Minä en menisi ihan näin pitkälle että väittäisin suoraan näin. Kiitos sosialismin, esimerkiksi minä olen saanut kouluttautua korkealle ja saamaan hyvän työpaikan vaikka vanhempani ovat olleet keskituloluokan alapuolella ja vietin lapsuuden työläisten commieblock-lähiössä. Jos olisin syntynyt samaan asemaan esimerkiksi Jenkeissä, en olisi pystynyt "menestymään" samaan tapaan. Pohjoismainen sosiaalidemokratia on jokseenkin lähes ideaali, tiettyjä älyttömyyksiä lukuunottamatta(kuten ylisuvaitseva maahanmuuttopolitiikka, tietyissä asioissa älytön holhous ja tarpeeton byrokratia). Aina on parannettavaa.
Olen kuitenkin harvoja ihmisiä joka on jokseenkin tyytyväinen vallitsevaan politiikkaan, pieniä juttuja lukuunottamatta. Vasemmisto ja muut sosialistit on yleensä juuri sitä mieltä että kaikki on tässäkin maassa aivan perseestä ja rikkaiden kapitalistisikojen vallassa, mikä on ihan älytön väite kaikinpuolin.
Ymmärsit nyt viestini väärin, en sanonut että mikä tahansa vähänkin sosialismia sisältävä aate johtaa samaan lopputulokseen, vaan että sosialismi johtaa samaan lopputulokseen riippumatta siitä mitä vivahteita aatteessa muuten on. Toisin sanoan saksalainen kansallissosialismi, neuvostoliittolainen sosialismi johtivat molemmat yhtälailla hirmuhallintoon ja miljoonien murhiin. Ja jos nykypäivänä miettii vaikkapa Pohjois-Koreaa on hankala sanoa kumpaa näistä sosialismi Korealaisilla mausteilla nyt enemmän muistuttaa.
Pohjoismainen sosiaalidemokrata sisältää huomattavasti enemmän vapaan markkinatalouden ja mielipiteenvapauden arvoja, ja on siksi menestynyt huomattavasti paremmin. Mutta jos näistä luovuttaisiin olisi lopputulos jälleen kerran sama, suunnitelmatalous ei ole toiminut koskaan eikä vallan keskittäminen suurelle valtiokoneistolle ole ikinä johtanut mihinkään hyvään. Kyse ei ole siitä, että kaikkien sosialistien alkuperäinen tarkoitus olisi ilkeä, vaan siitä että keskitetty valta-asema houkuttelee enemmin tai myöhemmin paikalle jonkun, joka kääntää homman omaa etua tavoittelevaksi hirmuhallinnoksi.
Siitä olen eri mieltä ettei USA:ssa olisi mahdollista nousta sosiaaliluokasta toiseen. Tilastollinen liikkuvuus persentiileistä toiseen on ehkä vähäisempää, mutta samaan aikaan niin on myös erot persentiilien väleillä, kun tuloja ei väkisin tasata niin paljon. Ts. jos tuplaat köyhien vanhempiesi tulot USA:ssa ja Suomessa on ero suhteellisesti isompi maassa jossa tuloerot ovat lähtökohtaisestikin pienempiä. Ja lisäksi henkilökohtaisesti en pidä varallisuuden pakkojakoa mitenkään moraalisesti hyvänä, vaikka se tuloeroja tasaisikin.
Pohjoismaissa on myös histroriallisesti ollut melkoisen homogeeninen väestö, ei vain etnisesti vaan ennenkaikkea arvoiltaan. Nyt kun mennään vauhdilla moniarvoisempaa yhteiskuntaa kohtaan niin ainoa vaihtoehto on minusta myös mennä reippaasti oikealle. Eihän yhteistaloudessa ole mitään ongelmaa niin kauan kuin kaikki haluavat samoja asioita. Mutta kun kaikki haluavat eri asioita, on mieletäni ainoa oikeudenmukainen ratkaisu antaa jokaisen tehdä omilla resursseillana mitä haluaa, eikä äänestää siitä kenen arvomaailmaa kaikki pakotetaan ajamaan. Muuten ollaan tässä kaksi sutta ja lammas äänestää mitä syödään päivälliseksi tilanteessa.
Sinänsä sen voin kyllä allekirjoittaa, että olen pääpiirteissään kuitenkin viimeaikaiseen politiikkaan tyytyväinen, kun huomioidaan lähtökohdat ja rajoitteet joita esim. hallituksella on. Itse en ymmärrä kroonista oppositiokannatusta, joka on aina valtaa pitävää politiikkaa vastaan, riippumatta siitä ketkä vallassa ovat. Tämähän näkyy suoraan esim. puolueiden kannatusluvuissa, kun ihan avoimesti puhutaan siitä että "mennään oppositioon keräämään kannatusta" ja räkytetään sieltä kaikkea vastaan. Ja surullista on, että kerta toisensa jälkeen tämä toimii, eivätkä ihmiset millään opi ja uppoaa kuin väärä raha moneen äänestäjään
Eiköhän aloittaja tarkoittanut trollia siinä mielessä kuin vaikka "Putin-trolli". Eli propagandan levittäjänä.
Tässähän se ongelma on että "trolli" sana on lähtenyt aikalailla irti alkuperäisestä merkitysesti. Aito ja Alkuperäinen Trolli (tm) ei ole oikealla eikä vasemmalla, vaan pyrkii vaan ärsyttämään, provosoimaan ja suututtamaan ihmisiä sen suuntaisilla kommenteilla mikä milloinkin parhaiten toimii, riippumatta siitä mitä mieltä hän itse mahdollisesti on.
Useimmiten kun nykyään puhutaan trollista niin tarkoitetaan lähinnä huonosti käyttäytyvää keskustelijaa. Toki tällläinenkin voi olla trolli, mutta voi olla myös vain huonosti käyttäytyvä keskustelija. Ja sinällään se ja sama, jos homma on yöhöttämistä ja henkilökohtaisuuksiin menemistä niin banni on paikallaan taustoista riipumatta. Mutta näitä öyhöttäjiä kyllä löytyy hyvin erilaisten mielipiteiden takaa, eikä minusta oikeisto ole näissä mitenkään yliedustettuna. Yksittäisissä ketjuissa toki näin voi olla, koska vasemmisto ja oikeisto öyhöttää erityyppisistä asioista.