Lyijyakku on valmis, kun pääsee tyhjäksi. Vaihtaisin sen uuteen ja huolehtisin varauksen ylläpidosta joka viikonloppu. Jos noilla tempuilla ei käynnisty kuin palmun alta maanantaisin, vaikuttaa auto sellaiselta, että ei sovi Suomen olosuhteisiin. Mielestäni käynnistymistä asiallisesti hoidettuna kuuluu odottaa täällä myytäviltä autoilta, eli pitäisi olla mahdollista jopa kaupan purku, jos ongelmat jatkuvat.
Meillä ajetaan saman konsernin 2008-vuoden tuotteella 10km:n siivua. Akku on 100Ah, mutta sitä rasittaa Webaston käyttö. Näillä keleillä lataan akun vähintään kerran viikossa. En ole lähtenyt optimoimaan, kuinka usein oikeasti tarvisi ladata. En halua akkua pilata kokeiluilla ja käyntiin lähteminen on tärkeää eli kokeilut eivät motivoi. Neljän vuoden omistuksen aikana ei ole ollut käynnistymismurheita.
”autossasi on huoltovapaa kalsiumpohjainen akku” Akun mallimerkillä (CMF45L-DIN) ei löydy googlesta muuta kuin keskusteluita ja ihmettelyä, että mallimerkillä ei löydy mitään. Hiano vehje kaikin puolin siis. Täytyypä pistää huomiseksi latinkiin ja katsoa lähteekö sitten torstaina käyntiin. On kyllä avuton auto, kun ei kerta ilman laturia muka toimi. Luulin kuitenkin ostavani uudehkon auton siksi, että olisi varmatoiminen ympäri vuoden. No metsäänhän sekin taas sitten meni. Täytyypä varmaan ostaa kakkosautoksikin sitten sähköpeli, kun niitä kohta saa jo järkihintaan.