Olettekos käyttäneet Pivoa? Kiva mobiiliapplikaatio, jolla saa kätevästi tsekattua tilin ja luottokortin saldot ja tulevat veloitukset, vertailtua rahanmenoa kuluneina kuukausina ja vieläpä kätevä CityShoppari kortti helposti mukana. Käyttö on ollut helppoa simppelin pin-koodin takana, eikä turvallisuudella ole ollut väliä, koska ohjelmaa ei ole varsinaisesti voinut väärinkäyttää.
Ja nyt se on sitten pilattu.
Pivoon lisättiin vajaa kuukausi sitten mahdollisuus lähettää päivittäin 500 euroa rahaa. Se on helppoa ja yksinkertaista. Ja lähettämiseen ei tarvita mitään muuta kuin puhelin ja se samperin nelinumeroinen pin-koodi, jonka joku luihu näki sinun näppäilevän puhelimeesi kun tarkistit saldoasi metrossa tai käytit cityshoppari-kuponkiasi hesessä. Seuraavaksi hän nappaa luurisi ja tilisi on 500 euroa tyhjempi ennen kuin ehdit sanoa yks yks kaks.
Eikä tätä ominaisuutta saa pois päältä, eikä vahvemman tunnistautumisen taakse, vaikkei ominaisuutta ikinä aikoisi käyttää. Ainoa vaihtoehto on lopettaa koko appiksen käyttö.
Jaa mutta saahan sen sormenjälkitunnistuksen taakse! Eihän sitä voi urkkia!
Eteläeuroopassa mummot eivät uskalla pitää vihkisormusta tai korvakoruja, koska varkaat leikkaavat korvan tai sormen mukaansa. Jos taskuvarkaalle on tiedossa helppo 500 euroa stadin keskustassa pelkästään puhelimen ja peukalon pöllimällä, niin en pitäisi mahdottomana, että sormia alkaisi täälläkin katoilemaan. Tai ainakin sormen leikkauksella uhkaamalla saa uhrin varsin helposti autentikoimaan nopean Pivo-siirron.
Minulle tuli kolme viikkoa sitten sellainen fiilis, että mukanani on lähes tyhjän lompakon ja vanhan lumian lisäksi helposti pöllittävä 500 euron seteli, jonka olemassaolon taskuvarkaatkin alkavat arvata. Siksipä kirjoitin pivolompakon asiakaspalveluun, kerroin huolenaiheeni ja ehdotin muunmuassa, että maksuominaisuuden voisi kytkeä pois päältä tai isomman varmistuskoodin taakse.
Tänään, eli kolmen viikon päästä, sain vastauksen. Vastaus oli aika turhanpäiväistä Tier1 asiakaspalvelutuubaa, jossa vakuuteltiin, että palvelu on turvallinen koska pinkoodi. Vastauksessa myös todettiin, että "Pivon myötä puhelimestasi tulee maksuväline, joten puhelinta tulee säilyttää yhtä huolellisesti kuin maksukortteja."
Ja tätäkö ette katso kenellekään ongelmaksi? Kuinka usein jätätkään maksukorttisi tuntikausiksi lataukseen? Ovatko maksukorttisi sormenpäissäsi istuessasi kotimatkalla tylsistyneenä junassa tsättäilemässä tai webbiä selaamassa? Ojennatko maksukorttisi kaverinkaverille, jotta hän voi tarkemmin katsoa bileissä ottamaasi hauskaa kuvaa?
Onko laitaa, että puhelimistamme tulee maksuvälineitä taustalla tapahtuneen softapäivityksen seurauksena? Onko laitaa, että tätä ominaisuutta ei edes saa pois päältä?
Mitä mieltä arvon tekniikkaväki? Olenko paranoidi luuseri koska eihän täällä lintukodossa mitään turvallisuutta tartte miettiä, vai olisko tässä Pivollakin aika sanoa ptruuu ja miettiä turvallisuutta vähän tarkemmin? Vaikka miksipä miettisivät, koska jos puhelimellasi on lähetetty rahaa Romaniaan, niin ei pankilla ole mitään korvausvelvollisuutta. Sinähän sen itse olet tarkoituksella lähettänyt, koska pinkoodi.
Arto
Tässä vielä lähettämäni utelu ja vastaus, niin näette mitä olen vääristellyt:
Ja nyt se on sitten pilattu.
Pivoon lisättiin vajaa kuukausi sitten mahdollisuus lähettää päivittäin 500 euroa rahaa. Se on helppoa ja yksinkertaista. Ja lähettämiseen ei tarvita mitään muuta kuin puhelin ja se samperin nelinumeroinen pin-koodi, jonka joku luihu näki sinun näppäilevän puhelimeesi kun tarkistit saldoasi metrossa tai käytit cityshoppari-kuponkiasi hesessä. Seuraavaksi hän nappaa luurisi ja tilisi on 500 euroa tyhjempi ennen kuin ehdit sanoa yks yks kaks.
Eikä tätä ominaisuutta saa pois päältä, eikä vahvemman tunnistautumisen taakse, vaikkei ominaisuutta ikinä aikoisi käyttää. Ainoa vaihtoehto on lopettaa koko appiksen käyttö.
Jaa mutta saahan sen sormenjälkitunnistuksen taakse! Eihän sitä voi urkkia!
Eteläeuroopassa mummot eivät uskalla pitää vihkisormusta tai korvakoruja, koska varkaat leikkaavat korvan tai sormen mukaansa. Jos taskuvarkaalle on tiedossa helppo 500 euroa stadin keskustassa pelkästään puhelimen ja peukalon pöllimällä, niin en pitäisi mahdottomana, että sormia alkaisi täälläkin katoilemaan. Tai ainakin sormen leikkauksella uhkaamalla saa uhrin varsin helposti autentikoimaan nopean Pivo-siirron.
Minulle tuli kolme viikkoa sitten sellainen fiilis, että mukanani on lähes tyhjän lompakon ja vanhan lumian lisäksi helposti pöllittävä 500 euron seteli, jonka olemassaolon taskuvarkaatkin alkavat arvata. Siksipä kirjoitin pivolompakon asiakaspalveluun, kerroin huolenaiheeni ja ehdotin muunmuassa, että maksuominaisuuden voisi kytkeä pois päältä tai isomman varmistuskoodin taakse.
Tänään, eli kolmen viikon päästä, sain vastauksen. Vastaus oli aika turhanpäiväistä Tier1 asiakaspalvelutuubaa, jossa vakuuteltiin, että palvelu on turvallinen koska pinkoodi. Vastauksessa myös todettiin, että "Pivon myötä puhelimestasi tulee maksuväline, joten puhelinta tulee säilyttää yhtä huolellisesti kuin maksukortteja."
Ja tätäkö ette katso kenellekään ongelmaksi? Kuinka usein jätätkään maksukorttisi tuntikausiksi lataukseen? Ovatko maksukorttisi sormenpäissäsi istuessasi kotimatkalla tylsistyneenä junassa tsättäilemässä tai webbiä selaamassa? Ojennatko maksukorttisi kaverinkaverille, jotta hän voi tarkemmin katsoa bileissä ottamaasi hauskaa kuvaa?
Onko laitaa, että puhelimistamme tulee maksuvälineitä taustalla tapahtuneen softapäivityksen seurauksena? Onko laitaa, että tätä ominaisuutta ei edes saa pois päältä?
Mitä mieltä arvon tekniikkaväki? Olenko paranoidi luuseri koska eihän täällä lintukodossa mitään turvallisuutta tartte miettiä, vai olisko tässä Pivollakin aika sanoa ptruuu ja miettiä turvallisuutta vähän tarkemmin? Vaikka miksipä miettisivät, koska jos puhelimellasi on lähetetty rahaa Romaniaan, niin ei pankilla ole mitään korvausvelvollisuutta. Sinähän sen itse olet tarkoituksella lähettänyt, koska pinkoodi.
Arto
Tässä vielä lähettämäni utelu ja vastaus, niin näette mitä olen vääristellyt:
Ja se vastaus:Hei,
Kiva juttu, että lisäsitte helppokäyttöisen rahansiirron Pivoon.
Valitettavasti loppukäyttäjänä minulle tuli ennemminkin pelokas, kuin innostunut olo. Näyttäisi siltä, että ette yhtään miettinyt heitä, jotka eivät halua riskeerata rahojansa nelinumeroisen pin-koodin ja huterasti koodatun mobiiliappiksen varaan.
Pivo oli ennen read-only. Jos joku olkapääsurffasi pivo-koodini, kun bussissa tarkistin saldoani, ei siitä ollut heille juurikaan iloa. Nyt samalla koodilla voi tyhjentää tilini, kunhan ensin ryöstää minut. Olisitte edes vaatinut eri koodia maksun hyväksyntään! En enää uskalla edes avata Pivoa julkisella paikalla, koska se tuntuu avoimen pullean lompakon heiluttelulta.
Kuka on vastuussa, jos puhelimeni varastetaan ja tililtäni katoaa rahaa? Vaikken olisi vuotanut pin-koodia kellekään?
Katsotaanko Pivo-appi 100% luotettavaksi, jonka varmistusmekaniikkaa ei voi hakkeri kiertää mitenkään, joten kaikki väärinkäyttö katsotaan käyttäjän virheeksi?
Mistä loppukäyttäjä löytää tiedon, onko pin-koodin tarkistus edes server-side, vai pelkkä lume client-päässä?
Miksei maksujenlähetysominaisuutta voi kytkeä erikseen pois päältä, tai eri salasanan taakse?
Pivo on ollut yksi hienoimpia ja hyödyllisimpiä applikaatioita ja olen ollut iloinen, että WP8 käyttäjiäkään ei ole jätetty jälkeen. Nyt joudun lopettamaan ohjelman käytön.
Jos sallitte maksuominaisuuden rajaamisen erillisen vahvan tunnistautumisen taakse, tulen takaisin.
Myös erillisen maksu-pinkoodin asettamisen mahdollistaminen riittäisi, jos a) se voi olla neljää numeroa pidempi, b) teette selvityksen siitä, millä mekanismilla numero tarkistetaan ja kuinka monta kertaa sitä voi kokeilla ennen lukkiutumista ja c) minkä prosessin mukaan määritellään, kuka on vastuussa Pivolla tehdyistä maksuista kiistatilanteissa.
Parhain terveisin,
Arto
Hei,
Kiitos palautteestasi, ja pahoittelut viivästyneestä vastauksesta!
Pivo-maksuja on toivottu meiltä paljon, ja mahdollisuus maksaa kaverille puhelinnumeron perusteella on ollut monelle käyttäjälle mieluinen ja arkea sujuvoittava uudistus. Ymmärrämme kuitenkin, että uusi ominaisuus voi myös herättää kysymyksiä ja huolta.
Maksujen tekeminen Pivolla on turvallista. Turvallisuus on otettu huomioon esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Pivo-sovellus on aina suojattu henkilökohtaisella pääsykoodillasi. Lisäksi jokainen Pivosta tehty maksu tulee erikseen hyväksyä samaa koodia käyttäen. Koodina toimii joko valitsemasi neljä numeroa tai sormenjälkesi. Mikäli pääsykoodin näppäilee väärin 3 kertaa peräkkäin, Pivo-tunnus lukkiutuu ja sen saa käyttöön ainoastaan tunnistautumalla uudestaan verkkopankkitunnuksilla.
- Pivo-maksujen määrää on rajoitettu. Yksi henkilö voi tehdä maksuja enintään 500 € vuorokaudessa ja 15 000 € vuodessa. Pivo-maksuihin pätevät myös kortteihin ja tileihin liittyvät turvarajat.
Pivoa koskevat lisäksi samat turvallisuuskriteerit kuin muitakin OPn palveluita, ja suhtaudumme turvallisuusasioihin ja mahdollisiin väärinkäytösepäilyihin ehdottoman vakavasti. Muistathan kuitenkin, että Pivon myötä puhelimestasi tulee maksuväline, joten puhelinta tulee säilyttää yhtä huolellisesti kuin maksukortteja. Mikäli puhelimesi varastettaisiin ja epäilisit vorojen saaneen mahdollisesti selville pääsykoodisi Pivoon, korttien sulkeminen sulkupalvelun kautta estää maksamisen myös Pivolla. Pivo-tunnuksen voisi myös sulkea Pivon asiakaspalvelun kautta, mikäli lompakko ja maksukortit ovat vielä tallella. Tällöin voro ei pääsisi kirjautumaan ollenkaan Pivoon.
Kiitos myös kehitysehdotuksista! Kirjaamme ne meille ylös, ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan niitä tulevaisuudessa.
Mikäli jokin asia jäi vielä mietityttämään, älä epäröi ottaa uudestaan yhteyttä!
Ystävällisin terveisin,
<nimi poistettu>
Pivon asiakaspalvelu
Viimeksi muokattu: