Piha ja terassit

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Pysyyhän varmaan suurin osa vaikka lattiamaaleista niissä ihan kuten kyllästämättömissä, mutta miksi öljytä nyt jos suunnittelet kuitenkin maalaamista?

e. jos tarkoitit vaikka ruskean sävyisen öljyn pysymistä, niin pysyy sekin. Painekyllästettyjen täytyy olla myös kyllästämisestä kuivia että se öljy imeytyy kunnolla. Siksi kai painekyllästettyjä ei suositella öljyttäviksi ekana terassikautena, jos ne on juuri roudattu kaupasta. Kaupoissa on usein myynnissä tuoreeltaan painekyllästettyä tavaraa.

Ite vedellyt aiemmin aina Tikkurilan öljyillä, mutta nyt kokeilin tänä keväänä puuilosta Ilves-merkkistä (hintaa murto-osa tikkurilan versioon). Alku ainakin oli lupaava koska imeytyi hyvin ja peitti paremmin värillään kuin tikkurila. Sen enempää ei uskalla kehua koska tosiaan ihan vasta vetelin mokoman pintaan...

Ehkä hieman huonosti muotoilin tosiaan. Mutta nuo lattialaudat olen öljynnyt ruskealla öljyllä, kun sitä eniten kulutetaan. Öljyllä helppo uusia vuosittain vaikka.

Mutta, kun kaiteet + nuo jotkin muut osat ovat vihreästä painekyllästetystä tavarasta, niin haluaisin ne ruskean värisiksi. (kaiteet, palkit yms). Niihin ajattelin, jos pystyisi ruskeaa maalia käyttämään, ainakin se värjäisi sen ja niissä ei ole samallaista kulutusta mitä lattiassa? Öljy ei sitä värjää tarpeeksi..

Itse käytin tuota ilves öljyä puukatokseen osittain, ja siinä ainakin ihan hyvin tuntunu toimivan pari vuotta kohta jo :tup:
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Ehkä hieman huonosti muotoilin tosiaan. Mutta nuo lattialaudat olen öljynnyt ruskealla öljyllä, kun sitä eniten kulutetaan. Öljyllä helppo uusia vuosittain vaikka.

Mutta, kun kaiteet + nuo jotkin muut osat ovat vihreästä painekyllästetystä tavarasta, niin haluaisin ne ruskean värisiksi. (kaiteet, palkit yms). Niihin ajattelin, jos pystyisi ruskeaa maalia käyttämään, ainakin se värjäisi sen ja niissä ei ole samallaista kulutusta mitä lattiassa? Öljy ei sitä värjää tarpeeksi..

Itse käytin tuota ilves öljyä puukatokseen osittain, ja siinä ainakin ihan hyvin tuntunu toimivan pari vuotta kohta jo :tup:
Anna kaikkien painekyllästettyjen haalistua muutamia vuosia niin ne muuttuu itsestään saman värisiks. Sit voi halutessaan maalatakkin ne jos haluaa ruveta maalausrumpaan eli maalin uusimiseen aika-ajoin.
 

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Minulla on Virtasen 4 öljyn maali pysynyt hyvin painekyllästetyssä, vaikka maalasin suoraan tuoreeseen märkään kyllästettyyn puuhun.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
1 983
Minulla on Virtasen 4 öljyn maali pysynyt hyvin painekyllästetyssä, vaikka maalasin suoraan tuoreeseen märkään kyllästettyyn puuhun.
Virtanen on kyllä ihan ykkönen öljymaaleista. Kuivuu helvetin kauan ja on aika kallista, mutta myös sitten myös kestää hyvin. Ainoa kerta kun Virtanen neljän öljyn maaleineen on pettänyt, on kun hosuessa maalasin ilmeisesti liian kostealla kelillä talon alalistoja ja vielä kiiltäväpintaisen vanhan öljymaalin päälle. Virtanen myös peittää selvästi paremmin kuin esim. Teho.

e. pro-tip: Virtasen ilmaisella virtasnäytepurkilla (0.45l) maalaa todennäköisesti kaikki terassin kaiteet, mikäli niitä ei nyt ole kilometrikaupalla ;) virtasen kotisivuilla kai lähes aina noita tilattavissa. Pitää vaan noutaa jostain paikallisesta jälleenmyyntikaupasta tilausvahvistuksen jälkeen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
324
Tein tosiaan aiemmin katoksen 0,8mm PVC-trapetsista. Ko matsku on aika kovaa ja halkeilee helposti. Nyt pitäs tehä vähän jatkoa toiseen kohtaan ja mietin että vaihdan PC-muoviin, mutta tuo paksuus. Olisko tuo "hinnat alkaen" 0,6mm riittävä? 2500mm syvä katos ja lumiesteet on katolla joka kohdassa.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Tein tosiaan aiemmin katoksen 0,8mm PVC-trapetsista. Ko matsku on aika kovaa ja halkeilee helposti. Nyt pitäs tehä vähän jatkoa toiseen kohtaan ja mietin että vaihdan PC-muoviin, mutta tuo paksuus. Olisko tuo "hinnat alkaen" 0,6mm riittävä? 2500mm syvä katos ja lumiesteet on katolla joka kohdassa.

Itellä tämä käytössä, tässä 4m pituisena terassilla. Sua nähdä ekan talven jälkeen miten toimii (tietenkin tiputtelee lumet sieltä pois, kun täällä lapin perukoilla sitä piisaa).. ainakin kesällä tuntuu että saa taivuttaa ja mennä miten vaa, eikä mene rikki.

 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
324
Itellä tämä käytössä, tässä 4m pituisena terassilla. Sua nähdä ekan talven jälkeen miten toimii (tietenkin tiputtelee lumet sieltä pois, kun täällä lapin perukoilla sitä piisaa).. ainakin kesällä tuntuu että saa taivuttaa ja mennä miten vaa, eikä mene rikki.

Oliko sulla tuo 0.8mm vahvaa, kuten linkissä?

Täällä paikallinen K-rauta myisi ohuempaa 0.6mm sopuhintaan ja tuosta kaiketi saisi tingattua senttejä pois "rakentajan hintaan"

 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Oliko sulla tuo 0.8mm vahvaa, kuten linkissä?

Täällä paikallinen K-rauta myisi ohuempaa 0.6mm sopuhintaan ja tuosta kaiketi saisi tingattua senttejä pois "rakentajan hintaan"


Juu, tuota 0,8mm paksua oli.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
324
Paljonko 2x5 eli 48x123:lla on maksimi jänneväli matalassa terassissa, eli tulisi käytännössä suoraan laattojen sekä säädettävien muovijalkojen päälle. Eikös tuomonen 2,5-3 metriä pitäisi mennä ilman että vielä kovin antaa periksi?

Entäs kattamattomat portaat, korkeus 1m ja kokonaisetenemä n. 2m. Eli reisipuun pituus karkeasti 2,2-2,5m. Riittääkö 2x5:n vai olisko syytä tehdä 2x6? Portaiden rakenne olisi näillä näkymin reisipuu ja sen päälle kolmiot askelmille.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
324
Paljonko 2x5 eli 48x123:lla on maksimi jänneväli matalassa terassissa, eli tulisi käytännössä suoraan laattojen sekä säädettävien muovijalkojen päälle. Eikös tuomonen 2,5-3 metriä pitäisi mennä ilman että vielä kovin antaa periksi?

Entäs kattamattomat portaat, korkeus 1m ja kokonaisetenemä n. 2m. Eli reisipuun pituus karkeasti 2,2-2,5m. Riittääkö 2x5:n vai olisko syytä tehdä 2x6? Portaiden rakenne olisi näillä näkymin reisipuu ja sen päälle kolmiot askelmille.
Taisi olla aika paha kysymys - taikka liian helppo.

Otin portaisiin lopulta 2x6:sta. Ostoslistassa lopulta yhteensä 180 metriä runkopuuta ja päälle 600 metriä kansilankkua. Siinäpä loppukesäksi puuhastelua.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Pitäisi laatoittaa pihalla n. 20m2 alue oleskelualueeksi. Tarkoitus oli käyttää ~halvinta 30x30 cm laattaa, mutta näyttää peruslaatoissakin olevan selkeitä laatueroja. Onko mikään vaihtoehdoista sileämpi?

Valmistajia ainaki Rudus, Lakka ja HB-Betoni.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Pitäisi laatoittaa pihalla n. 20m2 alue oleskelualueeksi. Tarkoitus oli käyttää ~halvinta 30x30 cm laattaa, mutta näyttää peruslaatoissakin olevan selkeitä laatueroja. Onko mikään vaihtoehdoista sileämpi?

Valmistajia ainaki Rudus, Lakka ja HB-Betoni.
Nostellaas vielä jos jollakin on joku kokemus/mielipide.

Onko kukaan rakennellut terassisohvaa itse? Tuntuu valmiit kalusteet olevan joko todella laaduttomia tai aivan liian kalliita. Itse tekemällä laudasta saisi hieman kiinteämmän ratkaisun. Ainoa vaan, että pitäisi pehmusteet hommata itse ja niille sitä hintaa verhoilun (ja työn) kanssa vasta tuleekin...

1691659857140.jpeg

1691659978077.jpeg
Youtube - ASUA Group Oy
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
166
Nostellaas vielä jos jollakin on joku kokemus/mielipide.

Onko kukaan rakennellut terassisohvaa itse? Tuntuu valmiit kalusteet olevan joko todella laaduttomia tai aivan liian kalliita. Itse tekemällä laudasta saisi hieman kiinteämmän ratkaisun. Ainoa vaan, että pitäisi pehmusteet hommata itse ja niille sitä hintaa verhoilun (ja työn) kanssa vasta tuleekin...




Youtube - ASUA Group Oy
Meillä olisi tarkoituksena tehdä kulmasohva terassille itse kunhan saadaan terassiprojekti valmiiksi. Runko varmaan perus kakkosnelkusta, selkänojia pitää vähän tuumata millaiset tekee. Mutta mitä tarkoitat tuolla verhoilulla? Noissahan on valmiina:


Täytyy toki ensin emännän kanssa tuumia millaiset pehmusteet hankkii ja varmaan myös hankkia etukäteen, niin sopii varmasti runko pehmusteisiin :D

edittinä pitikin vähän muokata, puusilmänä linkkasin kanssa pelkkiä päällisiä ilman pehmuisteita... onhan noilla näköjään hintaa kun on myös pehmuste mukana.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
No tuo 49 € ei toki ole kovin kallis, varsinkaan kun tyynyt on 9,90 € / kpl. En kyllä millään löytänyt näitä aiemmin. Olin vain katsellut Etolasta vaahtomuovia 100€/m2 + päälikangas.

Pitää tosin olla pehmusteet valmiina ennen kuin aloittaa rakenteluprojektin, jotta tietää tarkat mität istuinalustalle.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Mistä pergolaan "rullia"? Ei tahdo oikein löytää.. Uusi Pergola maksaa 180e ja yhden rullasetin löysin 65e.. ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Onko kukaan löytänyt vuokrattavaksi nurmikon ilmaajaa? Ei siis pystyleikkuria tai sammaleen poistajaa, vaan semmoista joka tekee reikiä?
En varmaan osaa käyttää oikeaa hakusanaa kun en löydä semmoista mistään edes myytävänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Onko kukaan löytänyt vuokrattavaksi nurmikon ilmaajaa? Ei siis pystyleikkuria tai sammaleen poistajaa, vaan semmoista joka tekee reikiä?
En varmaan osaa käyttää oikeaa hakusanaa kun en löydä semmoista mistään edes myytävänä.
Joku tuollainen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Putki-ilmaaja on kai se sana mitä haetaan, mutta näitä ei jostain syystä oikein Suomessa harrasteta niin saatavuus aika olematonta. Jotain ajoleikkurin perään kiinnitettäviä löytyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Putki-ilmaaja on kai se sana mitä haetaan, mutta näitä ei jostain syystä oikein Suomessa harrasteta niin saatavuus aika olematonta. Jotain ajoleikkurin perään kiinnitettäviä löytyy.
Kiitos tästä, tämä johdatti myös nimeen putki-ilmastin. Vehkeet ovat niin kalliita ettei kannata ostaa, eikä ainakaan Pirkanmaalta löytynyt vuokraamoa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
Ei vaan tämmöinen:

Tässä ei ole putkia, vaan tämä viiltää viiltoja nurmeen, jotka ajavat saman asian. Edit: mutta taisitkin tarkoittaa ”pystyleikkurilla” juurikin tällaista viiltävää laitetta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
Kommee on.

Löytyykö kuvia runkovaiheesta?
Kiinnostaa miten tuo kivi-hässäkkä on toteutettu?
Siinä on vesivaneria 3 suikaletta, runkoon sahattu kolot kourua varten. Vesivaneri laitettu siten että jää vähän terassilaudan reunan taakse ne pystypalaset, että ei ne näy.. eli käytännössä reunapalat ja sitten pohjalle vesivaneria, jossa 1 cm rako kumpaankin reunaan niin vesi valuu pois. Koolaus on 60 cm välein ja muistaakseni 3 linjaa tupla runkoparrua, sekä poikittain tuplat aina kun menee tuo poikittainen lauta.. valot tuli vielä tuon kiven ja kaiteen väliin jokaiseen välikköön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Tässä ei ole putkia, vaan tämä viiltää viiltoja nurmeen, jotka ajavat saman asian. Edit: mutta taisitkin tarkoittaa ”pystyleikkurilla” juurikin tällaista viiltävää laitetta.

Olen vastaavaa viiltävää käyttänyt, enkä sitä vastaavaksi sanoisi. Ideana oli vetää piha täyteen noita reikiä ja täyttää ne turvahiekalla.
Kuvista päätellen tuommoinen tekee 10-15mm ja 5-10cm syviä reikiä nurmikkoon.
Viiltävä jota itse olen käyttänyt ei ehkä muutamaa milliä syvempää viiltoa tehnyt. Lähinnä sillä sai kaikki vanhat ja kuolleet nurmikot yms. pois
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
324
Siinä on vesivaneria 3 suikaletta, runkoon sahattu kolot kourua varten. Vesivaneri laitettu siten että jää vähän terassilaudan reunan taakse ne pystypalaset, että ei ne näy.. eli käytännössä reunapalat ja sitten pohjalle vesivaneria, jossa 1 cm rako kumpaankin reunaan niin vesi valuu pois. Koolaus on 60 cm välein ja muistaakseni 3 linjaa tupla runkoparrua, sekä poikittain tuplat aina kun menee tuo poikittainen lauta.. valot tuli vielä tuon kiven ja kaiteen väliin jokaiseen välikköön.
Eli se kouru kiville on jotain 10cm leveä ja vähän alle syvä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Terassiin ilmestynyt pikku hiljaa sellaista vihreää ( levää ? ), mitäs ainetta sen poistoon suosittelette. Ja miten homma hoidetaan kerralla kuntoon. Uuden öljyn ajattelin laittaa vasta keväällä, joten levänpoisto pitäisi tehdä ennen sitä. Tuntuut että leudot ja vetiset talvet edesauttavat tätä joten ajattelin että nyt olisi hyvä tappaa kasvustot ?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Näyttää tehokkaalta härveliltä,mutta tuollaista lisäosaa en omista. Vesisuihkullako tuo nyt kuitenkin vain pesee ?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Juu siellä on pyörivä tanko jonka päissä suuttimet, pesurin mukana tuli muutama erilainen suutin riippuen siitä minkä tehoinen painepesuri on käytössä.

Tuossa kuvattu millainen sisältä:

 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
+1p täältä T350 pesurille; KOSKA siinä on tuo puu-pinnat vs kivipinnat asetus. Voi vaihtaa tuohon puulle kevyemmän pesupaineen. Se on tarpeeseen tosiaan, koska kiveä saa puhtaaksi vain tosi kovalla paineella. Se paine syö puun pinnasta sen pehmeämmän aineksen irti.
 

SVS

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
123
Mitkä terassijalat laitoit? Itse katsellut että noissa kaikissa on vähän ihmeelliset ohjeet. Esim. pohjanhalkaisija on 200mm mutta suositeltu asennusväli 0,5-0,8m ?

Paljonkohan joku 2x5 rungosta ja 28x120 laudasta tehty terassi painaa per neliö?
 
Liittynyt
31.12.2022
Viestejä
14
Mikä olisi paras keino pitää puiset portaat sulina talven ajan? Uskaltaako portaille heittää esimerkiksi kaupassa myytäviä jäänpoistoaineitaa vai vahingoittaako tämä puuta?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Mikä olisi paras keino pitää puiset portaat sulina talven ajan? Uskaltaako portaille heittää esimerkiksi kaupassa myytäviä jäänpoistoaineitaa vai vahingoittaako tämä puuta?
Itse heitin kestopuun päälle Juho Jääntuhoa (ureaa). Jotenkin sitä odotti sen sulattavan enemmän eli vähän jäi kusinen maku suuhun. Tulevat kyllä kalliiksi, jos pitää litran verran heittää päivittäin.

Magnesium-pohjaisesta arvosteluissa myös samanlaista kokemusta:

Meinasin edellistalven jäljiltä hakea pölynsidontasuolaa ihan ajovälillekin, mutta en sitten hakenut. Ongelmana renkaan alle pakkautuva lumi, jonka sulaminen kestää todella mitkään ja vaatii aika paljon hakkaamista. Kokemuksia näistä?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Mikä olisi paras keino pitää puiset portaat sulina talven ajan? Uskaltaako portaille heittää esimerkiksi kaupassa myytäviä jäänpoistoaineitaa vai vahingoittaako tämä puuta?
Omasta mielestä puuterassilla riittävä lääke on ollut putsata lumi tuoreena, jos mahdollista. Tietysti nollakelillä voi muuttua liukkaaksi, mutta pakkasella pinnalla tyypillisesti vain härme joka lisää pitoa.
 
Liittynyt
15.09.2021
Viestejä
8
Tulevana kesänä olisi tarkoitus rakentaa noin n. 30m2 terassi mökille (pääosin kattamaton).
Koska olen laiska tekemään pieniäkään huoltohommia, komposiitti on nähdäkseni tässä tapauksessani oikea materiaali.

Vähän vaikeaa tuntuu olevan saada selkoa noista markkinoilla olevista materiaaleista.

Suomestakin saatavill ainakin seuraavat:
- UPM ProFI (eri variaatioineen)
- Lunawood
- Cent Särkkä
- Onewood

Hintaeroa esim. ProFIn ja muiden vaihtoehtojen välillä on varsin huomattavasti. Mutta mikä mahtaa olla todellinen ero materiaalien kestossa?

Tuntuu siltä että puukomposiitti on materiaalina vielä verrattain uusi, joten kovin luotettavaa tietoa esim. kestävyyden osalta ei ole saatavilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 489
Viestejä
4 164 022
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom