Pöytäkoneen päivitys, budjetti n. 2000 e

B850-A gaming wifi tuo emo on.

Sitten ei pitäisi olla noita ongelmia EXPO-muistien kanssa, mutta ehkä ne on maanantaikappaleet. Edelleen, asentajalle risuja, kun ei testannut niiden toimivuutta.

Luulin aluksi, että siellä on se vanha B650.. Olin väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti katoin googlella niin löyty tällaista, eli pitäs periaatteessa olla tuetut muistit.
Niin, siis jos muistit löytyy tuosta listasta, niin tarkoittaa vain että muistit ovat oikeanlaista tyyppiä emolevylle. DDR5 non ECC desktop muistit ja sitä rataa. Jos näin ei olisi, niin eihän noita patriot muisteja nyt suositeltaisi AM5-kokoonpanoihin joka toisessa ketjussa :)

Jos lisäksi löytyy QVL badge niin muistit ovat myös emolevyn validoidulla listalla, tässä tapauksessa ei ole.
 
Jos muistit eivät toimi, niin viimeisenä oljenkortena voisi kokeilla vaihtaa niiden paikkaa keskenään, eli A2 -> B2 ja B2 -> A2. Jotkut muistit voivat olla kranttuja siitä missä järjestyksessä ovat, näin on omalla atk-uralla käynyt kahdesti että toimivat vain tietyssä järjestyksessä.
 
G.skill Flare x5 DDR5 nyt asennettu ja kone käynnissä. Tällä hetkellä "käy ja kukkuu" (inhoan tuota sanontaa, mutta tähän se sopi hyvin).

Säikäytti kunnolla, kun eka käynnistys ei lähtenytkään. Syy: langaton näppis usb-telakassa hubilla ja siitä oli virrat mennyt pois --> no keyboard detected.

Uusi käynnistys ja lähti tulille. Expoksi vaihdettu ja käynnistyi nätisti. Tällä hetkellä myös havaintona, että tuuletin on hiljaisempi. Ehkä tuossa oli joku häikkä, joka vaikutti ihan lämpötiloihinkin? Pitää seurata tilannetta. Nyt kone kiinni, koska ukkonen alkoi jyristä.
 
Onhan G.Skill laadukkaampi ja tunnetumpi merkki kuin Patriot - mutta maksaakin enemmän. Hyvä, että nyt toimii.
 
Pieni nosto tähän hankintaan liittyen. Olen tässä ihmetellyt kun VLC pätkii välistä todella pahasti ja koittanut sitä ongelmaa ratkoa monin eri keinoin, mutta nyt taisin lopulta keksiä mistä kenkä todella puristaa. Eli mulla on DVD:t ripattu ja varastoitu HDD-asemalle ja siltä asemalta katsottaessa nuo menee välillä jumiin 10-20s ajaksi. Kun kansion nakkasi SSD puolelle, niin ongelmaa ei ollut. Koska ne kaikki puskuroinnit ja muut on asetuksista toki muutettu, niin herää vain kysymys, että mikähän tätä nyt sitten vaivaa? Onko jotain ajatuksia mitä kannattaa kokeilla?
 
Tässä on näköjään ostettu SMR Seagate (ST2000DM008) , niin ei siltä voi enempää olettaa. Kaikki Seagaten omat paremmat kovalevyt (Ironwolf) on CMR.
 
Se HDD on niin hidas?

En tiedä, ei ole ikinä ennen ollut vastaavaa ongelmaa millään levyllä.

Tai pikkuhiljaa hajoamassa.

No, takuu on voimassa ja vika on ollut heti uudesta (syksy 2025 ostettu).

Tässä on näköjään ostettu SMR Seagate (ST2000DM008) , niin ei siltä voi enempää olettaa. Kaikki Seagaten omat paremmat kovalevyt (Ironwolf) on CMR.

Western Digital Red Plus WD40EFPX​

Tuo se kai on eikä Seagate...
 
Ei nykyään enää HDD.
Ainoa minkä takia HDD niin laittaisin esim ison ulkoisen kovon, johon varmuusbackuppia.

HDD siitä hyvä kuitenkin, että se säilyttää varmemmin tietoja, kuin SSD, joka periaatteessa tarvitsee aika ajoin virrat, että se refreshaa solut joissa tietoja säilytetään, en tiedä tarkemmin aikaa, mutta vuosia hyllyssä maannut SSD voi menettää näin tietoja, kun ei käytä virtoja.
 
Ei nykyään enää HDD.
Ainoa minkä takia HDD niin laittaisin esim ison ulkoisen kovon, johon varmuusbackuppia.

HDD siitä hyvä kuitenkin, että se säilyttää varmemmin tietoja, kuin SSD, joka periaatteessa tarvitsee aika ajoin virrat, että se refreshaa solut joissa tietoja säilytetään, en tiedä tarkemmin aikaa, mutta vuosia hyllyssä maannut SSD voi menettää näin tietoja, kun ei käytä virtoja.
Juu tuossa vuonna 2007 ostettua 1tb Western Digitalin ulkoista HDD asemaa käytin pitkästä aikaa yksi päivä ja toimi täysin. Oli aikanaan kovalla kulutuksella.
 

Western Digital Red Plus WD40EFPX​

Tuo se kai on eikä Seagate...

Äh.. luin vaan ekan viestin ketjusta.
Minun vika. Minulla on kestäneet nuo WD Red Normaalit 5 vuotta aktiivista käyttöä ja 7 vuotta kalenteriaikaa - ja vieläkin varmaan toimisivat.

Vaikka on paljon animetyttösiä, tämä on hyvä softa, laitatko siitä kuvankaappauksen:
Siitä WD:stä.

--

Tässä on se, että DVD:iden katsominen onnistuu 10v vanhan tuplaydinkoneen integroidulla näytönohjaimella, niin ei todellakaan pitäisi pätkiä.
 
Äh.. luin vaan ekan viestin ketjusta.
Minun vika. Minulla on kestäneet nuo WD Red Normaalit 5 vuotta aktiivista käyttöä ja 7 vuotta kalenteriaikaa - ja vieläkin varmaan toimisivat.

Vaikka on paljon animetyttösiä, tämä on hyvä softa, laitatko siitä kuvankaappauksen:
Siitä WD:stä.

--

Tässä on se, että DVD:iden katsominen onnistuu 10v vanhan tuplaydinkoneen integroidulla näytönohjaimella, niin ei todellakaan pitäisi pätkiä.

Clip.jpg
 
Sata-kaapeli? Tai joku muu kytketty laite syö HDD:n kanssa samaa kaistaa ja siksi menee tukkoon?

Tjaa, nyt en osaa sanoa, datatronic on kasannut ja niiden jäljiltä tuo on.

En tiedä, mutta arvaan: Onko noille levyille jotain virransäästömoodeja, ts. "liike lakkaa" kun ei ole käytössä? Ja jos se vetäisee siitä tarpeeksi puskuriin tavaraa, niin se sitten menee ikäänkuin offline ja sitten välillä heräilee siitä? Eli ihan vain joku asetustekninen juttu...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 359
Viestejä
5 248 690
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom