Mikä se moottorin optimaallinen lämpö on? 90astetta? Nyt kun on tämmöiset 8-10 asteen pakkasta niin puolisen tuntia ajoa vaatii jotta lämmöt nousee tuonne 90asteeseen. Onko ihan normaalia?
Optimilämpö on moottorista riippuen 80 asteesta aina yli sataankin asti (jäähdytysjärjestelmä on paineistettu, jolloin kiehumispiste on korkeampi ja nykyaikana tietyt mallit on suunniteltu käymään korkeassa lämpötilassa.) Yleisin optimitaso on jossain 90-95 asteen luokassa.
Jos katsot lämpötilaa viisarillisesta mittarista, niin nuo ovat nykyisin elektronisia nekin eivätkä näytä todellista astelukua, vaan mittariston ohjaus asettaa mittarin viisarin vakaasti "oikeaan käyttölämpötilaan" silloin, kun moottorin lämmöt ovat suurinpiirtein oikeassa haarukassa. Tämä haarukka voi olla esimerkiksi 70-95 astetta, jolloin mittari näyttää koko ajan 90:ä.
Lämpöjen todellista kehittymistä voi arvioida mittarin nousun nopeuden perusteella ajon aloittamisen jälkeen. Jos mittari ei edes meinaa saavuttaa sitä tavallista tasaista lukemaansa niin silloin moottori käy liian kylmänä.
Nykyaikainen auto ei useinkaan lämpene riittävän tehokkaasti pakkasilmalla, koska polttoainetaloudellinen moottori tuottaa vain vähän hukkalämpöä. Sen takia esilämmityksen ja viimasuojan käyttö on nykyaikana erityisen suositeltavaa. Hommaa alkajaisiksi merkkikohtainen viimasuoja autotarvikeliikkeestä ja jos sen jälkeenkään ei normaali lämpötila tule saavutetuksi muutamassa minuutissa, niin sitten tarkasta termostaatin toiminta.



