Prototype ja GT pikkuluokat -ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hans7z
  • Aloitettu Aloitettu
Onkin kymmeniin vuosiin ensimmäinen suomalainen protoa ajamassa. Josko nyt portit aukeaisi ja suomikuskit tulvisivat protoluokkiin.
 
Onkohan tänä vuonna yhtään suomikuskia Le Mansissa. Jotain pitäisi kyllä tehdä.
 
Näinkö sitten Imsa.tv:n kautta voi katsella tänä vuonna. Aivan kuin viimeksi olisi Viaplay näyttänyt ja Imsa ei siksi toiminut. Vai muistanko väärin? (Laitoin kyllä Vialla kyselyä, kun ei näy heidän kartassaan mutta Imsan sivu sanoo että oikeudet olisi siellä.

edit/To 25.1 Tuli Vialta sposti-vastaus, heillä on edelleen Imsan oikeudet ja nyt oli myös ilmestynyt striimipuolen ohjelmalistaan. Kahdessa osassa, ensi La-illasta Su-aamuun noin 800 tms ja sitten toinen osa sieltä iltaan/loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
IMSA Rolex Daytona 24h Viaplayn lähetys alkaa 20.30 ja kisa ilmeisesti heti 20.40, jos kerran 1.40pm ET on paikallinen aika. Via tosiaan kokonaan näyttää, striimejä varmasti tulee jossain olemaan.
 
Tän daytona 24h keskittyminen tulee olemaan Jessen ajamiset bemurilla #24 ja miten mustangit menee mutkissa. Olikos jotain muuta spesiaalia tässä kisassa.
 
Ainakin tääs tämä että hyvä tavaton että jenkeissä kestää nämä keltaiset. Yksi lambo vähän rikkoo takakulmaa niin odotellaan 20min.

No jopas alkoi heti tapahtumaan, nyt varmaan ollaan yli puoli tuntia yello kun noin monta autoa. Ihmettelen kyllä sitä ekaa Lambon kolhaisua, en ymmärrä miksi eivät yrittäneet saada varikolle, jotenkin näissä 24:ssa luovutetaan helpommin kuin vuosia sitten, jolloin melkein mikä vaan korjattiin.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin kun pitävät koko radan keltaiset. Mut eiköhän tähän ole jo pikkuhiljaa totuttu
 
Screenshot 2024-01-27 at 21-46-11 Sää Daytona Beach FL USA - Ilmatieteen laitos.png

Hyvää keliä tiedossa, pientä tihkua. En usko että punaliput heilu sateen takia tänä vuonna. :whistling:
 
Hyvä näin, taisi olla joku viime vuosista kun oli älyttömän pitkä tauko sään takia.
 
Varsinkin kun pitävät koko radan keltaiset. Mut eiköhän tähän ole jo pikkuhiljaa totuttu
Pikemminkin alkanut ärsyttämään ajan myötä enemmän samaan aikaan kun virtuaaliset liput on keksitty ja Euroopassa paljon alempitasoisetkin sarjat pystyy niitä käyttämään. Mutta eihän syy niiden käyttöönottamattomuudelle tekninen taida ollakaan...
 
Krohnin Bemari "paremman" tiimiauton edellä. edit. Tai oli, taisi päästää edelle.
 
bussi pysäkki ottaa uhreja tasaseen tahtiin.

Pikemminkin alkanut ärsyttämään ajan myötä enemmän samaan aikaan kun virtuaaliset liput on keksitty ja Euroopassa paljon alempitasoisetkin sarjat pystyy niitä käyttämään. Mutta eihän syy niiden käyttöönottamattomuudelle tekninen taida ollakaan...

Jenkit tahtovat varmaan siivota ja kiillottaa radan joka kolautuksen jälkeen. Onneksi lemansissa ei olla yhtä tarkkoja.
 
Jenkit tahtovat varmaan siivota ja kiillottaa radan joka kolautuksen jälkeen. Onneksi lemansissa ei olla yhtä tarkkoja.
Ei kun viittasin siihen että FCY:llä ja niiden tiheydellä saadaan aina nollattua tilanne eli pidettyä kisa tasaisena tavallaan keinotekoisesti. Samalla sitten tarkoittaa sitä ettei kannata yrittää miettiä pitkänajan strategiaa ja yrittää repiä eroa kun kuitenkin tulee aina FCY.

Hommassahan kestää tuon jonon uudelleen järjestelyn luokkien mukaan ja "wave-by/around" systeemin takia jossa jos on turva-auton ja luokkajohtajan välissä niin saa kierroksen takaisin. Siitä usein tulee ikään kuin kisastrategia jos on kisan alkupuolella jäänyt jälkeen useampia kierroksia.
 
MIkähän ongelma silloin yöllä Krohnin autoon tuli kun yhtäkkiä putosivat kymmenen kierrosta tai enemmän.
 
Sekoilua kisan lopussa liputuksessa, Porsche sentään onneksi voitti. Hyvä ettei ylimielinen Caddyn tiimi voittanut.

Seuraava suuri 24h taitaakin sitten olla Nordschleife sitten jossain vaiheessa.
 
Noissa uusissa protoissa se vähän tyhmää että lopulta kuitenkin ovat voittopuolisesti saman näköisiä. Vain muutamalla valmistajalla toisista erottuvia ratkaisuja.
 
Noissa uusissa protoissa se vähän tyhmää että lopulta kuitenkin ovat voittopuolisesti saman näköisiä. Vain muutamalla valmistajalla toisista erottuvia ratkaisuja.
Kaikki LMDh:t tietenkin ovat samantyylisiä koska on pakko perustua LMP2-runkoon (toisin kuin LMH:t).
 
Isotta Fraschini Tipo 6 LMH Competizione läpäissyt testit yms. joten mukana 2024 kaudella.



ISO 1.jpg
ISO 2.jpg
ISO 4.jpg
ISO 3.jpg
ISO 5.jpg
 
Bathurst 12h näyttää ajettanen tänä vkl:na

https://www.youtube.com/@B12HR/streams
https://www.youtube.com/@GTWorld/streams
 
Tuliko combined sedan luokkaan oikeasti nopeusrajat, kun viime vuonna Brad Sheriff latas tutkaan aika hävyttömät lukemat? Muistelisin että oli tiputtanut tehon 1200 -->1000 ja silti 327km/h, tutkan jälkeen ehkä kymppi vielä lisää vauhtia. Oli eturenkaat ilmassa conrod suoralla nyppylän kohalla.
 
Tämmönenkin ketju oli näköjään. Kovasti odotellaan (taas) Le Manssia täällä. Mitä kautta olette sitä seuranneet? Olen ollut tyytyväinen Eurosport playeriin (PS4 kautta). Ei mainoksia ollenkaan välissä ja brittikommentaattorit kuulostaa siltä (tälläsen kasuaaliseuraajan korvissa), että tietävät mistä puhuvat. Pari kertaa katkesi striimi viime vuonna. En tiedä johtuiko pleikkarista vai mistä...

Tänä vuonna ei ole Garage 56 ollenkaan, tietääkö joku miksi?
 
Discovery/Eurosportista varmaan taas, otan 1kk tilauksen sitten silloin.
 
Tämmönenkin ketju oli näköjään. Kovasti odotellaan (taas) Le Manssia täällä. Mitä kautta olette sitä seuranneet? Olen ollut tyytyväinen Eurosport playeriin (PS4 kautta). Ei mainoksia ollenkaan välissä ja brittikommentaattorit kuulostaa siltä (tälläsen kasuaaliseuraajan korvissa), että tietävät mistä puhuvat. Pari kertaa katkesi striimi viime vuonna. En tiedä johtuiko pleikkarista vai mistä...
Eurosport player on halvin ja paras. Discovery+ käytännössä sama tämän sisällön osalta mutta kalliimpi. Jatkossa luvassa muutoksia kun ainakin brändays on muuttumassa TNT Sportsiksi.

Tänä vuonna ei ole Garage 56 ollenkaan, tietääkö joku miksi?
Luultavasti ei hyviä hakijoita.
 
Pienoinen dokkari Lamborghini LMDh SC63:sta ja sen kehittelystä yms.
"Our journey to bring it to life started two years ago. It was like a dream that weaved through different stages, meetings, ideas, people working together."
 
Sattuuko joku tietämään WECin Iron Dames -tiimin kisainsinööriä, et kuka mahtaa olla? Puhu äsken tiimiradioissa kauden avauskisassa ja puhu todella suomalaisittain englantia. Kuulosti jopa Ossi Oikariselta, mutta tuskin Ossi siellä häärii.
 
Live timing Wec-kisoihin. Nyt Qatar:n kisa.


Reilu tunti ajamatta ja Pösö sijalla 2.

WEC 2.jpg
 
Sattuuko joku tietämään WECin Iron Dames -tiimin kisainsinööriä, et kuka mahtaa olla? Puhu äsken tiimiradioissa kauden avauskisassa ja puhu todella suomalaisittain englantia. Kuulosti jopa Ossi Oikariselta, mutta tuskin Ossi siellä häärii.
Taitaa se Oikarinen olla. Tullut sen somesta seurattua että on nimenomaan #85 Iron dames auton kanssa tekemisissä. Ilmeisesti sitten ihan kisainssinä.
 
Sattuuko joku tietämään WECin Iron Dames -tiimin kisainsinööriä, et kuka mahtaa olla? Puhu äsken tiimiradioissa kauden avauskisassa ja puhu todella suomalaisittain englantia. Kuulosti jopa Ossi Oikariselta, mutta tuskin Ossi siellä häärii.
Taitaa se Oikarinen olla. Tullut sen somesta seurattua että on nimenomaan #85 Iron dames auton kanssa tekemisissä. Ilmeisesti sitten ihan kisainssinä.
Entinen F1-kisainsinööri työskentelee tänä vuonna italialaisen Iron Lynx -tiimin pääkisainsinöörinä kestävyyskilpailuiden MM-sarja WEC:ssä.
 
Le Mans 24H tulee muuttumaan lähi tulevaisuudessa Le Mans 12+12H eli ajetaan kahdessa 12h jaksoissa ns. päivätunteina. Yön tunteina ei ajeta ollenkaan. Asukkaat valittaneet melusta yms. Hieman himmentää kisan luonnetta, kun myöhäinen ilta ja yön ajot jää pois.
 
Viimeksi muokattu:
Le Mans 24H tulee muuttumaan lähi tulevaisuudessa Le Mans 12+12H eli ajetaan kahdessa 12h jaksoissa ns. päivätunteina. Yön tunteina ei ajeta ollenkaan. Asukkaat valittaneet melusta yms. Hieman himmentää kisan luonnetta, kun myöhäinen ilta ja yön ajot jää pois.

Meinas kierrokset nousta, että ei kai taas alistuta vihreille liiaksi, mut enpä huomioinu päivämäärää.
 
Nythän tuolla on YouTubessa Barcelona. 4 h kisa menossa. 2:37:00 jäljellä :cool:
 
Suomessa pitäisi kyllä aloittaa jonkinlainen monen tahon yhteisponnistus jotta GT/Proto yms sarjoihin saataisiin suomalaiskuljettajia isompikin määrä, itse näkisin että vähintään 5-10 voisi hyvinkin olla, enemmän tietysti vielä parempi.

Vilander ja muut aiempien aikojen korkeaprofiiliset GT/yms kuljettajat saisivat osaltaan olla auttamassa projektia suhteillaan ja tietotaidoltaan.

Se on hienoa että indyjen suhteen(Nascariinkin voisi panostaa) on ryhdytty jo toimiin, GT/Protot voisi olla seuraava vastaava suurprojekti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 043
Viestejä
4 560 113
Jäsenet
75 102
Uusin jäsen
jwso

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom