PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Miten tämä liittyy enää tähän millään tapaa vai onko tarkoituksesi enää ainoastaan paskoa keskustelua? MS on FTC:n tutkinnan alaisena tekojensa vuoksi, jotka ovat ristiriidassa sen kanssa mitä on heidän toimestaan sanottu. MS on rajoittamassa suunnittelemillaan kaupoillaan kilpailua, joten ei liene mikään yllätys että kilpailuviranomainen puuttuu asiaan.

Mietihän nyt hetki. Peli julkaistaan alustoille X ja Y. Vaatii kyllä melkoista älyllistä epärehellisyyttä hehkuttaa toimintatapaa jossa pelit otetaan ensin pois alustalta Y, jotta ne voidaan julkaista tämän jälkeen ainoastaan alustoille X ja Z, hehkuttaen samalla kuinka tässä luodaan pelaajille lisää mahdollisuuksia pelien pelaamiselle.

Muistaakseni MS:n puolelta sanottiin Bethesda kauppojen yhteydessä että sovitut pelit julkaistaan ja sen jälkeen tarkastellaan case-by-case mille alustoille pelit julkaistaan. Ja juuri näin on MS tähän asti toiminut. Eikö? Silti edelleen odotan sitä "savuavaa asetta", joka osoittaa kuinka Microsoft kusetti kaikkia.

Mitkä ovat nämä paljon puhutut pelit jotka ovat otettu pois alustalta Y? Kuitenkin aika selvää että jos peli olisi julkaistu alustalle Y, niin se olisi tullut vasta vuoden päästä alustalle Z, eikä koskaan alustalle X. Eli enemmän mahdollisuuksia pelaajille alkaen päivästä yksi. Eikö?
 
Eli enemmän mahdollisuuksia pelaajille alkaen päivästä yksi. Eikö?
No kun ei. Kolme on isompi numero kuin kaksi.

Muistaakseni MS:n puolelta sanottiin Bethesda kauppojen yhteydessä että sovitut pelit julkaistaan ja sen jälkeen tarkastellaan case-by-case mille alustoille pelit julkaistaan.
Laita toki joku kilpailuviranomaiselle alunperin annettu lähde tälle heitolle.
 
Muistaakseni MS:n puolelta sanottiin Bethesda kauppojen yhteydessä että sovitut pelit julkaistaan ja sen jälkeen tarkastellaan case-by-case mille alustoille pelit julkaistaan. Ja juuri näin on MS tähän asti toiminut. Eikö? Silti edelleen odotan sitä "savuavaa asetta", joka osoittaa kuinka Microsoft kusetti kaikkia.

Mitkä ovat nämä paljon puhutut pelit jotka ovat otettu pois alustalta Y? Kuitenkin aika selvää että jos peli olisi julkaistu alustalle Y, niin se olisi tullut vasta vuoden päästä alustalle Z, eikä koskaan alustalle X. Eli enemmän mahdollisuuksia pelaajille alkaen päivästä yksi. Eikö?

Keskustelu on kanssasi täysin hedelmätöntä kun et edes vaivaudu lukemaan mitä sinulle on lähteiden kera esitetty. Olen tuonut ristiriidan esille jo useamman kerran, en voi sille mitään jos et pysty tätä sisäistämään. Voit jatkaa jatkossa vänkäämistä keskenäsi.

Starfield on tästä yksi esimerkki, vai luuletko että tätä kehitettiin xbox-excluna alunperinkin?
 
Microsoft julkaissut Series X:lle:

TBA

:tup:
Miksi vaihdat puheenaihetta? :think: Alkuperäinen väite oli että "Sony uskaltaa tehdä uutta IP:tä ja MS menee halo, halo, halo-meiningillä".

Toki hyvä suoritus että yhteen lauseeseen saa laitettua kaksi asiaa ja molemmat päin seiniä. :whistling:

Pikainen niputus Sonyn PS5-peleistä:

  • Demon's Souls, remake, ei uusi IP
  • Sackboy, LittleBigPlanet spin-off, ei uusi IP
  • Spiderman: Miles Morales, jatko-osa, ei uusi IP
  • Astro's Playroom, jatko-osa, ei uusi IP
  • Spiderman Remastered, remaster, ei uusi IP
  • Ratchet&Clank, jatko-osa, ei uusi IP
  • God of War Ragnarök, jatko-osa, ei uusi IP
  • Gran Turismo 7, jatko-osa, ei uusi IP
  • Horizon Forbidden West, jatko-osa, ei uusi IP
  • Uncharted Collection, remaster, ei uusi IP
  • Last of Us Part 1, remaster, ei uusi IP
  • Returnal, UUSI IP, BÄTÄNG, MUCH WOW, USKOMATON SONY USKALTAA TEHDÄ UUSI IP
  • MLB The Show 21, jatko-osa, ei uusi IP
  • MLB The Show 22, jatko-osa, ei uusi IP
  • Ghost of Tsushima Director's Cut, "remaster", ei uusi IP
  • Death Stranding Director's Cut, "remaster", ei uusi IP
Jäikö joku mainitsematta? Lisää ihmeessä listan jatkoksi. :kahvi:
 
Miksi vaihdat puheenaihetta? :think: Alkuperäinen väite oli että "Sony uskaltaa tehdä uutta IP:tä ja MS menee halo, halo, halo-meiningillä".
Mitä puheenaihetta? Jäbä heittää kieli poskella läppää täällä ja meikä päätti lähteä mukaan yhdellä hassuttelulla. Ei tää niin vakavaa oo. :geek:

Toki se sanottakoon, että vaikka Sony isosti remakeja ja jatko-osia julkaiseekin, on sillä silti moninkertainen määrä ihan uusia AAA IP:eitä julkaistuna viimeisen viiden vuoden ajalta verrattuna Microsoftiin. Tässäkin genissä saatiin Returnalin kaltainen helmi ulos joka myös BAFTA:n toimesta palkittiin vuoden pelinä. Microsoftilla taasen 0 uutta AAA IP:tä julkaistu tähän mennessä tässä genissä. Viime sukupolven aikana julkaistut uudet AAA IP:t voidaan laskea yhden käden sormilla. Sonyn vastaavaan lukumäärään tuskin riittää edes kahden käden sormet. Täysin eri sarjassa tällä hetkellä Sonyn ja Microsoftin pelituotanto.
 
Keskustelu on kanssasi täysin hedelmätöntä kun et edes vaivaudu lukemaan mitä sinulle on lähteiden kera esitetty. Olen tuonut ristiriidan esille jo useamman kerran, en voi sille mitään jos et pysty tätä sisäistämään. Voit jatkaa jatkossa vänkäämistä keskenäsi.

Starfield on tästä yksi esimerkki, vai luuletko että tätä kehitettiin xbox-excluna alunperinkin?
Niin niin että sinä tulet "todisteiden" kanssa selittämään ties mistä kusetuksista. Todisteiden joista ei tämä kusetus edes tule ilmi. Selvä.

Starfieldiä ei ollut julkistettu millekkään alustalle, puhumattakaan Redfallista. Kumma juttu kun boxille tulee yksi kiinnostava peli, niin sitten itketään kuinka on kusetettu olo. Lapsellista.

Sonyn vastaavaan lukumäärään tuskin riittää edes kahden käden sormet. Täysin eri sarjassa tällä hetkellä Sonyn ja Microsoftin pelituotanto.
Onhan niitä IP:itä paljon. Valtaosa vaan tuntuu saavan kirveestä heti, jos ei ole myyntimenestys esim. Bloodborne, Knack, Driveclub, The order 1886, Concrete Genie, Gravity Rush. Niistä jotka menestyvät tehdään jatko-osaa ja remakea seuraavat 10v. Ja miksi ei tehtäisi kun kansa ostaa ja bisnes on bisnestä.
 
Niin niin että sinä tulet "todisteiden" kanssa selittämään ties mistä kusetuksista. Todisteiden joista ei tämä kusetus edes tule ilmi. Selvä.

Starfieldiä ei ollut julkistettu millekkään alustalle, puhumattakaan Redfallista. Kumma juttu kun boxille tulee yksi kiinnostava peli, niin sitten itketään kuinka on kusetettu olo. Lapsellista.

MS:n valheet ovat tuossa ihan jokaisen selvästi todettavissa, minua ei yllätä pätkääkään että sinä et niitä halua nähdä. Mutta leikitään vaan että sinä olet asiasta oikeassa ja asiaa oikeasti työkseen tekevät eivät ole. :think:

Lapsellista on väittää että Bethesda olisi julkaissut pelinsä muutenkin excluna xboxille lafkan historiaan peilaten ilman omistusjärjestelyiden muutoksia.
 
Onhan niitä IP:itä paljon. Valtaosa vaan tuntuu saavan kirveestä heti, jos ei ole myyntimenestys esim. Bloodborne, Knack, Driveclub, The order 1886, Concrete Genie, Gravity Rush. Niistä jotka menestyvät tehdään jatko-osaa ja remakea seuraavat 10v. Ja miksi ei tehtäisi kun kansa ostaa ja bisnes on bisnestä.
Unohdetaan hetkeksi että tuossa rintamakaverisi juuri huusi että jatko-osien tekeminen on hirvittävää paskaa...mutta... enivei... Eikö se juuri nuin pidä mennäkkin että omasta aloitteesta rahoitetaan uutta ja testataan että mistä kansa tykkää? Tästä sitten kansa äänestää lompakollaan.
 
Unohdetaan hetkeksi että tuossa rintamakaverisi juuri huusi että jatko-osien tekeminen on hirvittävää paskaa...mutta... enivei... Eikö se juuri nuin pidä mennäkkin että omasta aloitteesta rahoitetaan uutta ja testataan että mistä kansa tykkää? Tästä sitten kansa äänestää lompakollaan.
Antaa rintamakaverin huudella. Ymmärrän kyllä jatko-osien tehtailun, onhan se mukavaa kun oma suosikkipeli saa jatkoa ja lisää pelattavaa. Nykyään vaan näiden AAA-pelien kehitysajat tuppaa olemaan niin pirun pitkiä kun liikutaan jo siellä kolmessa tai neljässä vuodessa. Ei siinä lippulaivastudiot ehdi kuin kaksi peliä tehdä, kun jo uusisukupolvi kolkuttelee ovelle. Ellei se kyseinen peli sitten kolahda juuri sinulle, niin aika laihaksi jää kyseisen studion tarjonta juuri sinulle siinä tapauksessa.
Nyt ilmeisesti ovat puuhaamassa reboottia Unchartediin jonka kehittääkin joku muu kuin Naughty Dog. Miksei tämä uusi studio olisi voinut kokeilla siipiään jossain kokonaan uudessa pelissä?
Kaiholla muistellen PS2-aikoja kun pelejä tuli kuin liukuhihnalta esim GTA3/Vice City/San Andreas, Devil may cry 1-3, Final Fantasy 10-12.
Koko AAA-peliala on pelkkää odottamista ja hypettämistä. Onneksi indie-studiot pelastaa paljon.
 
Ihmetyttää että MS ei osaa tehdä parempaa appsia pc:lle kuin se Xbox appsi mikä niillä on… Sehän on ihan surkea. Toki täytyy ihmetellä monia muitakin valintoja heidän suunnittelussa.
 
Ihmetyttää että MS ei osaa tehdä parempaa appsia pc:lle kuin se Xbox appsi mikä niillä on… Sehän on ihan surkea. Toki täytyy ihmetellä monia muitakin valintoja heidän suunnittelussa.
Pakko kompata. Aivan käsittämätöntä miten vähän rahaa voi laittaa xbox frontendiin kun kuitenkin 70Miljardia on rahaa laittaa ostoksiin muuten. Jo pelkästään se että pelin käynnistyksessä aukeilee jotain windows95 teemalla olevia login ikkunoita tai koodin kyselyitä game pass peleille on kyllä semmoinen idiotismin riemuvoitto ettei toista. Muutamankin kerran ihmetellyt että miksi peli ei etene latausruutua pidemmälle, huomaten että joku dialogi on työpöydällä resurssihallinnan takana joka kysyy että sallitaanko pelin käynnistys ja siihen pitää laittaa YES-plz ja kohta tulee sähköpostia että olet sallinut pelin käynnistämisen.

Tuntuu että microsoftin UI tuotoksissa on aina joku paikallista AMK:ta käyvä UX-linjalta juuri valmistuva ja pitää tehdä lopputyönä sovelluksen UX. Päin persettähän se menee ilman mitään kokemusta.
 
Mitä puheenaihetta? Jäbä heittää kieli poskella läppää täällä ja meikä päätti lähteä mukaan yhdellä hassuttelulla. Ei tää niin vakavaa oo. :geek:

Toki se sanottakoon, että vaikka Sony isosti remakeja ja jatko-osia julkaiseekin, on sillä silti moninkertainen määrä ihan uusia AAA IP:eitä julkaistuna viimeisen viiden vuoden ajalta verrattuna Microsoftiin. Tässäkin genissä saatiin Returnalin kaltainen helmi ulos joka myös BAFTA:n toimesta palkittiin vuoden pelinä. Microsoftilla taasen 0 uutta AAA IP:tä julkaistu tähän mennessä tässä genissä. Viime sukupolven aikana julkaistut uudet AAA IP:t voidaan laskea yhden käden sormilla. Sonyn vastaavaan lukumäärään tuskin riittää edes kahden käden sormet. Täysin eri sarjassa tällä hetkellä Sonyn ja Microsoftin pelituotanto.
MS:n uudet IP:t viimeisen 2v ajalta (vastaava aikaväli kun ylempänä olevassa PS5-listassa):

  • Grounded
  • Pentiment
  • As Dusk Falls
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Eli 5 uutta IP:tä vs 1 uusi IP PS5:n ja Series S/X:n julkaisusta lukien. :kahvi: Toki kun niitä kuuluisia maalitolppia siirrellään tarpeeksi, niin saadaan vaikka minkälaisia tuloksia. "Kun lasketaan vain AAA IP:t eli ns. oikeat pelit, joissa kuvakulma on 3rd person ja julkaisijana Sony, niin nähdään ettei Xboxilla ole tällaisia pelejä!" :whistling:
 
MS:n uudet IP:t viimeisen 2v ajalta (vastaava aikaväli kun ylempänä olevassa PS5-listassa):

  • Grounded
  • Pentiment
  • As Dusk Falls
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Eli 5 uutta IP:tä vs 1 uusi IP PS5:n ja Series S/X:n julkaisusta lukien. :kahvi: Toki kun niitä kuuluisia maalitolppia siirrellään tarpeeksi, niin saadaan vaikka minkälaisia tuloksia. "Kun lasketaan vain AAA IP:t eli ns. oikeat pelit, joissa kuvakulma on 3rd person ja julkaisijana Sony, niin nähdään ettei Xboxilla ole tällaisia pelejä!" :whistling:
Sinänsä jännä että näistä listan nimistä olen kuullut vain kahden pelin nimen eli nämä:
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Ja kumpikaan niistä ei ole hääppönen. Ja pikavilkaisu noihin muihin vaikuttaa siltä että As Dusk Falls voisi olla kerran pelattavissa läpi ja muut eivät kiinnosta sitäkään vähää. Onko tuo oikeasti MS:n pelien taso?
 
Sinänsä jännä että näistä listan nimistä olen kuullut vain kahden pelin nimen eli nämä:
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Ja kumpikaan niistä ei ole hääppönen. Ja pikavilkaisu noihin muihin vaikuttaa siltä että As Dusk Falls voisi olla kerran pelattavissa läpi ja muut eivät kiinnosta sitäkään vähää. Onko tuo oikeasti MS:n pelien taso?

Eikös deathloop aika kehuttu pmek ole?
 
MS:n uudet IP:t viimeisen 2v ajalta (vastaava aikaväli kun ylempänä olevassa PS5-listassa):

  • Grounded
  • Pentiment
  • As Dusk Falls
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Eli 5 uutta IP:tä vs 1 uusi IP PS5:n ja Series S/X:n julkaisusta lukien. :kahvi: Toki kun niitä kuuluisia maalitolppia siirrellään tarpeeksi, niin saadaan vaikka minkälaisia tuloksia. "Kun lasketaan vain AAA IP:t eli ns. oikeat pelit, joissa kuvakulma on 3rd person ja julkaisijana Sony, niin nähdään ettei Xboxilla ole tällaisia pelejä!" :whistling:
Minusta on vähintäänkin erikoista että Deathloop, jonka tässä laitat MS:n uudeksi IP:ksi, oli kuitenkin PS5+PC ajastettu yksinoikeus ensimmäisen vuoden. Xboxilla jäätiin odottelemaan. MS:n omaa IP:tä? Eikö sen pitänyt olla Day1 eikä joku Day365? Joku ei nyt täsmää. :hmm:
 
Sinänsä jännä että näistä listan nimistä olen kuullut vain kahden pelin nimen eli nämä:
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Ja kumpikaan niistä ei ole hääppönen. Ja pikavilkaisu noihin muihin vaikuttaa siltä että As Dusk Falls voisi olla kerran pelattavissa läpi ja muut eivät kiinnosta sitäkään vähää. Onko tuo oikeasti MS:n pelien taso?
Grounded Metacritic 82/100
Pentiment 86/100
As Dusk Falls 77/100
Deathloop 89/100
Ghostwire Tokyo 77/100

Jep, tämä on se taso nimenomaan uusien IP:n osalta. Aivan hyvää settiä ja hienoa että uskaltavat kokeilla eri genrejä ja erilaisia pelejä. :kahvi: Alkuperäinen argumentti oli siis että "Sony uskaltaa tehdä uusia IP:tä" (tehnyt tähän mennessä yhden PS5:lle) ja "MS jatkaa halo, halo, halo-meiningillä" (julkaissut 5 uutta IP:tä ja yhden Halo-pelin). :whistling:

Vuonna 2021 Microsoft oli vuoden julkaisija Metacriticin perusteella: Microsoft was Metacritic’s highest-rated publisher in 2021, with the largest average score ever | VGC
 
Grounded Metacritic 82/100
Pentiment 86/100
As Dusk Falls 77/100
Deathloop 89/100
Ghostwire Tokyo 77/100

Jep, tämä on se taso nimenomaan uusien IP:n osalta. Aivan hyvää settiä ja hienoa että uskaltavat kokeilla eri genrejä ja erilaisia pelejä. :kahvi: Alkuperäinen argumentti oli siis että "Sony uskaltaa tehdä uusia IP:tä" (tehnyt tähän mennessä yhden PS5:lle) ja "MS jatkaa halo, halo, halo-meiningillä" (julkaissut 5 uutta IP:tä ja yhden Halo-pelin). :whistling:

Vuonna 2021 Microsoft oli vuoden julkaisija Metacriticin perusteella: Microsoft was Metacritic’s highest-rated publisher in 2021, with the largest average score ever | VGC

Siis missä todellisuudessa tässä oikein eletään? Deathlooppia ja Ghostwire Tokyota kehitettäessä MS ei ole ollut kehitystyössä yhtään sen enempää mukana kuin muutenkaan multiplattarien osalta. Nyt sitten nämä lasketaan Microsoftin 1st party ansioksi yrityskaupan vuoksi? Joku raja nyt maalitolppien siirtelyyn jo. :D:D:D
 
Minusta on vähintäänkin erikoista että Deathloop, jonka tässä laitat MS:n uudeksi IP:ksi, oli kuitenkin PS5+PC ajastettu yksinoikeus ensimmäisen vuoden. Xboxilla jäätiin odottelemaan. MS:n omaa IP:tä? Eikö sen pitänyt olla Day1 eikä joku Day365? Joku ei nyt täsmää. :hmm:
Liikaa karhukolmosta vedetty kun Deathlooppikin jo mäsän uusi IP :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän merkitystä sillä kenen IP ja mikä studio pelin on tehnyt ja minkä emoyhtiön alla? Ei mitään. Jako voidaan tehdä helposti: näitä pelejä pelaat tällä ja noita tolla.
Huomenna on muuten tulossa taas ihan upouusi IP, High on Life. Suoraan gamepassiin, voisi ottaa kokeiluun kun kerran "ilmaiseksi" saa.
 
Aika monelle muuten tuo ”valtava pelikirjasto” on aikalailla hyödytön, koska käytännössä pelaa muutamaa peliä per vuosi ja usein ne on vielä sellaisia pelejä mitkä ei näissä kirjastoissa ole.
 
MS:n uudet IP:t viimeisen 2v ajalta (vastaava aikaväli kun ylempänä olevassa PS5-listassa):

  • Grounded
  • Pentiment
  • As Dusk Falls
  • Ghostwire Tokyo
  • Deathloop
Eli 5 uutta IP:tä vs 1 uusi IP PS5:n ja Series S/X:n julkaisusta lukien. :kahvi: Toki kun niitä kuuluisia maalitolppia siirrellään tarpeeksi, niin saadaan vaikka minkälaisia tuloksia. "Kun lasketaan vain AAA IP:t eli ns. oikeat pelit, joissa kuvakulma on 3rd person ja julkaisijana Sony, niin nähdään ettei Xboxilla ole tällaisia pelejä!" :whistling:
Sulla on tossa lista täynnä indiemobiilipelejä ja PS-excluja. Ei jatkoon tälläkään kertaa. :thumbsup:
 
Koska en ole IP- enkä yrityskauppalakimies, niin pitää kysyä että kuka nyt sitten omistaa Deathloop IP:n?
Luuletko saavasi vastauksen kysymykseesi? :whistling: Maalitolpat kainaloon ja karkuun. :kahvi:

In other news, [redacted] 3rd party toimittanut kannanottonsa CMA:lle ABK-MS -yrityskauppaan liittyen. Yllättäen myös 3rd party(t) näkevät kaupan toteutumisen toivottavana, eli ainoa joka kauppaa edelleen vastustaa on Sony, jonka markkina-asema heikkenee, mutta kuluttajien asema paranee: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6391da18d3bf7f1bcd58284a/Market_Participant_A.pdf
 
Luuletko saavasi vastauksen kysymykseesi? :whistling: Maalitolpat kainaloon ja karkuun. :kahvi:

In other news, [redacted] 3rd party toimittanut kannanottonsa CMA:lle ABK-MS -yrityskauppaan liittyen. Yllättäen myös 3rd party(t) näkevät kaupan toteutumisen toivottavana, eli ainoa joka kauppaa edelleen vastustaa on Sony, jonka markkina-asema heikkenee, mutta kuluttajien asema paranee: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6391da18d3bf7f1bcd58284a/Market_Participant_A.pdf
”Microsoft has no incentive to pursue a strategy of input foreclosure towards rivals.”

Tuotahan MS sanoi bethsedan oston yhteydessäkin, mutta välittömästi teki toisin. Että joo. Vessapaperia ja silleen. Muutenkin koko dokkari kuin massiivisen fanipojan perseennuolenta-fanficistä.

Jos niitä insentiivejä ei kerran ole rakennella aitoja, niin kirjottakoon miljardiuhkasakolla sellasen sopparin oston yhteydessä, jolla takaa että toimii mainittujen insentiivien mukaisesti. En pidätä hengitystäni.
 
”Microsoft has no incentive to pursue a strategy of input foreclosure towards rivals.”

Tuotahan MS sanoi bethsedan oston yhteydessäkin, mutta välittömästi teki toisin. Että joo. Vessapaperia ja silleen. Muutenkin koko dokkari kuin massiivisen fanipojan perseennuolenta-fanficistä.
Totuus tekee kipeää. :kahvi:

Gabe Newell kommentoi jo aiemmin viime viikolla Valven puolesta, ettei MS:n olisi tarvinnut edes erikseen tarjota että CoD tulee jatkossakin Steamiin, koska luottaa että homma toimii:

Valve boss Gabe Newell has responded to Microsoft's announcement that it would continue to release the Call of Duty series on Steam should its deal to buy Activision Blizzard go through. Newell told Kotaku that Valve is happy that Microsoft wants to keep making Call of Duty available on Steam, but putting it down on paper in an official capacity wasn't actually necessary.

Newell said Valve, as a company, doesn't believe in requirements from publishing partners, and Microsoft and the Call of Duty series is no exception. Newell said he takes Spencer at his word.

Ja tuo Gaben sekä nimettömän 3rd partyn vastaushan on linjassa muiden 3rd partyjen kommenttien kanssa:

THE QUESTIONS

They are the same for every party (I skipped the ones that where specific for the Brazilian market):

- Does your company agree that physical distribution and digital distribution of games should be treated as separate markets? Or would physical and digital distribution compete with each other in the same market?

- Should the digital video game distribution market be segmented by hardware/platform type (PC, consoles and mobile devices) or could it be considered as a single market without segmentation?

- If you consider that the game distribution market should be segmented into more restricted markets, or that it should encompass a broader set of products or services, etc.), present an alternative definition and justify your answer.

- In your company's view, subscription game services (such as Xbox Game Pass) should only be understood as part of a broader market for digital game distribution, or they could constitute a more restricted/specific market from a competitive perspective?

- From the consumer's perspective, are subscription services perceived as direct competitors of individually purchased games, in the "buy-to-play" model?

- There are relevant barriers to the entry of a company in the electronic game distribution market? For the console, PC and mobile markets.

- In the last 5 (five) years, there has been any relevant entry into the distribution market of digital gaming?

- Provide an estimate of the time required to complete a full entry (from the planning phase to the start of the entrant's activities), so that an entrant can be considered an effective rival in the digital game distribution market. For PC, console and mobile.

- An isolated entry into the game distribution market can be considered commercially viable? Or an effective entry into the segment would depend on the concurrent entry or presence in other market(s), such as gaming hardware or the development and publishing of games? For PC, console and mobile.

- The market for physical distribution of games for consoles exerts some competitive pressure on the console game digital distribution market, considering the global and national scenarios?

- Contracts entered into with digital stores usually contain exclusivity clauses, that are limited to a certain period?

- In your experience, the terms of agreements entered into with Microsoft digital stores differ significantly from those practiced by other players in the digital distribution market?

- Does Activision Blizzard publish any title(s) which, due to its characteristics or specificities, does not have close competitors published by other companies in the games?

- In the event that, in the future, Activision titles Blizzard are no longer available to competing Microsoft/Xbox ecosystems, to what extent would competition in the digital game distribution market be affected?

- Your company thinks it is likely that Microsoft will leave to offer Activision Blizzard games on competing digital stores, even though this practice could result in the loss of revenue from sales of these titles in other channels?

- In your company's view, does Activision Blizzard publish any game that can be considered essential for a gaming hardware vendor to work?

- What is the relevance of the existence of exclusive titles in the competitive dynamics of the gaming hardware (console) market?

- It would be possible to expect a significant reduction in the number of sales of rival Xbox consoles in the event of non-availability of Xbox titles from Activision Blizzard for these platforms?

- What is the position of your company regarding to positive/negative aspects of this Merger in relation to the online advertising market in Brazil?

THE ANSWERS

They include lots of redacted info, so I just did a recap of the most interesting bits from the rest of the info:

SONY: They say that from a development/publication perspective, game development typically involves an early stage that is neutral in relation to the platform, before the game is adapted for one or more specific platforms.

They believe that all games compete for engagement of the player. Players choose their gaming platform based on pricing, technical features, and available game types. The available content is the main factor for the player to choose a platform.

They say that there are few barriers to entry in game development and publishing for PC. That only one developer can create an "indie" game and distribute it online, but creating a high-end AAA game (like Activision's Call of Duty) requires a budget of hundreds of millions of dollars and thousands of employees.

They say that apart from Activision there are few developers/publishers capable of producing AAA games, such as EA (FIFA), Take-Two/Rockstar (Grand Theft Auto) and Epic Games (Fortnite). These games tend to be long-running franchises with big budgets, multi-year development cycles and very supportive followers.

Despite all of that, Sony believes that none of these developers could create a franchise to rival Activision's Call of Duty, which stands out as a gaming category on its own. That's why they believe that Call of Duty is so popular that it influences users' choice of console. In fact, their network of loyal users is so ingrained that even if a competitor had the budget to develop a similar product, it would not be able to create a rival.

They talk about the time, money, number of employees, millions of followers, sales and other data points related to Call of Duty to show how it's a very unique franchise that cannot be replaced.

They agree that subscription services compete with games purchased for a one-time fee. But they think that the lowest upfront costs of subscription services could be anti competitive in relation to publishers who recoup the significant investments in games by selling them for an upfront fee. They also think that this could harm consumers by reducing the quality of the games.

They say that over the past five years, Game Pass has grown to capture approximately 60-70% of the global subscription services market (that marketshare is even greater in Brazil, where Game Pass represents approximately 70-80% of the PC subscription services market).

They believe that it would take several years for a competitor – even with substantial investments – to create a rival effective for Game Pass.

Call of Duty represents an important revenue stream for the PlayStation (they provided data but it's redacted), and it is one of SIE's biggest sources of revenue from third parties.

WARNER BROS: Developing and publishing PC and console games may require investment in terms of value, time and resources. However, the existence of several companies that develop and publish games for PCs and consoles demonstrates that such barriers are not high enough to prevent entry – especially by companies that operate in somehow related sectors, such as electronics or software – and/or robust competition. Entering the mobile market has even lower barriers.

They don't have specific comments or concerns at this time regarding the transaction.

In any case, lots of redacted answers in this case.

UBISOFT: For them the PC and Console markets are the same, but mobile is totally different.

There is no justification for a market distinction based on their genres and types. Many games cross genres, and players typically are not limited to a single game genre.

They don't think that ABK has unique games because there is no such a video game title that doesn't have close competition. All publishers and games compete for available playtime, and none title stands alone in its own genre.

Battlefield, PUBG, Apex or Rainbow Six are competitors for COD. Candy Crush has multiple similar games and ESO Online or Blade & Soul are alternatives to WoW.

They talk about Ubisoft+ Classics for PS Plus or how they are also releasing their games on Gamepass, beyond Ubisoft+.

They think that subscription services are a constant trend in the sector and its importance it's growing up. However, at least for the time being, it should not be considered a different market as it is just a different way of accessing the content, which remains available through other channels (eg "buy-to-play").

NUUVEM: They are a digital games store for PC, Mac and Linux from LATAM.

They say that there is an obvious difference between physical distribution and digital. it is increasingly common to have independent games that are only distributed digitally.

Yes, subscription gaming services compete directly with individual sale of games, even though they may not be perceived as a complete replacement. Players who subscribe to these services tend to avoid purchasing games available or that could come to these services (even though lots of games are only available for 1 year).

In Brazil it's easier to enter the PC and mobile markets for someone new, specially in comparison to the console market.

All the games from ABK have close competitors in their categories, like Battlefield, Free Fire, Final Fantasy XIV or Bejeweled.

The ABK games we already removed from their platform 1 year ago.

They understand Gamepass as something positive for consumers right now but that in the future it could generate a lot of concentration and exclusive content not being available on other platforms.

BANDAI NAMCO: PC and Console markets are very similar, but the PC market is almost fully digital, so the separation makes sense. Mobile is very different. They don't think the 3 markets should be grouped.

Every game is unique. The are concurrent competitors to Call of Duty, such as Battlefield, Valorant or Destiny. The same in relation to World of Warcraft.

APPLE: They don't answer almost any question, the ones that have an answer are redacted but they say that they are aware of public statements made by Microsoft and Activision regarding its post-operation plans (keeping some games multiplatform).

They also consider Apple Arcade as a relevant entry into the digital distribution market in the last 5 years.

I don't think they spend more than 1 hour answering the questionnaire xD

RIOT GAMES: PC, console and mobile have to be considered different platforms.

They consider Naughty Dog as a potential competitor to ABK - Microsoft for the creation of AAA games. The thing is that they also mention Sony as an option. :p xD

Call of Duty, WoW and Candy Crush have real competitors, according to them. Battlefield, Apex, Counter Strike, Valorant or Rainbow Six for COD; Cookie Jam or Bejeweled in relation to Candy Crush and Rift, Runescape, FF XIV or TERA in relation to WoW.

They also talk about the collaboration with MS.

In Riot Games' view, subscription game services are part of a market for broader distribution of digital games and consumers are unlikely to perceive them as competitors of games bought individually, but as alternatives that can fit better in the preferences of players who don't mind keeping a digital copy of the game and who are happy with the subscription service game library offers.

They also think that MS will honor the public statements made about keeping multiplatform some franchises.

They don't expect any anticompetitive effect on the market post acquisition.

AMAZON: They say that they don’t have enough information to assess the importance of Microsoft and Activision-Blizzard on game publishing.

In any case, the majority of their answers are redacted. They only say that they have published two games and that Luna is only available so far in US.

GOOGLE: They highlight all their different initiatives (mini games, VR, Play Pass, developing exclusive games for Stadia until 2021, etc).

Alternatives to COD could be Battlefield, Counterstrike or Rainbow Six. Alternatives to WoW would be Lost Ark, ESO Online or Guild Wars 2. And alternatives to Candy Crush would be Puzzle Quest or Bejeweled.

They also highlight other important franchises from ABK such as Overwatch, Diablo or Hearthstone, including possible alternatives (according to Google, Fallout is an alternative to Diablo).

They understand that there will be a significant number of game developers/publishers on the market after the acquisition of Activision Blizzard by Microsoft.

META: The initial answer was almost fully redacted, but they sent a new and way more detailed one in September:

Facebook says that they have a small presence in the video game environment: 1) FB Gaming, a hosting platform to play games and watch other people live's streams 2) Virtual reality headsets through Meta.

According to them, in FB Gaming and Meta Quest the majority of games are from third party.

FB doesn't believe that the games market should be segmented by platform/hardware due to the intense competition of titles between platforms (I mean, they are the first ones not interested in that segmentation :p). They also consider that a segmentation by type of distribution channel (digital, physical or subscription) is not justified either given the intense competition for titles between the channels (the CMA from UK disagrees with that because the report from last week talked about the subscription service as a relevant market).

They think that platforms compete for user time and engagement, that the boundaries between platforms are disappearing and that players want to play via multiple platforms thanks to cross play, a trend that they see growing.

They think that barriers to market entry are generally low thanks to innovations such as app stores, APIs, SDKs, cloud computing or new business models that give developers more options to monetize. Apple Arcade, Amazon Luna, Netflix Games, Google Stadia or the Epic Games Store are examples of recent entries in the distribution of games.

The main developers and publishers that they see competing with Microsoft and ABK are, among others: Bandai Namco, Capcom, EA, Embracer, Epic, Konami, NetEase, Nintendo, Riot, Sega, Sony, Square Enix, Take-Two, Tencent, Ubisoft, Valve, Warner Bros or Valve. They also mention Zynga (owned by Take-Two) and Xbox Games Studios o_O xD.

All of them should be able to produce AAA games.

In relation to the catalogue of ABK and if they publish games hard to replicate, compite with or that cannot be replaced, there are a few redacted paragraphs but they say that the electronic game industry is highly dynamic and competitive, with an abundance of content produced by several developers and with constant entries from new players.

The say that Meta 's first-party software services include Crayta, an in the cloud service for the development of electronic games and universes (first time hearing about it). They also offer some first party games such as Beat Saber in Steam or the PS Store.

When asked about the positive or negative aspects of this transaction... we've got a full page of redacted content. :S

They talk about G2A.com, Gamers Gate and SideQuest as examples of digital distributions platforms for video games that have been successful without prior video game experience in the market.

In relation to the importance of exclusive titles, FB says that while unique titles provide some upfront marketing value (for example, interest in a platform and can promote early adoption) exclusivity is often limited in time and developers tend to switch to a wider distribution.

Regarding the advertising market, they believe that any segmentation is pointless because there is a single global market for it (MS believes that the ABK acquisition will also affect the advertising market in the videogame industry).

In the end, it seems like they really believe in the idea that the relationship of a device with the gaming experience is going to lose importance.

SUMMARY

- Obviously, Sony is the most negative one. They believe that Call of Duty is its own game category and almost irreplaceable. They also consider that Gamepass can harm consumers and traditional publishers.

- The BigTech (Google, Meta, Amazon, and Apple) doesn't seem to care too much about it (at least from the public info). Google is the only one who says that there will still be lots of developers/publishers post transaction.

- The rest of publishers/developers (Warner Bros, Bandai Namco, Ubisoft and Riot Games) seem pretty OK with it: they don't think that the games from ABK are unique, almost all of them list competitors to the big franchises (COD, WoW and Candy Crush) and don't expect any anti competitive effect post transaction.

- Nuuvem offers a unique perspective as a digital games store from LATAM.

- Epic was the usual answer about a distribution market of digital gaming created in the last 5 years.

- I think no one mentions SEGA as a possible creator a AAA games like the ones created by ABK, what I think is weird.
 
Gabe Newell kommentoi jo aiemmin viime viikolla Valven puolesta, ettei MS:n olisi tarvinnut edes erikseen tarjota että CoD tulee jatkossakin Steamiin, koska luottaa että homma toimii:
Jep. Heillä on hyvä suhde ja bethsedankin paskeet sinne todennäköisesti eksyvät. Miksei eksy pleikalle?

Se oliskin kova, jos alkaisivat steamia vastaan tappelemaan, ja yrittäisivät pakottaa kaikki käyttämään jotain xbox for windows sontaa.
 
Jep. Heillä on hyvä suhde ja bethsedankin paskeet sinne todennäköisesti eksyvät. Miksei eksy pleikalle?

Se oliskin kova, jos alkaisivat steamia vastaan tappelemaan, ja yrittäisivät pakottaa kaikki käyttämään jotain xbox for windows sontaa.

Ihan samasta syystä miksei sonyn paskeet eksy Xboxille.
 
Ihan samasta syystä miksei sonyn paskeet eksy Xboxille.
Täh? Todellakin eksyy, xbox for windowsiin nimittäin (vai mikä helvetti sen nimi nyt olikaan). Ja osa ihan natiivistikkin, kuten destiny ja koko bungien tuotanto.
MS:n oma vika kun estää windows pelien pelaamisen xboxillaan. #4thepayers
 
Viimeksi muokattu:
Täh? Todellakin eksyy, xbox for windowsiin nimittäin (vai mikä helvetti sen nimi nyt olikaan). Ja osa ihan natiivistikkin, kuten destiny ja koko bungien tuotanto.
MS:n oma vika kun estää windows pelien pelaamisen xboxillaan.

Juu ja Playstation storesta löytyy Doom, Skyrim jne.

Voitko avata hieman lisää tuota että Microsoft estää xboxilla, pc pelien pelaamisen?
 
Xbox for windowsiin nimittäin (vai mikä helvetti sen nimi nyt olikaan).
Siis mikä? Steam vai?
Miksi ei Sony anna asentaa Windowsia pleikkariin? Voisi sitten sitä Starfieldiä pelailla. Tai vaikka linuxia? Joskushan pleikkarille sai linuxin, mutta oli vissiin liian kuluttajaystävällistä touhua, niin poistivat senkin mahdollisuuden.
Xboxille kyllä on mahdollista asentaa Windows 98 ja pelata vaikka alkuperäistä Half-Lifeä.
 
Voitko avata hieman lisää tuota että Microsoft estää xboxilla, pc pelien pelaamisen?
Esim HZD ei toimi xboxilla. Se voisi hyvin toimia sillä, jos MS niin haluaisi tapahtuvan. Riittäisi jos MS toisi xboxille mahdollisuuden ostaa pelejä esim. steamista ja tarjoaisi tarvittavat kirjastot. Vaihtoehtoisesti MS voisi antaa asentaa windowsin purkkiinsa.
 
Miksi ei Sony anna asentaa Windowsia pleikkariin?
Olis aika 4theplayers jos tuon tempun tekisivät. Isoja esteitä lienee ajureiden puute, ja epäyhteensopiva rauta, jotka tekisivät projektista melko kalliin. Xboxilla ei vastaavia rajotteita ole tiellä.

Kaikki tosin tiedämme että syy siihen miksi windowsia ei saa xboxille on puhtaasti siinä, että jos MS tuon antaisi tehdä, niin xboxi maksaisi kaupassa tonnin 500 euron sijaan. #osamaksu
 
Esim HZD ei toimi xboxilla. Se voisi hyvin toimia sillä, jos MS niin haluaisi tapahtuvan. Riittäisi jos MS toisi xboxille mahdollisuuden ostaa pelejä esim. steamista ja tarjoaisi tarvittavat kirjastot. Vaihtoehtoisesti MS voisi antaa asentaa windowsin purkkiinsa.

Eli sony olisi valmis tuomaan HZD xboxille mutta ilkeä paha Microsoft ei siihen suostu. Yeah right.

Onko nyt tiistai? Ja meno on tätä luokkaa.
 
Eli sony olisi valmis tuomaan HZD xboxille mutta ilkeä paha Microsoft ei siihen suostu. Yeah right.

Onko nyt tiistai? Ja meno on tätä luokkaa.
Täh? Jos xboxiin sais pc pelit asennettua, niin millä ihmeellä sony rajaisi kyseiset laitteet pois?

Osamaksu on hieno juttu. Pätee myös pleikkaan.
 
Täh? Jos xboxiin sais pc pelit asennettua, niin millä ihmeellä sony rajaisi kyseiset laitteet pois?

Osamaksu on hieno juttu. Pätee myös pleikkaan.

Kuka sitten takaa että kaikki pc pelit pyörii xboxilla, kenellä on vastuu ja mitkä kaikki ottavat rahaa ostoista? Tulisiko pc pelien ongelmat, ajurien asennukset kaikki konsolille jne.

Paperilla hieno idea että Steam tuosta vaan ilmestyy konsolille ja kaikki toimii, jopa sonyn pelit natiivina. Tuskin sony enää toisi pelejä steamiin vaan johonki muuhun launcheriin.
 
Tuo olisi källi juttu jos Microsoft sallisi steamin asennuksen. Steami on windows sovellus ja Xbox pyörittää windows sovelluksia. Steamista saa ladattua HZD tai God of War joka on windows sovellus joka käyttää vielä Microsoftin grafiikka APIa jota xbox käyttää (DX12).
 
Onko tuo konsolin osto aina osamaksulla jotain inside huumoria vai mitä nyt en ymmärrä?
Konsoli myydään tappiolla, ja tämä tappio sitten kurotaan umpeen myymällä kaikki pelit sun muut kovalla katteella. Näin siis tyypillisesti. Verrattuna Pc:n ostamiseen, niin ostaessasi rautaa voit tehdä sillä mitä vaan, vaikka töitä, eikä laitevalmistajille valu rahaa ostotapahtuman jälkeen. Joku xbox tekee vain asioita joista MS sallii, ja saa niistä jonkun provikan itselleen jolla lopulta kattaa laitteistolla tehdyt tappiot.

”osamaksua” siis maksetaan aina kun mitä tahansa kys. alustalle ostetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. Tästä on juuri kyse. Konsolit ostetaan aina osamaksulla.

Joss haluaa ostaa steamista pelejä, miksei silloin pelaa sillä pc:llä. Siinä kohtaa kun xbox lakkaa olemasta siirryn varmasti Playstationin pariin, kun se lakkaa pelaan nintendolla. Siihen on syynsä kun minäkin olin siirtynyt tietokone pelaamisesta konsolille.

Mistä tulikin mieleen eikös Playstation saa jo toisesta konsolista voittoa, kuten nintendo.
 
Viimeksi muokattu:
Joss haluaa ostaa steamista pelejä, miksei silloin pelaa sillä pc:llä. Siinä kohtaa kun xbox lakkaa olemasta siirryn varmasti Playstationin pariin, kun se lakkaa pelaan nintendolla. Siihen on syynsä kun minäkin olin siirtynyt tietokone pelaamisesta konsolille.

Mistä tulikin mieleen eikös Playstation saa jo toisesta konsolista voittoa, kun nintendo.
Se olis vaan #4theplayers jos MS antais esim. HZD pelaa xboxilla, en mä muuta sano tässä. Jos kuvittelet että esim. steam on vaikeakäyttöinen, niin en oikein tiedä mitä sanoa.. Kai sen levylläkin saa jostain hankittua.

Ja juu sony saa pikkasen voittoa asemallisesta konsolista. Kuitenkin aivan liian vähän jotta se olisi itsessään järkevää liiketoimintaa. MS taas tekee saatavilla olevien tietojen mukaan aivan törkeää tappiota jokaisesta konsolista. Jopa series S menee reippaalla tappiolla.

Nintendo taas tekee sen verran voittoa kaikella kun kykenee. Muurit ja omat pelit on rakennettu ja niitä ylläpidetään hamaan loppuun asti. Hieman eri keissi kuin sonyllä ja ms:llä jotka kosiskelevat myös PC pelaajia lisätulojen toivossa.
 
Se olis vaan #4theplayers jos MS antais esim. HZD pelaa xboxilla, en mä muuta sano tässä. Jos kuvittelet että esim. steam on vaikeakäyttöinen, niin en oikein tiedä mitä sanoa.. Kai sen levylläkin saa jostain hankittua.

Ja juu sony saa pikkasen voittoa asemallisesta konsolista. Kuitenkin aivan liian vähän jotta se olisi itsessään järkevää liiketoimintaa. MS taas tekee saatavilla olevien tietojen mukaan aivan törkeää tappiota jokaisesta konsolista. Jopa series S menee reippaalla tappiolla.

Nintendo taas tekee sen verran voittoa kaikella kun kykenee. Muurit ja omat pelit on rakennettu ja niitä ylläpidetään hamaan loppuun asti. Hieman eri keissi kuin sonyllä ja ms:llä jotka kosiskelevat myös PC pelaajia lisätulojen toivossa.

Ja sää uskot että sony suoltaisi omat pelit tähän ekosysteemin mukaan?

Mutta tuli sekin selväksi, se on ahne paska Microsoft joka ei suostu että HZD toimisi xboxilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 482
Viestejä
4 497 949
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom