Playstation 5

Eiköhän tuossa ollut mahdollisuus odottaa takuuvaihtoon vastaavaa valkoista ohjainta, mutta bonuksena sai valita tuotteen palautuksen jolloin syntyi uusi maksutapahtuma ja siten myös uusi takuu - takuuvaihdossa takuu lasketaan alkuperäisen tuotteen ostopäivästä.
Juuri näin. Valkoinen olisi kyllä tilattu, mutta tarjosivat myös tuota vaihtodiiliä toiseen väriin ja ilman muuta siihen tartuin.
 
Takuuvaihto näissä ohjaimissa pitäisi kyllä onnistua aina paikan päällä tyyliin "hyllystä uusi tilalle". Jos alkavat venkuloimaan, se on myyjän ammattitaidottomuutta eli virhe, eikä yrityksen protokolla.

Nämä siis ainakin isoimmissa yrityksissä kuten Gigantti, Prisma, Verkkis jne.
 
Takuuvaihto näissä ohjaimissa pitäisi kyllä onnistua aina paikan päällä tyyliin "hyllystä uusi tilalle". Jos alkavat venkuloimaan, se on myyjän ammattitaidottomuutta eli virhe, eikä yrityksen protokolla.

Nämä siis ainakin isoimmissa yrityksissä kuten Gigantti, Prisma, Verkkis jne.
Miksi? Itsellä kaksi vaihtoa Gigantissa ja molemmilla kerroilla vahvistavat Sonyltä ennen uuden vaihtoa. Viimeksi sanoi myyjä, että todnäk uuden saat hyllystä mutta tarvitsevat ensin vahvistuksen. En pitänyt myyjää ammattitaidottamana..
 
Prisma ei ainakaan Sonylta mitään vahvistanut. Ensimmäisen kapulan Giganttiin kun vei takuuseen, sieltä tosiaan odottivat vahvistusta Sonylta ja siinä kestikin sitten kaksi viikkoa. Todella vaikeaa. Prismasta ostan jatkossakin.
 
Miksi? Itsellä kaksi vaihtoa Gigantissa ja molemmilla kerroilla vahvistavat Sonyltä ennen uuden vaihtoa. Viimeksi sanoi myyjä, että todnäk uuden saat hyllystä mutta tarvitsevat ensin vahvistuksen. En pitänyt myyjää ammattitaidottamana..
Odottaako ne joka ohjaimen kohdalla että ”vaihtaisko sony nyt käytäntöä”? Ihme perseilyä, IMO.

Etenkin kun vaikka sony sanoisi mitä, niin myyjän virhevastuu on edelleen voimassa.
 
Odottaako ne joka ohjaimen kohdalla että ”vaihtaisko sony nyt käytäntöä”? Ihme perseilyä, IMO.

Etenkin kun vaikka sony sanoisi mitä, niin myyjän virhevastuu on edelleen voimassa.
Miten virhevastuu liittyy siihen että saat kuitenkin uuden ohjaimen tai se korjataan? Eli virhe korjataan. Ohjeiden mukaan ne varmasti tekevät siellä. Gigantin ohjeissa kysytään Sonylta ja Prismalla ilm ei ole. Ei se myyjän ammattitaidottomuutta ole ohjeita noudattaa.
 
Toisaalta ihan latauksen yms takia ei koskaan kannatta pelata vain yhdellä ohjaimella. Millään koneella.
 
Toisaalta ihan latauksen yms takia ei koskaan kannatta pelata vain yhdellä ohjaimella. Millään koneella.

Mulla on pelatessa aina ohjain piuhan päässä joten tuo ei ole ongelma.
Boxilla tosin käytän ladattavia akkuja, koska ne kestää likemmäs 30 tuntia ja toinen pari on aina valmiina.
Switchin ohjain kestää 40 tuntia, mutta sekin on aina piuhan päässä silloin harvoin kun sillä pelaan. Mä käytän enemmän switchia tuben katsomiseen kuin pelaamiseen.
 
Toisaalta ihan latauksen yms takia ei koskaan kannatta pelata vain yhdellä ohjaimella. Millään koneella.
Täähän on täysin mottipäinen argumentaatio, paitsi jos selität vähän jotain taustaa tälle?
Jaa että "kunhan litiumakut kuluu tasaisesti niin kaikki futaa", ei ihan uppoa toi selitys.
 
Täähän on täysin mottipäinen argumentaatio, paitsi jos selität vähän jotain taustaa tälle?
Jaa että "kunhan litiumakut kuluu tasaisesti niin kaikki futaa", ei ihan uppoa toi selitys.
Itse en halua pelailla ohjain piuhan päässä. Se jo riitti itselleni perusteluksi ostaa lataustelakka ja toinen ohjain. Yksi ohjain on aina telakassa akku täynnä, kun yksin pelailen. Akun loppuessa ohjaimilla läpsystä vaihto ja ei tarvitse piuhaa.
 
Ei kai tuotetta myyvä firma anna mitään takuuta laitteelle eikä näin ole velvollinen antamaan uutta hyllystä tilalle. Takuuseen menee valmistaja jonka ohjeiden mukaan sitten takuuasioissa toimitaan. Ei Prismalla tai gigantilla tms ole mitään velvollisuutta kellekkään mitään uutta tuotetta hyllystä antaa.
 
Ei kai tuotetta myyvä firma anna mitään takuuta laitteelle eikä näin ole velvollinen antamaan uutta hyllystä tilalle. Takuuseen menee valmistaja jonka ohjeiden mukaan sitten takuuasioissa toimitaan. Ei Prismalla tai gigantilla tms ole mitään velvollisuutta kellekkään mitään uutta tuotetta hyllystä antaa.
Vähän menee ohiraiteille keskustelu, mutta takuun puolesta olet oikeassa. Takuu on täysin vapaaehtoinen myöntää tai olla myöntämättä myyjäliikkeille. Kuitenkin myyjäliikkeillä on virhevastuu jokaisessa myymässään tuotteessa. Tämä ei tarkoita uutta tuotetta heti käteen vaan se voidaan myös korjata. Myyjäliikkellä on oikeus ensin tutkia ja hutkia. Taitaa kaikissa Sonyn ohjaimissa olla kuitenkin valmistajan myöntämä takuu. Gigantilla vaan ainakin ollut käytäntönä, että kysyvät Sonylta toimenpidettä. Tuleepa ainakin rekisteröityä taas rikkinäinen ohjain Sonylle. Ehkäpä näitä tarpeeksi tullessa Sony tekisi korjausliikkeen ohjaimille ja on ilm tehnytkin jo uudemmissa versioissa?
 
Vähän menee ohiraiteille keskustelu, mutta takuun puolesta olet oikeassa. Takuu on täysin vapaaehtoinen myöntää tai olla myöntämättä myyjäliikkeille. Kuitenkin myyjäliikkeillä on virhevastuu jokaisessa myymässään tuotteessa. Tämä ei tarkoita uutta tuotetta heti käteen vaan se voidaan myös korjata. Myyjäliikkellä on oikeus ensin tutkia ja hutkia. Taitaa kaikissa Sonyn ohjaimissa olla kuitenkin valmistajan myöntämä takuu. Gigantilla vaan ainakin ollut käytäntönä, että kysyvät Sonylta toimenpidettä. Tuleepa ainakin rekisteröityä taas rikkinäinen ohjain Sonylle. Ehkäpä näitä tarpeeksi tullessa Sony tekisi korjausliikkeen ohjaimille ja on ilm tehnytkin jo uudemmissa versioissa?
Eipä ainakaan tattien osalta ole paremmaksi mennyt uusissa. Alkuperäinen kesti 1.5 vuotta, uudempaa versiota oleva 6kk. Liipaisimissa ehkä on sitten parannusta kyllä tapahtunut.
 
Ei kai tuotetta myyvä firma anna mitään takuuta laitteelle eikä näin ole velvollinen antamaan uutta hyllystä tilalle. Takuuseen menee valmistaja jonka ohjeiden mukaan sitten takuuasioissa toimitaan. Ei Prismalla tai gigantilla tms ole mitään velvollisuutta kellekkään mitään uutta tuotetta hyllystä antaa.
Lakisääteinen oikeus on tosiaan myyjäliikkeellä pantata sitä ohjainta kohtuullinen aika, olikohan 2vko vai 2kk, ennen kun pitää tehdä jotakin. Joku ”ohjain driftaa” on niin perustason juttu, että kyllä kaikki tietää miten sony vastaa, ja tuo panttaaminen on vain turhaa paskaa siinä välissä.

Tuleepa ainakin rekisteröityä taas rikkinäinen ohjain Sonylle.
Tämän tosiaan voi tehdä vaikka antaakin uuden ohjaimen suoraan käteen.
 
Avatakseni hieman edellistä viestiäni, niin tosiaan kuluttaja saa valita, mihin myyntiportaan kohteeseen tekee reklamaation. Myyjän ammattitaidottomuus oli ehkä väärä sanavalinta, tietämättömyys ehkä lähempänä totuutta. Myyvällä liikkellä on tosiaan oikeus pantata ja selvittää Sonylta lisätietoja, mutta mitään syytä siihen ei ole. On yleisesti hyväksytty fakta, että ohjaimen tatit eivät kestä normaalia kulutuskäyttöä tarpeeksi. Reklamaatio korvataan myyvälle liikkeelle Sonyn toimesta, joten myyjällä ei ole mitään järkevää syytä roikuttaa ja selvittää asiakkaan reklamaatiota, koska se menee läpi kuitenkin. Jos nyt siis ohjaimen päältä ei ole autolla ajettu tms.

Olen ohjaimia Giganttiin, Verkkikseen ja Prismaan yhteensä joku 6kpl, ja aina saanut uuden hyllystä. Olen itse kaupan alalla.

EDIT: Täytyy myöskin muistaa, että takuu ja EU:n alueen virhevastuu on eri asia - tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin. Toisin sanoen, vaikka takuuta tuotteessa ei olisikaan, niin sen pitää silti kestää normaalissa käytössä sellainen aika, jonka asiakas voisi olettaa kyseisen tuotteen kestävän. Ja jos ei kestä, niin asiakas on oikeutettu asian oikaisuun.
 
Avatakseni hieman edellistä viestiäni, niin tosiaan kuluttaja saa valita, mihin myyntiportaan kohteeseen tekee reklamaation. Myyjän ammattitaidottomuus oli ehkä väärä sanavalinta, tietämättömyys ehkä lähempänä totuutta. Myyvällä liikkellä on tosiaan oikeus pantata ja selvittää Sonylta lisätietoja, mutta mitään syytä siihen ei ole. On yleisesti hyväksytty fakta, että ohjaimen tatit eivät kestä normaalia kulutuskäyttöä tarpeeksi. Reklamaatio korvataan myyvälle liikkeelle Sonyn toimesta, joten myyjällä ei ole mitään järkevää syytä roikuttaa ja selvittää asiakkaan reklamaatiota, koska se menee läpi kuitenkin. Jos nyt siis ohjaimen päältä ei ole autolla ajettu tms.

Olen ohjaimia Giganttiin, Verkkikseen ja Prismaan yhteensä joku 6kpl, ja aina saanut uuden hyllystä. Olen itse kaupan alalla.

EDIT: Täytyy myöskin muistaa, että takuu ja EU:n alueen virhevastuu on eri asia - tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin. Toisin sanoen, vaikka takuuta tuotteessa ei olisikaan, niin sen pitää silti kestää normaalissa käytössä sellainen aika, jonka asiakas voisi olettaa kyseisen tuotteen kestävän. Ja jos ei kestä, niin asiakas on oikeutettu asian oikaisuun.

Ehkä nykyisin hommat sujuu jouhevammin, mutta ainakin ennen oli melkein järjestään kuvio se, että valmistajat / maahantuojat oli aika jyrkkiä noiden vaihtojen ja hyvitysten kanssa. Eli tokihan myyjäliike sai antaa vaikka uuden ohjaimen (tai minkä vaan laitteen) hyllystä, mutta valmistaja / maahantuoja ei sitä vaihtoa välttämättä hyvittänyt myyjälle, jos ei mennyt heidän protokollansa mukaan. Itsekin alalla aikanaan olleena lähettelin ties mitä asiakkaiden rihkamaa johonkin ulkomailla oleviin takuukeskuksiin, mistä sitten tuli vaihtolaitetta tai ilmoitus hyvityksessä yleensä sellaisella reilun kuukauden odottelulla. Parhaillaan sai vielä lisäksi jotain kuitteja faksailla ties minne jne ja odotella RMA-numeroa palautusta varten jne. Siinä oli turha myyjänä piipittää, että "hyvän palvelun nimissä vaihdoin uuteen". Maahantuoja sanoi, että mitäs vaihdoit. Tämä siis sinä aikana, kun PS3 ja Xbox360 oli uusinta uutta ja GameCubeakin vielä myytiin uutena hyllystä. Myyjäliikkeillähän on varmasti edelleenkin merkkikohtaisesti takuutilanteita varten ohjeet, joita sitten myyjät hiki otsalla lukevat ja niiden mukaan toimivat. Tästä johtuen on ihan mahdollista, että jollain merkillä saa heti uutta tavaraa hyllystä tilalle, mutta toisella ei.

Niin ja sitten muihin asioihin. Postissa odottaisi toissa viikolla Proshopista tilattu 2tb SX850 levy. Illasta siis PS5 putsaukseen ja levyn asennukseen.
 
Viimeksi muokattu:
As for what the PS5 specs will entail, details are limited. However, a recently-published patent by PlayStation architect Mark Cerny suggests that Sony Interactive Entertainment is looking to “accelerate” ray tracing performance in video games.
 
Nyt näköjään 05/21 ostettu dual sense alkoi driftaamaan.
Takuu 12kk valmistajalla mutta eikös se myyjä anna EUssa 24kk?
Telialta ostettu, miten kannattaisi heitä lähestyä?
 
Nyt näköjään 05/21 ostettu dual sense alkoi driftaamaan.
Takuu 12kk valmistajalla mutta eikös se myyjä anna EUssa 24kk?
Telialta ostettu, miten kannattaisi heitä lähestyä?
Kirjallisesti kannattaa lähestyä ja jos valittavat että ”takuu meni jo”, niin vetoaa myyjän virhevastuuseen. Sit jos mitään ei tapahdu niin kuluttaja-asiamiehelle viestiä.
 
Nyt näköjään 05/21 ostettu dual sense alkoi driftaamaan.
Takuu 12kk valmistajalla mutta eikös se myyjä anna EUssa 24kk?
Telialta ostettu, miten kannattaisi heitä lähestyä?
Tuli eilen ihmeteltyä tätä. Vähän perusteellisempi korjaaminen, kuin vain käännellä tatteja suihkutella paineilmalla.

Onko joku muuten käyttänyt tuota gamepad-tester.comia ?
edit: tulipa testattua. Toimii.

 
Viimeksi muokattu:
"No more drift" ... ei nuo potikat ikuisuutta tule koskaan kestämään, koska potikan kontaktipinta kuluu jokaisella pyyhkäisyllä ja ennen pitkää ne on loppu. Silloin pitää vaihtaa koko potikka tai pertti peruskansalainen kävelee kiltisti Giganttiin ja hakee uuden ohjaimen, Sonyn hiljaa toivoessa ettei kuluttaja jaksa tapella takuun kanssa mikäli se on voimassa ja maksaa kiltisti uuden ohjaimen hinnan.

Ainoa kestävä, mutta kallis ratkaisu olisi korvata potikat Hall-effect sensoreilla heti ohjaimen suunnitteluvaiheessa. Kuluttajille se maksaisi enemmän ohjaimen/konsolin korkeampana hankintahintana, mutta Sony ja muut konsolivalmistajat eivät sitten enää pääsisi rahastamaan kuluttajia uudestaan ja uudestaan, kun ei olisi enää potikoita mitkä kuluvat käytön mukaan.
 
Ainoa kestävä, mutta kallis ratkaisu olisi korvata potikat Hall-effect sensoreilla heti ohjaimen suunnitteluvaiheessa. Kuluttajille se maksaisi enemmän ohjaimen/konsolin korkeampana hankintahintana, mutta Sony ja muut konsolivalmistajat eivät sitten enää pääsisi rahastamaan kuluttajia uudestaan ja uudestaan, kun ei olisi enää potikoita mitkä kuluvat käytön mukaan.
Ei nuo niin paljoa maksaisi lisää (~1€), jotta sen pitäisi varsinaisesti näkyä edes myyntihinnoissa siinä määrin että ketään kiinnostaisi.

Toki paskalla rahastus loppuisi, ja sitten sitä kompensoidakseen pitäisi nostaa muiden tuotteiden katteita.
 
Mulla kaks ohjainta jotka kumpikin nitisee ja rätisee ja kolisee ihan törkeästi. Ohjaimissa kyl vedetty niin halvalla kuin mahdollista, onks noi haptiikat sit niin kallista, et muut osat siellä sisällä ihan sekundaa. Sit tuntuu et saa olla kans lataamassa akkuja, luulis et silläkin saralla oltais tehty kehitystä, mut tuntuu et on vaan otettu takapakkia
 
Mulla kaks ohjainta jotka kumpikin nitisee ja rätisee ja kolisee ihan törkeästi. Ohjaimissa kyl vedetty niin halvalla kuin mahdollista, onks noi haptiikat sit niin kallista, et muut osat siellä sisällä ihan sekundaa. Sit tuntuu et saa olla kans lataamassa akkuja, luulis et silläkin saralla oltais tehty kehitystä, mut tuntuu et on vaan otettu takapakkia
Nuo uudenlaiset haptiikat vie akkua. Huomasin eron hammasharjassakin kun hommasin sellaisen jossa on perinteisen pyörivän moottorin sijaan magneettinen värähtelijä. Akku tyhjenee ihan eri tahtia kuin moottorilla varustetuissa. Eli se vanhan mallinen epäkeskopainoa pyörittävä moottori vei vähemmän virtaa kuin nämä värähtelijäelementit. Ja siihen vielä liipaisimien haptiikka päälle, se vaatii ihan kohtalaisesti energiaa että voi estää liipaisimen liikettä. Eron huomaa myös siinä jos pelaa jotain vanhempaa peliä jossa ei ole värinää eikä haptiikkaa, akku kestää paljon paremmin.
 
Liipaisimien haptiikka on itselläni aina pois päältä. En yhtään tykkää kyseisestä ominaisuudesta. Sitä myöten akku tosiaan kestää hitusen paremmin.
 
Kuten @CaseAce sanoi niin ohjaimen värinä on toteutettu myös tavalla mikä vie enemmän akkua. Ja monimutkaisemman rakenteen takia sisällä vähemmän tilaa akulle/paino täytyy pitää balanssissa.
 
"No more drift" ... ei nuo potikat ikuisuutta tule koskaan kestämään, koska potikan kontaktipinta kuluu jokaisella pyyhkäisyllä ja ennen pitkää ne on loppu. Silloin pitää vaihtaa koko potikka tai pertti peruskansalainen kävelee kiltisti Giganttiin ja hakee uuden ohjaimen, Sonyn hiljaa toivoessa ettei kuluttaja jaksa tapella takuun kanssa mikäli se on voimassa ja maksaa kiltisti uuden ohjaimen hinnan.

Tuossa videossahan tyyppi vaihtaa potikan kontaktipinnat, sillä puhdistaminen ei korjannut sitä täydellisesti.
 
Kyllä on ruvennut polttelemaan ostamaan PS5 nyt kun on saatavilla hyvin. Ostin juuri LG C2 42" OLED 4090 kylkeen niin olisi valmiina kunnon näyttökin..

Harmittaa vaan et Horizon ja God of War ainoat mitkä kiinnostavat pelata koska ei ole tehty porttaalia vielä PC.
 
Kyllä on ruvennut polttelemaan ostamaan PS5 nyt kun on saatavilla hyvin. Ostin juuri LG C2 42" OLED 4090 kylkeen niin olisi valmiina kunnon näyttökin..

Harmittaa vaan et Horizon ja God of War ainoat mitkä kiinnostavat pelata koska ei ole tehty porttaalia vielä PC.
Itse otin ensin tarjouksesta vuoden PS Plus Extraa ja seuraavana vkl:na tuli paketteja saataville, niin ostin pois. Ja sitten vielä lisäohjaimen ja 2 teran NVME:n...

Molemmat on saanut puuceelle jo tovin... Siis, ykköset noista...
 
Kyllä on ruvennut polttelemaan ostamaan PS5 nyt kun on saatavilla hyvin. Ostin juuri LG C2 42" OLED 4090 kylkeen niin olisi valmiina kunnon näyttökin..

Harmittaa vaan et Horizon ja God of War ainoat mitkä kiinnostavat pelata koska ei ole tehty porttaalia vielä PC.
Kyllä ne jatkot kohta tulee PC:lle aivan varmasti. Kummastakin on kuitenkin jo ensimmäiset osat julkaistu PC. Horizon: Forbidden West tulee olemaan huikea 4090:lla. Itsekkin odotan että pääsen toista kertaa pelaamaan "platinaan" PC:llä tuon jatkon.
 
Kyllä ne jatkot kohta tulee PC:lle aivan varmasti. Kummastakin on kuitenkin jo ensimmäiset osat julkaistu PC. Horizon: Forbidden West tulee olemaan huikea 4090:lla. Itsekkin odotan että pääsen toista kertaa pelaamaan "platinaan" PC:llä tuon jatkon.
Juuri tämä ja tulee olemaan kyllä varmasti makean näköinen 4090+OLED. Odottelen just noita Forbidden West ja God of War Rägnarok PC:lle. Kun ei viitsisi pelkästään noiden 2 pelin takia ostaa PS5.. 1-osat tuli PC:llä pelattua pariinkin otteeseen läpi. :)
 
Otin ton psplus premiumin, kun sai 15egellä lopuksi kolmeksi kuukaudeksi mitä ps plussaa oli jo maksettuna. Siellähän on vaikka mitä kivoja pelejä. Guarryn pelasin jo läpi ja lawnmoverilla oon nurmea hinkannut. Jne. Ja tänään pitäs tulla linssit vrään ja ratti. Saa pelata kyllä sen mitä ennättää. :)
 
Kyllä ne jatkot kohta tulee PC:lle aivan varmasti. Kummastakin on kuitenkin jo ensimmäiset osat julkaistu PC. Horizon: Forbidden West tulee olemaan huikea 4090:lla. Itsekkin odotan että pääsen toista kertaa pelaamaan "platinaan" PC:llä tuon jatkon.
No tulihan se nyt vahingossa ostettua sittenkin, pelataan nyt sitten nuo 2 peliä läpi ja mietitään sitten jos pitää sen tai myy.. :D
 
Nyt on RE4:n remaken myötä melkoisesti motivaatiota onnistua nestemetallin vaihtamisessa PS5:een perjantaihin mennessä :p Kone siis kaksi vuotta vanha, eikä ole temppuillut kertaakaan noin puoleen vuoteen, mutta nyt peräkkäisinä päivinä Ressun demon kanssa ylikuumeni kahteen otteeseen. Jälkimmäisellä kerralla vieläpä sammui suoraan lennosta siinä missä aiemmin vain valittanut ylikuumenemisesta ja antanut jatkaa pelaamista.

Raportoin tänne lisää sitten, kun kone on huolella kuositettu/paskottu :rofl: Kyllä tämä yritys on joka tapauksessa Sonyn takuuajan ulkopuolella veloittaman 270€:n säästämisen väärti.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-03-20-17-31-32-029_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-03-20-17-31-32-029_com.android.chrome.jpg
    115,3 KB · Luettu: 259
Nyt on RE4:n remaken myötä melkoisesti motivaatiota onnistua nestemetallin vaihtamisessa PS5:een perjantaihin mennessä :p Kone siis kaksi vuotta vanha, eikä ole temppuillut kertaakaan noin puoleen vuoteen, mutta nyt peräkkäisinä päivinä Ressun demon kanssa ylikuumeni kahteen otteeseen. Jälkimmäisellä kerralla vieläpä sammui suoraan lennosta siinä missä aiemmin vain valittanut ylikuumenemisesta ja antanut jatkaa pelaamista.

Raportoin tänne lisää sitten, kun kone on huolella kuositettu/paskottu :rofl: Kyllä tämä yritys on joka tapauksessa Sonyn takuuajan ulkopuolella veloittaman 270€:n säästämisen väärti.
Mullakin muuten tässä kuluvalla viikolla sammui PS5 ekan kerran lennosta. Olin alkamassa pelaamaan Gran Turismo 7:aa.

Olikohan laiteen virransyöttö liian kovilla kun oli kiinni ratti sekä PSVR2, ja ulkoinen USB-levy. Meni vaan yhtäkkiä pimeäksi ja oli vähän ihmettelemistä lasit päässä mitä tapahtui.

Noh starttasin sen uudelleen, eikä ongelmia enää ollut. Voisi varmaan silti nuo pölyt putsata ja toki jos tuo sun operaatio onnistuu niin miksei, nestemetalliakin on kaapissa valmiina.
 
Mullakin muuten tässä kuluvalla viikolla sammui PS5 ekan kerran lennosta. Olin alkamassa pelaamaan Gran Turismo 7:aa.

Olikohan laiteen virransyöttö liian kovilla kun oli kiinni ratti sekä PSVR2, ja ulkoinen USB-levy. Meni vaan yhtäkkiä pimeäksi ja oli vähän ihmettelemistä lasit päässä mitä tapahtui.

Noh starttasin sen uudelleen, eikä ongelmia enää ollut. Voisi varmaan silti nuo pölyt putsata ja toki jos tuo sun operaatio onnistuu niin miksei, nestemetalliakin on kaapissa valmiina.
Jos kaatui gt7:sta pelatessa niin onko gt7 asennettu sisäiselle vai laajennuslevylle? GT7:ssa on bugi mikä randomina kaataa koko konsolin(menee kiinni) jos peli on asennettu laajennuslevylle.
 
Pölyt kannattaa säännöllisesti putsata. Virtalähteen jäähdytys tapahtuu pienien reikien kautta jotka tukkeutuvat helposti ajan saatossa. Virtalähde tästä syystä kuumenee liikaa ja aiheuttaa virtakatkoja.
 
Pölyt kannattaa säännöllisesti putsata. Virtalähteen jäähdytys tapahtuu pienien reikien kautta jotka tukkeutuvat helposti ajan saatossa. Virtalähde tästä syystä kuumenee liikaa ja aiheuttaa virtakatkoja.

Tämä on toki tiedossa, mutta juuri tuon pohjalla olevan virtalähteen kunnollinen imurointi/putsaus on liki mahdotonta ilman koneen purkamista atomeiksi. Melkoinen suunnittelumoka Sonyltä.

Jimms lähetti kamat tänään. Odotettavissa huomisiltaan saakka: kohtalaista vastatuulta ja ragetusta oman kädettömyyden kanssa.
 
Jos kaatui gt7:sta pelatessa niin onko gt7 asennettu sisäiselle vai laajennuslevylle? GT7:ssa on bugi mikä randomina kaataa koko konsolin(menee kiinni) jos peli on asennettu laajennuslevylle.
Pitääpä tarkistaa kummalla M.2 levyllä se on. Kiitos vinkistä.

Edit: Tuo oli näköjään M.2 SSD Storagessa eikä Console Storagessa. Pistin siirtymään niin ehkä ongelma poistuu sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuumaustaukojen kera koko urakkaan meni perjantaina varmaan 3-4h, mutta nyt on nestemetalli vaihdettu uuteen ja thermal putty pääosin thermal padeihin. Yhtään ruuvia ei lopulta mennyt hukkaan, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa joka työvaiheesta kuva konsolia purkaessa, koska ruuveja on yhteensä about 40 kpl ja osa on eri pituisia tai epäloogisissa paikoissa. Annoin koneen eilen idlata 2h ja sitten pelasin kolmisen tuntia putkeen RE4 Remakea - eikä tuuletin nostanut kertaakaan kierroksia. Olen aika helkkarin tyytyväinen lopputulokseen.

Hämmentävin löydös oli virtalähteen pohjalla ollut teippi, joka peitti koko pinta-alaltaan virtalähteen omia tuuletusaukkoja dust catcherin vieressä. Varmaan jotain ideaa normikäyttäjällä, joka ei ikinä imuroi konetta, mutta repäisin tuon kokonaan pois, koska en näe järkevänä peittää muutenkin kuumana käyvää virtalähdettä yhtään enempää. Coolerin puoleinen jäähdytinpinta oli selvästi hapettuvat/kulunut/paljaana kärventynyt ja siitä lähti about loputtomasti mustaa likaa alkoholilla putsatessa. Kuvassa siis otos hinkkaamisen jälkeen ja silti näyttää karmealta. Uuden nestemetallin laittamisen jälkeiset kuvat jäi ottamatta, koska oli pelko persiissä tilanteessa.

Lämmin suositukseni on vähintään kaikille ekan aallon koneen omistajille, että konetta ei ole hirveästi järkeä pitää pystyasennossa.
 

Liitteet

  • IMG_20230324_192013.jpg
    IMG_20230324_192013.jpg
    405,2 KB · Luettu: 151
  • IMG_20230324_192025.jpg
    IMG_20230324_192025.jpg
    230,5 KB · Luettu: 153
  • IMG_20230324_192038.jpg
    IMG_20230324_192038.jpg
    369,7 KB · Luettu: 151
  • IMG_20230324_201001.jpg
    IMG_20230324_201001.jpg
    198,6 KB · Luettu: 157
  • IMG_20230324_183402.jpg
    IMG_20230324_183402.jpg
    306,5 KB · Luettu: 147
Miksi?
Pari vuotta se on tuossa pystyssä nököttänyt.

Ihan siis vain sen riskin takia, että nestemetalli voi valua ajan kanssa. Vaikka riski olisikin pieni, näen sen tarpeettomana riskinä. Toki mulla saattaa olla maanantaikipale, mutta ei mullakaan alkanut ylikuumenemisongelmat kuin vasta vuoden käytön jälkeen.
 
Onko nestemetalli joku uusi juttu Pleikkareissa ? Aina on nuo konsolit olleet pystyssä, kuusi vuotta kerrallaan.
Ainakin itsellä tuulettimen liialliset töhinät ovat aina johtuneet pölystä.
 
Mulla myös aina hyvin pelanneet konsolit. Xbox 360 oli ainoa johon tuli surullisen kuuluisa rrod noin 6 vuoden käytön jälkeen. Korjasin tahnat vaihtamalla. Kaikki muut nintendosta pleikkariin ja segaan pelaavat vieläkin, vaikkakin ovat kaapissa.
PS5 ostettu julkkarin aikoihin ja mitään tuuletin ääniä en kuule, täysin hiljainen. Päässyt vähällä. Onneksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom