Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Turbolaturi, 28.12.2017.

  1. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onkos tullut moisia hankittua? Alkuun pidin noita ihan leluina, mutta kyllä ne ilmeisen toimivia on, joskin mainospuheet yli 600A virroista on melkoista puppua.

    jerry bskorner on Youtube kanavalla testaillut erinäisiä boostereita ison kasan ja suurimmalla osalla tuntuu käynnistysvirrat jäävän 200A pintaan. Muutamilla malleilla päässyt päälle kolmen sadan. Jännitteet droppaa melkein kaikilla aika radikaalisti huomattavasti alle 10V.

    Tässä sen viimeisinpiä testituloksia.



    The top 5 most power jumpstarters are:

    1 Audew Jump Starter
    2 Antigravity xp-10 Jumpstarter
    3 Nautic Sport Jump Starter
    4 Autovox Jump starter
    5 iclever Jump starter

    Jos laite jää pakkaseen, niin silloin ei välttämättä autoa enää käynnistetäkään ennenkuin kapineen saa lämpimäksi.



    Voisihan joku tuommoinen ihan kätevä olla olemassa, niin ei aina tarvitse kaapeleiden kanssa alkaa kikkailemaan ja ei paljon tilaa vie.
     
  2. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  3. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En oikein näe pointtia tuollaisessa, kun ongelma on juuri se säilytyslämpötila, joten ei sitä kuitenkaan autossa kannata säilyttää. Isompi boosteri taas mahtuu hyvin sisätiloihin jemmaan ja sellasella jo starttaa vaikka naapurin kuorma-auton jos tarvii.
    Tollasen yli 100e hinnalla saa jo ihan hyvän normaalikokoisen boosterin.

    On tullut kyllä käytettyä kuitenkin tämmöstä: Kotkan Akkukeskus

    Toi on ainakin ihan toimiva, tosin vähän epäilen että antaa luvattuja virtoja. Ja nuo johdot ovat aivan onnettoman lyhyet. Joidenkin autojen kohdalla ei riitä pituus että saisi maakaapelia mihinkään järkevään paikkaan kiinni.
     
  4. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saahan sen autosta vietyä sisätiloihin lämpenemään ennen käyttöä, niin voi saada auton käyntiin.

    Tuo akkukeskuksen kapine näyttäisi olevan samaa sarjaa näiden kanssa.



     
  5. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    690
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eikö nimenomaan nuo litium-akut ole ihan varteenotettavia myös normaaleilla pakkaskeleillä, vaikka boosteria säilyttäisikin autossa? Superkonkista nyt puhumattakaan.
     
  6. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Litiumithan hyytyy täysin pakkasessa. Kuten tuolta testivideostakin näkee, niin suorituskyky puolittuu parinkympin pakkasessa.
     
  7. FinnCat

    FinnCat

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    07.05.2017
    Tuommoisella Apukäynnistin, 12 V, 900 A, mukana kompressori - - Biltema
    laitettiin kesällä useampikin romuauto käyntiin kun pihaa tyhjättiin. Vaatii kuitenkin että auton varsinainen akku on edes jonkinlaisessa kunnossa. Antaa juuri sen tarvittavan lisäpotkun että kone pyörii kunnolla muutaman kriittisen sekunnin ja jännite pysyy silti riittävällä tasolla kipinän tuottamiseksi.
     
  8. mianpa

    mianpa

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  9. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Oletettavasti aivan sama laite, kuin tässä:



    Vähän hilkulla oli käyntiinlähtö tuon pikkumallin kanssa.

    Voi varsinkin dieselautossa jäädä kovilla pakkasilla käynnistymättä, kun latausaika on niin pitkä, niin kerkeää edellisen yrityksen lämmöt jo haihtua. Tuolla videolla ei myöskään tuota hehkutusta testattu, joka vie helposti jo puolet tuon kapasiteetista.
     
  10. Tpa

    Tpa

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Doca D569 apukäynnistimestä on itsellä kokemusta ja hyvin tuntus toimivan myös noissa peltoromujen käynnistämisessä yms

    Siinä 2.5 V6 Mondeon käynnistystä


    Ja Siinä GT primeran käynnistämistä joka on seissyt pidemmän aikaa
     
  11. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kuulosti molemmissa tapauksissa siltä, että oli ihan siinä ja siinä, että jaksaako pyöräyttää. Pakkasessa varmaan täysin turha kapine.
     
  12. Sasos

    Sasos Tukijäsen

    Viestejä:
    270
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Faijalla oli joku Motonetistä ostettu satkun miniboosteri. Kyllä bensa-auto lähti käyntiin, mutta kun 2.0 turbodiisseli corollaa yritti herätellä, niin boosterin akku pullistui ja kuoret repeili liitoksistaan:rofl: Sai uuden tilalle, mutta dieseliä on turha herätellä noilla pienillä laitteilla.
     
  13. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 851
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä, mondeossa kyykkäs jännitteet startissa niin alas että mittaristo resetoitui uudelleen, huomaa tuosta kun mittarit menee pohjaan ja palaa takaisin. Pakkasella aivan turha kapistus.
     
  14. Tpa

    Tpa

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tuo mondeo tuon paremmin pyöritä omallakaan akulla.. Primeran kohdalla oli jo varmaa jännitteet laskenu kun oltiin tuota jo keretty testailemaan... Kunhan tulis pakkaset niin voin koittaa :)
     
  15. Tpa

    Tpa

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mondeossa resetoituu mittaristo aina kun käytän akunkengän irti

    Tai oikeastaan ajaa vain jonku testi tilan tuossa tapauksessa
     
  16. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuommoinen superkonkkaboosteri olisi talvikausina ihan järkevä asentaa kiinteästi autoon vähentämään akun stressiä. Tosin miten pitkään moinen kapine oikeasti kestää, kun hintakin on 149€ (biltsussa).

     
  17. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    DSC_0038.JPG DSC_0039.JPG
    Biltema

    Screenshot_20180109_202618.png
    Ultracap


    Tulipa tuo Bilteman vekotin haettua ja avattua samantien. Hieman on erilainen piirilevy, kuin tuossa Jerryn Ultracapissa. Konkat näyttää päällepäin samalta, mutta Biltemat on lyhyempiä ja ketjutettu sarjaan, kun taas tuossa Ultracapissa näyttäisi olevan perinteiset superkonkat.

    Onko Biltsu hankkinut tähän halvimmat kiinakonkat, mitä markkinoilta löytyy?

    Yhdessä konkassa oli tarrassa numerosarja, mutta google ei moista tuntenut: M17032201117

    Microusb:llä tuon latasin, niin aikaa tyhjästä täyteen meni noin puoli tuntia.

    Täytyy koettaa viikonlopulla tehdä starttitesti tuolla, niin näkee, onko siitä yhtään mihinkään.
     
  18. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    319
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    En kyllä menisi mitään hapis konkka viritystä laittamaan autoon kiinteästi. Nuo kiinan räpsyt nyt on laadultaan ihan mitä sattuu, niin kiva kun se sitten posahtaa jossain vaiheessa kesken ajon. Taloudellisestikaan en näkisi tuossa paljoa järkeä kun tuolla hinnalla saa jo uuden akun, eikä sitä akkua nyt ihan joka vuosi vaihdella, jos sen pakkasella välillä lataa.
     
  19. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    701
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Viimeksi muokattu: 10.01.2018
  20. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    .
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2018
  21. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Bilteman apukäynnistimen testi. Jaksoi kolmelitraisen taavetin vetää tulille neljännellä yrittämällä ilman akkua :tup:



    Tuplamäärillä konkkia tuo olisi melko täydellinen kapine.

    Iski aika häijyt kipinät yhden kerran, kun suoraan startin jälkeen leuat siirsin välillä sammuttamatta laitetta akulle. Ei ihan turvallisin laite.

    Kokeilin myös Telwin Drive 13000 mallia toiseen traktoriin ja siinä ei riittänyt potku saamaan moottoria liikkeelle ja tuossa Bilteman vehkeessä taas starttiaika ei riittänyt. Molemmat yhdessä taasen oli aika toimiva yhdistelmä, mutta kaapelit kuumeni telwinissä sen verran paljon, etten viitsinyt yhtä starttia enempää kokeilla.

    https://www.karkkainen.com/verkkoka...12v-apukaynnistin-power-bank-virtapankki#spca
     
  22. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Pakko se kai uskoa ettei noi sitten ihan pilipalivehkeitä ole jos rakkorinkin saa tulille.
    Kauan toi Biltema sitten pyörittää konetta?
     
  23. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuosta videoltahan sen kuulet. Vähän vaihtelevasti tuntui virtaa riittävän. Riippuu varmaan miten pahaan puristukseen edellinen latinki loppui kesken. Ensimmäinen starttaus taisi olla pisin. Tuossa pyöri mukana lisäksi vaihteisto ja hydraulipumppu, kun ei viitsinut kytkintä hypätä polkemaan.
     
  24. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jaa että ei se kuitenkaan kuin tuommoiseen muutaman sekunnin pyrähdykseen riitä.
     
  25. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tällanen laitos tuli haettua Motonetistä ja hyvin on auttanut diesel-Mondeon käyntiin kun akku on ollu tyhjä Webasto-käytön jälkeen.
    Kuinka pitkäikäinen laitos sitten on, jää nähtäväksi.

    JumpStart apukäynnistin/vara-akku | Motonet Oy
     
  26. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Töissä oli kyseinen laitos, tai ainakin aivan samannäköinen ja kyllä siitä taisi jo ensimmäisen talven jälkeen akku olla entinen. Oli uutenakin ihan siinä ja siinä, että firman dieselpakuja sai käyntiin. Mikähän akku tuossa edes on sisällä? Luultavasti joku pieni MP akku.
     
  27. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    pieni geeliakku niis yleesä
     
  28. maustevoi

    maustevoi

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
  29. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Toi pakkanen ja autossa säilyttäminen kyllä semmoinen yhdistelmä, että saattaa jäädä tyhjä arpa käteen.
    Ennemmin sitten semmoinen kondensaattoriperustainen laite.
    Tosin diisselin kanssa nekin aika voimattomia.
     
    rane58 tykkää tästä.
  30. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hinta ja laatu kulkee aika hyvin rinnan. Satasesta ylöspäin voi jo auto käynnistyäkin. Kannattaa joku tunnetumpi merkki hommata, niin voi jonkinlaista laatua odottaa. Tosin ainakin ne halvemman pään Geniukset oli tuon testaajan käsissä täyttä paskaa ja taisi olla muillakin samoja kokemuksia.

    Eipä ole omaa Telwiniäkään tullut sitten viime talven ladattua, missähän iskussa lienee.
     
  31. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    701
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Litiumit saa pakkasesta niin paljon selkään että ei niistä ole pakkasessa säilytettynä juuri iloa kyllä. Isommissa akuissa sentään saa akkua lämmitettyä starttaamalla niin että sen resistanssi putoaa ja virtaakin irtoaa mutta ei pikku boostereiden kapasiteetti kyllä siihen riitä.
     
  32. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    849
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Noissa halvemmissa sanoisin että enemmän tuurista kiinni. Olen itse käynnistellyt kiinaskootteria kiina akulla kovimpina päivinä pirun kylmänä talvena -37c ja ekalla käyntiin joka päivä koko talven mutta olen myös laittanut uuden semi ok maineisen halpismerkin autoon ja se paska ei jaksanut -10c pakkasessa käynnisttää vaan hyydytti itsensä sillä välin kun yritin kikkailla kaasun kanssa pari sekunttia että kippo saisi bensaa (harraste jossa "hiukan" ongelmaa seoksien kanssa) ja akku itsessään oli sen jälkeen jo käytännössä paskana. Sain toki uuden takuuseen mutta oma vaivansa sekin on, etenkin jos käyttis kyseessä. Samat säännöt käytännössä pätevät noihin starttereihin omien kokemusten mukaan, erona vain että takuu ei ole kummoinen kunnon monivuotinen takuu jossain auton akussa.
     
  33. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
  34. Marquette

    Marquette

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ostin Telwin 13000 viimevuoden syksyllä ja käynnistelin auton ainakin 10 kertaa talvella kovilla pakkasilla. Aivan selvä ero. Parinkympin pakkasilla normaali käynnistys ilman lämmitystolppaa ja Telwiniä oli hidasta pyöritystä eikä lähtenyt. Telwin kiinni ja sellainen kesä-startin oloinen käynnistys. Olen tyytyväinen ostokseeni ja käytän sitä varmaankin taas tulevana talvena.
     
  35. Noz

    Noz

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  36. rane58

    rane58

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mimmoista moottoria veivasit käyntiin....? :cool:
     
  37. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Halvemmalla selviää kun ottaa jonkun vanhan autonakun, jossa piisaa vielä puhtia starttiin ja lätkäsee sen kiinni kaapeleilla autoon kun starttaa.

    Akun ei tarvitse kuitenkaan jaksaa kuin muutama startti. Itsellä akun virkaa hoitaa bilteman joku 10v vanha 60ah tekele, ihmeen hyvin jaksaa virtaa antaa useampaankin starttiin, vaikka autossa ollessa vielä täyteen ladattunakin jaksoi tasan yhden startin.
     
  38. Marquette

    Marquette

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    1.4 diesel
     
  39. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ylimääräistä akkuahan onkin todella kätevä kuljetella autossa mukana :rolleyes:
     
  40. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No sinne tuikkaat konttiin? Pysyy varmaan virratkin kauemmin kun noissa apuvehkeissä.
     
  41. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No ei todellakaan ole mitään järkeä.
     
  42. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja perustelu?
     
  43. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mulla on ollu sellanen pieni 12V akku mukana. Ja kaapelit. En tiedä oliko se jostain moposta vai mistä, mutta pieni kuitenkin. Sillä lähtee komeasti kyllä autokin tarvittaessa käyntiin.
     
  44. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Akku painaa toistakymmentä kiloa, pitää sitoa kiinni tukevasti, vie tilaa 10l, todennäköisesti on tyhjä, kun sitä joskus vuosien päästä tarvitset, pitäisi muistaa ladata parin kuukauden välein, purkautuneena jäätyy, halkeaa ja takakontti on ruosteessa, kun hapot syövyttää.

    vs

    Litium boosteri painaa kilon, mahtuu vaikka hanskalokeroon tai penkin alle antaa virtaa paremmin, kuin vanha akku, voi myös käyttää virtalähteenä monille muille asioille.
     
  45. jefreitteri

    jefreitteri

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Ite roudailen kans bilteman akkua auton takakontissa. Helppo antaa virtaa omaan autoon ja toisten autoihin kesät talvet.
     
    rane58 tykkää tästä.
  46. jefreitteri

    jefreitteri

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Jos tosiaan on niin, että litium boosteri tärskäyttää auton käyntiin vaikka on ollut vuosia autossa, niin sitten taidan vaihtaa perinteisen akun takakontista boosteriin.
     
  47. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Se boosteri on huomattavasti helpommin ladattavissa USB:stä vs virität akun laturiin.
     
  48. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Litiumboosterin huonot puolet:
    - Kylmässä säilytettynä (hanskalokero esim) virranantokyky romahtaa, kovalla pakkasella ei välttämättä enää mitään apua. Sama noilla isoilla kannettavilla boostereilla, jos yrittää ulkona/autossa säilytellä käynnistää. Citikan dieselistä oli akku tyhjä, ja isolla boosterilla yritin käyntiin -> ei auttanut ollenkaan.
    Voi todistaa vääräksi, mutta itse en ole nähny vielä tapausta että vaikka -27c:ssä pidetty pikkuboosteri starttaisi enää mitään.

    - Jos auto on huono käynnistymään jostain muusta syystä, ja joutuu tekemään pitkiä starttailuja, loppuu virrananto kyky aika nopeasti, koska pieni kapasiteetti.

    - Lyhyet johdot. Audi A6:ssa ei ylettänyt maahauenleuka mihinkään, kun plussan laitto apuvirtapisteeseen. Akun löytämiseen tarvitaan takapenkin irroitus (työkaluilla). Tähän on kyllä ratkaisu: tekee apuvirtakaapeleilla jatkoksen.

    - Jos sisäinen akku tai elektroniikka vioittuu, joutuu useimmiten ostamaan uuden laitteen.

    -Koska sillä voi ladata puhelinta, tablettia, yms. Niin todennäköisesti se on lähempänä tyhjää kun sitä oikeasti tarttisi. Normaalin akun/boosterin lataa syksyllä täyteen, se on keväällä edelleen täysi jos ei ole tarvinnu käyttää talvella.
     
  49. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    1 019
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eikö olisi helpompaa pitää auton oma akku kunnossa?
     
  50. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sen boosterin kanssa voi mennä vähäksi aikaa sisälle, niin lämpenee ja antaa virtaa tai sitten vaikka hautoo munissa sitä vähän aikaa. Tungepa 60Ah lyijyakku housuihin lämpenemään, niin voi olla se auton käyntiinlähtö ongelmista pienin :lol:

    Kyllä noita testivideoita on, missä litiumit starttaa mainiosti vielä kovallakin pakkasella. Osa ei.

    Kannattaa varmaan korjata se auto, jos ei parin sekunnin startilla käynnisty.

    Ei sa akkukaan mikään ikuinen ole ja autossa pyöriessä käyttöikä vain laskee.

    Kukaan täysipäinenhän ei boosteria mihinkään ylimääräiseen käytä, kuin pakon edessä ja silloin on oma moka jos akku on puhelimeen tyhjennetty hädän ollessa suurin. Tosin sen kyllä lataa parissa tunnissa käyttökuntoon, kun taas akkua saat ladata seuraavaan päivään, että sillä mitään käyntiin saa.