Polttoaineen hinta

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 553
Tässä ketjussa keskustelua liikennepolttoaineiden hinnasta.

------------------------------------------

Bensiini saattaa paikoin Suomessa maksaa yli 1,9 euroa litralta. Kovimmat litrahinnat löytyvät Etelä-Suomesta Vantaalta.

Polttoaine.netin tietojen mukaan bensiini on kalleinta Vantaan Ruskeasannan Shellillä, jossa 98-oktaanista vastaavan E99:n litrahinta on kivunnut keskiviikkona 1,919 euroon.

1,919 euron litrahinnan joutuu maksamaan myös Vantaan Kaivokselan ja Vantaan Rajatorpan Shelleillä.


95-oktaavinen E10-bensiini on kalleinta Sodankylän ABC:lla, jossa se maksaa 1,809 euroa litralta. Lähes yhtä kallista on Vantaan Ruskearannan Shellillä sekä Helsingin Siltavoudintien ja
Pihlajamäentien Neste-asemilla, joissa kaikissa bensiini maksaa 1,799 euroa litralta.

20:lla kalleimmalla huoltoasemalla E10-bensa maksaa Polttoaine.netin tietojen mukaan 1,779–1,809 euroa litralta.

Kalleinta dieseliä joutuu tankkaamaan Polttoaine.netin mukaan Sodankylän ABC:lla 1.646 euron litrahintaan.

Veikkauksia koska päästään 2 euron litrahintaan?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"E99" ja "95-oktaavinen" mainittu. Saatanan kesätoimittelijat.

99E5 polttoainetta saa joiltakin Teboilin asemilta.

Aika kovat lupaukset:

Teboil Drive+ 99 E5 palaa puhtaammin tuottaen vähemmän päästöjä:

Kokonaishiilivetypäästöt 25-30 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja 10-20 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.
Hiilimonoksidipäästöt jopa 20 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja jopa 15 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.

Jos tämä on totta, niin hyvä tietää vaikka katsastusta silmällä pitäen.


Hinnasta ei ole havaintoa, miten vertautuu 98 oktaaniseen.
 
99E5 polttoainetta saa joiltakin Teboilin asemilta.

Aika kovat lupaukset:

Teboil Drive+ 99 E5 palaa puhtaammin tuottaen vähemmän päästöjä:

Kokonaishiilivetypäästöt 25-30 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja 10-20 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.
Hiilimonoksidipäästöt jopa 20 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja jopa 15 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.

Jos tämä on totta, niin hyvä tietää vaikka katsastusta silmällä pitäen.


Hinnasta ei ole havaintoa, miten vertautuu 98 oktaaniseen.

Katsastusta ajatellen paljon parempi heittää vaan viinaa tankkiin sopivasti. En ihan usko miten se voisi noin paljon puhtaammin palaa ilman moottorin säätämistä.
 
Katsastusta ajatellen paljon parempi heittää vaan viinaa tankkiin sopivasti. En ihan usko miten se voisi noin paljon puhtaammin palaa ilman moottorin säätämistä.
Onhan tuossa mainospuheessa vähintään epäilyttävää jo implikaatio siitä, että oletusarvoisesti 95E10 olisi selkeästi huonompi kuin 98E5 per tietyt päästöt. Tietenkin sopivasti valitussa tai säädetyssä testimoottorissa saadaan ennalta sovitut tulokset, mutta ei missään tapauksessa normaaleissa tyypillisissä henkilöauton moottoreissa.
 
Onhan tuossa mainospuheessa vähintään epäilyttävää jo implikaatio siitä, että oletusarvoisesti 95E10 olisi selkeästi huonompi kuin 98E5 per tietyt päästöt. Tietenkin sopivasti valitussa tai säädetyssä testimoottorissa saadaan ennalta sovitut tulokset, mutta ei missään tapauksessa normaaleissa tyypillisissä henkilöauton moottoreissa.

No milloin ne mainospuheet on faktoissa pysyneet. En vaan näe mitenkään realistisena, että tankkaamalla korkeamman oktaanin omaavaa polttoainetta saisi suoraan pienemmät päästöt, varsinkin kun moottoria ei ole sille säädetty tehtaalla. Itseasiassa tuossa 95E10 voisi olla pienemmät kokonaispäätöt, jos se sisältää 10% etanolia ja se jätteistä tehty.
 
Itseasiassa tuossa 95E10 voisi olla pienemmät kokonaispäätöt, jos se sisältää 10% etanolia ja se jätteistä tehty.
Tosin tässähän on kysymys virtuaalisista, aatteellisista ja taloudellisista päästöistä. Mitattaviin todellisiin paikallisiin päästöihin(joista on kysymys kun polttoaineiden ominaisuuksia vertaillaan ja mainostetaan) ei vaikuta, onko etanoli tehty jätteestä. Etanoli ei sitä tiedä. Ei edes sitä, jos se on tehty "jätteestä", joka onkin jonkin hyvin epäekologisen tuotannon tarkoituksellinen sivuvirta.

En yhtään ihmettele, jos etanoliseosta lisättäessä yleensäkin paikallinen eli moottorin tosiasiallinen päästö yleensäkin on aina normaalitapauksessa lineaarisesti pienempi - sikäli kun moottori toimii vielä oikein. Tästäkin syystä mainosväitteet ovat melkoista sontaa.
 
Tosin tässähän on kysymys virtuaalisista, aatteellisista ja taloudellisista päästöistä. Mitattaviin todellisiin paikallisiin päästöihin(joista on kysymys kun polttoaineiden ominaisuuksia vertaillaan ja mainostetaan) ei vaikuta, onko etanoli tehty jätteestä. Etanoli ei sitä tiedä. Ei edes sitä, jos se on tehty "jätteestä", joka onkin jonkin hyvin epäekologisen tuotannon tarkoituksellinen sivuvirta.

Niin sehän riippuu taas mihin tuolla mainospuheen kokonaishiilivetypäästöillä viitataan. Mainospuheissa monesti osataan sekoittaa kaikki sujuvasti sekaisin.
 
Onhan tuossa mainospuheessa vähintään epäilyttävää jo implikaatio siitä, että oletusarvoisesti 95E10 olisi selkeästi huonompi kuin 98E5 per tietyt päästöt. Tietenkin sopivasti valitussa tai säädetyssä testimoottorissa saadaan ennalta sovitut tulokset, mutta ei missään tapauksessa normaaleissa tyypillisissä henkilöauton moottoreissa.
On tuolle teoreettinen perusta siinä, että tavallinen bensa on laaja cocktail erilaisia hiilivetymolekyylejä. Osa palaa helpommin ja osa vähän huonommin. Kun moottorissa kaikki on kunnossa, tämä ei aiheuta ongelmia, mutta jos ei, niin vaikeammin palavat molekyylit (esim. bentseenijohdannaiset?) voivat alkaa nostaa päästöjä.

Toimivaa bensaa voi tehdä myös synteettisistä raaka-aineista, joissa on vain helposti palavia hiilivetyjä. Ongelmamoottoreissa tämä voi palaa puhtaammin kuin normibensa. Eikö GTL-pohjaista Shell Vpoweria ole jo pitkään pidetty autonkatsastajan valintana?
 
Niin sehän riippuu taas mihin tuolla mainospuheen kokonaishiilivetypäästöillä viitataan. Mainospuheissa monesti osataan sekoittaa kaikki sujuvasti sekaisin.
Jep. Ajattelin, että "hiilivetypäästö" tarkoittaa sitä, mitä se tarkoittaa eli palamattomia putken päästä mitattuna. Tähän käsitykseen sopisi se, että myös häkäpäästö mainitaan.

Hiilipäästö tai hiilidioksidipäästöhän, etenkin kokonais-, on aivan eri juttu. Senhän täytyy tarkoittaa muutakin kuin paikallista päästöä, koska paikallinen hiilipäästö on melko suoraan verrannollinen kulutukseen, ja kulutus ei bensamerkkiä vaihtamalla paljon muutu.
On tuolle teoreettinen perusta siinä, että tavallinen bensa on laaja cocktail erilaisia hiilivetymolekyylejä. Osa palaa helpommin ja osa vähän huonommin. Kun moottorissa kaikki on kunnossa, tämä ei aiheuta ongelmia, mutta jos ei, niin vaikeammin palavat molekyylit (esim. bentseenijohdannaiset?) voivat alkaa nostaa päästöjä.

Toimivaa bensaa voi tehdä myös synteettisistä raaka-aineista, joissa on vain helposti palavia hiilivetyjä. Ongelmamoottoreissa tämä voi palaa puhtaammin kuin normibensa. Eikö GTL-pohjaista Shell Vpoweria ole jo pitkään pidetty autonkatsastajan valintana?
Toki. Alkylaattibensiinin tapauksessahan palamattomat(kuten alkuperäinen tuotekaan) eivät sisällä aromaattisia yhdisteitä eli kylmän koneenkaan pakokaasu ei ole mainittavasti tai lainkaan karsinogeenistä.

Mutta miksi E10 olisi merkitsevästi huonompi päästöiltään kuin yhtä huolellisesti suunniteltu E5-bensiini? Tämän asetan kyseenalaiseksi ja call BS.

Katsastusta ja marginaalista katalysaattoria varten harkitsisin rajumpia keinoja kuin bensamerkin vaihto. Ehkä se auttaa, ehkä ei. Joko mainittu etanolin lisääminen tai alkylaatin käyttö voisi periaatteessa auttaa.

Onko GTL autobensaan liittyvä termi laisinkaan? GTL-diesel on tuttu konsepti. Toki dieselpuolelle hypätäkseni GTL-diesel saattaa olla kilpailevaa tuotetta parempi, mutta jos päästöjen kanssa on ongelmaa, ehkä uusiutuva diesel tekee suuremman eron standardituotteeseen. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
On tuolle teoreettinen perusta siinä, että tavallinen bensa on laaja cocktail erilaisia hiilivetymolekyylejä. Osa palaa helpommin ja osa vähän huonommin. Kun moottorissa kaikki on kunnossa, tämä ei aiheuta ongelmia, mutta jos ei, niin vaikeammin palavat molekyylit (esim. bentseenijohdannaiset?) voivat alkaa nostaa päästöjä.

Toimivaa bensaa voi tehdä myös synteettisistä raaka-aineista, joissa on vain helposti palavia hiilivetyjä. Ongelmamoottoreissa tämä voi palaa puhtaammin kuin normibensa. Eikö GTL-pohjaista Shell Vpoweria ole jo pitkään pidetty autonkatsastajan valintana?

No jos autossa ei ole kaikki kunnossa, niin ei se nyt polttoaineen vika ole ja jos tuo mainos johonkin tuollaiseen perustuu on se todella harhaanjohtavaa mainontaa. Autoissa on myös katalysaattori ellei nyt jostain museo pelistä puhuta joka polttaa sitten aika tehokkaasti ne loput.

Suomessa on sen verran löysä päästömittaus, että kaikki ehjät autot menevät niistä heittämällä läpi hyvillä arvoilla. Esim. öljynpäätyminen sylintereihin toki aiheuttaa päästöjä, mutta silloin ei puhuta enää mielestäni ehjästä moottorista. Etanolin avulla helpoin saada se rikkinäinen auto läpi leimasta.

Jep. Ajattelin, että "hiilivetypäästö" tarkoittaa sitä, mitä se tarkoittaa eli palamattomia putken päästä mitattuna. Tähän käsitykseen sopisi se, että myös häkäpäästö mainitaan.

Hiilipäästö tai hiilidioksidipäästöhän, etenkin kokonais-, on aivan eri juttu. Senhän täytyy tarkoittaa muutakin kuin paikallista päästöä, koska paikallinen hiilipäästö on melko suoraan verrannollinen kulutukseen, ja kulutus ei bensamerkkiä vaihtamalla paljon muutu.

Toki. Alkylaattibensiinin tapauksessahan palamattomat(kuten alkuperäinen tuotekaan) eivät sisällä aromaattisia yhdisteitä eli kylmän koneenkaan pakokaasu ei ole mainittavasti tai lainkaan karsinogeenistä.

Mutta miksi E10 olisi merkitsevästi huonompi päästöiltään kuin yhtä huolellisesti suunniteltu E5-bensiini? Tämän asetan kyseenalaiseksi ja call BS.

Katsastusta ja marginaalista katalysaattoria varten harkitsisin rajumpia keinoja kuin bensamerkin vaihto. Ehkä se auttaa, ehkä ei. Joko mainittu etanolin lisääminen tai alkylaatin käyttö voisi periaatteessa auttaa.

Onko GTL autobensaan liittyvä termi laisinkaan? GTL-diesel on tuttu konsepti. Toki dieselpuolelle hypätäkseni GTL-diesel saattaa olla kilpailevaa tuotetta parempi, mutta jos päästöjen kanssa on ongelmaa, ehkä uusiutuva diesel tekee suuremman eron standardituotteeseen. :hmm:

Niin tuon voi useammalla tavalla käsittää. Alkylaattibensiinillä varmaan voisi saada pienemmät päästöt, mutta varmaan vaatisi sekin moottorinsäätöä toimiakseen optimaalisesti. Tietenkin kylmällä moottorilla voi erot olla suuriakin kunnes kattilämpenee. Päästöt tosin yleensä mitataan lämpimästä koneesta. Tiedä tosin taas miten nuo tulokset on saatu aikaan.

Etanolin avulla on monta autoa leimattu, jotka ei muuten ole menneet läpi kun eivät enää olleet tikissä.
 

2 euroa/l lähestyy...
Onhan se jo kauan ja useita kertoja näin tehnyt. Pari vuotta sittenkin kävi aika korkealla, syksyllä helpotti ja talvella olisi voinut taas ennätykset paukkua, ellei olisi tullut pieni musta joutsen kylään. Siihen tasoon vielä kiinteä veronkorotus niin olisi vuosi sitten ollut aika kallista. Sehän oli ylläri, että hinnannousu viivästyi näin pitkälle.

Haamurajojen mässäilyyn kahdesti voi toki otsikkojournalismin merkeissä käyttää esimerkkinä Kaamasen bensistä, jossa ymmärrettävästi on 10% kalliimpi aine kuin kalleimmilla asemilla muualla. Onhan se "bensiinin pumppuhinta" jo muuallakin jopa selvästi yli 2 euroa, nimittäin Neste Pro 4T -alkylaatin. Ai hitto mikä klikkihuorausidea jollekin. "Bensa jo 2,342 €/l!1111 Katso kuvat!111"
 

2 euroa/l lähestyy...

Sattumoisin kyse miun työpaikasta missä tuo 1,95€/L on.. :hmm:

Kyllähän se kallista on, kun on yksityinen jakelija, eikä kuulu mihinkään ketjuun. + kaikki muut kulut siihen päälle.. Meilläkin se on ainoastaan sitä varten, että täältä on pitkä matka seuraavalle tankille, niin ihmiset pystyvät "hätätankkaamaan" tarvittaessa, tai muuten tankkaamaan kun haluavat. Ja etenkin kelkat talvella, kun kelkkareitti menee tästä vierestä
 
Sattumoisin kyse miun työpaikasta missä tuo 1,95€/L on.. :hmm:

Kyllähän se kallista on, kun on yksityinen jakelija, eikä kuulu mihinkään ketjuun. + kaikki muut kulut siihen päälle.. Meilläkin se on ainoastaan sitä varten, että täältä on pitkä matka seuraavalle tankille, niin ihmiset pystyvät "hätätankkaamaan" tarvittaessa, tai muuten tankkaamaan kun haluavat. Ja etenkin kelkat talvella, kun kelkkareitti menee tästä vierestä
Ei sille vaan mahda mitään, että kun litkua kuskataan pitkät pätkät autolla halki erämaan, niin kustannuksia tulee.

Toivottavasti teillä riittää asiakkaita, että polttoaineen tarjonta ei entisestään heikkene siellä vähän syrjemmällä.
 
Ei sille vaan mahda mitään, että kun litkua kuskataan pitkät pätkät autolla halki erämaan, niin kustannuksia tulee.
Paljonko polttoaineen ajaminen vähän sivummalle oikein maksaa? Ajoksesta Kaamaseen näyttäisi olevan vajaa 500 km suuntaansa.

Ei hinta aina tunnu korreloivan suoraan matkan kanssa. Näätämöstä muistelisin joskus tankanneeni yllättävänkin sopuisan hintaista polttoainetta ja Ivalosta suorastaan edullista.

Sen toki jotenkin ymmärtääkin, että Lapissa tulee lisäkuluja mutta sitä hiukan ihmettelee, kuinka bensan ajaminen Seapointin veneaseman säiliöön tekee bensasta kullankallista eliksiiriä, ihan jo pk-seudulla.

Kyllähän se kallista on, kun on yksityinen jakelija, eikä kuulu mihinkään ketjuun. + kaikki muut kulut siihen päälle.. Meilläkin se on ainoastaan sitä varten, että täältä on pitkä matka seuraavalle tankille, niin ihmiset pystyvät "hätätankkaamaan" tarvittaessa, tai muuten tankkaamaan kun haluavat. Ja etenkin kelkat talvella, kun kelkkareitti menee tästä vierestä
Onko hankinta Norjasta vaihtoehto?
 
Paljonko polttoaineen ajaminen vähän sivummalle oikein maksaa? Ajoksesta Kaamaseen näyttäisi olevan vajaa 500 km suuntaansa.

Ei hinta aina tunnu korreloivan suoraan matkan kanssa. Näätämöstä muistelisin joskus tankanneeni yllättävänkin sopuisan hintaista polttoainetta ja Ivalosta suorastaan edullista.

Sen toki jotenkin ymmärtääkin, että Lapissa tulee lisäkuluja mutta sitä hiukan ihmettelee, kuinka bensan ajaminen Seapointin veneaseman säiliöön tekee bensasta kullankallista eliksiiriä, ihan jo pk-seudulla.


Onko hankinta Norjasta vaihtoehto?

Jaa a, ei varmaa helpointa kai ole. En noista asioista päätä siellä, mutta aikalailla kilpailutettu on kyllä.
Näätämössä on aikalailla halpaa yleensä ollut, Inarissa on nesteellä muistaakseni 1,81 kieppeillä ysiviitonen :hmm:

Yksityinen asema kun on, niin pitää kaikki lupahommat, koeponnistukset, tarkastukset, siivoukset yms hoitaa ja maksaa itse. Ja kuljetuskin menee vähän isompien mukaan, että milloin he tilaavat. Ja silti kalliimpaa..
 
Paljonko polttoaineen ajaminen vähän sivummalle oikein maksaa? Ajoksesta Kaamaseen näyttäisi olevan vajaa 500 km suuntaansa.

Ei hinta aina tunnu korreloivan suoraan matkan kanssa. Näätämöstä muistelisin joskus tankanneeni yllättävänkin sopuisan hintaista polttoainetta ja Ivalosta suorastaan edullista.
Rahti maksaa paljon etenkin pienelle(lue huonolle) asiakkaalle. Jos joku iso öljy-yhtiö pitää erämaassa vaikkapa imagosyistä tai kilpailijan kurittamisekai ja tai poissa pitämiseksi omaa asemaa, niin sehän voi halutessaan myydä polttoaineen suunnilleen samaan hintaan kuin muualla ja kärsiä yhden reitin pikkurahtimenot megatuloksessaan. Itsenäinen yrittäjä ei voi.

Oleellinen muuttuja on myös pitkän matkan päässä volyymi sekä siihen liittyen organisaatio, suhteet ja neuvotteluasema. Jos tavaraa menee, pumppujen vieressä on iso peltihalli kauppojen ja hesburgerien kanssa ja säiliöissä helvetillinen tilavuus, saa sen pitkän rahdinkin helpommalla ja halvemmalla hoidettua ja vaikkei saisi niin voi silti myydä bensat normaalimmalla hinnalla.
 
Mikäs on RE85 hinta tällä hetkellä litra?
Esim. Tampereen seudulla näkyy olevan Tankille-sovelluksen mukaan 1.299 joka paikassa paitsi Pirkkalassa yhdellä absilla 1.269 ja sekin on eilinen tieto.

Samaa lähdettä koko kartan läpi katsoen hinta näyttää olevan koko maassa tänään noin 1,3 euroa. Yksi 1,041 sattui silmään, useamman päivän vanha data, sijainti Valtimo. Mahdollinen käyttäjän kirjausvirhe tai aseman hinnoittelumoka.
 
Viimeksi muokattu:
Oleellinen muuttuja on myös pitkän matkan päässä volyymi sekä siihen liittyen organisaatio, suhteet ja neuvotteluasema. Jos tavaraa menee, pumppujen vieressä on iso peltihalli kauppojen ja hesburgerien kanssa ja säiliöissä helvetillinen tilavuus, saa sen pitkän rahdinkin helpommalla ja halvemmalla hoidettua ja vaikkei saisi niin voi silti myydä bensat normaalimmalla hinnalla.
Näihin volyymeihin vaikuttaa hinnoittelu aivan ratkaisevasti. Jos kylmäasema lukeutuu pk-seudun halvimpiin, niin mittarilla on melkein jatkuvasti joku tankkaamassa. Menee varmaan tankkiautollinen päivässä? Jos taas hinta ei ole hyvä, niin eipä tarvitse jonotella mittarille. Kuinka vähän kallis asema myy halpaan verrattuna?

Näätämössäkin oli varsin vilkasta tankilla. Ilmeisesti norjalaiset tankkaavat Suomessa?
 
Näihin volyymeihin vaikuttaa hinnoittelu aivan ratkaisevasti. Jos kylmäasema lukeutuu pk-seudun halvimpiin, niin mittarilla on melkein jatkuvasti joku tankkaamassa. Menee varmaan tankkiautollinen päivässä? Jos taas hinta ei ole hyvä, niin eipä tarvitse jonotella mittarille. Kuinka vähän kallis asema myy halpaan verrattuna?

Näätämössäkin oli varsin vilkasta tankilla. Ilmeisesti norjalaiset tankkaavat Suomessa?

Norjalaiset tankkailevat juu, samalla kun käyvät rajakaupoilla urakalla kaupoissa.. ne lihahyllyt on hieman "pikku kauppaan" runsaammat mitä vertaa saman kokoluokan kauppaan etelässä. Toki sähköautoja käyttävät jonkun verran myös, että niille toivoisivat latauspaikkoja enemmä..

OT: Tässä nuorgamin k-marketin liha / kalatiskiä jonkun matkaa edes:
1627580926777.png
 
^ On tiskillä jonkun verran pituutta, kun Nuorgamin kylässä on 130 asukasta. :)

Nuorgamin rajakauppa
Kyläläiset saavat elantonsa hyvin pitkälti Norjan rajakaupasta ja matkailusta. Kun Alko perusti Nuorgamiin myymälänsä, se sai suurimmat asiakasmääränsä Norjan puolelta, koska siellä on Norjan Vinmonopoletin hintatasoon verrattuna halpoja alkoholijuomia. Nuorgamin Alkon vuosimyynti oli vuonna 2002 noin 3,4 miljoonaa euroa, mikä on noin kolmannes Alkon suurimman myymälän myynnistä.
Nuorgamissa on EU:n pohjoisin elintarvikeliike, K-Market Auralan Säästö, jonka asiakkaista suurin osa tulee Norjan puolelta, ja pohjoisin pikaruokala, Scanburger.

- Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:

Kallein 95E10-bensiini

Inari, Futura, Kaamasen Kievari Kaamasentie: 1,950 e/l

Sulkava, Futura, Lohilahti Unioninraitti: 1,950 e/l

Oulu, Neste, Hiironen Kiilakivenkuja: 1,879 e/l

Jyväskylä, ABC, Hannikaisenkatu: 1,877 e/l

Karstula, ABC, S-Market Keskustie: 1,874 e/l

Jyväskylä, ABC, Prisma Seppälä Ahjokatu: 1,870 e/l

Kempele, Neste, Ouluntulli Pohjantie: 1,869 e/l

Urjala, Neste, Yhdystie: 1,869 e/l

Kolari, Seo, Ylläsjärvi Tirroniementie: 1,869 e/l

Raahe, Neste, Pattijoki Purotie: 1, 859 e/l

Halvin 95E10-bensiini

Raahe, St1, Lidl: 1,674e/l

Espoo, St1, Latokaski Ohrakaskenmäki: 1,679 e/l

Rauma, Shell Express, Karjalankatu: 1,681 e/l

Raahe, ABC, Asemakatu: 1,684 e/l

Helsinki, ShellExpress, Itäväylä Vartiokylä Vehkalahdentie:1,689 e/l

Espoo, St1, Auroranportti Kylänportti: 1,689 e/l

Riihimäki, ShellExpress, Et. Viertotie Kaarlonkatu: 1,694 e/l

Helsinki, Neste Oil Express, Viikki Viikinportti: 1,699 e/l

Tuusula, St1, Haarakaari: 1,699 e/l

Helsinki, St1, Kivikko Kivikonlaita: 1,701e/l
 
Näillä hinnoilla järkevä hallitus alentaisi kerättävää veroa jotta kilpailukyky pidettäisiin yllä. Näillä hinnoilla alkaa ihan oikeasti realisoitua se että matalapalkka-aloilla työskentelevien pidempien työmatkalaisten ei kohta enää kannata käydä töissä.
 
Näillä hinnoilla järkevä hallitus alentaisi kerättävää veroa jotta kilpailukyky pidettäisiin yllä. Näillä hinnoilla alkaa ihan oikeasti realisoitua se että matalapalkka-aloilla työskentelevien pidempien työmatkalaisten ei kohta enää kannata käydä töissä.

no ei kannata lyhytmatkalaistenkaan kohta jos joutuu omalla autolla kulkemaan.
 
Näillä hinnoilla järkevä hallitus alentaisi kerättävää veroa jotta kilpailukyky pidettäisiin yllä. Näillä hinnoilla alkaa ihan oikeasti realisoitua se että matalapalkka-aloilla työskentelevien pidempien työmatkalaisten ei kohta enää kannata käydä töissä.


Eipä ne sitä tunnu miettivän, että kaupan kassan palkalla jotkut ajelee päivittäin töihin +60km esim. Täällä pohjosessa kun ei niitä busseja ja muita ihan samallailla mene kuin etelässä.. "osta sähköauto", nii millä rahalla?
 
Eipä ne sitä tunnu miettivän, että kaupan kassan palkalla jotkut ajelee päivittäin töihin +60km esim. Täällä pohjosessa kun ei niitä busseja ja muita ihan samallailla mene kuin etelässä.. "osta sähköauto", nii millä rahalla?
Nämä vähälahjaiset ajattelevat myös, että jokainen voi halutessaan ostaa uuden ökytalon tai jos koronapaniikin aikana on vapaa-ajan tylsyyttä, kannattaisi mennä omalle purjeveneelle.

Tietenkään korruptoituneet poliitikot eivät ääritapauksia lukuun ottamatta näin kuvittele, mutta heitä äänestävät nollataulut kyllä.
 

Lyijybensasta on vihdoin päästy eroon. :)
Toki se on tärkeää, mutta kuinka paljon sitä viime vuosina käytettiin tieliikenteessä? Onko meille merkittävää, että jossain muutenkin täysin alikehittyneessä periferiassa on oletettavasti pienissä määrin tankkailtu lyijyä? Olisiko peräti maailman mittakaavassa eduksi, että kaikkein kurjimmissa loukoissa käytettäisiin mahdollisimman runsaslyijyistä bensiiniä?

Ilmailussa lyijyllistä bensiiniä käytetään edelleen. Vähälyijyinen lentobensiini sisältää moninkertaisesti enemmän lyijyä kuin Suomessa viimeksi myyty punainen 99.

Muutamia vuosia sitten Isossa-Britanniassa myös myytiin aivan hyväksyttyä lyijytuotetta polttoaineen lisäaineeksi. Tämä oli siten koko Euroopassa sallittua ainakin ennen Brexitiä. Myydäänköhän siellä luvallisesti edelleen?
 
Tuosta on paljon tutkimustuloksia kuinka lentoasemien lähellä asuvien ja elävien verestä löytyy huomattavasti lyijyä.
 
Kyllä nyt huomaa että polttoaineeseen kuluu rahaa kun auto vaihtu 5l satasella kuluttavasta dieselistä lähemmäs 10l kuluttavaan bensa-autoon....yleensä tankkaan 20e kerrallaan ja lähes joka päivä saa tankille ajella nyt
 
Kyllä nyt huomaa että polttoaineeseen kuluu rahaa kun auto vaihtu 5l satasella kuluttavasta dieselistä lähemmäs 10l kuluttavaan bensa-autoon....yleensä tankkaan 20e kerrallaan ja lähes joka päivä saa tankille ajella nyt

Tämä tapa on kummastuttanut minua suuresti, kun käyn tankilla. Miksi aika moni tankkaa sillä 20:llä eurolla kerrallaan?

Vinkki: Tankkaa tankki täyteen niin ei tarttee käydä joka päivä.
 
Tämä tapa on kummastuttanut minua suuresti, kun käyn tankilla. Miksi aika moni tankkaa sillä 20:llä eurolla kerrallaan?

Vinkki: Tankkaa tankki täyteen niin ei tarttee käydä joka päivä.
Onko se oikeasti yleistä muuten kuin nuorten tapana? Itsekin kyllä usein pidän tapana tankata varmuussyistä ajoissa eli usein - en siis juuri harrasta täysien tankillisten ostamista. Jos suinkin ehdin ja jaksan, tankkaan aina viimeistään puolitankin kohdalla ja usein tiistaisin muutenkin, millä sitten olenkin liikkeellä. Mutta miksi ei täyteen? Jonkinlaisen rankan persaukisuuden käsitän kyllä, vaikka ei sekään nyt mikään kovin hyvä vippi ole. Ehkä luulevat säästävänsä polttoainetta keventämällä autoa keskimäärin 20 kg?
 
Onko se oikeasti yleistä muuten kuin nuorten tapana? Itsekin kyllä usein pidän tapana tankata varmuussyistä ajoissa eli usein - en siis juuri harrasta täysien tankillisten ostamista. Jos suinkin ehdin ja jaksan, tankkaan aina viimeistään puolitankin kohdalla ja usein tiistaisin muutenkin, millä sitten olenkin liikkeellä. Mutta miksi ei täyteen? Jonkinlaisen rankan persaukisuuden käsitän kyllä, vaikka ei sekään nyt mikään kovin hyvä vippi ole. Ehkä luulevat säästävänsä polttoainetta keventämällä autoa keskimäärin 20 kg?

Niin siis juurikin ihmettelin tuota, ettei porukka tankkaa sitä ns. pistoolin naksaukseen asti. Joo ja tosiaan näkee tota tapaa monilla muillakin kuin pelkästään nuorilla. Ehkä se on sitten kiva käydä joka toinen päivä huoltoasemalla tankkaamassa. Itse ajan vieläpä sellasella autolla, jossa ei ole kulutusmittaria auton varustuksessa, joten seuraan kyllä kulutusta. Olen saanut parikin vikaa selville tällä seurannalla - kun kulutus on yhtäkkiä pompannut, eikä taulussa ole ollut mitään vikavaloa.
 
Niin siis juurikin ihmettelin tuota, ettei porukka tankkaa sitä ns. pistoolin naksaukseen asti. Joo ja tosiaan näkee tota tapaa monilla muillakin kuin pelkästään nuorilla. Ehkä se on sitten kiva käydä joka toinen päivä huoltoasemalla tankkaamassa. Itse ajan vieläpä sellasella autolla, jossa ei ole kulutusmittaria auton varustuksessa, joten seuraan kyllä kulutusta. Olen saanut parikin vikaa selville tällä seurannalla - kun kulutus on yhtäkkiä pompannut, eikä taulussa ole ollut mitään vikavaloa.
Jep, eihän esimerkiksi jarrujen pientä laahaamista heti välttämättä huomaisi muusta. Ellei sitten hajusta, persdynosta tai muusta siihen liittyvästä oireilusta. On jäänyt joskus minullakin havaitsematta, kunnes alkoivat jäädä kunnolla käryttämään eräässä vanhassa pommissa. Jos olisin silloin harrastanut tankkauskirjanpitoa, olisin tietenkin huomannut ennen tekniikan perseilyä. Samoin ketjun aiheeseen liittyen olisin tietysti säästänyt polttoainekuluissa jo jokusen euron. Edes täyteen tankkaaminen ja trippimittarin seuranta ei perstuntumalla mitään kertonut - kun ei tullu mieleen tehdä edes päässälaskuja eikä ollut kovin tarkkaa käsitystä oletetusta todellisesta kulutuksesta.
 
Nyt on niin kova hintapaine, ettei edes bensatiistaita ollut eikä ole näkyvissä. 98E5 hinta lähestyy kahta euroa, jossa on poikkeuksellinen psykologinen raja. Tätä tuotetta ei haluta nostaa ihan siihen eikä 1,999 euroonkaan. Siispä nyt on Pirkanmaalla melkein sama hinta kuin Kaamasen bensiksellä. :oops: Kun lähes koko maassa on Tankille -sovelluksesta katsoen hinta noin 1,86-1,95, erot kapenevat. Äkkiä huomasin vain ABC Taivalkosken, jossa kokeillaan pyytää 2,000 euron hintaa. Se on kuitenkin pikkuhiljaa ylitettävä, ja hinnan heiluessa sen ohi molempiin suuntiin vähenee haamurajan merkitys. Siitähän ei ole merkkejä, että keskushallinto tulisi järkiinsä ja yrittäisi pitää yhteiskuntamme hengissä esimerkiksi pudottamalla veroa pysyvästi, vaikkapa alkajaisiksi 30 senttiä per litra.
 
Aidosti yhtään vittuilematta. Tulee kyllä mieleen että tuli tuo 7.5-8l/100km 98:a syövä kippo vaihdettua sähköön enemmän kuin hyvään aikaan. Tuli aika pirun kalliiksi tuo bensa jo siinä vaiheessa. 10e joka päivä, vähintään, monesti tuplat. Tuntuu että KERRANKIN tuli tehtyä "järkevä" autonvaihto pelkän tunteen mukana menon sijaan.
 
Aidosti yhtään vittuilematta. Tulee kyllä mieleen että tuli tuo 7.5-8l/100km 98:a syövä kippo vaihdettua sähköön enemmän kuin hyvään aikaan. Tuli aika pirun kalliiksi tuo bensa jo siinä vaiheessa. 10e joka päivä, vähintään, monesti tuplat. Tuntuu että KERRANKIN tuli tehtyä "järkevä" autonvaihto pelkän tunteen mukana menon sijaan.

Varmasti mukava tunne tuo kyllä. Meillä ei vielä olla ihan katastrofaalisessa tilanteessa ton bensan menekin kanssa. Autoja 2kpl, joista molemmat bensoja. Tämä, jolla vedetään enemmän pitkää matkaa - kuluttaa sen 7,5-8L/100km 95E10 polttoainetta. 2 Litran bensakone. Siinä vaiheessa kun itse pääsen sähköautoon käsiksi niin sekin on suhteessa paljon kalliimpaa kuin nyt.
 
Varmasti mukava tunne tuo kyllä. Meillä ei vielä olla ihan katastrofaalisessa tilanteessa ton bensan menekin kanssa. Autoja 2kpl, joista molemmat bensoja. Tämä, jolla vedetään enemmän pitkää matkaa - kuluttaa sen 7,5-8L/100km 95E10 polttoainetta. 2 Litran bensakone. Siinä vaiheessa kun itse pääsen sähköautoon käsiksi niin sekin on suhteessa paljon kalliimpaa kuin nyt.
Oi ei se halpaa ole nytkään. 30ke auto vs 60ke auto... Ihanan "halpaa". Ainoa koominen asia tosiaan on per kk kulut jotka jäävät sähköautossa huomattavasti pienemmiksi ja suorityskyky. Jopa oma faija joka ei maksa polttoaineitaan kiroili dieselin hintoja. Se kertonee jo tarpeeksi. Kyllä tuossa pitäisi jotain keksiä ettei tarvitsisi 98:sta maksaa yli 2e litra. Ihan naurettavaa kun ottaa huomioon miten moni kippo vaatii 98:a.
 
Oi ei se halpaa ole nytkään. 30ke auto vs 60ke auto... Ihanan "halpaa". Ainoa koominen asia tosiaan on per kk kulut jotka jäävät sähköautossa huomattavasti pienemmiksi ja suorityskyky. Jopa oma faija joka ei maksa polttoaineitaan kiroili dieselin hintoja. Se kertonee jo tarpeeksi. Kyllä tuossa pitäisi jotain keksiä ettei tarvitsisi 98:sta maksaa yli 2e litra. Ihan naurettavaa kun ottaa huomioon miten moni kippo vaatii 98:a.
Alkaa käydä entistä useammin mielessä esimerkiksi E30- tai E40-seos. Siinähän ei ainakaan oktaaniluvussa tingitä.
 
Kipukynnystä ei tulla saavuttamaan pitkään aikaan on hinta mikä tahansa. Kumarretaan kimpassa.
Ratkeaa sitten kunnolla laajemmalti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 445
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom