Postiennakkopaketin tarkastusoikeus poistui 1.7.2017

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
onko tämä ennakkotarkistus joku oikea lakipykälä?
jos on, niin ihmettelen miten Posti voi näistä kieltäytyä. Tai siis koskeekohan tämä vain näitä K-Kauppa / R-kioski palvelupisteitä?

muistui mieleen kun kaveri tilasi teininä viritys kaasarin mopoonsa keltainenpörssi lehden kautta.. postipaketissa oli kivi.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Virallista tiedotetta ei taida olla, mutta vähän veikkaan että taustalla on pakettiautomaatit. Paketit kun voi lähettää suoraan niihin ja joissakin tapauksissa ne ohjautuvat automaattisesti pakettiautomaattiin. Matkahuolto tarjoaa tuota avaamismahdollisuutta jos sille on tarvetta ja jostain syystä haluaa lähettää postiennakolla.

Muokkasin otsikkoa kun mielestäni siinä on turha mainita Hopeista omenaa. Tästä samasta aiheesta on ollut keskustelua täällä ja Muron puolella heinäkuussa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
17
Postissa käyty noutamassa paketti (Anova Precision Cooker :eat:). Samalla kysyin postiennakkopaketin tarkastusoikeudesta.

On poistunut 1.7-17. Pyysin jotain josta katsoa asiaa; linkkiä tai tulostetta... jne. Asia on kerrottu sisäisessä tiedotuksessa, ei siis ole mitään konkreettista infoa asiakkaille (eli ei kuulu asiakkaille).

Pyysin laittamaan asiakaspalautetta. Sanoin tarkastusoikeuden menettämisen heikentävän yksityisen henkilön asemaa ja että poliisikin on suositellut menetelmää käytettäväksi. Sanoi laittavansa mutta, hänen palaute ei kuulemma vaikuta vaan ihmisten täytyy itse laittaa palautetta.
Laitoin postin chattiin palautetta jossa luvattiin viedä tieto eteenpäin. :slipsseal:


CHAT - PAKETTINEUVONTA

muok: Ainiin yritysten välillä postiennakkopaketin tarkastusoikeus ennallaan. jipii:confused2:
 
Viimeksi muokattu:

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 008
Posti vois lisätä myös sellaisen palvelun, jossa 500€ näyttis menee vastaanottajalle eikä katoa mystisesti matkalla postiautosta pakettiautomaattiin.

Tarkistusoikeuden puuttuminen on ainakin mulle ihan sama, kun en postiennakolla koskaan lähetä. Yleensä se kuivuu kasaan, kun vastaanottajan pitäisi ennakkona maksaa tuplapostit mun tilille.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Enpä kyllä muista koska olisi postiennakolla sen enempää lähettänyt kuin vastaanottanutkaan tavaraa. Ehkä joskus 90-luvulla.
Eihän siinä Postin tiskillä edes pysty suurimmasta osasta tuotteista edes sanomaan onko ne kunnossa vai ei vaikka niitä pyörittelisikin.

Lähtökohtaisesti en vaan osta myyjältä johon en luota. Jos jotain lisäturvapalvelua haluaisin niin se olisi ennemmin maksunpidätyspalvelu (tyyliin Payson) tai kolmannen osapuolen vakuutus petosta vastaan (jos firmat myöntää luottoa jonkun 2000€ luottoa kenelle vaan jolla on luottotiedot, niin miksi ei sitten tälläistä vakuutta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Tarkistusoikeuden puuttuminen on ainakin mulle ihan sama, kun en postiennakolla koskaan lähetä. Yleensä se kuivuu kasaan, kun vastaanottajan pitäisi ennakkona maksaa tuplapostit mun tilille.
Postiennakolla tilaajat myös automaattisesti muistavat postin hinnat väärin ja kieltäytyvät ennakkomaksuista. En ole yhteenkään hyvään postiennakko-ostajaan törmännyt. Yksi jätti hakematta huuto.netissä ja siihen loppui minun postiennakot. Sitten, kun myyjälle on vaikeaa postiennakot ja siitä tulisi lisäkuluja, niin syytetään huijariksi ja hinnan vedättämisestä, vaikka ei ne postiennakkokulut omaan laariin sada..

Enpä kyllä muista koska olisi postiennakolla sen enempää lähettänyt kuin vastaanottanutkaan tavaraa. Ehkä joskus 90-luvulla.
Eihän siinä Postin tiskillä edes pysty suurimmasta osasta tuotteista edes sanomaan onko ne kunnossa vai ei vaikka niitä pyörittelisikin.

Lähtökohtaisesti en vaan osta myyjältä johon en luota. Jos jotain lisäturvapalvelua haluaisin niin se olisi ennemmin maksunpidätyspalvelu (tyyliin Payson) tai kolmannen osapuolen vakuutus petosta vastaan (jos firmat myöntää luottoa jonkun 2000€ luottoa kenelle vaan jolla on luottotiedot, niin miksi ei sitten tälläistä vakuutta).
Lähetyksen voi vakuuttaa ja se maksaa noin 25€ . Se kyllä suojaa vaan myyjää, ostaja voi edelleen saada laatikollisen kakkaa. Kerran maksoin omasta pussista vähän extraa, kun oli hankala ostaja, mutta se oli pieni hinta siitä ilosta, että kaupat loppuivat osaltani juuri siihen hetkeen, kun lähetys noudettiin postista.

Maksunpidätyspalvelussa on se, että se mahdollistaa väärinkäytökset. Aina löytyy joku idiootti, joka ei halua maksaa ostamaansa tuotetta ja aiheuttaa ongelmia tienatakseen muutaman euron.

--

En kyllä edes myy paljon. Kerran vuodessa noin käytetyn PC:n verran tietotekniikkaa, mutta harrastan paljon sellaista, että vaihdan omistamaani rautaa parempiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Postissa näköjään yritetään edelleen karsia kaikkea mekaanista työtä pois, joilla saattaisi olla työllistävää vaikutusta henkilökuntaan.

Pikakirjeetkään eivät taida enää kulkea erillisjakeluna, vaan tulevat postinjakajien mukana luukusta sisään sitten kun tulevat.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Lähetyksen voi vakuuttaa ja se maksaa noin 25€ . Se kyllä suojaa vaan myyjää, ostaja voi edelleen saada laatikollisen kakkaa. Kerran maksoin omasta pussista vähän extraa, kun oli hankala ostaja, mutta se oli pieni hinta siitä ilosta, että kaupat loppuivat osaltani juuri siihen hetkeen, kun lähetys noudettiin postista.
En nyt puhunut kuljetusvakuutuksista, vaan vakuutuksesta petosta vastaan. Teknisesti ei olisi mitenkään monimutkaista toteuttaa palvelu, jossa myyjä tunnistautuu palveluntarjoajalle, hänen luottotietonsa tarkistetaan ja tämän jälkeen myönnetään x€ vakuutus sille, että tapahtuu petos.
Maksunpidätyspalvelussa on se, että se mahdollistaa väärinkäytökset. Aina löytyy joku idiootti, joka ei halua maksaa ostamaansa tuotetta ja aiheuttaa ongelmia tienatakseen muutaman euron.
Eihän maksun pidätyksessä voi olla maksamatta tuotetta, kun se päinvastoin maksetaan etukäteen.

Minä myyn sinulle näytönohjaimen hintaan 500€, sinä maksat 500€ (+x€ palvelumaksua) maksuvälittäjälle, minä saan tiedon että maksettu ja lähetän näytönohjaimen, sinä noudat näytönohjaimen, kuittaat että kaikki ok ja 500€ siirtyy minulle. Jos sinä taas sanot että homma ei ok niin maksuvälittäjä pidättää summaa kunnes löytyy joko sopu tai oikeuden päätös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Minä myyn sinulle näytönohjaimen hintaan 500€, sinä maksat 500€ (+x€ palvelumaksua) maksuvälittäjälle, minä saan tiedon että maksettu ja lähetän näytönohjaimen, sinä noudat näytönohjaimen, kuittaat että kaikki ok ja 500€ siirtyy minulle. Jos sinä taas sanot että homma ei ok niin maksuvälittäjä pidättää summaa kunnes löytyy joko sopu tai oikeuden päätös.
Mikä estää minua sanomasta "homma ei ok" maksunvälittäjälle ja "lähetä pankkitililleni kymppi, niin vapautan maksun" sinulle?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Mikä estää minua sanomasta "homma ei ok" maksunvälittäjälle ja "lähetä pankkitililleni kymppi, niin vapautan maksun" sinulle?
Se että minä sanon sinulle että haista P ja vien jutun käräjille mieluummin, kun alan pikkusumman nopeamman kotiutumisen (sekin vain jos luotan huijarin sanaan) takia tukemaan huijaria, varsinkin kun ystävällisesti lähetit aika vedenpitävät todisteet siitä, että koitat vain kiristää. Ja sinä et huijauksillasi voi tienata, koska vaikka parinta tuon kympin saisitkin, niin melko pian vastaan tulee joku minunlaiseni, ja vie sinulta sen 500€+viivästyskorko+oikeudenkäyntikulut (joista ainakin ensimmäinen oikeasti lähtee, vaikka maksuvaraa ei olisikaan).

Plus että voit sinä postiennakossakin pistää viestin, että siirrä kymppi tai en nouda. Pääomakulu 500€:lle keskiverto oikeuskäsittelyn ajalta ei ole sen suurempi kuin ylimääräiset postikulut*2. Ja ne pääomakulutkin saa aikanaan viivästyskorkona takaisin jos et ole varaton.

Tietysti halutaan vielä lisäturvaa niin otetaan se vakuutusvaihtoehto. Tarvittaessa tarkisteetaan etukäteen ostajankin luottotiedot, jolloin rahat saa takaisin pelkälle ilmoituksella, korot menee sille osapuolelle kumman oikeus toteaa syylliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Minä myyn sinulle näytönohjaimen hintaan 500€, sinä maksat 500€ (+x€ palvelumaksua) maksuvälittäjälle, minä saan tiedon että maksettu ja lähetän näytönohjaimen, sinä noudat näytönohjaimen, kuittaat että kaikki ok ja 500€ siirtyy minulle. Jos sinä taas sanot että homma ei ok niin maksuvälittäjä pidättää summaa kunnes löytyy joko sopu tai oikeuden päätös.
Varsinainen vakuutushan tuo ei ole, vaan jonkinlainen pankin panttauspalvelun kaltainen toimi.

Siitä vain bisnesideasta toteutukseen (eli oikeasti tekemään lisäselvityksiä) - kysyntää voisi kuvitella olevan kohtuullisesti. Hommaan tarvitsee jonkin verran alkupääomaa ja vahvan tunnistautumisen. Pitämällä vakuutuksen hinta riittävän alhaalla (vaikka x euroa kuluista + y % hinnasta katteeksi), saanee kohtuullisesti asiakkaita.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Varsinainen vakuutushan tuo ei ole, vaan jonkinlainen pankin panttauspalvelun kaltainen toimi.

Siitä vain bisnesideasta toteutukseen (eli oikeasti tekemään lisäselvityksiä) - kysyntää voisi kuvitella olevan kohtuullisesti. Hommaan tarvitsee jonkin verran alkupääomaa ja vahvan tunnistautumisen. Pitämällä vakuutuksen hinta riittävän alhaalla (vaikka x euroa kuluista + y % hinnasta katteeksi), saanee kohtuullisesti asiakkaita.
Edit:
Luin väärin. En minä tuota vakuutukseksi väitänytkään. Vaan vakuutusmuotoinen on toinen vaihtoehto.

Vakuutusversio vastaavasta olisi sitten:
Sinä tunnistaudut palveluntarjoajalle myyjänä, palveluntarjoaja tarkistaa luottotietosi, jos ok niin myöntää vastuuvakuutuksen 500€:lle (hintaan x€). Jos sinut tuomitaan kaupan perusteella petoksesta ja olet varaton maksetaan vakuutussumma takaisin ostajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 008
Veikkaan, että suuremmat massit (palveluntarjoajalle) olisi tiedossa, kun huudosta tai torista voisi alkaa tilaamaan kamaa suoraan esim. Klarnan piikkiin. Ei tarvitse vastuuvakuutuksia tai muita. Klarna maksaa myyjälle rahat ja kynii ne takaisin ostajalta korkojen kera. Voisi alkaa torissakin vähän tavara liikkumaan, kun köyhät tilailee Klarnalla käytettyjä pleikkareita, iphoneja ym. :D
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Veikkaan, että suuremmat massit (palveluntarjoajalle) olisi tiedossa, kun huudosta tai torista voisi alkaa tilaamaan kamaa suoraan esim. Klarnan piikkiin. Ei tarvitse vastuuvakuutuksia tai muita. Klarna maksaa myyjälle rahat ja kynii ne takaisin ostajalta korkojen kera. Voisi alkaa torissakin vähän tavara liikkumaan, kun köyhät tilailee Klarnalla käytettyjä pleikkareita, iphoneja ym. :D
Käytännössä sama asia eri tavalla paketoituna, se on yhdentekevää tarjotaanko samalla ostajalle jotain rahoitusta vai ei. Tässäkin tapauksessa tietysti Klarna haluaisi varmasti tarkistaa myyjän luottotiedot ja luonnollisesti rahat kynittäisiin myyjältä korkojen kera, jos tapaukessa ilmenisi petos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Se että minä sanon sinulle että haista P ja vien jutun käräjille mieluummin, kun alan pikkusumman nopeamman kotiutumisen (sekin vain jos luotan huijarin sanaan) takia tukemaan huijaria, varsinkin kun ystävällisesti lähetit aika vedenpitävät todisteet siitä, että koitat vain kiristää. Ja sinä et huijauksillasi voi tienata, koska vaikka parinta tuon kympin saisitkin, niin melko pian vastaan tulee joku minunlaiseni, ja vie sinulta sen 500€+viivästyskorko+oikeudenkäyntikulut (joista ainakin ensimmäinen oikeasti lähtee, vaikka maksuvaraa ei olisikaan).

Plus että voit sinä postiennakossakin pistää viestin, että siirrä kymppi tai en nouda. Pääomakulu 500€:lle keskiverto oikeuskäsittelyn ajalta ei ole sen suurempi kuin ylimääräiset postikulut*2. Ja ne pääomakulutkin saa aikanaan viivästyskorkona takaisin jos et ole varaton.

Tietysti halutaan vielä lisäturvaa niin otetaan se vakuutusvaihtoehto. Tarvittaessa tarkisteetaan etukäteen ostajankin luottotiedot, jolloin rahat saa takaisin pelkälle ilmoituksella, korot menee sille osapuolelle kumman oikeus toteaa syylliseksi.
Nyt kovasti tuntuu siltä, ettet ole oikeaan huijariin ikinä törmännyt. Ensiksi, postiennakkopaketti palautuu itsestään 2 vk päästä. Postikulut on vaan maksettava kahteen suuntaan ja maksaja olet sinä. Tässä tilanteessa olen kerran ollut. Nähtävästi ostajaa ei enää kiinnostanutkaan ostamansa tuote, palkkarahat oli jo juotu tai vastaavaa.

Et aivan varmasti vie mitään käräjille. Etkä ole itse vienytkään. Se maksaa tuhansia, vakuutus ei korvaa itse ajamaasi juttua ja siinä menee helposti vuosi, jos pitää istua puolipakolliset sovittelupalaverit. Nämä "käräjille vievät" huutelevat usein kaikkea, mutta kun pitäisi löytyä se maksuvalmius mahdollisen häviön sattuessa tai motivaatio viedä kuukausien oikeusprosessi läpi itse, niin ei vaan enää onnistukaan. Poliisille uskon, että viet asian, mutta poliisikin voi jättää tutkimatta. Ja se on eri asia.

Jos minulla ei ole sitä 500€ , niin se menee perintään ja sitä et saa, jos olen varaton. Oikeudenkäyntikulutkin maksaa valtio.

Sori OT - Ärsyttää tällaiset ihmiset, jotka ei tiedä asioista, mutta huutavat vakaumustaan, kuin se olisi suuri totuus. Olen ollut haastettuna käräjäoikeuteen ja haastanut sinne itse ihmisiä. Kummallakin kerralla voitin, tosin toisella kerralla meni sovittelussa, joten siitä ei ole päätöstä. Ei ollut kyse internet-kaupoista.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Nyt kovasti tuntuu siltä, ettet ole oikeaan huijariin ikinä törmännyt. Ensiksi, postiennakkopaketti palautuu itsestään 2 vk päästä. Postikulut on vaan maksettava kahteen suuntaan ja maksaja olet sinä. Tässä tilanteessa olen kerran ollut. Nähtävästi ostajaa ei enää kiinnostanutkaan ostamansa tuote, palkkarahat oli jo juotu tai vastaavaa.

Et aivan varmasti vie mitään käräjille. Etkä ole itse vienytkään. Se maksaa tuhansia, vakuutus ei korvaa itse ajamaasi juttua ja siinä menee helposti vuosi, jos pitää istua puolipakolliset sovittelupalaverit. Nämä "käräjille vievät" huutelevat usein kaikkea, mutta kun pitäisi löytyä se maksuvalmius mahdollisen häviön sattuessa tai motivaatio viedä kuukausien oikeusprosessi läpi itse, niin ei vaan enää onnistukaan. Poliisille uskon, että viet asian, mutta poliisikin voi jättää tutkimatta. Ja se on eri asia.

Jos minulla ei ole sitä 500€ , niin se menee perintään ja sitä et saa, jos olen varaton. Oikeudenkäyntikulutkin maksaa valtio.

Sori OT - Ärsyttää tällaiset ihmiset, jotka ei tiedä asioista, mutta huutavat vakaumustaan, kuin se olisi suuri totuus. Olen ollut haastettuna käräjäoikeuteen ja haastanut sinne itse ihmisiä. Kummallakin kerralla voitin, tosin toisella kerralla meni sovittelussa, joten siitä ei ole päätöstä. Ei ollut kyse internet-kaupoista.
Ei minun tarvitse tehdä omaa haastetta, vaan se menee käräjille rikosilmoituksen kautta.

Ja mitä sinä höpiset perinnästä sen 500€ osalta, unohditko jo mistä puhuttiin alunperin?: Ei se 500€ mene perintään jos se on kolmannella osapuolella tallessa. Se vapautuisi sieltä kun kun tuomio tulee, tai joku muu sovittu ehto täytyy, esim. ostaja ei tee sinusta rikosilmoitusta määrätyssä ajassa tai kolmannen osapuolen päätöksen perusteella samaan tyyliin kuin esim. PayPalissa . Viivästyskorot sun muut toki jää saamatta jos huijari on varaton.
Mutta jos nyt lasket 500€:lle pääomakustannusta nykyisellä korkotasolla, niin vaikka summaa pitäisi odottaa pari vuotta takaisin, niin ei se silti ole merkittävsti isompi riski kuin että joutuu maksamaan tuplapostarit jos ostaja ei noudakaan postiennakkolähetystä. Varsinkin kun ottaa huomioon, että väitän että on aika paljon epätodennäköisempää, että ostaja yrittää jotain epätoivoista petosta kympin takia maksettuaan juuri 500€, kuin että ei vaan viitsi noutaa pakettia.

Mutta ennenkaikkea eihän tälläisten palvelujen ideana edes ole se, että kaikki mahdollinen kiusanteko estettäisiin, vaan että poistetaan hyöty petoksen yrittämisestä. Ei niitä internetpetoksia yleensä tehtailla tehtailun ilosta, vaan koska niillä voi tienata epärehellistä rahaa. Jos sinä maksat 500€ tilille jumiin ja toivot ehkä saavasi 10€ alennusta, niin ei siinä oikein ansaintalogiikkaa ole. Varsinkin kun varmaan saisit saman alennuksen ihan rehellisesti suoralla maksulla. Riittää että joka 50. ei kiltisti hyväksy kiristystä niin homma ei kannata. Ja en usko hetkeäkään, että edes suurin osa, saati yli 98% hyväksyisi kiltisti moisen kiristyksen vain sen takia, että rahojen tulossa voi muuten kestää vähän kauemmin.

Ja mitä viimeiseen kappaleeseen tulee niin ihan nyt oikeastikko meinaat, että olen tietämätön huutelija jos sanon että en kiltisti maksaisi petosta yrittävälle mitään lunnasrahoja, etenkään tilanteessa jossa koko pääoma on turvassa kolmannella osapuolella. Jotenkin tuntuu että pitää nyt ad hoc keksiä syitä miksi mikään muu kuin postiennakko tarkastusoikeudella ei toimi. Tälläisiä palveluitahan sitä paitsi on jo, esim. Payson takuu, olkoonkin että tarkkoja ehtoja ongelmatapauksista en löytänyt.

Ja lisäksi, et edelleenkään vastannut, että miten se postiennakko on muka jotenkin suojattu esittämältäsi "maksa kymppi niin noudan" jälkitinkaukselta? Ei siinäkään suurin osa maksa mitään kiristismaksuja vain sen takia, että saisi nopeammin rahat tililleen ja säästyisi vaivalta.
 
Viimeksi muokattu:

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Postin palvelut huononee ja kallistuu vuosi vuodelta. Paska laitos.
Pitäisi kirjoittaa lakiin että postiennakolla pitää olla asiakkaalla oikeus tarkistaa mitä on tilannut.
En ylläty vaikka sellainen laki olisikin olemassa jolla posti vaan pokkana pyyhkii perseensä. Olisi niin suomalaista sekin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Postihan nyt on todennut voivansa muutenkin tehdä mitä tahansa. Mm. kieltäytyvät ottamasta kuljetettavaksi normaalia vapaata kauppatavaraa pelkästään asevastaisen(=yhteiskuntavastaisen) vakaumuksensa perusteella. Toki jonkinlainen yleispalveluvelvoite pitäisi olla ja sen mukaan pitäisi olla pakotettu kuljettamaan myös luvanvaraista tavaraa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 733
Tästä ei mediassa ole meteliä pidetty?
Miksi olisi? Ei suurin osa ihmisistä koe tarvetta ostaa mitään yksityisiltä epämääräisiltä myyjiltä. Se on about ainoa syy käyttää tuota tarkastusoikeutta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Voivoi, homppulan myyntipalsta varmaan joudutaan sulkemaan tämän takia (en jää kaipaamaan). Tuota tarkastusmahdollisuutta nimittäin kyseltiin joka ikinen kerta, kun sielä jotain yritin myydä. Ei auttanut vaikka kuinka olisi palautteet kunnossa. Joskus suostuin, joskus en.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Mää hyväuskoisena luottamassa Suomen kansalaisiin ja lähettämässä tavarat ennekuin tilille napsahtaa penniäkään :rolleyes:
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
No kerron tässä nyt jutun. Teki mieli aikanaan heti tehdä tästä oikein ketju tänne kun tilanne oli niin vitun absurdi.

Torissa oli myynnissä Haswell Xeon prossu 150 eurolla, olin innoissani että ohhoh nyt saan kunnon kiven.
Noh, ilmoituksessa kuvissa oli pelkästään Xeon pakkaus ja stock cooleri, mutta itse CPU puuttui valokuvista.
Olimme sopineet myyjän kanssa jo tämän tarkastus mahdollisuuden postissa ja homma oli bueno.
Kuitenkin sitten kysyin varmuuden vuoksi että kai se itse CPU on myös koska kuvissa sitä ei näy?
Noh, siihen myyjä sitten että hetkonen, ei hänellä ole kuin nämä mitä kuvissa näkyy, että nyt hän on kyllä mokannut että menikös se CPU sittenkin hänen omaan koneeseensa ja jäi ylimääräiseksi tuo cooleri.

Tuli aika WTF olotila, tyyppi vielä uteli että haluaisinko ostaa sen pelkän coolerin.

Ei vittu.

Edit: on tallella kuvakaappauksetkin keskusteluista mutta en niitä nyt ala levittelemään, tyyppi taisi olla vähän hölmö.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
No kerron tässä nyt jutun. Teki mieli aikanaan heti tehdä tästä oikein ketju tänne kun tilanne oli niin vitun absurdi.

Tuli aika WTF olotila, tyyppi vielä uteli että haluaisinko ostaa sen pelkän coolerin.

Ei vittu.

Edit: on tallella kuvakaappauksetkin keskusteluista mutta en niitä nyt ala levittelemään, tyyppi taisi olla vähän hölmö.
hih, ottanut jenkeistä mallia. Ebayssä kuvat Amiga towerista emolla ym. hienot kuvat olivat, hintaakin _vain_ 400egee+postit, nooh pienellä pulunpaskalla lukikin sitten texteissä "motherboard _not_ included" :rofl:

Mua ei ole kaupoissa kukaan pahemmin kusettanut, mitä myynyt olen, olen heti lähettänyt kaman ja kivasti on tullut myöhemmin maksu tilille, tässä pennejä enää laskemaan tässä iässä :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Ei minun tarvitse tehdä omaa haastetta, vaan se menee käräjille rikosilmoituksen kautta.

Ja mitä sinä höpiset perinnästä sen 500€ osalta, unohditko jo mistä puhuttiin alunperin?: Ei se 500€ mene perintään jos se on kolmannella osapuolella tallessa. Se vapautuisi sieltä kun kun tuomio tulee, tai joku muu sovittu ehto täytyy, esim. ostaja ei tee sinusta rikosilmoitusta määrätyssä ajassa tai kolmannen osapuolen päätöksen perusteella samaan tyyliin kuin esim. PayPalissa . Viivästyskorot sun muut toki jää saamatta jos huijari on varaton.
Mutta jos nyt lasket 500€:lle pääomakustannusta nykyisellä korkotasolla, niin vaikka summaa pitäisi odottaa pari vuotta takaisin, niin ei se silti ole merkittävsti isompi riski kuin että joutuu maksamaan tuplapostarit jos ostaja ei noudakaan postiennakkolähetystä. Varsinkin kun ottaa huomioon, että väitän että on aika paljon epätodennäköisempää, että ostaja yrittää jotain epätoivoista petosta kympin takia maksettuaan juuri 500€, kuin että ei vaan viitsi noutaa pakettia.

Mutta ennenkaikkea eihän tälläisten palvelujen ideana edes ole se, että kaikki mahdollinen kiusanteko estettäisiin, vaan että poistetaan hyöty petoksen yrittämisestä. Ei niitä internetpetoksia yleensä tehtailla tehtailun ilosta, vaan koska niillä voi tienata epärehellistä rahaa. Jos sinä maksat 500€ tilille jumiin ja toivot ehkä saavasi 10€ alennusta, niin ei siinä oikein ansaintalogiikkaa ole. Varsinkin kun varmaan saisit saman alennuksen ihan rehellisesti suoralla maksulla. Riittää että joka 50. ei kiltisti hyväksy kiristystä niin homma ei kannata. Ja en usko hetkeäkään, että edes suurin osa, saati yli 98% hyväksyisi kiltisti moisen kiristyksen vain sen takia, että rahojen tulossa voi muuten kestää vähän kauemmin.

Ja mitä viimeiseen kappaleeseen tulee niin ihan nyt oikeastikko meinaat, että olen tietämätön huutelija jos sanon että en kiltisti maksaisi petosta yrittävälle mitään lunnasrahoja, etenkään tilanteessa jossa koko pääoma on turvassa kolmannella osapuolella. Jotenkin tuntuu että pitää nyt ad hoc keksiä syitä miksi mikään muu kuin postiennakko tarkastusoikeudella ei toimi. Tälläisiä palveluitahan sitä paitsi on jo, esim. Payson takuu, olkoonkin että tarkkoja ehtoja ongelmatapauksista en löytänyt.

Ja lisäksi, et edelleenkään vastannut, että miten se postiennakko on muka jotenkin suojattu esittämältäsi "maksa kymppi niin noudan" jälkitinkaukselta? Ei siinäkään suurin osa maksa mitään kiristismaksuja vain sen takia, että saisi nopeammin rahat tililleen ja säästyisi vaivalta.
Poliisi ei edes tutki kaikkia nettihuijauksia, vaikka kuinka olisi todisteet. Siitä on käräjäoikeus hyvin kaukana, kun ensimmäisen rikosilmoituksen rustailee. Jos/kun poliisi alkaa asiaa tutkia, siinäkin yritetään sovittelua, jos rikollinen p***a ensin myöntää syyllisyytensä, jota ei aina tapahdu.

Postiennakko tulee edelleen automaattisesti takaisin kahden viikon jälkeen, jos ei noudeta. Miten voit ymmärtää väärin seuraavan?

Nyt kovasti tuntuu siltä, ettet ole oikeaan huijariin ikinä törmännyt. Ensiksi, postiennakkopaketti palautuu itsestään 2 vk päästä. Postikulut on vaan maksettava kahteen suuntaan ja maksaja olet sinä. Tässä tilanteessa olen kerran ollut. Nähtävästi ostajaa ei enää kiinnostanutkaan ostamansa tuote, palkkarahat oli jo juotu tai vastaavaa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Poliisi ei edes tutki kaikkia nettihuijauksia, vaikka kuinka olisi todisteet. Siitä on käräjäoikeus hyvin kaukana, kun ensimmäisen rikosilmoituksen rustailee. Jos/kun poliisi alkaa asiaa tutkia, siinäkin yritetään sovittelua, jos rikollinen p***a ensin myöntää syyllisyytensä, jota ei aina tapahdu.

Postiennakko tulee edelleen automaattisesti takaisin kahden viikon jälkeen, jos ei noudeta. Miten voit ymmärtää väärin seuraavan?
Hohhoijaa. Jotenkin nyt vähän tuntuu, että olet vaan päättänyt, että postiennakko on ainoa hyvä, ja ad hoc keksitään sittene miten mikä tahansa muu vaihtoehto ei voi toimia. En edelleenkän pidä uskottavana, että joku esittämäsi kiristys-jälkitinkaus olisi oikeasti edes etäisesti yleinen ongelma. Samaa voisi harrastaa postiennakossakin, mutta ei kukaan harrasta. Lisäki reilun kympin postikulut on mitätön riski postiennakossa, mutta kympin kiristysmaksu on valtava riski toisaalla.

Aina voidaan keksiä joku ad hoc tilanne jossa mikä tahansa järjestely on huono. Jos myyt kasvokkain niin ostaja voi ryöstää myyjän tai myyjä ostajan.

Käytännössä tuollainen viivästetty maksu vie kaiken hyödyn huijaamisen yrittämisestä, ja siksi ehkäisee sitä aivan riittävän tehokkaasti, vähintään yhtä tehokkaasti kuin se postiennakko tarkistusoikeudella, joka ei takaa ostajalle muuta kuin että tuote on pintapuolisesti ehjän näköinen ja myyjälle että ostaja ei saa tuotetta jos tekeekin oharit. Epäluotettavaksi osoittautuneen ihmisen kanssa kaupan teko voi aina tuoda jotain ikävää, tavasta riippumatta.
Tuollaisia palvelujahan on jo käytössäkin tosiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Hohhoijaa. Jotenkin nyt vähän tuntuu, että olet vaan päättänyt, että postiennakko on ainoa hyvä, ja ad hoc keksitään sittene miten mikä tahansa muu vaihtoehto ei voi toimia. En edelleenkän pidä uskottavana, että joku esittämäsi kiristys-jälkitinkaus olisi oikeasti edes etäisesti yleinen ongelma. Samaa voisi harrastaa postiennakossakin, mutta ei kukaan harrasta. Lisäki reilun kympin postikulut on mitätön riski postiennakossa, mutta kympin kiristysmaksu on valtava riski toisaalla.

Aina voidaan keksiä joku ad hoc tilanne jossa mikä tahansa järjestely on huono. Jos myyt kasvokkain niin ostaja voi ryöstää myyjän tai myyjä ostajan.

Käytännössä tuollainen viivästetty maksu vie kaiken hyödyn huijaamisen yrittämisestä, ja siksi ehkäisee sitä aivan riittävän tehokkaasti, vähintään yhtä tehokkaasti kuin se postiennakko tarkistusoikeudella, joka ei takaa ostajalle muuta kuin että tuote on pintapuolisesti ehjän näköinen ja myyjälle että ostaja ei saa tuotetta jos tekeekin oharit. Epäluotettavaksi osoittautuneen ihmisen kanssa kaupan teko voi aina tuoda jotain ikävää, tavasta riippumatta.
Tuollaisia palvelujahan on jo käytössäkin tosiaan.
Postikulut menee molempiin suuntiin, siitä tulee pari kymppiä. Postissa 2-3 viikon jälkeen pyytävät sitten lisää rahaa. Minun tapaukseni sattui vuosikymmenen vaihteessa ja oli joku 100-200€ tietokonekomponentti. Vieläkin ärsyttää. Ei tarvitse edes olla huijari/kusettaja, vaan pelkästään köyhä ja laiska , joka katuu hetken ostostaan tai sai paremman diilin muualta.

Kunnon huijarit lähtee jo siitä ajatuksesta, että sinulta on saatava rahat pois. Minulla ei ole mitään ehdottamiasi palveluita vastaan, mutta suhtaudun epäillen niiden todelliseen turvallisuuteen. Lisäksi niistä tulee lisäkustannuksia. Kannattaa pitää itseään onnekkaana, jos pienintäkään huijausta ei ole omalle kohdalle sattunut.. Oikeasti.

Onneksi asun itse Helsingissä ja voin hakea / myydä suoraan täältä, niin riskit ovat pienemmät. Tälläkin hetkellä tosin JKL olisi komponentteja, jotka kiinnostaisivat, mutta siinä on 300€ riski, jota en ole ottamassa.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
351
Poliisi ei edes tutki kaikkia nettihuijauksia, vaikka kuinka olisi todisteet. Siitä on käräjäoikeus hyvin kaukana, kun ensimmäisen rikosilmoituksen rustailee. Jos/kun poliisi alkaa asiaa tutkia, siinäkin yritetään sovittelua, jos rikollinen p***a ensin myöntää syyllisyytensä, jota ei aina tapahdu.
Onneksi asun itse Helsingissä ja voin hakea / myydä suoraan täältä, niin riskit ovat pienemmät.
Poliisi ei kuulemma tutki olikohan alle 50€ tai alle 100€ petoksia. Valitettavasti tiedän tämän koska yksi "kaveri" tätä harrasti. Tosin lähti sitten linnaan kun myi olemattoman riistakameran ja jonkun kiikaritähtäimen ~1200€ toki tässä vaiheessa petoksia oli kertynyt jo 20-30 joista muutama törkeitä.

Itse joutunut kerran hakemaan näytönohjaimen postista ja maksamaan tuplapostit ei mistään. Siitä oppi, että joko nouto tai rahat tilille ja sitten postiin. Onneksi ei ole koskaan ollut polttavaa kiirettä päästä tavarasta eroo.

Saas nähdä mihin tämä postin touhu lopulta menee. Tuntuu, että aivan kaikesta mahdollisesta yritetään karsia oli siinä sittän järkeä tai ei tai että aiheutuuko siitä menoja. Pienessä kaupungissa kun asuu niin käytännössä kaikki täytyy hoitaa postin kautta.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Kristallipallostako sinä katsot, onko myyjä luotettava, kun jostain torista tai vastaavasta ostat?
Voihan sitäkin koittaa, mutta itse olen todennut Googlen paremmaksi. Ja jos en pidä myyjää luotettavana en osta, varsinkaan postitse. Monesta tuotteesta ei edes Postin tiskillä voi sanoa onko toimiva, vaikka saisikin avata. Ja aika ison huijauksen maksaisi niillä rahoilla, jotka olen säästänyt sillä, etten Postiennakko käytä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kristallipallostako sinä katsot, onko myyjä luotettava, kun jostain torista tai vastaavasta ostat?
"Buy the seller" sanotaan ameriikassa. Jos on mitään syytä epäillä luotettavuutta, älä osta sikaa säkissä.

Postin nykyisen palvelukonseptin tuntien (lue: konttorit ihan tukossa 15-19 välillä kun jututetaan mummeleita, rustataan muuttoilmoituksia, ennakkoäänestetään ja myydään suklaapatukoita) kaikki pakettien availu siellä vituttaa ihan tolkuttomasti. Lisäksi lähtökohta on, että jos ostetaan postiennakolla, se paketti myös lunastetaan ilman erittäin pätevää syytä ja sen syyn validoija ei voi olla joku duuniinsa kyllästynyt suviuuno siinä tiskin takana, joka ei siitä SER-romusta mitään tajua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 909
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom