- Liittynyt
- 24.08.2020
- Viestejä
- 225
VATV-valvonnassa poliisin autokalusto on siviilimallista ja virkalaitteiltaan tavanomaistakin peitellympää. TM:n mukaan esimerkiksi hälytysvalot on saatettu naamioida takana rekisterikilven valoiksi. Erilaiset tutkat, antennit ja muut näkyvät järjestelmät ovat niin ikään huolellisesti piilotettuja.
Erikoisvalvonta-ajoneuvojen kuljettajina toimivat ainoastaan poliisin liikennevalvonnan eliittijoukkoihin kuuluvat henkilöt, jotka on koulutettu muun muassa nopean ajon radoilla ja erikoisolosuhteisiin.
Tehoiltaan VATV-autot ovat aina vähintään 250-hevosvoimaisia ja usein myös nelivetoisia, mutta joukossa on mainittua vielä huomattavasti suorituskykyisempiäkin ajopelejä.
VATV-ajoneuvoilla ei välttämättä edes pysäytetä rikoksesta epäiltyjä kuljettajia, vaan partio saattaa esimerkiksi kerätä riittävät tekniset todisteet vaikkapa törkeästä ylinopeudesta, minkä jälkeen VATV-yksikkö poistuu paikalta ja tehtävän suorittaa loppuun toinen partio.
Poliisin uudet naamioidut erikoispartiot poimivat autoilijoita liikenteestä yksitellen – TM: ”Eivät välttämättä itse tee pysäytystä”
Liikennettä valvotaan Suomessa nykyään neljällä eri tavalla, kirjoittaa asiaa tuoreessa numerossaan selvittänyt Tekniikan Maailma -lehti.
www.is.fi
Tekniikan Maailma
Alkaako kohta postiluukkuun kolahtelemaan sakkoja, että on jossain väitetysti ajettu ylinopeutta? Tuskin oikeat poliisipartiot jokaista bongattua kaaharia kerkeää tulla pysäyttelemään.
Kuulostaa melkoiselta rahan haaskaukselta panna tuommoisia salapoliiseja ajelemaan ylinopeutta ajavia bongailemaan, jotka ei sitten kuitenkaan tilanteeseen itse puutu.