Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ihme homma, 14 persua aiheutti pakolaisvyöryn Suomeen?
Olivat mukana puoluekurissa, Persujen eduskuntaryhmä pysyi tietääkseni täysin kasassa kesään 2017 asti, ainoa poikkeus oli että Maria Tolppanen loikkasi SDP:hen kesällä 2016.
"Kaikki oikeudet erota" Nyt alkaa olla jo niin epätoivoista että rapataan tynnyrinpohjalta jo jämiä. Aivan kuin kukaan vois realistisesti erota eduskuntaryhmästä tai taistella puoluekuria vastaan ilman ettei lentäisi kaaressa pihalle puolueesta.Kyllä ne olivat siellä tukemassa. Nuo 14 olivat osana Sipilän hallituskoalitiota. He olivat mukana hyväksymässä hallituksen toimia yhden hallituspuolueen eduskuntaryhmän jäseninä.
Jos he olisivat oikeasti halunneet vastustaa Sipilän hallituksen toimia niin heillä olisi ollut kaikki oikeudet erota Perussuomalaisten eduskuntaryhmästä, perustaa oma eduskuntaryhmä ja ilmoittaa että eivät enää tue Sipilän hallitusta. Mutta sen sijaan he olivat kahden vuoden ajan mukana tukemassa Sipilän hallitusta juurikin sinä aikana kun tuo pakolaiskriisi oli huipussaan.
"Kaikki oikeudet erota" Nyt alkaa olla jo niin epätoivoista että rapataan tynnyrinpohjalta jo jämiä. Aivan kuin kukaan vois realistisesti erota eduskuntaryhmästä tai taistella puoluekuria vastaan ilman ettei lentäisi kaaressa pihalle puolueesta.
Niin ja? Sitten lentävät pihalle.
Noilla oli 14 persukansanedustajalla oli vaihtoehtoina joko tukea Sipilän hallitusta ja sen linjaa pakolaiskriisissä tai sitten lähteä pois Perussuomalaisten eduskuntaryhmästä (ja mahdollisesti koko puolueesta). Nuo 14 valitsivat tuon ensimmäisen vaihtoehdon ja antoivat tukensa Sipilän hallituksen linjauksille pakolaiskriisissä.
Joo eivät he sitä ilolla tehneet mutta tekivät kuitenkin. Tekivät valinnan tukea Sipilän hallitusta ja sen linjauksia.
Persut on samaan aikaan sekä täysin eri puolue, erilaisilla, jopa ihmisvihamielisillä arvoilla (hommalaisten ja sisun vallankaappaus, natsipuolue) varustettu ja myös samalla vastuussa kaikesta mitä tämä aiempi "aivan eri puolue" teki hallituksessa.
Niin samaan tapaan kun nykyiset Persut ovat eri puolue kuin Soinin aikainen silloin kun kyseessä on Soinin aikaiset puolueen linjaukset (joita nykyiset persut olivat mukana tukemassa) mutta tasan tarkkaan sama puolue kuin Soinin aikaan jos pitää haukkua Soinia ja hänen mukanaan persuista lähteneitä pettureiksi yms.
Kyllä ne pihalle sieltä lensivät kun selvisi että mitään aikomuksia noudattaa näiden politiikkaa ei ole ja kun alettiin vähän Ultimatumeja esittää. Turha nyt yrittää ulista että olisi pitänyt lähteä heti 2015 pakolaiskriisin iskiessä kun politiikka on hidasta peliä.
Muistaakseni olit 2015 aikalailla eri mieltä. Voi olla että muistan väärin.
Nii, no ei saada ratkaistua, ku siel on jotain Persujen kaltaisia änkyröitä venkuroimassa. (toi on tosin mun näkemys, mut ku oon nähny jotain puheenvuoroja joskus, joissa EU-vastaiset ovat olleet äänessä, ni ei olis ihme, jos persut siellä hankaa vastaan kaikesta mahdollisesta)
Persujen nykyisestä eduskuntaryhmästä 14 olivat kansanedustajina Persujen riveissä silloin kun Persut olivat hallitusvastuussa, mukaanlukien Persujen eduskuntaryhmän johtaja ja persujen 2. ja 3. VPJ. Joten ei nyky-Persutkaan puolueena voi pestä käsiään Sipilän hallituksen ajamasta politiikasta.
Ei voikaan, eikä pidäkään. Perussuomalaiset kunnioittavat YK:n ihmis- sekä perusoikeuksia ja puheet jostain ihmis- tai muukalaisvastaisuudesta ovat vakavasti liioiteltuja.
Eipä Halla-Ahon faktiolla tainnut silloin olla juuri valtaa persuissa, joten he joutuivat tekemään kuten Soinin faktio eli hajoamisen jälkeiset Siniset käskivät?
Jälleen kerran, kukaan ei pakottanut Halla-ahon faktiota tekemään mitään. Kukaan ei voi käskeä kansanedustajaa äänestämään tietyllä tavalla vaan kansanedustajat ovat täysin vapaita äänestämään kuten haluavat. Joo, siitä voi olla seurauksia kuten eduskuntaryhmästä erottaminen mutta silti kansanedustaja pysyy kansanedustajana ja kukaan ei voi häntä pakottaa äänestämään muuten kuin oman tahtonsa mukaisesti.
"Halla-aholaiset" tekivät valinnan tukea Sipilän hallitusta vuonna 2015 ja Sipilän hallituksen linjauksia, mukaanlukien Sipilän hallituksen linjaa TPH:iden kohdalla. Ja he jatkoivat tuon linjan tukemista kesään 2017 asti. Joten ainakin noiden 14 kansanedustajan, joihin sisältyy persujen nykyisen eduskuntaryhmän PJ ja puoleen 2. ja 3. VPJ, kohdalla on täysin turha nyt yrittää pestä käsiään puhtaaksi Sipilän puolueen linjoista. He olivat tukemassa niitä linjoja samaan tapaan kuin kaikki muutkin tuolloiset hallituspuolueiden kansanedustajat. He eivät välttämättä itse tykänneet niistä linjoista mutta he silti tukivat niitä.
Jälleen kerran, kukaan ei pakottanut Halla-ahon faktiota tekemään mitään. Kukaan ei voi käskeä kansanedustajaa äänestämään tietyllä tavalla vaan kansanedustajat ovat täysin vapaita äänestämään kuten haluavat. Joo, siitä voi olla seurauksia kuten eduskuntaryhmästä erottaminen mutta silti kansanedustaja pysyy kansanedustajana ja kukaan ei voi häntä pakottaa äänestämään muuten kuin oman tahtonsa mukaisesti.
"Halla-aholaiset" tekivät valinnan tukea Sipilän hallitusta vuonna 2015 ja Sipilän hallituksen linjauksia, mukaanlukien Sipilän hallituksen linjaa TPH:iden kohdalla. Ja he jatkoivat tuon linjan tukemista kesään 2017 asti. Joten ainakin noiden 14 kansanedustajan, joihin sisältyy persujen nykyisen eduskuntaryhmän PJ ja puoleen 2. ja 3. VPJ, kohdalla on täysin turha nyt yrittää pestä käsiään puhtaaksi Sipilän puolueen linjoista. He olivat tukemassa niitä linjoja samaan tapaan kuin kaikki muutkin tuolloiset hallituspuolueiden kansanedustajat. He eivät välttämättä itse tykänneet niistä linjoista mutta he silti tukivat niitä.
Koska persut ei tietenkään koskaan ole mistään vastuussa, niin kenen syy sitten oli tuon aikaisen hallituksen toimet? Vihervasemmiston?En usko että tuollainen valheellinen retoriikka puree keneenkään. Saa teikäläiset vain näyttämään enemmän epärehellisiltä.
Ei niitä käsiä ole tarpeellista pestä mistään jos Halla-ahon persuilla Sipilän hallituksessa ei ollut mahdollisuuksia ajaa omaa linjaansa ja pelkkä lähteminen olisi vain pahentanut tilannetta. Kaikki normaalijärjellä varustetut ymmärtävät tuon.
Ainoa mistä näitä voi syyttää että laittoivat järjenkäytön selkärankaposeerauksen edelle joka nyt oli aika oikea ratkaisu. Jos halutaan etsiä oikeasti syyllisiä siihen että Suomeen rantautui osa 2015 humanitäärisestä katastrofista niin täyttä epärehellisyyttä yrittää syyttää siitä persuja kun kaikki muut puoleet olisi vain pistäneet mahdollisuuksiensa mukaan ne ovet vieläkin laajemmalle.
Koska persut ei tietenkään koskaan ole mistään vastuussa, niin kenen syy sitten oli tuon aikaisen hallituksen toimet? Vihervasemmiston?
En usko että tuollainen valheellinen retoriikka puree keneenkään. Saa teikäläiset vain näyttämään enemmän epärehellisiltä.
Ei niitä käsiä ole tarpeellista pestä mistään jos Halla-ahon persuilla Sipilän hallituksessa ei ollut mahdollisuuksia ajaa omaa linjaansa ja pelkkä lähteminen olisi vain pahentanut tilannetta. Kaikki normaalijärjellä varustetut ymmärtävät tuon.
Ainoa mistä näitä voi syyttää että laittoivat järjenkäytön selkärankaposeerauksen edelle joka nyt oli aika oikea ratkaisu. Jos halutaan etsiä oikeasti syyllisiä siihen että Suomeen rantautui osa 2015 humanitäärisestä katastrofista niin täyttä epärehellisyyttä yrittää syyttää siitä persuja kun kaikki muut puoleet olisi vain pistäneet mahdollisuuksiensa mukaan ne ovet vieläkin laajemmalle.
Jos vaikka seuraavien vaalien jälkeen olisikin sama kolmikko hallituksessa ja taas kävisi samat, niin olisiko persut taas syyttömiä siihen mitä "hallitus" tekee?Vaatiiko se jotain kovia ponnistuksia miettimään että syyllisiä on ne jotka ajoivat sitä hallituksen politiikkaa eli Kok. ja Kesk?
Ihan yhtälailla vihreät ei ole syyllisiä siihen että nykyhallituksessa translain uudistus ei etene. Kaikki ymmärtää asian että syyllisiä on ne jotka haraa sitä vastaan, eli todennäköisesti keskusta.
Jos vaikka seuraavien vaalien jälkeen olisikin sama kolmikko hallituksessa ja taas kävisi samat, niin olisiko persut taas syyttömiä siihen mitä "hallitus" tekee?
Ei se mitään valheellista retoriikkaa ole.
Kenelläkään ei ole missään hallituksessa mahdollisuutta "ajaa omaa linjaansa". Suomessa on useista puolueista muodostuvat koalitio hallitukset ja nuo puolueet muodostuvat useista kansanedustajista. Hallituksen linja on siten yhdistelmä kaikkien noiden linjoja, siellä on jokaiselle jotain mistä eivät tykkää ja jotain mistä tykkäävät. Ja lopputuloksena on linja jonka kaikki nuo kansanedustajat hyväksyvät ja kaikki heistä tukevat tuota linjaa. Tai ainakin kunnes äänestävät linjaa vastaan mikä käytännössä tarkoittaa että heidät kengitään pihalle hallitusta tukevista eduskuntaryhmistä.
Ja joo, kyllä Halla-ahon Persuilla on ihan hyvät perusteet sille että tukivat tuota Sipilän hallituksen linjaa, en mä sitä kiellä. Heidän kannalta oli järkevää tukea tuota linjaa. Mutta silti, he tukivat sitä.
Tosin turvapaikanhakijoiden kohdalla tämä on vähän turhaa puhetta, Sipilän hallituksen linja oli aikalailla niin tiukka kuin oli mahdollista. Ne muutamat tiukennukset mitä se yritti ajaa törmäsivät perustuslakiin ja kaikensorttiset "rajat kiinni" fantasiat olisivat yhtälailla törmänneet perustuslakiin.
En tiedä. Asia ei kiinnosta ja vielä vähemmän siitä keskustelu jonkun whataboutismin takia.Kerros nyt oma näkemyksesi että onko vihreiden ja vasemmistoliiton ja SDP:n syytä että translain uudistus ja ilmastotoimet ei etene?
En tiedä. Asia ei kiinnosta ja vielä vähemmän siitä keskustelu jonkun whataboutismin takia.
En tiedä. Asia ei kiinnosta ja vielä vähemmän siitä keskustelu jonkun whataboutismin takia.
Perustuslakiin vai perustuslain tulkintatapaan? Nämä ovat ihan eri asioita. Lisäksi perustuslakivaliokunta on tulkinnut välillä asioita varsin luovasti. Esimerkkinä euroon liittyminen. Kun kansa äänesti eu jäsenyydestä oli puhetta vain eu jäsenyydestä eikä silloin äänestty eurosta. Tuon eu kansanäänestyksen jälkeen perustuslakivaliokunta totesi että euroon voidaan mennä koska siitä äänestettiin jo.Tosin turvapaikanhakijoiden kohdalla tämä on vähän turhaa puhetta, Sipilän hallituksen linja oli aikalailla niin tiukka kuin oli mahdollista. Ne muutamat tiukennukset mitä se yritti ajaa törmäsivät perustuslakiin ja kaikensorttiset "rajat kiinni" fantasiat olisivat yhtälailla törmänneet perustuslakiin.
No jos perustuslaki kerran on tuollainen blokki joka estää tiukennukset, miten se sitten voisi olla persujen vika?
Perustuslakiin vai perustuslain tulkintatapaan? Nämä ovat ihan eri asioita.
Tässä on nyt vähän liikkuvia maalitauluja.
Syyllisyys ja vika ovat eri asia kuin vastuu. Olet vastuussa teoistasi mutta se ei tarkoita että olisit syyllinen tilanteeseen tai edes sen lopputulokseen. Ei ole Halla-aholaisten syytä että vuonna 2015 Suomeen tuli kymmeniätuhansia turvapaikanhakijoita. Mutta se ei myöskään ole Soinin siiven, silloisen Kepun eduskuntaryhmän tai Kokoomuksen eduskuntaryhmänkään syytä. Mutta kaikki noista ovat vastuussa niistä päätöksistä mitä Sipilän hallitus teki tuon turvapaikkakriisin aikana.
Ei vaan ne ovat tässä tapauksessa tasan tarkkaan sama asia. Kun kyse on uusien lakien säätämisestä niin PeV:n tulkinnat perustuslaista ovat perustuslaki. Eli perustuslaki tarkoittaa sitä mitä PeV sanoo että se tarkoittaa. Samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa perustuslaki tarkoittaa sitä mitä SCOTUS sanoo että se tarkoittaa.
Niin no, mitä väliä vastuussa olemisella sitten on? Ja miksi äänestäjän pitäisi sitten välittää siitä, jos se ei ole mitenkään kytköksissä realiteetteihin?
Eli käytännössä tarvisi saada riittävästi tietyn kannan omaavia edustajia perustuslakiovaliokuntaan, jos haluaisi saada asioita aikaan?
No riippuu tietenkin äänestäjästä. Itse näen kyvyn kantaa vastuuta teoistansa aika vahvana indikaattorina henkilön rehellisyydestä. Ja itse ainakin tykkään rehellisistä politiikoista joten kaikensorttinen venkoilu ja kyvyttömyys kantaa vastuuta päätöksistä tuppaa usein vituttamaan melkein yhtä paljon kuin ne paskat päätökset itsessään.
Jos haluaa säätää lakeja jotka ovat ristiriidassa perustuslain kanssa niin sitten tarvitsee sen 2/3 kansanedustajista tässä eduskunnassa ja enemmistön seuraavassa. Tai 5/6 tässä eduskunnassa.
Ei varsinaisesti tämän ketjun asiaa mutta nopeasti:Kun kansa äänesti eu jäsenyydestä oli puhetta vain eu jäsenyydestä eikä silloin äänestty eurosta.
Perussuomalaisten äänestäjät sentään kantoivat vastuunsa antamalla Soinille potkut.Tässä on nyt vähän liikkuvia maalitauluja.
Syyllisyys ja vika ovat eri asia kuin vastuu. Olet vastuussa teoistasi mutta se ei tarkoita että olisit syyllinen tilanteeseen tai edes sen lopputulokseen. Ei ole Halla-aholaisten syytä että vuonna 2015 Suomeen tuli kymmeniätuhansia turvapaikanhakijoita. Mutta se ei myöskään ole Soinin siiven, silloisen Kepun eduskuntaryhmän tai Kokoomuksen eduskuntaryhmänkään syytä. Mutta kaikki noista ovat vastuussa niistä päätöksistä mitä Sipilän hallitus teki tuon turvapaikkakriisin aikana.
Perustele mikä on whataboutismia ja mikä ei. Sen päälle sinulla on nyt myös velvollisuus perustella miksi joku ihan muu tekee jotain ihan muuta että pääset puhumaan jotain ihan muusta kuin siitä mistä keskustellaan.Ei se ole whataboutismia, jos perustelee että väite x johtaisi paikkansa pitäessään väite y:n pitävän paikkansa, ja koska y ei pidä paikkaansa, ei myöskään x voi siten pitää paikkaansa. Tätä kutsutaan logiikaksi.
Perustele mikä on whataboutismia ja mikä ei. Sen päälle sinulla on nyt myös velvollisuus perustella miksi joku ihan muu tekee jotain ihan muuta että pääset puhumaan jotain ihan muusta kuin siitä mistä keskustellaan.
Jos hallitusohjelmassa olevaa translain kokonaisuudistusta ei saada hallituskauden aikana tehtyä, se on tasan tarkkaan ihan jokaisen hallituspuolueen vastuulla.Riippuu ihan tilanteesta ja puolueista ja politiikasta ja ketkä on mitäkin politiikkaa ajamassa.
Kerros nyt oma näkemyksesi että onko vihreiden ja vasemmistoliiton ja SDP:n syytä että translain uudistus ja ilmastotoimet ei etene?
Ei vaan ne ovat ihan eri asioita. Otit yhdysvallat täydellisenä esimerkkinä perustuslaista ja sen tulkinnassa. Sen perustuslain tulkintaan on ainakin 2 eri tulkintatapaa. Kuoleman tuomio on hyvä esimerkki. Monen mielestä se on 8. Lisäyksen vastainen.Ei vaan ne ovat tässä tapauksessa tasan tarkkaan sama asia. Kun kyse on uusien lakien säätämisestä niin PeV:n tulkinnat perustuslaista ovat perustuslaki. Eli perustuslaki tarkoittaa sitä mitä PeV sanoo että se tarkoittaa. Samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa perustuslaki tarkoittaa sitä mitä SCOTUS sanoo että se tarkoittaa
Eli tulkinta ja se mitä perustuslaki oikeasti sanoo ovat aivan eri asioita.
Joten kysyn vielä kerran kumpi oli esteenä turvapaikanhaun kiristyksille(kuten käännyttää rajalla kaikki ruotsista tulevat koska tulevat turvallisesta maasta, eikä tällöin tarvitse turvapaikkaa) ja/tai rajan sulkemiselle?
Tässä kohtaa varmaan helpointa osoittaa mikä kohta perustuslaissa estää tämän ja miten koronan aikana rajan sulkeminen oli ok, mutta 2015 ei ollut?
Älä nyt leiki tyhmää. Tiedät aivan hyvin itsekin, mitä tarkoitetaan turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjällä. Siltä varalta, ettet leiki: turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjä on henkilö, jolla ei ole edellytyksiä tulla laillisena siirtolaisena länsimaihin, ja tulee siksi tänne hakemalla turvapaikkaa, vaikka ei ole turvapaikan tarpeessa.Itseäni epäilyttää, että EU:ssa tehtävä ratkaisu olisi, että turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjiä päästettäisiin jäsenmaihin. Tai, mitä sä nyt tolla turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjällä ikinä tarkoitatkaan.
On se jännä, kuinka Suomen täytyy pilkulleen noudattaa "kansainvälisiä sopimuksia" - tässä tapauksessa siis Dublinin sopimusta - vaikka sananlaskun sokea Reettakin näkee, että vuoden 2015 turvapaikanhakijoiden tulva Ruotsista johtui vain ja ainoastaan siitä, että kaikki muut EU:n kauttakulkumaat viittasivat kintaalla kyseiselle sopimukselle.Tässä tapauksessa EU:n sopimukset selkeästi sanovat että turvapaikanhakija voidaan palauttaa EU:n sisällä vain siihen maahan jossa kyseinen turvapaikanhakija ekaa kertaa ylitti EU:n ulkorajan. Ja tuo pitää pystyä osoittamaan kun tekee sen palautuksen. Ja noiden turvapaikanhakijoiden kohdalla se maa ei kenelläkään ollut Ruotsi joten Suomi ei voi tehdä sellaista päätöstä että ne palautetaan Ruotsiin.
Rajalla turvapaikanhakijoiden käännyttäminen Ruotsiin estyy ensisijaisesti kansainvälisten sopimusten pohjalta. Ja tuo on myös perustuslakivaliokunnan tehtävä, eli varmistaa että Suomen lait eivät riko Suomen kansainvälisiä sopimuksia.
Tässä tapauksessa EU:n sopimukset selkeästi sanovat että turvapaikanhakija voidaan palauttaa EU:n sisällä vain siihen maahan jossa kyseinen turvapaikanhakija ekaa kertaa ylitti EU:n ulkorajan. Ja tuo pitää pystyä osoittamaan kun tekee sen palautuksen. Ja noiden turvapaikanhakijoiden kohdalla se maa ei kenelläkään ollut Ruotsi joten Suomi ei voi tehdä sellaista päätöstä että ne palautetaan Ruotsiin.
Mutta eihän tätäkään ole tällä foorumilla toistettu vasta kuin varmaan 50 kertaa...
En ole juristi, mutta voihan se hyvin olla että kansainvälisten sopimusten ja perustuslain puitteissa ei ole, tai ei edes voi olla mahdollista ajaa meidän omaa etuamme muuttuneessa maailmassa. Joten takerrummeko sitten näissä määriteltyihin rakkaisiin periaatteisiin, vai mietitäänkö vähän että mitä asialle tarvis tehdä?
Toki se että akuutissa tilanteessa on kädet sidottu koska pitää noudattaa lakia on eri asia kuin se että ei voitaisi korjata tilannetta pitkällä juoksulla. Itse hakisin ratkaisua EU:n tasolla siten että luotaisiin yhtenäiset kriteerit EU:n tasolla sille että millä perustein sen turvapaikan saa ja minkälaiset minimiolot jäsenmaiden pitää taata turvapaikan saaneille. Ja sitten kun joku hakee turvapaikkaa EU-maasta niin se haku tapahtuukin EU-tasolla ja turvapaikan saaneet jaetaan jäsenmaihin niiden asukaslukuun suhteutettuna (köyhimmille maille voidaan maksaa EU:n budjetista jotain kompensaatiota jolla katetaan kuluja). Tällä ylläpidettäisiin sitä oikeutta turvapaikkaan mutta poistettaisiin turvapaikanhakijoiden kyky shoppailla niitä parhaita mahdollisia oloja Suomesta, Ruotsista tai Saksasta ja poistettaisiin myös EU:n eteläisillä ulkorajoilla olevien maiden, kuten Kreikka ja Italia, suhteettoman suuret turvapaikanhakijamäärät.
Mutta nyt taidetaan jo lipsua astetta ankarammin OT:n puolelle.
En näe oikeutta turvapaikkaan sellaisena pyhänä lehmänä, etteikö sitäkin voisi pistää tarvittaessa lihoiksi.
Itse taaskin näen ne ihmisoikeudet joita turvapaikkajärjestelmällä pyritään turvaamaan niin fundamentaalisen tärkeinä että jonkinlainen turvapaikkajärjestelmä on välttämätön (ainakin paremman järjestelmän puuttuessa).
Toki niiden ihmisoikeuksien ja koulutuksen, erityisesti tyttöjen koulutuksen, levittämisessä on se etu, että se on tutkitusti kaikkein tehokkain syntyvyyttä vähentävä ja oloja vakauttava tekijä, joskin hidas.Kaipa tässä on taas se, että tavoitteet ovat erilaiset. Mulle riittää se, että oikeusvaltio ja suurin osa nykyisistä oikeuksista säilyy Suomessa ja Euroopassa. Mutta sen sijaan ihmisoikeudet filosofisena käsitteenä, eli yhtenäisenä ja erottamattomana kokonaisuutena, tai niiden levittäminen muualle maailmaan eivät ole niinkään tärkeitä.
Toki niiden ihmisoikeuksien ja koulutuksen, erityisesti tyttöjen koulutuksen, levittämisessä on se etu, että se on tutkitusti kaikkein tehokkain syntyvyyttä vähentävä ja oloja vakauttava tekijä, joskin hidas.
Aiheesta hyvät asiantuntijahaastattelut Areenan Tiedeykkösessä. Spoilerien takana ydinasia heille, jotka eivät viitsi kuunnella radio-ohjelmia.
Väestöräjähdys peruttu - se tietää hyvää ympäristölle, mutta huonoa taloudelle | Tiedeykkönen
Voisiko kaikki romahtaa? Väestöräjähdys on jo vuosikymmeniä ollut vääjämättömän tuntuinen tulevaisuuden uhka, josta YK, ympäristöjärjestöt ja populaarikulttuuri ovat meitä varoittaneet. Siksi on yllättävää, että tilastot eivät tue käsitystä edessä häämöttävästä väestöräjähdyksestä. Päinvastoin...areena.yle.fi
Tilastot eivät enää tue käsitystä edessä häämöttävästä väestöräjähdyksestä. Päinvastoin näyttää siltä, että väestö kääntyy pian historiallisella tavalla globaaliin laskuun.
Tiivistetysti, maailman syntyvyysennusteita korjataan nyt alaspäin, viime kertaisesta YK:n ennusteessa määrällisesti USA:n asukasmäärän verran.
Esimerkinomaisesti väestörikkain maa Kiina on havahtunut omaan itseaiheutettuun syntyvyyskriisiinsä, ja yhden lapsen politiikan sijaan on nyt siirtynyt ajamaan kolmen lapsen politiikkaa, mutta kansalaisille se yksi näyttää edelleen olevan se määrä, enempään ei oikein taivuta.
Joka tapauksessa on esitetty, että globaali väestönkasvu on jo kääntymässä laskuun, sillä nykyinenkin kasvu perustuu enää lähinnä pitempään elämiseen eli kasvaneeseen vanhusten määrään, ja samanaikaisesti syntyvyys on laskussa monin paikoin.
”Tällä hetkellä maailman väestö vielä kasvaa, mutta ei siksi, että lapsia syntyisi aiempaa enemmän, vaan koska elämme yhä vanhemmiksi. Syntyvyys on laskenut joka puolella maailmaa hätkähdyttävän nopeasti, eikä kehitykselle näy loppua. Ennen pitkää väestö on liian iäkästä uusiutumaan. Se tarkoittaa hyviä uutisia ympäristölle, mutta huonoja taloudelle.”
Rohkeimmat ennusteet esittävät, että huippu voisi olla 8,5-9 miljardia, eikä suinkaan se joskus aiemmin esitetty suurimmillaan 11 miljardissa ollut luku.
Samat ennusteet näyttävät tietä kohti kuutta miljardia, mutta huomauttavat, että kun laskusuuntaan kerran joudutaan, ei mikään takaa, että väheneminen pysähtyisi siihenkään; tuskin se pysähtyykään.
Naisen asema yhteiskunnassa, siis tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on ihmisoikeuksia. Koulutus on työväline parantaa niitä. Tämän toinen tunnettu seuraus on syntyvyyden pieneneminen. Sitä kautta siis liittyy.Ei kai ihmisoikeudet toisistaan erottamattomissa olevana kokonaisuutena edes suoraan liity koulutukseen, tai ainakaan ole sen kannalta mikään välttämättömyys? Eli miten tuo liittyy mihinkään?
Lisäksi toinen kysymys on se, että onko ihmisiä jo nyt liikaa, että maapallon kantokyvyn puitteissa voitaisiin järjestää kaikille mukavat oltavat?