• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Joo, tuskin Persujen tulos eduskuntavaaleissa olisi yhtä huono kuin nyt näissä vaaleissa, mutta en yhtään ihmettelisi jos se eduskuntavaalikannatus tippuisi sinne johonkin 10-12% paikkeille.

Tätä on tietenkin vaikea arvioida. PS:n kannatus on ennenkin niiannut eduskuntavaalien välissä. Esim. huhtikuussa 2022 se kävi alle 14%:ssa mutta nousi vuodessa 20%:iin kun oli vaalit. Eli tuo sahaus ei ole tavatonta. Mutta kyllä mäkin veikkaan tämän kuntavaalin perusteella ainakin pientä laskua myös eduskuntavaaleissa.

Ja siirtymää on ollut myös äänestäjien lisäksi myös ehdokaspuolella. PS menetti ehdokkaita kuntavaaleissa eniten Kokoomukseen, mutta myös Keskustaan HS:n selvityksen mukaan:

Eniten siirtymää oli perussuomalaisista kokoomukseen. Tällaisen loikan teki 63 henkilöä. 55 ihmistä siirtyi perussuomalaisista keskustaan, ja keskustasta kokoomukseen 40 ehdokasta.


 
Jälleen kerran, kyse ei ole siitä, että Persujen kannatus olisi romahtanut verrattuna eduskuntavaaleihin, vaan siitä, että se romahti verrattuna edellisiin kuntavaaleihin. Eikä se maahanmuuton rajoittaminen ollut kuntavaaleissa 4 vuotta sitten yhtään sen suuremmassa roolissa kuin tänä vuonna.
Eli selvästi Persujen kannatus on ottanut massiivisesti osumaa viimeisen neljän vuoden aikana. Joo, tuskin Persujen tulos eduskuntavaaleissa olisi yhtä huono kuin nyt näissä vaaleissa, mutta en yhtään ihmettelisi jos se eduskuntavaalikannatus tippuisi sinne johonkin 10-12% paikkeille.

Tällä ei myöskään ole mitään mitään väliä. Tietenkin heidän kannatus on laskenut mainituista syistä, mutta veikkaisin että eduskuntavaaleissa heitä äänestävät välittää niistä vähemmän - kuntavaalit on sen sijaan hyvä paikka osoittaa turhautuneisuutta. Varmaan pudotusta tulee silti, mutta tuskin tuonne unelmoituun 10-12% asti. :kahvi:
 
Voi olla noinkin. Itse luulen että osa ns. petetyistä on sellaisia vanhan ässämpeen kannattajia, että eivät pysty kertomaan itselleen että on ollut liian tyhmä ja tullut petetyksi, puolue ei ole enää sitä mitä yksilö oli jumittunut luulemaan. Osa on myös sellaisia, että pitävät puolueen johtoa samaan tapaan jumalasta seuraavina kuin pyramidihuijauksien uhrit. Lisäksi osalle riittää, että jossain välissä muistetaan heittää jotain rasistista, ihan sama mitä. Kyllä siitä alkaa semmoinen 7-8% kannatus muodostumaan ellei puolet enemmänkin, jos ollaan riittävän selvin päin että kehtaa valua äänestämään.
7–8% kannatusta veikkailin, tai puolet enemmänkin, jos ovat riittävän selvin päin kehdatakseen valua äänestämään.
Osuinkohan oikeaan, eivätkä olleet riittävän selvin päin, kun loksahti kannatus lukemiin 7,6–7,8%...?
 
Lisäksi Persuja ei auta se, että ovat onnistuneet luomaan kuvan itsestään, että suorastaan nauttisivat siitä, että pääsevät tekemään noita leikkauksia. Kun taaskin Kokoomus on onnistunut paremmin maalaamaan nuo leikkaukset pakollisena pahana.
Suomen poliittisessa keskustelussa perussuomalaisten suurin haaste on usein viestinnän sävy. Esimerkiksi puheenjohtaja Purran retoriikka voi helposti näyttäytyä ylimielisenä tai kylmänä, mikä vie huomiota itse asiakysymyksiltä. On totta, että julkisen talouden sopeuttamistoimet eli leikkaukset, ovat välttämättömiä. Ne tulisi kuitenkin esittää rauhallisesti, perustellen ja kunnioittavasti, ei "saksia heilutellen" tai vastakkainasettelua korostaen.
Toisaalta on huolestuttavaa, millaiseen suuntaan Suomen talous on ajautumassa punavihreän politiikan ajamana. Marinin hallituskausi oli poikkeuksellisen velkavetoinen ja sen perintönä valtiontalous on edelleen heikossa kunnossa. Suomi Oy:n toimintakyky on vaarassa, mikäli kulut eivät tule hallintaan ja tuottavuuskehitys ei käänny nousuun. Pelkkä velkarahalla eläminen ei ole kestävä ratkaisu, ei julkisessa taloudessa eikä yksityistaloudessa.
Keskustelua tarvitaan, mutta se vaatii rakentavaa otetta. Ilman taloudellista realismia ja uskottavaa suunnitelmaa menojen ja tulojen tasapainottamiseksi suomalainen hyvinvointiyhteiskunta ei yksinkertaisesti kestä tulevaisuudessa.
 
7–8% kannatusta veikkailin, tai puolet enemmäkin, jos ovat riittävän selvin päin kehdatakseen valua äänestämään.
Osuinkohan oikeaan, eivätkä olleet riittävän selvin päin, kun loksahti kannatus lukemiin 7,6–7,8%...?

Persut jäi kotiin.. Jos äänestysprosentti olisi ollut 80 niin persuilla olisi ollut 30% kannatus.
 
Tällä ei myöskään ole mitään mitään väliä. Tietenkin heidän kannatus on laskenut mainituista syistä, mutta veikkaisin että eduskuntavaaleissa heitä äänestävät välittää niistä vähemmän - kuntavaalit on sen sijaan hyvä paikka osoittaa turhautuneisuutta. Varmaan pudotusta tulee silti, mutta tuskin tuonne unelmoituun 10-12% asti. :kahvi:

Jos persujen kannatus on laskenut heidän hallituspolitiikan takia, niin miksi ihmeessä äänestäjät välittäisivät niistä vähemmän juurikin eduskuntavaaleissa? Sehän on juurikin se paikka, jossa nuo syyt painaa eniten.
Eli jos näissä tuloksissa on kyse persujen kannattajien turhastumisesta Persujen vetämään hallituspolitiikkaan, niin kyllä se tulee sitten näkymään myös niissä eduskuntavaaleissa.
 
Jos persujen kannatus on laskenut heidän hallituspolitiikan takia, niin miksi ihmeessä äänestäjät välittäisivät niistä vähemmän juurikin eduskuntavaaleissa? Sehän on juurikin se paikka, jossa nuo syyt painaa eniten.
Eli jos näissä tuloksissa on kyse persujen kannattajien turhastumisesta Persujen vetämään hallituspolitiikkaan, niin kyllä se tulee sitten näkymään myös niissä eduskuntavaaleissa.

Nokun enemmän on vähemmän. :kahvi:

Persujen kannattajat haluaa vähemmän maahanmuuttoa ja EU-integraatiota, mutteivät leikkauksia. Siksi he nyt äänestivät muita tai olivat äänestämättä kun silleen sai näpäytettyä persuja ilman että siitä on haittaa heidän omille tavoitteilleen. Mutta eduskuntavaaleissa joutuu oikeasti valitsemaan, ottaako lisää maahanmuuttoa ja EU-integraatiota että leikkaukset loppuisi. Tämän takia veikkaan ettei pudotus ole niissä vaaleissa yhtä iso.
 
Suomen poliittisessa keskustelussa perussuomalaisten suurin haaste on usein viestinnän sävy. Esimerkiksi puheenjohtaja Purran retoriikka voi helposti näyttäytyä ylimielisenä tai kylmänä, mikä vie huomiota itse asiakysymyksiltä. On totta, että julkisen talouden sopeuttamistoimet eli leikkaukset, ovat välttämättömiä. Ne tulisi kuitenkin esittää rauhallisesti, perustellen ja kunnioittavasti, ei "saksia heilutellen" tai vastakkainasettelua korostaen.
Toisaalta on huolestuttavaa, millaiseen suuntaan Suomen talous on ajautumassa punavihreän politiikan ajamana. Marinin hallituskausi oli poikkeuksellisen velkavetoinen ja sen perintönä valtiontalous on edelleen heikossa kunnossa. Suomi Oy:n toimintakyky on vaarassa, mikäli kulut eivät tule hallintaan ja tuottavuuskehitys ei käänny nousuun. Pelkkä velkarahalla eläminen ei ole kestävä ratkaisu, ei julkisessa taloudessa eikä yksityistaloudessa.
Keskustelua tarvitaan, mutta se vaatii rakentavaa otetta. Ilman taloudellista realismia ja uskottavaa suunnitelmaa menojen ja tulojen tasapainottamiseksi suomalainen hyvinvointiyhteiskunta ei yksinkertaisesti kestä tulevaisuudessa.
Vuositasolla otetaan enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, joten ei porvarit ole pärjänneet sen paremmin. Ja syvempään päätyyn ollaan menossa, kiitos Trumpin.
 
Vuositasolla otetaan enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, joten ei porvarit ole pärjänneet sen paremmin. Ja syvempään päätyyn ollaan menossa, kiitos Trumpin.

EIköhän vasemmiston johdolla tulisi vielä enemmän velkaa kun leikkauksia ei olisi tehty. Taloussuhdanteet kun ei tuppaa olemaan ainakaan pienen maan poliitikkojen syytä tai ansiota.
 
Niinkuin tynkkynen aamutv:ssä sanoi, niin nyt sitten nostetaan kunnallisveroa, jaetaan enemmän rahaa gazaan ja lisätään kasvisruokapäiviä.
Valitettavasti näin tulee varmaankin myös tapahtumaan.
Tampere sai pormestariksi Ilmari Nurmisen jonka päässä ei liiku muuta kuin hallituksen eriarvoistava politiikka, mutta näillä mennään toistaiseksi.
 
EIköhän vasemmiston johdolla tulisi vielä enemmän velkaa kun leikkauksia ei olisi tehty. Taloussuhdanteet kun ei tuppaa olemaan ainakaan pienen maan poliitikkojen syytä tai ansiota.
Tuo on pelkkää luuloa, josta ei voi sanoa. Sama oli Marinin kaudella, olimme ulkoisten tekijöiden armolla.
 
Vuositasolla otetaan enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, joten ei porvarit ole pärjänneet sen paremmin. Ja syvempään päätyyn ollaan menossa, kiitos Trumpin.
Suomen velkaisimpiin (absoluuttisesti sekä asukasta kohden) kuntiin lukeutuu Espoo, jossa oikeisto on pitänyt valtaa ns. aina. Oikeisto osaa viestiä taloudesta hyvin, mutta velkaa se ei ole kyllä koskaan pelännyt ;)
 
Kyllä musta voidaan aika turvallisesti todeta, että vasemmistohallitus leikkaisi merkittävästi nykyhallitusta vähemmän julkisia menoja kautta linjan ja kattaisi korkeammat menot korkeampana verotuksena ja korkeampana lainanottona. Vertaaminen edelliseen hallituskauteen on tietenkin hölmöä kun jo pelkästään lainankorkomenoissa on tapahtunut ihan valtava muutos kun korkojen nollakausi päättyi ja ilmaista lainaa ei ollutkaan enää tarjolla. Samalla tavalla se olisi iskenyt ihan mihin tahansa hallituspohjaan.

Ja en lainkaan ihmettele että työllisyys sakkaa kun noin rajusti leikataan julkista puolta. Mutta tämä ei ole pelkästään huono asia, sillä kyse on osin julkisista työpaikoista. Jos ja kun se porukka työllistyy yksityiselle puolelle ollaan taas paljon paremmassa tilanteessa. Ihan oikeita asioita tässä tehdään vaikeassa tilanteessa.
 
Ja en lainkaan ihmettele että työllisyys sakkaa kun noin rajusti leikataan julkista puolta. Mutta tämä ei ole pelkästään huono asia, sillä kyse on osin julkisista työpaikoista. Jos ja kun se porukka työllistyy yksityiselle puolelle ollaan taas paljon paremmassa tilanteessa. Ihan oikeita asioita tässä tehdään vaikeassa tilanteessa.
Ei julkinen puoli ole talousajattelussa suoranaisesti sen huonompi kuin yksityinen puolikaan, jos työtehtävät ovat järkeviä ja tehokkaita.

Lisäksi on hyvin paljon sellaista yksityisen sektorin työtä, jonka tilaajana on julkinen sektori. Oikeastaan alalla kuin alalla.

Ja ovathan ne julkisen sektorin työntekijät myös kuluttajia.

Julkisen sektorin leikkaukset näkyvät siis myös yksityisellä sektorilla aika nopeasti ja tästä syystä leikkauksia ei ole järkevintä tehdä huonoina aikoina. Leikkaukset pitäisi tehdä hyvinä aikoina ja huonoina aikoina elvyttää. Valitettavasti poliittiset realiteetit suosivat päinvastaista toimintatapaa.
 
Miten se purra mainostikaan niitä pervoilujuttuja?


"

Ei-todellisuuspohjainen lapsiporno pitäisi sallia", sanoo jämsäläinen kunta- ja aluevaaliehdokas​





Jämsäläinen kunta- ja aluevaaliehdokas Oula Lintula aiheuttaa hämminkiä lapsipornoa puoltavilla mielipiteillään.

Tänään 10:55 | Päivitetty tänään 11:14

Jämsässä asuva perussuomalaisten kunta- ja aluevaaliehdokas on sitä mieltä, että ei-todellisuuspohjainen lapsiporno tulisi sallia. Kyseessä on postin varhaisjakaja Oula Lintula, jonka perheeseen kuuluu puoliso ja neljä pientä lasta.

Ei-todellisuuspohjaisella lapsipornolla hän tarkoittaa muun muassa animaatioita.

– Oleellista on tässä mielikuvituksen käyttö.


Hänen mukaansa kameroiden edessäkin lapsipornoa voisi harjoittaa, jos aikuisten partnerina toimisivat lapsihahmoiset robotit, joilla ei ole tunteita ja joihin ei satu.

– Todellisia lapsia ei näissä saisi käyttää. En ole toisaalta nähnyt hyviä perusteita sillekään, miksi ei-todellisia lapsia ei saisi käyttää, hän sanoo."
Kun valitaan listoille tällaisia ehdokkaita, niin voiko enää ihmetellä miksi tuli takkiin?
 
Julkisen sektorin leikkaukset näkyvät siis myös yksityisellä sektorilla aika nopeasti ja tästä syystä leikkauksia ei ole järkevintä tehdä huonoina aikoina. Leikkaukset pitäisi tehdä hyvinä aikoina ja huonoina aikoina elvyttää.

Kun 15 vuoteen ei ole tajuttu tehdä niitä leikkauksia ja aina vaan odotellaan sitä 2v päästä alkavaa talouskasvua, niin ihan hyvä että joku nyt sitten tulee ja leikkaa ilman että odotetaan 2v päästä alkavaa talouskasvua. Tämä kaikki piti tehdä kauan aikaa sitten. En nyt itkisi kauheasti sitä, että se tehdään nyt 15 myöhässä.

Suomesta puuttuu julkisen sektorin kutistamisen kulttuuri kokonaan. Sitä osataan vain paisuttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Ja auta armias jos joku hallitus leikkaa, niin seuraa varma matka oppositioon.

Mä en persuja kannata, pidän PS:n tapaa tehdä politiikkaa huonona ja olen täysin eri mieltä maahanmuuttoasioista heidän kanssaan. Mutta siitä olen iloinen, että Kokoomus sai PS:stä hallituskumppanin joka uskaltaa leikata. Annika Saarikon Keskusta ja Maria Ohisalon Vihreät olivat aivan liian vasemmalla siihen tehtävään. Aika näyttää miten uusien PJ:ien kanssa käy.

Väitän, että merkittävää osaa leikkauksista, jotka nykyhallitus tekee, ei peruta seuraavan vasemmistohallituksen johdolla. Leikkausten kritisointi näkyy puheissa, mutta ei realiteeteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun 15 vuoteen ei ole tajuttu tehdä niitä leikkauksia ja aina vaan odotellaan sitä 2v päästä alkavaa talouskasvua, niin ihan hyvä että joku nyt sitten tulee ja leikkaa ilman että odotetaan 2v päästä alkavaa talouskasvua. Tämä kaikki piti tehdä kauan aikaa sitten. En nyt itkisi kauheasti sitä, että se tehdään nyt 15 myöhässä.

Suomesta puuttuu julkisen sektorin kutistamisen kulttuuri kokonaan. Sitä osataan vain paisuttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Ja auta armias jos joku hallitus leikkaa, niin seuraa varma matka oppositioon.
Liberaalilistalta löytyy esimerkiksi hevostalouden tukien poisto. Tuo tuskin olisi kovin paha rasti, samoin luomutuki.
 
Selittäkää joku mulle, että miksi persut vaan saa paskat niskaan noista hallituksen leikkauksista? Onhan Kokoomuskin siellä häärimässä ja yhtä lailla osallinen noihin. Ja Kristillisdemokraatteja unohtamatta.

Vai johtuuko vaan siitä että Purra ollut Orpoa enemmän esillä näissä budjettiasioissa, plus Purran saksikuvakohu.
Kokoomuksen äänestäjä haluaa leikkauksia sosiaaliturvaan.

Persujen äänestäjille luvattiin että sosiaaliturvaan ei tule leikkauksia.

Simple as that.
 
Kokoomuksen äänestäjä haluaa leikkauksia sosiaaliturvaan.

Persujen äänestäjille luvattiin että sosiaaliturvaan ei tule leikkauksia.

Simple as that.

Varmaankin tosiaan osa aiemmin perssuja äänestäneistä tajusi tulleensa kusetetuiksi. Ehkä äänetystulos olisi ollut jopa vielä selkeämpi, jos kaikki sellaiset, jotka kokivat tulleensa kusetetuiksi, olisivat vaivautuneet äänestämään. Hehän olisivat silloin äänestäneet kostona jotain muuta puoluetta. Nyt osa jäi sitten vain passiivisena kotiin.
 
Varmaankin tosiaan osa aiemmin perssuja äänestäneistä tajusi tulleensa kusetetuiksi. Ehkä äänetystulos olisi ollut jopa vielä selkeämpi, jos kaikki sellaiset, jotka kokivat tulleensa kusetetuiksi, olisivat vaivautuneet äänestämään. Hehän olisivat silloin äänestäneet kostona jotain muuta puoluetta. Nyt osa jäi sitten vain passiivisena kotiin.
Toista puoluetta, tyhjää tai kirkkovenettä tms. Taisi näissäkin vaaleissa olla reippaasti hylättyjä ääniä. Mielenkiintoista nähdä nyt millaisia leikkaushaluja vasemmistolta löytyy, taitaa heikkoa olla mutta ihan sama tässä konkurssissa vaikka verot vielä nousisivatkin. Kaikki kurjistuu joka tapauksessa. :think:
 
Hylättyjä ääniä tällä kertaa aiheutti enemmän se että vaikka moni äänestäjä teki parhaansa äänestääkseen oikein, se ei vain onnistunut, se oli monille liian vaikeaa. Kahden eri vaalin järjestäminen ei ole ihan niin yksinkertainen juttu kuin kuvittelisi, jos haluaa että äänioikeus on taattu myös sellaisille, joille äänestäminen oikein näissä vaaleissa oli nyt liian vaativaa.
 
Mä en persuja kannata, pidän PS:n tapaa tehdä politiikkaa huonona ja olen täysin eri mieltä maahanmuuttoasioista heidän kanssaan. Mutta siitä olen iloinen, että Kokoomus sai PS:stä hallituskumppanin joka uskaltaa leikata. Annika Saarikon Keskusta ja Maria Ohisalon Vihreät olivat aivan liian vasemmalla siihen tehtävään. Aika näyttää miten uusien PJ:ien kanssa käy.
Persujen ajama maahanmuuttopolitiikka edustaa mielestäni juuri sellaista linjaa, joka on pitkällä aikavälillä kestävällä pohjalla. On epärealistista ajatella, että voimme jatkuvasti ottaa vastaan ihmisiä, joiden nettovaikutus yhteiskuntaan jää negatiiviseksi eli he saavat enemmän sosiaalietuuksia kuin mitä maksavat veroja. Hyvinvointivaltio toimii vain, jos sen ylläpitäjiä on enemmän kuin sen varassa eläviä.
Maahanmuutossa Suomen on ajateltava ensisijaisesti omaa etuaan. Suomen tulisi aktiivisesti valikoida sellaisia maahanmuuttajia, joilla on kyky ja halu työllistyä, maksaa veroja ja osallistua yhteiskunnan rakentamiseen. On kysymys siitä, että puurokattilaan pitää myös tuoda aineksia, ei vain kauhoa valmista muiden valmistamaa etua.
Humanitaarista maahanmuuttoa ei tarvitse lopettaa kokonaan, mutta sen määrän on oltava hallittu (mahdollisimman minimaalista) ja sidottu siihen, mitä yhteiskunta pystyy oikeasti hoitamaan, niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Samalla on tärkeää, että jos olosuhteet lähtömaassa paranevat, myös paluuta tulee edellyttää. Tilapäinen suojelu ei saa tarkoittaa pysyvää oleskelua automaattisesti. Maahanmuuttopolitiikan on oltava ennen kaikkea Suomen etua palvelevaa ja minusta persujen malli on kaikkein onnistunein.
 
Minulle ainakin kuntavaalit ovat paljon kinkkisenpi kysymys, kuin eduskuntavaalit. Tällä kertaa en äänestänyt lainkaan.

Vaalikoneissa vaikutti siltä, että äänen olisi pitänyt mennä selkeästi joko PS tai kokoomuksen laariin, mutta käytännön tasolla kun paikkakuntaa katsoo, niin se on iät ajat ollut hyvin vahvasti kepujohtoinen. Ja kun kunta kuuluu maan hyvin pärjääviin itsenäisiin kasvaviin kuntiin, niin tuntuisi oudolta lähteä äänestämään "jotain muuta" ihan vain poliittisten mielipiteiden perusteella.

Sitten taas isompia päätöksiä katsoessa eduskunnan tasolla, asiat menee aikalailla kuten odotettukin ja sinne on seuraavissa vaaleissa helppo tehdä päätös.

Eli jonkinlainen ristiriita tuossa tuntuu olevan ja tästä syystä tuntui paremmalta vain olla puuttumatta koko sirkukseen.
 
Persujen ajama maahanmuuttopolitiikka edustaa mielestäni juuri sellaista linjaa, joka on pitkällä aikavälillä kestävällä pohjalla. On epärealistista ajatella, että voimme jatkuvasti ottaa vastaan ihmisiä, joiden nettovaikutus yhteiskuntaan jää negatiiviseksi eli he saavat enemmän sosiaalietuuksia kuin mitä maksavat veroja. Hyvinvointivaltio toimii vain, jos sen ylläpitäjiä on enemmän kuin sen varassa eläviä.
Tämän takia en todellakaan tajua Persujen maahanmuuttolinjauksia. Esimerkiksi ne naurettavan korkeat tulorajat työperäiselle maahanmuutolle, jota Persut yrittivät ajaa viime eduskuntavaaliohjelmassansa. Kuten myös se, että halutaan potkia pihalle sitä työvoimaa maasta muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen.
Tuo on juurikin sellaista maahanmuuttopolitiikkaa, joka ei tue sitä yhteiskunnan hyvinvointia pitkällä tähtäimellä (tai edes lyhyellä).
 
Aiivan eli vika on aina kaikissa muissa paitsi Marinin hallituksessa.

Näinkö sitä peliä kuuluukin pelata?

Kaikki nykyiset vähänkin isommat puoleet ovat olleet tekemässä sote-uudistusta viimeisen 15 vuoden aikana. Marinin hallituksen perusmalli ei mitenkään ratkaisevasti eronnut edellisen hallituksen mallista, suurin ero olo siinä, että se oli rahoitukseltaan vähemmän monimutkainen.
 
Minulle ainakin kuntavaalit ovat paljon kinkkisenpi kysymys, kuin eduskuntavaalit. Tällä kertaa en äänestänyt lainkaan.

Vaalikoneissa vaikutti siltä, että äänen olisi pitänyt mennä selkeästi joko PS tai kokoomuksen laariin, mutta käytännön tasolla kun paikkakuntaa katsoo, niin se on iät ajat ollut hyvin vahvasti kepujohtoinen. Ja kun kunta kuuluu maan hyvin pärjääviin itsenäisiin kasvaviin kuntiin, niin tuntuisi oudolta lähteä äänestämään "jotain muuta" ihan vain poliittisten mielipiteiden perusteella.

Sitten taas isompia päätöksiä katsoessa eduskunnan tasolla, asiat menee aikalailla kuten odotettukin ja sinne on seuraavissa vaaleissa helppo tehdä päätös.

Eli jonkinlainen ristiriita tuossa tuntuu olevan ja tästä syystä tuntui paremmalta vain olla puuttumatta koko sirkukseen.
Kannattaa pitää kuntavaalit ja eduskuntavaalit irrallaan ja tutustua kuntapolitiikkaan. Täytyy tosin myöntyä, että SDP, Kok, Vas ja Vihreät oli samaa mieltä monissa asioissa kuntatasolla. Eri asia, realisoituuko nuo rahatilanteen takia. Aluevaaleihin en ole vielä oikein tottunut. Ei niillä ole edes verotusoikeutta.

Oli noissa eroja kuitenkin ostopalveluissa ja siinä, myydäänkö kunnan omaisuus.
 
Tämän takia en todellakaan tajua Persujen maahanmuuttolinjauksia. Esimerkiksi ne naurettavan korkeat tulorajat työperäiselle maahanmuutolle, jota Persut yrittivät ajaa viime eduskuntavaaliohjelmassansa. Kuten myös se, että halutaan potkia pihalle sitä työvoimaa maasta muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen.
Tuo on juurikin sellaista maahanmuuttopolitiikkaa, joka ei tue sitä yhteiskunnan hyvinvointia pitkällä tähtäimellä (tai edes lyhyellä).
Tässä olisi ratkaisevassa asemassa kansalaisuusperustainen sosiaaliturva, jota ps on väläytellyt. Tällöin voisi tulorajat poistaa ja sallia maassa olo vaikka olisi työtön. En ymmärrä miksei tää kelpaa muille. Maksakoot kaupungit lisäsosiaaliturvaa niin halutessaan.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
. On epärealistista ajatella, että voimme jatkuvasti ottaa vastaan ihmisiä, joiden nettovaikutus yhteiskuntaan jää negatiiviseksi eli he saavat enemmän sosiaalietuuksia kuin mitä maksavat veroja.

PS tosiaan halusi neuvotteluissa rajoittaa työperäistä maahanmuuttoa niiden kohdalla, jotka maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja (tai käyttävät palveluja). Onneksi PS:n yritys torpattiin oikeastaan täysin. Juuri tuo on mielestäni sitä vastenmielistä ja Suomen kannalta haitallista politiikkaa jossa ideologia puskee faktojen läpi. Mä ymmärrän kyllä humanitäärisen vastustuksen talousmielessä, mutta irrationaalinen ja mielikuviin perustuva työperäisen vastustaminen on haitallista Suomen taloudelle.

Mutta tämän keskustelun olen käynyt ihan liian monta kertaa, lähteet löytyvät palstalta, en jaksa taas uutta kierrosta joten voidaan olla eri mieltä. Onneksi TEM:in selvitys oli kanssani samaa mieltä.
 
Tämän takia en todellakaan tajua Persujen maahanmuuttolinjauksia. Esimerkiksi ne naurettavan korkeat tulorajat työperäiselle maahanmuutolle, jota Persut yrittivät ajaa viime eduskuntavaaliohjelmassansa. Kuten myös se, että halutaan potkia pihalle sitä työvoimaa maasta muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen.
Tuo on juurikin sellaista maahanmuuttopolitiikkaa, joka ei tue sitä yhteiskunnan hyvinvointia pitkällä tähtäimellä (tai edes lyhyellä).
Tulorajan ajatus on ymmärtääkseni se, että työperäinen maahanmuutto ei saa johtaa siihen, että Suomeen tulee ihmisiä matalapalkkatöihin, joiden tulot eivät riitä elämiseen ilman sosiaaliturvaa (erityisesti pääkaupunkiseutu). Tämä on ollut osa laajempaa tavoitetta varmistaa, että maahanmuuttaja ei jää heti julkisten palveluiden varaan, vaan elättää itsensä. En kyllä näe tässä kiristyksessä mitään ongelmaa.
Toinen linjaus eli maasta poistumisen ideana on se, ettei työperäinen maahanmuutto muutu ns. piilohumanitääriseksi eli ettein työperäinen oleskelulupa johda käytännössä pysyvään maahan jäämiseen vaikkei työsuhdetta enää olisikaan. Persut ovat ajaneet mallia, että henkilö menettäisi oleskelulupansa ja joutuisi poistumaan maasta, jos uutta työsuhdetta ei löydy määräajassa. Määräajan pituudesta voi toki olla montaa mieltä, mutta ajatuskena minusta varsin järkevä.
 
Tässä olisi ratkaisevassa asemassa kansalaisuusperustainen sosiaaliturva, jota ps on väläytellyt. Tällöin voisi tulorajat poistaa ja sallia maassa olo vaikka olisi työtön. En ymmärrä miksei tää kelpaa muille. Maksakoot kaupungit lisäsosiaaliturvaa niin halutessaan.

Tuo olisi uskomattoman surkea järjestelmä. Yksi Suomen suurimmista eduista houkutella ulkomaalaisia työntekijöitä on juurikin tuo sosiaaliturva. Eli tieto siitä, että jos sattuu jotain epäonnista, kuten sairaus tai työttömyys, niin yhteiskunta ei välittömästi jätä henkilöä hunningolle. Vaan tukee sitä henkilöä jotta hän saa elämänsä takaisin raiteille.
Ota tuo pois ja Suomi on helvetin kylmä maa, jossa on korkeat verot ja jossa puhutaan outoa kieltä.
 
Tulorajan ajatus on ymmärtääkseni se, että työperäinen maahanmuutto ei saa johtaa siihen, että Suomeen tulee ihmisiä matalapalkkatöihin, joiden tulot eivät riitä elämiseen ilman sosiaaliturvaa (erityisesti pääkaupunkiseutu). Tämä on ollut osa laajempaa tavoitetta varmistaa, että maahanmuuttaja ei jää heti julkisten palveluiden varaan, vaan elättää itsensä. En kyllä näe tässä kiristyksessä mitään ongelmaa.

Paitsi että Persut olivat säätämässä sitä rajaa niin absurdin korkeaksi, että esim. sairaanhoitajia ei olisi voinut palkata ulkomailta.
Toinen linjaus eli maasta poistumisen ideana on se, ettei työperäinen maahanmuutto muutu ns. piilohumanitääriseksi eli ettein työperäinen oleskelulupa johda käytännössä pysyvään maahan jäämiseen vaikkei työsuhdetta enää olisikaan. Persut ovat ajaneet mallia, että henkilö menettäisi oleskelulupansa ja joutuisi poistumaan maasta, jos uutta työsuhdetta ei löydy määräajassa. Määräajan pituudesta voi toki olla montaa mieltä, mutta ajatuskena minusta varsin järkevä.
Siis maasta joutuu jo ennen tuota muutosta poistumaan, jos ei ole sitä pysyvää oleskelulupaa ja ei ole enää niitä työpohjaisia perusteita sille oleskeluluvalle. Se tulee vastaan siinä vaiheessa kun se oleskelulupa pitäisi uusia.
Nyt persut vaan halusivat, että tuota aikataulua kiristetään niin helvetisti, että useilla aloilla ei ole käytännössä juurikaan aikaa löytää sitä korvaavaa duunia, jos entinen lähtee alta.
 
Tätä ei vain voi selittää että, äänestäjät jäivät kotiin:

Porissa persujen kannatus putosi alle puoleen viimevaaleista, pudotus kokonaisäänistä10% ja puolue on nyt pienempi kuin Vihreät. Äänestysprosentti sensijaan oli vain 2.5% pienempi kuin edellisissä vaaleissa. 100% fakta on että tuhansia äänestäjiä on siirtynyt Persuista SDP:n leiriin, joka lisäsi kannatustaan hurjat 10%.
1744628816420.png
 
Tuo olisi uskomattoman surkea järjestelmä. Yksi Suomen suurimmista eduista houkutella ulkomaalaisia työntekijöitä on juurikin tuo sosiaaliturva. Eli tieto siitä, että jos sattuu jotain epäonnista, kuten sairaus tai työttömyys, niin yhteiskunta ei välittömästi jätä henkilöä hunningolle. Vaan tukee sitä henkilöä jotta hän saa elämänsä takaisin raiteille.
Ota tuo pois ja Suomi on helvetin kylmä maa, jossa on korkeat verot ja jossa puhutaan outoa kieltä.
Ei se homma niinkään toimi että tullaan tänne töihin ja sen jälkeen nopsaan sosiaaliturvalle. Ellen väärin muista sinä halusit vapauttaa maahantulon täysin. Ruotsissa on näitä että ihmisiä on tullut lähes suoraan sosiaaliturvalle elämään.

Kansalaisuusperustainen olisi hyvä, sen sitten voi saada useamman vuoden maassa olon jälkeen jos on integroitunut.
 
Tällä ei myöskään ole mitään mitään väliä. Tietenkin heidän kannatus on laskenut mainituista syistä, mutta veikkaisin että eduskuntavaaleissa heitä äänestävät välittää niistä vähemmän - kuntavaalit on sen sijaan hyvä paikka osoittaa turhautuneisuutta. Varmaan pudotusta tulee silti, mutta tuskin tuonne unelmoituun 10-12% asti. :kahvi:
En tiedä, johtuuko perussuomalaisten kunta- vs eduskuntavaalikannatuksien ero kuitenkaan tuosta - kuntavaaleissa 2021 ja aluevaaleissa 2022 korot oli vielä käytännössä nollassa, eduskuntavaaleissa 2023 jo lähellä neljää prosenttia ja Euroopassa sota, ja PS peruskannatus tuntuu reagoivan maailmantapahtumiin paljon herkemmin kuin muilla puolueilla - esim kokoomus on kaadereiltaan niin tiukka että sen kannatus on aina vain se sama 20 prosenttia plus miinus pari.

Kahden vuoden päästä maailma voi näyttää taas kovin erilaiselta, mutta vaikea nähdä että oltaisiin nousukaudella ja hallitusvastuu ei painaisi perussuomalaisten kannatusta.
 
Perussuomalaisilla on vielä aikaa pelastautua, mutta se vaatisi tulemista vasemmalle. Sieltä äänestäjiä lähti. Myös esiintymiskoulutusnolisi paikallaan.

Leikkauksissa tulisi etsiä myös muita, kuin köyhiä uhreiksi. Kansan on helpompi kestää leikkaukset, jos ne koskevat kaikkia. Tuossa viestintä on tärkeää.
 
Köyhät huomanneet että Persuja ei kannata äänestää, kun menettävät tukiaan.

Tätä se on nykyajan suomen kansa, juoksevat nykyään vain tukien perässä.

Tätä logiikkaa voisi sanoa varsin persumaisen yksinkertaiseksi, koska minkä takia niitä nostetaan? Jos työttömyys on kasvanut Suomessa, niin jollakin on se ruoka saatava kaupasta ja katto päänsä päällä.

Eli ei niitä tukia huvikseen nostella, katso vaikka Imatraa, jossa työttömyys liikkuu 18% luokassa.

Lisäksi Persuja ei auta se, että ovat onnistuneet luomaan kuvan itsestään, että suorastaan nauttisivat siitä, että pääsevät tekemään noita leikkauksia. Kun taaskin Kokoomus on onnistunut paremmin maalaamaan nuo leikkaukset pakollisena pahana.

Tämä ja yhtä asiaa en persuissa ymmärrä - miksi ne tuissa olevat suojaosuudet palkoille piti poistaa? Se 300€ työttömyysturvassa ja asumistuessa tai 150€ suojaosuus toimeentulotuessa ei ole niin paljoa, että niiden suojaosuuksien poistosta saisi revittyä kovat säästöt hallituksessa.

Jos PS olisi fiksumpi, se voisi leikata tukia mutta jättää suojaosuudet käyttöön, jolloin PS voi sanoa, että työn puolueena tuemme aina kaikenlaisen työn tekemistä, eli voit silpputöillä korvata ja kompensoida tukien menetyksiä.

Tärkein ero on äänestäjäkunta. Persuissa on paljon työttömiä, matalatuloisia, tukien varassa eläviä ja duunareita, jotka eivät kannata tiukkaa talouspolitiikkaa ja leikkauksia, joita hallitus on tehnyt. Eivätkä kannata AY:n oikeuksien vähentämistä (poliittiset lakot). Persujen kannattajissa on enemmän niitä, joihin ne leikkaukset ja lakko-oikeuden rajoitukset häiritsevät. Persuissa on myös enemmän vasemmistolaisia äänestäjiä, jotka äänestävät puoluetta vain maahanmuutto- tai eu-näkemysten takia, eivätkä hallituksen talouspolitiikan takia. Ja tämä nyt kostautuu.

Juuri näin, muistelkaamme sitä, mistä Soini aikoinaan repi PS:n ison kannatuksen kohuvaaleissa 2011? Se kannatus revittiin keskustasta pääosin ja osittain demareista (esim. Ex-ministeri Lindström). Kuten Soini aikoinaan määritteli, PS sijaitsee Sdp:n ja Keskustan välissä. Sen sijaan haikailut oikeisto-PS:stä tai varakokoomuksesta ovat haihattelua, sillä silloin kannatus romahtaa.
 
Ei se homma niinkään toimi että tullaan tänne töihin ja sen jälkeen nopsaan sosiaaliturvalle. Ellen väärin muista sinä halusit vapauttaa maahantulon täysin. Ruotsissa on näitä että ihmisiä on tullut lähes suoraan sosiaaliturvalle elämään.

Nyt menee kyllä aika helvetin vahvasti olkiukon puolelle. En mä tässä todellakaan ole "vapauttamassa maahantuloa täysin" tai ehdottamassa mitään järjestelmää, jossa voi tulla "nopsaan" tai "lähes suoraan" sosiaaliturvalle. Ihan siinä vanhassakin järjestelmässä piti asua ja työskennellä Suomessa useita vuosia ennen kuin sai sen pysyvän oleskeluluvan.
 
Ei me tarvita mitätahansa maahanmuuttoa, vaan nettopositiivista maahanmuuttoa.

Veneeseen ei kannata tehdä uusia reikiä.
Jenkkilästä saisi nyt kovan tason tekijöitä, kunhan pitäisi ovea edes vähän raollaan. Mutta maahanmuutto on ajettu perusnegatiivisella suomalaisella byrokratialla niin vaikeaksi että taitavat mennä muualle rakentamaan tulevaisuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 684
Viestejä
4 732 762
Jäsenet
77 216
Uusin jäsen
jannunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom