PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Jos joku tekee diilin konamin kanssa ja suorittais remaket/remasteroinnit mgs sarjasta niin sillä sais mun rahat ennakkotilauksena. MGS 1-4 nykyaikaan ja mieluusti myös vr-optiolla olis pelipuolen kovin juttu pitkään aikaan.
 
Microsoftin kurssi laski vähemmän kuin indeksi eli voidaan todeta ettei ainakaan tämä kauppa sitä haitannut, Sony sen sijaan rommasi todella rumasti, moninkertaisesti indeksiin verrattuna.
Koko indeksi tippu oston vuoksi. Kaikki ottaa omansa ulos kun katsoo millasta lottoa MS vetää.
 
Siis mitä ihmettä? Sinä väitit että Microsoft maksoi ylihintaa, ehkä sinun pitäisi perustella väitteesi? Tai kyllähän sinä jo yritit aikoinaan mutta se taisi olla vähän surullinen yritys jos muistat.

Mutta vastataksesi kysymykseesi, niin Microsoft on todennäköisesti ainakin lähellä että olisi jo nyt (investoinnista) tienannut rahansa takaisin, vuosien 2015-2018 revenue oli yhteensä jo 1.6B USD, jos arvioidaan 300m per vuosi 2019-2021 niin ollaan lähellä 2.4B ostohintaa revenuen osalta, gross marginia voi vai arvioida mutta tyypillisesti se on erittäin korkea tämän tyyppisissä digitaalisissa tuotteissa.

Plus että käyttäjämäärät kasvavat koko ajan eli tämä tulee kaikella todennäköisyydellä olemaan todellinen mega jack pot Microsoftille vuosien saatossa.

Nyt voit tietysti yrittää uudestaan kertoa että hankinta oli ylihintainen mutta en usko että tulet edes yrittämään enään.

Turhapa sinulle on yhtään sen enempää perustella jos kerran meinaat että saat liikevaihdon puhtaana käteen kun investointien takaisinmaksusta puhutaan. Vaikka gross margin olisi puolet revenuesta, ei olla vielä lähelläkään sitä tilannetta että rahat on saatu investoinnista takaisin lukujasi käyttäen.

En siis edelleenkään ole missään vaiheessa että Minecraft olisi jotenkin huono sijoitus ylipäätään, vaan siitä maksettu hinta on ollut mielestäni yläkanttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoftin kurssi laski vähemmän kuin indeksi eli voidaan todeta ettei ainakaan tämä kauppa sitä haitannut, Sony sen sijaan rommasi todella rumasti, moninkertaisesti indeksiin verrattuna.
Älä nyt pilaa hyvää väittelyä faktoilla. Pitää saada raflaavia lukuja jotka herättää tunteita. Pörssihän monesti ylireagoi muutoksiin, joten todellinen muutos nähdään vasta myöhemmin, että mille tasolle osake asettuu.
 
Turhapa sinulle on yhtään sen enempää perustella jos kerran meinaat että saat liikevaihdon puhtaana käteen kun investointien takaisinmaksusta puhutaan. Vaikka gross margin olisi puolet revenuesta, ei olla vielä lähelläkään sitä tilannetta että rahat on saatu investoinnista takaisin.

Luetko yhtään viestejä?? Missä minä sanoin että revenue tulee puhtaana käteen? Miksi ihmeessä sinä väännät sanoja toisten suuhun?

Digitaalisissa tuotteissa gross marginit voi olla helposti 80-90% luokassa

Ja Mojangin ostosta on vain reilu 7vuotta, jos Mikkis on jo nyt lähellä investoinnin kuittaamista Minecraftin tuotilla niin voidaa ihan varmasti todella että se oli loistava ostos Mikkikseltä ja että sinä olit täysin väärässä väitteesi kanssa.
 
Luetko yhtään viestejä?? Missä minä sanoin että revenue tulee puhtaana käteen? Miksi ihmeessä sinä väännät sanoja toisten suuhun?

Digitaalisissa tuotteissa gross marginit voi olla helposti 80-90% luokassa

Ja Mojangin ostosta on vain reilu 7vuotta, jos Mikkis on jo nyt lähellä investoinnin kuittaamista Minecraftin tuotilla niin voidaa ihan varmasti todella että se oli loistava ostos Mikkikseltä ja että sinä olit täysin väärässä väitteesi kanssa.
Paljonko ostosumma olisi nyt jos sen olisi heittänyt pörssiin? Oliko sijoitus siinä mielessä hyvä? Oletetaan vaikka maltillinen 80% marginaali tuotoille.

Ts. onko MS ylittänyt vai alittanut indeksin hankinnallaan.
 
Mikkisofta on tehnyt pelkillä kappalemyynneillä monen miljardin voitot Minecraftilla oston jälkeen (onko se sitten 2 vai 5 miljardia on monenlaista arviota). Nyt jos Minecraftin Spinoffaisi omaksi yritykseksi olisi pörssirvo heittämällä yli ostohinnan (yli 100 miljoonaa aktiivista pelaajaa, mobiili ja kiinaversiot, marketplace, kaikki oheismyynnit ja merchandiset kaupan päälle).

Älyllisesti epärehellistä väittää Mojangin oston olleen huono/tappiollinen Microsoftille.

Toki tässäkin olisi kiva jos megayhtiö avaisi kirjojaan niin saisi tarkempia lukuja miten peliosasto tuottaa rahaa, mutta ei Microsoftilta rahat lopu, päinvastoin sitä olisi riesaksi asti jos yrityskauppoja ei tehtäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko ostosumma olisi nyt jos sen olisi heittänyt pörssiin? Oliko sijoitus siinä mielessä hyvä? Oletetaan vaikka maltillinen 80% marginaali tuotoille.

Ts. onko MS ylittänyt vai alittanut indeksin hankinnallaan.

Mielenkiintoinen kysymys, indeksistä olisi varmaan saanut suoran paremman tuoton nopeasti arvioituna mutta toisaalta samaa voi sanoa mistä tahansa investoinnista, omia ostamalla pörssistä olisi saanut paremmat tuoton. Se ei vaan ole pitkän tähtäimen liiketoiminnan kannalta fiksua, pakko investoida muuhunkin kuin omiin osakkeisiin.

EDIT tämä siis puhtaasti revenue/gross margin analyysillä ottamatta huomioon kaikkea muuta positiivista mitä Minecraft tuo Mikkikselle tulevaisuudessa
 
Eipä ole hirveämmin omiin silmiin osunut ostotarjouksia ex-Mojangista, joten ne 2,5 miljardia on edelleen tukevasti kiinni investoinnissa. Vähän sama kuin pitäisi onnistuneena osakekauppana osakkeen omistamista, josta ei pääse koskaan ostamallaan hinnalla eroon, jolloin ainoana toiveena on päästä omilleen osingoilla.

Ei sitten vähääkään sama asia lol.

Vaikea nähdä miksi kukaan vaivautuisi ostotarjousta Mojangista tai Minecraft IPstä tekemään, Microsoft kun ei tuollaista osta/myy bisnestä näissä hommissa tee. Vielä vaikeampaa on nähdä miksi sinua ostotarjouksesta informoitaisiin.
 
En siis edelleenkään ole missään vaiheessa että Minecraft olisi jotenkin huono sijoitus ylipäätään, vaan siitä maksettu hinta on ollut mielestäni yläkanttiin.

Heh! Internet ei koskaan unohda, tässä sinun kommentit n. 3v sitten:

Toisaalta onhan MS:ltä nähty muitakin älyttömiä kauppoja, kuten Minecraft IP:n osto hypen laantumisen jälkeen.

Tässähän tulee huomioida myyntihinta per kopio, tuo alle 100 miljoonaa myytyä lisäkopiota IP:n oston jälkeen kun ei ole myyty kermankuorintahinnoilla. Vaikka nämä olisi myyty 15 dollarin kappalehinnalla, katteen ollessa 100 pinnaa, niin silti oltaisiin yli 10 miljardin päässä että päästään edes omilleen. Tämä kertookin osuvasti kuinka naurettava ylihinta tuosta maksettiin, saati sitten että tälle sijoitukselle saataisiin joskus tuottoa.

Kerrotko vielä miten sijoitus tuottaa jos sitä ei saa myytyä kenellekään tuolla kauppahinnalla? Saati sitten se seikka että todellinen osuus katteesta on alta puolta liikevaihdosta?

Toisinsanoen jos tuon kuvitellaan tuottavan jotain pitäisi jonkun olla valmiina ostamaan tuo IP vähintään samaan hintaan, kun MS siitä maksoi, sillä nykytahdilla edes breakeveniin pääsy on jo saavutus.

GAME, SET, MATCH!


Tämä kohta pitää erityisesti nostaa esille:

Kerrotko vielä miten sijoitus tuottaa jos sitä ei saa myytyä kenellekään tuolla kauppahinnalla? Saati sitten se seikka että todellinen osuus katteesta on alta puolta liikevaihdosta?

Sinulla on jotenkin täydellisen omituinen näkemys sijoituksista, ilmeisesti Sonyn yksikään studio-hankinta ei tule koskaan olemaan kannattava ellei Sony saa niitä myytyä pois alkuperäistä kauppahintaa suuremmalla summalla?

Otetaan esimerkki: jos yritys X ostaa jonkun IP:n miljardilla eurolla ja tienaa lisenssituottoina miljardin joka vuosi niin sijoitus ei ole kannattava ennenkuin X on saanut myytyä IP:n pois? Ymmärrät varmaan tässä kohtaa ettei logiikassasi ole yhtään mitään järkeä.
 
Muistan kuinka Sony esitti sitä kilttiä poikaa, varsinki xbox one/kinect sekoilujen ajan. Mutta kuinkas kävikään kun saivat huomattavan markkina-arvon, haistatti vitut crossplaylle, omi studioita ja yritti siten tukahduttaa kilpailunsa. Siten se että Mikkisofta on alkanut nyt oikeesti heiluttaa munaansa Sonyn naamaan näillä kaupoilla on oikein. Sony on vihdoin herännyt PC pelaamiseen ja varmasti potkii itseään kaikesta siitä potentiaalisesta pöydälle jätetystä rahasta. Toivon kuitenkin että vihdoin voidaan alkaa siirtyä tilanteeseen jossa pelit tehdään ensisijaisesti PC:lle, eikä niitä tarvi karsia graafisesti saatika pelattavuudeltaan, että ne toimisi myös konsoleilla. Edellinen konsoli-vaihe oli jo tullessaan aika vaisu, ne on jarruttanut pelikehitystä ihan tarpeeksi. Silti täytyy sanoa että olen huolissa siitä mitä tapahtuu kun peliyhtiöt keskittyy vain enemmän muutamaan, mitä MS sit tekee kun se pääsee monopoli asemaan peleissäkin..

Edit. Lisättäköön vielä että Candy Crush on aliarvioitu reippaasti melkein missä tahansa missä tästä kaupasta on keskusteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Heh! Internet ei koskaan unohda, tässä sinun kommentit n. 3v sitten:







GAME, SET, MATCH!


Tämä kohta pitää erityisesti nostaa esille:



Sinulla on jotenkin täydellisen omituinen näkemys sijoituksista, ilmeisesti Sonyn yksikään studio-hankinta ei tule koskaan olemaan kannattava ellei Sony saa niitä myytyä pois alkuperäistä kauppahintaa suuremmalla summalla?

Otetaan esimerkki: jos yritys X ostaa jonkun IP:n miljardilla eurolla ja tienaa lisenssituottoina miljardin joka vuosi niin sijoitus ei ole kannattava ennenkuin X on saanut myytyä IP:n pois? Ymmärrät varmaan tässä kohtaa ettei logiikassasi ole yhtään mitään järkeä.
Valheella on lyhyet jäljet...:hmm:
 
eikä niitä tarvi karsia graafisesti saatika pelattavuudeltaan, että ne toimisi myös konsoleilla
Tää on ehkä vähä vanhentunut näkemys, ku konsolit ei ole enää niin spessurautaa? Ts. ku peli optimoidaan heikommalle raudalle, nii paremmalle raudalle lisätään vaa herkkuja ilman, että tarvii erikseen pc-versiota optimoida? Toki joissain tapauksissa voi jotain isompia arkkitehtuurisia ratkaisuja vaatia ja voi joutua karsimaan, mut. eikös noi yleisestiottaen loppupeleissä skaalaudu aika hyvin? Muistelen ainaki joskus lukeneeni, että päinvastoin auttaa tekeen paremmin pyöriviä pelejä, ku pitää ottaa konsoleiden vuoksi minimiraudallaki kaikki irti.
 
Tää on ehkä vähä vanhentunut näkemys, ku konsolit ei ole enää niin spessurautaa? Ts. ku peli optimoidaan heikommalle raudalle, nii paremmalle raudalle lisätään vaa herkkuja ilman, että tarvii erikseen pc-versiota optimoida? Toki joissain tapauksissa voi jotain isompia arkkitehtuurisia ratkaisuja vaatia ja voi joutua karsimaan, mut. eikös noi yleisestiottaen loppupeleissä skaalaudu aika hyvin? Muistelen ainaki joskus lukeneeni, että päinvastoin auttaa tekeen paremmin pyöriviä pelejä, ku pitää ottaa konsoleiden vuoksi minimiraudallaki kaikki irti.

Ei, koska kukaan ei halua tehdä ylimäärästä työtä, tai maksaa siitä, herkkuja ei voi vain lisätä, se on ennemminkin helpompi skaalata alas päin. Graffat ei kuitenkaan oo niin tärkeät kuin kontrollit. On aivan järjetöntä että liikutan asioita nuolinäppäimillä kuin konsoli-ohjaimella, jos saman voi tehdä paremmin hiirellä.
 
Asiaton käytös - jätä käyttäjään kohdistuva provo pois ja keskity rakentavaan keskusteluun, samasta asiasta huomautettu jo aiemmin
Kerro mulle että Acti-Blizz -kauppa meni pahasti tunteisiin kertomatta suoraan, että Acti-Blizz -kauppa meni pahasti tunteisiin. :whistling: Happamia, sanoi kettu muistaakseni.
Koitahan sinäkin keskustella asiallisemmin. Aivan turhaa tollainen piikittely.
 
Mullekin tuli ekana mieleen AC Odyssey, jossa tatilla liikutellaan "hiiren osoitinta".
Eikä sen tarvi mikää osoitin ees olla. Tatin kulman suurudella emuloidaan hiiren liikuttamisen nopeutta. Oli sit vaikka fps-pelissä katsominen/tähtääminen tai sit tosiaan tuollaisen osoittimen liikuttaminen, joka ei todellakaa ole natiivi tapa konsolipuolella.
 
Tää on ehkä vähä vanhentunut näkemys, ku konsolit ei ole enää niin spessurautaa? Ts. ku peli optimoidaan heikommalle raudalle, nii paremmalle raudalle lisätään vaa herkkuja ilman, että tarvii erikseen pc-versiota optimoida? Toki joissain tapauksissa voi jotain isompia arkkitehtuurisia ratkaisuja vaatia ja voi joutua karsimaan, mut. eikös noi yleisestiottaen loppupeleissä skaalaudu aika hyvin? Muistelen ainaki joskus lukeneeni, että päinvastoin auttaa tekeen paremmin pyöriviä pelejä, ku pitää ottaa konsoleiden vuoksi minimiraudallaki kaikki irti.

Isompi juttu on melkein se, että nyt konsoliversotkin tähtää jo 60 FPS ja ylikin. 30 FPS cappi johtaa/johti usein laiskaan koodaamiseen tietyiltä osin, koska miksi nähdä vaivaa, jos 30 FPS on targetti pääalustalla. Tuo aiheuttaa/aiheutti moniin peleihin pahoja pullonkauloja, mitä ei parhaallakaan PC raudalla saa/saatu kunnolla "kierrettyä"

Nyt sentään se 60FPS on aika lailla taattu PC-versioissa. Näin ei ollut aiemmin.
 
Isompi juttu on melkein se, että nyt konsoliversotkin tähtää jo 60 FPS ja ylikin. 30 FPS cappi johtaa/johti usein laiskaan koodaamiseen tietyiltä osin, koska miksi nähdä vaivaa, jos 30 FPS on targetti pääalustalla. Tuo aiheuttaa/aiheutti moniin peleihin pahoja pullonkauloja, mitä ei parhaallakaan PC raudalla saa/saatu kunnolla "kierrettyä"

Nyt sentään se 60FPS on aika lailla taattu PC-versioissa. Näin ei ollut aiemmin.
Nojoo, toi kuulostaa ihan validilta argumentilta.
 
Oliko tästä joku esimerkki?

No vaikka peli mitä juuri pelasin. Cyberpunk 2077. Joudun klikkaan jokaista eri ruumiinosaa, vaatetta ja asetta erikseen ja sit vielä niitten sub-menuista valitteen joka hackia tai modia. Kun sen sijaan voisin vaikka raijata kamoja hiirellä sinne mihin haluan. Joissain vanhois peleis anto tunkee kamat mihin tahansa inventoryyn -> Oblivion missä pitää skrollata alas loputtomasti. Ja jostain kumman syystä toi Oblivionin malli on jääny.
 
No vaikka peli mitä juuri pelasin. Cyberpunk 2077. Joudun klikkaan jokaista eri ruumiinosaa, vaatetta ja asetta erikseen ja sit vielä niitten sub-menuista valitteen joka hackia tai modia. Kun sen sijaan voisin vaikka raijata kamoja hiirellä sinne mihin haluan. Joissain vanhois peleis anto tunkee kamat mihin tahansa inventoryyn -> Oblivion missä pitää skrollata alas loputtomasti. Ja jostain kumman syystä toi Oblivionin malli on jääny.
Tuo nyt on lähinnä laiskuutta käytettävyydessä. Ei kuite siihe liity, että konsoleiden vuoksi olis graffoissa jouduttu kompromisseja tekeen, johon alunperin otin kantaa. Mut kyllähän tollaiset aiheuttaa lisähankaluuksia kehittäjille. Mut jos oikein muistan, niin cyberpunkissa silti konsolillakin oli hiiren kursori käytössä? En pysty nyt itse tsekkaan, ku kaverin luona pelasin tota. Voi olla väärä muisto.
 
Kerro mulle että Acti-Blizz -kauppa meni pahasti tunteisiin kertomatta suoraan, että Acti-Blizz -kauppa meni pahasti tunteisiin. :whistling: Happamia, sanoi kettu muistaakseni.
Onko tämä nyt jotain linkkaamani videon aiheuttamaa kateutta vai puhdasta lapsellista käytöstä? Vähän tuntuu molemmilta. :P

Ja vastataan nyt, että ei kyllä ole itseltäni mitenkään pois että minulta jää jatkossakin CoDit pelaamatta pleikkarilla.
 
Tuo nyt on lähinnä laiskuutta käytettävyydessä. Ei kuite siihe liity, että konsoleiden vuoksi olis graffoissa jouduttu kompromisseja tekeen, johon alunperin otin kantaa. Mut kyllähän tollaiset aiheuttaa lisähankaluuksia kehittäjille. Mut jos oikein muistan, niin cyberpunkissa silti konsolillakin oli hiiren kursori käytössä? En pysty nyt itse tsekkaan, ku kaverin luona pelasin tota. Voi olla väärä muisto.
Anteeks nyt mitä. Se että peli ohjautuu parhaiten ohjaimella liitty täysin siihen? Ja meinaat vai että pelit ei oo sidottu 30 fps, viimeset kymmenen vuotta konsoleiden vuoksi?
 
Onko tämä nyt jotain linkkaamani videon aiheuttamaa kateutta vai puhdasta lapsellista käytöstä? Vähän tuntuu molemmilta. :p

Ja vastataan nyt, että ei kyllä ole itseltäni mitenkään pois että minulta jää jatkossakin CoDit pelaamatta pleikkarilla.
Mistä tarkalleen pitäisi olla kateellinen? Mulla on tuossa hyllyssä PS4 johon tuon Horizonin saisi ostettua, mutta ilmaiseksi jaettu eka osakaan ei harmi kyllä napannut mukaansa. Pitää kokeilla joskus myöhemmin vielä uudestaan sitä.

Minä-minä-ajattelun kautta voi myös toki asiaa lähestyä, mutta jos ajattelet isommassa mittakaavassa asiaa, niin mainitsemasi CoDin digi- ja DLC-myynneistä Sony on nappaissut itselleen 30% siivun. Paljonko katoaa viivan alta jos MS päättää että CoDit on 2024 alkaen MS-yksinoikeuksia? :think:
 
Anteeks nyt mitä. Se että peli ohjautuu parhaiten ohjaimella liitty täysin siihen? Ja meinaat vai että pelit ei oo sidottu 30 fps, viimeset kymmenen vuotta konsoleiden vuoksi?
Osaakos tätä kukaan vahvistaa, vai sekoitanko eri peliin:
"Mut jos oikein muistan, niin cyberpunkissa silti konsolillakin oli hiiren kursori käytössä?"
 
Mistä tarkalleen pitäisi olla kateellinen?
No helvetti sitä minäkin tässä mietin. :D

Minä-minä-ajattelun kautta voi myös toki asiaa lähestyä, mutta jos ajattelet isommassa mittakaavassa asiaa, niin mainitsemasi CoDin digi- ja DLC-myynneistä Sony on nappaissut itselleen 30% siivun. Paljonko katoaa viivan alta jos MS päättää että CoDit on 2024 alkaen MS-yksinoikeuksia? :think:
En tiedä eikä oikeastaan niin paljoa kiinnosta megayhtiöiden taistelut muutaman miljardin tähden. Niin kauan kun valot pystytään Sonynkin suunnalla pitämään puljussa päällä niin olen tyytyväinen. Se tarkoittaa, että jatkossakin pääsen pelaamaan niitä pelejä joita tänä päivänä eniten arvostan.
 
Se on kyllä mielenkiintoinen juttu miksi Sony on antanut Japanin markkinan lipsua käsistä, maa on 37 % markkina vrt. USA ihmisten määrällä mitattuna. Kyllä PS vahvasti jenkkibrändiltä nykyään haiskahtaa, mm. BLM kampanjointia oli kun se oli trendikästä. En tiedä oliko esim. Samsungilta tällaista mikä on Etelä-Korealainen yritys.
 
Mistä tarkalleen pitäisi olla kateellinen? Mulla on tuossa hyllyssä PS4 johon tuon Horizonin saisi ostettua, mutta ilmaiseksi jaettu eka osakaan ei harmi kyllä napannut mukaansa. Pitää kokeilla joskus myöhemmin vielä uudestaan sitä.

Minä-minä-ajattelun kautta voi myös toki asiaa lähestyä, mutta jos ajattelet isommassa mittakaavassa asiaa, niin mainitsemasi CoDin digi- ja DLC-myynneistä Sony on nappaissut itselleen 30% siivun. Paljonko katoaa viivan alta jos MS päättää että CoDit on 2024 alkaen MS-yksinoikeuksia? :think:
Itse yritin pelata ilmaiseksi saatua hehkutettua God of Waria mutta jos ei iske niin ei iske. Yritin.

Suurin osa PS:n eksluista ei ole iskeneet. Iskeneet on LoUt (vaikka nekin vitutti välillä), Unchartedit ja Bloodborne. Muita ei tule mieleen.
 
Tääläkin testailtu Horizon ja GoW niin ei pystynyt vajaata kolmea tuntia pidenmpään kumpaakaan vaikka yrittämällä yritti. God of Warista pitää ehdottomasti katsoa cutscenest tubesta kun kerkeää:thumbsup:
 
Heh! Internet ei koskaan unohda, tässä sinun kommentit n. 3v sitten:







GAME, SET, MATCH!


Tämä kohta pitää erityisesti nostaa esille:



Sinulla on jotenkin täydellisen omituinen näkemys sijoituksista, ilmeisesti Sonyn yksikään studio-hankinta ei tule koskaan olemaan kannattava ellei Sony saa niitä myytyä pois alkuperäistä kauppahintaa suuremmalla summalla?

Otetaan esimerkki: jos yritys X ostaa jonkun IP:n miljardilla eurolla ja tienaa lisenssituottoina miljardin joka vuosi niin sijoitus ei ole kannattava ennenkuin X on saanut myytyä IP:n pois? Ymmärrät varmaan tässä kohtaa ettei logiikassasi ole yhtään mitään järkeä.

Pakko ihailla tuota tahallista väärinymmärtämistä, kerrotko vielä missä sanottiin toimestani että kyseessä oli huono sijoitus ilman sanojen suuhun syöttämistä? Otin ainoastaan kantaa Mojangista maksettuun hintaan, joka oli mielestäni liikaa. Kannattaa tutustua osakemarkkinoilta tuttuun sijoitusstrategiaan kasvuun kohtuuhinnalla (GARP), joten saatat ehkä ymmärtää näkemystäni tämän jälkeen.

Samalla on jokseenkin koomista että käytät esimerkkinä Sonyn studioita, kun Sonylla studioiden kehitys perustuu orgaaniseen kasvuun. Voisinkin väittää että useammasta Sonyn siipiensä alleen ottamasta studiosta maksettaisiin nykyisin aivan eri sfääreissä oleva hinta vrt. niiden hankintahinta. Tämä on täysin eri strategia mitä mitä Microsoft on toteuttanut viimeisillä hankinnoillaan.

Mikkisofta on tehnyt pelkillä kappalemyynneillä monen miljardin voitot Minecraftilla oston jälkeen (onko se sitten 2 vai 5 miljardia on monenlaista arviota). Nyt jos Minecraftin Spinoffaisi omaksi yritykseksi olisi pörssirvo heittämällä yli ostohinnan (yli 100 miljoonaa aktiivista pelaajaa, mobiili ja kiinaversiot, marketplace, kaikki oheismyynnit ja merchandiset kaupan päälle).

Älyllisesti epärehellistä väittää Mojangin oston olleen huono/tappiollinen Microsoftille.

Toki tässäkin olisi kiva jos megayhtiö avaisi kirjojaan niin saisi tarkempia lukuja miten peliosasto tuottaa rahaa, mutta ei Microsoftilta rahat lopu, päinvastoin sitä olisi riesaksi asti jos yrityskauppoja ei tehtäisi.

Tästä olisi mukava nähdä kättä pidempää spekulaatioiden sijasta. Nykyiseen kasvuun kun pitänyt uhrata merkittävät määrät resursseja, joten väitteet 80-90 pinnan katteista on täyttä hölynpölyä. Nyt ei puhuta mistään vanhojen skinien uudelleenvärityksistä, joissa vastaavat katteet voisivat pitää paikkaansa.

Älylliseen epärehellisyyteen otin jo kantaa aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Saisi tulla gamepassiin mieluummin ennemmin kuin myöhemmin jotain Starcraft3 tyylistä. Viimeksi tuolta GP launcherista ladannut psychonautsin ja siihen kellotettu vartin verran. Aika harakoille menee. Saisivat edes sen Starfieldin ulos ennen subin loppumista.
 
Asiaton käytös - jätä toisten käyttäjien arvostelu ja analysointi pois, samasta asiasta huomautettu aiemmin
Pakko ihailla tuota tahallista väärinymmärtämistä, kerrotko vielä missä sanottiin toimestani että kyseessä oli huono sijoitus? Otin ainoastaan kantaa Mojangista maksettuun hintaan, joka oli mielestäni liikaa.

Jep jep, voit spinnata ihan mitä haluat, tuossa on mustaa valkoisella ja jokainen voi lukea mitä sinä sanoit. Kuten on aikaisemminkin todettu niin sinulle on täysin mahdotonta myöntää omia virheitäsi/virhearvioitaisi.

Kannattaa tutustua osakemarkkinoilta tuttuun sijoitusstrategiaan kasvuun kohtuuhinnalla (GARP), joten saatat ehkä ymmärtää näkemystäni tämän jälkeen.

Heh, mitäköhän ihmettä yhdellä yleisellä stock picking strategialla on Microsoftin strategisten investointien kanssa? Kaksi täysin eri asiaa.

Minä ymmärrän ainoastaan sen että turvaudut taas tällaiseen suhteellisen epätoivoiseen termien heittelyyn jolla yrität osoittaa että tietäisit asiasta jotain, todellisuudessa kaivat itseäsi entistä syvemmälle.
 
Pelimakuja on yhtä monta kuin persereikiä. Nimimerkillä half lifet, deus ex, prey, system shockit jne. ei iskenyt yhtään. Alyx oli kyllä priima vr:ssa.

Sonyn ei tarvi tehdä miljardiostoksia, kun ne on tajunneet satsata pikkupuljuihin joita kasvatetaan. Ostetaan sitten pois kun on molemmin puolin todettu yhteistyö mukavaksi. Sonylla on myös mukavasti wanhat devaajat tehneet uutta ip:ta. Tyyliin killzone->horizon ja ratchet&clank->spiderman. Destinyn tekijät ajettiin HaloPakolla ulos microsoftista. Joskus kannattaa antaa vapauksia luovuuteen.

Sony on muutenkin rohkea tyyliin little big planet-> dreams ja ps vr2:lle tuleva vr horizon peli. Horizon vr on huhujen mukaan triple a vr virstanpylväs. Sellaista on odoteltu alyxin kaveriksi.

En tajua konesotia. PC on kiva olla ja sillä pelata. Jos haluaa PC:n päälle vaihtelua niin nintendo ja/tai sony tarjoaa oivan lisän. Turha rajoittaa itseänsä yhteen laatikkoon konesodan vuoksi.

Sony sais kaivaa jak&daxterin, wipeoutin jne. naftaliinista. Ja tuohon päälle joku diili konamin kanssa mgs-sarjan remake versioista. Mieluusti mgs:t vr-tuella. Olis hieno alyx hengessä pelata mgs:aa.
 
En usko, että tämä vaikuttaa merkittävästi pleikkariin. Esim god of war myi ps4:lla 20 miljoonaa kipaletta ja ei välikäsiä digikopioissa kun sonyn oma peli. Pleikkariväki ostaa pleikkareita sonyn pelien vuoksi. Grindaajat grindaa destinyä.

Ei kannettu vesi kaivossa pysy kuten nähtiin, kun halon core poppoo lähti ms:lta veks ja tekivät destinyn.
Voit olla oikeassa, itse olin tosiaan Sonyn ekosysteemissä 2000-2020, ja ehkä yksinoikeuksien suhteen koin sen suurimman ongelman.

GT sport oli ihan jees, mutta semmonen puolivalmiin pelin fiilis oli läsnä. R&C: A crack in time oli ehkä paras peli ikinä. Spidermanit ja Uncharted eivät olleet mun juttuja. Kehitystyön painopiste siirtyi omista suosikeista siihen toiseen päätyyn.

Katotaan mitä Activision/Blizzard jatkossa julkaisee plekelle. Mun puolesta kaikki, codit eivät enää kilistele mun kelloja. Pelkään että Sony menee samaan kastiin kuin Nintendo. Hyviä pelejä, mutta liian vähän.
 
Voit olla oikeassa, itse olin tosiaan Sonyn ekosysteemissä 2000-2020, ja ehkä yksinoikeuksien suhteen koin sen suurimman ongelman.

Mä oon pitkään ollut "burn out" tilassa pelien kanssa. Ei jaksa sitä samaa enää. Kourallisen pelaan vuodessa pelejä, jos vr-kokemukset jätetään pois laskuista. Skippasin ps4:en loppuajan pelit kuten spiderman, gow jne. Ehkä ps5 versiot tulevaisuudessa tuntuis tuoreemmilta. Steamista 2TB pelejä asennettuna mitä ei ole jaksanut edes käyttää päällä vielä. Joskos 2022 jaksais pelata enempi, kun ei tarvi enää työhommiin käyttää energiaa. Pikkuhiljaa toipuu takaisin ihmiseksi.
 
Voin jo etukäteen sanoa, että Maniac ja hänen kanssaan tappelevat; menkää muualle. Ihan silkkaa ripulia tiedossa kaks, kolkyt sivua muuten. Nyt vasta päästy alkuun..

Eipä tässäkään olisi ollut mitään vääntämisen tarvetta ilman erään yksilön "oikeassa" olemisen tarvetta, jossa muut näkemykset asiasta nähdään alempiarvoisina kuten saimme jälleen kerran havaita. Minulla ei ole mitään kiinnostusta vääntää näin triviaalista asiasta, jossa joudutaan turvautumaan puhtaaseen spekulaatioon faktatiedon loistaessa poissaolollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jättäkääs se sanomisien tulkinta ja ruotiminen ja vääntely tekemättä sitten ihan alkuunsa. Kaikki tietää mitä siitä ainoastaan seuraa...
 
Kannattaa pitää nuo henkilökohtaisuudet pois täältä ja keskittyä otsikon mukaisiin konsoleihin. Tämä ei ole muropaketti (uusille tiedoksi). Kaiken maailman osakekurssit ynnä muu keskustelu taisi myöskin olla yleistä keskustelua alueella valmiina.

Aiheeseen liittyen:



Tuommoinen mennyt ohi. DF:n analyysi vuodesta 2021 ja miten meni tehokonsoleilla.

TLDW: Tehonarratiivi oli vahva kun käännyttiin vuoteen 2021 ja jokainen odotti että SeriesX piexää PS5:n ja nauraa päälle. Yllättäen tämä narratiivi ei toteutunutkaan ja oikeastaan menikin käänteisesti kaikkien järkiperusteiden vastaisesti. Tulevaisuutta katsotaankin nyt entistä mielenkiintoisemmin koska emme pystykkään päättelemään suoraan mikä on paras tekninen ratkaisu rautatasolla ennen kuin käytännön testit on kattavasti ajettu.

Alex: Konsolit, lol. PC on paras.
 
Viimeksi muokattu:
We expect that Microsoft will abide by contractual agreements and continue to ensure Activision games are multiplatform," a Sony spokesman said Thursday.


Diablo 4 ja OW2 ainakin on pelien julkistuksien yhteydessä luvattu PS4-versiot. Voi olla, että CoDinkin sopimusta on pleikkarin suunnalla jatkettu ennen kauppoja niin että seuraavien kahdenkin CoDin jälkeen niitä nähtäneen pleikkarilla.

Kenties tässä ei siis ihan hetkeen Microsoft pääse nauttimaan ostamiensa julkaisijoiden yksinoikeuksista. Ja tuskinpa tässä Microsoftilla on kiirekään päästä Activisionin yksinoikeuksista nauttimaan, kun Bethesdankaan yksinoikeuksista ei ole vielä kuulunut vaikka yli vuosi on jo vierähtänyt kaupoista. Taitaa Starfield olla ensimmäinen yksinoikeus joka Microsoftin laitteille tulee ja silloin on jo 2 vuotta ehtinyt vierähtämään kaupoista.
 
Diablo 4 ja OW2 ainakin on pelien julkistuksien yhteydessä luvattu PS4-versiot. Voi olla, että CoDinkin sopimusta on pleikkarin suunnalla jatkettu ennen kauppoja niin että seuraavien kahdenkin CoDin jälkeen niitä nähtäneen pleikkarilla.

Mielenkiintoinen pointti, mietin että kuinka sitovia soppareita tehdään ja missä kohtaa pelinkehitystä?

Eli se että on luvattu versio alustalle X niin tehdäänkö siitä oikeasti sopimus joka sitoo toimittamaan ko. version, missä kohtaa kehitystä soppari tehdään ja mitä julkaisija/kehittäjä saa vastineeksi tästä sitoumuksesta?

Exclu-sopparit tietysti erikseen.
 
En jaksa uskoa että codista tulee koskaan pc/xbox peliä. On yllättävän paljon Playstation pelaajia mitkä ei suostu xboxia ostamaan ihan periaatteesta.

Mutta pääsevät sillä Playstationilla sitten kustantamaan edullista gamepass pelaamista.
 
Kyllä mä uskon että ne mitä on mainostettu PS4 peleinä tulee vielä sille ja sitten tulevaisuuden pelit mitä ei olla ilmoitettu niin tulee PC/X series only.

En mä usko että Mäsä haluaa moista V-mäistä liikettä tehdä ja kusta pelaajien niskoille.
2023 COD, Fallout 5 ja TES6 eivät varmaankaan tule enään PS alustalle.

Tulevaisuudessa on hyvä olla PC ja PS5 omistaja.
 
Kyllä mä uskon että ne mitä on mainostettu PS4 peleinä tulee vielä sille ja sitten tulevaisuuden pelit mitä ei olla ilmoitettu niin tulee PC/X series only.

En mä usko että Mäsä haluaa moista V-mäistä liikettä tehdä ja kusta pelaajien niskoille.
2023 COD, Fallout 5 ja TES6 eivät varmaankaan tule enään PS alustalle.

Tulevaisuudessa on hyvä olla PC ja PS5 omistaja.

Aika raakaa nille ketä ei pc pelaamisen perusta. Kaveri laittoi viikko sitten viestin misä oli kuva Playstation 5 ja oli onnellinen että sai sen vihdoinkin ja ei malta että TES6 julkaistaan.

Tuli kieltämättä vähän paha fiilis.
 
Aika raakaa nille ketä ei pc pelaamisen perusta. Kaveri laittoi viikko sitten viestin misä oli kuva PlayStation 5 ja oli onnellinen että sai sen vihdoinkin ja ei malta että TES6 julkaistaan.

Tuli kieltämättä vähän paha fiilis.
Kerro loputkin stoorista, jätitkö kertomatta vai miten reagoi siihen ettei tule Ps5 alustalle?
 
Kerrottiinko esim. Diablo 4:n julkistuksessa jo alustat mille julkaistaan? Vai oliko vain oletus että totta kai tulee kaikille alustoille? Voihan se tietysti olla että jos on PS4-versiosta vain puhuttu, niin sieltä tulee sitten vain PS4 ja PS5 sivuutetaan kokonaan.
Toki näistä on varmasti jo sopimuksia tehty, joita kukaan meistä ei tule koskaan lukemaan. Ehkä Sonyn Call of duty mainossoppari on tehty vuoteen 2030 asti, jossa pykälä että peli on konsolille julkaistava. Who knows, aika näyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 236
Viestejä
4 549 536
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom