Pilvi Palvelimet / IaaS / VPS / Dedi

Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Yleislanka palvelimille, mistä palvelimet, mihin hintaan?

Monesta paikasta olen henkilökohtaisesti palvelimia hankkinut ja testannut ja tällä hetkellä käytössä on kokemusten jälkeen tasan kaksi palveluntarjoajaa:
UpCloud - Jos tarvitaan suorituskykyä ja luotettavuutta
Scaleway - Edulliset palvelimet Euroopassa

Moni tarjoaja on kehunut että löytyy hyviä palvelimia, mutta hetken keskustelun jälkeen haastajat on olleet todella vähissä.

Serverless / PaaS ratkaisut ei varmaan kuulu tähän lankaan, mutta jos jotain oikeasti lyömätöntä tulee vastaan, niin varmaan saa vinkata.

Kapsi - Erityismaininta tietysti vielä harrastelijoille, kokonaiskustannustehokkuudeltaan palvelu vaikuttaa loistavalta. Vaikka henkilökohtaisesti en palvelua käytä. Tuo on tietysti eri sarjassa aikaisemmin mainittujen plattarien kanssa, eikä ole IaaS palvelu, mutta mahdollistaa todella edullisten palvelujen pyörittämisen jos kyse ei ole kaupallisista operaatioista. Moni kaveri käyttää kapsia ja tietysti pitää muistaa että se on harrastajapohjalta pyöritetty palvelu.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Mulla on Google Cloudin Haminan konesalissa yksi VM, jossa up to 32 cores. Ajan sillä joka päivä sellaisen 1,5h session kaikki coret 100% käyttöasteella (Apache SpamAssassin Mass Check, jossa ajetaan mun HAM/SPAM email-corpus läpi SpamAssassinin sääntökokoelmasta. Toimin siis vapaaehtoisena Apache SpamAssassin projektissa mm. tällä tavalla.

Se kone on ns. "preemptive" eli Google voi tappaa sen koska vaan, ja mun odotetaan kykenevän toipumaan siitä. Olen koodannut Pythonille Raspberrylle ohjelma joka joka päivä luo tuon virtuaalikoneen käyttäen Cloudissa olevaa levyä aina uusiksi ja kun työ tulee tehdyksi niin merkkaa homman tehdyksi kuluvalta päivältä. Jos se tapettiin tai tapahtui jotain muuta niin skripti tuhoaa sen virtuaalikoneen (mutta ei levyä) ja yrittää seuraavalla tasatunnilla uudestaan.

Tehokas kone, mutta silti tuo ajo tulee maksamaan mulle vain noin 5 euroa/kk. Preemptive on edullinen.

Koska konetta ei yleensä ole olemassa niin voin luoda sen milloin vain vaikka eri konfiguraatiolla. Mun skripti osaa luoda sen myös "jaetulla cpu".lla jolloin ei ole yhtään omaa corea, mikä on edullista. Tällä teen mm. mun email-corpuksen synkronoinnin .tar.xz filuna kerran viikossa (päivittäin menee rsync-siirto olemassa olevaan) ja joitain satunnaisia hultotoimia tarvittaessa. Pysyy kulut kurissa kun ei tarvitse 70 GB RAM ja 32 cores suotta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
303
Jos haluaa Suomesta vaikkapa matalamman latenssin takia, niin siinä tarkoituksessa Hetzner yksi parhaimmista vaihtoehdoista.
Creanovankin palveluita tullut käyttäneeksi jokusen vuoden, eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa. Reitityskään suomalaisille operaattoreille ei ole enää niin suppea kuin 4-5 vuotta sitten oli.


Nuo nyt ainakin LEB-käytössä koettu.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Mulla on myös Hetzneriltä yksi aina päällä oleva palvelin, jossa 1 GB RAM. Sen veloitus oli aiemmin jotain 4-5 EUR/kk mutta nyt viimeinen lasku oli 1-2 EUR!!. Siirsivät virtuaalipalvelimeet uuteen "cloudiinsa" ja olisiko niin että olisi noin kilpailukykyinen hinta sillä. Tyytyväinen olen ollut 100%. On myös yksi Time4VPS.eu -konttivirtuaalikone ja ihan hyvin on sekin toiminut mutta en ole 100% tyytyväinen sen kanssa. Sillä ei voi esim. iptables-sääntöjä tehdä määrättömästi ja välillä on hetkellisesti ylikuormittunut jostain minusta ja palvelustani riippumatomasta syystä niin että kone on jumissa ja mikään ei vastaa. Se on harvinaista ja palvelu on ollut edullinen joten sekin on Ok.

Mutta Hetzner ollut hyvä. Mulla myös heidän kauttaan .fi domain ja se on ongelmallinen koska eivät tue DNSSECiä vaikka Ficora nykyään tukeekin.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
ovh/kimsufia itse käytin vuosia ilman mitään ongelmia, ihan kilpailukykyset hinnat ja sivutkin suomeksi :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
78
Virtuaalipalvelimista voi lueskella myös ohjelmointi-puolelta: Mistä VPS tosielämän räpellykseen ja testaukseen?

Hetzneriltä ollut välillä VPS käytössä ja ainakaan Suomesta ei saa halvemmalla parempaa. Iso plussa 1Gbps+ verkkoyhteydestä. Löytyy myös halpoja dediservuja, jos alkaa tehot loppumaan virtuaalikoneesta ;).
Kimsufilta ollut jo varmaan 5 vuotta sama palvelin vuokrattuna, hintaa taitaa olla nykyään noin neljä euroa kuukaudessa. Tulevaisuudessa varmaan siirrän Hetznerille, kun palvelimen käyttäjät sijaitsevat pääasiassa Suomessa.
Scaleway on varsin edullinen vaihtoehto Ranskasta. Virtuaalikoneita olen välillä ajanut tuntiveloituksella ja niistä ei ole mitään valitettavaa. Erikoisuutena tarjoavat myös ARM-palvelimia, tosin nykyään vain virtuaalisia.
Online.net on samaa firmaa kuin Scaleway, mutta keskittyy dedipalvelimiin. Lopetin käyttämisen kun yhdessä vaiheessa nostivat palvelimien hintaa myös nykyisiltä asiakkailta, jolloin oma tarjousdedi alkoi olla liian hintava silloiseen käyttötarkoitukseen.

OVH:n virtuaalikoneista ei ole kovin hyviä kokemuksia. En tiedä oliko vain huonoa tuuria, mutta viimeisimmät pari konetta oli ylimyydyillä hosteilla ja performance aika kaamea verrattuna Hetzneriin.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
OVH:n virtuaalikoneista ei ole kovin hyviä kokemuksia. En tiedä oliko vain huonoa tuuria, mutta viimeisimmät pari konetta oli ylimyydyillä hosteilla ja performance aika kaamea verrattuna Hetzneriin.
OVH:n dedit on ollut parempia. Mutta virtuaalikoneista ihan vastaavat kokemukset. Aivan liikaa harmaita hiuksia ja ongelmia. Sittenkin kun hostit on vähän vanhempia, niin että osa koneista on poistunut, alkaa suorituskyky paranemaan. Mutta jossain vaiheessa ne ilmoittaa, että tekevät konsolidoinnin ja sen jälkeen arvatenkin taas kun utilisaatiota pyritään nostamaan, suorituskyky on surkean, katastrofaalisen ja täysin olemattoman välillä. Pahimpia on noi kokemukset, missä yksi ainoa IOP kestää kymmeniä sekunteja. Jotkut mittaa IO/S:eja, kun tuolla mitataan S/IO: mittarilla (Seconds per I/O). Arvatenkin tuottaa tuotannossa katastrofaalisia ongelmia.

Sekä OVH:n helppari, joka on absoluuttinen vitsi. Vastaukset kestää viikkoja ja sittenkin ne on jotain ehkä voisit kokeilla sitä, tms. Millä vaan saadaan tiketti kuitattua "hoidetuksi", eikä sen ole tarkoituskaan oikeasti auttaa käyttäjää. - Naurettavinta tämä on varsinkin silloin, kun ongelmat on selvästi OVH:n puolella, eikä käyttäjä voi tehdä asialle käytännössä yhtään mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Tätä ChicagoVPSn Starter-pakettia (15 dollaria vuosi) on tullut käytettyä lähinnä pelleilyyn. Sisältää kiinteän IP-osoitteen ja maksutta voi vaihtaa PTR-recordit.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
...Kapsi - Erityismaininta tietysti vielä harrastelijoille, kokonaiskustannustehokkuudeltaan palvelu vaikuttaa loistavalta. Vaikka henkilökohtaisesti en palvelua käytä. Tuo on tietysti eri sarjassa aikaisemmin mainittujen plattarien kanssa, eikä ole IaaS palvelu, mutta mahdollistaa todella edullisten palvelujen pyörittämisen jos kyse ei ole kaupallisista operaatioista. Moni kaveri käyttää kapsia ja tietysti pitää muistaa että se on harrastajapohjalta pyöritetty palvelu.
Ehdoton suositus Kapsille. Tosiaan pelkille harrastelijoille tehty, ollut jäsenenä jo varmaan lähemmäksi 10vuotta. Mukavasti ominaisuuksia hintaansa nähden. Kannattaa ainakin vilkaista täyttääkö omat kriteerit jos on tarve palvelulle.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Bumpataas sen verran, että kevyeen käyttöön Oraclella on aika mielenkiintoinen Always Free Tier.

100 gigan SSD:llä VPS ilmaiseksi "ikuisesti". Eiikä siinä kaikki 10 TB / kk ilmaista liikennettäkin. Aivan mahtava spotti siis ajaa vaikka omaa VPN:ää ja soveltuu siis 100 gigaan asti myös tallennukseen.

Sopii siis aivan mahtavasti testailuun, harjoitteluun hostaamiseen. Plussaa vielä siitä,, että palvelimet on Frankfurtissa.

Aivan mainio vaihtoehto 5€ / $5 / kk palvelimille. Erinäköisille ajastetuille taskeille, shellille jne...

Pisti oikeasti miettimään, että jos kotipalvelin jossain vaiheessa ottaa ja hajoaa, niin jaksaako sitä ollenkaan enää pistää palvelinta kotiin, kun pilvessä on näin hyviä ilmaisia optioita.

Oracle Cloud on myös hinnoiltaan edullisempi kuin AWS, Azure tai GCP, sekä näyttävät lisäävän myös uusia data centereitä vauhdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
399
Tuli tuota Oraclea kokeiltua kun kerran on ilmainen. Ei sitä kauheasti kehtaa valittaa kun ei maksa mitään... Tässä nyt kuitenkin hieman huomioita.

Ilmais-VPS:n verkon nopeus on käytännössä rajoitettu noin 50 Mbps:ään. Nopeusleikkuri toimii vähän niin ja näin. Alkupiikin jälkeen se useimmiten asettautuu siihen 50M tietämiin, mutta aina välillä se bugaa ja silloin yhteydet Suomeen laskevat 1M tasolle. Tilanne korjautuu yleensä kun käynnistää latauksen uudestaan. Kaistanrajoitin ei oikein ole sinut viiveiden kanssa ja kuristaa välillä liian paljon, jolloin nopeudet Suomeen laskevat sinne 30M:n tietämille. Saksan sisällä toimii paremmin.

Ei tässä muuten mitään, kysehän on ilmaispalvelusta, mutta instanssin asetuksissa verkon nopeudeksi ilmoitetaan 480 Mbps.

Huvittavinta tässä on se, että hallintapanelista saa käynnistettyä ilmaisen Cloud Shell -instanssin, jossa on 5 GB levytilaa ja sekalainen määrä valmiiksi asennettuja työkaluja, jossa tätä kaistanrajoitusta ei ole :D
Cloud Shell:stä bitti liikkuu gigan nopeudella, mutta joku siellä piuhoissa tökkii kun Suomesta ei saa shellistäkään irti kun 200 Mbps. Parempi kun 50M tietty, ja ainahan voi tunneloida shellin kautta, jos tuo VPS:n 50M ahdistaa :)

Oraclen käyttöliittymä on hidas ja kankea. Kaikkia toimenpiteitä seuraa latausanimaatio ja niitä saa aina odottaa tovin. VPS:n käynnistäminen ei nyt varsinaisesti vaikeaa ollut, mutta ei se myöskään ollut luokkaa paina nappi ja olet valmis. Aloittelevalle käyttäjälle siinä on kyllä kynnystä. Käyttöliittymää räpläiltäessä saa odottelun lisäksi myös nauttia sekalasista virheilmoituksista:
- Error retrieving values.
- Cannot read property 'status' of undefined
- An unexpected error occurred.

Näitä virheilmoituksia tulee todella usein, ehkä joka toinen tai joka kolmas kerta.

Käyttöliittymä ei myöskään aina anna palautetta suoritetuista toimenpiteistä. Kun olin luomassa uutta block storage -tallennusta homma ei tuntunut futaavan kun painoi nappia. Sitten yhtäkkiä niitä tallennusyksiköitä oli luotu puolen tusinaa. Ensin tuli vähän sellainen WTF-fiilis, mutta se väistyi aika nopeasti kyllästyneeseen tuijotukseen kun odotteli sitä, että järjestelmä poistisi niitä yksitellen. Ei siinä maali ehtinyt kuivua, mutta kyllä aika kerkesi jo siinä tulemaan pitkäksi.

Ilmainen kokeilutili sisältää $300 edestä ilmaisia krediittejä, jotta saisi kokeilla myös maksullisia palveluita. Kun olin lopettamassa VPS-kokeilujani huomasin yhtäkkiä, että joku oli rouskuttanut krediiteistäni $50. Olin melko ihmeissäni, sillä mielestäni olin käyttänyt pelkästään ilmaispalveluita eikä käyttöäkään ollut kertynyt kun puoli tuntia. Nyt tässä mietityttää, että pitäisikö proaktiivisesti sulkea tili, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Rekisteröinnin yhteydessä kun piti antaa luottokorttinumero... Vannovat kovasti, ettei korttia veloiteta, mutta useinhan näitä laskutusvahinkoja tapahtuu...

Summa summarum: tämänhän on tarkoitus toimia mainoksena Oraclen palveluille ja sellaisenaan se on täysi paska. En ikinä käyttäisi tätä tuotannossa enkä missään kaupallisessa yhteydessä. Ilmaispalveluna tämä on kuitenkin 10/10, rekisteröityisin uudestaan.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Huvittavinta tässä on se, että hallintapanelista saa käynnistettyä ilmaisen Cloud Shell -instanssin, jossa on 5 GB levytilaa ja sekalainen määrä valmiiksi asennettuja työkaluja, jossa tätä kaistanrajoitusta ei ole :D
Joo tuon kanssa tuli myös leikittyä aikansa ja testattua. Yhteyksiä.

Oraclen käyttöliittymä on hidas ja kankea.
Hah, jotain mistä ei voi mitenkään olla eri mieltä. Lisäksi se ei toiminut ollenkaan Firefoxin private modessa.

tuijotukseen kun odotteli sitä, että järjestelmä poistisi niitä yksitellen.
Täälläkin tuli Terminating teksti kyllä varsin tutuksi.

Tänään muuten huomasin että OVH ei myy niiden halpoja VPS palveluita ollenkaan suomalaisille. En ymmärrä miksi, mutta ehkä tuo joskus selviää. Ehkä ei, en kyllä tiedä mitä siinä oikeastaan kukaan menettää. Toivottavasti ne toimivat nyt paremmin kuin aikaisemmin. Sitä olisinkin lähinnä testannut. Mutta kyllä OVH:n systeemeistä on valitettavasti jäänyt huono maku. Vaikkakin onhan ne halpoja, riippuu tietysti siitä, kuinka paljon arvoa laskee sitten ongelmien kanssa taistelemiselle.

Yksi saitti jonka admini halusi säästää kuilussa siirsi sen Contabolle, mielenkiinnolla odotan mitä seuraa. Mä olen monta monta kertaa katsellut Contaboa, mutta aina kun olen lukenut mitä tahansa käyttäjien kokemuksia olen jättänyt ostamatta. Vielä huonompaa tasoa yleensä kuin OVH:n kanssa. Toivotin admineille hyvää onnea, pitkää pinnaa ja muistutin off-site backupeista.

Ilmainen kokeilutili sisältää $300 edestä ilmaisia krediittejä, jotta saisi kokeilla myös maksullisia palveluita. Kun olin lopettamassa VPS-kokeilujani huomasin yhtäkkiä, että joku oli rouskuttanut krediiteistäni $50. Olin melko ihmeissäni, sillä mielestäni olin käyttänyt pelkästään ilmaispalveluita eikä käyttöäkään ollut kertynyt kun puoli tuntia. Nyt tässä mietityttää, että pitäisikö proaktiivisesti sulkea tili, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Rekisteröinnin yhteydessä kun piti antaa luottokorttinumero... Vannovat kovasti, ettei korttia veloiteta, mutta useinhan näitä laskutusvahinkoja tapahtuu...
Joo, niin sattuu. Mäkin sain jossain vaiheessa yli 700€ laskun Scalewayltä resurssienkäytöstä. Olin käyttänyt free trialia, ja sitäkin erittäin vähään. Oli siis tuplavirhe. Ensinnäkin laskua ei olisi pitänyt tulla ollenkaan ja vaikka olisi tullutkin, sen olisi pitänyt olla tyyliin tasoa 7€ eikä 700€. Kyllä siinä ensin tuli vähän sitä epäuskoisena katsottua että WTF.

Summa summarum: tämänhän on tarkoitus toimia mainoksena Oraclen palveluille ja sellaisenaan se on täysi paska. En ikinä käyttäisi tätä tuotannossa enkä missään kaupallisessa yhteydessä.
Samaan tulokseen mä olen tullut useimmista Google Cloud, Microsoftin Azure ja AWS:n palveluista. Niissä kun katsoo ihan nopeasti laskemalla bang for the buck ratiot, niin kyllä on turkasen kalliita plattareita pyörittää yhtään mitään. Noissakin kaiksisa on muuten free trialit, jos joku haluaa kokeilla. Kaikkia noita on tullut testattua. Useimmista taisi saada ilmaisen palvelimen vuodeksi ja kasan muita palveluita testattavaksi myös lyhyemmäksi ajaksi.

Onneksi on olemassa noita luottotarjoajia kuten Hetzner ja UpCloud. UpCloudia on tullut käytettyä pitkään ja hartaasti ja paljon. Ja toistaiseksi ovat onnistuneet välttämään ne karikot mistä mulla menee yleensä muki nurin.

Monesti naurattaa kuin monet firmat hehkuttaa, että niillä on niin huippu asiakaspalveu jne. - Mun ensimmäinen kysymys aina myyjille on, että teidän firman tuotteet on ilmeisesti niin paskoja ja tai sekavia, että asiakkaiden pitää jatkuvasti valittaa niistä aspaan että toimisi, vai? Jos kerran homma pelaa, niin aspaa ei koskaan tarvita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Oraclen käyttöliittymä on hidas ja kankea. Kaikkia toimenpiteitä seuraa latausanimaatio ja niitä saa aina odottaa tovin. VPS:n käynnistäminen ei nyt varsinaisesti vaikeaa ollut, mutta ei se myöskään ollut luokkaa paina nappi ja olet valmis. Aloittelevalle käyttäjälle siinä on kyllä kynnystä. Käyttöliittymää räpläiltäessä saa odottelun lisäksi myös nauttia sekalasista virheilmoituksista:
- Error retrieving values.
- Cannot read property 'status' of undefined
- An unexpected error occurred.

Näitä virheilmoituksia tulee todella usein, ehkä joka toinen tai joka kolmas kerta.
Lupaavasti alkaa ilmais-Oraclen testaus, kun ei edes tilin luominen onnistu. Luottokorttitietojen syötön jälkeen homma töksähtää jatkuvasti "We're unable to process your transaction. " virheilmoitukseen. Kokeiltu parilla eri selaimella yhtä heikoin tuloksin.
Jos sitten kokeilisi seuraavaksi sitä kolmen euron Hetzneriä...
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Jos haluaa Suomesta vaikkapa matalamman latenssin takia, niin siinä tarkoituksessa Hetzner yksi parhaimmista vaihtoehdoista.
Creanovankin palveluita tullut käyttäneeksi jokusen vuoden, eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa. Reitityskään suomalaisille operaattoreille ei ole enää niin suppea kuin 4-5 vuotta sitten oli.


Nuo nyt ainakin LEB-käytössä koettu.
Mä juuri tilasin dedikoidun + reittimen Creanovalta BGP:llä. Katsotaanpas mitenkäs homma lähtee sujumaan. :)
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Näyttäisi tosissaan siltä että OVH:n Suomenpalvelut ajetaan kokonaan alas ja kaikki siirretää Irlantiin / Ranskaan. Eipä sinänsä yllätä. Eli siis Suomalaiset voivat tilata palvelimia nykyjään Irlannin kautta, joita ei voi tilata enää Suomen kautta.

Jos tarvitsee "tiedosto/varasto" palvelimia, niin kannattaa vilkaista myös Contabo.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Näyttäisi tosissaan siltä että OVH:n Suomenpalvelut ajetaan kokonaan alas ja kaikki siirretää Irlantiin / Ranskaan. Eipä sinänsä yllätä. Eli siis Suomalaiset voivat tilata palvelimia nykyjään Irlannin kautta, joita ei voi tilata enää Suomen kautta.

Jos tarvitsee "tiedosto/varasto" palvelimia, niin kannattaa vilkaista myös Contabo.
Pelkästään sivujen ulkoasu saa mut jo ei haluamaan mitään sieltä.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
No nyt on niiden sivuillakin virallinen ilmoitus tuosta, mikä on ollut luettavissa rivien välistä jo varsin pitkään
"OVH lopettaa kaikki Suomen palvelut: Suomen sivustomme sulkeutuu 04.01.2021"

Ilmeisesti Hetzner on syönyt ikävästi markkinat Suomessa.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Tuo on paketti hinta palvelimelle ja IP-osoitteelle. Palvelimen hinta on 0.0005€/h ja IPv4 osoitteen hinta on 0.002€/h. Ota IPv4 osoite pois ja hinta laskee.

Niin, kuka sanoi että IPv4 on hyvä idea?
Mut onko verkossa NAT64?
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Mut onko verkossa NAT64?
Ei ole käytössä NAT-osoitteita. IPv6 only on IPv6 only. Noilla liikennemäärillä NAT:sta voisi tulla nopeasti pullonkaula ja todella kallis systeemi ylläpitää.

Mutta mikään ei osta ostamasta esim. yhtä palvelinta IPv4:llä ja muita ilman IPv4:sta, tai sitten voi hyödyntää jo olemassa olevaa IPv4:sta mutkan kautta jne. Mutta kyllähän sä tiedät, ei mitään uutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
493
Vaikka noita Startdusteja ei nyt näytä olevan jaossa, niin miten niistä saa tuon IPv4:n pois? Asennusvaiheessa ei ole mitään optiota, jolla sen voi disabloida. Ainoa vaihtoehto on Flexiple IP, jonka merkitys näköjään on, että samaa IP-osoitetta voi kierrättää tarvittaessa saman käyttäjätunnuksen hallinnoimissa palvelimissa.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Vaikka noita Startdusteja ei nyt näytä olevan jaossa, niin miten niistä saa tuon IPv4:n pois? Asennusvaiheessa ei ole mitään optiota, jolla sen voi disabloida. Ainoa vaihtoehto on Flexiple IP, jonka merkitys näköjään on, että samaa IP-osoitetta voi kierrättää tarvittaessa saman käyttäjätunnuksen hallinnoimissa palvelimissa.
Juuri niin, kun valitset IPv4:n (Flex address) pois, hinta laskee ja jäljelle jää julkinen IPv6 osoite.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Itselläni on tällä hetkellä henkilökohtaisessa käytössä halpa dedikoitu palvelin Leasewebiltä Frankfurtin konesalista. Kyseinen kone on Dell Poweredge R210 II, jossa 16gb muistia, 2x1tb levyt ja prossuna Intel Xeon E3-1270V2. Tuota on tullut käytetty ihan harrastemieliseen leikkimiseen ja joidenkin henkilökohtaisessa käytössä olevien palvelujen pyörittämiseen ja on kyllä toiminut siihen tarkoitukseen todella hyvin. Suorituskyvyn puolesta on ollut omassa käytössäni ehkä vähän overkill, mutta VPS:iin ei valitettavasti vaikuta yleinsä saavan kovin paljoa levytilaa ilman että hinta karkaa käsistä.

Leasewebiltä saa myös VPS:iä. Minulla oli aiemmin pari kappaletta niitä ja toimivat kyllä mielestäni hyvin. Tuo Leaseweb ei ehkä ole mikään kaikista edullisin palveluntarjoaja, mutta se on toiminut omassa käytössäni hyvin ja asiakaspalvelu tuntuu pelaavan, joten en valita.

Bumpataas sen verran, että kevyeen käyttöön Oraclella on aika mielenkiintoinen Always Free Tier.

100 gigan SSD:llä VPS ilmaiseksi "ikuisesti". Eiikä siinä kaikki 10 TB / kk ilmaista liikennettäkin. Aivan mahtava spotti siis ajaa vaikka omaa VPN:ää ja soveltuu siis 100 gigaan asti myös tallennukseen.

Sopii siis aivan mahtavasti testailuun, harjoitteluun hostaamiseen. Plussaa vielä siitä,, että palvelimet on Frankfurtissa.

Aivan mainio vaihtoehto 5€ / $5 / kk palvelimille. Erinäköisille ajastetuille taskeille, shellille jne...

Pisti oikeasti miettimään, että jos kotipalvelin jossain vaiheessa ottaa ja hajoaa, niin jaksaako sitä ollenkaan enää pistää palvelinta kotiin, kun pilvessä on näin hyviä ilmaisia optioita.

Oracle Cloud on myös hinnoiltaan edullisempi kuin AWS, Azure tai GCP, sekä näyttävät lisäävän myös uusia data centereitä vauhdilla.
Tätä pitäisi kyllä kokeilla jossain välissä ihan huvikseen. Ei nyt tällä hetkellä ole mitään varsinaista tarvetta, mutta kun nuo kerran ilmaisia ovat niin ei voi paljoa menettääkkään. Vaikuttaa aika uskomattomalta tarjoukselta, mutta varmaan tuossa on taustalla ideana koukuttaa ihmiset Oraclen palveluihin.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
399
Tuli tuota Oraclea kokeiltua kun kerran on ilmainen. Ei sitä kauheasti kehtaa valittaa kun ei maksa mitään... Tässä nyt kuitenkin hieman huomioita.

Ilmais-VPS:n verkon nopeus on käytännössä rajoitettu noin 50 Mbps:ään. Nopeusleikkuri toimii vähän niin ja näin. Alkupiikin jälkeen se useimmiten asettautuu siihen 50M tietämiin, mutta aina välillä se bugaa ja silloin yhteydet Suomeen laskevat 1M tasolle. Tilanne korjautuu yleensä kun käynnistää latauksen uudestaan. Kaistanrajoitin ei oikein ole sinut viiveiden kanssa ja kuristaa välillä liian paljon, jolloin nopeudet Suomeen laskevat sinne 30M:n tietämille. Saksan sisällä toimii paremmin.

Ei tässä muuten mitään, kysehän on ilmaispalvelusta, mutta instanssin asetuksissa verkon nopeudeksi ilmoitetaan 480 Mbps.

Huvittavinta tässä on se, että hallintapanelista saa käynnistettyä ilmaisen Cloud Shell -instanssin, jossa on 5 GB levytilaa ja sekalainen määrä valmiiksi asennettuja työkaluja, jossa tätä kaistanrajoitusta ei ole :D
Cloud Shell:stä bitti liikkuu gigan nopeudella, mutta joku siellä piuhoissa tökkii kun Suomesta ei saa shellistäkään irti kun 200 Mbps. Parempi kun 50M tietty, ja ainahan voi tunneloida shellin kautta, jos tuo VPS:n 50M ahdistaa :)

Oraclen käyttöliittymä on hidas ja kankea. Kaikkia toimenpiteitä seuraa latausanimaatio ja niitä saa aina odottaa tovin. VPS:n käynnistäminen ei nyt varsinaisesti vaikeaa ollut, mutta ei se myöskään ollut luokkaa paina nappi ja olet valmis. Aloittelevalle käyttäjälle siinä on kyllä kynnystä. Käyttöliittymää räpläiltäessä saa odottelun lisäksi myös nauttia sekalasista virheilmoituksista:
- Error retrieving values.
- Cannot read property 'status' of undefined
- An unexpected error occurred.

Näitä virheilmoituksia tulee todella usein, ehkä joka toinen tai joka kolmas kerta.

Käyttöliittymä ei myöskään aina anna palautetta suoritetuista toimenpiteistä. Kun olin luomassa uutta block storage -tallennusta homma ei tuntunut futaavan kun painoi nappia. Sitten yhtäkkiä niitä tallennusyksiköitä oli luotu puolen tusinaa. Ensin tuli vähän sellainen WTF-fiilis, mutta se väistyi aika nopeasti kyllästyneeseen tuijotukseen kun odotteli sitä, että järjestelmä poistisi niitä yksitellen. Ei siinä maali ehtinyt kuivua, mutta kyllä aika kerkesi jo siinä tulemaan pitkäksi.

Ilmainen kokeilutili sisältää $300 edestä ilmaisia krediittejä, jotta saisi kokeilla myös maksullisia palveluita. Kun olin lopettamassa VPS-kokeilujani huomasin yhtäkkiä, että joku oli rouskuttanut krediiteistäni $50. Olin melko ihmeissäni, sillä mielestäni olin käyttänyt pelkästään ilmaispalveluita eikä käyttöäkään ollut kertynyt kun puoli tuntia. Nyt tässä mietityttää, että pitäisikö proaktiivisesti sulkea tili, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Rekisteröinnin yhteydessä kun piti antaa luottokorttinumero... Vannovat kovasti, ettei korttia veloiteta, mutta useinhan näitä laskutusvahinkoja tapahtuu...

Summa summarum: tämänhän on tarkoitus toimia mainoksena Oraclen palveluille ja sellaisenaan se on täysi paska. En ikinä käyttäisi tätä tuotannossa enkä missään kaupallisessa yhteydessä. Ilmaispalveluna tämä on kuitenkin 10/10, rekisteröityisin uudestaan.
Piti laittaa oma softa pyörimään tuonne Oraclen VPS:lle. Eipäs onnistunutkaan. Salasana ei kelpaa, salasanan palautuslinkki ei koskaan tule perille eikä sivuilta löydy *mitään* tapaa olla yhteydessä kehenkään. Hoh-hoijaa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Yksi OVH:n datakeskuksista Strasbourgissa on ilmeisesti tuhoutunut käytännössä täysin viime yönä syttyneessä tulipalossa. Jotain on kyllä tainnut mennä pahasti pieleen, kun tuota tulipaloa ei ole saatu mitenkään rajattua. Ei auta kuin toivoa, että niillä joilla oli palvelimia tuolla on asianmukaiset varmuuskopiot ja varasuunnitelmat.

OVH-fire.jpg


 
Liittynyt
02.02.2018
Viestejä
65
Minulta meni pari palvelinta tuossa Strasburgin tulipalossa. OVH lupailee ensi viikoksi jotakin palvelua takaisin, mutta ilmeisesti kaikki data on mennyttä. Mikä on tällä hetkellä kokonaisedullisin eurooppalainen VPS-palvelu? OVH on ollut käytössäni jo ehkä 8 vuotta ja tähän asti kaikki on kyllä toiminut ja aika edullisesti.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Minulta meni pari palvelinta tuossa Strasburgin tulipalossa. OVH lupailee ensi viikoksi jotakin palvelua takaisin, mutta ilmeisesti kaikki data on mennyttä. Mikä on tällä hetkellä kokonaisedullisin eurooppalainen VPS-palvelu? OVH on ollut käytössäni jo ehkä 8 vuotta ja tähän asti kaikki on kyllä toiminut ja aika edullisesti.
Hetzner lienee kaikin puolin parempi kuin OVH. Truly thrifty cloud hosting - Hetzner Online GmbH
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Minulta meni pari palvelinta tuossa Strasburgin tulipalossa. OVH lupailee ensi viikoksi jotakin palvelua takaisin, mutta ilmeisesti kaikki data on mennyttä. Mikä on tällä hetkellä kokonaisedullisin eurooppalainen VPS-palvelu? OVH on ollut käytössäni jo ehkä 8 vuotta ja tähän asti kaikki on kyllä toiminut ja aika edullisesti.
Onhan tuossa pientä jumppaamista ollut, kun on palvelimia laitellut pystyyn jotka meni tuossa.

Täällähän noita edullisia on jo useammankin kerran mainittu: Hetzner, Scaleway, Contabo.

Meinasin ottaa taas kerran kartoituksen kohteeksi Azuren ja Hetznerin. Joskus aikaisemmin molemmat on tullut testattua ja kartoitettua, mutta UpCloud + OVH oli silloin sopiva kombinaatio. Itseasiassa Hetznerillä oli pitkään haasteita mm. Windows ja Microsoft tuotteiden lisensioinnissa, pitää katsoa ovatko saaneet sen kuntoon. - Noi oli myös ne syyt mikä OVH:ssa viehätti, koska niillä noi asiat oili hoidettu ja kuitenkin hyvin edullisesti.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Moi!

Olisi hakusessa palvelin yhdistyksen tarpeisiin jossa pyörisi ainakin phpbb foorumisofta, Moodle, wordpress ja jokunen webbiratkaisu jonka takana MySQL tietokantoja... ei mitenkään liikenteellisesti raskasta ja tilan tarve luokkaa 50-100 GB. Mitä löytyisi mielellään suomalaisia?
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Tähän ei ole kukaan vastaillut (sorry spämmi). Luulisi että foorumikäyttäjillä olisi hyviä kokemuksia... Saa antaa... Zonerin webhotellin vuosipalvelun uusimispäivä lähestyy ja kohta pitäisi toimia...
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
159
Tähän ei ole kukaan vastaillut (sorry spämmi). Luulisi että foorumikäyttäjillä olisi hyviä kokemuksia... Saa antaa... Zonerin webhotellin vuosipalvelun uusimispäivä lähestyy ja kohta pitäisi toimia...
Hetzneriltä löytyy hyvään hintaan ja Helsingissä palvelintilaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 325
Moi!

Olisi hakusessa palvelin yhdistyksen tarpeisiin jossa pyörisi ainakin phpbb foorumisofta, Moodle, wordpress ja jokunen webbiratkaisu jonka takana MySQL tietokantoja... ei mitenkään liikenteellisesti raskasta ja tilan tarve luokkaa 50-100 GB. Mitä löytyisi mielellään suomalaisia?
kapsi.fi?
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Tähän ei ole kukaan vastaillut (sorry spämmi). Luulisi että foorumikäyttäjillä olisi hyviä kokemuksia... Saa antaa... Zonerin webhotellin vuosipalvelun uusimispäivä lähestyy ja kohta pitäisi toimia...
Oliko hakusessa valmis webhotelli, vai pilvipalvelin ? Jos jälkimmäinen, niin itse peukutan noita Hetznerin pilvipalvelimia, ovat kovin kustannustehokkaita ja ainakin toistaiseksi toimineet omassa käytössä hyvin.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Juu ei webhotelli koska niihin ei saa ssh yhteyttä ja tiettyjen sovelluksien päivitykset jonkun installatorin kautta rikkovan asennuksen... esim. Moodle ja phpbb foorumi.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Oracle on koventanut niiden free diiliä, nyt tarjolla on melkoinen paketti ihan ilmaiseksi:
2 AMD based Compute VMs with 1/8 OCPU and 1 GB memory each.
4 Arm-based Ampere A1 cores and 24 GB of memory usable as one VM or up to 4 VMs.
2 Block Volumes Storage, 200 GB total.
10 GB Object Storage.
10 GB Archive Storage.
40 GB Database Storage
10 TB per month Outbound

Tuolla luulisi keskiverto nörtin ja pienempien firmojen pyörittävän melkein kaikki tarpeensa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Oracle on koventanut niiden free diiliä, nyt tarjolla on melkoinen paketti ihan ilmaiseksi:
2 AMD based Compute VMs with 1/8 OCPU and 1 GB memory each.
4 Arm-based Ampere A1 cores and 24 GB of memory usable as one VM or up to 4 VMs.
2 Block Volumes Storage, 200 GB total.
10 GB Object Storage.
10 GB Archive Storage.
40 GB Database Storage
10 TB per month Outbound

Tuolla luulisi keskiverto nörtin ja pienempien firmojen pyörittävän melkein kaikki tarpeensa.
En kyllä mitään tärkeää laskisi ilmaisen palvelun varaan. Koska tahansa voidaan sulkea tai muuttaa maksulliseksi. Mitään takuuta ei ole miten pitkään toiminnassa.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
En kyllä mitään tärkeää laskisi ilmaisen palvelun varaan. Koska tahansa voidaan sulkea tai muuttaa maksulliseksi. Mitään takuuta ei ole miten pitkään toiminnassa.
Samaa mieltä, eikä se maksaminenkaan auta, jos ei ole sopimusasiat ja muut järjestelyt kunnossa. Joku toinenkin sanoi, että halpa tai ilmainen, niin ei luottaisi. No ei pidäkään, kukaan ei sanonut että se pitäisi olla ainoana optiona.
Vastasinkin jo tuohon liittyvät kommentit tähän toiseen lankaan: Pilvitallennuspalvelut

Mutta mainittakoon vielä positiivisena asiana, että nyt IPv6 pelaa hienosti Oracle Cloudin kanssa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Tuli nyt otettua testiin pari 1 core 2gb ram virtuaalia tuolta UpCloudilta, ja vaikuttaa ainakin nyt alkuun aika hyvältä. Mulla oli tosiaan aiemmin dedikoitu palvelin Leasewebiltä, mutta en sitten keksinytkään sille niin paljoa käyttöä kuin ajattelin ja se oli ihan overkill mun käyttöön. Näillä virtuaaleilla tulee ihan mukavasti säästöä ja suorituskykyä on mulle enemmän kuin tarpeeksi.

Nämä on siis ihan henkilökohtaiseen käyttöön, tuolla nyt pyörii muun muassa Nextcloud, Matrix palvelin (Synapse), Weechat, Searx instanssi ja nettisivut. Nämäkin varmaan vähän overkill, mutta oikeastaan tärkeintä että pääsee kokeilemaan juttuja ja opettelemaan. Tuo UpCloud ei ole mikään halvin vaihtoehto, mutta katselin benchmarkkeja ja se näyttää pärjäävän aika hyvin kilpailussa.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
IPv4 osoitepula alkaa olemaan niin paha, että Hetzner nostaa palvelimien hintoja, koska osoitteet loppuvat ja sitä myöten kallistuvat jatkuvasti.

UpCloudi on oikein hyvä bang for buck ratioltaan. Joskus nauroinkin, että jos palvelin maksaa 25% vähemmän OVH:lla, mutta on 10x hitaampi, niin onko se silloin halvempi?
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
IPv4 osoitepula alkaa olemaan niin paha, että Hetzner nostaa palvelimien hintoja, koska osoitteet loppuvat ja sitä myöten kallistuvat jatkuvasti.
Eihän tuossa palvelinten hinnat nouse, vaan ylimääräisten ip-osoitteiden hinnat. Ja webhostingin. Tosin sähköpostiin paukahtaneen uutiskirjeen mukaan myös halvimman CX11/CPX11 pilvipalvelimen kk-hinta nousee. Sitä taas ei tuossa mainittu ollenkaan.

Edit: Uutiskirjeen hinnat.
ProductPrice per month / hour up until nowPrice per month / hour, effective 1 Sept 2021
Cloud Servers:
CX113.088€ / 0.00496€4.328€ / 0.00682€
CPX114.328€ / 0.00744€4.948€ / 0.00806€
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Koroitetuillakin hinnoilla, Hetznerin halvimmat palvelimet taitavat olla parhaimmasta päästä alle 5€/kk hintaluokassa.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Jep. Scalewayllä taas voi valita haluaako IPv4:n vai ei, jolloin taas hinta laskee "normaalista", kun jättää IPv4:n veke. Eli "kuuluu hintaan", mutta saa alennusta, jos ei halua. Kuka sitten haluaa rakentaa tuon hinnoittelu paletin miten haluaa, mutta pointti on sama IPv4 maksaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Osaisiko porukka jotain toista web-hostausta OVH-hostingin Performance Plan 1:en tilalle (1 vCore, 2GB RAM) ? Mielellään läheltä samasta hintaluokasta, eli 10€ + alv / kk.

Ongelma tämä kanssa on, että tietyt pitkään juoksevat php skriptit tapetaan satunnaisen ajan X kuluttua niiden aloittamisesta. Mihinkään asetukseen ei tunnu pääsevän käsiksi ja OVH:n tekninen tuki on täysin hyödytön, vastaillen vain ympäripyöreitä ja kehottaen palkkaamaan ulkopuolisen firman selvittämään hostauksen asetuksia. Saman firman Cloud Web Plan -tuotteella (1vCore 2,4GHz, 2GB RAM) skriptit toimivat sen sijaan täysin ongelmitta, mutta itse palvelimen suorituskyky on muuten selvästi huonompi.

Maksoin tuosta vuoden verran etukäteen ja taistelen vaikka hautaani asti, että saan rahat takaisin Paypalin kautta :rage:
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Osaisiko porukka jotain toista web-hostausta OVH-hostingin Performance Plan 1:en tilalle (1 vCore, 2GB RAM) ? Mielellään läheltä samasta hintaluokasta, eli 10€ + alv / kk.

Ongelma tämä kanssa on, että tietyt pitkään juoksevat php skriptit tapetaan satunnaisen ajan X kuluttua niiden aloittamisesta. Mihinkään asetukseen ei tunnu pääsevän käsiksi ja OVH:n tekninen tuki on täysin hyödytön, vastaillen vain ympäripyöreitä ja kehottaen palkkaamaan ulkopuolisen firman selvittämään hostauksen asetuksia. Saman firman Cloud Web Plan -tuotteella (1vCore 2,4GHz, 2GB RAM) skriptit toimivat sen sijaan täysin ongelmitta, mutta itse palvelimen suorituskyky on muuten selvästi huonompi.

Maksoin tuosta vuoden verran etukäteen ja taistelen vaikka hautaani asti, että saan rahat takaisin Paypalin kautta :rage:
Hetzner kelpaako se sinulle? https://www.hetzner.com/cloud
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Onko näissä jotain rajoituksia omien skriptien / softien suhteen? FAQ:sta ei ainakaan äkkiseltään löytynyt vastausta asiaan, mutta speksien valossa nämä näyttäisivät kyllä ihan hyviltä.

EDIT: kysyin asiaa chatista ja heidän mukaansa ei ole rajoitettu. Eli hyvältä vaikuttaa siltä osin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Onko näissä jotain rajoituksia omien skriptien / softien suhteen? FAQ:sta ei ainakaan äkkiseltään löytynyt vastausta asiaan, mutta speksien valossa nämä näyttäisivät kyllä ihan hyviltä.
En osaa sanoa, mutta kokeilu ei ainakaan kalliiksi tule, kun tuotahan voi vaikka vain päivänkin kokeilla jolloin maksat sen tuntihinnoittelun mukaan.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Onko näissä jotain rajoituksia omien skriptien / softien suhteen? FAQ:sta ei ainakaan äkkiseltään löytynyt vastausta asiaan, mutta speksien valossa nämä näyttäisivät kyllä ihan hyviltä.
Ei ole, miksi olisi? Mä ajan hirveän määrän kaikenlaista kustom koodia siellä. Ei kyllä ole rajoituksia OVH:lla, eikä UpCloudillakaan. Yleensä olen käyttänyt valmiita paketteja, mutta hyvin todennäköisesti kaikki em. tarjojat sallii myös täysin vapaasti oman koodin ajamisen VM:ssä, jos sille olisi tarve.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Minulla on nyt ollut noin 3 kuukauden ajan vuokralla palvelin Worldstreamilta ja olen kyllä ollut tähän mennessä erittäin tyytyväinen. Ei ole mikään kaikista halvin palveluntarjoaja, mutta ei nyt mikään mahdottoman kalliskaan. Verkko vaikuttaa myös olevan todella nopea ja support vastaa nopeasti myös iltaisin. Sitä saa mitä tilaa, tässä tapauksessa hyvällä tavalla.

Toinen palveluntarjoaja mitä olen nyt hiljattain kokeillut on OpenBSD Amsterdam. Ideana siis on, että palveluntarjoaja tarjoaa Amsterdamista OpenBSD virtuaalin joka pyörii OpenBSD hypervisorin päällä, ja osa hinnasta lahjoitetaan OpenBSD projektille. Kyseessä ei ole mikään kaikista luotettavin palveluntarjoaja (esim. sla:ta ei ole), joten en käyttäisi tuota mihinkään kriittiseen, mutta harrastustoimintaan ihan käypä. Tykkään myös tuosta konseptista ja halusin sen takia tukea sitä. Myös tuo avoimuus siitä, miten infrastruktuuri on toteutettu, on ihan mukavaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom