Pyörivän levyn kesto?

Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
167
Onko jossain databasee mistä vois kattoa koska pitäs alkaa vaihtaa omia levyjä?
Pari 8Tb Seagatee joissa on 52 ja 54 tuhatta tuntia takana ja alkaa arveluttaa olisko vaihtoaika?
Toki yksilöitä on mutta jotain keskiarvoa?

Image1.png
 
Liittynyt
21.02.2023
Viestejä
180
Nämä ovat aika hyviä statseja, mutta täytynee huomioida että nämä 24/7 käytössä.

Itsellä pyörittelee noi jotkut 80k tunteja vielä mainiosti, mutta kyllä itse yleensä 60k jälkeen rupeen tutkimaan jo valmiiksi vaihtokappaleita.
Jos levysi näyttää smartsi statseja enemmän, niin niitä kannattaa tutkailla näkyykö mitään erroreita ynnä muuta. Voisi esim smart testin vetää läpi, että onko sen mielestä OK.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 411
Onko jossain databasee mistä vois kattoa koska pitäs alkaa vaihtaa omia levyjä?
Pari 8Tb Seagatee joissa on 52 ja 54 tuhatta tuntia takana ja alkaa arveluttaa olisko vaihtoaika?
Toki yksilöitä on mutta jotain keskiarvoa?

Mitä sanoo CrystalDiskInfo levyjen kunnosta?
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
176
Mitä sanoo CrystalDiskInfo levyjen kunnosta?
Tuo power cycle count ratkaisee aika paljon. Käynnistykset rasittavat levyjä. Eihän noissa käynnistyksiä tuntimäärään nähden ole paljoa. Mutta jos vuodessa on noin 8760h, niin levysi käyvät jo seitsemättä vuotta putkeen. Itse alkaisn katselemaan jo uusia.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 775
Jos smart-tiedot ovat kunnossa eivätkä levyt ääntele mitenkään epänormaalisti esim. laakerivian takia, niin kyllä noilla vuoden tai kaksi vielä voi ajellaa. Sitten joskus 70 000 h kohdalla ehkä alkaisin katsella uusia.

Reallocated sector count on se olennaisin smart-tieto. Jos noita ilmenee, niin silloin kannattaa alkaa heti suunnitella levyn vaihtoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
637
Backblazen tilaston mukaan 8TB Seagatet ovat kesimäärin vikaantuneet 80 ja 92 kuukauden käytön jälkeen. Arvioisin, että voit huoletta käyttää levyjäsi vielä vuoden (+9000 tuntia) ja pienellä lisäriskillä toisen vuoden ajan (+9000 tuntia). Vuoden päästä alkaisin seurata aktiivisemmin levyjen ilmoittamia SMART-arvoja.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
2 020
Itse alan katselemaan vaihtolevyä siinä kohtaa kun ensimmäinen weak sector ilmestyy, eli SMARTissa taitaa olla "Current pending sector count"-attribuutti. Samoin jos levyn käyntiin pyörähtäminen tuntuu tuottavan vaikeuksia. Oman atk-historian (PC-koneita luokkaa 30+ vuotta) aikana ei ole yhtään mekaanista levyä hajonnut ennalta-arvaamatta. Hard Disk Sentinel on ollut erinomainen apu levyjen kanssa.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
996
Itse alan katselemaan vaihtolevyä siinä kohtaa kun ensimmäinen weak sector ilmestyy, eli SMARTissa taitaa olla "Current pending sector count"-attribuutti. Samoin jos levyn käyntiin pyörähtäminen tuntuu tuottavan vaikeuksia. Oman atk-historian (PC-koneita luokkaa 30+ vuotta) aikana ei ole yhtään mekaanista levyä hajonnut ennalta-arvaamatta. Hard Disk Sentinel on ollut erinomainen apu levyjen kanssa.
Komppaan tätä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 076
Viestejä
4 357 504
Jäsenet
72 558
Uusin jäsen
RikuRautiainen

Hinta.fi

Ylös Bottom