näytön järjestelylle, jossa kuvaa ei katsota edestä. Nyt tässä koneessa on GTX 1060, joten melkein voisin jotain vanhempia pelejä tällä pelatakin.
--
Jos sinulla on Freesync käytössä, niin ei se kuva repeile. Ihan samalla lailla, jos laitat normaalin vsyncin päälle. Vsync vaan aiheuttaa pientä suorituskykyrangaistusta, input lagia ja ajoittaista pätkimistä.
Nyt suurempi ongelma on, saatko tarpeeksi nopean näytönohjaimen, että uudetkin pelit toimii 1440p, eikä pelkästään CS:GO. Se on suurin ongelma itsellänikin ja olen jo valmiiksi pettynyt Vegan suorituskykyyn
Tuolla on hyvää tietoa niistä pikselien vaihtumisajoista ja ajoittaisia näyttötestejä:
Blur Busters | Everything Better Than 60Hz — including 120Hz, 144Hz, 240Hz, LightBoost, ULMB, G-SYNC, FreeSync and more.
--
CHG70:ssa on edelleen vain se AMD-tuki, eikä HDR toimi. Odotan testejä ja G-sync-versiota ja Vegaa.. Värit on ihan hyvät nykyisissä monitoreissa, vaikka onkin vain 99% sRGB.
Lisäksi siinä oli ihan vammainen Freesync-range, joten eipä AMD-omistajille paljoa apua kuitenkaan ole.