MH/Postnord/Schenker etuna on tuo skaalautuvuus kun leijonanosa on noita perinteisiä pisteitä eli K-Marketteja., kioskeja jne. Automaattejakin toki on, mutta huomattavasti vähemmän kuin Postilla.
Niihin mahtuu yllättävän paljon paketteja noudettavaksi ja tätä voidaan tosiaan porrastaa tolla "myöhästyttämisellä" sen sijaan, että vietäisiin 10km päähän olevaan K-Markettiin. Postilla nykyään suurin osa automaatteja jonka kapasiteetti on x, jota ei helposti suurennetta tarvittaessa ja nekin vähät toimipisteet joita on jäljellä on yleensä jonkun K-Supermarketin tai K-Marketin yhteydessä toimivia jotka tiloiltaan vertautuu tuollaiseen perus MH-pisteeseen.
Tuossa oikeastaan on noidankehä kun paketteja viedään vastaanottajan kannalta epäedulliseen paikkaan, harva noutaa paketin niin nopeasti kuin olisi noutanut omasta lähipisteestään vaan hoitaa sen seuraavan kauppareissun/työmatkan/whatever kanssa samalla.
Toki, uskoisin että Posti painii vielä omassa sarjassaan pakettien määrässä.
Hyvin mahdollista. Ennenhän Postilla oli sitä skaalautuvuutta myös siellä omien postien hyllyillä kun oli postitoimipaikkoja. Nyt kun fyysisistä posteista on ensin luovuttu ja sitten seuraavaksi aloittivat vähentämään jopa asiamiesposteja ja korvaamaan automaateilla.
Mutta sitten herää kysymys, että miksi Posti lähti tuollaiseen. Eli samalla kun kilpailijat selvästi lisäsi kapasiteettiaan noilla erilaisilla kauppojen, kioskien jne. noudoilla vähensi posti aktiivisesti omaa kapasiteettiaan ja siirtyi pieniin automaatteihin. Ja vieläpä noin päin, että ensin suljetaan postit, sitten vähennetään lisäksi asiamiespostien määrää ja sitten vasta mietitään mitäs nyt tehdään. Nythän se kilpailijoiden strategia on ollut onnistunut ja postin ei.