• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Poliisin vastuu nuorten kuljettajien takaa-ajo tilanteissa? Kuolonkolareita tullut aivan liikaa

Varmaan on malleja jotka on suunnilleen samat. Kun tuossakin mitoissa on eroa, niin ne rakenteet voi olla tuossakin siellä katteiden alla kevyemmät mopossa. Tuskin ne ihan huvikseen teki eri akselivälillä (eiköhän tuolle ole haettu kustannussäästöjä). Kuten itsekin sanoit, niin etujarrun koolla on suuri merkitys jarrutusmatkaan. Pointti oli siinä ettei se ole pelkästään verotuksellinen asia kuten edellä väitettiin.

Näitä tyhmiä & helposti ohitettavia rajoitin ratkaisuja on varmasti lukemattomia mopoissa. Ei siis mikään ihme miksi virittäminen on niin yleistä.
Miksi toistit tuon "Kuten itsekin sanoit, niin etujarrun koolla on suuri merkitys jarrutusmatkaan."? Siitä saa vähän sen käsityksen, että luulet kevarissa olevan 10 % suuremman etujarrulevyn, vaikka kirjoituksestani ja linkeistä oli luettavissa, että yllättävästi se olikin mopo, jossa oli suurempi etujarrulevy.
No, tuo mopon 220 mm saattaa kuitenkin olla Vespa Nordicin painovirhe, sillä Vespa.com listaa sekä 50- että 125-kuutioisille 200 mm.

Jos mennään sillä, että mopon etujarrun 220 mm onkin oikeasti sama 200 mm kuin kevarissa, niin sen jälkeen et voi kirjoittaa monikossa, että mitoissa on eroa. Ainoastaan akselivälissä on eroa, mopo 1330 mm vs. kevari 1340 mm. Tuokin on vaihdellut vuosien mittaan, sillä vanha Vespa Primavera 50 2T 2014 oli akseliväliltään 1340 mm, kuten 2025 kevari.

Tämänvuotiselle mopolle italialaisten ilmoittaman kevaria 1 cm lyhyemmän akselivälin perusteella epäilit, että katteiden alla mopon rakenteet saattaisivat olla kevyemmät. Itse en siihen usko, sillä:

Mopo:
-tyhjänä 118 kg
-kokonais 295 kg
-kantavuus 177 kg

Kevari:
-tyhjänä 132 kg
-kokonais 305 kg
-kantavuus 173 kg

Kevarin massa tyhjänä on 14 kg suurempi (raskaampi moottori ja voimansiirto). Tuo massa on mukavasti kiinteää ja sen painopiste on turvallisesti hyvin alhaalla, joten kevarille on voitu sallia 3,4 % suurempi kokonaismassa, mutta mopon liikkuvan ja korkealla sijaitsevan massan sieto (=kantavuus) on siitä huolimatta 4 kg kevaria enemmän. Mopoon saa ottaa kuormaa enemmän, 177 kg vs. kevarin 173 kg, joten tuskin mopon runko on kevyemmin rakennettu (poislukien ehkä moottorin korvakkeet).
 
Pitkinkös noihin lataa viriohjelman tai vaihtaa ”rajoittamattoman ecun”. Kaikki rajoittimet pystyy purkamaan.

Toki, mutta tuossa poistuu kaksi haittaa, ääni ja rajoitin käytettävyys ongelmat, eli rajoitukset olisi parametrejä, huippunopeus, kiihtyvyys jne. jolloin suunnitteli vapaampaa, Ei esim sitä variaattori esimerkin ongelmaa.

Jos valvonnassa joku vetää ylinopeutta, niin se olisi vahva vihje siitä että rajoitin on muokattu, ohitettu.

Rajoittimen vaatimuksena voi myös olla teknisiä esteitä sen ohittamiseen ja ohittamisen tunnistamiseen liittyviä juttuja.



Itse olen sitä mieltä, että 60km/h olisi mopolle ihan ok kattonopeus. Taajamassa ei olisi niin tien tukkona.

En tiedä miten haluat viestin ymmärettävä, mutta oletan että tiedät Suomessa olevan taajamissa 50km/h yleisrajoitus, ja varsin laajasti 40km/h ja 30km/h aluerajoituksia. Eli viidenkympin kattonopeus ei tee mopoista tien tukkoja.



Eikös nuo traktorimönkijätkin mene 60?

On totta että markkinoille tullut traktori mönkijöitä jotka kulkee lujaa ja valmistajat tehneet versioita joiden kohde ryhmä on ihan jotain muuta kuin "traktori" sana tuo mieleen.

Huoli varsinkin nuorten kuskien osalta ollut noissa yleisesti ja niiden nopeuksista, usein keskustellaan samalla mopoautoista jne. Enemmän kai pinnalla silloin kun kyydissä puolen kymmentä ihmiset ja kajautettu ojaan. ihan ilman poliisin takaa-ajo tilannetta.

Joku ikäraja juttu voisi olla että alle 18v ei saisi tuollaisella ajaa jos ei pysty osoittaan että työnpuolesta. mistä sitten seuraa että niillä ajelisi vain ne nuoret joilla perheessä/lähipiirissä jotain uskottavaa toimintaa missä tuollaista tarvitaan.
 
Jos itse olisin kyseisen nuoren vanhempi en syyttäisi poliisia vaan itseäni etten olisi osannut kertoa riittävästi liikenteen vaaroista ja mopolla hölmöilyistä. Jos lapselleni mopon olisin hankkinut niin pitäisin visusti huolen että mopo on laillisessa kunnossa ja satavarmasti lähtisi avaimet, renkaat tms. jos kuulisin että hölmöilyä tapahtuu.
Kova paikka tämä(kin) on vanhemmille.
 
Hieman ihmetyttää tämä into, jolla osa kirjoittajista puolustelee tätä mopoilla perseilyä. En tiedä onko tässä sitten joku periaatteellinen vastustus poliisin valvontaa vastaan vai mitä ihmettä? Eihän me nyt kuitenkaan muutenkaan eletä missään anarkiassa.

Eipä nämä itselleni ole mitään varsinaisia ongelmia koskaan aiheuttaneet. Vittumaista ääntä noista kyllä lähtee, ja noita tulee esimerkiksi harva se päivä vastaan kevyen liikenteen väylillä, joille ne ei kyllä kuuluisi.
 
Pitkinkös noihin lataa viriohjelman tai vaihtaa ”rajoittamattoman ecun”. Kaikki rajoittimet pystyy purkamaan.

Sanoinkin että kovakoodattu, eli koko ohjelmisto pelkällä ROM-sirulla, joiden jakelu rajoitettaisiin vain laitetta valmistaville tehtaille ja valtuutettuihin huoltoliikkeisiin. Jos joku haluaisi tuota virittää, niin pitäisi selvittää ensin sirulla olevan datan rakenne, ohjelmoida itse uusi samanlainen ROM-siru omilla spekseillä, kolvata tehtaan siru irti ja laittaa oma tilalle. Toki näppärältä kaverilta onnistuu, mutta suurimmalta osalta ei.
 
Hieman ihmetyttää tämä into, jolla osa kirjoittajista puolustelee tätä mopoilla perseilyä. En tiedä onko tässä sitten joku periaatteellinen vastustus poliisin valvontaa vastaan vai mitä ihmettä? Eihän me nyt kuitenkaan muutenkaan eletä missään anarkiassa.

Eipä nämä itselleni ole mitään varsinaisia ongelmia koskaan aiheuttaneet. Vittumaista ääntä noista kyllä lähtee, ja noita tulee esimerkiksi harva se päivä vastaan kevyen liikenteen väylillä, joille ne ei kyllä kuuluisi.
Pari kesää sitten yksi mopojonneseurue häiriköi urakalla kaupungilla. Vetivät täysillä punaisia päin risteyksiin autojen sekaan, keulivat autojen puskurissa kiinni ja huudattivat jatkuvasti rajoittimeen liikennevaloissa. Jos ovat elossa, luultavasti nyt tekevät samaa mersunlintoilla ja 17v kortillaan.
 
Mielipuolista on esittää ettei virkavallalla olisi mitään vastuuta vaaratilanteiden synnyttämisessä ja mahdollisessa eskaloinnissa.

Pietarsaaren jutussa on vain yhden osapuolen näkemys asiasta eli poliisin. Toinen ei jäänyt kertomaan omaansa. Hämärän peitossa on, toimiko poliisi takaa-ajon laukaisijana vai vaaransiko mopoilija liikenneturvallisuutta ja se laukaisi takaa-ajon.

Tämä ei lopputulosta muuta, mutta muuttaa sen oliko poliisi tappaja vai tekikö vain työtään.
Siis kerrataanpa nyt. Tekijä oli 14-vuotias, eli hänellä ei olisi pitänyt edes olla mopoa käytössä julkisella tiellä. Hän ajoi ilman valoja. Hän ajoi huomattavaa ylinopeutta kevyen liikenteen väylää pitkin, siis vaarantaen jalankulkijoiden hengen. Ja täällä sitten väännetään, onko homma pollarien vika. Ei jumpe.
 
Pari kesää sitten yksi mopojonneseurue häiriköi urakalla kaupungilla. Vetivät täysillä punaisia päin risteyksiin autojen sekaan, keulivat autojen puskurissa kiinni ja huudattivat jatkuvasti rajoittimeen liikennevaloissa. Jos ovat elossa, luultavasti nyt tekevät samaa mersunlintoilla ja 17v kortillaan.
Ja tätäkin varmaan joku puolustelee, ja sanoo ettei poliisi saisi puuttua.

Olisi kiva, jos voitaisiin kaikki elää sulassa sovussa ilman että tarvitaan poliisia tai muuta valtion väkivaltakoneistoa ylläpitämään järjestystä. Valitettavasti vaikuttaa siltä, ettei tämä oikeasti toimisi, tai sitten poliisi ym. vain korvautuisi jollain omankäden oikeudella ja muulla.
 
Miksi toistit tuon "Kuten itsekin sanoit, niin etujarrun koolla on suuri merkitys jarrutusmatkaan."? Siitä saa vähän sen käsityksen, että luulet kevarissa olevan 10 % suuremman etujarrulevyn, vaikka kirjoituksestani ja linkeistä oli luettavissa, että yllättävästi se olikin mopo, jossa oli suurempi etujarrulevy.
No, tuo mopon 220 mm saattaa kuitenkin olla Vespa Nordicin painovirhe, sillä Vespa.com listaa sekä 50- että 125-kuutioisille 200 mm.

Jos mennään sillä, että mopon etujarrun 220 mm onkin oikeasti sama 200 mm kuin kevarissa, niin sen jälkeen et voi kirjoittaa monikossa, että mitoissa on eroa. Ainoastaan akselivälissä on eroa, mopo 1330 mm vs. kevari 1340 mm. Tuokin on vaihdellut vuosien mittaan, sillä vanha Vespa Primavera 50 2T 2014 oli akseliväliltään 1340 mm, kuten 2025 kevari.

Tämänvuotiselle mopolle italialaisten ilmoittaman kevaria 1 cm lyhyemmän akselivälin perusteella epäilit, että katteiden alla mopon rakenteet saattaisivat olla kevyemmät. Itse en siihen usko, sillä:

Mopo:
-tyhjänä 118 kg
-kokonais 295 kg
-kantavuus 177 kg

Kevari:
-tyhjänä 132 kg
-kokonais 305 kg
-kantavuus 173 kg

Kevarin massa tyhjänä on 14 kg suurempi (raskaampi moottori ja voimansiirto). Tuo massa on mukavasti kiinteää ja sen painopiste on turvallisesti hyvin alhaalla, joten kevarille on voitu sallia 3,4 % suurempi kokonaismassa, mutta mopon liikkuvan ja korkealla sijaitsevan massan sieto (=kantavuus) on siitä huolimatta 4 kg kevaria enemmän. Mopoon saa ottaa kuormaa enemmän, 177 kg vs. kevarin 173 kg, joten tuskin mopon runko on kevyemmin rakennettu (poislukien ehkä moottorin korvakkeet).
Luin hyvin hätäisesti ja oletin, että tarkoitit kevari jarrun ollevan isompi. Autoissa samassa korimallissa on usein isommat jarrut niissä tehokkaimmissa malleissa vs. ne pienimmällä moottorilla olevat. Hieman erikoista, että mopossa olisi isompi levy kuin kevarissa. Jos oletaan kuten sanoit, että saman kokoinen jarrulevyu, niin voihan tuo akselivälikin olla sama. Kävisi järkeen valmistustannusten kannalta. Voi olla ettei ole niin Italiassa ollut niin tarkkaa noiden speksien kirjoittaminen.
 
Ja tätäkin varmaan joku puolustelee, ja sanoo ettei poliisi saisi puuttua.

Olisi kiva, jos voitaisiin kaikki elää sulassa sovussa ilman että tarvitaan poliisia tai muuta valtion väkivaltakoneistoa ylläpitämään järjestystä. Valitettavasti vaikuttaa siltä, ettei tämä oikeasti toimisi, tai sitten poliisi ym. vain korvautuisi jollain omankäden oikeudella ja muulla.
Perseily on perseilyä ja siihen tuleekin puuttua, tai muuten vain innostuvat lisää. Tämän ketjun aloitusviestin 14v lasken perseilijäksi.

Jos taas joku ajaa 60 rajoituksella mopolla tai skootterilla kuuttakymppiä liikenteen mukana, niin en katso perseilyksi.
 
Jos taas joku ajaa 60 rajoituksella mopolla tai skootterilla kuuttakymppiä liikenteen mukana, niin en katso perseilyksi.
Itse katson sen takia, kun useasti näillä ei ole liikennesäännöistä hajuakaan. Ja ajavat (monien autoilijoiden tapaan) ihan edellämenevän perseessä kiinni. Aika tapaturma-alttiita ovat näin valitettavasti yleistäen ja kovemmat nopeudet lisäävät vakavan tapaturman riskiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 477
Viestejä
4 871 378
Jäsenet
78 584
Uusin jäsen
Tapio Rautalapio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom