Pointti tässä on se, että joskus olisi järkevää jättää takaa-ajo suorittamatta. Poliisilla on itsellään useita takaa-ajo tilanteita, jossa virkaveli on kuollut pysäytystilanteessa. Kokkolan Kälviällä ja toinen melko lähellä, samalla valtatiellä kuitenkin. Eikö nämä edes muuta toimintatapoja, ei ole muuttanut. Ystäväni on eläkkeellä oleva poliisi. Liikenneonnettomuudessa kuolleet poliisit olivat hänen läheisiä työkavereita.
Joskus polisii keskeyttää osittain takaa-ajon turvallisuus syistä. Jos joku painaa menemään metsäautotietä niin ei kuullosta sellaiselta missä homma keskeytetään. Sinne voi olla vaikea saada vastaanotto porukkaa ja pakeneva voi paeta metsään, mistä etsiminen vaatii lisää resursseja. ja pakenava vai hävittää raskauttavaa aineistoa jne. Jos kyse siitä ettei henkilöä vahvasti tunnistettu, niin sekin vielä.
Taajamissa tilanteet mutkikkaampia ja riippuu myös miten apuja saatavilla. Jos joku painaa pimeänä kevyenliikenteen väylää ylinopeutta, niin siinä vaakakupissa on sivullisille aiheutuva vaara, tuollainen kuskin pitää poimia pois, mutta myös takaa ajon vaarat vaakakupissa.
Meneltemiä, ja turvallisuutta pitää kehittää, etsiä parempia, osa vaatisi resursseja, meillä ei ole helikoptereita, jokin verran drooneja, mutta pientä kamaa, tarvisi isompaa. Jos ylle saataisiin ilmasta seuraamista, niin takaa-ajo tilannetta voisi rauhoittaa.
Pointti tässä on se, että joskus olisi järkevää jättää takaa-ajo suorittamatta.
Miksi joku pakenee, jos suht tajuissaan, niin varmaan juuri sentakia että uskoo, toivoo pääsevänsä karkuun, kerkiää hävittää raskauttavia asioita.
Jos polisii lopettaisi takaa-ajot herkästi jos pakenava sammuttaa valot, ajaa ylinopeutta, ehkä jopa kääntyy luvattomalle reitille. Mietitään seurauksia, sehän olisi vapaudu vankilasta kortti. teko mitä kannattaisi yrittää aina.
Seuraus oli toivomasi, poliisit eivät enään lähtisi perään, mitä suotta jos se pitäisi keskeyttää. Tavallisessa liikenne ratsiassakin pitäisi sitten olle piikkimattoryhmä pysäyttämässä.
Jos tilastot alkaa näyttään pahalta, niin valistusta, nuorille ajo-opetuksessa pari lisäntuntia missä taotaan päähän että pakenevia ovat heikkoja, pakenevat saadaan kiinni, fiksumpi kuski luovuttaa, tyhmempi pysähtyy pysäyttämiseen , tai suistumiseen yms. osa viedään ruumiasautolla. metsään luikkineetkin napattu ennemmin tai myöhemmin.
Rinnalle sitten valistamista, nykyään toki vaikea tavoittaa kohderyhmiä kun kanavat on niin pirstaleisia.
Aineissa yms harhoissa olevat kuljettajat oma lukunsa.
Jos kortiton mopo kuski pakenee yöllä poliisia, niin taustalla usein sitten ihan muut haasteet kuin se poliisin näkyminen ennen onnettomuutta.
Yleistäen, jos perhe ei ole saanut apua, niin ei ehkä kannata poliisia siitä syylistää. Alle mopoikästä nuortakaan en yleistäen lähtisi syyttää, jos tilanteet ovat olla hyvin haastavia, niin yksin voi olla vaikeaa. Monella on kaverit auttamassa ja tukemassa, mutta jos sekin puuttunut ja on samassa pulassa olevien kuplassa...
Perhettä syyteltiin, yksittäisissä tapauksissa voi olla mitä vain, mutta monia perheitä joilta keinot loppuu ja apua haetaan mutta sitä ei löyde, saada.
Ja muistettava sekin että me jokta olemme tuon iän jo ohittaneet, niin tiedetään että jossain vaiheessa tulee se normaali vaikeampi kausi, tekee hölmän päätöksen, nappaa salaa mopon, lähtee yöhön katsomaan, tekee lisää hölmöyksiä, peittelee uusillä hölmöyksillä. tuurilla ilman fyysisiä kolhuja, joka ikäryhmällä on tiedossa ainakin yksi tapaus, jolla huonompi tuuri. Ei noissa aina mitään kasvatus, perhe, päihde yms ongelmia.
Edellinen kappale yritti sanoa sitä että varhainen puuttuminen tärkeää, kiinni jäämien plussaa, ei jokainen itse tajua, eikä välttämättä samaa tekevä kaveri porukka, eikä välttämmä siellä kotona huomata.
Pääsyy on vanhemmilla, että asia meni tuohon pisteeseen. Ovat katsoneet sivusta mopon virittelyä ja liikenteessä perseilyä. Ehdottomasti joku oikeudellinen vastuu myös heille.
Sen verran kova väite, joka vaatisi vähän lähdettä, uutisessa ei tuosta sanottu mitään.
Mopo harrastus kotona ennen mopokorttia ei nyt ole tavatonta. se ei tarkoita että hyväksytään tieliikenne kelvottomalla mopolla ajo yleisellä tiellä, se ei tarkoita että hyväksytään tuon ikäisenä yöhön lähteminen , saati mopolla, saati kuvaillulla mopolla.
Uutinen ei tietenkään pois sulje taustoista mitään, mutta jos ketjun aloittajaa tilanne jotenkin liippaa, niin noin varma syylistäminen vaatii uskottavat lähteet. ja onko siltikään asiallista niitä julkisesti huudellä tässä vaiheessa.