Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Sampsa, 27.12.2017.

  1. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 279
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Totta. Kaikessa varautumisessahan tullaan aina siihen, että kaikkeen ei voi varautua. Valinta tehdään siinä, mihin tiedetään, osataan tai halutaan varautua, ja lopulta ennen kaikkea siinä, mihin ei haluta yrittääkään varautua.

    Akun yllättävään tyhjenemiseen olen itse varautunut yrittämällä välttää mokailua. Kun auto on ehjä ja asiallinen, tämä yleensä riittää ja loput hoitaa kehittynyt automatiikka, jos hoitaa. Jos auto osaa katkaista virrat valoista(mukaanlukien sisätilan valot) lukittaessa ovet ja/tai esim. 10 minuuttia sytytysvirran katkaisemisen jälkeen, se luultavasti riittää. Jos taas automatiikka on säädetty sammuttamaan ajovalot mutta jättämään muut päälle kun avain poistetaan(kuten on ansana joissain autoissa ollut) se tuskin riittää, jos mokailee. Jossain vanhassa pommissa tai "tein-itte-säästin" vahvistinasennuksessa voi olla tuntemattomia vuotoja, jotka huomaa ensimmäistä kertaa auton seistyä pari viikkoa.

    Akun heikosta kunnosta johtuvaan käynnistymättömyyteen voi varautua vaihtamalla akun ennakoivasti ja/tai testaamalla akkua. Mikäli akku pitää vaihtaa, asiaa voi auttaa ostamalla muuta kuin halvinta - ehkä.

    Akun matalasta varaustilasta johtuvaan käynnistymättömyyteen voi varautua lataamalla akkua ulkopuolisesti, mikäli ajoprofiili altistaa heikolle lataukselle.

    Kaikkiin aiheeseen liittyviin ongelmiin voi kohtuuvaivalla ja edullisesti osittain varautua hankkimalla hyvät apuvirtakaapelit ja pitämällä niitä autossa mukana. Samoin ostamalla pienikokoisen laturin ja pitämällä sitä autossa mukana. Vaikka ei boosteria tai vanhaa romuakkua mukana olekaan, niin aika paljon on jo varauduttu. Energiaa ei toki tällöin ole yksin metsässä saatavilla.

    Toki haluaisin hommata mukana pidettäväksi superkondensaattoriboosterin(ja tietenkin tälle ulkoinen virtalähde akun todellisen tyhjenemisen varalta) mutta en pysty perustelemaan hintaa itselleni. Eikä sekään aina auta, jos tilanne on sellainen että vaikkapa dieselauto pitäisi käynnistää hyvin kylmässä käyttäen suuri määrä energiaa.

    Entäs kun on mukana boosteri mutta ei vararengasta, tunkkia, rengaspumppua, lumiketjuja, varapolttimoita(jotka on vieläpä mahdollista vaihtaa tien päällä), varaöljyä, varajäähdytinnestettä yms? Ei yksi työkalu ratkaise kaikkea ja kaikkeen ei voi varautua. Mitäs jos sytytystulpissa ilmenee yllättävä vika? Onko varasarja mukana ja saako ne vaihdettua tien päällä? Vaikka on, niin onnistuuko diagnostiikka äkkiä niin että tästä on hyötyä? Skenaarioita on liian loputtomasti, että paraskaan mäkkaiveri ratkaisee kaiken tien päällä yksin. Saati sitten, että katastrofinen moottorivauriokin on mahdollinen. Tai vaikka olisi niin autojeesus että tekisi moottoriremontin ojassa rengasavaimella, mattoveitsellä ja teipillä, niin mitä jos auto onkin päässyt palamaan?
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2019
  2. weebee

    weebee

    Viestejä:
    193
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Kaikkiin autoiluun liittyviin vastoinkäymisiin on mahdoton varautua, mutta vaikkapa autoliiton plusjäsenyys (tämä ei ole mainos) kattaakin aika monta eri skenaariota
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  3. dominik

    dominik

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Aika kallis on. Halvemmaksi tulee vaikka mototurva. Hinurin odottaminen pakkasessa apuvirtaa antamaan jossain jumalan selän takana ei paljon mieltä lämmitä, kun pahimmillaan sen saapumiseen voi mennä tunteja.

    Jotkut taksitkin antaa apuvirtaa.
     
  4. weebee

    weebee

    Viestejä:
    193
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Juu, en ota hintaan kantaa ja muitakin vastaavia on. Toin vain tämänkaltaisen mahdollisuuden esille.
    Taksien en ole koskaan kuullut antavan apuvirtaa?
     
  5. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 279
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä se on hyvinkin mahdollista vaikka useimmat sitä ymmärrettävästi välttävät. Toisesta taksista virrattomat taksitkin yleensä boostataan. Joku maalaistaksi voi vaikka tuoda boosterin mukanaan.
     
  6. Boilers

    Boilers

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2017
    Kaikkeen ei voi varautua, mutta elämää voi helpottaa kohtuudella. Itsellä on myös iso boosteri takaluukussa, josta löytyy myös pieni kompura. Huono laite tuo on ollut, kun omaani en ole tarvinnut kertaakaan. Muiden autoihin apuvirtaa ja renkaan täyttöihin olen sitä käyttänyt.

    Ei tuo pelasta kaikelta, mutta helpottaa ikävän asian yllättäessä. Esimerkiksi tyhjentyneen renkaan saa täytettyä ja mahdollisesti ajeltua rengasliikkeeseen/parempaan paikkaan. Tyhjentyneen akun tilanteessa saa mahdollisesti auton käymään ja ajettua korjaamolle akun vaihtoon.
     
  7. taffeli

    taffeli

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
  8. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 279
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Suosin itsekin varautumista, mutta aika paljon litroja ja kiloja tulisi uhrattua isoon boosteriin. Yleensä nuo ovat vieläpä jotain testaamatonta biltemapaskaa, jonka hyödystä uutenakaan ei ole mitään näyttöä ja niitä pyöritellään vuosikymmenestä toiseen akkujen säilyvyyden ollessa enintään 2-3 vuotta. A- tai B-kokoisessa autossa siinä meneekin jo tavaratilan käyttöarvo laakista. Kompakti lipo-boosteri taas tuntuu enimmäkseen paloturvallisuusriskiltä eikä oikein säily hintansa arvoisesti vähäisellä käytöllä(joskaan ei lyijyboosterikaan). Kondensaattoriboosteria olen harkinnut.

    Tällä hetkellä henkilökohtaisessa autossani on mukana liukuestematot, lapio ja pientarviketta. Ei vararengasta, ei tunkkia, ei lumiketjuja(tästä en lipsuisi jos ajaisin kitka- eli kesärenkailla) eikä boosteria. Kompressori on vararengasta korvaavan tarvikesarjan ohessa. Meinasin laittaa olemassa olevaan vararengastelineeseen toisen rengassarjan yhden pyörän pultteineen, tunkin ja rengasavaimen. Tällöin auton myyntiä varten taltioitavaksi jää turha kompressorisarja. Useammassa aiemmassa autossa mukana kulkenut jalkapumppu tulee tilalle. Rengaspaineen lisäämisen mahdollisuus ilman ulkopuolista apua on hyvin suositeltava varuste maalaiselle. Tulee listalla heti varapyörän jälkeen ja paljon ennen boosteria.

    Mitään ylimääräisiä lyijyakkuja ei tulisi heti mieleen pienessä autossa roudata. Isommassa voisi ehkä harkita "tietyissä tapauksissa" eli jos auto on vanha romu enkä jaksaisi vaihtaa akkua. Pakussa tai vastaavassa taas voisi käyttää erotettua kahden akun järjestelmää, jossa toissijaisella akulla on mahdollista myös antaa omaan starttipiiriin apuvirtaa hätätapauksessa.

    Luotan aika lujasti siihen, että pienikin AGM-akku ajaa asiansa. Luotettavuus on vähintään parempi kuin jonkun epävarman romuakun ja boosterin mukana raahaamisen yhdistelmällä amistyyliin, vaikka en tekisi yhtään mitään muuta kuin kovaa ajoa. Katsotaan testiä sitten kun akulla on ensin yli 4 vuotta ikää.
     
  9. rane58

    rane58

    Viestejä:
    857
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kavereille kun selvisi että olin ostanut NOCO GB70 2000A niin taloyhtiön autot ovat lähteneet kaikki käyntiin, apuvirtaa tarvitessaan....:D
    -Ja huvittavinta on etten ole omiin kulkineisiin vielä NOCOa tarvinnut....:think: