"ensin itse käyttäytyneet todella kusipäisesti ja todella kerjänneet verta nenästään"Joo. Sillä omalla asennoitumisella ja käytöksellä vaikuttaa aika paljon siihen miten se poliisi myös käyttäytyy, ja usein nämä poliisin toimintaa haukkuneet tahot on
1) ensin itse käyttäytyneet todella kusipäisesti ja todella kerjänneet verta nenästään
2) jälkikäteen tarinaa muille kertoessaan jättäneet kertomatta oleellisia asioita siitä miten itse ensin toimivat/mitkä johtivat tilanteeseen, samalla kun ovat liioitelleen jotain poliisin tekemiä asioita.
Oikeuttaako tämä mielestäsi näitä liivijengiläisiä rikkomaan laki?!? "Ihmisiä nekin vain on", niinkö??!
Niin. Kun on hyvä ja kuuliainen alamainen, ei kulje illlalla kaupungilla, ei käy missään, ei aja autolla, jne. niin ei joudu syyttömänä mihinkään missä tulee virkamiehet paikalle. Jos asetat esivallan mielivaltaa kyseenalaiseksi niin selviää helpommalla. Toki. Tuo on hyvä ohje esim. Lukasenkan koneiston kanssa painijoille. Katso muualle jos toimitaan väärin äläkä pidä omista oikeuksistasi kiinni. Jos on jotain valitettavaa toiminnasta niin valita "virkaportaaseen", paperipinon alimmaiseksi. Ja toisaalta, eivät ole edes pykälistä selvillä. Mutta ei kai niiden edes tarvitse tietää pykäliä.
Toisaalta, vaikka asiakas käyttäytyisi kuinka "kusipäisesti", virkamiehillä ei ole oikeutta väärinkäytöksiin eli mennä omien virkaoikeuksiensa yli. Mutta, sitä tapahtuu kokoajan silloin kun kamerat tai yleisö ei ole paikalla (virkamiesten omien tarinoidenkin mukaan) ja onhan noita julkisuudessakin ollut mm. tämä. Jäävuoren huippu. Aarniot ja kumppanit on taas kokonaan toinen tarina. Nekin on vain jäävuoren huippu. Mutta, omertan laki on vahva. Laumasta voimaa hakevan pahin skenaario on joutua lauman ulkopuolelle kahvipöydissä.
Itse ei ole ollut "kunnia" päästä näiden kusipäisimpien eli kenttätyyppien kanssa tekemisiin, mutta kylläkin tutkinnan kanssa pari kertaa kun olen kantajana ollut parissa omaisuuscasessa. Mutta, kuten sanoin, kun tietää minkälaisia ne on ollut nuorena ja teininä niin tietää mitä ne on aikuisena. Ja toisaalta, kuvat kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Modernissa yhteiskunnassa onneksi on kameroita paljon. Aikaisemmin ei ollut ja silloin kun kukaan muu ei näe eikä kuule niin silloin ne pahimmat ylilyönnit juuri tapahtuu. Ja toisaalta, jos itse virkamiehet kertovat sisäpiiriläisinä näitä "tarinoita" kaveripiirissä vapaa-ajalla niin turha niiden kai olisi lähteä sentään paskaa puhumaan tästä aiheesta. Ei antaisi kovin mairittelevaa kuvaa tyypistä ja toisaalta on aina riski että tulee lipsautettua sellaista josta joku kertoo eteenpäin. Jutut on oltavat tosia ettei joudu vielä pahempaan liriin vaikka kaveripiirissä puhutaankin mitä puhutaan.
Toki jos kuuntelee "asiakkaita" niin tarinat voi olla erilaisia. Ei niille asiakkaiden kalajutuille kannata painoarvoa laittaa mutta kun tietää ja tuntee näitä sisäpiiriläisiä ja kuuntelee niiden "kalajuttuja" niin --- wau.
Liivijengiläisiä ja surkeita tyyppejä. Etelän isoissa kaupungeissakin merkittävä osa liivimiehistä vielä maalta kotoisin olevia joka kertoo aika paljon maailmankatsomuksesta ja asenteesta. "Trumppilaisia"