Pelinäytöt

Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
111
Saiko kukaan palstalainen Acer XB273U GX:ää Jimmsin ekasta erästä? Joku 20 kpl noita taisi saapua. Kiinnostaisi, onko esiintynyt ulkomaisilla palstoilla raportoitua "image retentionia" tai välkkymistä? Ja muutenkin vaikutelmat näytöstä kiinnostaa toki.
Minulle tuli, mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Olen tosin käyttänyt vain 240hz virkistystaajuutta, kun 270hz ei saa 10bit värejä. Olen ollut erittäin tyytyväinen näyttöön. 27” vaati pientä totuttelua, kun käyttänyt 24” vajaa 10v. 1440p tuntuu loistavalta pelikäytössä, 3080 tuntui turhalta 1080p resolla, mutta suuremman reson myötä päässyt näyttämään kyntensä. Jos pelaa tosi läheltä näyttöä voi 27” olla turhankin iso, mutta itse pelaan jopa csgo noin 80cm päästä.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Itelle tulossa kanssa tuo näyttö ensi viikolla. Toivottavasti näin pääsääntöiselle kilpa-räiskintöjen pelaajalle sopii.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
111
Itelle tulossa kanssa tuo näyttö ensi viikolla. Toivottavasti näin pääsääntöiselle kilpa-räiskintöjen pelaajalle sopii.
Csgo tulee itse pelattua pääasiassa ja siihen ainakin sopii mainiosti. Radarin saa isommaksi kuin 24” näytöllä ja kokoon tottumisen jälkeen sujunut pelit mallikkaasti. En huomannut eroa nopeudessa kun siirryin 360hz 1080p näytöstä.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Csgo tulee itse pelattua pääasiassa ja siihen ainakin sopii mainiosti. Radarin saa isommaksi kuin 24” näytöllä ja kokoon tottumisen jälkeen sujunut pelit mallikkaasti. En huomannut eroa nopeudessa kun siirryin 360hz 1080p näytöstä.
Hieno kuulla. Itse käytännössä siirryn 240Hz 1080P XL2540-näytöstä :tup:
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806

Peak 2000 nits (cd/cm2) :tup: jos pitää paikkaansa. Vaikka olisi 1000 nits jatkuvana niin riittäisi vaatimallekin käyttäjälle.
Taitaa hinta olla vaan hirvittävä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
412
Katsellut tässä ensimmäistä korkeamman virkistystaajuuden näyttöä. 27" kokoluokassa, 1440p resoluutiolla ja IPS-paneelilla. Budjettina se 300€. Tässäkin ketjussa suositellussa Lenovon G27q-20:ssä löytyisi nuo kaikki haluamani ominaisuudet.

Mutta miten tämä jimssin synttäritarjouksessa oleva BenQ: BenQ 27" EX2780Q, 144Hz 2K QHD -pelimonitori, Metallic Grey (Tarjous! Norm. 549€!) - 299,00€ ? Molempia saisi tuohon kolmeen sataan. Mitkä ovat keskeisimmät erot noiden näyttöjen välillä?
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 313
Katsellut tässä ensimmäistä korkeamman virkistystaajuuden näyttöä. 27" kokoluokassa, 1440p resoluutiolla ja IPS-paneelilla. Budjettina se 300€. Tässäkin ketjussa suositellussa Lenovon G27q-20:ssä löytyisi nuo kaikki haluamani ominaisuudet.

Mutta miten tämä jimssin synttäritarjouksessa oleva BenQ: BenQ 27" EX2780Q, 144Hz 2K QHD -pelimonitori, Metallic Grey (Tarjous! Norm. 549€!) - 299,00€ ? Molempia saisi tuohon kolmeen sataan. Mitkä ovat keskeisimmät erot noiden näyttöjen välillä?
Jaa-a, speksien puolesta ei näyttäisi olevan mitään järisyttäviä eroja. Tästä Lenovosta ei löydy mitään arvosteluja, joten mahdoton sanoa vasteajoista tms. mitään. Riittävät ne on ainakin omaan silmääni ja pelailen satunnaisesti myös räiskintäpelejä. Tuossa on Benq testit: BenQ EX2780Q Review Todella hyvä näyttö tuolla hinnalla. Korkeudensäätöä tuossa Benq:ssa ei näyttäisi olevan, ja jalusta näyttää aika rimpulalta. Minä väittäisin että sama kumman otat niin isoja eroja tuskin pelikäytössä tulee. ~3kk tätä Lenovoa käyttänyt ja hyvä pelinäyttö tämä on, mutta niin on varmasti tuo BenQ myös.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
412
Jaa-a, speksien puolesta ei näyttäisi olevan mitään järisyttäviä eroja. Tästä Lenovosta ei löydy mitään arvosteluja, joten mahdoton sanoa vasteajoista tms. mitään. Riittävät ne on ainakin omaan silmääni ja pelailen satunnaisesti myös räiskintäpelejä. Tuossa on Benq testit: BenQ EX2780Q Review Todella hyvä näyttö tuolla hinnalla. Korkeudensäätöä tuossa Benq:ssa ei näyttäisi olevan, ja jalusta näyttää aika rimpulalta. Minä väittäisin että sama kumman otat niin isoja eroja tuskin pelikäytössä tulee. ~3kk tätä Lenovoa käyttänyt ja hyvä pelinäyttö tämä on, mutta niin on varmasti tuo BenQ myös.
Hyvä huomio tuo jalusta. Tottunut edellisten näyttöjen kanssa korkeussäätöön. Ehkä tuo lenovo olisi kuitenkin sitten parempi mulle
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 982
Onko jotain näyttöjä joissa ei ole oikeasti korkeussäätöä ? En ole törmännyt sellaisiin miesmuistiin.

Lenovon jalka on hyvin takakka ja vahva, ja ehkä työntyy hieman liiankin eteen. Pienemmälläkin etuylityksellä pysyisi varmaan pystyssä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 313
Onko jotain näyttöjä joissa ei ole oikeasti korkeussäätöä ? En ole törmännyt sellaisiin miesmuistiin.

Lenovon jalka on hyvin takakka ja vahva, ja ehkä työntyy hieman liiankin eteen. Pienemmälläkin etuylityksellä pysyisi varmaan pystyssä.
Ainakin Samsungilla on edelleen paljon budjettinäyttöjä, jossa ei ole korkeudensäätöä. Luulisi että tuo olisi jo 200-300-euron näytöissä itsestäänselvyys, mutta ei. Joo tässä Lenovossa on jopa hieman ylimitotettu jalka, mutta on se sentään tukeva. Jos pöytä heiluu, niin sitten tämänkin näytön saa heilumaan tuolta varren ja paneelin kiinnityskohdasta kuten lähes kaikki näytöt.

Hyvä huomio tuo jalusta. Tottunut edellisten näyttöjen kanssa korkeussäätöön. Ehkä tuo lenovo olisi kuitenkin sitten parempi mulle
:thumbsup: Pikselivikoja jonkun verran raportoitu tästä Lenovosta, eli jos paikkakunnalta löytyy Power, Gigantti tms. niin sieltä helpompaa ostaa ja tarvittaessa palauttaa veloituksetta. Myös valovuoto taitaa olla jonkin verran yksilöllistä näytöissä.

Edit: Jaa no Gigantissa tämä on edelleen 450 euroa. Kukaan ei ole vieläkään kertonut Gigantille, ettei tämä ole Lenovo Legion vaan sen budjettiversio :vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
124
Mikäs näyttö on tämän hetken parhaimmistoa noin 150-200€ hintaluokassa, koko voisi olla 23-27", FHD reso riittää, käyttö pääasiassa fps ja ajopelien pelaaminen ja netin selailu. Plussaa jos 120hz tai suuremman virkistystaajuuden paneeli.

Esimerkiksi Asuksen VG27VH1B olen katsellut, 199€ hintaan saisi muutamasta paikasta: ASUS TUF Gaming VG27VH1B, halvin hinta 199€

Toinen voisi olla Asus VG259Q, jota tarjouksesta on saanut 199€, joskin nyt hinnat noussut jostain syystä 250€ tuntumaan: ASUS TUF Gaming VG259Q, halvin hinta 245€
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Mikäs näyttö on tämän hetken parhaimmistoa noin 150-200€ hintaluokassa, koko voisi olla 23-27", FHD reso riittää, käyttö pääasiassa fps ja ajopelien pelaaminen ja netin selailu. Plussaa jos 120hz tai suuremman virkistystaajuuden paneeli.

Esimerkiksi Asuksen VG27VH1B olen katsellut, 199€ hintaan saisi muutamasta paikasta: ASUS TUF Gaming VG27VH1B, halvin hinta 199€

Toinen voisi olla Asus VG259Q, jota tarjouksesta on saanut 199€, joskin nyt hinnat noussut jostain syystä 250€ tuntumaan: ASUS TUF Gaming VG259Q, halvin hinta 245€
AOC 24G2U (Gigantissa esim. 199 €) taitaa edelleen olla tuossa hintaluokassa parhaimmasta päästä jos onnistut saamaan yksilön ilman kuolleita pikseleitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
124
Kannattaa huomioida, että tuosta 24G2U:sta on tullut "päivitetty" malli, joka on eri paneelilla.. Tämä on hieman "salaa päivitetty", kun tuotenimi on edelleen sama ilman mitään revisio -numerointia.
Ensimmäiset versiot pärjäsi varsin hyvin kuvanlaadullisesti, mutta uudella paneelilla ei ihan niin hyvin.. Uudessa saatu vasteaikoja hieman paremmaksi.

AOC 24G2U (Gigantissa esim. 199 €) taitaa edelleen olla tuossa hintaluokassa parhaimmasta päästä jos onnistut saamaan yksilön ilman kuolleita pikseleitä.
Kyseisen mallin kohdalta myös arvosteluja luinkin, mutta tämä paneelin vaihtuminen hiukan hämmentää, että onko edelleen niin hyvä diili kuin aiemmin?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Kyseisen mallin kohdalta myös arvosteluja luinkin, mutta tämä paneelin vaihtuminen hiukan hämmentää, että onko edelleen niin hyvä diili kuin aiemmin?
En ollut tästä tietoinen ja jos on tosiaan paneeli mennyt huonompaan suuntaan niin ei tuota sitten uskalla suositella.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
397
En ollut tästä tietoinen ja jos on tosiaan paneeli mennyt huonompaan suuntaan niin ei tuota sitten uskalla suositella.
Riippuu käyttäjästä, että onko mennyt huonompaan vai parempaan suuntaan. Uusi paneeli on hieman nopeampi, joka voi toiselle olla vain hyvä juttu.

Jos myymälästä on näyttöä ostamassa ja pääsee pakettia kyyläilemään, niin parilla seikalla pystyt tarkistamaan, että onko kyseessä uusi vai vanha versio.

Vanhassa versiossa EAC alkaa "HDN" ja Serial No. "ATN".
Uudessa versiossa EAC alkaa "HDP" ja Serial No. "AWB".
 
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
493
Onko Zowie XL2411K:ssa ja XL2450K:ssa muuta eroa kuin hertsit? Oon yrittänyt vertailla tässä nyt VG259QM, XL2450K, mutta ei mun kone pyöritä kun CSGO:ta ja Valorantia 240+ freimeillä niin en tiedä onko niissä mitään ideaa kun tulee muitakin pelejä pelattua vai onko siitä haittaa jos pelaa 240hz monitorilla vaikka ei saavuta sellasia freimejä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Onko Zowie XL2411K:ssa ja XL2450K:ssa muuta eroa kuin hertsit? Oon yrittänyt vertailla tässä nyt VG259QM, XL2450K, mutta ei mun kone pyöritä kun CSGO:ta ja Valorantia 240+ freimeillä niin en tiedä onko niissä mitään ideaa kun tulee muitakin pelejä pelattua vai onko siitä haittaa jos pelaa 240hz monitorilla vaikka ei saavuta sellasia freimejä?
Kannattaa katsella semmoinen näyttö jossa on freesync.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Onko Zowie XL2411K:ssa ja XL2450K:ssa muuta eroa kuin hertsit? Oon yrittänyt vertailla tässä nyt VG259QM, XL2450K, mutta ei mun kone pyöritä kun CSGO:ta ja Valorantia 240+ freimeillä niin en tiedä onko niissä mitään ideaa kun tulee muitakin pelejä pelattua vai onko siitä haittaa jos pelaa 240hz monitorilla vaikka ei saavuta sellasia freimejä?
En kyllä lähtisi enää oikein missään tilanteessa suosittelemaan TN-paneelia (Zowie).

Ehkä ja vain ehkä, jos ammatiksesi pelaat tietokoneella ainoastaan nopeatempoista räiskintää ja muuta et laitteella tee. Minkä lisäksi silmäsi olisivat entuudestaan jo tottuneet TN-paneelin ominaiseen (rumaan) kuvaan. Ja sittenkin kyllä kyseenalaistan sen nykyisellään saavutettavan suoranaisen edun vrt uudet nopeat IPS-paneelit.

Tuo mainitsemasi Asuksen IPS-paneeli on monin kerroin parempi valtaosalle käyttäjistä ja voit olla kyllä varma, ettei yksikään ottamasi dueli kynärissä jää tuossa vaiheessa enää monitorin teknisestä nopeudesta tai suorituskyvystä kiinni.

Haastaisin myös niin pitkälle, ettei tuota virkistystaajuutta 144hz jälkeen juurikaan huomaa mikäli paneelin g2g vasteaika ja käsittelyviiveet ovat nopeita. Olettaen toki, että kone pyörittää peliä tasaisesti. Melkeinpä markkinointimiesten masinointia on virkistystaajuus siitä eteenpäin. Samaan koriin ultramegapikselikännyköiden tai 8000hz hiiren pollausreittien kanssa. Ei siitä toki haittaa myöskään ole ja mainitsemasi Asuksen näyttö on kyllä kokonaisuutena hyvä pelimonitori. Vaan ei yksinomaan virkistystaajuutensa vuoksi.

Saattaisin sen nojalla mitä nyt tiedän ja olen kokeillut suositella laittamaan satasen säästöön ja hankkimaan suosiolla vastaavan 144hz monitorin. Tai silmäilemään suoraan 1440p 144hz monitoria, joka tarjoaa työskentelytilaa ja terävyyttä etenkin työpöydälle. Tietysti jos se 240hz reitti tekee mieli kokeilla, niin ei siitä kokeilematta selviä, millään määrällä muiden todistelua netissä. Ja tuo Asus ei ole lainkaan hassumpi valinta siinä vaiheessa.

Kuten itse tiedän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
493
En kyllä lähtisi enää oikein missään tilanteessa suosittelemaan TN-paneelia (Zowie).

Ehkä ja vain ehkä, jos ammatiksesi pelaat tietokoneella ainoastaan nopeatempoista räiskintää ja muuta et laitteella tee. Minkä lisäksi silmäsi olisivat entuudestaan jo tottuneet TN-paneelin ominaiseen (rumaan) kuvaan. Ja sittenkin kyllä kyseenalaistan sen nykyisellään saavutettavan suoranaisen edun vrt uudet nopeat IPS-paneelit.

Tuo mainitsemasi Asuksen IPS-paneeli on monin kerroin parempi valtaosalle käyttäjistä ja voit olla kyllä varma, ettei yksikään ottamasi dueli kynärissä jää tuossa vaiheessa enää monitorin teknisestä nopeudesta tai suorituskyvystä kiinni.

Haastaisin myös niin pitkälle, ettei tuota virkistystaajuutta 144hz jälkeen juurikaan huomaa mikäli paneelin g2g vasteaika ja käsittelyviiveet ovat nopeita. Olettaen toki, että kone pyörittää peliä tasaisesti. Melkeinpä markkinointimiesten masinointia on virkistystaajuus siitä eteenpäin. Samaan koriin ultramegapikselikännyköiden tai 8000hz hiiren pollausreittien kanssa. Ei siitä toki haittaa myöskään ole ja mainitsemasi Asuksen näyttö on kyllä kokonaisuutena hyvä pelimonitori. Vaan ei yksinomaan virkistystaajuutensa vuoksi.

Saattaisin sen nojalla mitä nyt tiedän ja olen kokeillut suositella laittamaan satasen säästöön ja hankkimaan suosiolla vastaavan 144hz monitorin. Tai silmäilemään suoraan 1440p 144hz monitoria, joka tarjoaa työskentelytilaa ja terävyyttä etenkin työpöydälle. Tietysti jos se 240hz reitti tekee mieli kokeilla, niin ei siitä kokeilematta selviä, millään määrällä muiden todistelua netissä. Ja tuo Asus ei ole lainkaan hassumpi valinta siinä vaiheessa.

Kuten itse tiedän.
Kai se on kokeiltava uudelleen onnea ton VG259Q:n kanssa sitten... Tilasin jo yhden mutta se tuli kuolleella pikselillä joten palautin sen. :D

EDIT: Gigantissa oli vain noita 240hz malleja niin tuli sellanen ostettua ja täytyy kyllä sanoa että olit oikeassa... Kyllä ton eron huomaa mutta ei se ole läheskään niin iso ero kun 60->144hz. Toivottavasti nyt ei ilmaantuisi mitään ongelmia tämän kanssa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
962
Onko ehdotuksia, mikä olisi kova näyttö CS:GO räiskintään alle 500 euron hintaluokassa? Näyttö tulee sivussa myös toimistokäyttöön nykyisen 4K IPS-näytön kaveriksi. Saisi olla vähintään 27-tuumainen, 1440 p ja mielellään 165 Hz tai parempi.

Acerin Nitro XV272U KVbmiiprzx ollut nyt mietinnässä, joskin se on 144 Hz.


Legion-Y27q-20-27 olisi toinen ehdokas.

 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Onko ehdotuksia, mikä olisi kova näyttö CS:GO räiskintään alle 500 euron hintaluokassa? Näyttö tulee sivussa myös toimistokäyttöön nykyisen 4K IPS-näytön kaveriksi. Saisi olla vähintään 27-tuumainen, 1440 p ja mielellään 165 Hz tai parempi.

Acerin Nitro XV272U KVbmiiprzx ollut nyt mietinnässä, joskin se on 144 Hz.


Legion-Y27q-20-27 olisi toinen ehdokas.

Samsung G7 on noita molempia parempi.

 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Samsung G7 on noita molempia parempi.

Olen samoilla linjoilla, joskin tuon G7:n kaarevuus voi aiheuttaa päänvaivaa jos on tottunut vain tasaisiin näyttöihin. Tai jos ei se, niin ainakin tässä 32" mallissa mikä itselläni on, näytön kaartuminen "loppuu" kummassakin reunassa viimeisen ~10cm matkalle.

Kokeile jos vain jossian pystyt. Pikselikello G7:ssa kuitekin on käytännössä TN-näyttöjen tasolla, joten sinänsä speksit ovat kohdillaan. ...ja ainakin itselleni tämä oli selkeä upgrade 144hz, hieman kehnommalla VA-paneelilla olleesta vastaavankokoisesta 2560x1440 144hz näytöstä (AOC AGON AG322QCX)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
962
Samsung G7 on noita molempia parempi.

Olen samoilla linjoilla, joskin tuon G7:n kaarevuus voi aiheuttaa päänvaivaa jos on tottunut vain tasaisiin näyttöihin. Tai jos ei se, niin ainakin tässä 32" mallissa mikä itselläni on, näytön kaartuminen "loppuu" kummassakin reunassa viimeisen ~10cm matkalle.

Kokeile jos vain jossian pystyt. Pikselikello G7:ssa kuitekin on käytännössä TN-näyttöjen tasolla, joten sinänsä speksit ovat kohdillaan. ...ja ainakin itselleni tämä oli selkeä upgrade 144hz, hieman kehnommalla VA-paneelilla olleesta vastaavankokoisesta 2560x1440 144hz näytöstä (AOC AGON AG322QCX)
Onko tuo nyt siis lähellekään sama näyttö kuin tämä tässä? Samsung Odyssey G7 LC32G75T Review

Vai löytyykö nimenomaan tästä C27G75TQSU-mallista revikoita?
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
tuo 32" ruutu on spekseiltään käytännössä sama, mutta vähän isompi mitä 27". Sitten samaan sarjaan kuuluu tuo ultrawide G9 joka vastaa pinta-alaltaan ja pikselimäärältään kahta noita 27" ruutuja vierekkäin, ilman saumaa.
 
Liittynyt
26.04.2021
Viestejä
7
Millä kaapelilla saa näytöstä irti 144hz 4K:na? Alla laitteet, mutta 4K:na saan pelkästään 100hz ja 1080p:lla 120 hz. Gigantissa myyjäkään ei osannut sanoa, millä heidän piuhallaan se onnistuisi. Onko jollain ehdottaa toimivaa kaapelia (minidisplay -> display portti?)

Kaapeli: Hama 8k HDMI 1m

Näyttö: Lenovo 34' (3440 x 1440) 144hz

Läppäri: Asus G14 2021 R7
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Millä kaapelilla saa näytöstä irti 144hz 4K:na? Alla laitteet, mutta 4K:na saan pelkästään 100hz ja 1080p:lla 120 hz. Gigantissa myyjäkään ei osannut sanoa, millä heidän piuhallaan se onnistuisi. Onko jollain ehdottaa toimivaa kaapelia (minidisplay -> display portti?)

Kaapeli: Hama 8k HDMI 1m

Näyttö: Lenovo 34' (3440 x 1440) 144hz

Läppäri: Asus G14 2021 R7
USB-C - DisplayPort-kaapelilla ainakin onnistuu. Tuolla saat myös paremman suorituskyvyn, sillä kaikki muut liittimet on kytketty prosessoriin, USB-C suoraan näytönohjaimeen. Tuolla kuinka paljon tuo prosessoriin liitetty vs USB-C:llä liitetty vaikuttaa.


 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Millä kaapelilla saa näytöstä irti 144hz 4K:na? Alla laitteet, mutta 4K:na saan pelkästään 100hz ja 1080p:lla 120 hz. Gigantissa myyjäkään ei osannut sanoa, millä heidän piuhallaan se onnistuisi. Onko jollain ehdottaa toimivaa kaapelia (minidisplay -> display portti?)

Kaapeli: Hama 8k HDMI 1m

Näyttö: Lenovo 34' (3440 x 1440) 144hz

Läppäri: Asus G14 2021 R7
Jos meinaat 4K resolla tuota näyttösi natiivi resoa, niin mini DP -> DP kaapeli pitäisi toimia.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Oleppas hyvä.
Jos meinaat 4K resolla tuota näyttösi natiivi resoa, niin mini DP -> DP kaapeli pitäisi toimia.
Tuossa ei ole erillistä miniDP-liitäntää, vaan se on toteutettu juurikin mainitsemani USB-C-liitännän kautta. HDMI on myös 2.0b tyyppiä.

 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Oleppas hyvä.

Tuossa ei ole erillistä miniDP-liitäntää, vaan se on toteutettu juurikin mainitsemani USB-C-liitännän kautta. HDMI on myös 2.0b tyyppiä.

Okei. Katsoin vain gigantin sivuilta että mini dp löytyy
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Jaahas, ei ole tulossa tasaisia versioita kehutuista Odyssey G7 VA-paneeleista, Samsung vaan päätti ratsastaa brändillä jollain perus IPS-paneeleilla mitä sai haalittua kasaan markkinoilta.

 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
57
Jaahas, Acerin XF240H meni sitten kosahtamaan 1,5 vuoden käytön jälkeen. Olisiko kenelläkään suositella vastaavanlaisia 1080p TN-paneelin Freesync-näyttöjä korvaajaksi?
Pelaamiseen (Dota2 pääosin) tuo oli erinomainen, vaikka muussa käytössä värien ankeus joskus hieman häiritsi. Budjetti mieluusti alle 200e.

Edit: ongelma ratkaistu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
37
Itellä kans uusi näyttö hankinnassa n.500€ budjetilla. Saisi olla IPS ja 27 Tuunanen (ei kaareva). Oon miettinyt joko Lenovo Legion Y27q-20 27" tai asus tuf vg27aq. Olisko suositella muilla spekseillä jotain muuta?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
67
Kummassa näytössä sanoisitte olevan parempi hinta-laatusuhde?

Vai


Koitan siten ajatella, että mielelläni laitan 50e enemmän jos on huomattavasti laadukkaampi tuo MSI, kun tarkoitus olisi montakin vuotta olla käytössä. Voi myös ehdottaa muitakin näyttöjä, jos löytyy parempaa 144hz 1440p IPS näyttöä järkevällä hinnalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
81
Hoi Acer XB273U GX -omistajat! Onko näyttö vielä paras (jos ei halua kaarevaa) kokoluokassaan, vai onko jotain kiinnostaa tulossa lähiaikoina?

Tällä hetkellä on Asuksen VG259QM, mutta tässä on ilmeisesti jokin pinnoite, joka saa tekstin näyttämään hieman sumealta. Tätä korjaan Vividpixel-asetuksella, mutta siinä on haittapuolensa. Ihmettelin alkuun TN-näytöistä siirtyvänä, että tätäkö se IPS:n laatu on :)

Edit: Asuksella olisi näköjään myös PG279QM, hmm...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
117
Itellä kans uusi näyttö hankinnassa n.500€ budjetilla. Saisi olla IPS ja 27 Tuunanen (ei kaareva). Oon miettinyt joko Lenovo Legion Y27q-20 27" tai asus tuf vg27aq. Olisko suositella muilla spekseillä jotain muuta?

Ite ajattelin käydä tuon nappaamassa. Vaikuttaa hyvältä arvostelujen perusteella.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Onkos kukaan törmännyt tämmöiseen "efektiin" kun HDR päällä? Mulla testissä Acerin XB323UGP ja vähän samanlaista oiretta kun HDR päälle kytkettynä. Eli tummalla pohjalla kirkkaat kohteet kuten tekstit, paistaa näytön reunoilta läpi.

 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Onkos kukaan törmännyt tämmöiseen "efektiin" kun HDR päällä? Mulla testissä Acerin XB323UGP ja vähän samanlaista oiretta kun HDR päälle kytkettynä. Eli tummalla pohjalla kirkkaat kohteet kuten tekstit, paistaa näytön reunoilta läpi.

Noin HDR toimii LCD teknologialla, eli lähinnä pilaa vain kuvan jos on mitään tummaa kohtausta.

16 zonella tuossa näytössä valaistuksen resoluutio on siis päätähuimaava 4x4, kun OLED olisi 2560x1440.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Noin HDR toimii LCD teknologialla, eli lähinnä pilaa vain kuvan jos on mitään tummaa kohtausta.

16 zonella tuossa näytössä valaistuksen resoluutio on siis päätähuimaava 4x4, kun OLED olisi 2560x1440.
Eli väitteesi mukaan kyse on ominaisuudesta eikä viasta? :facepalm:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Eipä ole sitten mitään kiirettä (tai syytä) päivittää näihin HDR näyttöihin...
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Käyttääkö porukka ylipäätään PC:llä HDR:rää jo aktiivisesti? Onko täällä joku? Onko kokemus hyvä?

Olen muutamissa eri peleissä yrittänyt kytkeä HDR:n päälle kuten myös Windowsin asetuksista, mutta aina on jäänyt vähän fiilis, että mahtoikohan se nyt mennä ihan oikein. Kuvanlaatu vaikkakin paikoittain voi olla myös ihan näyttävä, on alkuperäisestä usein todella paljon eroava ja jonkunsortin valkoisen ja tumman pään yksityiskohtien murskausta tapahtuu. Hieman sovelluksesta riippuen vaihtelevalla menestyksellä onnistuu. Aina tuntuu kumminkin, että vähän pieleen menee. Sen lisäksi kun toiminto ei kytkeydy päälle automaattisesti, vaan vaatii aina windowsin ja sovelluksen manuaalista tinkeröintiä. On koko homma tuntunut kyllä varsin räpellykseltä. En jotenkiin luota siihen, että se näyttää siltä miltä sen pitää tai että se toimisi oikein.

Etenkään kun paneelit eivät pääosin pysty sitä lisäarvoa edes oikein tuottamaan. Liki tasaisesti taustavalistut IPS-paneelit heikkoine kontrasteineen. Vaatisi melkein erittäin tiukan faldin tai oledin.

PS4/5 ja olohuoneen oled-tv toimittavat täysin erilaisen ja eritason HDR-efektin.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Oli ajatuksena siirtyä HDR pelaamiseen, mutta taitaa jäädä haaveeksi? On näissä tosin syvempi väriavaruus koska 10-bit paneeli, mutta jos tuo HDR on käyttökelvoton niin sitten mentävä sRGB. Harkinnassa tämä koko leikki koska nyt jo toinen paneli jossa pikseli jumissa. On se perkele kun 800€ ei saa laatua, ja markkinoille työnnetään kaikki paska. 32" 1440p tuon pikselin suuren koon vuoksi se pikseli vika erottuu turhan näyttävästi.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Oli ajatuksena siirtyä HDR pelaamiseen, mutta taitaa jäädä haaveeksi? On näissä tosin syvempi väriavaruus koska 10-bit paneeli, mutta jos tuo HDR on käyttökelvoton niin sitten mentävä sRGB. Harkinnassa tämä koko leikki koska nyt jo toinen paneli jossa pikseli jumissa. On se perkele kun 800€ ei saa laatua, ja markkinoille työnnetään kaikki paska. 32" 1440p tuon pikselin suuren koon vuoksi se pikseli vika erottuu turhan näyttävästi.
Valitettavasti nuo 30-bittiset värit ovat myös käytännössä melkoista markkinointimiesten tuubaa. Ainakin toistaiseksi.

Asiasta on myös paljon disinformaatiota ja sekavuutta liikkeellä. Suurin osa ei ymmärrä yhtään mitä selittää selkeästi ja on "suurempi on parempi" -lammas.

Laajemmat RGB-kanavien signaalit (10btc) toki ovat siellä aktiivisena, mutta eipä niitä (kiistellysti) yksittäistapauksia lukuunottamatta käytetä hyväksi oikein mitenkään. Ja vaikka käytettäisiin, on myös kyseenalaistettavissa kuinka suuri ero samassa visuaalissa voisi toistamalla samat sävyt hyödynämällä 24-bittisiä värejä vs. 30-bittisiä. Se on se sama nakkipötkö pilkottuna joko 256 siivuun tai 1024 siivuun (^3) koska kaikki tehdään ja laajennetaan yhä alimman nimittäjän srgb-fileiden pohjalta. Teknisesti melko vakuuttavan hienojakoinen toki tuo jälkimmäinen, mutta aika pirun hienoksi se ensimmäinenkin jo todellisuudessa menee. Jos mietit tarvitseeko artisti #000000 ja #010101 todella neljä lisäsävyä väliin täyttääkseen tämän ammottavan aukon ja toteuttaakseen visionsa. Mutta. Niin. Ei siitä nyt toki haittaakaan ole tietysti. Tekniikka kehittyy, mutta hitaasti ja tässä ollaan HDR:n suhteen yhä hyvin lastenkengissä. Niin näyttölaitteiden kuin sitä hyvin hyödyntävän sisällön suhteen.

Mutta ehdottomasti se suurempi HDR-juttu on toistaiseksi tuo kirkkausasetusten hienojakoisuus. Joskus kun siirytään aidosti sisällöissä laajempiin väriavaruuksiin (BT.709 tai DCI-P3) tulee ehkä värisävyjen hienojakoisuudelle enemmän hyötyä. Olettaen siis, että nämä paneelit oikeasti jo saavat myös toistettua +95% niistä sävyistä. Hyvin tekniksesti toteutetuissa leffoissa ja sarjoissa tästä jo pääsee nauttimaan enemmän.

Jos olisin sinä katsoisin saako monitorin asetuksista tuon köppäisen local dimmingin kokonaan pois päältä HDR-tilassa. Tuo on häiritsevämpää kuin se, että olisi tasaisen harmaata mössöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Käytän LG:n OLEDilla. Jotkut pelit osaavat NVidian HDR-rajapinnan kautta aktivoida HDR:n tarvittaessa automaattisesti, mutta toisiin täytyy Windowsin HDR täppä kytkeä päälle manuaalisesti. Usein pelin HDR-asetukset on täysin piilossa, kunnes Windowsista HDR-täpän on laittanut päälle. HDR-täppä ei myöskään osaa automaattisesti laittaa oikeita väriavaruuksia ja bittisyvyyksiä, jotka täytyy sitten NVidian ohjauspaneelista vielä erikseen hieroa tarvittaessa kohdilleen. Kuvanlaatu riippuu pelin HDR-toteutuksesta, joissakin on aivan onneton räpellys, kuten Cyberpunk 2077 tai Red Dead Redemption 2, ja toisissa erinomainen, kuten Doom Eternal tai Forza Horizon 4. Hyvin toimiessaan näyttää kyllä hienolta, ja tässä toivookin että kaikki vaan siirtyisi HDR:ään mahdollisimman nopeasti.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Luulen, että perustavalaatuiseksi ongelmaksi siirtymässä tulee, että digitoitua grafiikkaa on niin fundamentaalisella tasolla käsitelty niin pitkään SDR SRGB 8-bit tilassa, että suurin osa ei osaa edes oikein konseptoida tai ymmärrä sen ulkopuolelle. Näkemyksiä on kuin tekijöitä. Etenkin PC puolella se koskee niin kaikkea Windowsin ja näyttisajurien syvistä toteutuksista lähtien. Selkeästi myös valmistajilla ja heidän grafiikkaeksperteillä on vaikeuksia sovittaa ajatuksiaan siitä miten pitäisi toimia yhteen koska niin paljon yhteensopivuusongelmia ihan yksinkertaisissakin asioissa. Alkuun jopa LG:n sisäinen vaikkapa Netflixin HDR tai Dolby Vision sisältö näytti suoraan sanottuna hirveältä. Black crushia, white clippingiä. Kaikkea pirun outoa meininkiä. Huomaa selkeästi, että nyt sillä puolella on alkanut löytyä ne ohjenuorat ja sisällöt alkavat pikkuhiljaa oikeasti lunastamaan sitä lupausta paremmasta. Jo se on ottanut monta vuotta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 791
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom