• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 14:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kilpailu Piparkakkutalokisa 2025 - osallistumisvaihe on päättynyt!

Juha Kokkonen

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
piparkakkutalokisa2025-otsikko.png

io-techin alkuhämärästä asti joka joulu järjestetty hyvän joulumielen kohottaja, eli ”piparkakkutalokisa”, täyttää tänä vuonna pyöreitä, eli se järjestetään tänä vuonna jo kymmenettä kertaa!

Viime vuosina hyväksi todetun käytännön mukaisesti annamme osallistujille mahdollisuuden rakentaa teoksensa rauhassa joulun pyhien ja vapaapäivien yli, joten kilpailun osallistumisaika yltää tänäkin vuonna joulun välipäivien yli vuodenvaihteeseen asti: kilpailutyön pitää olla ilmoitettuna ketjuun viimeistään 31.12.2025 klo 23:59.

Aiempien vuosien erittäin kekseliäiden töiden innoittamina annamme osallistujille suht vapaat kädet luovuuden suhteen myös tänä vuonna. Siksi kilpailun teema on tänäkin vuonna "io-tech", eli kaikki io-tech-sivuston, TechBBS-foorumin ja YouTube-kanavan sisältöön ja toimintaan liittyvä. Vaikka teema on "väljä", osallistujan tulee pitää huolta, että työ on sen mukainen.

Ts. menneiltä vuosilta konkreettisena esimerkkinä pelkkä tavallinen piparkakkutalo ilman io-techiin liittyviä yksityiskohtia tai teemaa ei siis nykyisellään täytä osallistumisvaatimuksia. Koska kilpailu on suunnattu kaikenikäisille, tulee teoksen olla myös yleisen hyvän maun mukainen ja järjestäjä käyttää tarvittaessa omaa harkintaa tämän suhteen. Muutoin rakennelma voi olla mikä tahansa io-tech-maailmaan sopiva pipariluomus, ja koristelussa voi käyttää luovuutta oman harkintansa ja taitojensa mukaan. Jouluhengen mukaisesti kaikkien ei tarvitse olla leipurimestareita, joten pelkkä osallistuminenkin voi riittää voittoon, sillä osa palkinnoista arvotaan kaikkien osallistujien kesken.

Osallistuminen tapahtuu liittämällä/linkittämällä kuvana tähän viestiketjuun kilpailukuvat:
- vähintään yksi (1) valmiista rakennelmasta
- ja lisäksi rakennusvaiheista vähintään yksi (1) kuva

Kilpailuun hyväksytään yksi työ per henkilö/nimimerkki.

Kuvissa täytyy näkyä paperille kirjoitettuna "io-tech.fi 2025" ja oma TechBBS-nimimerkki.

Voittaja ratkeaa osallistumisajan suljettua viikon ajan auki olevalla äänestyksellä, jossa foorumin käyttäjät pääsevät antamaan äänensä suosikeilleen osallistumisajan päätyttyä. Voittajan valinta on siis tuttuun tapaan TechBBS-foorumin käyttäjien käsissä!

PALKINNOT:

Äänestyksen voittaja saa valita ensimmäisenä palkinnon, äänestyksessä toiseksi tullut toisena ja kolmanneksi tullut vastaavasti kolmantena. Seuraavat palkinnot arvotaan kaikkien kilpailuun osallistuneiden kesken ja viimeinen palkinto arvotaan kaikkien äänestäneiden kesken.

Pääpalkinnot:

- OnePlus Pad Go 2 -taulutietokone

- Huawei Watch GT 6 41 mm Gold Milanese -älykello

- Noctua tuotebundle (NH-D15 G2 chromax.black & NP-DM3 desk mat)

- Sama V60 White -tietokonekotelo

Lisäpalkinnot:

- Skrolli-lehti, vuositilaus 2026, neljä numeroa

- 2 kpl Assembly Winter 2026 -kävijälippuja (torstai - sunnuntai)

- Channel37, The Last Caretaker -peli

- Nightdive Studios, kolmen pelin bundle (System Shock Remake, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, The Thing Remastered)

- Wallu Vaalio & Wexteen: Mikrokivikausi - Kun esi-isä tietokoneen osti -sarjakuvakirja

Palkintoja saatetaan lisätä/muokata kilpailun aikana ja palkintojenjakokäytäntöä saatetaan muuttaa ennen kuin äänestys alkaa.

Palkintojen sponsorit:

1765279298116.jpeg

1765279309513.jpeg

1765279315778.jpeg

sama-logo-500px.png

skrolli-500px.jpg

nightdive-500px.jpg

channel37-500px.jpg

1765963368580.png

Tässä vinkkinä perusohjeet rakennusprojektissa alkuun pääsemiseksi: Tulosta piparkakkutalon kaavat

Viimeksi muokattu:
Viestiketjusta 'Mitä io-techit katsoo?' bongattua: Home Alone leffa-arvostelu joka kaipaa hieman muokkausta ;)
Home Alone ei ole lainkaan pelkästään nuoremman väen elokuva vaan ihan koko perheelle sopiva, varsinkin jos olet kasari-lapsi kuten minä niin Home Alone täytyy ehdottomasti katsoa joka joulu :love: Leffa on sympaattinen, nostalginen ja niin ihanaa vaihtelua nykyajan överiksi vedetylle äksönleffoille. Leffa johon ei vaan kyllästy ja josta tulee se oikea joulufiilis. Kaikki leffan fanit varmasti tunnistavatkin että tämän piparitalon inspiraatio on saatu McCallisterien kodista.

1000022090.jpg
1000022089.jpg1000022093.jpg1000022092.jpg

Palkintoja vielä päivitetty - mukaan myös pari kappaletta Assembly Winter -lippuja sekä Wallu Vaalion Mikrokivikausi-sarjakuvakirja :sparty:

Tällainen karkkipainotteinen talo tuli tällä kertaa tehtyä.

IMG_9125.jpeg

IMG_9753.jpeg

IMG_9749.jpeg
Lisää ohjeiden mukaan kuva valmistuksesta ja teksti + nick
Osallistuminen tapahtuu liittämällä/linkittämällä kuvana tähän viestiketjuun kilpailukuvat:

Kuvissa täytyy näkyä paperille kirjoitettuna "io-tech.fi 2025" ja oma TechBBS-nimimerkki.

Tämän vuoden inspiraationa toimi io-techin toukokuussa julkaistu Linuxin asennusvideo sekä Linux-aiheisten videoiden kasvava määrä myös muilta suurilta tech-tubettajilta.

Kolmen pingviinin lukumäärä viittaa Linuxin markkina-osuuteen sekä joulun kolmeen viisaaseen tietäjään.

Olisiko nyt vihdoin “se” Linuxin vuosi?:spenguin:

linuxtietajat.jpg

linuxpipari1.jpg

Muumilaaksoon on saapunut talvi ja Muumitalo on hiljentynyt talviunille. Miksi Muumipeikon ikkunasta kajastaa valoa?

No mutta mitä ihmettä? Muumipeikko on hereillä ja jäänyt roikkumaan io-techin foorumille.

piparkakkutalo001.jpeg

piparkakkutalo002.jpeg

piparkakkutalo003.jpeg

piparkakkutalo004.jpeg
piparkakkutalo005.jpeg

Paras koskaan julkaistu suomalainen mobiili-pelikone modattuna (vaahto)tattiohjaimella: Pipari.gage. Olisko parempi ohjain siivittänyt totaalidominanssiin...? Pystynäyttö pystytiilineen kyllä pilasi klassiset tiilenmurskauspelit.

perusinssi2025_piparigage.jpg

Mittailua
perusinssi2025_koekasaus.jpg

”Keikalla”

Liekö io-tech järjestänyt joulukonsertin, sillä parvelta löytyy tuttuja hahmoja. On kuitenkin syytä muistaa, että kameroita on nykyään kaikkialla ja kaikki mitä konserteissa tapahtuu, ei välttämättä jää salaisuudeksi. 😁

IMG_2054.jpeg

Tämänvuotisen teoksen mielenkiintoisimmat vaiheet koettiin jumbotronin ja puhekuplan luomisen kanssa. Kaikki käytetyt raaka-aineet ovat aiempien vuosien tapaan syötäviä.

IMG_1958.jpegIMG_1951.jpegIMG_1862.jpeg

Viime vuonna kisaan osallistuessani taisin kirjoittaa tekeväni jotain pienempikokoisempaa tänä vuonna, mutta kuinkas kävikään? Kilpailutyön koko ei tainnut yhtään ainakaan pienentyä, mutta aihealuetta vaihdoin edellisvuotisista. Tänä vuonna io-techin testiin pääsi perinteikäs muumitalo. Piparilippu on nostettu salkoon ja testitulokset on kirjoitettu kyltteihin luettavaksi. Uudenvuoden kunniaksi Muumipappa on hankkinut raketteja, mutta jostain syystä niitä on päätynyt ilmeisesti takkaan savupiippua tarkastellessa.

Kilpailukuva 1.jpg

IMG_2874.jpgIMG_2999.jpg

Kiitoksia kaikille kilpailuun osallistuneille!

Valitettavasti tänä vuonna kaksi työtä ei näyttäisi täyttävän kilpailun ostallistumisvaatimuksia, eli @Teräsmyrsky ja @eerica kilpailutyökuvista puuttuu sekä nimilappu että kuva rakennusvaiheesta:

Lisätkää puuttuvat kuvat tähän ketjuun tämän vuorokauden aikana, niin työt pääsevät mukaan kilpailuun.

Avaan äänestysketjun huomenna.

Valitettavasti tänä vuonna kaksi työtä ei näyttäisi täyttävän kilpailun ostallistumisvaatimuksia, eli @Teräsmyrsky ja @eerica kilpailutyökuvista puuttuu sekä nimilappu että kuva rakennusvaiheesta:

Lisätkää puuttuvat kuvat tähän ketjuun tämän vuorokauden aikana, niin työt pääsevät mukaan kilpailuun.

me ei nyt sitten valitettavasti pystytä osallistumaan😕luettiin huonosti ohjeet ja ei oo kuvaa rakennusvaiheesta ja työ muutenkin isovanhempani luona kun siellä vietettiin joulu. Harmi että ei tajuttu lukea ohjeita sen paremmin.

Komppaan ylempää viestiä, tuli luettua huonosti ohjeet eikä rakennusvaiheesta tullut kuvia otettua.

Jatketaanpa täällä keskustelua kilpailun säännöistä.
Yleensä henkilöt jotka tätä kritisoivat, eivät kuitenkaan itse ole osallistuneet kilpailuun. Ymmärtänet varmaan, että "ammattileipureita", "palkintojen kärkkyjiä" tai muitakaan vastaavalla tavalla määriteltyjä osalistujaryhmiä ei ole mitenkään järkevästi mahdollista rajata kilpailusta pois, samalla kun kisaan osallistuu tyypillisesti 15-25 työtä.

Tärkeintä on, että tällainen joulukisa voidaan järjestää ja mukaan saadaan hauskoja teoksia ja hyvää joulumieltä. Foorumilaiset voivat sitten yhdessä päättää mitkä työt on kärkipaikkojen arvoisia.
Itse olen kokenut olevani jäävi kritisoimaan kilpakumppaneita juurikin koska olen itse osallistunut. Kritisoinpa nyt kuitenkin yleisesti ketään nimeämättä. Olisihan se toivottavaa että kilpailuun osallistuisi todellisia foorumilaisia ja pelkästään tätä kilpailua varten luoduilla teoksilla. Ymmärrän kyllä että kilpailun moderoiminen voi muodostua työlääksi jos hylkäyksissä pitää tehdä monimutkaisia sääntötulkintoja. Ehdotan seuraavanlaisia lisäyksiä sääntöihin. Toivottavasti jotkin olisi kohtuullisella vaivalla automatisoitavissa.

1. Kilpailutyö saa osallistua vain TechBBS piparkakkutalokilpailuun. Jos löytyy toisesta kilpailusta niin hylätään.
2. Osallistujan on täytettävä samat TechBBS käyttäjän kriteerit kuin myyntipalstalla. Tarkoituksena estää kilpailua varten luodut tunnukset.
3. Äänestäjän on myös täytettävä jonkinlaiset käyttäjäkriteerit.

Mun mielestä asiat on ok niin kauan kuin sääntöjä noudatetaan.

Juhan mainitsema hyvä joulumieli minustakin tässä ideana ja hyvä niin.
Ens vuonna homma kaikille avoimeksi jos kerran on helpompi niin, eikä siitä sitten aiheudu järjestäjälle kuormaa ja mielipahaa.

Kuha sais piparia... :shy:

Jatketaanpa täällä keskustelua kilpailun säännöistä.

Itse olen kokenut olevani jäävi kritisoimaan kilpakumppaneita juurikin koska olen itse osallistunut. Kritisoinpa nyt kuitenkin yleisesti ketään nimeämättä. Olisihan se toivottavaa että kilpailuun osallistuisi todellisia foorumilaisia ja pelkästään tätä kilpailua varten luoduilla teoksilla. Ymmärrän kyllä että kilpailun moderoiminen voi muodostua työlääksi jos hylkäyksissä pitää tehdä monimutkaisia sääntötulkintoja. Ehdotan seuraavanlaisia lisäyksiä sääntöihin. Toivottavasti jotkin olisi kohtuullisella vaivalla automatisoitavissa.

1. Kilpailutyö saa osallistua vain TechBBS piparkakkutalokilpailuun. Jos löytyy toisesta kilpailusta niin hylätään.
2. Osallistujan on täytettävä samat TechBBS käyttäjän kriteerit kuin myyntipalstalla. Tarkoituksena estää kilpailua varten luodut tunnukset.
3. Äänestäjän on myös täytettävä jonkinlaiset käyttäjäkriteerit.
Äänestäjäthän tuohon voivat myös vaikuttaa. Itse huomannut tuon aivan saman. En todellakaan annä ääniä teoksille joista paistaa suoraan läpite se, että ne on geneerisiä töitä jotka eivät liity foorumiin mitenkään.

Äänestäjäthän tuohon voivat myös vaikuttaa. Itse huomannut tuon aivan saman. En todellakaan annä ääniä teoksille joista paistaa suoraan läpite se, että ne on geneerisiä töitä jotka eivät liity foorumiin mitenkään.
Tämä se kantava ajatus enemmän ja vähemmän on lopulta juuri ollut, että foorumin käyttäjät ovat itse voineet vaikuttaa minkälaisia teoksia on kärkeen äänestetty.

Mutta tosiaan pitää miettiä vähän sääntöviilauksia ensi vuodeksi, jos ja kun vielä siinä vaiheessa muistan 🫣

Olisin voinut tätä asiaa avatakin jos joku olisi kysynyt mutta näköjään ensin kivitetään :rolleyes:

Olen uusi täällä, löysin foorumin ihan kilpailun vuoksi, en ole koskaan osallistunut piparikisaan mutta ajattelin kokeilla tänä jouluna, tämä on ensimmäinen ja ainoa kisani, leivon kuitenkin aina talon joka vuosi ja se on minun joulunodotukseni kohokohta, ajatuksissa oli aihe jonka halusin tehdä ja vaikka se ei hyvin tekninen aihe ollutkaan niin ymmärsin että olisi silti sääntöjen mukainen, myöskin oletin että tähän sai osallistua myös uudet jäsenet, nähtävästi se on loukannut monia. Tuttavani paikallisesta lehdestä pyysi saada tehdä jutun piparitaloistani joulunumeroon ja siihen annoin toki luvan, tästä ollut kuva siis myös pieksämäen lehdessä.

Ehdin jo muutaman viikon selailla teidän foorumeita, lukea paljon mielenkiintoisia kommentteja ja julkaisuja mutta en vielä ole rohjennut kirjoittamaan mitään tänne, tämä on ensimmäinen ja ilmeisesti viimeinen sellainen 🫣 uudet naamat eivät taida olla tervetulleita, eivät ainakaan jos eivät löytäneet sivustoa oikealla tavalla..

Mutta koitan yrittää kasvattaa nahastani paksumpaa jotta en liikaa harmistuisi..

T: Emma Heath (nimimerkkien takaa on aina helpompi kivittää mitä omalla nimellä)

Noniin, jätetäänpäs tämän asian veivaaminen nyt tältä osaa tähän. Ylläpito on äänestyksessä mukana olevat työt hyväksynyt mukaan ja myös @Elmex työ on tämän vuoden kisan sääntöjen mukainen, joten niiltä osin ei ole enää mitään nokan koputtamista, eikä täällä ole tarkotus nostaa yksittäisiä käyttäjiä tai osallistujia tikun nokkaan.

Jokaisella on sitten mahdollisuus äänestää itselle mieluisia vaihtoehtoja voittajiksi.

Ihan kivojahan tällaiset leikkimieliset kädentaidon kilpailut ovat. Ehdotuksena tulevalle vuodelle olisiko mahdollista järjestää myös iotech täytekakku- aiheinen kilpailu vaikka elo-syyskuussa heti kesälomakauden päätteeksi?

Sohaistaanpa nyt itsekin tähän ampiaispesään.. 🐝 Aivan kuten Aimo Kulaus kommentoi, olen myös kokenut olevani jäävi tähän kommentoimaan, sillä olen itse kilpailussa mukana. Tällä kertaa ei kuitenkaan taideta olla kärkikahinoissa mukana, voitte toki ihailla tuota viime vuoden muuttuva labyrintti kuvaa tuossa aloituskuvassa, millä sijoituin toiseksi. 😉 Mielestäni muiden töiden kritisointi antaa helposti muille pikkumaisen kuvan ja syntyy myös mielikuva siitä, että tarkoituksella pyrittäisiin mollaamaan muden töitä. Tästä syystä ainakaan itse en ole aiemmin kommentoinut.

Tähän kilpailuun jo useampana vuonna osallistuneena, teosten liittyminen io-techiin ei ole mikään uusi uudistus, eikä myöskään se, että kilpailussa ei ole tarkoitus olla perinteisiä piparkakkutaloja. Tällaiseksi itse lasken tuon Yksin kotona talon. Mikäli nämä tiedot on ohjeista jättänyt lukematta, kertoo se jo jotain. Se, että huomionhakuisesti myös hakeudutaan teoksen kanssa lehteen, ei todellakaan anna sitä kuvaa, että teos olisi tehty io-techia silmällä pitäen. Lukijahan tunnistaa sen ainoastaan Yksin kotona taloksi. Itsekin löysin hyvin helposti kyseisen artikkelin ja on erittäin naurettava ja lapsellinen kommentti Elmexiltä lähteä vaatimaan, että kukaan lähtisi täällä kertomaan omia yksityistietojaan. Tämä palsta on kuitenkin tarkoitettu anonyymiksi. Myöskin marttyyrimainen kommentti noitavainosta on aika naurettava, etenkin kun ketään ei ole lähdetty tässä kiusaamaan. Se, että päättää esiintyä lehdessä omilla tiedoillaan on täysin oma valinta. Kaikki, mitä painettuun sekä sosiaaliseen mediaan luo, jättää aina jälkensä ja tiedot on kuitenkin aina mahdollista löytää.

Itse olen pitänyt tätä kilpailua nimenomaan sellaisena, että tarkoituksena ei ole löytää sitä, kenellä on parhaimmat kondiittorin pursottelutaidot. Kuten Juha on maininnut, kyseessä on hyvän mielen kilpailu ja itse näen sen niin, että tarkoitus on hyvän idean toteuttaminen, mikä avautuu erityisesti io-techin lukijoille.

Kuten muutama kommentti tuolla olikin, itse pidän myös muumitaloja hieman sääntöjen vastaisena. Kun kyseessä on niinkin tunnistettava rakennus kuin muumitalo. Suhtaudun myös hyvin skeptisesti kaikkiin syömäkelvottomiin tukirakenteisiin, kuten puutikkuihin, sillä mielestäni teosten kuuluisi olla kokonaan syötäviä.

Kuitenkin ylläpito päättää kisan vaatimuksiin soveltuvat työt sekä äänimäärä kertoo sen, kuka kisan voittaa. Asiosta pitää kuitenkin pystyä keskustelemaan, olemmehan keskustelupalstalla. 😊

Mietin myös sitä, miksi nyt esim tässä osallistumisketjussa ei tällä kertaa ollut linkkiä äänestykseen eikä yläpalkissa ollut myöskään pysyvää mainosta tästä äänestyksestä, kuten oli esim viime vuonna. Itsellä oli ainakin hieman hankaluuksia löytää koko äänestyssivua. Kiitos kuitenkin Juhalle, joka jaksaa tällaisen kisan aina laittaa pystyyn.

Viimeksi muokattu:
Nuo ehdottamani sääntöpäivitykset olisi siis tarkoitettu karsimaan niitä "ammattileipureita", jotka ansaintatarkoituksella osallistuvat moneen kilpailuun samalla työllä. Ehkä tänä vuonna ei sellaisia mukana ole, mutta aikaisemmin on kyllä selvästi ollut. En sinällään tietenkään halua hyljeksiä uusia foorumin käyttäjiä ja Elmex on myös tervetullut sekä kilpailuun että muuten foorumille. Sääntöjä ei voi jälkikäteen muuttaa, joten kaikki ketkä täyttävät nykyiset ehdot pitää tietysti saada olla mukana.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 128
Jäsenet
81 263
Uusin jäsen
Vaikku20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom