Psu:n lämmön hallinta ilman sisäistä tuuletinta.

Liittynyt
07.07.2023
Viestejä
22
Elikkäs mitä mieltä hemmot on sellaisesta päähänpistosta jonka eilen sain että purin Be Quet 750w virtalähteen ja repäisin tuulettimen sieltä pois jonka jälkeen hieman muotoilin raameja uuteen uskoon jotta sain sille sfx like matalan profiilin jotta se sopii paremmin Lian li o11 dynamic mini koteloon. Tai sopivan se siihen jo aiemmin mutta ei mennyt takapaneelin paikoilleen ollenkaan joten pölyä tuli tuplasti enemmän sisään. Ainakin omasta mielestä. No, sain projektin siis "valmiiksi" viime yönä 4 aikaan värkättyäni sitä about 10 tuntia, en tajua miten siihen meni niin kauan, ja kokeilin konetta vielä että kaikki pelaa ennen kuin lopetin projektin yöllä. Nyt tuo virtalähteen tuuletin on siis vain takapaneelin päällä kaksipuolisella teipillä kiinni ja se yrittää puhaltaa ilmaa komponenteille niistä suhteellisen pienistä rei'istä mitkä on paneelissa. Eli mitä mieltä olette onko tämä ihan järjetön säätö ja tuhoanko tällä laitteistoni ja poltanko samalla mutsin osakkeen vai kestääkö tehdä näin. Virtalähde on muutenkin hieman alitehoinen niinkuin muukin kokoonpanoni verrattuna strix 4090. Myös prossuni on ryzen 5600x ja emolevy Tuf b550m e wifi. Muisti 2x8 gb 3600. Saa vittuilla tyhmyydestäni mutta myös neuvot ovat tervetulleita.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
Elikkäs mitä mieltä hemmot on sellaisesta päähänpistosta jonka eilen sain että purin Be Quet 750w virtalähteen ja repäisin tuulettimen sieltä pois jonka jälkeen hieman muotoilin raameja uuteen uskoon jotta sain sille sfx like matalan profiilin jotta se sopii paremmin Lian li o11 dynamic mini koteloon. Tai sopivan se siihen jo aiemmin mutta ei mennyt takapaneelin paikoilleen ollenkaan joten pölyä tuli tuplasti enemmän sisään. Ainakin omasta mielestä. No, sain projektin siis "valmiiksi" viime yönä 4 aikaan värkättyäni sitä about 10 tuntia, en tajua miten siihen meni niin kauan, ja kokeilin konetta vielä että kaikki pelaa ennen kuin lopetin projektin yöllä. Nyt tuo virtalähteen tuuletin on siis vain takapaneelin päällä kaksipuolisella teipillä kiinni ja se yrittää puhaltaa ilmaa komponenteille niistä suhteellisen pienistä rei'istä mitkä on paneelissa. Eli mitä mieltä olette onko tämä ihan järjetön säätö ja tuhoanko tällä laitteistoni ja poltanko samalla mutsin osakkeen vai kestääkö tehdä näin. Virtalähde on muutenkin hieman alitehoinen niinkuin muukin kokoonpanoni verrattuna strix 4090. Myös prossuni on ryzen 5600x ja emolevy Tuf b550m e wifi. Muisti 2x8 gb 3600. Saa vittuilla tyhmyydestäni mutta myös neuvot ovat tervetulleita.
Jos koneessa on RTX 4090 niin miksei voinut vain ostaa uutta virtalähdettä...
Kuvaa mukiloidusta powerista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Olen muiden opintojen ohessa opiskellut sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa yliopistossa. Olen räplännyt tietokoneita vuosikymmeniä. Olen tulostuttanut omia piirilevyjä. Minulla on kolvi ja yleismittari.

En silti KOSKAAN rupeaisi modaamaan virtalähdettä. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Tai jos on, niillä ei ole pääsyä koneeseen tai edes lähelle sitä. Se on VAARALLINEN laite, joka kytketään verkkovirtaan. Kyllä sanon, että on TYHMÄÄ sitä käsitellä. Etkä saa sitä edes myytyä kunnolla ja pitää kertoa, että olet käytännössä rikkonut sen:

Olen vaihtanut joskus ennen Muropakettiin liittymistäni (eli kauan sitten) tuulettimen virtalähteeseen, mutta em. syistä edes tämmöinen 15min homma on jätetty ihan takuun hoidettavaksi, kun virtalähteeni menivät rikki viime vuosikymmenellä.

--

Neuvoni on:

Olet ostanut 2000€ näytönohjaimen. Osta nyt hyvä mies siihen sen arvoinen virtalähde ja kotelo. Itse ostaisin 1000-1200W Corsair Gold (RMx)/Platinum ja vaikka Lian Li O11 Air Mini, johon mahtuu täyskokoinen ATX-virtalähde. Sitten vielä 5800X3D ja jäähy.

Jos rahat ei riitä, RTX 4090 oli kanssa tyhmä hankinta. Eli sitten myy se, osta nuo ehdottamani osat ja RTX 4080.

Tässä on nyt mokailtu niin urakalla, että ei auta mitkään purkkateippiratkaisut ja kikkakolmoset.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
132
Hyviä SFX-L virtalähteitä on saatavilla. Jos kopan vaihto ei maistu laita sellainen ASUS ROG Loki SFX-L 850W Platinum White, halvin hinta 238€

Tosiaan syy miksi virtalähteen modaamiseen suhtaudutaan nuivasti on se että tuon pikku pellilaatikon toisesta päästä menee töpselisähkö 240V 230V sisään ja toisesta tulee kiva 12 V ulos. Pahinta mitä 12V:lla saa aikaan on liittimen hidas sulaminen ja tulipalo, mutta muuten 12V on niin turvallinen että tietokoneita voi kasata maallikko itse. Töpselisähköllä saa helposti tulipalon aikaiseksi jos mokaa jotain, mutta pahimmillaan 240V väärässä paikassa on hengenvaarallinen.
Esimerkkejä miten 240V 230V pääsee väärään paikkaan:
Työkalu tai käsi murjotun virtalähteen sisään töpselin ollessa seinässä :darra: (tietokoneen ei tarvitse olla päällä!)
Murjottu virtalähde tekee väärän paikan jännitteelliseksi (esim virtalähteen kuori on jostain syystä kosketuksissa jännitteeseen ja johtaa sen myös kotelon pintaan tai tietokoneen sisällä oleva irtojohto osuu 240V puolelle) -> tulipalo, kuolema ja jopa RTX rikki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
töpselisähkö 240V sisään
FYI: Meillä on Suomessa 230V.
(ja sieltä virtalähteestä tulee myös 5V ja 3.3V, mutta se ei ole olennaista nyt)

What he did not realize was that, in this country, we use 230-volt current. He was found impaled upon a large electrical device. Our surgeons did what they could, but it took them two hours just to get the smile off his face.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 885
En olisi alkanut pilaamaan virtalähdettä koska ATX-yhteensopivan lian li O11-kotelon saa reilulla satasella, vanhan kopan myymällä kustannukset jäävät muutamaan kymppiin.

Ne virtalähteen sisällä olevat jäähdytyssiilet ja komponenttien sijoittelu piirilevyllä on suunniteltu sen mukaan että ilmavirtaus tulee tietystä suunnasta, vaihtamalla tuulettimen paikkaa voit jättää jonkin tietyn nurkan täysin ilman jäähdytystä jolloin virtalähde voi ylikuumentua ja vaurioitua vaikka itse modaus olisikin muuten turvallinen.
 
Liittynyt
07.07.2023
Viestejä
22
En olisi alkanut pilaamaan virtalähdettä koska ATX-yhteensopivan lian li O11-kotelon saa reilulla satasella, vanhan kopan myymällä kustannukset jäävät muutamaan kymppiin.

Ne virtalähteen sisällä olevat jäähdytyssiilet ja komponenttien sijoittelu piirilevyllä on suunniteltu sen mukaan että ilmavirtaus tulee tietystä suunnasta, vaihtamalla tuulettimen paikkaa voit jättää jonkin tietyn nurkan täysin ilman jäähdytystä jolloin virtalähde voi ylikuumentua ja vaurioitua vaikka itse modaus olisikin muuten turvallinen.
Joo katos tässä oli just tää että ostin tämän kopan ihan just äsken ja datatronicissa oli niin vittumainen asiakaspalvelu että en halunnut alkaa palauttamaan saati vaihtoa yrittämään toiseen. Ja tilanne on siis nyt se että tuuletin puhaltaa täysin samalta paikalta ilmaa sinne mutta siinä on ainoastaan nyt takapaneeli välissä. Ajattelin tänään vielä isonnella noita paneelin reikiä ja ehkä vaihtaa siihen 140mm tuulettimen mutta se ei välttämättä ole niin hyvä idea kuin tämä ilmanvastuksen poistaminen sieltä välistä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
Joo katos tässä oli just tää että ostin tämän kopan ihan just äsken ja datatronicissa oli niin vittumainen asiakaspalvelu että en halunnut alkaa palauttamaan saati vaihtoa yrittämään toiseen. Ja tilanne on siis nyt se että tuuletin puhaltaa täysin samalta paikalta ilmaa sinne mutta siinä on ainoastaan nyt takapaneeli välissä. Ajattelin tänään vielä isonnella noita paneelin reikiä ja ehkä vaihtaa siihen 140mm tuulettimen mutta se ei välttämättä ole niin hyvä idea kuin tämä ilmanvastuksen poistaminen sieltä välistä.
Osta kunnollinen virtalähde.
 
Liittynyt
07.07.2023
Viestejä
22
Ostan ostan. Maksatko sen? Jos rahaa olisi niin eiksit sitä sillon kukaan tämmöstä värkkäyksiä tee.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
Ostan ostan. Maksatko sen? Jos rahaa olisi niin eiksit sitä sillon kukaan tämmöstä värkkäyksiä tee.
Virtalähde on väärä paikka värkätä. Virtalähde on VAARALLINEN komponentti, eikä sitä kotelointia tulisi tietämättömän mennä edes avaamaan.
Jos on ollut varaa ostaa RTX 4090, niin pitäisi olla varaa ostaa kunnollinen virtalähdekin.
 
Liittynyt
07.07.2023
Viestejä
22
Nimenomaan olen täysin samaa mieltä että jos ei tiedä mitä tekee niin ei todellakaan kannata mennä aukomaan MITÄÄN VIRTALAITTEITA eikä varsinkaan tällaisia missä kondensaattorit varaavat sähköä kuukausia. Eli kannattaa todellakin muistaa että sinne ei kestä mennä sorkkimaan minkäänlaisilla metallisilla esineillä niitä nippeleitä. Itse muistan kun poikasena sain sähköiskun Playstation 1 kun avasin ja korjailin sitä ja katos kummaa oli jäänyt virtajohto seinään. Sillon kyllä tärähti kivasti. Mutta joo se on myös vähän periaate että ostaako vaiko eikö osta. Ja tuosta olen kyllä eri mieltä että "jos on varaa ostaa 4090 niin on varaa ostaa kunnon virtalähdekkin". Tuo on vähän sama mantra mitä porukka hokee että jos on varaa ostaa 4080 niin sillon on varaa laittaa muutama sata lisää 4090:seen. Kyllä mulla kuule meni 4090 viimeiset pennoset ja vielä useammaksi kuukaudeksi kun kelan rahoilla vaan elelen eikä oo paljon töitä näkynyt. Velkaakin joutui läheisiltä ottamaan entisen päälle jotta sen sai ostettua ja myymään joitakin tavaroita. Jos olisi ollut varaa ostaa oarenpi virtalähde niin olisin ostanut. Eikä edes olisi tarvinnut ellei datatronicin sivuilla mainostettaisi tätä kyseistä koteloa atx yhteensopivana (sisältäen takasivun printin). Tuolla 750w oon pyöritellyt 4090 ja kertaakaan ei ole virta loppunut kesken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Nimenomaan olen täysin samaa mieltä että jos ei tiedä mitä tekee niin ei todellakaan kannata mennä aukomaan MITÄÄN VIRTALAITTEITA eikä varsinkaan tällaisia missä kondensaattorit varaavat sähköä kuukausia. Eli kannattaa todellakin muistaa että sinne ei kestä mennä sorkkimaan minkäänlaisilla metallisilla esineillä niitä nippeleitä. Itse muistan kun poikasena sain sähköiskun Playstation 1 kun avasin ja korjailin sitä ja katos kummaa oli jäänyt virtajohto seinään. Sillon kyllä tärähti kivasti.
Hienoa, että ymmärrät riskit. Varoita kuitenkin muita, että olet tehnyt virityksiä, jos käy vieraita, tms. Tuo on VAARALLINEN. Kuulostan kukkahattutädiltä, mutta oikeasti pelottaa, että johonkin sattuu..

Mutta joo se on myös vähän periaate että ostaako vaiko eikö osta. Ja tuosta olen kyllä eri mieltä että "jos on varaa ostaa 4090 niin on varaa ostaa kunnon virtalähdekkin". Tuo on vähän sama mantra mitä porukka hokee että jos on varaa ostaa 4080 niin sillon on varaa laittaa muutama sata lisää 4090:seen. Kyllä mulla kuule meni 4090 viimeiset pennoset ja vielä useammaksi kuukaudeksi kun kelan rahoilla vaan elelen eikä oo paljon töitä näkynyt. Velkaakin joutui läheisiltä ottamaan entisen päälle jotta sen sai ostettua ja myymään joitakin tavaroita. Jos olisi ollut varaa ostaa oarenpi virtalähde niin olisin ostanut. Eikä edes olisi tarvinnut ellei datatronicin sivuilla mainostettaisi tätä kyseistä koteloa atx yhteensopivana (sisältäen takasivun printin). Tuolla 750w oon pyöritellyt 4090 ja kertaakaan ei ole virta loppunut kesken.
Ihan ensiksi: olen samaa mieltä siitä, että Datatronicin sivuilla on selitykset huonosti. Se on turhauttanut minua useammin kuin kerran.

Sitten, Lian Lillä on about samanlainen kotelo, jossa on ATX-tuki:
(tuo sinun RTX 4090 vaan on niin möhkö, että sen kanssa ei mahdu etutuuletinta)

Suosittelen, että hankit kotelon, johon mahtuu ATX-virtalähde ja jos tuo 750W toimii sen 4090:n kanssa, niin voit sitäkin käyttää..
Uutta koteloa hankkiessa kannattaa kuitenkin katsoa, että tuo on 36cm kortti, niin se ei mahdu ihan kaikkiin.

Jos rahat on nyt tiukalla, niin kai se on tuolla pärjättävä, mutta se on VAARALLINEN. Itse säästäisin sitten hetken uuteen koteloon, uusisin sen ja poistaisin virtalähteen kaikki modaukset, jos vielä pystyy. Jos ei pysty, niin ostaisin uuden virtalähteen.

--

Jos et ole modannut koteloa, niin voit vielä pistää sen Vaihdetaan-palstalle ja koettaa saada jonkun isomman ATX-tornin tilalle. Näin ei menisi rahaa ja saisit turvallisemman ratkaisun. Voi kyllä olla, että nykyisessä markkinatilanteessa joutuu vaihtamaan huonompaan tai odottamaan sen vaihdon kanssa, että joltain vapautuu edes pari vuotta vanha kotelo.. Vaihtamisessa ei voita, mutta ei häviäkään pahasti.
 
Liittynyt
07.07.2023
Viestejä
22
Hienoa, että ymmärrät riskit. Varoita kuitenkin muita, että olet tehnyt virityksiä, jos käy vieraita, tms. Tuo on VAARALLINEN. Kuulostan kukkahattutädiltä, mutta oikeasti pelottaa, että johonkin sattuu..



Ihan ensiksi: olen samaa mieltä siitä, että Datatronicin sivuilla on selitykset huonosti. Se on turhauttanut minua useammin kuin kerran.

Sitten, Lian Lillä on about samanlainen kotelo, jossa on ATX-tuki:
(tuo sinun RTX 4090 vaan on niin möhkö, että sen kanssa ei mahdu etutuuletinta)

Suosittelen, että hankit kotelon, johon mahtuu ATX-virtalähde ja jos tuo 750W toimii sen 4090:n kanssa, niin voit sitäkin käyttää..
Uutta koteloa hankkiessa kannattaa kuitenkin katsoa, että tuo on 36cm kortti, niin se ei mahdu ihan kaikkiin.

Jos rahat on nyt tiukalla, niin kai se on tuolla pärjättävä, mutta se on VAARALLINEN. Itse säästäisin sitten hetken uuteen koteloon, uusisin sen ja poistaisin virtalähteen kaikki modaukset, jos vielä pystyy. Jos ei pysty, niin ostaisin uuden virtalähteen.

--

Jos et ole modannut koteloa, niin voit vielä pistää sen Vaihdetaan-palstalle ja koettaa saada jonkun isomman ATX-tornin tilalle. Näin ei menisi rahaa ja saisit turvallisemman ratkaisun. Voi kyllä olla, että nykyisessä markkinatilanteessa joutuu vaihtamaan huonompaan tai odottamaan sen vaihdon kanssa, että joltain vapautuu edes pari vuotta vanha kotelo.. Vaihtamisessa ei voita, mutta ei häviäkään pahasti.
Kiitos vinkeistä. Oiskohan tuo etutuuleti merkittävä kortin viileydelle? Mahdollisuushan on että sivusta puhaltaa yksi myös kortille. Nyt on niin että alhaalta puhaltaa näytönohjaimelle 140mm ilmaa mutta pitäisiköhän se ennemmin olla niin että se imee alhaalta vai onko sillä väliä? Ja tosiaan koteloa en ole repinyt rikki mitenkään mutta tänään oli tarkoitus tehdä isompia reikiä sille virtalähteen tuulettimelle si ne takapaneeliin mutta sitten tarjoutui tilaisuus ehkä hankkia sfx virtalähde jota olen menossa katsomaan verkkiksestä niin kotelo on onneksi ehyt ja tykkään sen estetiikasta. Virtalähdettä ei saa korjattua stockiksi enää kun siitä on sahattu paloja siitä rungosta pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Oiskohan tuo etutuuleti merkittävä kortin viileydelle? Mahdollisuushan on että sivusta puhaltaa yksi myös kortille. Nyt on niin että alhaalta puhaltaa näytönohjaimelle 140mm ilmaa mutta pitäisiköhän se ennemmin olla niin että se imee alhaalta vai onko sillä väliä?
Tärkeintä on, että ilmaa tulee kortille. Jos on jo ainakin yksi tuuletin, niin kannattaa katsoa, missä ne lämmöt liikkuu - ja jos ei ole korkeat, niin ei tartte parantaa toimivaa ratkaisua.

sitten tarjoutui tilaisuus ehkä hankkia sfx virtalähde
Ihan rauhassa vaan, varsinkin jos ei saa halvalla (esim. outlet-hinnoilla). Jos on vähän rahaa, niinkuin minulla opiskelija-aikoina, kannattaa hankinnat miettiä tarkkaan ja nukkua yön yli, jos mahdollista (eli tarjous ei ole päivän päälle). Lisäksi on Black Friday tulossa, jossa voi olla virtalähdetarjouksia, mutta en takaa mitään. Voi olla hyviä virtalähdetarjouksia, mutta jos ei ole, niin et saa korvauksia minulta :(

mutta tänään oli tarkoitus tehdä isompia reikiä sille virtalähteen tuulettimelle si ne takapaneeliin
Tämä voi tarkoittaa sitä, että kotelosi jälleenmyynti- tai vaihtoarvo vähenee koko ajan.. Se on kaunis kotelo, mutta siinä on se puute, jonka olet huomannut: täysikokoiset ATX-virtalähteet ei sovi.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Tässä tapauksessa tulee mieleen, että olisihan se virtalähde voinut olla siinä kopan ulkopuolellakin ihan kajoamattomana. Ei sitä välttämättä tarvitse tunkea koppaan sisälle, jos se ei sinne mahdu :-D

Nyt kun siitä on "hieman muotoiltu raameja uuteen uskoon" niin sen turvallisin paikka on jotenkin kellumassa tyhjiössä niin, että se ei koske mihinkään. Hmm.... mitäköhän tähän nyt sanoisi... parempi kun olen ihan hiljaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 991
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom