Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
203
Tuon ostin jonkun älynväläyksen takia kun oli syksyllä myynnissä ja taisi olla vielä tuota hintaa halvemmalla. Buusterin akun latausvirta 5V/1A... kestää muuten kauan saada täyteen. PD-laturilla tuota ei saa edes ladattua, tai ainakaan Pinepowerin pd-lähdöllä, no se on yksi ja sama kun ei se 5W korkeammalla teholla edes lataudu.

Automatiikan ohitusta tuossa ei ole, eli jos akku pahasti kyykännyt, ei välttämättä saa startattua autoa ollenkaan.

edit en ole käyttänyt mihinkään, ollut vaan varalla, niinpä en tiedä toimiiko tuo kunnolla auton starttiapuna
Tuo Lidlin härpäke tavallaan kiinnostais kun lupailevat 3v takuuta. Ei kai se ihan paskaa voi olla? Tai ehkä on ja luottavat ettei moni jaksa reklamoida. :D Aiemmin ostettu Einhell kaivettiin kaapista viime viikolla ja ei mitään elonmerkkejä kun laitoin latautumaan (itse laite siis, autolle asti en päässyt). Käyttökertoja tuli pyöreät 0. Yhtähelvettiä-merkkiset laitteet jäävät siis jatkossa kaupan hyllylle.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ainakin Noco ei ilmeisesti osaa tehdä mitään, jos akun varaus tarpeeksi alhainen (jossain puhuttiin tasosta 2V jolloin ei tunnista kiinni olevaa akkua) mutta overridella saadaan pakotettua antamaan starttivirtaa.
Eikös se silloin toimi aivan oikein? Eli käyttäjä itse ohittaa tuon turvaominaisuuden tarvittaessa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Eikös se silloin toimi aivan oikein? Eli käyttäjä itse ohittaa tuon turvaominaisuuden tarvittaessa.
Niin toimii. Keskustelu oli siitä, että tuota ominaisuutta ei puheena olleessa Lidlin laitteessa siis taida olla. Eli voi olla oikein tiukassa paikassa huonompi kuin Noco vaikka tehot riittäisi muuten.

Kaikissa tällaisissa se huono puoli, että vasta kun joutuu käyttämään, näkee onko laitteesta mihinkään. Youtubessa on kyllä pari videota missä ovat saaneet näillä Lidlin vehkeilläkin autoja käyntiin. Alkeellisemmilta vehkeiltä ne kyllä vaikuttaa kun vaikka Nocot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 605
Tuo Lidlin härpäke tavallaan kiinnostais kun lupailevat 3v takuuta. Ei kai se ihan paskaa voi olla? Tai ehkä on ja luottavat ettei moni jaksa reklamoida. :D Aiemmin ostettu Einhell kaivettiin kaapista viime viikolla ja ei mitään elonmerkkejä kun laitoin latautumaan (itse laite siis, autolle asti en päässyt). Käyttökertoja tuli pyöreät 0. Yhtähelvettiä-merkkiset laitteet jäävät siis jatkossa kaupan hyllylle.
Einhellissä lienee ollut LiPo- akku samoin kuin tuossa Lidlin laitteessakin, joka kuolee kyllä vuoden-kahden aikana jos varausta ei tarkisteta ja ladata välillä. Joku akkuasiantuntija varmaankin osaa sanoa tarkemmat arvot, mutta yleensä nämä akkuvehkeet (LiPo/Li-ion) suositellaan varastoitavaksi 50-60% ladattuna ja sittenkin muutaman kuukauden välein tarkastaa varaus ja ladata tarvittaessa.
Tuo Lidlin laite ajanee asiansa kyllä, mutta ei kai näitä taskukokoisia pikkulaitteita ole tarkoitettukaan käynnistämään kuukauden -30 °C pakkasessa seisonutta 0V akkujännitteellä varustettua autoa. Nuo NOCOn laitteet ovat sellaiseen paremmin soveltuvia mm. tuon jännitteen tunnistuksen ohituksen kanssa.
Omassa käytössä on viitisen vuotta vanha Telwin Drive joka vastannee kokoluokaltaan suunnilleen tuota Lidlin laitetta. Säilytetty noin 50% varauksessa ja varauksen tarkistan kuukauden-kahden välein. Viimeviikolla muutama auto tuli sillä startattua (täyteen ladattuna tietenkin) ja hyvin näyttää toimivan edelleen. Muuten käyttö todella satunnaista pienkonekännistelyn apuna/varavirtalähteenä puhelimelle/läppärille/12V virtalähteenä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Nyt tuli tuo NOCO ja onhan tuo jo painonsa perusteella aika paljon jämymmän oloinen, kuin naapurin Telwin 9000.

IMG20240109142707.jpg

IMG20240109142722.jpg
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
203
Einhellissä lienee ollut LiPo- akku samoin kuin tuossa Lidlin laitteessakin, joka kuolee kyllä vuoden-kahden aikana jos varausta ei tarkisteta ja ladata välillä. Joku akkuasiantuntija varmaankin osaa sanoa tarkemmat arvot, mutta yleensä nämä akkuvehkeet (LiPo/Li-ion) suositellaan varastoitavaksi 50-60% ladattuna ja sittenkin muutaman kuukauden välein tarkastaa varaus ja ladata tarvittaessa.
Juu, näin on varmasti päässyt käymään. Jotenkin työlästä muistaa kuukauden välein tarkistella akun varausta, mutta eipä kait ole vaihtoehtoja jos meinaa tommosen hankkia. Toisaalta ainakin tuon Lidl vehkeen voi unohtaa, koska ei noita enää edes löydy mistään. Neljä myymälää tsekattu ja jääkööt siihen.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Juu, näin on varmasti päässyt käymään. Jotenkin työlästä muistaa kuukauden välein tarkistella akun varausta, mutta eipä kait ole vaihtoehtoja jos meinaa tommosen hankkia. Toisaalta ainakin tuon Lidl vehkeen voi unohtaa, koska ei noita enää edes löydy mistään. Neljä myymälää tsekattu ja jääkööt siihen.
Tarviiko noiden latausta jatkuvasti oikeasti edes tarkistella? Ostin sen Lidlin buusterin syksyllä enkä muistanut silloin edes ladata. Nyt kun latasin oli 3/4 tolppaa virtaa valmiiksi akussa eli varmaan se mikä siinä alun alkaenkin oli. Se vekotin ei itsestään paljoa näyttänyt virtaa purkavan. Sesonkiaikana eli pakkaskaudella tietty hyvä tarkistella ja latailla välillä jotta varmasti toimii kun tarve on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Jotenkin työlästä muistaa kuukauden välein tarkistella akun varausta, mutta eipä kait ole vaihtoehtoja jos meinaa tommosen hankkia.
Tarviiko noiden latausta jatkuvasti oikeasti edes tarkistella?
Ei pitäisi tarvita. Kuten muissakin litiumakkulaitteissa, siis silloin kun niitä vain säilytetään, lähtisin aluksi kokeilemaan ja kun näyttää siltä ettei tarvitse niin hyvin pitkä kontrolliväli riittää. Nykyään hyvä esimerkki on sähköpotkulauta. Kun ensimmäisen talvisäilönnän jälkeen on yhä edelleen se melkein sama 50-60% johon akku käyttökauden jälkeen jäi, niin ei tule seuraavana syksynä katsottua mitään muuta kuin hyvä alkuvaraus(eli ei täynnä kuten usein käyttökaudella). Jos sen jälkeen on joku kevät käyttöön otettaessa yllätys, siitä tietää tuntien tulleen täyteen.

Tietysti eräiden valmistajien (tai brändääjien) ohjeita seuraten, täyteen ladaten esim. kuukauden välein, saa akut nopeammin pilalle. Tyhjäksi päästäen myös, jos nyt sattuisi olemaan niin huonolaatuinen akusto tai kusipäisesti suunniteltu laite että tovissa itsensä tyhjentää.

Näihin syihin liittyen arvoistaisin erityisesti apukäynnistimen nopeaa latausmahdollisuutta, siis esimerkiksi 65W PD missä tahansa ja oikeasti käytössä olevasta powerbankista. Sillä välttyy kiusaukselta säilyttää boosteria täyteen ladattuna jolloin se ei varmasti säily pitkään hyvänä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
MItenkä näiden kuuluu toimia?

Diesel-auto ei lähtenyt tänään käyntiin tämmöisellä, kun vaatii pitkän startin. Kokeilin sitten parilla käynnistysakullakin (työpaikan starttiboosteri), ja ei niilläkään.
Sitten lähti käyntiin perinteisellä auto on käynnissä ja suoraan kaapelit käynnistämättömään autoon, ja vähän aikaa oli johdot toisissaan kiinni että lataili jne. Ei silloinkaan lähtenyt ykkösellä käyntiin, vaan vaati virtanapin kääntöä starttiasentoon ja "nytkytti" itsensä käyntiin.

Toimiiko joku kallis malli paremmin, vai antaako ne vaan hetkellisen virtapiikin? Akku oli varmasti tosi kylmä, sillä pakkasta oli 27 astetta ja auto seisoi 24h paikoillaan... Että auttaako tuossa tilanteessa edes mikään kalliskaan boosteri, vai onko niin että pitäisi akkua jollakin keinolla pystyä lämmittämään, esim. sisätilalämppärillä (akku peräkontissa).

Tai mietin siis, että olisinko saanut tuon auton käyntiin jollakin Nocco GBS tms. uudella 200e mallilla? Nykyinen on siis joku 8000mAh noin 70e tuote
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Tai mietin siis, että olisinko saanut tuon auton käyntiin jollakin Nocco GBS tms. uudella 200e mallilla? Nykyinen on siis joku 8000mAh noin 70e tuote
On niissä isoja eroja. Kaveri osti motonetin halvemman oliko Telwin? ja sillä ei saanut edes 1.6 bensakonetta kesällä käyntiin kun akku oli huonona.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
MItenkä näiden kuuluu toimia?

Diesel-auto ei lähtenyt tänään käyntiin tämmöisellä, kun vaatii pitkän startin. Kokeilin sitten parilla käynnistysakullakin (työpaikan starttiboosteri), ja ei niilläkään.
Sitten lähti käyntiin perinteisellä auto on käynnissä ja suoraan kaapelit käynnistämättömään autoon, ja vähän aikaa oli johdot toisissaan kiinni että lataili jne. Ei silloinkaan lähtenyt ykkösellä käyntiin, vaan vaati virtanapin kääntöä starttiasentoon ja "nytkytti" itsensä käyntiin.

Toimiiko joku kallis malli paremmin, vai antaako ne vaan hetkellisen virtapiikin? Akku oli varmasti tosi kylmä, sillä pakkasta oli 27 astetta ja auto seisoi 24h paikoillaan... Että auttaako tuossa tilanteessa edes mikään kalliskaan boosteri, vai onko niin että pitäisi akkua jollakin keinolla pystyä lämmittämään, esim. sisätilalämppärillä (akku peräkontissa).

Tai mietin siis, että olisinko saanut tuon auton käyntiin jollakin Nocco GBS tms. uudella 200e mallilla? Nykyinen on siis joku 8000mAh noin 70e tuote
Olen diesel-autoissa hyväksi keinoksi todennut käyttää pari kolme kertaa virtoja päällä ja sitten vasta kokeillut startata. Ajatuksena maksimoida hehkutus.Tälleen on tärähtänyt käymään huomattavasti nopeammin, kuin ilman lisähehkutusta. Kaapeleilla ja lyijyakkuboosterilla tosin vaan testannut.

Armeijassa myös todisti, kun perinteinen konetyöukko lämmitti imuilmaa polttamalla paperia ilmanpuhdistin irti vaan tämä on jo toinen tarina. :D

Omassa Telwin Drive 9000 (LiPo) on ohjeena 3sec starttaus, 15sec tauko, 3sec starttaus, jos ei vieläkään käynnisty kahden minuutin odotus. Joten kannattaa selvittää ennen ostoa voiko Nocoa käyttää pitkään sahaukseen vai tuleeko uloskuoristaan.

Rahat varmaan kannattaa tosiaan käyttää sen starttiakun lämmitysratkaisuun.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Olen diesel-autoissa hyväksi keinoksi todennut käyttää pari kolme kertaa virtoja päällä ja sitten vasta kokeillut startata. Ajatuksena maksimoida hehkutus.Tälleen on tärähtänyt käymään huomattavasti nopeammin, kuin ilman lisähehkutusta. Kaapeleilla ja lyijyakkuboosterilla tosin vaan testannut.

Armeijassa myös todisti, kun perinteinen konetyöukko lämmitti imuilmaa polttamalla paperia ilmanpuhdistin irti vaan tämä on jo toinen tarina. :D

Omassa Telwin Drive 9000 (LiPo) on ohjeena 3sec starttaus, 15sec tauko, 3sec starttaus, jos ei vieläkään käynnisty kahden minuutin odotus. Joten kannattaa selvittää ennen ostoa voiko Nocoa käyttää pitkään sahaukseen vai tuleeko uloskuoristaan.

Rahat varmaan kannattaa tosiaan käyttää sen starttiakun lämmitysratkaisuun.
Mitenkä tuollaisen kontissa olevan akun muuten lämmittää parhaiten ? Jos ei mitään ihmeellisyyksiä enää viitsi, kun halpa auto. Onko yksinkertaisin vaan sisätilalämppäri huutaa tarpeeksi kauan, jolloin myös kontissa oleva akku lämmennee? Ja ottaa vaikka suojakangaspalat tieltä pos lämmitystä tehostaakseen?
 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
965
Mitenkä tuollaisen kontissa olevan akun muuten lämmittää parhaiten ? Jos ei mitään ihmeellisyyksiä enää viitsi, kun halpa auto. Onko yksinkertaisin vaan sisätilalämppäri huutaa tarpeeksi kauan, jolloin myös kontissa oleva akku lämmennee? Ja ottaa vaikka suojakangaspalat tieltä pos lämmitystä tehostaakseen?
Ei tietoa tai kokemusta, mutta toimisko joku tämmönen akun ympärille laitettava lämmitinratkaisu?
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Mitenkä tuollaisen kontissa olevan akun muuten lämmittää parhaiten ? Jos ei mitään ihmeellisyyksiä enää viitsi, kun halpa auto. Onko yksinkertaisin vaan sisätilalämppäri huutaa tarpeeksi kauan, jolloin myös kontissa oleva akku lämmennee? Ja ottaa vaikka suojakangaspalat tieltä pos lämmitystä tehostaakseen?
Jaa vois kuvitella että saa lämpiämään sisätilalämppärillä. Ei tosin mitenkään energia tehokkaasti. Oiskohan nuista sulanapitokaapeleista mihinkään, jos pystyisi ympärille pyörittää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Jos se yksi ylimääräinen töpseli ei haittaa tilannetta, niin ainahan sinne voi tunkea akun alle/ympärille vaikka liskoille tarkoitetun lämpömaton.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Miten tekisitte?
Pakottavista syistä kahdella autolla reissuun.. Näyttää pakkasta puskevan, vieläpä useamman päivän ja auto olisi vaan "parkissa" ulkosalla..
Pelkona on, että -26 speksatut pakkaset (yö) vie akun taasen jääksi, ja eipä saa starttaamaan sitten. Töihinlähtö aamuna näkyy olevan noin -17, joista lämpötiloista on yleensä startannut, mutta nyt joutuu tosiaan olemaan ainakin 64h ulkosalla ennen tuota, ja epäilen starttiherkkyyttä. Jätti kerran lähtemättä; tosin oli hirmupakkaset -31 aamulla ja 26h seisoi paikallaan..


Akku sijaitsee takakontissa ja on kohtuu helposti irrotettavissa..

Kannattaisikohan akku kantaa varmuuden varalta hotellihuoneeseen? SIt pakkasaamuna löisi vaan takaisin kiinni autoon ja kiinnittelisi paremminjoutessaan?Toinen vaihoeho olisi löytää hallipaikka, jota en keksi kyseisestä lomakohteesta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Jos muutenkin akkua irrottelet hotellihuoneeseen (wtf) niin vie se motonettiin ja uusi tilalle niin nukut patemmin?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Ääni tälle. Kuulostaa huonolta akulta jos on startti ongelmia.
Noh, ei ole ollut ongelmia alle -20 asteen pakkasissa. Autossa ei ole mitään lämmitintä. On jättänyt kerran käynnistymättä, kun pakkanen oli 24h yli 30astetta ja auto ulkona... Diesel.


Onkohan majoituslaitoksessa jo olemassa käynnistysapu?
Sekin kannattaa kysyä etukäteen.
Tämä on mielenkiintoinen, pitää kysäistä. Niin aikaisin töihin lähtö suoraan majoituksesa, niin ei viitsisi säätää enää töihin lähtiessä. Pelaisin mielellään varman päälle..
En siis tiedä mikä on normaalia, mutta kyllä nyt on luvannut -29 astetta taasen yöksi ja kolme yötä yli -23 astetta.. Liekkö enää siitä sit käynnistyy diesel auto. Sillä mietin akun viemistä sisälle ihan tosissaan. Jos ois joku lämppäri tolle, niin en epäilis, mut ei oo.
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
520
Asiaton käytös - flamettaminen, nollapostaus
kyllä teillä akut huonossa hapessa ku boostereita tarvii ja autot on velalla ostettu
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Pystyneekö auton laittamaan akkulaturiin, ja toimisikohan tuo taktiikka käynnistyksen varmistamiseen? 3 päivää luvattu nyt yli -32 asteen pakkasia, ja epäilen että auto routii ja pahasti.
Lämmitintä ei ole, kun pärjätty -25 alle pakkasilla ilmankin.
Jos löydän sähköä, niin lieneekö ottaa virtaa akku vastaan, jos lyön sukoon kiinni ja lataamaan akkua (en jää valvomaan latausta), ja muutaman päivän siinä seisoo..
Nimimerkillä; mietinnässä, että mitä teen tuon auton kanssa, kun reissussa olen ja ei ole tavan tallipaikkaa (kotona) tarjota, vaan kylmä ulkoilma ja -72h seisomista yli -30 pakkasissa..
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Noh, ei ole ollut ongelmia alle -20 asteen pakkasissa. Autossa ei ole mitään lämmitintä. On jättänyt kerran käynnistymättä, kun pakkanen oli 24h yli 30astetta ja auto ulkona... Diesel.
Onko kokeiltu hehkuttaa kaksi kertaa tai useammin ennen käynnistystä todella kylmillä keleillä?
Ainakin ennen oli toimiva tapa, en tiedä päteekö enää tuoreemmissa dieseleissä. Virta-avaimella varustetussa autossa helppo tehdä vielä, en nyt muista miten oli omassa aiemmassa nappistartilla varustetussa dieselissä tekikö hehkutuksen, kun laittoi käynnistysvirran päälle kaksi kertaa nappia painamalla ilman, että oli mikään poljin painettuna (kytkin ja/tai jarru).

Mutta kuten yllä ehdotettu, ehkä se uusi akku olisi paikallaan silti, jos se vain siitä akkuvirrasta on kiinni. Apukäynnistimet ja akun lämpimään tuonti kylmällä on vain lumehoitoa puuttumatta itse ongelmaan eli huonoon akkuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Pystyneekö auton laittamaan akkulaturiin, ja toimisikohan tuo taktiikka käynnistyksen varmistamiseen? 3 päivää luvattu nyt yli -32 asteen pakkasia, ja epäilen että auto routii ja pahasti.
Lämmitintä ei ole, kun pärjätty -25 alle pakkasilla ilmankin.
Jos löydän sähköä, niin lieneekö ottaa virtaa akku vastaan, jos lyön sukoon kiinni ja lataamaan akkua (en jää valvomaan latausta), ja muutaman päivän siinä seisoo..
Nimimerkillä; mietinnässä, että mitä teen tuon auton kanssa, kun reissussa olen ja ei ole tavan tallipaikkaa (kotona) tarjota, vaan kylmä ulkoilma ja -72h seisomista yli -30 pakkasissa..
Yksi vaihtoehto on laittaa konepellin alle sisätilalämppäri pöhöttämään. Sen tosin pitää aika kauan siellä pöhötellä, että hyötyä on, mutta noin sain kerran yhden diisselin käyntiin, kun webasto hajosi ja pakkasta oli +30 astetta.

kyllä teillä akut huonossa hapessa ku boostereita tarvii ja autot on velalla ostettu
Tein omaan akkuuni Forte-käsittelyn ja nyt akun ahtopaineet on tuplat normaalista.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
442
Miten tekisitte?
Pakottavista syistä kahdella autolla reissuun.. Näyttää pakkasta puskevan, vieläpä useamman päivän ja auto olisi vaan "parkissa" ulkosalla..
Pelkona on, että -26 speksatut pakkaset (yö) vie akun taasen jääksi, ja eipä saa starttaamaan sitten. Töihinlähtö aamuna näkyy olevan noin -17, joista lämpötiloista on yleensä startannut, mutta nyt joutuu tosiaan olemaan ainakin 64h ulkosalla ennen tuota, ja epäilen starttiherkkyyttä. Jätti kerran lähtemättä; tosin oli hirmupakkaset -31 aamulla ja 26h seisoi paikallaan..


Akku sijaitsee takakontissa ja on kohtuu helposti irrotettavissa..

Kannattaisikohan akku kantaa varmuuden varalta hotellihuoneeseen? SIt pakkasaamuna löisi vaan takaisin kiinni autoon ja kiinnittelisi paremminjoutessaan?Toinen vaihoeho olisi löytää hallipaikka, jota en keksi kyseisestä lomakohteesta.
Itse hakisin apukäynnistimen kaupasta ja lataisin sen täyteen. Sillä sitten apuvirtaa jos ei auton oma akku jaksa. Ja vaikka varoiksi käynnistyskaapelitkin mukaan ja autot parkkiin niin, että pääsee helposti antamaan apuvirtaa toisesta autostakin tarvittaessa. Ja lataa akun täyteen ennen reissua.

Toinen vaihtoehto vaihtaa akku uuteen, ladata täyteen ja ajella muitta murheitta.

Jos vie akun hotellihuoneeseen voinee tulla jo hotellin henkilökunnaltakin sanomista asiasta ja vähintäänkin ihmetteleviä katseita :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 266
Viestejä
4 192 733
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom