Pelimaailman uutisia

Egosoftin X-avaruuspelisarja ("Trade, Fight, Build, Think") saa jatkoa X4: Foundationin muodossa. Lihavoituja on tullut pelattattua ja tauon jälkeen piti palata sarjan pariin X Rebirthin kohdilla.

X: Beyond the Frontier, July 1, 1999
X-Tension, June 1, 2000
X²: The Threat, December 3, 2003
X³: Reunion, October 28, 2005

X³: Terran Conflict, October 16, 2008
X³: Albion Prelude, December 15, 2011
X Rebirth, November 15, 2013
X Rebirth: The Teladi Outpost, December 11, 2014
X Rebirth: Home of Light, February 25, 2016
X4 Foundations, TBA 2018

Rebirth sai kuitenkin sen verran kuraa niskaan, että jäi sitten hankkimatta. XR:n kohdalla vuonna 2013 ajattelin jo, että pahaan saumaan julkaisevat, kun SC on kohta jo täällä :rofl: Saas nähdä jaksaako myöskään tuo X4 kiinnostaa, koska tuntui painottuvan kovasti asemien rakenteluun, ja... SC on kohta jo täällä :p

Ohessa XCon 2017 - X4 : Foundation presentation
- Traileri 4:30 ->
- Live esitys ja kehittäjät kertovat pelistä 11:50 ->


EDIT:
Jos pelille on enemmänkin kiinnostusta, niin omaa ketjua pystyyn. Itse en kuitenkaan kehitystä jaksa päivitellä, niin jää minulta ketju avaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
PewDiePie käytti rasistista haukkumasanaa videolla - Pelikehittäjä nousi vastarintaan | Muropaketti.com

Pelitubettaja PewDiePien käyttämä rasistinen haukkumasana sai Firewatch-pelin käsikirjoittajan nousemaan barrikaadeille. Käsikirjoittaja pyytää muitakin kehittäjiä estämään PewDiePieta striimaamasta pelejään.

Ruotsalaistubettaja Felix Kjellberg eli PewDiePie on jälleen otsikoissa rasismin vuoksi. Kuten Game Informerkertoo, käytti Kjellberg rasistista haukkumasanaa (”n-sanaa”) tuoreella PlayerUnknown’s Battlegrounds -pelin striimivideolla. Videoklippi on nähtävillä Game Informerin uutisesta löytyvästä linkistä.

Kuten monet saattavat muistaa, ei Kjellberg ole ensimmäistä kertaa rasistisen sisällön vuoksi otsikoissa. Kuten aiemmin kerroimme, teki tubettaja alkuvuodesta toisella videollaan juutalaisiin kohdistuvan rasistisen vitsin, joka johti hänen yhteistyönsä päättymiseen Disneyn omistaman Maker Studiosin kanssa, sekä sanktioihin Googlen ja YouTuben taholta.

Kjellbergin tuorein tempaus on herättänyt voimakkaan reaktion muun muassa Firewatch-pelin (2016) käsikirjoittaja Sean Vanamanissa. Vanaman kertoo Twitterissä, että Campo Santo -studio tulee poistattamaan Kjellbergin Firewatch-videot tekijänoikeuksiin vedoten ja estämään tubettajaa striimaamasta myöskään tulevia pelejään.

Vanaman kertoo myös ottavansa yhteyttä suurempiin pelikehittäjiin, jotta PewDiePielta vietäisiin pois pelisisältö ”joka teki hänestä miljonäärin”.

”Olen kyllästynyt siihen, että tämä penska saa enemmän ja enemmän keinoja rahastaa meidän työllämme”, tylyttää Vanaman.

”Hän on pahempi kuin kaappirasisti: hän on levittää halveksittavaa roskaa, joka tekee todellista vahinkoa peliteollisuuden kulttuurille.”

Vanaman korostaa twiiteissään kuitenkin, että hän arvostaa pelistriimaajia ja kertoo studion tukeneen tuhansia pelitubettajia pelin latauskoodeilla. Hän toteaa myös, että pelikehittäjät, kuten he itse, ovat tietysti hyötyneet PewDiePien videoista.

”Olemme tehneet rahaa niillä 5,7 miljoonalla katsojalla, jotka katsoivat hänen videonsa, ja se antaa meille ajattelemisen aihetta.”

Jää nähtäväksi, ryhtyvätkö kehittäjät ja julkaisijat laajempaan boikottiin PewDiePieta kohtaan, ja kuinka pelitubettaja itse tulee reagoimaan lähipäivinä.
 
Nimenomaan. Etenki ku tää kaveri on ruottalainen, joten heillä on todennäköisesti samankaltainen sanankäyttötarkoitus tietyille sanoille mitä meilläkin on, mutta tää oli varmaan ensimmäisiä kertoja, ku tästä tullaan puhumaan julkisesti ja näkyvästi. Amerikkalaiset ja kukkahatut tosin eivät ymmärrä, jopa itse tumma väestö käyttää tota sanaa keskenään, mutta auta armias ku valkoinen sitä sanaa käyttää, ni vaahto alkaa pursuamaan.
m5ktJvZ.jpg


Ainakaan tuon perusteella ei tullut vaikutelmaa että tarkoittaisi asian rasistisesti vaan vahingo tai tapa mutta ei syrjivänä.

Tai mistä sen tietää vaikka itse sanaa ei tarkoita mutta oli laskelmoinut sanoavansa sen jossain kohtaa ja tietäen että lehdistö nostaa kauheen haloon ja siten nousee tilaajamäärät.

Itseäni alkanut nytten viimeisten vuosien aikana vituttamaan kun ihmiset loukkantuvat kuka mistäkin pienestä asiasta.

Nykyään somen voima on niin valtava että jopa isot yhtiötkin joutuvat tekemään muutoksia että kaikki pysyvät tyytyväisenä.

Ite en henkilökohtaisesti seuraa tuon Pewin videoita vaan jos katselen jotain pelaamista niin sellaista missä ei todellakaan ole mikään apina lässyttämässä taustalla.
 
No eipä tuo nyt kovin älykästä ole käyttää kyseistä ilmaisua, saati sit käyttää sitä solvaavana ilmaisuna. Vähän samaan kastiin ku joku "vitun vammanen".

Tulipa mieleen:
 
En itekkään hänen videoitaan seuraa, mutta tässäkohtaa on hyvä ihmisten miettiä, että onko tuommoinen nyt kaiken sen vaahtoamisen arvoista. Kyllä jokaisen pitäisi se tajuta, että tiettyjen sanojen käyttöä ei voi rajoittaa/kieltää, koska loppupeleissä täällä ei voisi sitten enää mitään sanoa. Ja se, että pitää ymmärtää, mikä on sanan merkitys missäkin tilanteessa. Jos se ois ton sanan sanonu jossain gospel-kirkossa, ni varmasti olisi syytäkin pistää haloo, koska siellä se loukkaisi väestöä aivan varmasti. Mutta jos videopelissä joku täysin tuntematon pelaaja alkaa vaan ärsyttämään ja käyttää tuommoista voimasanaa, ni ei sen maailmaa pitäisi kaataa, koska sen tarkoitus ei ole sillähetkellä ketään loukata, eikä se sitä myöskään tee. Jos Dew tuosta selviää ja onnistuu asian selittämään fiksusti, ni siinä on ihmiskunnalle oppimisen paikka.
Niin eri asia tosiaan jos tää tyyppi tekis näitä juttujaan vaan itelle, mutta kyse on ihan samalla tavalla julkisesta esiintymisestä ku siellä gospel kirkossakin.
 
On tottakai, mutta eihän siitä mitään tulisi, jos joutuisit jokaikistä tietyn asian edustajaa huomioimaan ja välttämään kaikkea, mikä mahdollisesti heitä voisi loukata. Ei siitä tulisi yhtään mitään, kukaan ei yksinkertaisesti pysty siihen, puhumattakaan luonnollisesta hillinnän pettämisestä, joita meistä jokainen joskus kokee.
Ei luonnollisestikkaan voi kaikkea loukkaantumista välttää, mut ei nyt oo mikää ihan uus juttu että neekeri sanan käyttöä pidetään loukkaavana suuren väestönosan piirissä. Luonnollisen itsehillinnän pettäminen on sit taas oma juttunsa, siihen kuuluu myös sitten se anteeksipyyntö. Vähän erikoinen reaktio kieltämättä, että tätä ei edes jääty odottelemaan. Tosin ei nyt selviä kuinka kauan tästä on.
 
Lieneekö tuo nyt niin kovin paha asia, jos joltain lipsahtaa tuollaisessa asiayhteydessä... Eri asia, jos käyttää sanaa toistuvasti tai loukkaamistarkoituksessa, mutta tokkopa kannattaa yksittäistapauksesta vetää hernettä nenään.
 
Lieneekö tuo nyt niin kovin paha asia, jos joltain lipsahtaa tuollaisessa asiayhteydessä... Eri asia, jos käyttää sanaa toistuvasti tai loukkaamistarkoituksessa, mutta tokkopa kannattaa yksittäistapauksesta vetää hernettä nenään.
Kun minä pelaan niin ei mulla tule kyllä tommosia edes lipsautettua oli sitten asia mikä tahansa
 
Kun minä pelaan niin ei mulla tule kyllä tommosia edes lipsautettua oli sitten asia mikä tahansa
Ei minultakaan, mutta aika moni varmasti suhtautuu pelitilanteisiin voimakkaammin kuin minä. Moni varmasti käyttää voimasanoja ihan runsaastikin, ja jos sieltä joskus sattuu tuollaistakin lipsumaan, väliäkö tuolla. Yksittäinen lipsahdus tuskin vaikuttaa mihinkään juuri mitenkään.
 
Kolumni: Game Music Collectivelle annettiin raivoisat aplodit – tällaista Suomen ensimmäisellä omalla pelimusiikkikeikalla oli - Tilt

Game Music Collectiven ensimmäinen keikka nähtiin eilen Finlandia-talolla. Kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen pelimusiikkia soittava orkesteri.


Meininki keikalla oli niin sanotun allekirjoittaneen silmiin erittäin hyvää. Finlandia-talo oli lähes tupaten täynnä (melkein loppuunmyyty), mikä itsessään on hieno osoitus pelimusiikin suosiosta ja vetovoimasta Suomenkin kaltaisessa pienessä maassa. Yleisössä oli hyvinkin eri-ikäistä porukkaa, ja myös naispuolisia oli huomattava määrä. Vaikka pelaamista onkin joskus pidetty pääasiassa miehisenä harrastuksena, on naispelaajien kiinnostus esimerkiksi rooli- ja seikkailupeleille tunnetusti suurta. Ja näissäpä peleissä useimmiten kuullaankin ne parhaat musiikit verrattuna vaikkapa miesvaltaisempiin sota- ja urheilupeleihin.

game-music-collective-1024x576.jpg


Keikkaa ennen järjestettiin lyhyt pressitilaisuus. Kuvassa Rovion edustaja sekä Game Music Collectiven kapelimestari Eero Lehtimäki ja perustaja Lukas Stasevskij.

Konsertissa kuultiin upeita sovituksia lukuisista hienoista pelikappaleista. Erityisten vahvasti edustettuna oli Final Fantasy -sarja, minkä lisäksi kuultiin myös sellaisia klassikkoita kuin Secret of Manaa, Mega-Mania ja Chrono Triggeriä. Tuoreempaan makuun olivat erityisesti Undertale, Journey, Skyrim sekä legendaariseksi noussut Halon tunnusmusiikki. Peräti neljässä keikan viimeisessä kappaleessa kuultiin lisänä mieskuorolaulantaa, joka nosti esimerkiksi nimenomaan Skyrimin ja Halon teemat mahtaviin sfääreihin. Keikan päätti FF7:n One-Winged Angel, jonka ikoniset ”Sephiroth!” -huudot kaukuivat komeasti Finlandia-talon tiloissa.

Musiikin taustalla nähtiin myös pienoista valoshow’ta ja erilaisia tunnelmallisia kuviointeja ruudulla. Vertauskuvaksi voisi ottaa Windowsin näytönsäästäjät, mutta suurempaan mittakaavaan tuunattuna. Aina kahden kappaleen välein kapelimestarina toiminut Eero Lehtimäkipuhui katu-uskottavan rennosti yleisölle ja kertoi peleistä ja kappaleista milloin mitäkin taustatarinaa ja anekdootteja. Erityisen osuva oli miehen maininta siitä, kuinka aikanaan pelimusiikki oli lähinnä satunnaisia ääniä ja pelikoodit kirjattiin ruutuvihkoon, mutta nyt meillä on orkesterimusaa ja Lehtimäki rustaili vanhaa Mega-Mania pelatessaan koodeja Exceliin.

game-music-collective2-1024x768.jpg

Tunnelmia keikalta

Sponsoreilta Roviolta ja Veikkaukselta kuultiin myös musiikkia – Angry Birdsin teemaa ja Veikkaus Medleyä, johon oli versioitu ainakin Loton teemamusiikkia sekä pokerituplausta. Jälkimmäisestä kipaleesta sellainen maininta, että haastattelin keikan jälkeen videolle pokerituplausmusiikin isää, ja tämä video tullaan julkaisemaan tänään näillä sivuilla. Sitä odotellessa!


Kaiken kaikkiaan konsertti oli suuri menestys. Yleisö taputti keikan lopussa seisaallaan, ja olin huomaavinani soittajien joukossa hyvinkin liikuttuneita ja häkeltyneitä katseita. Nämä nuoret tekivät historiaa – he toivat pelimusiikin Suomeen, ja yleisö söi heidän kädestään. Niin vahva on vanhojen hyvien muistojen ja ammattimaisen tekemisen voima.

Kiitos, Game Music Collective! Jatkakaa samaan malliin! Ilmeisesti luvassa on ainakin pari keikkaa Suomessa, minkä jälkeen alkanee jossain vaiheessa Euroopan-valloitus. Tätä pumppua kannattaa pitää silmällä!
 
Lukasin tota sen verta, et nähtävästi ovat vaan soitelleet lähinnä rooli ja fantasiapelien musiikkeja. Tarkempi biisilista ois kiva nähdä jostain, et mitäkaikkea ne siellä soitteli.
Ketä lienee ollut keikalla niin osaa paremmin mutta tässä pelit ainakin:
he programme features classic pieces, such as music from Final Fantasy, Elder Scrolls, Chrono Trigger, Angry Birds, Undertale, Halo, Kingdom Hearts and Journey, and takes you on an unprecedented journey right into the heart of the game!

Oiskohan vaihteeksi taas tunnetuimat, Elder scrollsilta Dragonborn ja Final Fantasysta ainakin One Winged Angelin soittaneet lopussa.

Edit: Keikan lopussa:
 
Noille toki on oma fanikuntansa, mut sitä toisaalta toivois joskus, et tekis tämmöisen jutun ja jättäis pois roolipelit, JRPG:t ja fantasiapelit. :vihellys: Maailmassa on kuiteskin paljon loistavaa pelimusiikkia, jota löytyy myös muista peleistä.
Ei tuolla missään sanota että soittaisivat vaan roolipelien musiikkia mutta se genre varmaan se tunnetuin musiikistaan ja voihan olla että soittavat jossain välissä sitten muidenkin.

Tämä varsinkin sai ekoilla kerroilla silmät kostumaan:


giphy.webp
 
Joo olishan se kiva, että näissä soitettais muutaki ku Zelda/FF/Mario/sesuosittuWRPG-teema. Tokihan ihmiset mielellään menee kuuntelemaan just niitä rakkaita tuttuja musiikkeja. Eivät ole vielä siinä asemassa että joku Deus Exin tietyn tason kappale vetäis yleisöä ku häkää. Itelle ei nuo japskikonsolipelien musiikit tuo mitää muistoja ku en niitä oo pelannut, mutta onhan niitä ihan kiva kuunnella.
 
Muistitko vielä, että pelialalla oli pitkä lakko? Lähes vuoden kestänyt kiista alkaa olla lopuillaan

Polygon uutisoi, että 11 kuukautta kestänyt pelien ääninäyttelijöiden boikotti on saatu sovittua. Näyttelijöitä edustava SAG-liitto pääsi alustavaan sopimukseen niiden 11 pelifirman kanssa, joita vastaan lakkoiltiin, eli mm. EA, Activision ja Take Two.

Yksi keskeisistä asioista olivat jättimenestyneistä peleistä saatavat bonukset, niitä kun ei ole pelien ääninäyttelijöille jaettu, toisin kuin esimerkiksi elokuvanäyttelijöille. Yksi esimerkki oli, että Michael Hollick sai 100 000 dollaria 15 kuukauden työstä GTA IV:n päähahmo Nikona, vaikka Rockstar tahkosi sillä toistasataa miljoonaa. Varsinaisesta bonusjärjestelmästä ei kuitenkaan päästy sopuun, mutta näyttelijät saavat lisäkorvauksia äänityssessioidensa määrän perusteella.

Alustavaa sopimusta käsitellään seuraavan kerran lokakuussa.
 
Miksihän "taiteellisilla" aloilla helposti ajatellaan, että osallistujien(varsinki näyttelijöiden yms.) pitäs saada provikkaa. 100 000 kuitenki iha kohtuulline summa 1,25 vuodesta.
 
Koska elokuva ja näyttelijä-ala ja niiden lakikoukerot. Muutenhan niiden palkkiot ois vielä pienempiä ja joutuis vittuuntumaan ties missä projekteissa.
Niin jos siis tuo suomennos piti paikkaansa, mies sai 100 000 euroa palkkaa 15kk. Tämä on otettu jotenki esimerkiksi siitä, että pitäisi kait hänenkin päästä osingoille. Mies on vetänyt siis 6700$ kuussa, eikä varmasti ollut mikää "myyntivaltti" jolla peliä olisi myyty.
 
Paljonkohan Troy Barker on tässä viime vuosien aikana tienannut rahaa kun aika useissa isoissakin peleissä ollut pää/tärkeässä sivuosassa(Far Cry 4, Middle Earth, MGSV, Last of us, Uncharted 4, Bioshock Infite)

Muistaakseni Barker ei tuossa lakossa mukana ollut(Näemmä tehnyt sitten TV-sarjojen Dubbausta samalla jo 90 luvun alusta lähtien)

Edit: Baker, eikä Barker.
 
Nintendo Wii Shop Channel set to shut down January 31, 2019 | Nintendo Wire

Jep jep, siinä loistava syy edelleen ostaa fyysisiä kappaleita:rage:

Niin, siis mikä syy?

- Nintendo estää uuden ostorahan lisäämisen kesällä 2018
- Ostaminen sulkeutuu 2019 alusta
- Asioiden uudelleen lataaminen sulkeutuu vielä myöhemmin, ei vielä ilmoitettuna aikana: tähän asti uutinen on ainoastaan se, ettet VOI OSTAA mitään uutta tammikuussa 2019

...siis Nintendo alkaa noin puolitoista vuotta varoitusaikaa sille, että heidän kantiltaan kahta sukupolvea vanhemman pelikonsolin kauppapaikka sulkeutuu? Voi kurja, kun on vain puolitoista vuotta aikaa ottaa varmuuskopiot ~ikuiselle sd-kortille turvaan tai katsoa kun muut harrastelijat ovat jo ottaneet varmuuskopiot suurimmasta osasta pelejä. Vielä kun konsolille on täysin toimiva emulaattori PC:llä, ei näihin peleihin pääsyssä pitäisi olla oikein mitään hankalaa, vaikka nintendo päättäisi sulkea uudelleenlatauksetkin pian kaupan jälkeen.

En nyt oikein ymmärrä, missä tässä on se suuri ongelma tai syy - hieman eri asia olisi se, jos Nipa pistäisi hanat kiinni viikon päästä eikä uudelleenlatauksia enää tarjottaisi. Nyt asiasta on tiedotettu hyvin ennalta, enkä usko että nykyiselläänkään Wiin kauppapaikalta ihmiset juuri osta mitään. Uutisessa mainitaan kyllä Virtual Console, mutta vaikea nähdä, etteikö kaikki pystyisi ostamaan kauppapaikalta haluamiaan tuotteita vielä 1,5 vuoden aikana.

Toisin kuin esim. Steam, jonka pitäisi kuopatessaan tarjota samalla automaattinen päivitys kaikkien peliensä Steam-drm:n poistamiseen, ei Nintendon wii shopissa ole tällaisiakaan rajotteita. Ainoa ongelma tässä on se, että rauta laukeaa ja pelejään ei saa siirrätettyä toimimaan toiselle Wii-konsolille. Tällöin ainakain itse luottaisin siihen, että harmaan alueen palvelut tarjoavat varmuuskopion ja välineet myös saattamaan nämä ennestään omistamani pelit toiselle laitteelle.
 
@arcane: Kyllähän tuo silti tekee aika selvästi latausversiosta pitkällä tähtäimellä paljonkin hankalamman vaihtoehdon. Sitä paitsi harva tuskin odottaa joutuvansa varmuuskopioimaan latausversioita.
 
@arcane: Kyllähän tuo silti tekee aika selvästi latausversiosta pitkällä tähtäimellä paljonkin hankalamman vaihtoehdon. Sitä paitsi harva tuskin odottaa joutuvansa varmuuskopioimaan latausversioita.
Täysin samaa mieltä.

Niin, siis mikä syy?

- Nintendo estää uuden ostorahan lisäämisen kesällä 2018
- Ostaminen sulkeutuu 2019 alusta
- Asioiden uudelleen lataaminen sulkeutuu vielä myöhemmin, ei vielä ilmoitettuna aikana: tähän asti uutinen on ainoastaan se, ettet VOI OSTAA mitään uutta tammikuussa 2019

...siis Nintendo alkaa noin puolitoista vuotta varoitusaikaa sille, että heidän kantiltaan kahta sukupolvea vanhemman pelikonsolin kauppapaikka sulkeutuu? Voi kurja, kun on vain puolitoista vuotta aikaa ottaa varmuuskopiot ~ikuiselle sd-kortille turvaan tai katsoa kun muut harrastelijat ovat jo ottaneet varmuuskopiot suurimmasta osasta pelejä. Vielä kun konsolille on täysin toimiva emulaattori PC:llä, ei näihin peleihin pääsyssä pitäisi olla oikein mitään hankalaa, vaikka nintendo päättäisi sulkea uudelleenlatauksetkin pian kaupan jälkeen.

En nyt oikein ymmärrä, missä tässä on se suuri ongelma tai syy - hieman eri asia olisi se, jos Nipa pistäisi hanat kiinni viikon päästä eikä uudelleenlatauksia enää tarjottaisi. Nyt asiasta on tiedotettu hyvin ennalta, enkä usko että nykyiselläänkään Wiin kauppapaikalta ihmiset juuri osta mitään. Uutisessa mainitaan kyllä Virtual Console, mutta vaikea nähdä, etteikö kaikki pystyisi ostamaan kauppapaikalta haluamiaan tuotteita vielä 1,5 vuoden aikana.

Toisin kuin esim. Steam, jonka pitäisi kuopatessaan tarjota samalla automaattinen päivitys kaikkien peliensä Steam-drm:n poistamiseen, ei Nintendon wii shopissa ole tällaisiakaan rajotteita. Ainoa ongelma tässä on se, että rauta laukeaa ja pelejään ei saa siirrätettyä toimimaan toiselle Wii-konsolille. Tällöin ainakain itse luottaisin siihen, että harmaan alueen palvelut tarjoavat varmuuskopion ja välineet myös saattamaan nämä ennestään omistamani pelit toiselle laitteelle.

Kerrotko ne positiiviset puolet?
 
Tuosta pelimusiikin konsertista vielä:
Jos konserttimme Finlandia-talolla jäi jostain syystä välistä, niin ei hätää, sillä ensi viikon torstaina 5.10. on mahdollista kuulla konserttimme äänitys YLE Radio 1:stä klo 19:03 jonka jälkeen se on vielä kuultavissa YLE Areenasta.
 
Kerrotko ne positiiviset puolet?

@arcane: Kyllähän tuo silti tekee aika selvästi latausversiosta pitkällä tähtäimellä paljonkin hankalamman vaihtoehdon. Sitä paitsi harva tuskin odottaa joutuvansa varmuuskopioimaan latausversioita.

Edelleenkin: uutisessa tiedotettiin kauppapaikan sulkemisesta. Alkuperäinen lähde ei puhu mitään uusiolatauksien päättymisen ajankohdasta, ainoastaan vihjaa että se on joskus tulossa. (edit: mainitseehan se lähde, että suljetaan 2019 aikana) En tiedä missä utopiassa elätte, että web-palvelut olisivat ikuisia, tai että fyysiset pelit olisivat yhtään sen ikuisempia.

Jos kysytte positiivisia puolia web-palvelun lakkauttamisesta, niin tottakai toivon, että uudelleenlatauksen mahdollisuus pysyy vielä kauan voimassa. Pelien ostamiselle en näe erityisesti syitä, koska ei liene ihan ilmaista pitää noin isoa infraa pystyssä muutaman satunnaisen ostajan vuoksi, kun lakkauttamisesta voi tiedottaa etukäteen ja antaa hyvän aikavälin jos haluaa vielä jotain hankkia. En myöskän pelkää, että pelit katoaisivat ajasta iäisyyteen, koska ihmiset ovat huomattavasti valveutuneempia pelien arkistoimiseen ja pelihistorian säilyttämiseen kuin esimerkiksi 30 vuotta sitten.

En silti ymmärrä, miksi tällainen uutisen pitäisi johtaa kamalaan kiukutteluun ja fyysisen median palvontaan, kun fyysisellä medialla on yhtä pahat säilytettävyysongelmat: Montahan miljoonaa laitetta parin sukupolven ajalta on kannettu kaatopaikalle, kun lukulaitteen laser on lauennut, ja montakohan kymmentä miljoonaa naarmuuntunutta ja lukukelvotonta pelilevyä? Useimpien pelien saatavuus on nimenomaan helpottunut ja erityisesti halventunut, kun pelit on saatu pois fyysisiltä levyiltä jakoon johonkin digitaalisiin jakelupalveluihin. Uusimpien pelien kohdalla voi vielä toistaiseksi perustella, että käytettynä löytää vielä halvalla uusia laitteita ja medioita hajonneiden levyjen tilalle, mutta mikä on tilanne 10 tai 15 vuoden päästä? Jos taas perustelette fyysisten medioiden säilöntää varmuuskopioinnilla, joiden pyörittäminen vaatii useimpien pelien kohdalla hardware-modauksen, on pelien säilöminen vielä vaikeampaa kuin se, että napsuttelen tästä 5 minuutissa Dolphin-emulaattorin ja uutisessa mainittu My Life as a King -pelin rommin internetin syövereistä tulille, jos nyt Wii shop tippuisi langoilta huomenna ja samalla laitteen muisti mystisesti korruptoisi juuri sen pelin kohdalta.
 
@arcane: Fyysisten kappaleiden kestävyys on tietyssä mielessä ennakoitavampaa, koska se ei riipu palvelun ylläpitäjän tilanteesta ja päätöksistä mitenkään vaan pelkästään fyysisestä säilymisestä. Käytännössä edes jossain määrin järkevästi säilytetyt optiset mediat tuntuvat säilyvän useimmiten vähintäänkin parikymmentä vuotta, ja kun ne lopulta lakkaavat toimimasta, ne lakkaavat toimimasta yksitellen eivätkä kaikki kerralla. Muita tarvittavia fyysisiä komponentteja taas tuntuu ainakin suosituille laitteille saavan mainiosti vielä pitkänkin ajan kuluttua eikä kaikki joka tapauksessa ole yhden tekijän varassa (vrt. digitaalinen kauppapaikka). Lisäksi fyysisestä kappaleesta on optisten formaattien tapauksessa helpompi ottaa esim. emulaattorilla toimiva varmuuskopio. Digitaalisessa vastineessa saa arpoa jo sitäkin, onko varmuuskopion formaatti edes luettavissa muilla kuin alkuperäisellä laitteella. Piraattikopioihin vetoaminen taas on mielestäni aika heikkoa, koska siinä liikutaan jo varsin harmaalla alueella.

Kaiken kaikkiaan tässä ei nyt tullut mikään, mikä saisi digitaaliset kopiot vaikuttamaan missään määrin helpommilta säilyvyyden kannalta. Fyysisten kappaleiden tapauksessa asiat ovat pääasiassa helppoja ja suoraviivaisia, kun taas digitaalisten kopioiden tapauksessa kaikki on helppoa ostohetkestä siihen asti, kunnes jakelukanava ehkä kenties menee joskus nurin - mitä ei tosin pysty millään tavalla ennakoimaan järkevästi. Säilyvyyden kannalta ainoita turvallisia jakelupalveluita on nähdäkseni GOG, koska pelien varmuuskopiointia ei ole rajoitettu mitenkään. Ainoa uhka on, että palvelu menisi äkisti, yllättäen ja varoittamatta nurin, mitä voinee pitää erittäin epätodennäköisenä.
 
Kotimainen NES-peli Perkele! herättää huvitusta – lisäkopioita luvattu myyntiin

talvisota_promo.png

Nintendo Entertainment Systemille uusia pelejä tekevä AasiPelit-poppoo on luvannut tuoda myyntiin lisää kappaleita sen tuoreesta kasvavissa määrin huomiota saaneesta Perkele!-tuotteestaan.

Nyt lokakuussa ensimmäisten käsiin tuotu Perkele! koostuu kolmesta pelattavasta osasta, joista kukiin juhlii suomalaisuutta omalla tavallaan. Tarjolla on niin taistelua nakkikioskilla, Zapper-ohjainta tukevaa talvisotaa kuin myös lasereita silmistään ampuvan saimaannorpan kostoreissua.

Aiemmin AasiPelit-brändin alla on julkaistu myös yhtä suomalaisessa hengessä tehdyt pelit Juhannusolumppialaiset 2017 ja Juhannussauna 2016. Perkeleen ydinkehitystiimi on koostunut kolmesta hengestä, minkä lisäksi sen luonti on saanut tukea myös muutamalta avustajalta.

AasiPelit on luvannu Facebook-sivuillaan jakaa piakkoin lisätietoja uusista Perkele!-kappaleista myyntimäärineen. Pelistä kiinnostuneiden kannattanee pitää silmällä myös sen tuotesivuja.

perkele_box.png
 
However, a press release confirming the deal also noted that Humble will continue to operate independently in the wake of the acquisition, with no significant business or staffing changes. It will have some degree of support from IGN (which is itself owned by digital media giant J2 Global), specifically in terms of accelerating growth and raising more money for charity.

Liekkö tulee älyttömästi näkymään. Ehkä joku IGN arvosana tulee sinne näkyviin peleihin, mut liekkö muuta. On nimittäin vähän semmonen myyntivaltti humblella, että pienelläki virheellä(ahneudella) se menetetään.

Mut joo, vähän jännä myynti. Ovat kuitenki jo ~100 milliä(?) keränneet hyväntekeväisyyteen omatoimisestikki.
 
Liekkö tulee älyttömästi näkymään. Ehkä joku IGN arvosana tulee sinne näkyviin peleihin, mut liekkö muuta. On nimittäin vähän semmonen myyntivaltti humblella, että pienelläki virheellä(ahneudella) se menetetään.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun jokin iso ja hierarkinen megakorporaatio ostaa pienempiä yhtiöitä ja tuhoaa ne täysin. Joko sitten tarkoituksella tai oman kädettömyyden takia.
 
Take-Two: ‘Recurrent consumer spending’ is the way of the future



Take Two:n pomo siis tiivistettynä sanoi, että mikromaksut ovat tulleet heille jäädäkseen ja sillä lypsävät pelaajilta rahaa. Take Two tosiaankin omistaa Rockstarin ja GTA-sarjan, joten GTA V saattoi jäädä viimeiseksi menestyneeksi GTA:ksi. Itteä ei ainakaan kiinnosta maksaa pelistä täyttä hintaa huomatakseni, että mun pitää siihen ostaa jotain, jotta pääsisin etenemään siinä aina välillä. Omat vaistoni sanovat, että koko tämä mikromaksu-ekosysteemi tulee romahtamaan tai jopa romahduttamaan pelialan jossain vaiheessa. Onneksi on vielä jotain studioita, jotka nimenomaan tekevät uusia pelejä ja sillä tienaavat, eivätkä lypsä yhtä peliä loputtomiin.
Minä taas arvelen, että mikromaksut eivät romahduta pelialaa vaan pikemminkin muuttavat sitä kenties radikaalistikin. Myös perinteisille maksumalleille tulee riittämään kysyntää mutta aiempaa vähemmän eivätkä isot julkaisijat tule olemaan niistä kovinkaan kiinnostuneita.
 
Nyt vauhdilla ostamaan alkuperäistä, jos haluaa halvalla päästä - se nimittäin Beamdogin historian tuntien poistuu myynnistä kalliimman uuden version tieltä. Ei voi arvostaa toimintaa, jossa vanhemmat ja halvemmat tuotteet poistetaan minimaalisesti parannettujen versioiden tieltä myynnistä, jotta ihmiset joutuisivat maksamaan enemmän. Mahtaa olla taloudellisesti aika kannattavaa puuhaa myydä ikivanhoja pelejä hyvin pienillä parannuksilla moninkertaiseen hintaan.
 
Kommentti: "Oma ironiansa siinä on, että Alko leikkii tekopyhää hurskastelijaa" – kohu tulevan PS4-suurpelin perheväkivaltakohtauksesta puhuttaa - Tilt

Tuleva PS4:n yksinoikeuspeli Detroit: Become Human on tällä hetkellä valtavan kohun keskellä Isossa-Britanniassa.


Pelin ensimmäisellä trailerilla esiteltiin pelin kohtausta, jossa näytetään perheväkivaltaa graafisella tavalla. Brittiläinen tabloidlehti The Mail teki viikonloppuna artikkelin, jossa haastatteli monia lasten oikeuksien puolesta taistelevia tahoja, joiden mielestä perheväkivallan näyttäminen videopelissä on moraalisesti arveluttavaa. Juttu ja sen pelaamista demonisoiva näkökulma levisi myöhemmin myös muihin tiedotusvälineisiin.

Eräs lasten oikeuksien puolesta ja perheväkivaltaa vastaan taisteleva järjestöaktiivi sanoi, että perheväkivallan näyttäminen videopelissä on täysin väärin. Toinen taas tokaisi, miten videopelejä pelaavat lapset, eikä heidän pidä nähdä perheväkivaltaa videopeleissä, sillä se kasvattaa heitä kieroon ja tekee heistä väkivaltaisia.


Kummallekaan kritisoijalle ei tullut mieleen, että Detroit: Become Humansaanee ilmestyessään niskaansa K18-merkinnän.
Vaikka molemmat pelin kohtauksen kritisoijat ovat varmasti hyvällä asialla, he tuskin hätkähtävät esimerkiksi elokuvien kohtauksista, joissa käsitellään perheväkivaltaa. Tuntuu myös kummalliselta, että vielä 2017 on näköjään olemassa lehtiä, jotka lypsävät vanhaa lehmää moraalipaniikin aiheuttamien lukijamäärien toivossa.

Toisaalta tämän voi kääntää myös positiiviseksi asiaksi. Videopelit ovat ilmiselvästi taidetta, jolla on mahdollisuus herättää suuria tunteita.

Silti on vaikea kuvitella, etteikö brittiläisten iltapäivälehtien selvä moraalikohun hakeminen lukijoita metsästäessä olisi vahingollista pelaamisharrastukselle. Pelaajien pitääkin valistaa harrastuksesta tietämättömiä mahdollisimman hyvin ja kertoa, että peleissä voidaan tätä nykyä käsitellä vaikeitakin asioita tyylikkäästi ja ajatuksia herättäen videopelitaiteen keinoin.

Malliesimerkki tällaisesta on suomalaispeli Lydia. Huikeita kehuja saanut, alkoholistiperheen lapsen näkökulmasta tarinansa kertova peli julkaistaan mobiilversiona Alkon toimesta.

Oma ironiansa siinä tietenkin on, että valtion alkoholimonopoli leikkii tekopyhää hurskastelijaa. Alkon päätös on kuitenkin myös malliesimerkki siitä, että rankkojakin aiheita käsitteleviin peleihin voidaan suhtautua niin kuin niihin pitääkin suhtautua: vakavasti otettavana taiteenmuotona eikä vain pikkulasten harrastuksena.
 
Kyllähän se K-18 leima tuntuu olevan vain nimellinen pakkoleima peleissä, joilla ei ole mitään merkitystä, että kelle se tuote loppujen lopuksi menee. Vanhemmat ostaa, kun lapset pyytää, ja lapsille pitää ne ostaa jos ne pyytää kovasti. Vaikea asia, vanhempien vastuuhan se on, jos antavat laittomasti lapselleen kyseisen tuotteen käyttöön, mutta silti itse peliä ja kehittäjiä kritisoidaan ankarasti. Perse eellä puuhun ? :kahvi:
Samaa sarjaa kun suomessa oli Duff olut:
Duff-olut myyntiin Eurooppaan – Suomessa torpattiin jyrkästi - Stara

Valvira perusteli päätöstään sillä, että Simpsonit-animaatiosarjassa esiintyvän Duff-oluen ja Vino Vinces Oy:n maahantuoman Duff-oluen pakkaukset ovat nimen, tekstin ja koko ulkoasun perusteella hyvin samanlaisia. Varsinkin Duff-olutpullossa käytetty kirjasintyyppi luo vahvan mielleyhtymän alaikäistenkin seuraamaan Simpsonit-animaatiosarjaan. Valvira katsoo, että Duff-olutpullon ulkoasu vetoaa alkoholilain vastaisesti alaikäisiin.

Tai no melkein samaa sarjaa mutta eihän alaikäisen pitäisi duff olutta saada kaupasta mutta ymmärrän kyllä tuon mutta sama kun pelin ostossa: K-18 pitäisi estää, jos viranomaisetkaan usko siihen niin...
 
Rocktähden, EA lisäksi lähtee Eidos tuottaa enemmän monipelejä:

Deus Existä sekä Tomb Raidereista tunnettu pelistudio luottaa online-elämyksiin ja mikromaksuihin - ei enää perinteisiä yksinpelejä | Muropaketti.com

Muun muassa uudemmista Deus Ex ja Tomb Raider -peleistä tunnettu Eidos Montreal keskittyy tulevaisuudessa online-elämysten tarjoamiseen yksinpelien kustannuksella.

Eidos Montrealin johtaja David Anfossi on paljastanut lehdistötiedotteessa, että tulevaisuudessa pelistudio aikoo keskittyä entistä enemmän jatkuviin online-elämyksiin. Anfossin mukaan niiden tarkoituksena on ”tuottaa pelaajille jatkuvia, koskettavia ja muistorikkaita elämyksiä”.

Tämä tarkoittanee, että kuten Take-Two, tulee myös Eidos Montreal sisällyttämään tuleviinsa peleihinsä paljon entistä enemmän mikromaksuja jossain muodossa. Tämä ei välttämättä ole hyvä asia ainakaan yksinpeleille, sillä esimerkiksi Deus Ex: Mankind Dividedin mikromaksut saivat pelin julkaisun aikoihin osakseen paljon kritiikkiä. Myöskään Deus Ex MD:n online-osa Breach ei koskaan kerännyt kovinkaan mittavaa suosiota.
 
Maailman suurin modisivusto alkaa maksaa palkkioita tuotteliaimmille modaajilleen | Muropaketti.com

Vuonna 2001 perustettu Nexus Mods on aikojen kuluessa noussut maailman suosituimmaksi modisivustoksi, jolta löytyy valtava määrä modeja The Witcherin, The Elder Scrollsien ja Falloutien tapaisiin peleihin. Esimerkiksi Skyrimiin tehtyä SkyUI:ta on ladattu jo yli 16 miljoonaa kertaa.

Nyt Nexus Mods on Kotakun mukaanlanseeraamassa uuden palkkiojärjestelmän, jolla se aikoo palkita tuottelijaimmat ja pidetyimmät modaajat. Nexus Mods jakaa joka kuukausi 5000-10 000 dollaria mainoksilla, lahjoituksilla ja premium-tileillä hankittua rahaa sen perusteella, mitä modeja on ladattu kuukauden aikana kaikkein eniten.

Järjestelmän ei ole tarkoitus mahdollistaa modaajille päivätyön lopettamista, vaan palkita heidät pienillä taskurahabonuksilla. Esimerkiksi 10 000 dollarin kuukausipotista modaajalle, jonka modia on ladattu kuukauden aikana 25 000 kertaa, voisi irrota noin 50 dollarin edestä Nexus Modsin DP-valuuttaa. DP-valuutan voi muuttaa Nexus Modsin kauppapaikassa joko PayPalin tai Amazonin lahjakorttien kautta maksettavaksi käteiseksi, tai sillä voi ostaa esimerkiksi komponenttejä tai ohjelmistoja. Kauppapaikassa voidaan myös myydä eri valmistajien sponsoroimia tuotteita.

Tuleva palkitsemisjärjestelmä aiotaan lanseerata vaiheittain käyttöön ensi vuoden alkupuolella, ja käyttäjät pääsevät näkemään ensimmäisia uudistuksia jo tammikuussa. Järjestelmään osallistuminen tulee olemaan modaajille täysin vapaaehtoista.

Edit:
Maailman ironisimmin nimetty pelisarja täytti tänään 30 vuotta - Tilt

Final Fantasy -nimi on jo pitkään herättänyt huvittuneisuutta pelaajien keskuudessa. Viimeiseksi fantasiaksi nimetty pelisarja on nimittäin saanut jo yli 20 peliä, eikä vauhti ole viime vuosinakaan tuntunut hidastuvan. Tänään, 18.12., kyseinen sarja sitten viimein täytti 30 vuotta. Ensimmäinen Final Fantasy julkaistiin siis jo vuonna 1987, joka on niin sanotun allekirjoittaneenkin mielestä hieno vuosi…
 
Viimeksi muokattu:
Death Strandingiä kehittävällä Hideo Kojimalla on hihassaan melkoinen yllätys ensi vuodelle | Muropaketti.com

Hideo Kojiman mukaan Death Strandingin kehitys etenee tällä hetkellä oikein mallikkaasti. Sen lisäksi Kojima aikoo yllättää pelaajayhteisön toden teolla ensi vuoden aikana.

Hideo Kojiman mukaan tämän hetken mahdollisesti oudoimman ja kiinnostavimman peliprojektin, Death Strandingin, kehitys sujuu tällä hetkellä oikein mallikkaasti, kerrotaan Ryokutuya2089-lehden haastattelussa. Kojiman mukaan projektin parissa työskentelevät kehittäjät etenevät ”ennennäkemättömällä tahdilla”.

Haastattelussa Kojima vihjaili myös, että hänellä on hihassaan melkoinen yllätys vuodelle 2018. Kojiman mukaan pelaajakansa tulee yllättymään myöhemmästä julkistuksesta ”entistäkin enemmän”.

Kojiman standardeilla lupaus saattaa tarkoittaa melkein mitä tahansa. Pelaajakansan arvailujen mukaan kyse saattaa olla esimerkiksi Death Strandingin odotettua aikaisemmasta julkaisupäivämäärästä tai pelin mahdollisesta saapumisesta PC:lle. Toisaalta yllätys voisi liittyä myös Kojiman aiemmin kehittämään Metal Gear Solid -sarjaan.
Tai Kojima trollaa vain.
 
Veikkaan liittyvän johonkin muuhun peliin kuin tuohon Death Strandingiin.

PC-versiota tuskin ainakaan tulossa kun käytössä on Sonyn pelimoottori sekä rahat.
Onhan noita "sonyn" pelejä(joita ei ole tullut nipalle tai boxille) ilmestynyt nykyisin myös PC:lle.
Poislukien nämä sonyn oman tallien pelit(unchartedit, Horizonit, Turismot)

Mutta toivotaan että näkisi myös PC:llä vaikka puolen vuoden jälkeen goty versiona.
 
Playground Games (Forza Horizon -sarja) olisi Eurogamerin lähteiden mukaan tekemässä Fable 4:ää Xbox Onelle. Aiemmin tiedettiin, että Playground työstää uutta toimintaroolipeliä ja sitä varten perustettiin erillinen tiimi. Varmasti aika vaikea pala purtavaksi entisille Lionheadin työntekijöille, jotka kehittivät F2P Fablea, joka kalliin kehityksen jälkeen keskeytettiin ja Lionhead suljettiin. Vaikea pala purtavaksi siksi, että Lionhead olisi halunnut tehdä Fable 4:n ennemmin kuin sen F2P-pelin.

Sources: Microsoft plots Fable return
 
Remedy avautui AAA-tason pelien tekemisestä: "Yksinpelit ovat nykyään todella kalliita" | Muropaketti.com

Kotimainen Remedy tunnetaan yksinpeliseikkailuista kuten Max Payne (2001), Alan Wake (2010) ja Quantum Break (2016). Perinteisesti studio on kehittänyt pelejä hitaasti ja vain yhtä kerrallaan, mutta nyt puhaltavat uudet tuulet. Remedy tehtailee samaan aikaan salaperäistä Project 7 -peliään sekä tulevan Crossfire 2:n tarinallista yksinpeliä.

Remedyn viestintäjohtaja Thomas Puha kertoo Games Industryn tuoreessa haastattelussa, kuinka AAA-yksinpelien tekeminen on muuttunut.

”Tosiasia on, että perinteinen AAA-yksinpelikokemus on todella kallis tehdä”, Puha kertoo. ”Pelaajien odotukset ovat todella korkealla pelin kestosta, ominaisuuksista ja tuotantoarvoista. Ne ovat kaikki kalliita tehdä.”

”Jos katsotaan 10 vuotta taaksepäin, konsolimarkkinat olivat jo samaa kokoluokkaa. Nykyään yleisö on siis jotakuinkin yhtä suuri, mutta pelikehityksen kustannukset ovat kymmenkertaiset. Eli siinä on selkeä ongelma.”

Puhan mukaan yksinpelien ongelma on myös niiden lyhyt kesto, ja tulevan Project 7:n onkin kuvailtu olevan ”pitkäkestoinen kokemus”.

”Pelin tekemisen hulluus on siinä, että teet neljä tai viisi vuotta peliä, ja sitten se on pelattu yhdessä viikonlopussa”, Puha toteaa.

Koko haastattelun voit lukea Games Industryn sivuilta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom