Pixel-puhelimet

Speksien mukaan (store.google.com) Pixel 9:n maksimilatausteho on 27 W.
Speksit on speksejä ja käytännön totuus jotain muuta.
Screenshot_20260502-084117.png
 
Speksit on speksejä ja käytännön totuus jotain muuta.
Screenshot_20260502-084117.png
OK, näyttää jäävän vähän vajaaksi virallisesta 27 watin speksistä. Tuossa testissä (chargerlab.com) muuten Applen virtalähteillä Pixel 9:n latausteho on melko alhainen. Esim. 30 W Apple lataa vajaan 18 watin teholla. Avainsana mahdollisimman hyvän lataustehon saamiseksi Pixelillä lienee PPS-protokollan tuki, mikä esim. Samsungin 25 W -laturissa (nykyinen malli) on.
 
Vielä enemmän mättää että Googlen tarjoama Snapseed v3.0 löytyy Applelle muttei Androidille. Siinä ampuvat niin pahasti omaan nilkkaan ettei mitään järkeä. Saisivat tehdä siitä ensisijaisen editorin Pixeleihin.
Pian
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://twitter.com/MishaalRahman/status/2052059921873822178
 
pixel6-akku.jpg

Pixel 6:n näyttöä vaihtaessa ihmettelin kun ei meinannut uusi näyttö asettua mitenkään kohdalleen. Akku näytti päälipuolelta kuitenkin suoralta ja ajattelin ettei ole lähtenyt vielä paisumaan. Vanha akku oli kuitenkin jo kestoltaan heikossa kunnossa ja alkuperäisvaraosana löytyi halvalla uusi, niin päätin vaihtaa akunkin puhelimeen. Olikin mukava yllätys kun vanhaa akkua irrottaessa tajusin että alapuolelta akku on jo aika pahastikin paisunut ja akkua nostaessa alkoi savua nousemaan. Oletan että pitkällä aikavälillä puhelimen lämpötila on jatkuvasti noussut ja nyt vasta uudella akulla tajusi miten viileänä tämän oikeasti kuuluisi tuntua. Device temperature -valikossa näkyvä lämpötila tippui 39°C => 35°C. Olisi mielenkiintoista tietää miten lähellä tulipaloa tämän kanssa tuli oltua...
 
pixel6-akku.jpg

Pixel 6:n näyttöä vaihtaessa ihmettelin kun ei meinannut uusi näyttö asettua mitenkään kohdalleen. Akku näytti päälipuolelta kuitenkin suoralta ja ajattelin ettei ole lähtenyt vielä paisumaan. Vanha akku oli kuitenkin jo kestoltaan heikossa kunnossa ja alkuperäisvaraosana löytyi halvalla uusi, niin päätin vaihtaa akunkin puhelimeen. Olikin mukava yllätys kun vanhaa akkua irrottaessa tajusin että alapuolelta akku on jo aika pahastikin paisunut ja akkua nostaessa alkoi savua nousemaan. Oletan että pitkällä aikavälillä puhelimen lämpötila on jatkuvasti noussut ja nyt vasta uudella akulla tajusi miten viileänä tämän oikeasti kuuluisi tuntua. Device temperature -valikossa näkyvä lämpötila tippui 39°C => 35°C. Olisi mielenkiintoista tietää miten lähellä tulipaloa tämän kanssa tuli oltua...
Joo, oikeasti varovainen näiden litium-akkujen kanssa. Aika ikävästi jos tuo olisi syttynyt ja vienyt kodin.

Litiumakku palaa kuumana eikä sammu helposti – kännykkäpaloihin markkinoidaan erityisiä litiumsammuttimia, sähköautopalo vaatii järeämpiä keinoja
 
Muistan vielä, kun akunvaihto oli 5 sekunnin homma ja ilman tulipaloriskiä. Nää nykyiset liimatut pussiakut alkaa sähisemään kun vähänkin voimalla vääntää.
 
EU alueelle on tulossa ne vaihdettavat akut.

Sääntely koskee uusia EU:n markkinoille saatettavia tuotteita 18.2.2027 alkaen.
Mitä se tarkoittaa käytännössä, onko ne oikeasti helposti vaihdettavissa? (En ole siis yhtään perehtynyt)
 
Mitä se tarkoittaa käytännössä, onko ne oikeasti helposti vaihdettavissa? (En ole siis yhtään perehtynyt)
Ei siitä taida vielä olla tarkempaa tietoa.

Tuskin mitään Nokian klikattavien vaihtokuorien kaltaista ratkaisua on tulossa, eli uskoisin, että vaatii asiaan perehtymistä että saa takakuoren irti. Mutta itse akku sitten voi olla esimerkiksi ihan vain liittimellä kiinni, eikä liimattu, jolloin se on käyttäjän itse vaihdettavissa. Tämä siis omaa pohdiskelua vain.
 
Useat nykylippulaivat taitavat jo täyttää nuo määritelmät eli se itse akku on helposti vaihdettavissa eikä käytössä ole näitä liimoja yms
 
Noissa vanhemmissa Pixeleissä oli kyllä jotain sekunda-akkuja ilmeisesti ollut käytössä. Noistahan sai jotkut tuotantoerät ilmaisen akunvaihdon jos selvitti asiaa Googlelta. Uudemmissa Pixeleissä on nyt akut joidenka pitäisi kestää minimissään 1000 sykliä yli 80% kapasiteetin niin josko nämä nyt kestäisi vähän paremmin.
 
Nyt uusimman päivityksen myötä ilmeisesti tuo "ominaisuus" jolla puhelimella menee latautua tunti 77%>80% on poissa 9A:sta. Taisi tulla sen verran palautetta tuohon liittyen että päätyivät poistamaan sen.
 
Nyt uusimman päivityksen myötä ilmeisesti tuo "ominaisuus" jolla puhelimella menee latautua tunti 77%>80% on poissa 9A:sta. Taisi tulla sen verran palautetta tuohon liittyen että päätyivät poistamaan sen.
tuon mukaan koskee vain langatonta latausta?
Battery & Charging
  • Fix for slow wireless charging speeds when the battery level is between 75% and 80% in certain conditions*[1]
 
tuon mukaan koskee vain langatonta latausta?
Battery & Charging
  • Fix for slow wireless charging speeds when the battery level is between 75% and 80% in certain conditions*[1]
Ennen päivitystä se päti myös piuhalla ladatessa. Voi olla että muistan väärin mutta ihan niinkuin hidastelu olisi lakannut langattomalla laturillakin. Täytyy testata. :hmm:

E: Näyttäis lataavan normaalisti langattomalla laturillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla hajonnut puhelimen näytön hipaisu tai pöydältä nostaminen herättämiseksi (Display & Touch -> Lock screen -> Tap to check phone / Lift to check phone)?

Mulla lakkasi jossain kohtaa toimimasta ja nykyään on aina pakko runkuttaa koko ajan virtanappia puhelimen herättämiseksi.

Pixel 9 kyseessä siis.
 
Onko muilla hajonnut puhelimen näytön hipaisu tai pöydältä nostaminen herättämiseksi (Display & Touch -> Lock screen -> Tap to check phone / Lift to check phone)?
9 Pro XL ja molemmat toimii, kuten pitääkin.
 
Oli minullakin 9:ssä, mutta korjasiko tuo päivitys sen vai pelkän langattoman latauksen? Ehtikö joku jo kokeilla? Mullakin meni varmaan tunti tuossa 75 -> 80 latauksessa ennen päivitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Oli minullakin 9:ssä, mutta korjasiko tuo päivitys sen vai pelkän langattoman latauksen? Ehtikö joku jo kokeilla? Mulla meni varmaan tunti tuossa 75 -> 80 latauksessa.
Mulla latasi eilen ihan normaalisti 80% asti sekä piuhalla että langattomassa. En tiedä mitä tuon "in certain conditions" pitäisi sitten tarkoittaa.
 
Taisi osua tuo Pixel 8 green screen lotto. Rekla tiketin pistin Kuukkelille tuosta, pitäisi kuulua tuon 3 vuoden laajennetun ruutu takuun piiriin.
1778913769540.png
 
Jos joku ihmettelee oman Pixelinsä mobiiliverkon nopeuksia, niin ottakaa mukautuva yhdistettävyys pois päältä asetukset -> Verkko ja internet osiosta. Ihmettelin itse, että voiko oma Pixel 9A olla niin huono mobiiliverkossa ainakin käytettävissä DNA:n 5G-verkkoa. Pystyin vertailemaan Oneplus Nord 3:seen 5G-verkossa.

Mukautuva yhdistettävyys pihelin tiputtaa 5G NSA-verkossa käyttämään 4G-verkkoa ja arvioi, koska mahdollisesti tarvitsee 5G-verkkoa. Säästää myös akkua ja huomasin et tää jopa vaikutti positiivisesti jopa 4G-verkon nopeuksiin. Eli jostain syystä puhelin ei välttämättä ottanut sitä 5G-verkkoa käyttöön vaikka pitäisi tiedonsiirron aikana ja jopa lähtevä nopeus parani, kun 5G-verkko tulee mukaan

Screenshot_20260526-230141.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku ihmettelee oman Pixelinsä mobiiliverkon nopeuksia, niin ottakaa mukautuva yhdistettävyys pois päältä asetukset -> Verkko ja internet osiosta. Ihmettelin itse, että voiko oma Pixel 9A olla niin huono mobiiliverkossa ainakin käytettävissä DNA:n 5G-verkkoa. Pystyin vertailemaan Oneplus Nord 3:seen 5G-verkossa.

Mukautuva yhdistettävyys pihelin tiputtaa 5G NSA-verkossa käyttämään 4G-verkkoa ja arvioi, koska mahdollisesti tarvitsee 5G-verkkoa. Säästää myös akkua ja huomasin et tää jopa vaikutti positiivisesti jopa 4G-verkon nopeuksiin. Eli jostain syystä puhelin ei välttämättä ottanut sitä 5G-verkkoa käyttöön vaikka pitäisi tiedonsiirron aikana ja jopa lähtevä nopeus parani, kun 5G-verkko tulee mukaan

Screenshot_20260526-230141.png
Testasin Pixel 9:llä, parani myös nopeudet kun otti pois päältä.
 
Tuopas olikin piilossa GrapheneOS:n osalta. Löytyy haulla ja väittää poluksi juuri tuota "Verkko ja internet", mutta sieltä osiosta itse selaamalla sitä ei löytynyt mistään kohdasta.

Lisäksi tuohan on siis otsikko ja siellä on nuo kuvan kaksi asetusta. Tässä käyttiksessä molemmilla asetuksilla erikseen haettaessa luuri ohjaa tuonne samaan paikkaan, mutta siellä on vaan yksi täppä valittavana eli mukautetta yhdistettävyys päälle/pois.

Mielenkiintoista kokeilla, sillä mobiiliverkko imee akkua melkoisesti, vaikka on LTE only päällä.
 
Jos joku ihmettelee oman Pixelinsä mobiiliverkon nopeuksia, niin ottakaa mukautuva yhdistettävyys pois päältä asetukset -> Verkko ja internet osiosta.
Jännä, mulla taas tippui Pixel 8a:n latausnopeus ~200 -> ~70. Lähetysnopeus pysyi about samana. Elisa 5G+ Rajaton 300M.
 
@Datsyuk13 5G SA on mainostettu olevan jopa 20% pienemmällä akun kulutuksella

No useampi oli valitellut oman 9/9A huonoja nopeuksia Android 16 kanssa, niin tää löytyi sitten ihan sattumalla hakemalla eli kannattaa kokeilla.

Luin vähän kiireesti ja luulin, että puhuit akkukestosta, etkä nopeuksista. Mulla on 4G- liittymä ja vähempikin nopeus riittäisi vallan mainiosti, mutta akkua ajatellen laitoin täpin pois päältä testiksi.

Toisaalta itellä on juurikin tuo Pixel 9a ja heikko akkukestohan tässä on jo lähtökohtaisesti. Ei sekään liikoja haittaisi, mutta etanamainen pikalataus on tuon kanssa huono yhdistelmä silloin, kun akku uhkaa loppua kesken päivän.
 
Luin vähän kiireesti ja luulin, että puhuit akkukestosta, etkä nopeuksista. Mulla on 4G- liittymä ja vähempikin nopeus riittäisi vallan mainiosti, mutta akkua ajatellen laitoin täpin pois päältä testiksi.

Toisaalta itellä on juurikin tuo Pixel 9a ja heikko akkukestohan tässä on jo lähtökohtaisesti. Ei sekään liikoja haittaisi, mutta etanamainen pikalataus on tuon kanssa huono yhdistelmä silloin, kun akku uhkaa loppua kesken päivän.

No tuo Elisan 5G SA mainostaa akun keston lisäätymistä, kun 5G NSA on kahdet verkot yhtä aikaa käytössä eli 4G+5G. Tarkoitin sitä, että itsellä tuolla asetuksella parantui nopeudet parhaimmillaan eli jos 5G:llä tuli useampi sata Mbit/s ja yllättäen jää sinne korkeintaan 120/50Mbit/s ja eikä nouse millään takaisin nopeudet. Saattoi auttaa, jos lentokonetilassa käytti.
 
9 Pro XL ja testailin itsekin Elisan 5G-verkossa, asetus pois päältä huonontaa yhteyttä jonkun verran. Pingi ainakin nousee reippaasti. Jännä havainto.
 
Mites tää akun kunto on pompsahtanut takaisin 100%? Onko se resetoitu 200 syklin kohdalla vai mitä on tapahtunut? Ei todellakaan ollut 100% ennen 200 sykliä. Pixel 9 Pro, 232 sykliä ny akulla.
 
Mites tää akun kunto on pompsahtanut takaisin 100%? Onko se resetoitu 200 syklin kohdalla vai mitä on tapahtunut? Ei todellakaan ollut 100% ennen 200 sykliä. Pixel 9 Pro, 232 sykliä ny akulla.
Mulla kapasiteetti meni kanssa 9a:lla hiljattain 94%→95% ja nyt se on taas 94%. Epäilen pitääkö kumpikaan paikkansa.
 
Ihan normaalia että nuo lukemat muuttuu kun BMS tekee kokoajan kalibrointia, pitkän ajan trendi merkkaa tässäkin eikä pari otosta.
 
Niin se laski yli vuoden käytöllä tasaisesti 100 > 94. Ilmeisesti 200 syklissä uusi perustaso on taas 100. Missähä kohtaa taas on seuraava satanen...

Muoks: Tämähän on kuin autossa ruuvaisi matkamittaria fiiliksen mukaan ja myisi sen etiä päin taas "vähän" ajettuna. Rehellinen arvio vaan kiitos akun kunnossa eikä tällaisia laskentoja huulipunaksi sialle. Ei tämä mikään 100% tekele ole 232 syklin jälkeen kuitenkaan vaikka nyt Pixel niin haluaakin asian esittää. EU-tason markkinointikielto huijauksesta muuten ja vähän äkkiä. Otsallaankin näkee jo ettei lataus enää etene kuten pakasta vedetyllä ja akku kuluu nopeammin kuin vuosi sitten samanlaisella käytöllä ja samoilla appseilla päivittäin.
 
Viimeksi muokattu:
Google Pixel 10:n iloinen omistaja täällä terve :) Otettu myös Beta-kanava käyttöön, joten Android 17 ollut jo laitteessa hyvän tovin.
Samoin täällä Pixel 10 Pro XL beta käyttäjä, joten Android 17 ollut kauan käytössä jo! Ei hirveästi valittamista vai onko itsellä tullut jotain ongelmia?
 
Samoin täällä Pixel 10 Pro XL beta käyttäjä, joten Android 17 ollut kauan käytössä jo! Ei hirveästi valittamista vai onko itsellä tullut jotain ongelmia?
Yleisesti ottaen todella hienosti toiminut ollakseen vielä Beta-versio mutta sellainen bugi itseäni ainakin kiusaa, että kun laitan USB-johdon kiinni puhelimeen niin ei tapahdu mitään / puhelin ei reagoi johdon kytkemiseen ja puhelimen boottauksen jälkeen kaikki toimii taas X aikaa ja sama bugi ja ruljanssi toistuu. Tämäkin korjattaneen valmiiseen versioon mennessä.
 
Yleisesti ottaen todella hienosti toiminut ollakseen vielä Beta-versio mutta sellainen bugi itseäni ainakin kiusaa, että kun laitan USB-johdon kiinni puhelimeen niin ei tapahdu mitään / puhelin ei reagoi johdon kytkemiseen ja puhelimen boottauksen jälkeen kaikki toimii taas X aikaa ja sama bugi ja ruljanssi toistuu. Tämäkin korjattaneen valmiiseen versioon mennessä.
Hmm itselläni ei ole kyseistä ongelmaa ilmennyt, vain sellainen et joskus ei ilmoituspalkki tule näkyviin, kun vetää ylhäältä alas. Pitää käynnistää näyttö uudestaan, jotta toimii. Varmaan korjaantuu seuraavaan beta päivitykseen mennessä. Sit satunnaisia grafiikka bugeja esim. Pokemon Go peliä pelatessa mustia neliöitä joissain kohdin.
 
Hmm itselläni ei ole kyseistä ongelmaa ilmennyt, vain sellainen et joskus ei ilmoituspalkki tule näkyviin, kun vetää ylhäältä alas. Pitää käynnistää näyttö uudestaan, jotta toimii. Varmaan korjaantuu seuraavaan beta päivitykseen mennessä. Sit satunnaisia grafiikka bugeja esim. Pokemon Go peliä pelatessa mustia neliöitä joissain kohdin.
OK. En ole varma vaikuttaako asiaan se, että pidän aina virransäästö-tilaa päällä ja voisinkin kokeilla ottaa sen pois päältä testauksen ajaksi.
 
OK. En ole varma vaikuttaako asiaan se, että pidän aina virransäästö-tilaa päällä ja voisinkin kokeilla ottaa sen pois päältä testauksen ajaksi.
Suosittelen ottamaan pois, koska itse en näe sille mitään käyttöä toimii akku muutenkin ihan tarpeeksi hyvin ilmankin.
 
Yleisesti ottaen todella hienosti toiminut ollakseen vielä Beta-versio mutta sellainen bugi itseäni ainakin kiusaa, että kun laitan USB-johdon kiinni puhelimeen niin ei tapahdu mitään / puhelin ei reagoi johdon kytkemiseen ja puhelimen boottauksen jälkeen kaikki toimii taas X aikaa ja sama bugi ja ruljanssi toistuu. Tämäkin korjattaneen valmiiseen versioon mennessä.

Tämän takia itse olen aina odotellut sitä virallista versiota, kun siellä saattaa olla ongelmia/bugeja.
 
Android 17 QPR1 Beta 4 tuli keskiyöllä puhelimeen ja asentelin sen vartissa puhelimeen, ainakaan vielä ei huomattavia bugeja ole havaittavissa.

Tässä mitä uutta Android 17 QPR1 Beta 4 tuo:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/FlVNFbxdQQ0
 
Onkos tuossa pixel 10a jotain selviä heikkouksia perus tallaajalle? Verkkiksessä näyttäisi olevan myynnissä 429€. Iphone 13pro ollut käytössä ja muuten on omaan käyttöön riittävä, mutta akku alkaa kuolemaan. Akun vaihto sen verta tyyris, eikä päivityksiä ole tulossa kun vuosi tai kaksi, niin miettinyt seuraavaa puhelinta.
Mites toi grapheneOs toimii, jos haluaakin takaisin stock tilaan? Saako puhelimen palautettua täysin alkuperäiseksi vai jääkö joku bootloader auki tms?
 
Onkos tuossa pixel 10a jotain selviä heikkouksia perus tallaajalle? Verkkiksessä näyttäisi olevan myynnissä 429€. Iphone 13pro ollut käytössä ja muuten on omaan käyttöön riittävä, mutta akku alkaa kuolemaan. Akun vaihto sen verta tyyris, eikä päivityksiä ole tulossa kun vuosi tai kaksi, niin miettinyt seuraavaa puhelinta.
Mites toi grapheneOs toimii, jos haluaakin takaisin stock tilaan? Saako puhelimen palautettua täysin alkuperäiseksi vai jääkö joku bootloader auki tms?
Itse ainakin arvostan Googlen puhelimissa mahdollisimman puhdasta Androidia mutta minkä verran kukin tälle antaa arvoa onkin sitten eri asia. 429 € ei mielestäni ole enää aivan räävittömän paha hintakaan laitteelle, jonka yksi huonoimmista puolista on juurikin ollut korkea hinta.
 
Mites toi grapheneOs toimii, jos haluaakin takaisin stock tilaan? Saako puhelimen palautettua täysin alkuperäiseksi vai jääkö joku bootloader auki tms?
Paluu stock ROM onnistuu, kunhan tekee ohjeiden mukaan.
 
GrapheneOS taistelee sikäli hyvän asian puolesta eli yksityisyyden suojaaminen mutta itse olen jo jollakin tasolla luovuttanut tässä suhteessa ja olen valinnut Amerikan maaksi, jonne tietoni lähetetään ja jos minun pitäisi valita esim. Kiinan, Venäjän tai Amerikan väliltä, niin ottaisin näistä aina Amerikan 🇺🇸
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 315
Viestejä
5 247 141
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom