Pieni tilannepäivitys
edellispäiväiseen viestiini. Ja pääosin positiivinen, sillä pääsin eilen pelaamaan asti mutta maanantai-ilta meni ihan puhtaasti nopeustestejä ajellessa. Kun ei ole ennen ollut mitään DLSS- tai vastaavaa näytönohjainta, niin oma opettelunsa siinä. Joskin tuloksia voinee soveltaa hyvin moneen peliin, onneksi.
Ensinnäkin RTX 4060 on aivan liian tuhnu, jos kuvittelee, että DLSS toisi kuvan venytystä paremman skaalauksen 4K resolle. Ei tuo, jos alle 20 fps:ään putoavat ruudunpäivityslukemat eivät nappaa. Aivan sama mitkä asetukset laittoi, ei vain tehot riitä. Sitä jotenkin kuvitteli, että DLSS performance (joka siis käsittääkseni renderöi 1080p:llä ja taikoo siitä 4K kuvaa), toimisi mutta ei niin ei. Ehkä muistikaista, muisti tai molemmat loppuu 4060:stä kesken. Ylimääräisen kuvankaan taikominen väliin ei kerta kaikkiaan riittänyt. Yhdenkin kuvan generoimista varten pohjalla täytyy olla riittävä FPS, jotta se toimii toivotun lailla.
Entä DLSS 1440p quality-tilassa? Eli renderöidään 960p:nä ja taiotaan siitä 1440p ja venytetään 4k:lle. Arvasin, että tuo viimeinen vaihe ei enää ole tässä setissä järkevä, mutta jos käytössä on 1440p-näyttö, niin tilanne on eri. Pyöri riittävän hyvin ja näytti ihan hyvältä.
Mutta tähän kokoonpanoon kaikkein paras, eli yllämainittua nopeampi ja nätimpi, ratkaisu oli ihan rehellinen 1080p renderöinti mutta DLAA-antialiasoinnilla. Se näytti todella hyvältä ja pyöri hyvin. Eli mitään DLSS:ää ei tarvittu lainkaan, siitä oli vaan haittaa. Ylimääräisen kuvan voi vielä halutessaan generoida väliin ja näin sen toistaiseksi jätin. Jossain vaiheessa kokeilen huomaanko eroa kun sen ottaa pois. Kuvagenraatio ei toimi VSYNC-päällä mutta FPS oli riittävän suuri, ettei kuva repeillyt VRR:ää tukevassa TV:ssä (mutta vanhassa 60Hz monitorissa repeily on täysin sietämätöntä).