Deadzonen koko voi olla yksi syy. Myös jotain autokalibrointia voi olla muissa ohjaimissa, jotka kompensoivat ns. nolla-asennon driftiä ja maskaavat ongelmaa hieman (ohjain voi esim tunnistaessaan pöydällä olemisen, asennon ja kiihtyvyyden perusteella, ja säätää nolla-asennon parametreja vastaamaan paremmin todellisuutta). Oikein tehtynä tuo voi auttaa paljonkin monissa tilanteissa. Lisäksi on mahdollista että ALPS on yksinkertaisesti tuottanut nyt hieman heikompilaatuisia komponentteja kuin ps4 aikaan.
PS5 vs. xbox ohjainten driftauksen näennäisen yleisyyden eroa voi selittää myös ihan yksinkertaisesti se, että kuinka paljon enemmän pleikkareita on ostettu. Jos vaikka 1% valittaa asiasta foorumeilla, niin pleikkaohjaimista valittavia lienee n. viisinkertainen määrä verrattuna xbox ohjaimista valittaviin, vaikka ongelma olisi yhtä todennäköinen ohjaintasolla. Switchin ohjainten driftaamisesta olen ainakin itse kuullut vielä useammin, laitteet on toki olleet markkinoilla jo pidempään ja myytyjä yksiköitä on moninkertaisesti verrattuna muihin nykygenin konsoleihin.
Pitää toivoa, että nämä menestyvät ja saadaan jossain vaiheessa kunnon ohjaimet taas pleikkaripelaajillekkin:
World First game controller GuliKit King Kong 2 Pro,best gamepad compatible with Nintendo Switch / Switch Lite, PC,Android,iOS & Mac,motion sense,Switch wakeup,Amiibo,wireless & wired connection,Turbo,Combo,vibration,and all customized settings.
topgamegear.com