Poliisin uudet naamioidut erikoispartiot poimivat autoilijoita liikenteestä yksitellen – TM: ”Eivät välttämättä itse tee pysäytystä”

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
VATV-valvonnassa poliisin autokalusto on siviilimallista ja virkalaitteiltaan tavanomaistakin peitellympää. TM:n mukaan esimerkiksi hälytysvalot on saatettu naamioida takana rekisterikilven valoiksi. Erilaiset tutkat, antennit ja muut näkyvät järjestelmät ovat niin ikään huolellisesti piilotettuja.

Erikoisvalvonta-ajoneuvojen kuljettajina toimivat ainoastaan poliisin liikennevalvonnan eliittijoukkoihin kuuluvat henkilöt, jotka on koulutettu muun muassa nopean ajon radoilla ja erikoisolosuhteisiin.

Tehoiltaan VATV-autot ovat aina vähintään 250-hevosvoimaisia ja usein myös nelivetoisia, mutta joukossa on mainittua vielä huomattavasti suorituskykyisempiäkin ajopelejä.

VATV-ajoneuvoilla ei välttämättä edes pysäytetä rikoksesta epäiltyjä kuljettajia, vaan partio saattaa esimerkiksi kerätä riittävät tekniset todisteet vaikkapa törkeästä ylinopeudesta, minkä jälkeen VATV-yksikkö poistuu paikalta ja tehtävän suorittaa loppuun toinen partio.

Tekniikan Maailma

Alkaako kohta postiluukkuun kolahtelemaan sakkoja, että on jossain väitetysti ajettu ylinopeutta? Tuskin oikeat poliisipartiot jokaista bongattua kaaharia kerkeää tulla pysäyttelemään.

Kuulostaa melkoiselta rahan haaskaukselta panna tuommoisia salapoliiseja ajelemaan ylinopeutta ajavia bongailemaan, jotka ei sitten kuitenkaan tilanteeseen itse puutu.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
Alkaako kohta postiluukkuun kolahtelemaan sakkoja, että on jossain väitetysti ajettu ylinopeutta? Tuskin oikeat poliisipartiot jokaista bongattua kaaharia kerkeää tulla pysäyttelemään.
Uutisesta:

Vaativan ajotapavalvonnan partiot eivät myöskään käytännössä puutu pieniin liikennerikkeisiin, eli tarkoituksena on keskittyä lähinnä liikenteen vaarallisimpiin tapauksiin sekä esimerkiksi erityisiin jäljitystehtäviin.

– Jotta meidän kanssa pääsee tekemisiin, on siinä tehty anomus vähintään kolmena kappaleena, VATV-kouluttaja Harri Niinioja muotoilee puuttumiskynnyksen TM:lle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
VATV-valvontaa tarvitaan, sillä liikenteessä liikkuu esimerkiksi joukko huomattavan vaarallisia kuljettajia, jotka osaavat käytännössä välttää näkyvämmän valvonnan.

Välttelijöillä on TM:n mukaan käytössään esimerkiksi erilaisia sovelluksia sekä digitaalisia laitteita. Osa näistä on laillisia, osa laittomia.
Vai niin. Miten tämä nyt eroaa tavallisesta siviiliautosta? Rikkojia ei ajeta takaa joten mihin tämä väitetty vaativuus perustuu? Eiköhän tällä ole pikimminkin pelotevaikutus, kuin juurikaan konkreettisia tuloksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Olisiko koko toiminnan tarkoitus nämä "erityiset jäljitystehtävät", joihin hankittu erikoiskalusto ja joita varten koulutettu henkilöstö halutaan pitää tien päällä. Eihän heillä muuten pysy yllä ammattitaito ja rutiini eivätkä he muuten ole saatavilla kohtuullisella varoitusajalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Vai niin. Miten tämä nyt eroaa tavallisesta siviiliautosta? Rikkojia ei ajeta takaa joten mihin tämä väitetty vaativuus perustuu? Eiköhän tällä ole pikimminkin pelotevaikutus, kuin juurikaan konkreettisia tuloksia.
Ajetaan kaahailijan mukana/perässä ja pysäytyksen voi tehdä joku toinen partio. Onhan tuo vähän erikoista, mutta oletan toiminnalle olevan sellaisia perusteita, joita ei välttämättä puida syvällisemmin iltiksen satunnaisessa uutisessa. Vaikuttaisi myös että noilla on tekniikkaa tutkanpaljastimien paljastamiseksi tms.
VATV-ajoneuvoilla ei välttämättä edes pysäytetä rikoksesta epäiltyjä kuljettajia, vaan partio saattaa esimerkiksi kerätä riittävät tekniset todisteet vaikkapa törkeästä ylinopeudesta, minkä jälkeen VATV-yksikkö poistuu paikalta ja tehtävän suorittaa loppuun toinen partio.
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Vähän outoa, että jollain urheiluautoja hommataan takaa ajoihin. Luulisi sen vain vaarantavan muiden tielläliikkujien turvallisuuden.

Missä nämä autot sitten muuten liikkuu? Lähteekö ne takaa ajoon jonnekin sadan kilometrin päähän, kun tilanne tulee?

Helikopteri olisi varmasti paras vaihtoehto.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Vähän outoa, että jollain urheiluautoja hommataan takaa ajoihin. Luulisi sen vain vaarantavan muiden tielläliikkujien turvallisuuden.

Missä nämä autot sitten muuten liikkuu? Lähteekö ne takaa ajoon jonnekin sadan kilometrin päähän, kun tilanne tulee?

Helikopteri olisi varmasti paras vaihtoehto.
Yhden kopterin hinnalla saanee ainakin kymmenen vähän tehokkaampaakin autoa (jotka voi sijoitella sinne alueelle missä yleisesti tarvetta on) ja ja ylläpidon hinnalla sitten varmaan saa vielä toiset kymmenen. Kopteri ei välttämättä ole Suomen oloissa kustannustehokkain väline tällaiseen.

Yleisesti ottaen mitä enemmän tätä miettii, niin olisi mielenkiintoista kuulla, että millaisia keikkoja näillä tehdään? Ensin tuli mieleen, että olisiko näiden idea olla talvisin vähän niinkuin moottoripyörien korvaajia, mutta tuo "jotta meidän kanssa päätyy asioimaan, pitää olla lomakkeita täytettynä" vie vähän pohjaa tältä teorialta.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Miltä tahansa isolta autonvalmistajalta saa 300 hevosvoimaisia "perheautoja" joita ei harjaantumaton silmä erota massasta millään tavoin, korkeintaan sitten ns. Tietäjät Tietää jos ruvetaan vertailemaan jotain jarrusatuloita ja levyjen halkaisijoita mallisarjan sisällä.
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Yhden kopterin hinnalla saanee ainakin kymmenen vähän tehokkaampaakin autoa (jotka voi sijoitella sinne alueelle missä yleisesti tarvetta on) ja ja ylläpidon hinnalla sitten varmaan saa vielä toiset kymmenen. Kopteri ei välttämättä ole Suomen oloissa kustannustehokkain väline tällaiseen.
Kyllähän helikopteri suomenkokoisessa maassa olisi aivan parhain, mitä voisi käyttää monessa muussakin tehtävässä, kuten kadonneiden etsinnässä. Voisi vaikka olla armeijan kanssa kimppahankinta, niin sotilaspoliisit lähtee antamaan ilmatukea tarvittaessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 249
Kyllähän helikopteri suomenkokoisessa maassa olisi aivan parhain, mitä voisi käyttää monessa muussakin tehtävässä, kuten kadonneiden etsinnässä. Voisi vaikka olla armeijan kanssa kimppahankinta, niin sotilaspoliisit lähtee antamaan ilmatukea tarvittaessa.
Mää tutkailemassa helikopterilla ylinopeutta ajavia tai tekemässä huomaamatonta seuraamista :facepalm:

Noita muita funktiota varten löytyy ympäri Suomea Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien helikoptereita.
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Mää tutkailemassa helikopterilla ylinopeutta ajavia tai tekemässä huomaamatonta seuraamista :facepalm:

Noita muita funktiota varten löytyy ympäri Suomea Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien helikoptereita.
Esim. Jenkeissähän ne laittaa kopterin seuraamaan kohdetta, ja ohjaa poliisit vastaanottamaan, niin jahdattavan ei tarvitse ajaa kahtasataa keskustan lävitse pollarit perässä. Harvemmin jahdattava kopterilta karkuun pääsee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 249
Esim. Jenkeissähän ne laittaa kopterin seuraamaan kohdetta, ja ohjaa poliisit vastaanottamaan, niin jahdattavan ei tarvitse ajaa kahtasataa keskustan lävitse pollarit perässä. Harvemmin jahdattava kopterilta karkuun pääsee.
Joo, niin ne varmaan tekee.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Esim. Jenkeissähän ne laittaa kopterin seuraamaan kohdetta, ja ohjaa poliisit vastaanottamaan, niin jahdattavan ei tarvitse ajaa kahtasataa keskustan lävitse pollarit perässä. Harvemmin jahdattava kopterilta karkuun pääsee.
Toki. Tuliko missään välissä mieleen, että jenkeissä on suunnilleen jokaisessa isommassa kaupungissa about saman verran väkeä kuin koko Suomessa? Kiva vedellä jollakin kahden miljoonan kopterilla jossakin seinäjoella ylinopeutta ajavan bomberin perässä, kun tietää tekevänsä työtä jolla on tarkoitus. Ja voi olla, että ihan joka jampalla ei ole sitä lentolupakirjaakaan, mutta viis siitä, kun netissä sanottiin että tää on hyvä idea. :D

Btw. Viranomaisilla on koptereita Suomessakin, mutta ei tietenkään samassa mittakaavassa kuin jossakin jenkeissä.

Tulee näitä jotain kommentteja lukiessa mieleen, että on hyvä että poliisilla on itsellään jo valmiiksi suunniteltuna eri skenaariot, joissa näitä käytetään.
Niillä voi ajaa lennokkaiden ideoiden perässä netissä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Elokuvaversiossa autot olisivat takavarikoituja driftaus supria, tuplaturbo coswotheja ja joku blower+ilokaasu cuda. :cool:

Taitaa olla kuitenkin esim. rs audeja ym jotka muutettu ulkonäöltään vakiommiksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 249
jep niin tekee ja muutenkin kyttää ajonopeuksia ilmasta, ilmeisesti niin vitun kallista hyötyihin nähden että vain kalifornia harrastaa sitä oikeasti.
Juurikin. Ehkä Losissa on joku poliisikopteri ilmassa kaikenlaisia tehtäviä varten, mutta ei missään suomalaisten kaupunkien kokoisissa paikoissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Joo, niin ne varmaan tekee.
:)

Jotain ihan summittaista kustannusta voi hake niin paremman puutteessa voi kaivella lääkärihelikopterien budjetteja (lentotoiminta) , enemmän käytettyjenkin lentotunnilla ilmeisesti tulee aika paljon hintaa.

Poliisit tvssä sarjoihin toisi vähän jenkki tuntua, ehkä halvempaa vain vuokarata ja teipata kuvauksia varten.

Joku ehdottaa että syyllinen maksaa, niin tulisi siinä dynaamiselle ajotavalle hintaa.
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
:)

Jotain ihan summittaista kustannusta voi hake niin paremman puutteessa voi kaivella lääkärihelikopterien budjetteja (lentotoiminta) , enemmän käytettyjenkin lentotunnilla ilmeisesti tulee aika paljon hintaa.

Poliisit tvssä sarjoihin toisi vähän jenkki tuntua, ehkä halvempaa vain vuokarata ja teipata kuvauksia varten.

Joku ehdottaa että syyllinen maksaa, niin tulisi siinä dynaamiselle ajotavalle hintaa.
Medihelissä nyt on sitä henkilöstöä ja kalustoa sun muuta sidottuna, jotka niitä kuluja tuo. Taisi siinä sen rahoitustouhussa jotain muutakin hämärää olla.

Poliisilla tuommoisia tehtäviä missä hekoa tarvitaan tulisi varmaan keskimäärin yksi viikossa ja muun ajan sillä voisi tehdä jotain muuta. Nopeammin sillä hekolla takaa ajoon liittyy, kuin jollain autolla jostain hevon kuusesta.

Ei se hekon omistaminen kovin kallista voi suomessakaan olla, kun metsäfirmat moisilla pörrää täällä jatkuvasti, jos eivät apulantaa kylvä metsään, niin tekevät jotain muuta kartoitusta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Medihelissä nyt on sitä henkilöstöä ja kalustoa sun muuta sidottuna, jotka niitä kuluja tuo. Taisi siinä sen rahoitustouhussa jotain muutakin hämärää olla.

Poliisilla tuommoisia tehtäviä missä hekoa tarvitaan tulisi varmaan keskimäärin yksi viikossa ja muun ajan sillä voisi tehdä jotain muuta. Nopeammin sillä hekolla takaa ajoon liittyy, kuin jollain autolla jostain hevon kuusesta.
Siis kone valmiudessa ? tarvii sen henkilökunnan, sitä kustannusta voi verrata noihin lääkintä kopterihin.

Ja noita ilmeisesti tarvitaan useampi, että kerkiää kohteeseen, varsinkin nopeammin kuin auto.

Sitten voi miettiä mitä sillä rahalla saataisiin lisäresursseja kentälle, ja mikä vaikutus sillä olisi.

Mutta myönnän , joskus yllätyin kun tiedostin ettei poliisilla ole kopteria, sen verran oli leffat luoneet mielikuvaa että ilmanmuuta on.

Mutta jos järkevä hankinta, niin siitä vaan. Sitä en tiedä pitäisikö silloin olla huolissaan tilanteesta, vai riemuissaan.

Ei se hekon omistaminen kovin kallista voi suomessakaan olla, kun metsäfirmat moisilla pörrää täällä jatkuvasti, jos eivät apulantaa kylvä metsään, niin tekevät jotain muuta kartoitusta.
Ja verkkoyhtiöt, kuvaajat jne.

Halvempaa kuin toisin, jos jokin maksaa kympin kopterilla toisin tehden kaks niin helpottaa valintaa.

Vaatimuksetkin vähän toisenlaiset.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 249
Poliisilla tuommoisia tehtäviä missä hekoa tarvitaan tulisi varmaan keskimäärin yksi viikossa ja muun ajan sillä voisi tehdä jotain muuta. Nopeammin sillä hekolla takaa ajoon liittyy, kuin jollain autolla jostain hevon kuusesta.
Niin ajattelit sitten, että sitä yhtä viikottaista tehtävää varten kannattaa hankkia heko ja miehistö? Miten se heko voisi olla käytössä muissa hommissa, jos sen pitää päivystää sitä viikottaista tehtäväänsä varten? Vai tuleeko se tehtävä aina samaan aikaan?

Nykyiselläänkin poliisi saa Rajavartiolaitokselta tai Puolustusvoimilta virka-apuna helikopterin, jos sellaista tarvitsevat. Mutta eivät kuitenkaan ylinopeusvalvontaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Nykyiselläänkin poliisi saa Rajavartiolaitokselta tai Puolustusvoimilta virka-apuna helikopterin, jos sellaista tarvitsevat. Mutta eivät kuitenkaan ylinopeusvalvontaan.
Taitavat olla aika kalliita tunteja.
En tiedä paljonko päälle satasen poliisiauton tunti maksaa, mutta mutuilen että muutama auto tekee tehokkaampaa tulosta kun yksi kopteri, ja ei nii sää kriittistä. Ylijäänneellä rahalal sitten lisää kameroita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Ei se hekon omistaminen kovin kallista voi suomessakaan olla, kun metsäfirmat moisilla pörrää täällä jatkuvasti, jos eivät apulantaa kylvä metsään, niin tekevät jotain muuta kartoitusta.
Mikä ihmeen johtopäätös tuo on? Kyllä siinä on laskutuskin ihan kohdallaan siitä huolimatta että tehdään "vain" metsätalouden hommia.

Toki se lentolannoitus ei tähtitieteellisen kallista hommaa ole, ja kalustoa on monen hintaista.
 
Viimeksi muokattu:

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Taitavat olla aika kalliita tunteja.
En tiedä paljonko päälle satasen poliisiauton tunti maksaa, mutta mutuilen että muutama auto tekee tehokkaampaa tulosta kun yksi kopteri, ja ei nii sää kriittistä. Ylijäänneellä rahalal sitten lisää kameroita.
Ne erikoisautot nyt ei mihinkään kerkeä, vaikka miten nopeita olisivat. Kuulostaa aivan turhalta rahan haaskaukselta.

Niin ajattelit sitten, että sitä yhtä viikottaista tehtävää varten kannattaa hankkia heko ja miehistö? Miten se heko voisi olla käytössä muissa hommissa, jos sen pitää päivystää sitä viikottaista tehtäväänsä varten? Vai tuleeko se tehtävä aina samaan aikaan?

Nykyiselläänkin poliisi saa Rajavartiolaitokselta tai Puolustusvoimilta virka-apuna helikopterin, jos sellaista tarvitsevat. Mutta eivät kuitenkaan ylinopeusvalvontaan.
En tiedä miten niitä saavat ja pyytävätkö koskaan, mutta kyllähän se järkevintä olisi yhteistyötä tehdä viranomaisten välillä, niin rahaa säästyy.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Taitaa olla kuitenkin esim. rs audeja ym jotka muutettu ulkonäöltään vakiommiksi.
Tossa jutussahan oli että kalusto on valittu sen mukaan että niissä on yli 250 hevosvoimaa. Ja toisaalla on ollu juttua että poliisi on panostamassa kovasti sähköön, niin veikkaisin ennemmin V60 töpseliplugaria. Hinnasta se nyt tietty jää poliisin hankinnoista kiinni, mutta kyllähän noita kansanautoja kuiten saa kaksi yhden vauhti-Audin (verottomalla) hinnalla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Ne erikoisautot nyt ei mihinkään kerkeä, vaikka miten nopeita olisivat.
Miten niin ?
Jos jotain lappia mietit niin kyllä voi sinne rakentaa esimerkkejä miten se kopteri nopeampi.

Mutta ei se lääkintähelikoteriikaan siellä nyt ihan itsestään selvästi ole(ollut) kannattava. Vaikka siinä hommassa ehkä kopterista enemmän hyötyä, kuin kopteripoliisi roistoja tunturilla jahtaamassa.

Jos siellä ei nyt mitään erikoista riskitillanteen muutosta ole tapahtunut, niin kannattaa miettiä tulisiko kuitekin parempi hyöty jos sen kopterin sijaan järkättäisiin liuta uusiapartiota / konttori poliiseja. Todellisuus taitaa olla sellainen että tilanne niin "hyvä" ettei lisätä niitäkään.

No ehkä sitten kun oulusta ylöspäin niin kuoluttu että yksi partio riitää koko alueelle, niin kopteri yms. voisi olla tehokas, yhdessä vahvan teknisen valvonnan, itsepalvelun jne kanssa.

Etelässä hitaus on enemmäkin partioiden määrä (vähyyden seuraus), ja siitä seuraava priorisointi minkä johdosta voi joutu odottamaan, johon muutama kopteri ei tuo helpotusa, päinvastoin.

Ja kuinka usein ne lääkärikopterit on ensimmäisenä? Jäänyt olo että idea usein saada kuljetusapua. (suuntaan ja toiseen).
Ja niidenkin osalta suuri lisäarvo siellä tunnepuolella.

Harvemmin roistojen kanssa kiire putkaan.

Tuota tunnearvoa voisi poliisillakin tulla, se turvallisuuden tunne kun tietää että koptori odottaa.

Kuulostaa aivan turhalta rahan haaskaukselta.
Helikopteriin verrattuna ?
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 412
Medihelissä nyt on sitä henkilöstöä ja kalustoa sun muuta sidottuna, jotka niitä kuluja tuo. Taisi siinä sen rahoitustouhussa jotain muutakin hämärää olla.

Poliisilla tuommoisia tehtäviä missä hekoa tarvitaan tulisi varmaan keskimäärin yksi viikossa ja muun ajan sillä voisi tehdä jotain muuta. Nopeammin sillä hekolla takaa ajoon liittyy, kuin jollain autolla jostain hevon kuusesta.

Ei se hekon omistaminen kovin kallista voi suomessakaan olla, kun metsäfirmat moisilla pörrää täällä jatkuvasti, jos eivät apulantaa kylvä metsään, niin tekevät jotain muuta kartoitusta.
Jos tuollaisesta helikopterivalvonnasta olisi jotakin hyötyä, pitäisi koptereiden olla koko ajan ilmassa tai vähintään valmiudessa.
Jos sitä kopteria lähdetään hälyttämään vaikka Helsingistä Hämeenlinnaan, kestäisi vähintään tunnin verran ennen kuin oltaisiin edes perillä, ja tänä aikana seurattava kohde olisi ehtinyt ties minne.

Sitten niistä koptereiden hinnoista ja käyttökustannuksista:

Halvimmat helikopterit maksavat alkaen 700 k€ (joitakin pienempiä saa vähän halvemmalla).
Helikopterilentäjän lupakirja maksaa 30 k€-50k€
Käyttäkustannukset (ilman palkkoja) 'halvoilla' koptereilla ovat luokkaa 500-1000 €/h, isommilla paljon enemmän (NH60 n. 16000€/tunti)

Polttoainetta kuluu esim. Bell Jet Rangerilla (206) mallista riippuen 75-115 kg/h lentokonebensiiniä, isommilla satoja kiloja/tunti (yhden hengen kuormalla)

Pikaisesti laskien pelkillä helikopterin 'virkapäivän' käyttöajalla yhden kuukauden käyttökustannuksilla (8h x 22 x 750€ = 132k€) ostaisi 2-3 aika tehokasta autoa, esim.

- 3 x Scoda Octavia Combi, 2.0 TSI RS DSG Autom. (180/245 kW/hp, kiihtyvyys 0-100 km/h 6,7s , huippunopeus 250 km/h) @42k€
- 2,5x BMW 330i A Touring xDrive Business Sport (190/258 kW/hp, kiihtyvyys 0-100 km/h 5,8s, huippunopeus 250 km/h) @53k€
(Ja poliisi varmaan virittelisi näiden huippunopeuksia ja turboja vähän suuremmiksi)
Tehokkaampia, paremmin kiihtyviä autoja varmaan saa halvemmallakin, mutta en nyt kaikkea jaksa tähän kerätä.

Ja kuin tuollaista helikopteria tuskin pystyy pitämään liikenteessa paljoa enempää 8h/vuorokausi (eikä sitäkään yhtämittaisesti), niin kaikki tarvittavat lisätunnit vaatisivat lisäkaluston hankkimista.
edit. pävitetty kustannukset kuukausikustannuksiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Pikaisesti laskien pelkillä helikopterin 'virkapäivän' käyttökustannuksilla (8h x 22 x 750€ = 132k€) ostaisi 2-3 aika tehokasta autoa, esim.

- 3 x Scoda Octavia Combi, 2.0 TSI RS DSG Autom. (180/245 kW/hp, kiihtyvyys 0-100 km/h 6,7s , huippunopeus 250 km/h) @42k€
- 2,5x BMW 330i A Touring xDrive Business Sport (190/258 kW/hp, kiihtyvyys 0-100 km/h 5,8s, huippunopeus 250 km/h) @53k€
Kopteri 132k€/ päivä ?
Mikä tuo 22 tuossa oli, ymmärsin että yksi tunti maksaa 750€ jos 8h päiviä.

Sen hahmotan että 750€/h on enemmänkin jotain hyvän sään yleisölennätys hintoja (nettihinnat), ei kopterivirkamiehitetty kopteri siihen taida pystyä.

Mutta samaa mieltä, sillä kopterin kustannuksella ajattaa montaa partioautoa , joka syö sen kopterin edun nopeudessa.
Ja se että partioita on huomattavasti enemmän luulisi tuovan sitä haluttua tehokuutta poliisin touhuun.

Edit oliko tuo 22 päiviä, eli ynnäsitko kk hintaa ?

Jos ajatus että vain päivisin hyvällä säällä päivystetään, ja vähän lennetään, niin tuntihinta voi olla pienempi, mutta jos saman tuloksen tekee pari fillaripoliisia niin .... Tuossa kai kopteri toimisi ns mielikuvamainoksena.

Jos oikeasti jotain kiirevalmiutta, niin kai se sitten olisi vähän osaavampi kone ja päivystys 24/7 jotta oikeasti joskus voisi keritä jonnekkin ennen autopartiota, no jos tuon rahoittaakseen olisi kymmeniä partioita lopetettu, niin ehkä "välttämätön"....


Jos joku tuota mietti liikennevalvontaan, niin tonnin tuntihinnalla joku firma lätkii kameroita kameroineen paljon ja yksi kamera tienaa sen mitä yksi kopteri. (mutu)
 
Viimeksi muokattu:

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Jos tuollaisesta helikopterivalvonnasta olisi jotakin hyötyä, pitäisi koptereiden olla koko ajan ilmassa tai vähintään valmiudessa.
Jos sitä kopteria lähdetään hälyttämään vaikka Helsingistä Hämeenlinnaan, kestäisi vähintään tunnin verran ennen kuin oltaisiin edes perillä, ja tänä aikana seurattava kohde olisi ehtinyt ties minne.

Sitten niistä koptereiden hinnoista ja käyttökustannuksista:

Halvimmat helikopterit maksavat alkaen 700 k€ (joitakin pienempiä saa vähän halvemmalla).
Helikopterilentäjän lupakirja maksaa 30 k€-50k€
Käyttäkustannukset (ilman palkkoja) 'halvoilla' koptereilla ovat luokkaa 500-1000 €/h, isommilla paljon enemmän (NH60 n. 16000€/tunti)

Polttoainetta kuluu esim. Bell Jet Rangerilla (206) mallista riippuen 75-115 kg/h lentokonebensiiniä, isommilla satoja kiloja/tunti (yhden hengen kuormalla)

Pikaisesti laskien pelkillä helikopterin 'virkapäivän' käyttökustannuksilla (8h x 22 x 750€ = 132k€) ostaisi 2-3 aika tehokasta autoa, esim.

- 3 x Scoda Octavia Combi, 2.0 TSI RS DSG Autom. (180/245 kW/hp, kiihtyvyys 0-100 km/h 6,7s , huippunopeus 250 km/h) @42k€
- 2,5x BMW 330i A Touring xDrive Business Sport (190/258 kW/hp, kiihtyvyys 0-100 km/h 5,8s, huippunopeus 250 km/h) @53k€
(Ja poliisi varmaan virittelisi näiden huippunopeuksia ja turboja vähän suuremmiksi)
Tehokkaampia, paremmin kiihtyviä autoja varmaan saa halvemmallakin, mutta en nyt kaikkea jaksa tähän kerätä.

Ja kuin tuollaista helikopteria tuskin pystyy pitämään liikenteessa paljoa enempää 8h/vuorokausi (eikä sitäkään yhtämittaisesti), niin kaikki tarvittavat lisätunnit vaatisivat lisäkaluston hankkimista.
Ei se sitä faktaa silti poista, että heko on paljon parempi ja tuirvallisempi tapa seurata takaa ajettavaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Ei se sitä faktaa silti poista, että heko on paljon parempi ja tuirvallisempi tapa seurata takaa ajettavaa.
Jos kyse on seurannasta, niin aika kallista seurailua. Ja kannattaa miettiä siihen muita teknisiä välineitä, kuin miehitetty helikopteri, ja toki ne perinteiset konstit on edelleen käytössä, jotka monesti parempia kuin kopteri. ja seuraaminen voi keskeytyäkin.

Jos kopteri korvaa ison määrän partioita, niin roistojen osalta lähinnä kyse siitä ettei enään ouututa eikä seurata. ja jos kuitenkin hyvä sää ja virka-aika ja se huono arpa -> seuraataan, niin se ainakin näkyy ja kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Bell Jet Rangerilla (206) mallista riippuen 75-115 kg/h lentokonebensiiniä
Eikös toi nyt kuitenkin polta kerosiiniä? Polttoainekustannus varmaan aika pieni osatekijä, mutta onhan siinä nyt hintaeroa kokoluokkaa 2,5x
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Uusimman mallin Octavian (metallinharmaa) ja pari Superbia (tummansininen metalliväri ja metallinharmaa) olen jo nähnyt pysäyttämässä kaahailijoita, itse olen moisen "siviilin" edellä ajanut 130km/h 120km/h alueella ja ei tuntunut kiinnostavan. Ajoin myös pari viikkoa sitten moottoripyöräpoliisien ratsia-alueen läpi 130km/h, eikä kukaan lähtenyt perään, eli eivät ole kiinnostuneet noista 100-200€ sakkojen jakelusta, kalastelevat varmaan nykyään noita joille tulee suoraan liikenteen vaarantamisesta merkintä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Uusimman mallin Octavian (metallinharmaa) ja pari Superbia (tummansininen metalliväri ja metallinharmaa) olen jo nähnyt pysäyttämässä kaahailijoita, itse olen moisen "siviilin" edellä ajanut 130km/h 120km/h alueella ja ei tuntunut kiinnostavan. Ajoin myös pari viikkoa sitten moottoripyöräpoliisien ratsia-alueen läpi 130km/h, eikä kukaan lähtenyt perään, eli eivät ole kiinnostuneet noista 100-200€ sakkojen jakelusta, kalastelevat varmaan nykyään noita joille tulee suoraan liikenteen vaarantamisesta merkintä.
Toki jos mäihä käynyt että oottelevat jotain tiettyä henkilöä että pysäyttäisivät
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Itse ollut samassa tilanteessa kuin ANTI_L ja niitä 140+ ajavia napsivat yleensä sivuun. Eivät 130mittarissa ajavia. Ja ykköstiellä näitähän riittää auton merkkiin ja malliin katsomatta. Siis näitä +140 ajajia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Esim. Jenkeissähän ne laittaa kopterin seuraamaan kohdetta, ja ohjaa poliisit vastaanottamaan, niin jahdattavan ei tarvitse ajaa kahtasataa keskustan lävitse pollarit perässä. Harvemmin jahdattava kopterilta karkuun pääsee.
Montako poliisikopteria olet USAssa nähnyt tosielämässä?

Hollywood-leffat ja on vähän eri asia kuin tosielämä.

On siellä usassa ehkä suurimmissa miljoonakaupungeissa pari kopteria.

Ei todellakaan joka paikassa jahtaamassa jotain peruskaahareita
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
806
Kyllä itse olen nyt pakulla ajellut sen 135/140km/h mittarinopeutta(ei heitä edes paljoa, isompien renkaiden takia) moottoritiellä.
Monta kertaa on tullut poliisit vastaan, ja muutaman kerran ollut "huoltoportilla" mp-poliisi tutkaamassa, eli siinä kun on moottoritien välissä asfaltoitu alue.

Ja parempi onkin, etteivät vielä tosta sakota.
Tossa turun kehätien työmaan kohdalla oli moottoritiellä 60 rajoitus. Poliisit oli usein siinä tutkaamassa ja sanoivat, että pysäyttävät vasta ne, jotka ajaa 90km/h tai yli.
Tuo 120 alueella 140km/h ajaminen on prosentuaalisesti aika paljon pienempi rike, kun 60 alueella 90km/h ajaminen.
Ja kun normaalioloissa 120km/h rajoituksella ei pitäis mitään yllättävää tulla eteen, mutta kehätien työmaalla tossa 60km/h rajoituksella saattaa se raskas kuorma-auto lähteä paikoiltaan liikkeelle liikenteen sekaan.
Usein ollut vielä toinen kaista suljettuna, josta kuorma-autolla pitää nollavauhdeista lähteä liikenteen sekaan.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 412
Eikös toi nyt kuitenkin polta kerosiiniä? Polttoainekustannus varmaan aika pieni osatekijä, mutta onhan siinä nyt hintaeroa kokoluokkaa 2,5x
Polttaa kai se kerosiinia, kun siinä on turbiinimoottori.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
montako poliisikopteria olet USAssa nähnyt tosielämässä?

hollywood-leffat ja on vähän eri asia kuin tosielämä.

ja joo, on siellä usassa ehkä suurimmissa kaupungeissa pari kopteria.
Esimerkin voi ottaa paljon lähempää, ei tarvita jenkkejä eikä leffoja.

Esim Saksassa poliisilla on 70 kopteria käytössään ja aika monessa muussakin EU-alueen maassa poliisilla on vaihteleva määrä koptereita.
Lähde: Bundespolizei - Daten und Fakten
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Ei se sitä faktaa silti poista, että heko on paljon parempi ja tuirvallisempi tapa seurata takaa ajettavaa.
Ei ole parempi, koska on aivan liian kallis sekä hankkia että käyttää.

Helikopterien hankkimissa Suomen kaltaisessa maassa suomen poliisin budjetilla johonkin takaa-ajoihin ei van ole MITÄÄN järkeä kun koko maassa on ehkä MUUTAMA takaa-ajo vuodessa joissa siitä olisi merkittävää, hyötyä, mutta siihen käytetyt kustannukset olsii poissa kaikesta muusta ziljoona keraa järkevämmästä ja hyödyllisemmästä kalustyosta ja toiminnasta, joka muutenkin kärsii jo pahaa resurssipulaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 061
Saman tyyppisiä lukemia kuin tuossa @demu n viestissä muistan jossain nähneeni.
-iso NH90 tai vast noin 15000€/h (miehistön kanssa)
-pienemmät kopterit bell 407 tai vast. tai keskikokoiset UAV noin 1000€/h (ilman miehistöä)

Nuo pikkukopterit ei mitään älyttömän nopeitakaan ole, esim tuo bell 260 kmh jos oikein puristaa.

Kyllähän tuolla rahalla muutama verovapaan RS skodillacin hankkii jos se riittää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Muistutetaan nyt vielä että 130@120 nopeudesta EI saa sakkoja vaikka ei olisi yhtään mittarivirhettä. Se on vasta huomautusrajalla. Eikä tuollaiseen 10 ylinopeuteen räpsähdä kameratkaan, kaikilla edellisillä autoilla menty aina 10 yli kameratolppiin ilman stressiä, kun tuntee paljonko mittari heittää. Moottoritiellä saa siis ajaa huoleti 20 ylinopeutta ennen kuin poliisin kiinnostuskynnys ylittyy.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Päivitysjuttu:
Mikä sitten on vaativan ajotapavalvonnan todellinen puuttumiskynnys? Se on täysin tapauskohtaista. Poliisin on pakko priorisoida, sillä kaikkeen ei voi puuttua. Lievempiinkin rikkeisiin toki puututaan mahdollisuuksien mukaan, mutta niihin käytetään toisenlaisia valvontamenetelmiä ja -kalustoa. Vaativan ajotapavalvonnan autot etsivät liikenteessä niitä vaarallisimpia tapauksia.
© Tekniikan Maailma, 2020
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Muistutetaan nyt vielä että 130@120 nopeudesta EI saa sakkoja vaikka ei olisi yhtään mittarivirhettä. Se on vasta huomautusrajalla. Eikä tuollaiseen 10 ylinopeuteen räpsähdä kameratkaan, kaikilla edellisillä autoilla menty aina 10 yli kameratolppiin ilman stressiä, kun tuntee paljonko mittari heittää. Moottoritiellä saa siis ajaa huoleti 20 ylinopeutta ennen kuin poliisin kiinnostuskynnys ylittyy.
Poliisi on eri mieltä kanssasi.
Mikä on puuttumisraja ylinopeuksissa?
Liikennevirhemaksu seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla, jos ylinopeutta on 7–20 km/h.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Poliisi on eri mieltä kanssasi.
Poliisi - Usein kysyttyä
Mikä on puuttumisraja ylinopeuksissa?
Liikennevirhemaksu seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla, jos ylinopeutta on 7–20 km/h.
Tässä kai puhutaan vähän eriasiasta.

Eli jos luotetaan että poliisin mittarit on luotettavia, tarkkuus +0 viiva miinus jotain. jolloin sitten tarkat kuskit lisää siihen puuttumisrajaan sen korjauksen (3km/h). Tosin jollain sitte on oma virhe ollut vähän miinuksella, ja onkin lipsahtanut puuttumisrajan yli. Tai itketään kun ei kerinnyt hidastaa ajoissa jne. kun lähtö on ollut jo reilusti ylinopudella.

Eli onko sakon pelossa järkevää ulosmitata myös se virhemarginaali, vai sittenkin ajaella rajoitusten mukaan ja toleranssit säästää omaan virhemarginaaliin

On kai ketjussa ollut tarinoita missä joku on mennyt käräjille, poliisin mittauksissa todettu mahodllinen virhe, ja saanut sitten sakon tyyliin +2km/h yli sallitun.

Mutta aiheeseen, nopeuksia on helppovalvoa, ihmisiä tarvitaan muiden vaikeammin valvottavien seuraamiseen. Esim ne paljon puhutut turvavälit (no teknisesti sekin olisi helppoa). niissä kai puuttumista latistaa se että vaikea kirjoitella sakkolappuja, tosin tehokasta varmaan olisi jo se että rikkojat poimitaan tiensivuun haastattelu jonoon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
648
Ottaen huomioon 3km/h teknisen vähennyksen, 9km/h absoluuttinen ylinopeus ei aiheuta liikennevirhemaksua. Teoreettisesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Yöllä Turusta Helsinkiin ajaessa taisi nämä VATIPÄÄT olla kyseessä. Roikkuivat kymmeniä kilometrejä perässä Skodan RS- mallilla ja pysäyttivät Lohjan kohdalla. Puhalluttivat ja puhuttivat ajoittaisesta ylinopeudesta. Vaatetus oli kuin kalastajilla.
 

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Menee vähän OT mutta pakko oikaista tuota lääkärihekotoimintaa. FinnHemsin pääajatus on se, että siellä tukikohdassa on aina ensihoitoon erikoistunut lääkäri päivystämässä 24/7, jolta ensihoitajat pyytää hoito-ohjetta. Sitten jos se lääkäri tarvitaan paikanpäälle, eikä lähellä ole muuta lääkäriyksikköä, FinnHems porhaltaa paikalle maateitse, tai jos saadaan järkevä aikavoitto ja sää antaa periksi, käytetään kopteria. Harvemmin hems kuljettaa, koska hoitomahdollisuudet hekossa on huonommat mitä maayksikössä. Tarvittaessa se hemsin lekuri hyppää maayksikön mukaan.

Toiminnan tarkoituksena on tarjota kiinteässä yhteistyössä ensihoitopalvelun kanssa korkeatasoisia ensihoitolääkärin palveluita äkillisissä ja henkeä uhkaavissa tilanteissa. Lääkintähelikopterin laaja toimintasäde sekä nopea reagointikyky lisäävät kansalaisten tasa-arvoisuutta.
FinnHEMS-yksiköt saavat hälytykset hätäkeskuksen kautta. Vastoin yleistä käsitystä, lääkintähelikopterit harvoin kuljettavat potilasta vaan helikopterin ensisijaisena tehtävänä on kuljettaa lääkäri mahdollisimman nopeasti potilaan luokse. Potilas kuljetetaan sen jälkeen sairaalaan yleensä ambulanssilla maakuljetuksena, jossa lääkäri voi olla mukana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 868
Viestejä
4 206 981
Jäsenet
70 993
Uusin jäsen
jantecve

Hinta.fi

Ylös Bottom