Polittiset asiat videopeleissä

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 505
Koskapa täällä monessa pelinaiheissa nousee tuo polittinen juttu näissä videopeleissä ja uskoisin ehkä että yleisenkesksutelun aihe sitten kattaa monta eri aluetta niin että ehkä voisi keskustella koskien vain videopelejä tässä.

itse voisin sanoa että aikoinaan itseäni häiritsi juuri nämä n.s woketukset peleissä tuotiin naista ja seksuaali vähemistöjö videopeleihin mutta pakko nytten sanoa että pikku hiljaa sen häiritsettävyys on alkanut laskemaan tai sitten videopelit ovat muuttuneet ettei ole niin päälle liimattua.

Esim jo mainitseneeni Ghost of Yotei ketjussa että esim minua ei ole ikinä häirinyt pelata naishahmolla ja itseasiassa olenkin aina pyrkinyt tekemään naishahmon jos suinkaan peli antaa amhdolisuuden (Mass effect, Skyrim, ja muut)

Assasins Creed Odyessa pelasin Kassuna koska se sopi jopa tarinaan mutta sitten Valhalassa homma oli tehty "wokesti" että voit vaihtaa sukupuolta lennosta ja eikä yhtään sovi tarinaan ja tälläisissä asioissa minua tämä "woketus/DEI tai miksi niitä koskaan kutsuttaan nykypäivänä" häiritsee.

Pakko myöntää että kuitenkin pieni epäilys on aina takaraivossa minulla jos hahmo on tumma ihoinen/ei hetero että onko se tehty nykyisen polittisen ilmapiirin painostuksen vuoksi vaiko käsikirjoittajat ovat ihan omasta halustaan haluneet tehdä sen.

Esim GTA:SA aikaan tuskin kukaan sanoi että wokea tai DEI:ta muta jos peli julkaistiasin nytten niin voisi olla eri ääni kellossa.

Tiedän että tekkiläisillä on mielipiteitä sinne ja tänne mutta pyrittäisin pitämään kuitenkin tämä aihe että ei isompaa härdeliä aiheutettaisin(ei henkilökohtausuksia) ja sitten jos tulee jotain polittisia juttuja mieleen muissa ketjuissa niin täällä jatkot että annettaisin varsinaisille peliketjuille rauha näistä väännöistä.
 
Tasa-arvoissa ja monimuotoisuuksissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta siinä vaiheessa kun niitä ruvetaan pakkosyöttämään ylhäältä päin, niin menee niin monta lasta pesuvesien mukana, että lopulta siinä ei ole kenelläkään kivaa. Sen puoleen itse en näe siinä, että volition meni lopetukseen ja seuraavaksi ubisoft, oikeastaan mitään huonoa. Ehkä jatkossa pelifirmat alkavat ottaa paremmin tosissaan sen kenelle pelejä tekevät ja alkavat kuunnella sitä puolta, sen sijaan että sweet baby incien kanssa pyrkivät suoltamaan omia agendojansa. Hienoa kuulua gamereiden pienien piirien aliarvostamaan joukkoon kun saadaan miljardifirmatkin toivon mukaan joskus kuuntelemaan mitä kansa on oikeasti asioista mieltä.
 
siinä vaiheessa kun niitä ruvetaan pakkosyöttämään ylhäältä päin, niin menee niin monta lasta pesuvesien mukana,
Tämä se on itselläni oikeastaan ongelma tällä hetkellä, onko asiat tehty ilman polittista agendaa vai kyllä.

Kun wokea nähdään jokapaikassa kuten rasismia(Kuten tapaus Kingdom Come deliverance) niin tuli tämä ketju mieleeni steamista koskien Day Gonea:


Hyvä vastaus:

"
Dude i'm a pretty strong conservative and literally not once did I find this game or anything about it to be woke... Half the people are white, there are no transgenders, and the main character (who is white) is married/dating a white girl lmao.

You make other conservatives like me have a bad name. Just be quiet."

Edit: CDPR osasi tuoda tämän hyvin (sivu)tarinaan mielestäni:



Ja tämäkin video lähti joskus leviämään kun jotkut pahoitti mielensä kun Witcher 3:ssa ei käsitellä ollenkaan seksuaalivähemmistöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Tasa-arvoissa ja monimuotoisuuksissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta siinä vaiheessa kun niitä ruvetaan pakkosyöttämään ylhäältä päin, niin menee niin monta lasta pesuvesien mukana, että lopulta siinä ei ole kenelläkään kivaa. Sen puoleen itse en näe siinä, että volition meni lopetukseen ja seuraavaksi ubisoft, oikeastaan mitään huonoa. Ehkä jatkossa pelifirmat alkavat ottaa paremmin tosissaan sen kenelle pelejä tekevät ja alkavat kuunnella sitä puolta, sen sijaan että sweet baby incien kanssa pyrkivät suoltamaan omia agendojansa. Hienoa kuulua gamereiden pienien piirien aliarvostamaan joukkoon kun saadaan miljardifirmatkin toivon mukaan joskus kuuntelemaan mitä kansa on oikeasti asioista mieltä.

woke jutut ei sinänsä ole ongelma peleissä mutta jo useamman vuoden ajan pelejä on tehty pelkästään yrittämällä vedota woke yleisöön ja itse peli on sivuseikka, yritetään vaan saada se mahdollisimman kiinnostavaksi ei-pelillisillä woke-elementeillä jotka on sidoksissa pelin tarinoiden hahmojen taustoihin

eli ongelma on jos itse peli jää sivuseikaksi ja yritetään myydä wokea eikä peliä

laitan nyt vielä pari omaa lempipeliä listaan (ikivanhoja pelejä) jos siitä saa jonkun kuvan että mikä mielestäni on peli jossa on keskitytty enemmän peli elementteihin kuin woke elementteihin

-baldurs gate (originaali, 90-luku)
-fallout 2 (90-luku)
-never winter nights 1 sopivilla lisäreillä höystettynä (2000-luvun alku)
-mass effect 1 (2-3, andromeda yms on roskaa)
-fallout new vegas
-starcraft 1 & 2 (näitä pelejä ei sentään edes pysty pilaamaan woke elementeillä vaikka ne hyppisi silmille, tai ainakin se olisi äärimmäisen vaikeeta)
-command & conquer generals ja nimenomaan vain se, muut on roskaa
-xcomit 90-luvulta (taas peli jota on tosi vaikeeta wokettaa)
 
woke jutut ei sinänsä ole ongelma peleissä mutta jo useamman vuoden ajan pelejä on tehty pelkästään yrittämällä vedota woke yleisöön ja itse peli on sivuseikka, yritetään vaan saada se mahdollisimman kiinnostavaksi ei-pelillisillä woke-elementeillä jotka on sidoksissa pelin tarinoiden hahmojen taustoihin

eli ongelma on jos itse peli jää sivuseikaksi ja yritetään myydä wokea

Juuri näin. Että ei kuunnella yhtään sitä millaisia pelejä ja hahmoja halutaan. Tasa-arvo ja moninaisuus ei ole paha asia, mutta harva silti haluaa pelata mitään rimpulahinttarihahmoa.
 
Amerikkalainen identiteettipolitiikka on valunut kaikkeen viihteeseen. Onneksi nyt viime aikoina on ollut valonpilkahduksia, kun Concord tyrmättiin täysin ja Ubisoftilla on kova alamäki. Microsoft sanoi jo aikaisemmin irti kaikki DEI-hihhulit. Elokuva- ja TV-puolella esim. Disney ja Marvel tekevät isoja tappiota, kun ihmiset eivät enää kuluta heidän woke-roskaa.

Itse ainakin äänestän lompakolla, jos joku aktivisti on ollut vaikuttamassa pelisältöön. Raha on erittäin hyvä motivaattori.
 
woke jutut ei sinänsä ole ongelma peleissä mutta jo useamman vuoden ajan pelejä on tehty pelkästään yrittämällä vedota woke yleisöön ja itse peli on sivuseikka, yritetään vaan saada se mahdollisimman kiinnostavaksi ei-pelillisillä woke-elementeillä jotka on sidoksissa pelin tarinoiden hahmojen taustoihin

eli ongelma on jos itse peli jää sivuseikaksi ja yritetään myydä wokea eikä peliä
Osaatko antaa esimerkkejä peleistä, joissa tälläistä esiintyy? Itselle ei tule mieleen yhtään.

Itse en näe siinä mitään vikaa, että pelit ovat monimuotoisempia kuin ennen. Ihan vain vaihtelun mielessä on mielestäni kiinnostavaa nähdä eri perspektiivejä ja pelata erilaisilla hahmoilla, vaikka en itse kuuluisikaan juuri kyseiseen vähemmistöön. En myöskään tunnista tätä, että peleissä olisi nykyään jotenkin "pakotetumpaa" monimuotoisuutta kuin ennen. Jos mitään, niin tarinat ovat vielä huolellisemmin mietittyjä, ja todella taidottaaksti käsikirjoitettuja. Eli jos tälläistä taiteilijoiden vastustuksesta huolimatta tapahtuvaa painotusta on, niin se ei ole kovinkaan läpinäkyvää ainakaan omasta kokemuksesta.

Mielestäni on huvittavaa olla pelaamatta jotain peliä niinkin vähäpätöisen asian vuoksi, että se olisi jotenkin "woke". Itse pelaan pelejä, jotka näyttävät kiinnostavilta, ja niiden ympärillä pyörivä kulttuurisota on lähinnä ekstrahälinää, jonka voi sivuuttaa. Antaa pelin puhua itsensä puolesta.
 
En jaksa kirjottaa Woke jutuista, mutta olisi kyllä ilon ja onnen päivä, jos joka ikinen iso pelifirma menisi konkkaan ja jäljelle jäisi ainoastaan pienempiä indie studioita, ei haittaisi pätkän vertaa.
 
Commandos 2 on edelleen yksi suosikkejani, WW2 rts/puzzle naksuttelu. Siitä julkaistiin HD remaster 2019, jossa oli poistettu historialliset symbolit (natsisymbolit) kokonaan, ihan introa myöten. Pelin koko ideana on taistella pienellä commandoporukalla _natseja_ vastaan, miksi noin oleellinen asia jätetään pois. :D

Aikoinaan tulleissa Mass Effect peleissä tuntui olevan hyvinkin suosittua pelata naispuolisella Shepardilla, nyt tuntuu alkavan autistinen huuto jos pelissä on pelattava naishahmo.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 156
Viestejä
4 420 801
Jäsenet
73 295
Uusin jäsen
Handels

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom