Perkeleen naapurit.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Hyvää joulurauhaa vaan, saatanan alakerran neekeri tuliki kotiin, kävi vissiin vaan myymässä afrikkaan parit autot ja palas himaan, viimejouluna oli sentään poissa. Nyt joutuu sit kuuntelee sitä sen poppamiesmusiikkia. Huomenna jos möykkää, ni aivan varmasti menen sille sanomaan, et turpa kiinni, täällä on joulurauha.
En ole tätä tekemässä (ja minulla on afrikkalaisia naapureita), mutta toi on iha väärä tapa lähestyä asioita.

Joko soitat rikosilmoituksen, pidät kirjaa häiriöistä tai pidät turpasi kiinni. Näin kärjistetysti. Ei taloyhtiö tee yhtään mitään, jos joskus vähän käyt sanomassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
He itse kehoittivat minun käydä ensteks asiasta sanomassa. Käyny jo kerran, silloin pyyteli kovasti anteeksi. Ei menny jakeluun, kieli/kulttuurimuuri, primitiiviset vaistot kun herää, ni kaikki muu ympäriltä unohtuu. Ja pidin kirjaa häiriöistä puolen vuoden ajan, kunnes kyllästyin. Valitusilmoitukseen tarvii toisen naapurin nimen, mutta täällä on melkolailla yhteistyöhalutonta porukkaa. Eikai tässä muu auta ku nostaa kytkintä.
Ei tarvii. Meillä saisit valituksen sisään jo ensimmäisestä huomautuksesta, jos olet pitänyt kirjaa. Häätö vaan vaatii kaksi huomautusta ja sen toisen naapurin..

Mutta se on vaan yhtä pelleilyä, jos ei ole virallisia teitä pitkin oikein tehty - etkä pääse ikinä naapurista eroon. Valitan, olen muutaman oluen ottanut.

--

Itsellä on panokset kovemmat, kun asunto on oma (= pankin). Täältä en lähde. Tunnen 75% tästä kerroksesta ja kynnys on valitukselle pieni. Ja toisessa naapurissa tosiaan afrikkalainen maahanmuuttaja. Hyvä jätkä, mutta ei ymmärrä yhtään suomalaisia sääntöjä ja normeja.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Yksi ei pinkki/keltainen asukas aluksi piti kovaa ääntä, ei musiikkia mutta kavereidensa kanssa kävi huutamalla dialogia, pari kerrosta ylempänä (kuului vaimeasti meille asti klo22 jälkeen). Ilmeisesti sai huomautuksen/varoituksen kun loppui ja nyt ollut pari vuotta ihan hiljaa.
3 vuokralaista saanut häädön tastä rapusta viimisen 6v aikana, kaikki samasta asunnosta ja kaikki nuoria suomalaisia jotka ryyppäsi ja rällästi viikonloppusin. Toisessa rapussa oli astetta vaikeampi tapaus, taas ihan perus suomalainen akka kyseessä. Varoitusta ei voitu toimittaa perille koska ei avannut ikinä kenellekkään ovea. Lopulta meni haastemiehen päänsäryksi toimittaa perille. Lopulta taloyhtiö otti asunnon haltuun ja vuokrasi sen noin 2kk sitten. Tämä tapaus kumminkin kesti lähes 2v.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 101
Nyt kun alakerrasta lähti afrikan poika takas kotimaahansa jouluksi, ni eikös meidän seinänaapuri oo alkanu pitää meteliä sitte sen sijaan. Ja vieläpä öisin, ilmeisesti siirtelee huonekaluja ja tömistelee pitkin ja poikin kämppää, pudottaa tavaroita jne, jne. Onneksi toivottavasti ensvuonna pääsee lähtemään täältä pois.
Kuulostaa tutulta, meillä joka päivä sama juttu; 21-22 aikaan alkaa huonekalujen siirtely, sitten lähtee norsulauma tömistelemään ja tavaroita kopsahtelee parkettilattialle. Yläkerran naapuri tekee tätä joka päivä, ovat tosin hiljaisuuden aikaan hiljaa mutta itse kun menen välillä aiemmin nukkumaan, niin v*tuttaa tuo jokapäiväinen traditio. Ovelle ei kuitenkaan ikinä kukaan tule avaamaan, muutaman kerran olen koittanut käydä jututtaa. Liekö noihin aikoihin tulee vasta töistä tms.
Alakerran naapurilla meni ilmeisesti hermot kun muutti pois, kävi joskus meidänkin ovella vaahtoamassa tuosta kun luuli että meidän asunnosta tulee nuo äänet.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Kuulostaa tutulta, meillä joka päivä sama juttu; 21-22 aikaan alkaa huonekalujen siirtely, sitten lähtee norsulauma tömistelemään ja tavaroita kopsahtelee parkettilattialle. Yläkerran naapuri tekee tätä joka päivä, ovat tosin hiljaisuuden aikaan hiljaa mutta itse kun menen välillä aiemmin nukkumaan, niin v*tuttaa tuo jokapäiväinen traditio. Ovelle ei kuitenkaan ikinä kukaan tule avaamaan, muutaman kerran olen koittanut käydä jututtaa. Liekö noihin aikoihin tulee vasta töistä tms.
Alakerran naapurilla meni ilmeisesti hermot kun muutti pois, kävi joskus meidänkin ovella vaahtoamassa tuosta kun luuli että meidän asunnosta tulee nuo äänet.
Itsellä kanssa naapurista kuuluu joka ilta samanlainen melu. Olisikohan joku vuodesohva tai vastaava viritys johon laitetaan peti illalla? Muuta järkevää selitystä en keksi, koska joka ilta vastaava kolina kuuluu klo. 22 - 23 välisenä aikana.

Itseä ei ole kyllä häirinnyt, kun tuo kestää sen viisi minuuttia.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Eräs naapuri sai varmaankin joulupukilta uuden porakoneen.
Pitihän sitä alkaa aattoiltana noin 21.00 aikoihin koittamaan.
Pari reikää onnistui vetäisemään,sitten hiljeni.
Yhtiön hallituksen puheenjohtaja kävi huomauttamassa joulurauhasta,
kun selvisi heti,mistä huoneistosta porauksen äänet tuli.

Onnistui sitten joku toinen vielä tukkimaan yhden asuinlinjan viemärinkin.
Lorauttikohan putkeen muutaman litran kinkunrasvaa.
Alakerran huoneistoon ja kellariin valahti paskavesiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Eräs naapuri sai varmaankin joulupukilta uuden porakoneen.
Pitihän sitä alkaa aattoiltana noin 21.00 aikoihin koittamaan.
Pari reikää onnistui vetäisemään,sitten hiljeni.
Yhtiön hallituksen puheenjohtaja kävi huomauttamassa joulurauhasta,
kun selvisi heti,mistä huoneistosta porauksen äänet tuli.

Onnistui sitten joku toinen vielä tukkimaan yhden asuinlinjan viemärinkin.
Lorauttikohan putkeen muutaman litran kinkunrasvaa.
Alakerran huoneistoon ja kellariin valahti paskavesiä.
Eipä mikään laki mitään joulurauhaa määrittele. Jos siellä talossa alkaa hiljaisuus vasta kello 22 niin ennen sitä saa porailla ihan rauhassa oli mikä päivä tahansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Jep. Joulurauhalla voi pyyhkiä persettä.
Jos pitää jotain kiinnittää seinälle niin itse ainakin teen sen päivästä riippumatta. Oli sitten sunnuntai tai maanantai, jouluaatto tai puheenjohtajan nimipäivät.

Kellonajallakaan sinällään niin väliä, teen sen kun itselle sopii/ehdin tehdä. Jos asuu kerrostalossa niin silloin on hyväksyttävä kaikki pienet häiriötekijät. Aivan turha ulista niistä täällä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eipä mikään laki mitään joulurauhaa määrittele. Jos siellä talossa alkaa hiljaisuus vasta kello 22 niin ennen sitä saa porailla ihan rauhassa oli mikä päivä tahansa.
Millään "hiljaisuuksilla" ei ole mitään merkitystä. Normaaleja elämisen ääniä on kestettävä aina, ne ylittäviä ei koskaan.

Jos kerran oikein kaksi reikää on porattu seinään, niin joku taloyhtiöhallituksen urpon ulina ovella on kyllä mielestäni häiritsevämpää kuin se porailu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 075
Kannattaa erottaa kaksi asiaa, hiljainen aika klo 22 - jolloin ääniä saa tulla ja häiritsevä asuminen eli porailu.
Ensimmäinen löytyy laista ja toinen taloyhtiön säännöistä jos ne on kunnolla tehty, siellä voi olla mainittu remonttien ajoituksesta ennen klo 20
Huomautus naapurilta ei ole välttämättä mikään hyökkäys vaan pyyntö olla hiljempaa.
Jos tilanne on vakava ja häätöä ajetaan, on silloin joka kerta kutsuttava poliisi kirjaamaan asia.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Ei saatana jos joku poraa oikein KAKSI reikää aattona ja joku persläpi käy ulisees asiasta. Ei voi ymmärtää miten tuollainen voi haitata yhtään mitään. Eri asia jos aloittaa aamukasilta sunnuntaina porailemaan, mutta pari reikää yhtenä iltana ei saamari. T: myöskin taloyhtiön PJ, mutta ilmeisesti ei niin herkästi uliseva
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
Vaikka asunkin rivitalossa, niin naapureista ei ole ääntenpuolesta mitään haittaa.
Välillä tuntuu, että asun yksin täällä.

Kaikki on tosin suht nuorta porukkaa, joten minkäänlaisia mussutuksiakaan ei ole ilmaantunut.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
38
Jos tilanne on vakava ja häätöä ajetaan, on silloin joka kerta kutsuttava poliisi kirjaamaan asia.
Poliisia ei tarvita jos haetaan vuokralaiselle häätöä tai otetaan huoneisto taloyhtiön hallintaan häiritsevän asumisen takia. Sitten kun asukasta konkreettisesti laitetaan pihalle Käräjäoikeuden päätöksen jälkeen voi olla tarvetta virka-avulle.

Vaikka poliisit kävisivätkin tilannetta rauhoittelemassa ei taloyhtiö saa näiatä käynneistä poliisilta tietoja, tämä käytäntö muuttui muistaakseni joskus 2010 tällaiseksi.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Ei kannata asua kerrostalossa, jos taloyhtiön säännöt ei miellytä. Jos säännöissä lukee, että remontointi kielletty pyhäpäivänä (mukaanlukien sunnuntai), niin ei silloin porata. Kyllä mua ainakin ottaisi kaaliin, jos perheen jouluaterian aikana joku tuuhio iskee poran seinään. Tuskin mitään niin kiireellistä kahden reijän remonttia on, etteikö sitä voisi suorittaa seuraavana arkipäivänä. Tällainen kuitenkin voi olla vähän tapauskohtaista. Jos kerran vuodessa kuulee 5min porauksen sunnuntaina, niin se ei välttämättä vituta. Mun yläkerran naapurit meluaa joka päivä, öisin juoksevat rappukäytävässä ja harrastavat kantapääkävelyä, koira ulisee ja haukkuu päivät pitkät ja tänään he päätti vasaroida. Kun nuo pienet jatkuvat melut alkaa "kasaantua", niin alkaa helpommin vituttaa tuollainen sääntöjenvastainen melu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Voi sitä silti vähän järkeä käyttää ja noudattaa hyviä tapoja vaikka laki ei sitä vaatisikaan.
Monesti lapset ja vanhemmat ihmiset menevät aikaisemmin nukkumaan.
Tämä. Meidän lapset menee kasilta nukkumaan ja siinä on yleensä koko loppuilta pilalle jos nukahtamisen jälkeen vielä heräävät. Onneksi on OK.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei kannata asua kerrostalossa, jos taloyhtiön säännöt ei miellytä. Jos säännöissä lukee, että remontointi kielletty pyhäpäivänä (mukaanlukien sunnuntai), niin ei silloin porata. - - Kun nuo pienet jatkuvat melut alkaa "kasaantua", niin alkaa helpommin vituttaa tuollainen sääntöjenvastainen melu.
Eikö melu sitten häiritse, jos se tapahtuu "sääntöjen"
sallimaan aikaan, vai miksi niihin jonkun kuvitteellisesta valta-asemastaan seonneen kurpan kynäilemiin "sääntöihin" pitää yrittää vedota?

Väittäisin, että jos menisit rehdisti ilmoittamaan melun häiritsevän, lopputulos tulee olemaan paljon parempi kuin jos menet läpsimään taloyhtiön leikkisäännöillä päälaelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Väittäisin, että jos menisit rehdisti ilmoittamaan melun häiritsevän, lopputulos tulee olemaan paljon parempi kuin jos menet läpsimään taloyhtiön leikkisäännöillä päälaelle.
Näinhän sitä luulisi että kaikilla ihmisillä on jonkinlainen perus maalaisjärki mutta kun sitten tulee vastaan näitä: Minulla on oikeus/kukaan ei voi kieltää/minähän en muita tottele.

Mikäli kaikki ihmiset pystyisivät elämään sopuisasti niin maailma olisi paljon parempi paikka.... mutta kun eivät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Sivuhuomautuksena jossain 50-luvun kerrostalossa (edelleen voimassa olevat) alkuperäiset järjestyssäännöt on kyllä aika tuuheaa kamaa.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Olen asunut kahdessa eri kerrostalossa vuodesta 2002 lähtien. Tähän päivään mennessä olen luullut että "kantapääastujat" ovat myytti. Valitettavasti tällainen tai tällaiset ihmiset ovat nyt muuttaneet yläkertaani. Asunut tässä asunnossa viimeiset kahdeksan vuotta ongelmitta, mutta nyt vituttaa yläkerran asukit.

Koko ajan kuuluu kauhea töminä yläkerrasta kun joku liikkuu siellä. Koirakin niillä vissiin on jolle ne heittelee jotain pitkin laminaattia koska kuullostaa siltä kuin siellä pelattais lätkää laminaatilla tunteja putkeen. Koira vissiin leikkii jollain luupalalla suoraan laminaatilla, koska helvetinmoinen kopina ja raaahausääni kuuluu päivisin.

Onneksi rauhoittuvat yöksi, joten saa ainakin nukuttua rauhassa. Vituttais asua jonkun henkisesti teini-ikäisen bassojumputuksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Mitähän mahtaa seurata, jos tekee naapurista valituksen ja isännöitsijä aloittaa irtisanomisprosessin? Ymmärtääkö ihmiset toimineensa väärin vai kiistääkö ne ongelmat ja vie useimmiten asian oikeuden ratkaistavaksi?
Vuokra vai omistus?
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Olen asunut kahdessa eri kerrostalossa vuodesta 2002 lähtien. Tähän päivään mennessä olen luullut että "kantapääastujat" ovat myytti.
Melkoisen moni tuota ei tosiaan usko ennen kun kokevat itse, usein olen minäkin saanut osakseni epäuskoa ja pidetty joko liioittelijana tai paskanpuhujana kun olen kertonut kerrostaloasumisen ihanuuksista.

Olen muuten asunut kerrostaloasunnossa jossa kilisi astiat kuivauskaapissa aamuisin yläkerran isännän askelten tahtiin kun ukko marssi kämpässään työkengät jalassa muutaman minuutin ennen töihin lähtöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Olisko jotain linkkiä johonkin tieteelliseen white paperiin jossa on desibelitestattu kantapääastuja vs. normaali ihminen mitattuna alakerrasta :D
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Voin vahvistaa "raskaan astujan". Ei tuo emäntä mikään tonnikeiju ole, mutta voi vittu mikä töminä siitä lähtee.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Voin vahvistaa "raskaan astujan". Ei tuo emäntä mikään tonnikeiju ole, mutta voi vittu mikä töminä siitä lähtee.
Prkl häh, puhut sä mun akasta? ;D
Tyttärelle yritänkin opetaa kävelemään vähemmän kantapäillä mutta ainoat vaihteet tuntuu olevan täysillä lähes juosten tai sitten paikallan seisominen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Kantapääastuminen ei tosiaan katso henkilön kokoa, itse asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja taannoin alakerrassa asui pienikokoinen muija, joka oli kantapääastuja. Kyllä se jytinä vaan kuului sieltä _alakerrasta_. Sääliksi kävi sen asunnon alapuolella asuvia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 445
Kantapääastuminen ei tosiaan katso henkilön kokoa, itse asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja taannoin alakerrassa asui pienikokoinen muija, joka oli kantapääastuja. Kyllä se jytinä vaan kuului sieltä _alakerrasta_. Sääliksi kävi sen asunnon alapuolella asuvia.
Mikähän tässäkin on joillekin niin vaikeaa? Kotona kerrostaloasunnossa sipsuttelen sukkasillani kuin parempikin (yli satakiloinen) balettitanssija varpaat/päkiät edellä, varoen ylimääräistä tömisyttelyä, mutta kengät jalassa julkisilla paikoilla ja töissä mennään kyllä aika pitkälti kanta edellä koska varsinkin kengät jalassa se jostain syystä vaan tuntuu luontevammalta.
 

__7

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
43
Mikähän tässäkin on joillekin niin vaikeaa? Kotona kerrostaloasunnossa sipsuttelen sukkasillani kuin parempikin (yli satakiloinen) balettitanssija varpaat/päkiät edellä, varoen ylimääräistä tömisyttelyä, mutta kengät jalassa julkisilla paikoilla ja töissä mennään kyllä aika pitkälti kanta edellä koska varsinkin kengät jalassa se jostain syystä vaan tuntuu luontevammalta.
Sama vika täällä. Mitä busailenkaan tai miten liikun, ensimmäisenä mietin, kuinka tuotan vähiten haittaa naapureilleni.

Tämä 10v kestänyt ensimmäinen ja viimeinen kokemukseni kerrostaloasumisesta jääköön tähän. Näin jälkeenpäin katsottuna 9,5 vuotta elin lintukodossa. Yläkerran omistusasujan muututtua vuokralaiseen, en voi muuta todeta kuin rahan ihan jalosta syystäkin kiertävän kaikessa muodossaan kaukaa tietynlaiset ihmiset. Näin olkoon myös tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
305
Alakerran vegaaniperheessä nakutetaan murskaksi pähkinöitä tai jotain muuta kovaa apetta varsin tasalla kellonlyömällä 2 kertaa/vrk aamuin illoin. Sinänsä ei haittaa mut jos yövuorosta on tullut ja herää just ko on uneen päässyt. Enempi ärsyttää. Alakerran alakertaan mahtaa kuulua todella hyvin nakuttaminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
Meillä taas sillai että muija on siro, mutta tömpöttää kantapäillä ihan saatanasti ja minä "töpötän" hiljaa. Asutaan 3-kerroksisessa talossa ja ylin kerros, toki kerrosta alempana asuu myös "kantapääastuja", ja meille asti resonoi. Tykkään itse ainakin elää sillain että olisi naapureilla mahdollisimman mukavaa, ja toivon että muutkin elää niin. En klo 22 jälkeen kuuntele musaa jne. Ei toki ikinä ole naapureiden kanssa ollut mitään selkkauksia jne. Ajattelin muuten vain kirjoittaa tänne, koska olen kännissä ja tylsää. PERKELEEN NAAPURIT
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
Ite oon ihan samanlainen, vältän turhaa mekkalointia ja kuuntelen kuulokkeilla kaikkea tietokoneella ollessa yöllä. Päivisin ja iltaisin toki televisio auki, mutta kohtuuvolyymilla sekin. Asunu rintamamiestalossa aikoinaan ku vielä porukoilla asui, ni sielä joutu tottumaan siihen hiljaa olemiseen, ku siellä kuului jokainen askel alakertaan, missä porukat nukkui. Ku tänne kerrostaloon lähti omilleen asumaan, ni onhan tää melkoinen kulttuurishokki, ku kukaan ei muista että täällä asuu muitakin. Tosin, tää talo tuntuu muutenkin olevan hoitolaitoksesta karanneiden piilopaikka, ei täällä fiksu työssäkäyvä ihminen voi asua.
Ite myös asunut koko elämäni maalla omakotitalossa jossa lähin naapuri asuu 1km päässä, joten pienen totuttelun vaati tämä. Itsellä toki onni että meidän 3-kerrostalossa on 2 asuntoa per rappu, niin helppo paikallistaa häirikkö jos semmoinen olisi. Sinä ilmeisesti asut jossain suuremmassa talossa?
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Sama vika täällä. Mitä busailenkaan tai miten liikun, ensimmäisenä mietin, kuinka tuotan vähiten haittaa naapureilleni.

Tämä 10v kestänyt ensimmäinen ja viimeinen kokemukseni kerrostaloasumisesta jääköön tähän. Näin jälkeenpäin katsottuna 9,5 vuotta elin lintukodossa. Yläkerran omistusasujan muututtua vuokralaiseen, en voi muuta todeta kuin rahan ihan jalosta syystäkin kiertävän kaikessa muodossaan kaukaa tietynlaiset ihmiset. Näin olkoon myös tulevaisuudessa.
Jotkut taas sitten suorastaan miettii kuinka tuottaa eniten haittaa naapureille. Täällä ei ole epätavallista että aika tasan juuri hiljaisuuden alkamisen hetkellä pistetään musiikit jurisemaan bassot täysillä, tai keskellä viikkoa yökahden aikaan paukautetaan kotiintullessa ovi niin että koko talo herää, ja tämän jälkeen toki muutama tunti bassomusiikkia täysillä ettei saa enää sen jälkeen nukuttuakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
5 kerrosta, 5 asuntoa per kerros. Alkoholisteja, maahanmuuttajia, venäläisiä, mielenterveysongelmaisia, jne, jne. Tääl on ehkä kaks tai kolme meijän lisäks, ketkä käy töissä tai ylipäätään pitävät jotain rutiinia/rotia elämässäänsä yllä. Mitta tullu aivan täyteen ja täältä päästävä kyl pois täs kevään aikana.
Noniin, meillä onneksi kaikki työssäkäyviä (tai lepposia eläkeläisiä). Ymmärrän tuskasi. En tiedä onko hullu veto, mutta ajattelin kysyä vuokranantajalta myisikö tämän meille :cigar2: Toivottavasti löytyy parempi kämppä! :(
 
Liittynyt
10.11.2017
Viestejä
147
Vituttaa asua kerrostalossa kun naapurustosta tulee turhan voimakkaita hajuja. Itekkin sinänsä kyllä hajuja kestän, mutta kun olen jossain määrin kemikaaleille yliherkkä niin sitten jos naapurit haistelee maaleja urakalla tai polttaa jotain kumia tms urakalla niin meinaa mennä röörit tukkoon :( .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 288
Vituttaa asua kerrostalossa kun naapurustosta tulee turhan voimakkaita hajuja. Itekkin sinänsä kyllä hajuja kestän, mutta kun olen jossain määrin kemikaaleille yliherkkä niin sitten jos naapurit haistelee maaleja urakalla tai polttaa jotain kumia tms urakalla niin meinaa mennä röörit tukkoon :( .
Varsinkin 70-luvun kerrostalot missä itsekin asun niin korvausilma tulee osittain käytävästä. Kaikki tupakanhaju ja muu paska haisee ulko-oven vieressä, muttei onneksi muualla asunnossa.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Varsinkin 70-luvun kerrostalot missä itsekin asun niin korvausilma tulee osittain käytävästä. Kaikki tupakanhaju ja muu paska haisee ulko-oven vieressä, muttei onneksi muualla asunnossa.
Ja pääosa ilmasta tulee sieltä jostain parvekkeen ikkunan venttiilistä. Onnea vaan jos viereisellä parvekkeella käy joku ketjupolttaja savuttelemassa korvausilmat syöpäiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 288
Ja pääosa ilmasta tulee sieltä jostain parvekkeen ikkunan venttiilistä. Onnea vaan jos viereisellä parvekkeella käy joku ketjupolttaja savuttelemassa korvausilmat syöpäiseksi.
Muutama vuosi sitten laitettiin parvekelasit siinä toivossa että siellä saa kesän lisäksi pitempään oleskeltua mutta alapuolella on tupakoitsijoita ja se haju jää entistä pahemmin sinne parvekkeelle kun ei lasien takia pääse yhtä hyvin ilma vaihtumaan. Asunnon sisäpuolelle se haju ei onneksi tule vaan korvausilma tulee pääsääntöisesti muiden huoneiden ikkunoista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
252
Varsinkin 70-luvun kerrostalot missä itsekin asun niin korvausilma tulee osittain käytävästä. Kaikki tupakanhaju ja muu paska haisee ulko-oven vieressä, muttei onneksi muualla asunnossa.
Hieman aiheesta sivuun mutta mikä näissä 70 luvun taloissa ( jollaisessa minäkin asun) on ilmanvaihdon ideana? Jos laitan ulkoa korvausilman ottavat raot kiinni, ilma tulee rappukäytävästä ja oven suhina on todella voimakasta. Jos avaan korvausilmaraot, suhina luonnollisesti lakkaa, mutta korvausilma on kylmää jolloin patteri hehkuu kuumuuttaan pakkasella. Energiansäästö ei ainakaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Hieman aiheesta sivuun mutta mikä näissä 70 luvun taloissa ( jollaisessa minäkin asun) on ilmanvaihdon ideana? Jos laitan ulkoa korvausilman ottavat raot kiinni, ilma tulee rappukäytävästä ja oven suhina on todella voimakasta. Jos avaan korvausilmaraot, suhina luonnollisesti lakkaa, mutta korvausilma on kylmää jolloin patteri hehkuu kuumuuttaan pakkasella. Energiansäästö ei ainakaan.
Ilman lämmön talteenottoa ilmanvaihdon ideana on aina vaihtaa lämmin sisäilma viileään ulkoilmaan. Niin se menee joka talossa. Tasapaino energiansäästön ja ilmanvaihdon välillä on aina hankala määritellä, mutta jos ihan tuntuva viima käy niin imu on liian kovalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Tämä on ihan mutu pohjalta mutta oman käsitykseni mukaan noissa 70-luvun kuutioissa tuo toimii juurikin noin. Lisäksi niitä korvausilmarakoja ei välttämättä edes alunperin ole ollut eli korvausilma rappukäytävästä + mitä tuuletusluukut on vuotaneet.

Käsittääkseni noissa myös ainakin ennen oli se yhteishormin poistopuhallin päällä vain osan ajasta tai sitten kaksinopeuksisesti etananopeudella suurimman osan ajasta. Niitä on sitten jälkeenpäin tehostettu tai laitettu pyörimään kokoajan paremman sisäilman toivossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Ilman lämmön talteenottoa ilmanvaihdon ideana on aina vaihtaa lämmin sisäilma viileään ulkoilmaan. Niin se menee joka talossa. Tasapaino energiansäästön ja ilmanvaihdon välillä on aina hankala määritellä, mutta jos ihan tuntuva viima käy niin imu on liian kovalla.
Kaikki tukkii ikkunanrakonsa niin imu käy vain yhden kämpän kautta?

Alakerran vegaaniperheessä nakutetaan murskaksi pähkinöitä tai jotain muuta kovaa apetta varsin tasalla kellonlyömällä 2 kertaa/vrk aamuin illoin. Sinänsä ei haittaa mut jos yövuorosta on tullut ja herää just ko on uneen päässyt. Enempi ärsyttää. Alakerran alakertaan mahtaa kuulua todella hyvin nakuttaminen.
Meinasin jo kysyä, että mistä tiedät heidän olevan vegaaneja, mutta tajusin että kyllähän se aina kaikille kerrotaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 288
Kerran kysyin taloyhtiön puheenjohtajalta josko tuuletuusluukkuun saisi laittaa sellaisen korvausilmaventtiilin, joka lämmittää sisääntulevaa ilmaa, mutta ulkoseinärakenteisiin ei kuulemma saa tehdä mitään muutoksia ja tähän ilmeisesti luetaan myös tuuletusluukku. Tai sitten voisi tulla ongelmia kun myy asuntoa eteenpäin. Tietenkin tuon voisi toteuttaa korvaamalla luukku jollain omalla styroxi/levy-viritelmällä mutta se vaatisi vähän lisää diy-henkisyyttä. Lämpimillä säillä tulee pidettyä tuuletusluukkua aika paljon raollaan, koska se vähentää korvausilman tulemista käytävästä eikä samalla tule myöskään näitä pahoja hajuja muista asunnoista.

En tiedä onko tuota rappukäytävän hajuongelmaa sitten niillä jotka asuu ensimmäisessä kerroksessa, koska tuntuu että juuri niistä alempien kerrosten asunnoista ne hajut imetään käytävään ja ylempien kerrosten asuntojen kautta pois. Periaatteessa siis ilmanvaihto on sen verran kova ettei rappukäytävänkään ilma tule kokonaan ulkoa vaan se imee sitä alemmista asunnoista joka kulkeutuu sitten ylöspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Kerran kysyin taloyhtiön puheenjohtajalta josko tuuletuusluukkuun saisi laittaa sellaisen korvausilmaventtiilin, joka lämmittää sisääntulevaa ilmaa, mutta ulkoseinärakenteisiin ei kuulemma saa tehdä mitään muutoksia ja tähän ilmeisesti luetaan myös tuuletusluukku. Tai sitten voisi tulla ongelmia kun myy asuntoa eteenpäin. Tietenkin tuon voisi toteuttaa korvaamalla luukku jollain omalla styroxi/levy-viritelmällä mutta se vaatisi vähän lisää diy-henkisyyttä. Lämpimillä säillä tulee pidettyä tuuletusluukkua aika paljon raollaan, koska se vähentää korvausilman tulemista käytävästä eikä samalla tule myöskään näitä pahoja hajuja muista asunnoista.

En tiedä onko tuota rappukäytävän hajuongelmaa sitten niillä jotka asuu ensimmäisessä kerroksessa, koska tuntuu että juuri niistä alempien kerrosten asunnoista ne hajut imetään käytävään ja ylempien kerrosten asuntojen kautta pois. Periaatteessa siis ilmanvaihto on sen verran kova ettei rappukäytävänkään ilma tule kokonaan ulkoa vaan se imee sitä alemmista asunnoista joka kulkeutuu sitten ylöspäin.
Olen pari tilannetta nähnyt missä talon energiansäästökäpy sulki rappukäytävän ulko ovessa olleet tuloilmaräppänät aina talvisin "energiansäästösyistä" niin tuolloinhan se korvausilma revitään sitten jostain muualta. Sitten vielä jos alakerran asukas sattuu pitämään jotain tuuletusluukkaa auki niin tuleeko se sitten sieltä sinne käytäväänkin.


Itsellä on alla oleva viritys kötöstetty omaan kämppään. Kyseessä tosin 70-luvun rivari jossa ilmanvaihto painovoimainen (+ liesituuletin) ja olematon. Korvausilma revitään rakenteista ja joku edellinen asukki oli vanhoista tuuletusluukuista tiivistellyt ne tuloilmaraotkin umpeen.

Kun alkoi sitten ärsyttää kehno sisäilma ja mietityttää onko pistorasioiden raoista tuleva ilma kovinkaan puhdasta niin kötöstin komentokeskukseen eli SER-nurkkaan tuollaisen. Vanha puinen tuuletusluukku otettu irti ja talteen ja tarkkasovitteinen paksu vilmivaneri parilla ruuvilla kiinni. Eristeenä Armacell. Koska toinen ärsyttävä ongelma oli kesällä runsas siite- yms-pöly (kun kämppä ihan metsän laidassa) niin hommasin tuohon sitten tuollaisen kanavasuodattimen niin pysyy pölyt poissa ja ATK puhtaampana. SER-nurkassa on muutenkin niin kuuma että ei haittaa vaikka vähän viilentääkin.



Pitäisi vielä joku tuloilmahajotin hommata jossain välissä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
5 kerrosta, 5 asuntoa per kerros. Alkoholisteja, maahanmuuttajia, venäläisiä, mielenterveysongelmaisia, jne, jne. Tääl on ehkä kaks tai kolme meijän lisäks, ketkä käy töissä tai ylipäätään pitävät jotain rutiinia/rotia elämässäänsä yllä. Mitta tullu aivan täyteen ja täältä päästävä kyl pois täs kevään aikana.
Kaveri asui aikaisemmin kaupungin kämpässä ja siellä oli juuri kuvailemasi kaltaista väestöä. Naapureiden karjuminen, musiikin luukuttaminen ja ryyppäys sessiot olivat melkein joka päiväinen ilmiö. Varsinkin alkoholistit ja narkkarit ovat tosi ikäviä naapureita.

Meinasin itsekin muuttaa kaupungin kämppään tänne kaupunkiin muuttaessani, koska olin silloin diplomityöntekijä ja kaupungin kämppien vuokrat olivat selvästi halvempia kuin yksityisillä. Onneksi muutin mieleni.Nykyisessä kämpässä on melko hiljaista suurimman osan ajasta, mutta välillä yläkerran naapurin oksentaminen kuuluu meidän kämppään yön hiljaisuudessa. :rofl:
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Mielummin minäkin meidän omakotitaloon otan sen korvausilman tuuletusluukkuihin asennetuista korvausilmaventtiileistä kuin jostain rakenteiden läpi imemällä. Energiaa voidaan säästää tiettyyn rajaan asti, mutta jossain se raja tulee vastaan. Itse valitsen mielummin puhtaan sisäilman kuin energian säästön.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
pikkuhiljaa alkaa hermoon käymään talonasukkaan rottweiler haukkuu pitkinpäivää rappukäytävä kajahtaa. aamyöllä 3-5 aikaan saa herätä hurtan haukuntaan. seuraavaksi heräät sitten 7 aikaan. piskin haukunta jatkuu satuinnaisissa satseissa pitkinpäivän.
haukahtaa senverran jytäkästi et tuntuu et omassa huushollissa koirahaukkuu.

osaa olla vielä senverran ovela, kun koittanut käydä kuuntelemassa mihin asuntoon on muuttanu kyseinen tapaus ,mutta tietenkin juuri silloin ei kuulu mitään.
 

__7

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
43
Kerran kysyin taloyhtiön puheenjohtajalta josko tuuletuusluukkuun saisi laittaa sellaisen korvausilmaventtiilin, joka lämmittää sisääntulevaa ilmaa, mutta ulkoseinärakenteisiin ei kuulemma saa tehdä mitään muutoksia ja tähän ilmeisesti luetaan myös tuuletusluukku. Tai sitten voisi tulla ongelmia kun myy asuntoa eteenpäin. Tietenkin tuon voisi toteuttaa korvaamalla luukku jollain omalla styroxi/levy-viritelmällä mutta se vaatisi vähän lisää diy-henkisyyttä. Lämpimillä säillä tulee pidettyä tuuletusluukkua aika paljon raollaan, koska se vähentää korvausilman tulemista käytävästä eikä samalla tule myöskään näitä pahoja hajuja muista asunnoista.

En tiedä onko tuota rappukäytävän hajuongelmaa sitten niillä jotka asuu ensimmäisessä kerroksessa, koska tuntuu että juuri niistä alempien kerrosten asunnoista ne hajut imetään käytävään ja ylempien kerrosten asuntojen kautta pois. Periaatteessa siis ilmanvaihto on sen verran kova ettei rappukäytävänkään ilma tule kokonaan ulkoa vaan se imee sitä alemmista asunnoista joka kulkeutuu sitten ylöspäin.
Nykyään saa todella huokeaan hintaan ikkunoihin jälkiasenteisia korvausilmaventtiilejä. Järeimmissä joudutaan karmia jyrsimään, mutta helpoimmillaan ei tarvitse tehdä mitään (tiivisteet uusitaan ja venttiili imee ilman alakarmin ja pokan välistä, suutin puskee sisälehden puolelta yläkarmista osittain lämmenneen ilman sisään). Korvausilma kiertaa ikkunan eri lehtien yli/ali ja lämpiää täten samalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 315
Viestejä
4 197 750
Jäsenet
70 890
Uusin jäsen
Avaruusteleskooppi Hubble

Hinta.fi

Ylös Bottom