Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Monissa jenkkiohjeissa leivonnas käytetään suolatonta voita (unsalted butter). Onko tällä muuta funktiota kuin että ei tule liian suolaista leipomusta? Vai onko tuolla suolattomuudella joku suurempi funktio?
En nyt äkkiä löytänyt ketjua tuosta uudesta ravintosuosituksesta, mutta osaako kukaan sanoa miksi jokapaikassa missä tästä on uutisoitu ja höpisti on puhuttu vain punaisesta lihasta ja kalasta. Jos olen ymmärtänyt oikein niin siipikarjan liha ei kuulu punaisiin lihoihin niin mikäs niiden laita on uusien suositusten suhteen?
Ruoka-aineryhmä | Suositeltava käyttömäärä | Huomioitavaa |
---|---|---|
Kala ja kalavalmisteet | 300–450 g/vk (kypsä, syötävä osa), josta rasvaista kalaa vähintään 200 g/vk | Kestäviä kalakantoja suosien. |
Siipikarja | 1* | Nykyistä vähäisempi käyttö suositeltavaa ympäristönäkökulmasta. |
Punainen liha | Korkeintaan 350 g kypsennettyä lihaa ja prosessoitua lihaa viikossa (noin 500 grammaa raakaa lihaa) | Vähäisempi käyttö ympäristönäkökulmasta suositeltavaa. |
Prosessoitu liha | Mahdollisimman vähän | Koskee sekä punaisesta että siipikarjan lihasta valmistettuja tuotteita. Terveysnäyttöön perustuen käytön tulisi olla mahdollisimman vähäistä runsaan tyydyttyneen rasvan, suolan, nitriitin ja fosfaatin vuoksi. |
Kananmuna | 1* | Korkeintaan yksi kananmuna päivässä |
Mistä löytäisi vielä olutjoulukalenterin?
Jos avaat ja käytät voita, se säilynee 2-3 viikkoa ihan hyvänä.Mites voi (normaalisuolainen valio), pilaantuuko se miten nopeaan "parasta ennen" jälkeen jos se on ollut avaamattomana jääkaapissa koko ajan, vai pilaantuuko ollenkaan?
No tuo nyt ei pidä ollenkaan paikkansa, neljä kuukautta valmistushetkestä on parasta ennen -päivään mikä on ihan eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä.Jos avaat ja käytät voita, se säilynee 2-3 viikkoa ihan hyvänä.
Valmistushetkestä voi säilyy reilut 4 kuukautta.
Kyllä voi kylmässä varmaan kuukausia kestää parasta ennen jälkeen jos kylmäketju ei katkea. Ja vaikka katkeaakin niin voi ei käsittääkseni kovin herkästi pilaannu koska pidettiin sitä ennenkin pöydillä päivät pääksten ja yöks jääkaappiin. Itse pistän voin rasiaan ja se kestää niin kauan kuin kestää enkä ole mitään päivämääriä kattonu.No tuo nyt ei pidä ollenkaan paikkansa, neljä kuukautta valmistushetkestä on parasta ennen -päivään mikä on ihan eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä.
Sain kaipaamani vastauksen onneksi jo muuta kautta tutulta, jolla on oma maatila lypsylehmineen: aistien mukaan parasta ennen jällkeen.
Eli koska ei haissut tai maistunut epäilyttävältä niin käyttöön vaan (kissallekin kelpasi veitsestä maistaen), jos haluaa extra turvaa niin kuumennetuissa ruuissa uskaltaa käyttää varmuudella. Tuo oli nyt kuukausikaupalla yli "parasta ennen" päivän mutta kylmäketju ei ole katkennut eikä pakettia avattu.
edit: ja voihan säilyy pari viikkoa vaikka huoneen lämmössä ettei se nyt avattunakaan tuota tahtia mene pilalle vaan kylmässä säilytettynä aikaisintaan siinä 4kk kohdille, olettaen ettet ole sotkinut siihen jotain pilaantuvaa
Jotain tämmöstä kai, siis valkoviinietikkaaJos haluaa tehdä "fish and chipsejä" etikalla niin kuinka se tehdään? Mitä etikkaan käytetään ja miten sitä näin kotioloissa laitetaan? Pruuttapullolla vai suhkuttamalla vai kuinka? Yritin kattoo videoita mutta ei oikein auta kun kaikissa vaan käytetään "vinegaria" sen kummemmin kertomatta mitä etikkaa ja miten ja onko laimennettu tai maustettu jne..
Ikinä itse tehnyt, mutta tässä yksi pätevän oloinen ohje etikkoineen (huom! malt vinegar):Jos haluaa tehdä "fish and chipsejä" etikalla niin kuinka se tehdään? Mitä etikkaan käytetään ja miten sitä näin kotioloissa laitetaan? Pruuttapullolla vai suhkuttamalla vai kuinka? Yritin kattoo videoita mutta ei oikein auta kun kaikissa vaan käytetään "vinegaria" sen kummemmin kertomatta mitä etikkaa ja miten ja onko laimennettu tai maustettu jne..
No juu ilmaisin vähän väärin, en siis ole tuollaista koko annosta tekemässä itse vaan lähinnä oli tuo etikan käyttö kotioloissa. Mä kun en ole originaalia koskaan syönyt niin ei ole periaatteessa hajuakaan miten toi homma toimii ja miltä maistuu.. etikoitakin kun on miljoonaa erilaista niin ei rupee hutkii heti jotain väkiviinatököttiä jos on olemassa ihan oikeita tohon tarkoitettuja.Ikinä itse tehnyt, mutta tässä yksi pätevän oloinen ohje etikkoineen (huom! malt vinegar):
Fish and chips
Täydellisen fish & chips -annoksen koodi on ratkaistu! Tarvitset vain lämpömittarin ja hieman aikaa. Oluttaikinassa dipatut, rapeiksi friteeratut k...www.soppa365.fi
Brittein saarilla muutaman kerran kokeillut, ei ole mun juttu. Annoksen päälle voi liruttaa mallasetikkaa niin paljon kuin sielu sietää, mutta ei se silti tee tuosta maistuvaa. Ongelma on se leivitetty turska. Eihän se maistu miltään.
No malt vinegaria sitten vaan hyllystä ja ruikit sitä ympäri lautasta.No juu ilmaisin vähän väärin, en siis ole tuollaista koko annosta tekemässä itse vaan lähinnä oli tuo etikan käyttö kotioloissa