Pelikoneen kasausta

Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Moro! Oon hankkimassa pelikonetta, jonka budjetti saisi olla about 1500e sisältäen kokoonpanon, testauksen, käyttöönoton ja käyttöjärjestelmän (Jimmsillä nää ois yhteensä 248e). Ite en siis osaa kasata konetta. Tästä samaisesta syystä osat pitäisi tulla samasta paikasta. Koneella pelaan mm. Call of Duty-pelejä ja etenkin niitten battle royale pelimuotoja, warzone ja blackout. Muitakin battle royale pelejä tulee pelattua. Lisäksi myös GTA:ta yms muita vastaavia pelejä.
Ideana siis kasata kone joka olisi mahdollisimman tehokas ja kestävä ettei konetta tarvitsisi alkaa heti vuoden päästä päivittämään. Tän takia oon prosessoriksi miettinyt Ryzen 7 3700x ,koska se ilmeisesti on näistä ''halvemmista'' vaihtoehdoista se millä pärjää pitempääkin. Näytönohjaimen tietysti joutuu päivittämään parin vuoden sisään, joten pitkäiskäisyyttä siltä en vaadi samalla tavalla kuin prosessorilta. Näytönohjaimissa arvoin rx 5700 xt:n ja RTX 2060 välillä mutta toi RTX 2060 on selkeesti halvempi joten oon kallistumassa sen puoleen. Muuten noista osista en liikaa ymmärrä ja kaikki osat koppaa myöden on googleteltuja eikä varmasti optimaalisimpia, sekä en ole edes varma kaikkien osien yhteensopivuudesta. Jotain tällästä oon kuitenkin hahmotellut ja kuten näkyy niin budjetti alkaa paukkumaan mutta onko tosta sitten joku halvempi näytönohjain vielä?

Pelikone.png
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Moro! Oon hankkimassa pelikonetta, jonka budjetti saisi olla about 1500e sisältäen kokoonpanon, testauksen, käyttöönoton ja käyttöjärjestelmän (Jimmsillä nää ois yhteensä 248e). Ite en siis osaa kasata konetta. Tästä samaisesta syystä osat pitäisi tulla samasta paikasta. Koneella pelaan mm. Call of Duty-pelejä ja etenkin niitten battle royale pelimuotoja, warzone ja blackout. Muitakin battle royale pelejä tulee pelattua. Lisäksi myös GTA:ta yms muita vastaavia pelejä.
Ideana siis kasata kone joka olisi mahdollisimman tehokas ja kestävä ettei konetta tarvitsisi alkaa heti vuoden päästä päivittämään. Tän takia oon prosessoriksi miettinyt Ryzen 7 3700x ,koska se ilmeisesti on näistä ''halvemmista'' vaihtoehdoista se millä pärjää pitempääkin. Näytönohjaimen tietysti joutuu päivittämään parin vuoden sisään, joten pitkäiskäisyyttä siltä en vaadi samalla tavalla kuin prosessorilta. Näytönohjaimissa arvoin rx 5700 xt:n ja RTX 2060 välillä mutta toi RTX 2060 on selkeesti halvempi joten oon kallistumassa sen puoleen. Muuten noista osista en liikaa ymmärrä ja kaikki osat koppaa myöden on googleteltuja eikä varmasti optimaalisimpia, sekä en ole edes varma kaikkien osien yhteensopivuudesta. Jotain tällästä oon kuitenkin hahmotellut ja kuten näkyy niin budjetti alkaa paukkumaan mutta onko tosta sitten joku halvempi näytönohjain vielä?

Eipä noissa näyttiksissä paljon eroa ole. PowerColor Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6 (Vapputarjous! Norm. 439€!) - 399,00€
5700xt on kuitenkin aikapaljon nopeampi.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Tehoraudasta vastaavaa vähän parempaa pakettia. Kokonaishinnassa kaksi näyttistä, pudota toinen pois hinnasta. Ja kysy toimitusajasta.
Okori.jpg
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Tehoraudasta vastaavaa vähän parempaa pakettia. Kokonaishinnassa kaksi näyttistä, pudota toinen pois hinnasta. Ja kysy toimitusajasta.
Okei kiitti! Mietin vaan että onko noissa emolevyissä järkevää säästää tai etsiä budjetti ystävällisempää ratkaisua? Tehotonnilla näytti olevan valmis konepaketti missä oli ryzen 7 3700x ja emolevynä MSI B450 TOMAHAWK MAX, ja samalla Jimmsillä on bundle missä on ton prosessorin kanssa juurikin sama emolevy. Halvempi vaihtoehto ainakin mutta onko toi jotain ihan roskaa vai fiksu sijoitus?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
Vaikka et itse konetta haluaisi koota, niin Wintoysin asentaminen itse ja lisenssin osto netistä säästäisi mukavan satasen.
Microsoft laskuttaa siitä naurettavaa hintaa että joudut bugisiksi tiedettyjen päivitysten palkattomaksi testaajaksi.
Rehellisesti sanottuna Microsoftin kuuluisi maksaa käyttäjälle päin tuon käytännön takia!
Microsoft kirjaimellisesti erotti valtaosan omista testaajistaan puolenkymmentä vuotta sitten ja laatu on sen mukaista.

Ja näytönohjaimen kyllä joudut nykyisen historiallisen huonon markkinatilanteen takia päivittämään nopeasti jot haluat raskaita pelejä pelata korkeilla asetuksilla.
(ellei näyttönä ole keskiaikainen 1920x1080)
Vertailuksi uuden jouluksi tulevan Xboxin GPU voi suoriutua paremmin kuin kalleinkaan PC-näytönohjain ainakin raytracingin kanssa.


Tuon bundlen emolevy on aivan tolkuttoman kallis ja se tuplana vain 8 ytimiselle prossulle, jolle riittäisi todella hyvin ~120€ MSI B450 Tomahawk.
Asuksen X570 piirisarjajäähykin on vielä 15v vanhan huonosti tehty:
- Pienellä tinapaperiorigami rivalla >​
- Joka nojaa jatkuvaan ilmavirtaan tuulettimelta >​
- Jota kuristetaan markkinoinnin paskomalla ritilällä >​
- Ja kokonaisuus on sijoitettu tuplanaamapalmun arvoisesti suoraan näytönohjaimen alle ja sen lämmöissä hautumaan.​
Eli tuuletin käy kaiken aikaa ja sitten kun se menee loppuun piirisarja todennäköisesti ylikuumenee nopeasti.

Kunnolla suunnitelluissa laudoissa kauemmas näytönohjaimesta sijoitetun piirisarjajäähyn ripakin on riittävän iso puolipassiiviseen jäähdytykseen.
MSI kyllä lähti kusettamaan X570 laudoissa oltuaan paras B450:ssä, niin Gigabyte X570 Aorus Elite olisi järkevin X570 lauta kunnollisilla ominaisuuksilla.
Säästyneellä saisi vaikka taatusti tulevaisuudenkestävän 2x16GB muistikitin.

Mutta jos et aio prossua päivittää missään vaiheessa 8 ytimistä ylempään, niin sanoisin että kallis X570 lauta menee kyllä hukkaan.

Prossujäähyksikin vain 3700X:lle alle 30€ Arctic Freezer 34 olisi oikein hyvä.

Ja Samsung brändikusettaa todella härskisti hinnoissa.
Tuo "Wintoys10+Modern Warfare=puoliksi täynnä"-koon pikkulevy maksaa vain alle kympin vähemmän kuin tuplakapasiteettinen levy halvimmillaan!
Kingston A2000 ja WD Blue SN550 ovat niitä jotka ovat pelikoneeseen järkeviä NVMe-levyjä.
Perus-SATA levystäkin tuplakapasiteetillä olisi rajusti enemmän hyötyä kuin Samsungin hypebränditarrasta.
Western Digital 1TB WD Blue 3D SSD -levy, 2.5", SATA III, 560/530 MB/s - 130,00€
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Vaikka et itse konetta haluaisi koota, niin Wintoysin asentaminen itse ja lisenssin osto netistä säästäisi mukavan satasen.
Microsoft laskuttaa siitä naurettavaa hintaa että joudut bugisiksi tiedettyjen päivitysten palkattomaksi testaajaksi.
Rehellisesti sanottuna Microsoftin kuuluisi maksaa käyttäjälle päin tuon käytännön takia!
Microsoft kirjaimellisesti erotti valtaosan omista testaajistaan puolenkymmentä vuotta sitten ja laatu on sen mukaista.

Ja näytönohjaimen kyllä joudut nykyisen historiallisen huonon markkinatilanteen takia päivittämään nopeasti jot haluat raskaita pelejä pelata korkeilla asetuksilla.
(ellei näyttönä ole keskiaikainen 1920x1080)
Vertailuksi uuden jouluksi tulevan Xboxin GPU voi suoriutua paremmin kuin kalleinkaan PC-näytönohjain ainakin raytracingin kanssa.


Tuon bundlen emolevy on aivan tolkuttoman kallis ja se tuplana vain 8 ytimiselle prossulle, jolle riittäisi todella hyvin ~120€ MSI B450 Tomahawk.
Asuksen X570 piirisarjajäähykin on vielä 15v vanhan huonosti tehty:
- Pienellä tinapaperiorigami rivalla >​
- Joka nojaa jatkuvaan ilmavirtaan tuulettimelta >​
- Jota kuristetaan markkinoinnin paskomalla ritilällä >​
- Ja kokonaisuus on sijoitettu tuplanaamapalmun arvoisesti suoraan näytönohjaimen alle ja sen lämmöissä hautumaan.​
Eli tuuletin käy kaiken aikaa ja sitten kun se menee loppuun piirisarja todennäköisesti ylikuumenee nopeasti.

Kunnolla suunnitelluissa laudoissa kauemmas näytönohjaimesta sijoitetun piirisarjajäähyn ripakin on riittävän iso puolipassiiviseen jäähdytykseen.
MSI kyllä lähti kusettamaan X570 laudoissa oltuaan paras B450:ssä, niin Gigabyte X570 Aorus Elite olisi järkevin X570 lauta kunnollisilla ominaisuuksilla.
Säästyneellä saisi vaikka taatusti tulevaisuudenkestävän 2x16GB muistikitin.

Mutta jos et aio prossua päivittää missään vaiheessa 8 ytimistä ylempään, niin sanoisin että kallis X570 lauta menee kyllä hukkaan.

Prossujäähyksikin vain 3700X:lle alle 30€ Arctic Freezer 34 olisi oikein hyvä.

Ja Samsung brändikusettaa todella härskisti hinnoissa.
Tuo "Wintoys10+Modern Warfare=puoliksi täynnä"-koon pikkulevy maksaa vain alle kympin vähemmän kuin tuplakapasiteettinen levy halvimmillaan!
Kingston A2000 ja WD Blue SN550 ovat niitä jotka ovat pelikoneeseen järkeviä NVMe-levyjä.
Perus-SATA levystäkin tuplakapasiteetillä olisi rajusti enemmän hyötyä kuin Samsungin hypebränditarrasta.
Western Digital 1TB WD Blue 3D SSD -levy, 2.5", SATA III, 560/530 MB/s - 130,00€
Kiitos kattavasta kommentista! Onko noissa NVMe-levyjen kirjoitus ja lukunopeuksissa käytännössä siis mitä eroa, jos vertaa esim. WD Blue SN550 ja Evo 970 Plus. Paperilla evo näyttää olevan nopeampi mutta ilmeisesti pelikäytössä ei juurikaan mitään erityistä etua noista nopeuksista verrattuna halvempaan WD Blue SN550? Ja sitten vielä toi virtalähde, riittääkö 550W tolle rx 5700 xt:lle? Siinäkin mielessä että kun tulevaisuudessa vaihtaa näytönohjaimen nii riittääkö tommonen virtalähde enää sillon uudelle ohjaimelle vai kannattaako katsoa pidemälle tässä asiassa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
SSD-levyjen nopeuksilla on käytännössä eroa vain jos pelaat tavaran kopioimista hakemistosta toiseen levyn täyttämiseksi.
Ja nuo Kingston ja WD kyllä jo antavat suurimman osan NVMe:n nopeusedusta.
Pelien ja Windowsin latausajoissa ei ole paljoa eroa edes "nopeasta" NVMe-leyvstä "hitaaseen" SATA-levyyn:
nvme ssd hdd - YouTube
Eli tärkeintä on se riittävä SSD-tila pelien mahtumiseen sille ettei tarvitse vanhaa "pyörivää ruostetta".
(joka tosin on jatkuvalta kirjoitusnopeudeltaan nopeampi kuin QLC-Flashin puskuroimaton kirjoitusnopeus esim Samsung 860 QVO:ssa)

Next-gen konsolit taas tulevat käyttämään erikoistekniikoita kompensoidakseen pientä muistin määrän kasvua streamaamalle osan datasta "lennossa" SSD:ltä juuri ennen käyttöä.
Mutta se on tosiaan RAMin vähyyden kompensointia ja mahdollista konsoleiden tiukasti integroidun ja optimoidun kiinteän raudan ansiosta.
PC:ssä sama ei onnistuisi ollenkaan niin helposti ja suoraan riittävä muistin määrä olisi parempi tae pelien parhaasta pyörimisestä.

16GB muistiahan on täysin riittävä määrä valtaosalle nykyisistä antiikkisiin nykykonsoleihinkin ahdettavaksi suunnitelluista peleistä.
Vain jokunen vaativampi peli ja jokunen modattu peli haluaisi enemmän.
Mutta multi-tab nettiselain taustalla alkaa nykyisellä bloattisoftalla ja bloattinettisivuilla nopeasti syödä gigatavuja sen 16GB:n kutistuessa kohti 10GB:tä pelin kannalta.
Samoin nuo next-gen konsolit varmasti aloittavat pelien muistinkäytön nousun.
Joku 24GB oli varmaan optimi kertahankinnaksi, mutta se on huonosti/kankeasti saavutettavissa.


650 wattinen poweri on pelikoneeseen hyvä valinta jos päivittelee ylempiin näytönohjaimiin tai esim. käytettyyn ylempään.
Silloin jää enemmän varaa mikäli näytönohjaimen tehonotto on piikikäs.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
495
Jos tärkeintä windows lisenssissä on se, että saa typerät aktivointi vesileimat ja muut aktivoimattoman windows kympin harvat rajoitukset pois, niin muutamalla eurolla saa aika varmasti ikuisesti toimivan windows 10 pro tai home lisenssin jostain allkeyshopin tajoamista sivustoista.

Esim. retail win 10 pro 3,47€. Retailin saa asennettua useempaan otteeseen samaan koneeseen, kunhan ei liikaa osia vaihdu välissä. OEM lisenssi taas on kerta-asennettava.


Ja windows 10:n saa ladattua mikrosoftin sivuilta:


Muutenkin ite oon ostanu muutamalla eurolla mm. vuoden intialaisen lisenssin kasperskyn internet securityyn (aktivoin VPN kautta ja sen jälkeen normi asennus), sekä ostanut monta eri peliä global lisenssillä 80 - 95 % alennuksella virallisiin lähteisiin verrattuna, eikä ole koskaan ollu ongelmia aktivointien tai pelien toimivuuden kanssa. Eettinen valinta toki ostaa ties mistä raavittuja lisenssejä ja jättää sen myötä maksamatta suurkorporaatioille samasta ohjelmistosta, mutta itelle puoli-ilmaiset lisenssit oli syy lopettaa ohjelmistopiratismi.
Lähes kokonaan. ;)
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Nyt konepakettia pävitetty keskusteluun tulleiden vinkkien mukaan, uskaltaako tälle setille jo antaa siunauksen vai onko tässä jotain muutettavaa? Ja windowsin taidan kuitenkii hommata ihan näin samassa. Tehoraudasta tän saman setin sais 100e halvemmalla mutta jäi vähän kyseenalaiseksi saako niiltä windowsin asennusta itse suunniteltuihin koneisiin vai ainoastaan heidän valmiisiin konepaketteihin..

Pelikone vol 2.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 827
Hyvä pakettihan tuo on.
Säästäisin kysymättä yli 100€ jättämällä Windows-lisenssin pois, mutta jos on budjetoitu niin säästää toki hetken vaivaa.
CPU- ja GPU-mielessä tuolla menee pari vuotta heittämällä jopa 1440-tarkkuudella? (kosket kertonut millä tarkkuudella aiot pelata) Parin vuoden kuluttua päivittää ensin uudempaa näytönohjainta ja myöhemmin rivakampaa CPU'takin muttei kiirusta.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Omaan silmään vaikuttaa tasapuoliselta paketilta. Mulla kakkoskoneessa tuo Tomahawk Max -emo, eikä pahaa sanottavaa siitä. Tuossa yllä oli linkki Jimmsin tuotteeseen: PowerColor Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6 (Vapputarjous! Norm. 439€!) - 399,00€ tuo on hieman eri jäähyllä varustettu Powercolorin malli kuin tuo Red Devil, mutta ei yhtään pöllömpi. Säästää muutaman kympin. Mulla Red Devil ja olen kyllä siihen tyytyväinen ollut.

Sijoittaisin sen perus SSD:hen, vaikka ihan WD Blue 1TB, koska voin sanoa kokemuksesta, että muutama AAA peli, niin 1TB NVMe alkaa olla täynnä. Nykypelit haukkaavat ihan tolkuttomasti tilaa. Saattaisin vielä ehkä laittaa yhden lisätuulettimen puhaltamaan raitista ilmaa sisään, tuo 5700xt tykkää olla lämpöä tuottava kortti, ja hieman epäilyttää, miten tuossa tuo yksi tuuletin puhkuu ilmaa sisälle, kun se näyttää osin kuristettu olevan. Tolla emolla kun pystyy biosissa säätämään mukavasti tuulettimien jännitteitä (ja liittimiä emolla on paljon!) hyvinkin tarkasti, saa optimoitua kierrosluvut/ilmavirran/melun hyvin helposti. Tuulettimet eivät kovin kallita ole, ainakin itse tykkään Arctic Coolingin tuulettimista.
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Joo eli tosin pelaan tällä hetkellä ''keskiaikaisella'' 1920x1080 tarkkuudella! Näytönohjaimen jossain kohtaa tulevaisuudessa päivitän mutta lähtökohtasesti prosessori sais kestää niin kauan että muutamien vuosien päästä voi ostaa uuden koneen ilman budjettia ja iskee parasta rautaa sisään, mutta tällä mennään sinne asti.
Ja luulen että toi 1TB NVMe riittää mulle. Tällä hetkellä mulla on peliläppäri missä on 256gb nvme+500gb evo 860 2'5 eli alle tera ja ei oo vielä tullu sekää täytee ku koneella samanaikasesti on yleensä se 3-4 peliä ja yleensä poistelen vanhoja pelejä joita en pelaa. Koen siis, että omaan tarpeeseen riittää 1TB. Jonkun videon katoin missä rx 5700 xt otti enempi lämpöä, että jos siihen lisää toisen tuulettimen lisäksi nii tuskin siitä haittaa on (?) tai ehkä joku tasokkaampi koppa jossa on parempi tuuletin tai kaks?
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Enpähän kerinny mitään tilaamaan vielä, onneks, kun muistin yllättäen että mun näytössähän on G-Sync ja nyt tossa buildissa on amd kortti. Mitenköhän tota pystyy muuttamaan jos budjetin pitää samassa? Onko esim. fiksua downgradee Ryzen 7 3700x ->Ryzen 5 3600x ja näytönohjain vaihtaa RX 5700 XT->RTX 2070? Tolla tavalla budjetti ei muuttuis ja itseasiassa nopeesti katottuna olis hieman halvempi. RTX 2060 ei taida mitenkään vastata RX 5700 XT:lle niin 2070 olis varmaan se valinta mikäli samat tehot haluaa about saavuttaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 076
Enpähän kerinny mitään tilaamaan vielä, onneks, kun muistin yllättäen että mun näytössähän on G-Sync ja nyt tossa buildissa on amd kortti. Mitenköhän tota pystyy muuttamaan jos budjetin pitää samassa? Onko esim. fiksua downgradee Ryzen 7 3700x ->Ryzen 5 3600x ja näytönohjain vaihtaa RX 5700 XT->RTX 2070? Tolla tavalla budjetti ei muuttuis ja itseasiassa nopeesti katottuna olis hieman halvempi. RTX 2060 ei taida mitenkään vastata RX 5700 XT:lle niin 2070 olis varmaan se valinta mikäli samat tehot haluaa about saavuttaa?
3600X ei kannata. 3600+jäähy on se kannattava vaihtoehto.
2070 ei kannata. Eikä 2060. Pistä Super perään ja saat ne kannattavat vaihtoehdot. Tavallisia ei kannata ostella enää ollenkaan, ellei ole ns. sikahalpoja.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
Onko esim. fiksua downgradee Ryzen 7 3700x ->Ryzen 5 3600x ja näytönohjain vaihtaa RX 5700 XT->RTX 2070? Tolla tavalla budjetti ei muuttuis ja itseasiassa nopeesti katottuna olis hieman halvempi.
Oletko valmis vaihtamaan koko koneen, tai ainakin prossun, vuodessa-parissa?
Kuusiytiminen prossu (eXpensive edition ei auta) on heiveröisempi kuin jouluksi tulevien konsolien 3700X:n variantti.
Eli raskaampien next-gen pelien ydinvaatimukset tulevat olemaan kovat.
Star Citizenhän laittaakin jo "tupla-3600:n" kovalle käytölle ja ilman SMT:tä valtaosa ytimistä lähestyisi 100% käyttöastetta.

Keskiaikaiselle resoluutiolle (joka siirtää rasitusta prossulle) ei muutenkaan kannata ostaa kallista ja surkeasti arvonsa pitävää next-gen konsolien GPU:ta heikompaa näytönohjainta, vaan suhteuttaa näytönohjain resoluutioon.
Näytönohjain olisi myös prossua paljon helpommin päivitettävissä, mikäli vaihdat näytön nykyaikaisempaan resoluutioon.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Jos 3600 kuitenkin aloittaja päätyy, niin sitten ehdottomasti jokin kunnon aftermarket-jäähy. Vakiojäähyllä menee lämmöt sinne yli 90 asteen ja CPU laskee kelloja. Mutta 3700x ottaisin.

3700x lienee viisain ratkaisu tulevaisuutta ajatellen. Monet pelit ovat tolkuttoman raskaita ja esim. BF V , joka sisältää kauheasti kaikkea taustatauhkaa, äänimaailmaa yms yms.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2019/09/ryzen5-bench-bfv5-3.png

käy ilmi, miten kaksi lisäydintä nostaa minimi-fps oikein mukavasti = toisin sanoen vähentää fps:n tippumisia ja ärsyttävää jitter/stutter. Tulevat pelit eivät varmasti ole kevyempiä kuin BF V.
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
No jos siis pidättäytyy tossa Ryzen 3700x ja sen sijaan miettii sitä näytönohjainta. Suhteutettuna näyttöön 1080p 144hz, nii toimisiko tässä GTX 1660 Ti? Jos RTX 2060s ei ole hintansa arvonen 1080p pelaamisee
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 856
No jos siis pidättäytyy tossa Ryzen 3700x ja sen sijaan miettii sitä näytönohjainta. Suhteutettuna näyttöön 1080p 144hz, nii toimisiko tässä GTX 1660 Ti? Jos RTX 2060s ei ole hintansa arvonen 1080p pelaamisee
Eihän 2060s:ssä ole mitään vikaa 1080p@144hz pelaamiseeen. Oikeastaan se on todella hyvä valinta, varsinkin kun1440p siirtyessäkin menee vielä pelit reilusti yli 60:n :thumbsup: eipä tuo 1660ti/s:kään huono ole, mutta sillä hinnalla kannattaisin jo kalliimpaa
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Eihän 2060s:ssä ole mitään vikaa 1080p@144hz pelaamiseeen. Oikeastaan se on todella hyvä valinta, varsinkin kun1440p siirtyessäkin menee vielä pelit reilusti yli 60:n :thumbsup: eipä tuo 1660ti/s:kään huono ole, mutta sillä hinnalla kannattaisin jo kalliimpaa
Okei! Onkohan noissa 2060 Supereissa mitään merkittävää eroa valmistajien välillä? Tämä on ainakii Jimmsillä halvimmasta päästä. Ja mietin tässä sitäkin kun eikö ton Ryzen 3700x kanssa tule Wraith Prism With RGB LED jäähy niin onko toi ihan riittävä? Alunperinhän tossa mulla oli arctic freezer 34 mutta jonkun testin olin kattovinani missä toi Wraith Prism oli karvan verran parempi ku arctic freezer 34. ELi onko toi arctic freezer ihan turha rahareikä jos toi wraith prism toimii hyvin?
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
553
Okei! Onkohan noissa 2060 Supereissa mitään merkittävää eroa valmistajien välillä?
Tärkeimmät erot on jäähdytyksessä.
Ja mietin tässä sitäkin kun eikö ton Ryzen 3700x kanssa tule Wraith Prism With RGB LED jäähy niin onko toi ihan riittävä? Alunperinhän tossa mulla oli arctic freezer 34 mutta jonkun testin olin kattovinani missä toi Wraith Prism oli karvan verran parempi ku arctic freezer 34. ELi onko toi arctic freezer ihan turha rahareikä jos toi wraith prism toimii hyvin?
Kun se vakiojäähy on pakko ostaa, niin voihan sitä kokeilla ensin. Jos näyttis mölyää, niin prisma ei välttämättä pahenna tilannetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 076
No jos siis pidättäytyy tossa Ryzen 3700x ja sen sijaan miettii sitä näytönohjainta. Suhteutettuna näyttöön 1080p 144hz, nii toimisiko tässä GTX 1660 Ti? Jos RTX 2060s ei ole hintansa arvonen 1080p pelaamisee
Siis sori, ilmaisin asian huonosti. Koetan näin, ei ole 100% näin, mutta melkein:
2060 Super = 2070 nopeudeltaan.
2070 Super = 2080 nopeudeltaan.

Ja noi Superit on yleensä niin lähellä noita "normaalien" hintoja, niin kannattaa vaan ostaa Super.

Tosin vanhoja normaaleita tulee aina välillä tarjouksiin ja nyt olisi tämmöinen:

Superit on vaan päivitetty versio ja kannattaa halvemmistakin katsella GTX 1660 Superia, jos haluaa hyvää hinta/laatu-suhdetta..
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Tärkeimmät erot on jäähdytyksessä.

Kun se vakiojäähy on pakko ostaa, niin voihan sitä kokeilla ensin. Jos näyttis mölyää, niin prisma ei välttämättä pahenna tilannetta.
Mulla on kiinni tuo Wraith Prism hyvin tuulettuvassa kopassa Ryzen 7 3700X kaverina ja esim. Cinebench r.20 prossun lämpö Ryzen Masterilla käy sinne 64-66 , äänestä en osaa sanoa muuta kuin että on äänekkäämpi ja puhauttelee (varmaan voi jollan tuuletinkäyrän säädöllä optimoida) verrattuna PowerColor Red Devil 5700XT. Pidemmässä juoksussa lämmöt siinä karvan päälle 70.

Kakkoskoneessa, jossa Ryzen 5 3600 oli pakko laittaa vakiojäähy telakalle, koska sillä lämmöt meni yli 90 asteen. Se Wraith Stealth ihan onneton viritys.

Wraith Prism on jo ihan jäähy, jolla selviää, mutta äänekkäämpi on kuin aftermarket-tuulettimet (osa). 3600 kaverina on nyt: Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€ , ja tästä ei mitään pahaa sanottavaa. Sulla jos kone tulee kasattuna, niin ei tarvitse edes tuskailla asentelua, mutta oli kyllä idioottivarma asennettava ja harvinaisen hyvät ohjeet. Oma kokemus on se, että jos otat tuon Mugenin, niin ei voi mennä pieleen. Vertautuu monissa testeissä ihan noihin n. 100€ Noctuoihin.
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Eli nyt siis finaali buildi näyttäs kutakuinkin tältä! Jäähynä siis ryzenin mukana tuleva Wraith Prism With RGB LED. Oon kyllä miettiny että ton windowsin lataamista netistä ja sen avaimen ostamista missä säästäisi ihan kivasti, kuten tässä ketjussa on ehdotettu. Mutta miten siis toi käytännössä tapahtuu? Ladataan microsoftin sivuilta joku latausohjelma muistitikulle ja ajetaan siitä se uudelle koneelle? Voiko sen avaimen ottaa esim. vanhasta läppäristä missä on windows 10?

Pelikone final.png
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Suosittelen vahvasti ottamaan vain sen 50€ Scythe Mugenin. Et tarvitse edes itse asentaa sitä, kun kokoamisen otat. Olen lähes varma, että jälkeenpäin tukee harmittamaan tuon Wraith Prism äänekkyys. Mugenin olemassaoloa tuskin huomaa.

Prism-coolerissa toki on RGB-valot, mutta ei se ole mielestäni sen arvoinen.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 108
Oon kyllä miettiny että ton windowsin lataamista netistä ja sen avaimen ostamista missä säästäisi ihan kivasti, kuten tässä ketjussa on ehdotettu. Mutta miten siis toi käytännössä tapahtuu? Ladataan microsoftin sivuilta joku latausohjelma muistitikulle ja ajetaan siitä se uudelle koneelle? Voiko sen avaimen ottaa esim. vanhasta läppäristä missä on windows 10?

Läppärin Windows koodi ei todennäköisesti toimi, koska se on käytetty OEM versio.
Lataat mikrosoftin sivulta työkalun jolla luot sen asennusmedian.


Tarvitset joka vähintään 8 gigan muistitikun tai DVD:n. Suosittelen lataamaan työkalun varmuuden vuoksi työpöydälle tai johonkin toiseen tietokoneen kansioon, josta löydät sen, sillä se työkalu tyhjentää koko muistitikun.
Ebaysta ostat sen aktivointikoodin n. 2 € tai jos haluat pelata varman päälle, niin huutonetistä pitempään toimneelta käyttäjältä, n. 10 €. Maksettuasi myyjä toimittaa koodin sähköisesti. Asennuksen yhteydessä asennus kysyy jossain vaiheessa koodia, niin syötät sen.
Microsoftin sivuilla on ohjeet sen asennusmedian luomiseen.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Tai sitten vain ajelet windows 10 ilman avainta, toimii ihan normaalisti poislukien taustakuva ja vesileima kulmassa. Asennus tapahtuu samalla tavalla, eikä nykyään kai siinä virallisessa Win10 pahvilootassakaan tule kuin usb tikku jossa on sama asennusmedia...
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
En jaksanu tehä tän asian takia uutta ketjua niin kysyn täällä. Pikkuveljen kone tarvis jonkun näköstä pävittämistä tai no perjaatteessa varmaan ihan kaikki kannattais optimitilanteessa päivittää mutta rahaa ei kuitenkaan ole käytettävissä kun 200-300 eikä tolla oikeen kokonaista konetta saa kasaan. Peleinä pelaa overwatchia, cs ja minecraft, joten mitään älytöntä suorituskykyä koneelta ei tarvita. Vähän mietityttää kuitenkin että mitä kannattaa päivittää ja mitkä osat sopii tohon runkoon.

Kone:
AsRock B85M Pro4 (mATX, LGA 1150)
Crucial Ballistix Sport 2 x 4 GB (DDR3, 1600 MHz, CL9)
Intel Core i5-4460 (Boxed, LGA 1150 Haswell Refresh)
SilentiumPC Fera 2 HE1224 v2
Crucial BX100 250 GB SSD (2,5" SATA 3.0)
ZOTAC GeForce GTX 960 2 GB
Seasonic S12II-520 (80Plus Bronze)
SilentiumPC Brutus M23 Pure Black BT-M23 (ATX)

Oisko tälläseen settiin ram-muistit+uudempi näytönohjain pätevä ratkasu? Mikä näytönohjain olisi kannattava?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 827
Tuolla budjetilla uusisin pelkän näytönohjaimen.
i5-4460 jaksaa pyörittää täysillä noin gtx1070-tasoista korttia, jota vastaa 16xx-sarjassa teholtaan gtx1660super. 1660super olisi yli tuplasti 960'stä nopeampi. Jos haluaa alle 200€ niin 1650super joka olisi 50-70% nopeampi kuin 960. Ottaisin 1660superin koska 6GB muistia auttanee joissain peleissä? Pelkän ddr3-muistin päivitys ei kannata ellet saa 1866MHz moisia tuurilla sikahalvalla.
Jos näytönohjaimen päivitys ei riitä niin sitten menee kerralla emo+cpu+muistit vaihtoon, tosin halvimpia siedettäviä päivitys-settejähän saa alle 350€.
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Onko noin ettei ddr3 ramia jota nyt on vaan 8GB kannata päivittää 12-16GB? Olin kattovinani että toi emolevy tukee vaan 1600Mhz nopeuksia niin 1866Mhz ei taida olla vaihtoehto. 8GB kyllä toimii ihan hyvin noissa muissa mutta minecraftissa fps ja mappien lataaminen on aika takkuista nii aatellin että johtuis just ramista tai sen puutteesta. Voin tietysti olla väärässäkin.
Mites näytönohjaimista 1060 3GB? Powerissa oli n.160e kyseinen kortti. VRamia tietysti vähän mutta olisihan sekii jo isohko ero 960 2GB. 1660 Super sitten siitä hieman kalliimpi mutta ei poissuljettu
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 827
Onko noin ettei ddr3 ramia jota nyt on vaan 8GB kannata päivittää 12-16GB? Olin kattovinani että toi emolevy tukee vaan 1600Mhz nopeuksia niin 1866Mhz ei taida olla vaihtoehto. 8GB kyllä toimii ihan hyvin noissa muissa mutta minecraftissa fps ja mappien lataaminen on aika takkuista nii aatellin että johtuis just ramista tai sen puutteesta. Voin tietysti olla väärässäkin.
Mites näytönohjaimista 1060 3GB? Powerissa oli n.160e kyseinen kortti. VRamia tietysti vähän mutta olisihan sekii jo isohko ero 960 2GB. 1660 Super sitten siitä hieman kalliimpi mutta ei poissuljettu
En päivittäisi 8->16GB koska moisen hinta ei vastaa hyötyä, ei tee juurikaan eroa peleissä vaikka hyötyohjelmissa varmastikin. 8->12GB päivittäisin jos saat taskurahalla? 3GB muistilla varustettua (kuten 1060/3GB) en hankkisi missään tapauksessa, 4GB on nykyisin ehdoton minimi. Ennemmin sitten vaikka 1060/6GB -malli käytettynä (100-120€ ?), uutena ei enää kannata ostaa. 1060/6GB olisi noin 50% rivakampi kuin 960? Tiivistettynä;
1650super (4GB) 190-210€, 50-70% nopeampi kuin 960
1660super (6GB) 250-280€, 100-110% nopeampi kuin 960
i5-4460 riittää ottamaan kaiken ulos 1650superista, 1660super on ihan siinä rajalla. Koska 4xxx-sarjaisissa Intel-prosessoreissa ddr3 hidasti vielä menoa. Ottaisin 1660superin koska 6GB muistia ja sen verran enemmän vääntöä (vrt.1650s) jotta parempi hinta-laatu. Ja eikun säästämään alustan vaihtoon parin v kuluttua?
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Okeii! Ainakii warzonessa 8GB ram vs 16GB ram on isokii ero mutta ilmeisesti minecraftissa pärjää 8GB ihan hyvin. Voiko minecraftissa lagaaminen sitte johtua juurikin tosta vähäsestä vramista? Jes, 1650 superin ja 1660 superin väliltä pitää metsästellä paras tarjous!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 827
Okeii! Ainakii warzonessa 8GB ram vs 16GB ram on isokii ero mutta ilmeisesti minecraftissa pärjää 8GB ihan hyvin. Voiko minecraftissa lagaaminen sitte johtua juurikin tosta vähäsestä vramista? Jes, 1650 superin ja 1660 superin väliltä pitää metsästellä paras tarjous!
Ole koskaan minecraftia asentanut niin osaa sanoa miksi tökkii, joskaan en ihmettelisi jos 960'n 2GB muisti rajoittaisi? Siis jottei peli pysty lataamaan tavaraa valmiiksi kortin vähäiseen muistiin, vaan joutuu jatkuvasti lataamaan niitä uusiksi keskusmuistin puolelta? MSI Afterburner tmv apuohjelma käyttöön ja minecraft käyntiin, jolla näkisi paljonko näytönohjaimen muistista on käytössä? Tai googleta "minecraft performance bottlenecks".
Hankkikaa 1660super/6GB, sen kanssa pärjännee vielä 2-3v kunhan vain säätää asetuksia. 6GB muistilla saa siedettäväntasoiset tekstuurit uusissakin peleissä ;)

EDIT;
Itsekin ajoittain budjetti-rajoitteisena muutama vinkki perään. (täällä liki vastaava mutta hiukan nopeampi)
- jos on käyttää 250€ niin ehdottomasti 1660S/6GB. 1650S/4GB riittäisi vielä kenties vuoden, mutta tökkii jo muutamissa uudemmissa. 1660S riittää lisäväännöllään/muistillaan selvästi pidempään. Siitäkin saanee vielä ilmaiseksi 5-10% lisää jo pelkästään muistiakin ylikellottamalla?
- jos lisäät muistia niin 2*2GB 1600MHz palikat voisi löytyä taskurahalla, 2GB palikoille on yleensä vähän kysyntää. Noin vanhaan lautaan ei kannata enää juurikaan investoida :(
- 4000-sarjaisten Intel'eiden ongelmana oli ddr3-muistikaista, parani mitattavasti vasta 1866MHz'lla. Ikävä kyllä suurin osa 4000-sarjaisista on 1333/1600MHz muisteilla. Joten yrittäisin virittää nykyisiä muisteja bios-asetuksin, siis jos lautanne vain moista sallii?

Jos muistat niin vastaa aikanaan ja kerro miten päivitys sujui, väitän jotta gtx960/2GB -> gtx1660super/6GB tekee villin eron pelikäytössä :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Vielä semmonen lisäkysymys että kannattaako ostaa single fan näyttis? Tolla säästäis aina pikkasen, tarkotus ei oo ylikellottaa. Jotain katoin että siivota pitäis useemmin ja voi olla kova äänisempi
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
349
Jos tuota 1660 superia katselet esim. niin yhdellä tuulettimella oleva itx kortit säästää sen enintään pari kymppiä jota en ainakaan itse säästäisi. Äänet tosiaan usein jonkun verrankin kovemmat kun tuuletin vääntää täysillä lämpöjä pois kortilta, tästä huolimatta lämmötkin ovat usein korkeammat. Näissäkin mallikohtaisia eroja joista kannattaa lukea arvosteluja/kysyä täältä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 827
Maalaisjärjellä 2 tuuletinta tekee saman homman vähemmillä kierroksilla ja kestävät siten mahdollisesti pidempään?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Tai sitten vain ajelet windows 10 ilman avainta, toimii ihan normaalisti poislukien taustakuva ja vesileima kulmassa. Asennus tapahtuu samalla tavalla, eikä nykyään kai siinä virallisessa Win10 pahvilootassakaan tule kuin usb tikku jossa on sama asennusmedia...
Kokeilin tätä jossain vaiheessa ja ilmeisesti verkkopuolen muutoksetkaan ei toimi? Asensin vpn softan ja se ei suostunut yhdistämään ollenkaa. En tutkinut asiaa sen paremmin, kun oletin automaattisesti, että syy on tuo ja ei muistaakseni muutenkaan tainnut päästä muokkaamaan lan asetuksia. Jätin aika lyhkäiseski testin, kun oli virtuaalikone ja toimi tuskaisen hitaasti.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Kokeilin tätä jossain vaiheessa ja ilmeisesti verkkopuolen muutoksetkaan ei toimi? Asensin vpn softan ja se ei suostunut yhdistämään ollenkaa. En tutkinut asiaa sen paremmin, kun oletin automaattisesti, että syy on tuo ja ei muistaakseni muutenkaan tainnut päästä muokkaamaan lan asetuksia. Jätin aika lyhkäiseski testin, kun oli virtuaalikone ja toimi tuskaisen hitaasti.
Tässä on monta muuttujaa mutta hyvinkin mahdollista että vammauttavat lisää sitä ilmais-ajoa :cigarbeye:
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Ole koskaan minecraftia asentanut niin osaa sanoa miksi tökkii, joskaan en ihmettelisi jos 960'n 2GB muisti rajoittaisi? Siis jottei peli pysty lataamaan tavaraa valmiiksi kortin vähäiseen muistiin, vaan joutuu jatkuvasti lataamaan niitä uusiksi keskusmuistin puolelta? MSI Afterburner tmv apuohjelma käyttöön ja minecraft käyntiin, jolla näkisi paljonko näytönohjaimen muistista on käytössä? Tai googleta "minecraft performance bottlenecks".
Hankkikaa 1660super/6GB, sen kanssa pärjännee vielä 2-3v kunhan vain säätää asetuksia. 6GB muistilla saa siedettäväntasoiset tekstuurit uusissakin peleissä ;)

EDIT;
Itsekin ajoittain budjetti-rajoitteisena muutama vinkki perään. (täällä liki vastaava mutta hiukan nopeampi)
- jos on käyttää 250€ niin ehdottomasti 1660S/6GB. 1650S/4GB riittäisi vielä kenties vuoden, mutta tökkii jo muutamissa uudemmissa. 1660S riittää lisäväännöllään/muistillaan selvästi pidempään. Siitäkin saanee vielä ilmaiseksi 5-10% lisää jo pelkästään muistiakin ylikellottamalla?
- jos lisäät muistia niin 2*2GB 1600MHz palikat voisi löytyä taskurahalla, 2GB palikoille on yleensä vähän kysyntää. Noin vanhaan lautaan ei kannata enää juurikaan investoida :(
- 4000-sarjaisten Intel'eiden ongelmana oli ddr3-muistikaista, parani mitattavasti vasta 1866MHz'lla. Ikävä kyllä suurin osa 4000-sarjaisista on 1333/1600MHz muisteilla. Joten yrittäisin virittää nykyisiä muisteja bios-asetuksin, siis jos lautanne vain moista sallii?

Jos muistat niin vastaa aikanaan ja kerro miten päivitys sujui, väitän jotta gtx960/2GB -> gtx1660super/6GB tekee villin eron pelikäytössä :hmm:
Päivitys sujui ihan hyvin. Emolevyssä oli vaan hieman vieraampi lukitussysteemi näytönohjaimelle minkä kanssa meni hetki. Tässä nyt budjetti muuttu hieman kun veljen hiiri meni rikki ja 1660s vaihtu 1650s. Mitään varsinaisia benchmarkkeja ei otettu mutta esim. overwatchissa tuli heti noin 80fps lisää. Jossain botti mapissa esim. fps oli ollut 170 korkeimillaan niin nyt se kiikku siellä 250-280 paikkeilla korkeimillaan. Alimillaankin fps olis jossain 140 tienoilla ihan kunnon DM pelissä joten ihan tyytyväinen päivitykseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 827
Päivitys sujui ihan hyvin. Emolevyssä oli vaan hieman vieraampi lukitussysteemi näytönohjaimelle minkä kanssa meni hetki. Tässä nyt budjetti muuttu hieman kun veljen hiiri meni rikki ja 1660s vaihtu 1650s. Mitään varsinaisia benchmarkkeja ei otettu mutta esim. overwatchissa tuli heti noin 80fps lisää. Jossain botti mapissa esim. fps oli ollut 170 korkeimillaan niin nyt se kiikku siellä 250-280 paikkeilla korkeimillaan. Alimillaankin fps olis jossain 140 tienoilla ihan kunnon DM pelissä joten ihan tyytyväinen päivitykseen.
960->1650super -päivitys lienee tuonut uudemmissa peleissä vähintään 50% lisäpotkua i5-4460'lläkin? Muistakaa ottaa ilmaiset lisätehot ulos kortistanne, sikäli kuin olen lukenut niin liki kaikkien 1650S-mallien muisteja voi ylikellottaa reilusti ja siitä jopa hyötyy mukavasti. En ole 1650S'ää testannut mutta teoreettisia tehoeroja tulee yleensä katsottua täältä (erot peleissä ovat aina pienempiä kuin testisoftansa mittaamat):
Seuraava päivityshän teillä aikanaan onkin emo+cpu+muistit. Ei tuohon enää kannata päivittää 6-ytimistä vähäisempää. 2v kuluttua alkanee löytyä käytettyinä näitä nykyisin suosittuja Ryzen3600+emo+16GB -settejä hyvinkin edullisesti. Nykyiseenkin ostaisin vielä 2*2GB tai 2*4GB DDR3 (1600-1866MHz) -lisämuistit jos tulee vastaan 15-30€ ?
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Joo eiköhän seuraava siirto ole ihan kokonaan uusi tietokone sitte aikanaan! Joo noita muisteja pitää vielä kalastella jos halvalla löytyy!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 014
Viestejä
4 192 044
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
Package

Hinta.fi

Ylös Bottom